HOTĂRÎREA GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA cu privire la coordonarea, evidenţa şi controlul distribuirii ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova Nr.73 din 07.02.96 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.20-21/151 din 04.04.1996 * * *
Abrogat: 27.03.1997 Hotărîrea Guvernului nr.301 din 27.03.1997 În scopul optimizării activităţii de coordonare, evidenţă şi control al distribuirii ajutoarelor umanitare, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul cu privire la coordonarea, evidenţa şi controlul distribuirii ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova conform anexei. 2. Organizaţiile guvernamentale, care recepţionează şi distribuie ajutoarele umanitare, se călăuzesc în activitatea lor de legislaţia în vigoare a Republicii Moldova, prevederile acordurilor internaţionale în domeniu, semnate de Republica Moldova, Regulamentul cu privire la coordonarea, evidenţa şi controlul distribuirii ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova. VICEPRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion GUŢU Contrasemnată: Ministrul economiei V.Bobuţac Contrasemnază: Ministrul finanţelor V.Chiţan Anexă la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 73 din 7 februarie 1996 R E G U L A M E N T U L cu privire la coordonarea, evidenţa şi controlul distribuirii ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova 1. Regulamentul cu privire la coordonarea, evidenţa şi controlul distribuirii ajutoarelor umanitare, acordate Republicii Moldova, (în continuare - Regulamentul) stabileşte modul şi procedeele de corelare a acţiunilor organelor guvernamentale în vederea facilitării recepţionării şi distribuirii ajutoarelor umanitare primite. 2. Ajutorul umanitar, ca o formă de asistenţă nerambursabilă, se acordă, în principal: de către guvernele unor ţări, organizaţii internaţionale şi persoane particulare din străinătate şi este repartizat prin organele guvernamentale ale Republicii Moldova; de către aceiaşi donatori, fiind destinat unor persoane particulare şi organisme publice. Totodată, ajutoarele umanitare se acordă atît în situaţii excepţionale (calamităţi naturale), cît şi în mod permanent şi sînt destinate asistenţei sociale a categoriilor defavorizate ale populaţiei. 3. Ajutoarele umanitare se acordă atît sub formă fizică (materiale de construcţie, medicamente, produse alimentare ş.a.), cît şi sub formă bănească (prin transferul de mijloace financiare pe conturile respective). 4. În cazul livrării ajutoarelor umanitare, prevăzute a fi distribuite prin intermediul organelor guvernamentale ale Republicii Moldova, se stabilesc următoarele principii de derulare: ministerele, departamentele şi organizaţiile solicită ţărilor şi organizaţiilor internaţionale ajutoare, coordonînd în prealabil această chestiune cu Comisia guvernamentală pentru reglementarea comerţului exterior, investiţiilor străine, asistenţei tehnice şi ajutorului umanitar (în continuare - Comisia) sau cu comisiile guvernamentale special instituite în situaţii excepţionale pentru lichidarea consecinţelor calamităţilor naturale (în continuare - comisii speciale) şi primind împuternicirile respective pentru purtarea negocierilor; acordurile de livrare a ajutoarelor umanitare sînt semnate de către ministere, departamente şi organizaţii numai după examinarea lor de către Comisie sau comisiile speciale şi primirea împuternicirilor respective conform legislaţiei în vigoare; distribuirea ajutoarelor umanitare este efectuată de către Comisie sau comisiile speciale în temeiul propunerilor ministerelor, departamentelor şi organizaţiilor, coordonate cu departamentul relaţii economice externe al Ministerului Economiei; acumularea, depozitarea şi transportarea ajutoarelor umanitare pe teritoriul Moldovei se efectuează de către întreprinderi, organizaţii sau instituţii, desemnate de Comisie ori de comisiile speciale, care poartă întreaga răspundere pentru asigurarea evidenţei şi controlului ajutoarelor în cadrul acestor activităţi; în cazul distribuirii ajutoarelor umanitare de către organele administraţiei publice locale, ultimele sînt responsabile de evidenţa şi controlul distribuirii lor şi informează Comisia sau comisiile speciale asupra stării de lucruri în domeniu; dacă ajutorul urmează să fie distribuit de către un anumit organ guvernamental (Ministerul Sănătăţii, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei etc.), acesta poartă întreaga răspundere pentru derularea procesului şi informează Comisia sau comisiile speciale despre activitatea sa. 5. Controlul asupra distribuţiei şi utilizării ajutoarelor umanitare este exercitat, conform legislaţiei în vigoare, de către Curtea de Conturi şi Ministerul Finanţelor. 6. În cazul livrărilor ajutoarelor umanitare prin organizaţiile publice din Republica Moldova sau direct categoriilor vulnerabile de cetăţeni (persoane fizice), definite de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei după metodologii recunoscute, derularea activităţilor se efectuează în baza acordurilor dintre partea donatoare şi beneficiar, cu respctarea legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova. 7. Controlul distribuţiei şi modului de utilizare a ajutoarelor umanitare, destinate organizaţiilor neguvernamentale şi persoanelor fizice, este efectuat, conform legislaţiei în vigoare, de către serviciile respective ale Ministerului Finanţelor. 8. Evidenţa tuturor ajutoarelor umanitare livrate în formă fizică se ţine de către Departamentul Controlului Vamal, iar a celor în forma bănească - de către Ministerul Finanţelor şi Banca Naţională a Moldovei. Acestea prezintă trimestrial departamentului relaţii economice externe al Ministerului Economiei informaţia referitoare la volumul ajutoarelor umanitare livrate, caracteristicile cantitative şi destinatarii lor. 9. În cazul în care ajutorul umanitar se acordă în formă bănească, Banca Naţională a Moldovei, unde se deschid conturile speciale, informează periodic Curtea de Conturi despre mişcarea acestor conturi. Dacă mijloacele financiare au fost recepţionate de o bancă comercială, ea furnizează informaţia respectivă Băncii Naţionale a Moldovei. În cazul cînd este necesară conversiunea ajutoarelor umanitare financiare în monedă naţională, băncile comerciale efectuează aceste operaţiuni fără încasarea comsionului stabilit pentru acest gen de operaţiuni. 10. Conform legislaţiei în vigoare, toate ajutoarele umanitare acordate Moldovei sînt scutite de taxe vamale, plata procedurilor vamale şi alte plăţi şi impozite. 11. Evaluarea generală a ajutoarelor umanitare se efectuează de către departamentul relaţii economice externe al Ministerului Economiei în coordonare cu Comisia sau comisiile speciale. La solicitarea lui, toate ministerele, departamentele şi organizaţiile sînt obligate să furnizeze în termen de o săptămînă informaţia privind necesităţile de ajutoare umanitare, precum şi modul de repartizare şi utilizare a lor. 12. La solicitarea Băncii Naţionale a Moldovei, departamentul relaţii economice externe al Ministerului Economiei prezintă informaţii trimestriale despre intenţiile şi acordurile încheiate cu privire la ajutoarele umanitare, precum şi despre modul de livrare, distribuire şi utilizare a lor în scopul compunerii balanţei de plăţi a statului pentru perioada respectivă şi a variantelor de pronostic.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