HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA Pentru aprobarea Regulamentului Comisiei teritoriale tripartite Nr.572 din 14.08.95 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.59-60/467 din 26.10.1995 * * *
Abrogat: 11.07.2000 Hotărîrea Guvernului nr.675 din 11.07.2000 În conformitate cu artocolul 8 din Legea Republicii Moldova privind utilizarea forţei de muncă nr.878-XII din 21 ianuarie 1992 şi întru executarea punctului 2 al Hotărîrii Republicii Moldova nr. 173 din 10 martie 1995 "Privind unele măsuri de prevenire a şomajului în masă", Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: Se aprobă Regulamentul Comisiei teritoriale tripartite (se anexează). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Andrei SANGHELI Chişinău, 14 august 1995. Nr. 572. Contrasemnează: Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei D.Nidelcu Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 572 din 14 august 1995 R E G U L A M E N T U L Comisiei teritoriale tripartite I. Dispoziţii generale 1. Comisia teritorială tripartită (în continuare - Comisia) se instituie pe lîngă organele administraţiei publice locale, în conformitate cu art. 8 din Legea Republicii Moldova privind utilizarea forţei de muncă nr. 878-XII din 21 ianuarie 1992. 2. Comisia întreprinde măsuri ce ţin de promovarea politicii unice de utilizare a forţei de muncă şi de prevenire a şomajului în masă în teritoriul din subordine. 3. În activitatea sa Comisia se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, legislaţia muncii, actele normative ale Guvernului, Comisiei republicane pentru negocieri colective, Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Fondului Social, precum şi de prevederile prezentului Regulament. 4. Comisia, fiind permanentă, este reprezentată în mod proporţional şi cu drepturi egale de către sindicate, patronat şi organele administraţiei publice locale. Comisia se instituie şi componenţa ei se modifică, respectîndu-se principiile de egalitate ale părţilor, de plenipotenţă a reprezentanţilor lor. II. Funcţiile şi drepturile Comisiei 5. Comisia exercită următoarele funcţii: întreprinde măsuri privind utilizarea eficientă a forţei de muncă, reglarea pieţei muncii şi crearea locurilor noi de muncă; examinează proiectele programelor locale de utilizare a forţei de muncă, exercită controlul asupra îndeplinirii prevederilor programelor respective; formulează propuneri privind utilizarea raţională a mijloacelor fondului de şomaj şi lucrărilor publice remunerate, organizarea instruirii profesionale a şomerilor; propune măsuri suplimentare de protecţie socială a populaţiei afectate de şomaj; analizează activitatea oficiului forţei de muncă şi utilizarea mijloacelor fondului de şomaj, formulează propuneri concrete privind perfecţionarea activităţii acestuia; examinează propunerile privind finanţarea programelor locale de utilizare a forţei de muncă, crearea locurilor suplimentare de muncă; întreprinde măsuri vizînd stimularea materială a agenţilor economici privind crearea locurilor noi de muncă pentru tineri specialişti şi absolvenţi ai şcolilor profesionale tehnice, mamelor cu mulţi copii, invalizi. 6. Comisia se învesteşte cu următoarele drepturi: să soluţioneze divergenţele apărute în procesul încheierii, realizării, modificării şi completării contractelor colective de muncă la nivel de unitate economică şi grupuri de unităţi economice; să depisteze motivele care au generat situaţii de conflict în raporturile de muncă, să efectueze expertiza şi să formuleze propuneri pentru soluţionarea acestor situaţii; să înainteze propuneri privind modificarea şi completarea legislaţiei în vigoare vizînd drepturile şi interesele profesionale, sociale şi economice ale salariaţilor; să examineze propunerile parvenite de la una din părţile componente ale Comisiei pe marginea proiectelor de acte normative ce reglementează diverse probleme social-economice; să examineze rezultatele realizării contractelor colective de muncă la nivel de grupuri de unităţi economice; să exercite controlul asupra realizării contractelor colective de muncă la nivel de unitate economică şi grupuri de unităţi economice; să înainteze propuneri privind ratificarea, în modul stabilit, a unor Convenţii ale Organizaţiei Internaţionale a Muncii; să propună