miercuri, 15 ianuarie 1997
14/15.01.97 Hotărîre privind aprobarea Regulamentului Inspectoratului se Stat Farmaceutic şi Medico-Tehnic
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
        privind aprobarea Regulamentului Inspectoratului se Stat
                      Farmaceutic şi Medico-Tehnic

                          Nr.14  din  15.01.97

                                * * *
    Abrogat: 20.06.2002
    Hotărîrea Guvernului nr.731 din 10.06.2002

    Guvernul Republicii Moldova hotărăşte:
    1. Se aprobă  Regulamentul  Inspectoratului de Stat  Farmaceutic  şi
Medico-Tehnic (se anexează).
    2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării.

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                           Andrei SANGHELI


                                                    Aprobat
                                            prin Hotărîrea Guvernului
                                                Republicii Moldova
                                            nr.14 din 15 ianuarie 1997

                          REGULAMENTUL
             Inspectoratului de Stat Farmaceutic                            
                         şi Medico-Tehnic           
    
                       I. Dispoziţii generale   

    1. Inspectoratul de Stat Farmaceutic şi Medico-Tehnic (în continuare
- Inspectorat), creat în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova nr.333 din 14 iunie 1996 "Cu privire la reorganizarea sistemului
farmaceutic  al  Republicii Moldova" este o subdiviziune a  Institutului
Naţional de Farmacie (în continuare - Institut), care exercită controlul
de stat al activităţii farmaceutice şi medico-tehnice.
    2. În activitatea  sa  Inspectoratul  se călăuzeşte  de  Constituţia
Republicii  Moldova,  legislaţia în vigoare, ordinele,  dispoziţiile  şi
instrucţiunile  Ministerului  Sănătăţii  şi de  prevederile  prezentului
regulament.
    3. Inspectoratul   prezintă  Ministerului  Sănătăţii,  Institutului,
Consiliului   farmaceutic   programe  de  activitate,  dări  de   seamă,
informaţii privind activitatea farmaceutică şi medico-tehnică.
    4. Inspectoratul  activează  în colaborare cu alte organe  de  stat,
întreprinderi şi instituţii.
    5. Statele de personal sînt aprogate de către Institutul Naţional de
Farmacie  în  limitele personalului şi surselor  financiare  preconizate
Ministerului Sănătăţii.
    6. Inspectoratul  este  condus de către şeful Inspectoratului,  care
este  numit în funcţie şi eliberat din funcţie prin hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova la propunerea Ministerului Sănătăţii.
    7. În cadrul Inspectoratului activează farmacişti-inspectori de stat
ingineri-inspectori   de   stat,   specialişti  de   înaltă   calificare
profesională.
    8. Inspectorii de stat dispun de legitimaţie şi parafă personală.
    
                  II. Sarcinile şi funcţiile de bază

    9. Inspectoratului i se atribuie următoarele sarcini:
    1) controlul   asupra   executării   activităţii   farmaceutice   şi
medico-tehnice  de  către persoanele fizice şi juridice,  indiferent  de
forma de proprietate şi subordonare;
    2) propunerea   unor  măsuri  concrete  în  vederea   perfecţionării
activităţii farmaceutice şi medico-tehnice.
    10. Inspectoratul exercită următoarele funcţii:
    1) exercitarea  controlului asupra corespunderii pentru desfăşurarea
activităţii farmaceutice şi tehnico-medicale normelor în vigoare;
    2) evaluarea   stării,   funcţionalităţii   încăperilor   unităţilor
farmaceutice şi corespunderii lor normelor şi regulilor de construcţie;
    3) exercitarea   controlului   asupra   respectării   regulilor   de
securitate a muncii şi antiincendiare;
    4) verificarea   disponibilului  de  documente  de  constituire,  de
autorizaţie, de funcţionare (licenţă), eliberate de Ministerul Sănătăţii
cu  specificare  localului  şi genurilor de activitate  farmaceutică  şi
tehnico-medicală;
    5) supravegherea    respectării    regulilor   de    depozitare    a
medicamentelor,    producelor   farmaceutice,   tehnicii   medicale   şi
articolelor optice medicale, în corespundere cu normele stabilite;
    6) verificarea înregistrării de către Ministerul Sănătăţii a tuturor
medicamentelor,  tehnicii  şi articolelor optice medicale  recepţionate,
produse sau eliberate;
    7) controlul  asupra  respectării normelor tehnologice,  condiţiilor
tehnice, regulamentelor de producere a medicamentelor şi altor documente
tehnico-normative în vigoare;
    8) exercitarea   controlului  selectiv  al  calităţii  tehnicii   şi
articolelor   optice   medicale   livrate  instituţiilor   medicale   şi
comecializate  populaţiei  de  către agenţii  economici,  indiferent  de
originea articolelor;
    9) stabilirea arbitrală a calităţii tehnicii medicale şi articolelor
optice  medicale  în caz de divergenţe dintre furnizori şi  consumatori,
indiferent  de  originea  articolelor şi subordonarea  departamentală  a
agenţilor economic;
    10) exercitarea   controlului   asupra  respectării  termenelor   de
valabilitate a medicamentelor stocate şi la momentrul livrării lor către
consumatori;
    11) organizarea  încercărilor tehnice şi/sau medicale de control  al
tehnicii medicale;
    12) verificarea prezenţei sortimentului obligatoriu de medicamentele
în   lista   aprobată  de  Ministerul  Sănătăţii,  în  conformitate   cu
normativele stabilite, precum şi a certificatelor de calitate;
    13) controlul   desfăşurării  activităţii  specifice  de   recepţie,
evidenţă,  păstrare  şi livrare a stupefiantelor,  preparatelor  toxice,
psihotropelor,  alcoolului  etilic etc. în conformitate  cu  prevederile
legislaţiei;
    14) exercitarea controlului asupra respectării regulilor de primire,
taxare,   înregistrare   a   reţetelor,  de  reclamă  şi   eliberare   a
medicamentelor;
    15) verificarea   respectării  disciplinei  formării  şi   aplicării
preţurilor  la medicamente şi articole medicale, precum şi corespunderea
plăţii achitate pentru serviciile prestate;
    16) controlul   respectării  principiilor  eticii  şi   deontologiei
farmaceutice în relaţiile farmacist - bolnav, specialist - consmatori;
    17) inventarierea  valorilor  materiale şi financiare  în  unităţile
farmaceutice  - întreprinderi de stat în scopul de a verifica asigurarea
integrităţii lor;
    18) exercitarea  controlului  asupra aplicării raţionale a  tehnicii
medicale  şi exploatării ei, în corespundere cu cerinţele  documentaţiei
de  exploatare,  de  către personalul ce posedă  pregătire  profesională
corespunzătoare;
    19) avizarea  proiectelor  standardelor, condiţiilor tehnice şi a  altor
acte normative pentru tehnica medicală;
    20) controlul,   în   modul  şi  termenele  stabilite,   al   deservirii
metrologice   a  mijloacelor  de  măsurat  ce  se  utilizează  în  unităţile
farmaceutice şi tehnico-medicale;
    21) coordonarea  metodico-organizatorică a subdiviziunilor de control  a
tehnicii   medicale   din  cadrul  instituţiilor  subordonate   Ministerului
Sănătăţii,  precum  şi  consultarea, instruirea altor organe de  control  în
limita conpetenţei lor;
    22) întocmirea  actelor de verificare şi control complex sau cu un  scop
determinat,  iar  în  baza lor - a rapoartelor  totalizatoare  cu  propuneri
concrete în vederea lichidării încălcărilor depistate.

