HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA privind aprobarea Regulamentului Inspectoratului se Stat Farmaceutic şi Medico-Tehnic Nr.14 din 15.01.97 * * *
Abrogat: 20.06.2002 Hotărîrea Guvernului nr.731 din 10.06.2002 Guvernul Republicii Moldova hotărăşte: 1. Se aprobă Regulamentul Inspectoratului de Stat Farmaceutic şi Medico-Tehnic (se anexează). 2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării. Prim-ministru al Republicii Moldova Andrei SANGHELI Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.14 din 15 ianuarie 1997 REGULAMENTUL Inspectoratului de Stat Farmaceutic şi Medico-Tehnic I. Dispoziţii generale 1. Inspectoratul de Stat Farmaceutic şi Medico-Tehnic (în continuare - Inspectorat), creat în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.333 din 14 iunie 1996 "Cu privire la reorganizarea sistemului farmaceutic al Republicii Moldova" este o subdiviziune a Institutului Naţional de Farmacie (în continuare - Institut), care exercită controlul de stat al activităţii farmaceutice şi medico-tehnice. 2. În activitatea sa Inspectoratul se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, legislaţia în vigoare, ordinele, dispoziţiile şi instrucţiunile Ministerului Sănătăţii şi de prevederile prezentului regulament. 3. Inspectoratul prezintă Ministerului Sănătăţii, Institutului, Consiliului farmaceutic programe de activitate, dări de seamă, informaţii privind activitatea farmaceutică şi medico-tehnică. 4. Inspectoratul activează în colaborare cu alte organe de stat, întreprinderi şi instituţii. 5. Statele de personal sînt aprogate de către Institutul Naţional de Farmacie în limitele personalului şi surselor financiare preconizate Ministerului Sănătăţii. 6. Inspectoratul este condus de către şeful Inspectoratului, care este numit în funcţie şi eliberat din funcţie prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova la propunerea Ministerului Sănătăţii. 7. În cadrul Inspectoratului activează farmacişti-inspectori de stat ingineri-inspectori de stat, specialişti de înaltă calificare profesională. 8. Inspectorii de stat dispun de legitimaţie şi parafă personală. II. Sarcinile şi funcţiile de bază 9. Inspectoratului i se atribuie următoarele sarcini: 1) controlul asupra executării activităţii farmaceutice şi medico-tehnice de către persoanele fizice şi juridice, indiferent de forma de proprietate şi subordonare; 2) propunerea unor măsuri concrete în vederea perfecţionării activităţii farmaceutice şi medico-tehnice. 10. Inspectoratul exercită următoarele funcţii: 1) exercitarea controlului asupra corespunderii pentru desfăşurarea activităţii farmaceutice şi tehnico-medicale normelor în vigoare; 2) evaluarea stării, funcţionalităţii încăperilor unităţilor farmaceutice şi corespunderii lor normelor şi regulilor de construcţie; 3) exercitarea controlului asupra respectării regulilor de securitate a muncii şi antiincendiare; 4) verificarea disponibilului de documente de constituire, de autorizaţie, de funcţionare (licenţă), eliberate de Ministerul Sănătăţii cu specificare localului şi genurilor de activitate farmaceutică şi tehnico-medicală; 5) supravegherea respectării regulilor de depozitare a medicamentelor, producelor farmaceutice, tehnicii medicale şi articolelor optice medicale, în corespundere cu normele stabilite; 6) verificarea înregistrării de către Ministerul Sănătăţii a tuturor medicamentelor, tehnicii şi articolelor optice medicale recepţionate, produse sau eliberate; 7) controlul asupra respectării normelor tehnologice, condiţiilor tehnice, regulamentelor de producere a medicamentelor şi altor documente tehnico-normative în vigoare; 8) exercitarea controlului selectiv al calităţii tehnicii şi articolelor optice medicale livrate instituţiilor medicale şi comecializate populaţiei de către agenţii economici, indiferent de originea articolelor; 9) stabilirea arbitrală a calităţii tehnicii medicale şi articolelor optice medicale în caz de divergenţe dintre furnizori şi consumatori, indiferent de originea articolelor şi subordonarea departamentală a agenţilor economic; 10) exercitarea controlului asupra respectării termenelor de valabilitate a medicamentelor stocate şi la momentrul livrării lor către consumatori; 11) organizarea încercărilor tehnice şi/sau medicale de control al tehnicii medicale; 12) verificarea