miercuri, 7 februarie 1996
73/07.02.96 Hotărîre cu privire la coordonarea, evidenţa şi controlul distribuirii ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova
                HOTĂRÎREA GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA
                  cu privire la coordonarea, evidenţa
                 şi controlul distribuirii ajutoarelor
                 umanitare acordate Republicii Moldova

                          Nr.73 din 07.02.96

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.20-21/151 din 04.04.1996

                                 * * *
    Abrogat: 27.03.1997
    Hotărîrea Guvernului nr.301 din 27.03.1997

     În scopul optimizării   activităţii  de  coordonare,  evidenţă   şi
control  al  distribuirii  ajutoarelor  umanitare,  Guvernul  Republicii
Moldova HOTĂRĂŞTE:

     1. Se aprobă  Regulamentul  cu privire la coordonarea, evidenţa  şi
controlul distribuirii ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova
conform anexei.

     2. Organizaţiile  guvernamentale, care recepţionează şi  distribuie
ajutoarele  umanitare, se călăuzesc în activitatea lor de legislaţia  în
vigoare  a Republicii Moldova, prevederile acordurilor internaţionale în
domeniu,  semnate  de  Republica  Moldova, Regulamentul  cu  privire  la
coordonarea,  evidenţa  şi controlul distribuirii ajutoarelor  umanitare
acordate Republicii Moldova.

    VICEPRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                                Ion GUŢU

    Contrasemnată:

    Ministrul economiei                                   V.Bobuţac

    Contrasemnază:

    Ministrul finanţelor                                  V.Chiţan

                                                 Anexă
                                        la Hotărîrea Guvernului 
                                            Republicii Moldova 
                                     nr. 73 din 7 februarie 1996

                        R E G U L A M E N T U L
           cu privire la coordonarea, evidenţa şi controlul
    distribuirii ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova

     1. Regulamentul  cu  privire la coordonarea, evidenţa şi  controlul
distribuirii  ajutoarelor  umanitare, acordate Republicii  Moldova,  (în
continuare  - Regulamentul) stabileşte modul şi procedeele de corelare a
acţiunilor organelor guvernamentale în vederea facilitării recepţionării
şi distribuirii ajutoarelor umanitare primite.

     2. Ajutorul umanitar,  ca  o formă de asistenţă nerambursabilă,  se
acordă, în principal:
     de către guvernele   unor   ţări,  organizaţii  internaţionale   şi
persoane  particulare  din străinătate şi este repartizat prin  organele
guvernamentale ale Republicii Moldova;
     de către aceiaşi donatori, fiind destinat unor persoane particulare
şi organisme publice.
     Totodată, ajutoarele   umanitare   se  acordă  atît   în   situaţii
excepţionale  (calamităţi  naturale),  cît şi în mod permanent  şi  sînt
destinate asistenţei sociale a categoriilor defavorizate ale populaţiei.

     3. Ajutoarele  umanitare se acordă atît sub formă fizică (materiale
de  construcţie, medicamente, produse alimentare ş.a.), cît şi sub formă
bănească   (prin   transferul  de  mijloace  financiare   pe   conturile
respective).