                     III. Drepturile Inspectoratului

    11. Farmaciştii şi inginerii - inspectori de stat au dreptul;
    1) să exercite,    în   bază   dispoziţiilor   Ministerului   Sănătăţii,
Inspectoratului,   precum   şi   în  baza   legitimaţiilor   personale   ale
inspectorilor,  controale complexe sau cu un scop determinat ale  unităţilor
ce  desfăşoară  activitate  farmaceutică  şi  tehnico-medicală  în  limitele
competenţei lor, dispunînd de acces liber, fără anunţ prealabil;
    2) să pregătească   materiale  şi  să  prezinte  propuneri  în   vederea
ameliorării asigurării populaţiei cu medicamente, tehnică şi articole optice
medicale,  lichidării,  în termenele stabilite, a încălcărilor depistate  şi
preîntîmpinării  lor, interzicerii producerii şi desfacerii  medicamentelor,
tehnicii  şi  articolelor  optice  medicale ce nu au  fost  autorizate  spre
utilizare şi fabricare, precum şi în cazul necorespunderii lor standardelor,
condiţiilor tehnice şi altor acte tehnico-normative;
    3) să întreprindă  măsuri de suspendare temporară sau definitivă, totală
sau  parţială  a  activităţii farmaceutice şi  medico-tehnice  în  unităţile
supuse inspectării, în conformitate cu criteriile stabilite;
    4) să aplice  sancţiuni  conform  Codului cu privire  la  contravenţiile
administrative;
    5) să reprezinte   Ministerul  Sănătăţii  în  organele  de  stat  şi  în
organizaţiile  obşteşti în problemele ce ţin de activitatea farmaceutică  şi
medico-tehnică.

                    IV. Obligaţiunile Inspectoratului

    12. Farmaciştii şi inginerii-inspectori de stat sînt obligaţi:
    1) să respecte   cu   stricteţe  legislaţia,  să-şi   perfecţioneze   în
permanenţă nivelul profesional;
    2) să manifeste iniţiativă şi ingeniozitate în exercitarea funcţiilor ce
le revin;
    3) să controleze   şi,  în  caz  de  depistare  a  contravenţiilor,   să
întocmească  procese-verbale  şi alte acte şi să le prezinte spre  examinare
organelor  competente  în  termenele  stabilite şi  conform  legislaţiei  în
vigoare.

                            V. Responsabilităţi

    13. Inspectorii de stat poartă răspundere personală, conform legislaţiei
în vigoare, pentru respectarea prevederilor prezentului Regulament.
    14. Neexecutarea  sau executarea neadecvată a dispoziţiilor  instanţelor
ierarhic  superioare  atrage după sine aplicarea sancţiunilor  disciplinare,
conform legislaţiei în vigoare.
    15. Litigiile  apărute  între inspectorii de stat şi organele  de  stat,
persoanele  juridice  sau  fizice  sînt soluţionate  în  modul  stabilit  de
legislaţia în vigoare.