Comisiei republicane pentru negocieri colective spre examinare probleme vizînd drepturile şi interesele social-economice ale salariaţilor şi altor categorii de populaţie; să examineze probleme ce ţin de respectarea legislaţiei în vigoare privind înregistrarea contractelor colective de muncă la nivel de unitate pe teritoriul respectiv; să beneficieze de alte drepturi prevăzute de legislaţia în vigoare, inclusiv privind lichidarea restanţelor de salarii, pensii, indemnizaţii şi burse pe teritoriul respectiv. III. Organizarea şi regimul de lucru al Comisiei 7. Comisia este instituită de către organul administraţiei publice locale, în număr de pînă la 15 persoane - reprezentanţi ai organelor administraţiei publice locale, sindicatelor şi patronatului. Reprezentanţii organelor administraţiei publice locale se numesc respectiv prin hotărîrea (decizia) comitetului executiv raional sau a primăriei municipiului. Reprezentanţii sindicatelor şi ai patronatului se deleghează de către organele teritoriale de resort, iar în lipsa acestora - de către organele ierarhic superioare ale sindicatelor şi patronatului. 8. Cota reprezentativă pentru fiecare din cei trei parteneri se stabileşte în mod egal - o treime din numărul total al componenţei Comisiei. 9. Durata valabilităţii mandatului de membru al Comisiei se stabileşte de către organele de conducere care l-au delegat (numit). 10. Membrii Comisiei îşi exercită funcţiile pe baze obşteşti şi prezintă dări de seamă în faţă organelor care i-au delegat (numit). 11. Funcţia de preşedinte al Comisiei o exercită un vicepreşedinte al organului administraţiei publice locale. Comisia alege din componenţa sa doi adjuncţi ai preşedintelui şi un secretar. Comisia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu planul de lucru aprobat, ţinînd cont de necesitatea soluţionării operative a problemelor urgente apărute. 12. Şedinţele Comisiei se convoacă în măsura necesităţii, dar cel puţin o dată în trimestru. Şedinţa Comisiei se consideră deliberativă, dacă la ea au participat două treimi din membrii Comisiei de la fiecare din cele trei părţi. Hotărîrile Comisiei se adoptă, dacă pentru ele votează separat fiecare din părţi. Dacă cel puţin una din trei părţi nu participă la votare, hotărîrea Comisiei se consideră neadoptată. Comisia înaintează instituţiilor respective propuneri privind tragerea la răspundere a persoanelor cu funcţii de răspundere care n-au asigurat realizarea înţelegerilor la care s-a ajuns şi a hotărîrilor executorii. 13. Organele administraţiei publice locale asigură condiţii pentru activitatea efecientă a Comisiei (sediu, transport, telefon, utilaj necesar etc.). Cheltuielile pentru asigurarea activităţii Comisiei se acoperă de către organul administraţiei publice locale, în modul stabilit. 14. Hotărîrile Comisiei au un caracter de recomandare. 15. Comisia este în drept să invite la şedinţele sale conducători ai unităţilor economice, indiferent de tipul de proprietate şi forma de gospodărire, şi ai subdiviziunilor organului administraţiei publice locale pentru prezentarea informaţiilor ce ţin de competenţa lor. 16. Litigiile apărute în legătură cu realizarea prezentului Regulament se soluţionează de către Comisia republicană pentru negocieri colective. IV. Statutul preşedintelui şi membrilor Comisiei 17. Preşedintele Comisiei: aprobă planul de activitate a Comisiei; asigură interacţiunea şi înţelegerea între părţi la elaborarea hotărîrilor comune şi îndeplinirea lor; participă la şedinţele organului administraţiei publice locale şi, după caz, ale sindicatelor şi patronatului; invită suplimentar, în caz de necesitate, reprezentanţi ai organelor administraţiei publice locale, sindicatelor şi patronatului pentru a participa la şedinţa Comisiei; 18. Membrii Comisiei au dreptul: să se adreseze organelor administraţiei publice locale, sindicate, patronat pentru consultări în probleme ce ţin de competenţa Comisiei şi să primească răspuns în scris vizavi de problemele abordate, în termenele stabilite de legislaţia în vigoare; să ia cunoştinţă de materialele normative, informative şi consultative în problemele abordate de Comisie. 19. Membrii Comisiei dispun de legitimaţii, eliberate de către organul administraţiei publice locale.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