vineri, 20 ianuarie 2006
335/09.04.97 Hotărîre cu privire la crearea Centrului pentru productivitate şi competitivitate şi implementarea proiectului de dezvoltare a sectorului privat(PSD-II)
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
       cu privire la crearea Centrului pentru productivitate şi
     competitivitate  şi implementarea proiectului de dezvoltare
                     a sectorului privat(PSD-II)

                         Nr.335  din  09.04.97

        Monitorul Oficial al R.Moldova nr.30/351 din 08.05.1997

                                * * *
    Abrogat: 20.01.2006
    Hotărîrea Guvernului nr.29 din 10.01.2006

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se crează  Centrul  pentru productivitate şi  competitivitate  şi
implementarea proiectului de dezvoltare a sectorului privat (PSD-II).
    2. Se aprobă:
    Regulamentul  Centrului pentru productivitate şi competitivitate  şi
implementarea  proiectului  de dezvoltare a sectorului privat  (PSD-II),
conform anexei nr. 1;
    Componenţa Consiliului    de   observatori   al   Centrului   pentru
productivitate   şi  competitivitate  şi  implementarea  proiectului  de
dezvoltare a sectorului privat (PSD-II), conform anexei nr. 2.
    3. Ministerul  Finanţelor  va  aloca numitului  Centru,  din  contul
grantului  nr. 2617-5 MD, acordat de Olanda, 45 mii dolari S.U.A. pentru
acoperirea  necesităţilor  de funcţionare a Centrului  conform  planului
anual de cheltuieli (anexa nr. 3).
    4. Cancelaria  de  Stat în termen de o lună va asigura  Centrul  (în
condiţii  de  arendă)  cu încăperile de serviciu  necesare  în  clădirea
Ministerului Industriei şi Comerţului.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Ion CIUBUC

    Chişinău, 9 aprilie 1997.
    Nr. 335.

                                                    Anexa nr. 1
                                                la Hotărîrea Guvernului         
                                                    Republicii Moldova          
                                                nr.335 din 9 aprilie 1997

                        R E G U L A M E N T U L
        Centrului pentru productivitate şi competitivitate şi
 implementarea proiectului de dezvoltare a sectorului privat (PSD-II)

        Prezentul  Regulament  al Centrului   pentru  productivitate  şi
competitivitate  şi  pentru  implementarea proiectului de  dezvoltare  a
sectorului  privat  (PSD-II)  (în continuare -  Regulamentul)  determină
statutul  juridic, sarcinile principale, funcţiile şi drepturile, precum
şi   metodele   de  conducere  a  Centrului  pentru  productivitate   şi
competitivitate  şi implementarea proiectului de dezvoltare a sectorului
privat (PSD-II), denumit în continuare Centrul.

                        I. Dispoziţii generale

    1. Centrul este    o    organizaţie   autonomă,    neguvernamentală,
necomercială   şi   nonprofit.  Scopul  principal  al   Centrului   este
asigurarea, prin promovarea intensă şi sporirea competenţei manageriale,
a  creşterii  productivităţii  şi  competitivităţii, pe  plan  local  şi
internaţional,   a   întreprinderilor  exportatoare  private  şi   celor
privatizate  din sectoarele industrial şi agroindustrial ale  Republicii
Moldova,  care nu au datorii faţă de buget sau care se află în proces de
restructurare  şi  respectă  cu stricteţe condiţiile  impuse,  în  modul
stabilit,   de   către   Consiliul   Creditorilor   (în   continuare   -
întreprinderile naţionale).
    2. Centrul este  persoană juridică, are balanţă autonomă, conturi de
decontare,  inclusiv  în valută, în instituţiile bancare şi ştampilă  cu
Stema de Stat a ţării.
    3. Centrul răspunde  pentru angajamentele sale cu întreg patrimoniul
său.