prezenţei sortimentului obligatoriu de medicamentele în lista aprobată de Ministerul Sănătăţii, în conformitate cu normativele stabilite, precum şi a certificatelor de calitate; 13) controlul desfăşurării activităţii specifice de recepţie, evidenţă, păstrare şi livrare a stupefiantelor, preparatelor toxice, psihotropelor, alcoolului etilic etc. în conformitate cu prevederile legislaţiei; 14) exercitarea controlului asupra respectării regulilor de primire, taxare, înregistrare a reţetelor, de reclamă şi eliberare a medicamentelor; 15) verificarea respectării disciplinei formării şi aplicării preţurilor la medicamente şi articole medicale, precum şi corespunderea plăţii achitate pentru serviciile prestate; 16) controlul respectării principiilor eticii şi deontologiei farmaceutice în relaţiile farmacist - bolnav, specialist - consmatori; 17) inventarierea valorilor materiale şi financiare în unităţile farmaceutice - întreprinderi de stat în scopul de a verifica asigurarea integrităţii lor; 18) exercitarea controlului asupra aplicării raţionale a tehnicii medicale şi exploatării ei, în corespundere cu cerinţele documentaţiei de exploatare, de către personalul ce posedă pregătire profesională corespunzătoare; 19) avizarea proiectelor standardelor, condiţiilor tehnice şi a altor acte normative pentru tehnica medicală; 20) controlul, în modul şi termenele stabilite, al deservirii metrologice a mijloacelor de măsurat ce se utilizează în unităţile farmaceutice şi tehnico-medicale; 21) coordonarea metodico-organizatorică a subdiviziunilor de control a tehnicii medicale din cadrul instituţiilor subordonate Ministerului Sănătăţii, precum şi consultarea, instruirea altor organe de control în limita conpetenţei lor; 22) întocmirea actelor de verificare şi control complex sau cu un scop determinat, iar în baza lor - a rapoartelor totalizatoare cu propuneri concrete în vederea lichidării încălcărilor depistate. III. Drepturile Inspectoratului 11. Farmaciştii şi inginerii - inspectori de stat au dreptul; 1) să exercite, în bază dispoziţiilor Ministerului Sănătăţii, Inspectoratului, precum şi în baza legitimaţiilor personale ale inspectorilor, controale complexe sau cu un scop determinat ale unităţilor ce desfăşoară activitate farmaceutică şi tehnico-medicală în limitele competenţei lor, dispunînd de acces liber, fără anunţ prealabil; 2) să pregătească materiale şi să prezinte propuneri în vederea ameliorării asigurării populaţiei cu medicamente, tehnică şi articole optice medicale, lichidării, în termenele stabilite, a încălcărilor depistate şi preîntîmpinării lor, interzicerii producerii şi desfacerii medicamentelor, tehnicii şi articolelor optice medicale ce nu au fost autorizate spre utilizare şi fabricare, precum şi în cazul necorespunderii lor standardelor, condiţiilor tehnice şi altor acte tehnico-normative; 3) să întreprindă măsuri de suspendare temporară sau definitivă, totală sau parţială a activităţii farmaceutice şi medico-tehnice în unităţile supuse inspectării, în conformitate cu criteriile stabilite; 4) să aplice sancţiuni conform Codului cu privire la contravenţiile administrative; 5) să reprezinte Ministerul Sănătăţii în organele de stat şi în organizaţiile obşteşti în problemele ce ţin de activitatea farmaceutică şi medico-tehnică. IV. Obligaţiunile Inspectoratului 12. Farmaciştii şi inginerii-inspectori de stat sînt obligaţi: 1) să respecte cu stricteţe legislaţia, să-şi perfecţioneze în permanenţă nivelul profesional; 2) să manifeste iniţiativă şi ingeniozitate în exercitarea funcţiilor ce le revin; 3) să controleze şi, în caz de depistare a contravenţiilor, să întocmească procese-verbale şi alte acte şi să le prezinte spre examinare organelor competente în termenele stabilite şi conform legislaţiei în vigoare. V. Responsabilităţi 13. Inspectorii de stat poartă răspundere personală, conform legislaţiei în vigoare, pentru respectarea prevederilor prezentului Regulament. 14. Neexecutarea sau executarea neadecvată a dispoziţiilor instanţelor ierarhic superioare atrage după sine aplicarea sancţiunilor disciplinare, conform legislaţiei în vigoare. 15. Litigiile apărute între inspectorii de stat şi organele de stat, persoanele juridice sau fizice sînt soluţionate în modul stabilit de legislaţia în vigoare.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