luni, 14 august 1995
572/14.08.95 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului Comisiei teritoriale tripartite
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
          Pentru aprobarea Regulamentului Comisiei teritoriale
                               tripartite

                         Nr.572  din  14.08.95

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.59-60/467 din 26.10.1995

                                 * * *
    Abrogat: 11.07.2000
    Hotărîrea Guvernului nr.675 din 11.07.2000

    În conformitate  cu artocolul 8 din Legea Republicii Moldova  privind
utilizarea  forţei  de  muncă nr.878-XII din 21 ianuarie  1992  şi  întru
executarea  punctului  2 al Hotărîrii Republicii Moldova nr. 173  din  10
martie  1995  "Privind  unele măsuri de prevenire a şomajului  în  masă",
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:

    Se aprobă Regulamentul Comisiei teritoriale tripartite (se anexează).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                       Andrei SANGHELI

    Chişinău, 14 august 1995.
    Nr. 572.
      
    Contrasemnează:

    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                         D.Nidelcu


                                                   Aprobat     
                                            prin Hotărîrea Guvernului                                                                                                  
                                               Republicii Moldova
                                           nr. 572 din 14 august 1995

                     R E G U L A M E N T U L
                 Comisiei teritoriale tripartite

                     I. Dispoziţii generale

    1. Comisia teritorială   tripartită  (în  continuare  -  Comisia)  se
instituie   pe   lîngă   organele  administraţiei  publice   locale,   în
conformitate  cu  art. 8 din Legea Republicii Moldova privind  utilizarea
forţei de muncă nr. 878-XII din 21 ianuarie 1992.

    2. Comisia întreprinde măsuri ce ţin de promovarea politicii unice de
utilizare  a  forţei  de  muncă şi de prevenire a şomajului  în  masă  în
teritoriul din subordine.

    3. În activitatea  sa Comisia se călăuzeşte de Constituţia Republicii
Moldova,  legislaţia  muncii, actele normative ale  Guvernului,  Comisiei
republicane  pentru negocieri colective, Ministerului Muncii,  Protecţiei
Sociale   şi   Familiei,  Fondului  Social,  precum  şi  de   prevederile
prezentului Regulament.

    4. Comisia, fiind  permanentă, este reprezentată în mod  proporţional
şi   cu   drepturi  egale  de  către  sindicate,  patronat  şi   organele
administraţiei  publice locale. Comisia se instituie şi componenţa ei  se
modifică,  respectîndu-se  principiile  de  egalitate  ale  părţilor,  de
plenipotenţă a reprezentanţilor lor.

                  II. Funcţiile şi drepturile Comisiei

    5. Comisia exercită următoarele funcţii:
    întreprinde măsuri  privind  utilizarea eficientă a forţei de  muncă,
reglarea pieţei muncii şi crearea locurilor noi de muncă;
    examinează proiectele  programelor  locale de utilizare a  forţei  de
muncă,  exercită  controlul asupra îndeplinirii prevederilor  programelor
respective;
    formulează propuneri   privind  utilizarea  raţională  a  mijloacelor
fondului   de   şomaj  şi  lucrărilor  publice  remunerate,   organizarea
instruirii profesionale a şomerilor;
    propune măsuri   suplimentare  de  protecţie  socială  a   populaţiei
afectate de şomaj;
    analizează activitatea   oficiului  forţei  de  muncă  şi  utilizarea
mijloacelor  fondului  de  şomaj, formulează propuneri  concrete  privind
perfecţionarea activităţii acestuia;
    examinează propunerile   privind  finanţarea  programelor  locale  de
utilizare a forţei de muncă, crearea locurilor suplimentare de muncă;
    întreprinde măsuri  vizînd stimularea materială a agenţilor economici
privind  crearea  locurilor  noi de muncă pentru  tineri  specialişti  şi
absolvenţi  ai  şcolilor  profesionale tehnice, mamelor cu  mulţi  copii,
invalizi.

    6. Comisia se învesteşte cu următoarele drepturi:
    să soluţioneze   divergenţele   apărute   în   procesul   încheierii,
realizării, modificării şi completării contractelor colective de muncă la
nivel de unitate economică şi grupuri de unităţi economice;
    să depisteze  motivele  care  au  generat  situaţii  de  conflict  în
raporturile  de  muncă, să efectueze expertiza şi să formuleze  propuneri
pentru soluţionarea acestor situaţii;
    să înainteze propuneri privind modificarea şi completarea legislaţiei
în  vigoare  vizînd  drepturile şi interesele  profesionale,  sociale  şi
economice ale salariaţilor;
    să examineze  propunerile parvenite de la una din părţile  componente
ale  Comisiei pe marginea proiectelor de acte normative ce  reglementează
diverse probleme social-economice;
    să examineze  rezultatele realizării contractelor colective de  muncă
la nivel de grupuri de unităţi economice;
    să exercite controlul  asupra  realizării contractelor  colective  de
muncă la nivel de unitate economică şi grupuri de unităţi economice;
    să înainteze propuneri privind ratificarea, în modul stabilit, a unor
Convenţii ale Organizaţiei Internaţionale a Muncii;
    să propună Comisiei   republicane  pentru  negocieri  colective  spre
examinare  probleme vizînd drepturile şi interesele social-economice  ale
salariaţilor şi altor categorii de populaţie;
    să examineze  probleme  ce ţin de respectarea legislaţiei în  vigoare
privind înregistrarea contractelor colective de muncă la nivel de unitate
pe teritoriul respectiv;
    să beneficieze  de alte drepturi prevăzute de legislaţia în  vigoare,
inclusiv  privind lichidarea restanţelor de salarii, pensii, indemnizaţii
şi burse pe teritoriul respectiv.