                II. Sarcinile principale ale Centrului

    4. Sarcinile principale ale Centrului sînt:
    concentrarea,   coordonarea  şi  utilizarea  conform  destinaţiei  a
mijloacelor  provenite din asistenta tehnică acordată de donatori şi  de
organizaţiile  economice internaţionale, precum şi a mijloacelor alocate
de    Guvernul   Republicii   Moldova   pentru   asigurarea    creşterii
productivităţii  şi competitivităţii întreprinderilor naţionale pe  plan
local şi internaţional;
    crearea unor  sisteme de referinţă strategice şi operaţionale vizînd
atît  performanţele  în domeniul productivităţii şi competitivităţii  la
nivel  de întreprindere şi de sector, cît şi oportunităţile şi cerinţele
pe piaţa locală şi internaţională;
    asigurarea condiţiilor  optime  pentru instruirea şi  perfecţionarea
reprezentanţilor    corpului    managerial   mediu   şi   superior    al
întreprinderilor  naţionale  (în  continuare  -  managerii),  în  scopul
alinierii la standardele internaţionale în domeniu;
    antrenarea partenerilor  străini  şi autohtoni în  acţiunile  pentru
asigurarea     creşterii     productivităţii     şi     competitivităţii
întreprinderilor naţionale;
    pregătirea consultanţilor  autohtoni capabili de a se antrena în mod
independent  în  activitatea  de propagare şi implementare  a  metodelor
avansate de organizare a procesului de producere.

                       III. Funcţiile Centrului

    5. În conformitate  cu sarcinile sale principale, Centrului îi revin
următoarele funcţii:
    identificarea   întreprinderilor  naţionale  care  intenţionează  să
efectueze instruirea şi perfecţionarea managerilor;
    identificarea   întreprinderilor-gazdă  de  peste  hotare  care   au
consimţit să participe la realizarea programelor de stagiere;
    selectarea, instruirea  şi perfecţionarea managerilor, în particular
prin  organizarea  unei  programe speciale de pregătire  intensă  şi  de
stagiere la intreprinderile străine performante;
    formarea unor echipe de lucru, constituite din specialişti autohtoni
şi  experţi străini, în scopul creării unui mediu de instruire  practică
eficientă  a managerilor şi asimilării de către specialiştii autohtoni a
cunoştinţelor şi practicii internaţionale de consulting;
    culegerea, analiza  şi diseminarea informaţiei privind performanţele
în domeniul productivităţii şi competitivităţii;
    asigurarea accesului  întreprinderilor  naţionale la bazele de  date
comerciale naţionale şi străine;
    asimilarea şi    popularizarea   cunoştinţelor   privind   dirijarea
sistemelor  informaţionale  ca parte integrantă a  asigurării  creşterii
productivităţii şi competitivităţii întreprinderilor naţionale;
    asimilarea şi    popularizarea   cunoştinţelor   privind   dirijarea
sistemelor  informaţionale  ca parte integrantă a  asigurării  creşterii
productivităţii şi competitivităţii întreprinderilor naţionale;
    stabilirea şi   menţinerea  legăturilor  de  cooperare  strînsă   cu
organizaţiile  şi  instituţiile respective din Republica Moldova şi  din
străinătate;
    promovarea şi    facilitarea   implementării,   în   cooperare    cu
organizaţiile  şi  instituţiile respective din Republica Moldova şi  din
străinătate,  a standardelor internaţionale de calitate şi a  sistemelor
de perfecţionare continuă la nivel de întreprindere;
    exercitarea altor    funcţii   în   vederea   asigurării   creşterii
productivităţii şi competitivităţii întreprinderilor naţionale.

                       IV. Drepturile Centrului

    6. Întru realizarea   sarcinilor   şi  funcţiilor  ce  rezultă   din
prezentul Regulament, Centrul are dreptul:
    să posede, să  folosească  şi  să dispună de patrimoniul  ce  i  s-a
transmis;
    să desfăşoare activitate financiar-economică independentă, incluzînd
aprobarea  devizului  anual  de cheltuieli,  stabilirea  efectivului  şi
schemei de încadrare ale Centrului;
    să creeze un  fond  special  de remunerare a  muncii  consultanţilor
angajaţi,  a  firmelor  de  consulting antrenate,  a  altor  experţi  şi
specialişti.