     4. În cazul livrării   ajutoarelor   umanitare,  prevăzute   a   fi
distribuite  prin  intermediul organelor guvernamentale  ale  Republicii
Moldova, se stabilesc următoarele principii de derulare:
     ministerele,  departamentele  şi organizaţiile solicită ţărilor  şi
organizaţiilor  internaţionale ajutoare, coordonînd în prealabil această
chestiune  cu  Comisia  guvernamentală pentru  reglementarea  comerţului
exterior,   investiţiilor  străine,  asistenţei  tehnice  şi  ajutorului
umanitar  (în  continuare  - Comisia) sau  cu  comisiile  guvernamentale
special   instituite   în   situaţii  excepţionale   pentru   lichidarea
consecinţelor  calamităţilor naturale (în continuare - comisii speciale)
şi primind împuternicirile respective pentru purtarea negocierilor;
     acordurile de livrare a ajutoarelor umanitare sînt semnate de către
ministere,  departamente  şi  organizaţii numai după examinarea  lor  de
către  Comisie  sau  comisiile  speciale  şi  primirea  împuternicirilor
respective conform legislaţiei în vigoare;
     distribuirea  ajutoarelor umanitare este efectuată de către Comisie
sau   comisiile   speciale   în   temeiul   propunerilor   ministerelor,
departamentelor  şi organizaţiilor, coordonate cu departamentul  relaţii
economice externe al Ministerului Economiei;
     acumularea, depozitarea  şi transportarea ajutoarelor umanitare  pe
teritoriul  Moldovei  se efectuează de către întreprinderi,  organizaţii
sau  instituţii,  desemnate de Comisie ori de comisiile  speciale,  care
poartă  întreaga  răspundere pentru asigurarea evidenţei şi  controlului
ajutoarelor în cadrul acestor activităţi;
     în cazul distribuirii   ajutoarelor  umanitare  de  către  organele
administraţiei publice locale, ultimele sînt responsabile de evidenţa şi
controlul  distribuirii lor şi informează Comisia sau comisiile speciale
asupra stării de lucruri în domeniu;
     dacă ajutorul  urmează  să fie distribuit de către un anumit  organ
guvernamental   (Ministerul  Sănătăţii,  Ministerul  Muncii,  Protecţiei
Sociale  şi  Familiei  etc.), acesta poartă întreaga  răspundere  pentru
derularea procesului şi informează Comisia sau comisiile speciale despre
activitatea sa.
     5. Controlul   asupra   distribuţiei  şi   utilizării   ajutoarelor
umanitare  este  exercitat,  conform legislaţiei în  vigoare,  de  către
Curtea de Conturi şi Ministerul Finanţelor.
     6. În cazul livrărilor  ajutoarelor  umanitare  prin  organizaţiile
publice  din  Republica Moldova sau direct categoriilor  vulnerabile  de
cetăţeni   (persoane  fizice),  definite  de  către  Ministerul  Muncii,
Protecţiei  Sociale şi Familiei după metodologii recunoscute,  derularea
activităţilor  se efectuează în baza acordurilor dintre partea donatoare
şi   beneficiar, cu   respctarea   legislaţiei  în vigoare  a Republicii 
Moldova.
     7. Controlul  distribuţiei  şi modului de utilizare  a  ajutoarelor
umanitare,  destinate  organizaţiilor  neguvernamentale  şi  persoanelor
fizice,   este  efectuat,  conform  legislaţiei  în  vigoare,  de  către
serviciile respective ale Ministerului Finanţelor.
     8. Evidenţa tuturor  ajutoarelor umanitare livrate în formă  fizică
se  ţine de către Departamentul Controlului Vamal, iar a celor în  forma
bănească - de către Ministerul Finanţelor şi Banca Naţională a Moldovei.
Acestea  prezintă trimestrial departamentului relaţii economice  externe
al  Ministerului Economiei informaţia referitoare la volumul ajutoarelor
umanitare livrate, caracteristicile cantitative şi destinatarii lor.
     9. În cazul în  care ajutorul umanitar se acordă în formă bănească,
Banca   Naţională  a  Moldovei,  unde  se  deschid  conturile  speciale,
informează  periodic Curtea de Conturi despre mişcarea acestor  conturi.
Dacă  mijloacele financiare au fost recepţionate de o bancă  comercială,
ea furnizează informaţia respectivă Băncii Naţionale a Moldovei.
     În cazul cînd  este  necesară  conversiunea  ajutoarelor  umanitare
financiare  în  monedă naţională, băncile comerciale  efectuează  aceste
operaţiuni  fără  încasarea  comsionului stabilit pentru  acest  gen  de
operaţiuni.
     10. Conform legislaţiei  în  vigoare,  toate  ajutoarele  umanitare
acordate Moldovei sînt scutite de taxe vamale, plata procedurilor vamale
şi alte plăţi şi impozite.
     11. Evaluarea  generală  a ajutoarelor umanitare se  efectuează  de
către  departamentul relaţii economice externe al Ministerului Economiei
în  coordonare  cu Comisia sau comisiile speciale. La  solicitarea  lui,
toate  ministerele,  departamentele  şi organizaţiile sînt  obligate  să
furnizeze  în  termen de o săptămînă informaţia privind necesităţile  de
ajutoare umanitare, precum şi modul de repartizare şi utilizare a lor.
     12. La solicitarea   Băncii  Naţionale  a  Moldovei,  departamentul
relaţii  economice externe al Ministerului Economiei prezintă informaţii
trimestriale  despre  intenţiile şi acordurile încheiate cu  privire  la
ajutoarele  umanitare, precum şi despre modul de livrare, distribuire şi
utilizare a lor în scopul compunerii balanţei de plăţi a statului pentru
perioada respectivă şi a variantelor de pronostic.