          III. Organizarea şi regimul de lucru al Comisiei

    7. Comisia este  instituită  de către organul administraţiei  publice
locale,  în  număr  de pînă la 15 persoane - reprezentanţi  ai  organelor
administraţiei publice locale, sindicatelor şi patronatului.
    Reprezentanţii  organelor  administraţiei  publice locale  se  numesc
respectiv  prin  hotărîrea (decizia) comitetului executiv raional  sau  a
primăriei municipiului.
    Reprezentanţii sindicatelor şi ai patronatului se deleghează de către
organele  teritoriale  de  resort,  iar  în lipsa  acestora  -  de  către
organele  ierarhic superioare ale sindicatelor şi patronatului.

    8. Cota reprezentativă  pentru  fiecare  din cei  trei  parteneri  se
stabileşte  în  mod  egal  - o treime din numărul  total  al  componenţei
Comisiei.

    9. Durata valabilităţii   mandatului   de  membru  al   Comisiei   se
stabileşte de către organele de conducere care l-au delegat (numit).

    10. Membrii Comisiei  îşi  exercită  funcţiile pe  baze  obşteşti  şi
prezintă dări de seamă în faţă organelor care i-au delegat (numit).

    11. Funcţia de  preşedinte  al Comisiei o exercită un  vicepreşedinte
al organului administraţiei publice locale.
    Comisia alege  din componenţa sa doi adjuncţi ai preşedintelui şi  un
secretar.
    Comisia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu planul de lucru
aprobat,  ţinînd cont de necesitatea soluţionării operative a problemelor
urgente apărute.

    12. Şedinţele  Comisiei  se convoacă în măsura necesităţii,  dar  cel
puţin o dată în trimestru.
    Şedinţa Comisiei  se consideră deliberativă, dacă la ea au participat
două treimi din membrii Comisiei de la fiecare din cele trei părţi.
    Hotărîrile Comisiei  se  adoptă,  dacă  pentru  ele  votează  separat
fiecare  din  părţi.  Dacă cel puţin una din trei părţi nu  participă  la
votare, hotărîrea Comisiei se consideră neadoptată.
    Comisia înaintează   instituţiilor   respective   propuneri   privind
tragerea  la răspundere a persoanelor cu funcţii de răspundere care  n-au
asigurat  realizarea  înţelegerilor  la care s-a ajuns şi  a  hotărîrilor
executorii.

    13. Organele  administraţiei  publice locale asigură condiţii  pentru
activitatea  efecientă  a  Comisiei (sediu,  transport,  telefon,  utilaj
necesar etc.).
    Cheltuielile  pentru  asigurarea activităţii Comisiei se  acoperă  de
către organul administraţiei publice locale, în modul stabilit.

    14. Hotărîrile Comisiei au un caracter de recomandare.

    15. Comisia este  în drept să invite la şedinţele sale conducători ai
unităţilor  economice,  indiferent  de tipul de proprietate şi  forma  de
gospodărire,  şi  ai  subdiviziunilor  organului  administraţiei  publice
locale pentru prezentarea informaţiilor ce ţin de competenţa lor.

    16. Litigiile   apărute   în  legătură  cu   realizarea   prezentului
Regulament  se soluţionează de către Comisia republicană pentru negocieri
colective.

              IV. Statutul preşedintelui şi membrilor Comisiei

    17. Preşedintele Comisiei:
    aprobă planul de activitate a Comisiei;
    asigură interacţiunea   şi  înţelegerea  între  părţi  la  elaborarea
hotărîrilor comune şi îndeplinirea lor;
    participă la  şedinţele  organului administraţiei publice locale  şi,
după caz, ale sindicatelor şi patronatului;
    invită suplimentar,  în caz de necesitate, reprezentanţi ai organelor
administraţiei  publice  locale,  sindicatelor şi patronatului  pentru  a
participa la şedinţa Comisiei;

    18. Membrii Comisiei au dreptul:
    să se adreseze  organelor  administraţiei publice locale,  sindicate,
patronat  pentru consultări în probleme ce ţin de competenţa Comisiei  şi
să primească răspuns în scris vizavi de problemele abordate, în termenele
stabilite de legislaţia în vigoare;
    să ia cunoştinţă    de   materialele   normative,   informative    şi
consultative în problemele abordate de Comisie.

    19. Membrii Comisiei   dispun  de  legitimaţii,  eliberate  de  către
organul administraţiei publice locale.