                       V. Patrimoniul Centrului

    7. Centrului   i  se  distribue  încăperi  de  serviciu  în  temeiul
indicaţiei   Guvenului   Republicii  Moldova  sau  a  altui   organ   al
administraţiei publice împuternicit, în condiţii de arendă.
    8. Mijloacele financiare ale Centrului se formează din contul:
    ajutorului financiar dezinteresat, oferit de către donatori;
    resurselor creditare  ale Băncii Internaţionale pentru Reconstrucţie
şi Dezvoltare;
    mijloacelor alocate de Guvernul Republicii Moldova;
    9. Mijloacele   financiare   ale   Centrului  se  vor   cheltui   în
conformitate  cu  devizul anual de cheltuieli, aprobat de  Consiliul  de
observatori al Centrului (în continuare-Consiliul de observatori).
    10. Mijloacele  financiare rămase necheltuite în decursul anului  de
gestiune  nu  vor fi supuse confiscării, ci se vor reporta  pentru  anul
următor  şi  se  vor utiliza în conformitate cu sarcinile  şi  funcţiile
stabilite prin prezentul Regulament.

                     VI. Administrarea Centrului

    11. Centrul se  subordonează Consiliului de observatori,  constituit
din  7  persoane.  Trei dintre membrii Consiliului de  observatori  sînt
desemnaţi  de  către Guvernul Republicii Moldova, inclisiv un membru  al
Guvernului  în  calitate de Preşedinte al Consiliului, doi  membri  sînt
numiţi  de  organizaţiile  donatoare care finanţează  Centrul,  cîte  un
membru   reprezintă   Uniunea  Industriaşilor  şi  Antreprenorilor   şi,
respectiv, Academia de Studii Economice din Republica Moldova.
    12. Consiliul de observatori exercită următoarele funcţii:
    aprobă devizul anual de cheltuieli al Centrului;
    numeşte şi eliberează din funcţie directorul executiv al Centrului;
    ia măsuri în   vederea  atragerii  mijloacelor  suplimentare  pentru
asigurarea activităţii Centrului.
    13. Dirijarea   activităţii   curente  a  Centrului   o   efectuează
directorul executiv.
    14. Directorul  executiv  al  Centrului trebuie să fie  cetăţean  al
Republicii  Moldova,  să  aibă studii profesionale  corespunzătoare,  să
cunoască    sectoarele    industrial   şi    agroindustrial,    inclusiv
întreprinderile mici şi mijlocii, să aibă relaţii în sectoarele în cauză
şi  să le fructifice, să posede limba engleză şi să fie agreat de  către
donatori.
    15. Directorul executiv al Centrului:
    poartă răspundere   personală   pentru  realizarea   sarcinilor   şi
exercitarea funcţiilor atribuite prin prezentul Regulament;
    organizează funcţionarea Centrului;
    reprezintă Centrul  în relaţiile sale cu organele publice şi cu alte
organizaţii, inclusiv cele internaţionale;
    organizează funcţionarea Centrului;
    reprezintă Centrul  în relaţiile sale cu organele publice şi cu alte
organizaţii, inclusiv cele internaţionale;
    angajează şi  concediază  salariaţii  Centrului în  conformitate  cu
efectivul  şi schema de încadrare ale Centrului, determină funcţiile lor
de serviciu şi regulamentul de lucru;
    încheie contracte  cu firmele de consulting, formează grupe de lucru
din  specialişti  autohtoni şi experţi străini, determină drepturile  şi
obligaţiile lor în conformitate cu sarcinile şi funcţiile stabilite prin
prezentul Regulament şi organizează controlul calităţii muncii acestora;
    dispune de mijloacele  Centrului  în  conformitate cu  sarcinile  şi
funcţiile   stabilite   prin  prezentul  Regulament  şi   cu   deciziile
Consiliului de observatori;
    prezintă Consiliului  de  observatori spre aprobare darea  de  seamă
privind executarea devizului anual de cheltuieli;
    suspendă alocarea  mijloacelor de către Centru, în cazul  depistării
unor încălcări;
    exercită funcţiile  stabilite  prin  prezentul  Regulament  atît  în
teritoriul Republicii Moldova, cît şi peste hotarele ei.
    16. Efectivul  şi schema de încadrare ale Centrului se stabilesc  de
către Consiliul de observatori la propunerea directorului executiv.

                   VII. Evidenţa şi dările de seamă

    17. Centrul ţine  evidenţa  contabilă  şi întocmeşte dări  de  seamă
statistice în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.
    18. Controlul  asupra activităţii financiare a Centrului îl exercită
Consiliul   de   observatori  şi  Ministerul   Finanţelor.   Rezultatele
reviziilor   se  aduc  la  cunoştinţa  Consiliului  de  observatori   şi
Guvernului Republicii Moldova.

               VIII. Suspendarea activităţii Centrului

    19. Centrul îşi suspendă activitatea în temeiul hotărîrii Guvernului
Republicii Moldova prin reorganizare sau lichidare.

                                                   Anexa nr. 2
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova nr.335
                                               din 9 aprilie 1997

                         COMPONENŢA NOMINALĂ
     a Consiliului de observatori al Centrului de productivitate
           şi competitivitate şi implementarea proiectului
                  de dezvoltare a sectorului privat

    ODAGIU Ştefan        - viceprim-ministru, ministrul economiei,
                           preşedintele Consiliului

                         Membrii Consiliului:
    GARŞTEA Mihail       - ministrul industriei
    DURLEŞTEANU Mariana  - prim-viceministru al finanţelor
    ELBIRT Carlos        - Reprezentantul permanent al Băncii Mondiale 
                           în Republica Moldova
    BORISAVLJEVIC Ivan   - managerul Programului "TACIS" în Moldova
    GRIGORIEV Leonid     - vicedirector, Întreprinderea mixtă
                           "Vitanta-Intravest" S.A.
    BELOSTECINIC Grigore - rectorul Academiei de Studii Economice din
                           Moldova
    BODUR Nicolae        - vicepreşedintele Asociaţiei naţionale a
                           producătorilor din Moldova.

    Se stabileşte,  că  în caz de eliberare a membrilor  Consiliului  de
observatori   din   funcţiile  deţinute,  atribuţiile  lor   în   cadrul
Consiliului  vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în  posturile
respective, fără a fi emisă o nouă hotărîre de Guvern.
 [Anexa nr.2 în redacţia Hot. Guv. nr.210 din 27.02.03, în vigoare 04.03.03]
 [Anexa nr.2 în redacţia Hot. Guv. nr.1549 din 04.12.2002]
 [Anexa nr.2 în redacţia Hot. Guv. nr.680 din 12.07.2000]
 [Anexa nr.2 în redacţia Hot. Guv. nr.784 din 13.07.98]


                                                    Anexa nr. 3
                                            la Hotărîrea Guvernului             
                                                Republicii Moldova              
                                            nr.335 din 9 aprilie 1997

                      Planul anual de cheltuieli
        pentru funcţionarea Centrului pentru productivitate şi
     competitivitate şi implementarea proiectului de dezvoltare a
                     sectorului  privat (PSD-II)

                                                    (dolari SUA)

                          Spaţii de serviciu

    Arendă (230 m2), inclusiv energia termică   - 8.000
    Energie electrică                           - 900
    Articole birotice                           - 2.000
    (dolari SUA)

                         Comunicaţii Internet

    Echipament                                  - 7.300
    Conectare la reţea                          - 800
    Arendă linii                                - 6.000
    Comunicaţii telefon, fax                    - 20.000
    Total                                       - 45.000