HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA privind aprobarea Statului Concernului de Stat "Apă-Canal" Nr.678 din 21.07.97 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.57-58/619 din 04.09.1997 * * *
Abrogat: 20.09.2000 Hotărîrea Guvernului nr.961 din 20.09.2000 În scopul sporirii responsabilităţii Concernului de Stat "Apă-Canal" în domeniul alimentării cu apă potabilă şi canalizare, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Statutul Concernului de Stat "Apă-Canal"(se anexează). 2. Camera Inregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei va înregistra în modul stabilit Statutul Concernului de Stat "Apă-Canal". PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC Chişinău, 21 iulie 1997. Nr. 678. S T A T U T U L Concernului de Stat "Apă-Canal" I. Dispoziţii generale 1. Concernul de Stat "Apă-Canal" (în continuare - Concernul) este organul de conducere al întreprinderilor comunale, gospodăriei apeduct-canalizare din republică, fondat prin ordinul ministrului dezvoltării teritoriului, construcţiilor şi gospodăriei comunale nr. 21 din 11 aprilie 1997, emis în conformitate cu punctul 7 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 244 din 14 martie 1997 "Cu privire la atribuţiile principale, structura şi personalul scriptic ale Ministerului Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale" (Monitorul Oficial, 1997, nr. 19-20, art. 249) (în redacţia Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 340-a din 10 aprilie 1997 - Monitorul Oficial, 1997, nr. 35-36, art. 381). 2. Concernul este persoană juridică, dispune de balanţă proprie, conturi în băncile Republicii Moldova, inclusiv conturi valutare, sigiliu cu Stema de Stat a Republicii Moldova, formulare cu număr de înregistrare de stat. 3. În activitatea sa Concernul se călăuzeşte de legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, ordinele şi actele normative ale Ministerului Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale, precum şi de prezentul statut. 4. În componenţa Concernului sînt incluse întreprinderi de stat, alte întreprinderi cu capital de stat majoritar în alimentarea cu apă şi servicii canalizare, direcţiile de producţie ale gospodăriei locativ-comunale, ce prestează servicii alimentare cu apă şi canalizare, lista cărora este aprobată de Ministerul Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale. În componenţa Concernului pot fi incluse benevol şi alte întreprinderi şi organizaţii, indiferent de tipul de proprietate, ce prestează acelaşi gen de servicii sau sînt interesate în activitatea acestuia. Relaţiile întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate cu Concernul se stabilesc prin statut şi actele interne ale acestuia. Toate întreprinderile şi organizaţiile din subordinea Concernului sînt persoane juridice şi îşi menţin independenţa. 5. Concernul poate, în numele său, să încheie contracte, să-şi asume obligaţiuni, să fie reclamant şi reclamat în instanţele de judecată, să răspundă numai pentru angajamente cu patrimoniul ce-i aparţine. 6. Statul, organele acestuia, nu poartă răspundere pentru angajamentele Concernului, precum acesta nu poartă răspundere pentru angajamentele statului, organelor acestuia şi nici pentru cele ale întreprinderilor şi organizaţiilor din subordine. 7. Denumirea deplină a Concernului: în limba de stat - Concernul de Stat "Apă-Canal"; în limba rusă - Gosudarstvennîi conţern "Apă-Canal". 8. Denumirea abreviată: în limba de stat - C.S. "Apă-Canal"; în limba rusă - GK "Apă-Canal". 9. Termenul activităţii Concernului - nelimitat. 10. Sediul Concernului (adresa juridică) - 2028, mun. Chişinău, str. Gh. Tudor, nr. 3. II. Obiectivele şi sarcinile principale ale Concernului 11. Scopul creării Concernului îl costituie satisfacerea maximă a populaţiei şi agenţilor economici cu servicii alimentare cu apă şi canalizare, prin coordonarea activităţii întreprinderilor şi organizaţiilor din subordine, prin extinderea posibilităţilor lor în realizarea şi protecţia intereselor comune în domeniile tehnico-ştiinţific, economic, social etc., reprezentînd şi ocrotind interesele întreprinderilor în Guvern, alte organe din Republica Moldova, precum şi peste hotarele ei. 12. Principalele funcţii delegate Concernului sînt: promovarea politicii unice investiţionale, economice şi tehnico-ştiinţifice în domeniul gospodăriei de alimentare cu apă şi canalizare; concentrarea resurselor financiare şi materiale în scopul majorării eficienţei funcţionării obiectelor de alimentare cu apă şi servicii canalizare, prin urgentarea implementării tehnicii noi şi tehnologiilor avansate în procesul de producere; coordonarea lucrărilor privind sporirea calităţii serviciilor prestate consumătorilor de către întreprinderile şi organizaţiile Concernului, majorarea rentabilităţii lor, micşorarea preţului de cost, perfecţionarea eficienţei economice în producţie, elaborarea unor preţuri şi tarife bine argumentate; acordarea asistenţei consultative, informaţionale, tehnice şi juridice întreprinderilor Concernului în domeniul exploatării edificiilor şi reţelelor de alimentare cu apă şi servicii canalizare, la realizarea lucrărilor de protejare şi utilizare raţională a surselor de apă, precum şi în relaţiile cu consumatorii; coordonarea lucrărilor de retehnologizare a obiectelor de alimentare cu apă şi canalizare, realizarea măsurilor de economisire a resurselor termoenergetice şi rezervelor materiale; organizarea controlului departamental vizînd calitatea apei şi epurarea celor reziduale, utilizarea raţională a resurselor de apă; promovarea activităţii economice externe cu atragerea investiţiilor străine, utilizîndu-le la dezvoltarea sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare din republică, crearea întreprinderilor mixte cu participarea investitorilor străini; coordonarea lucrărilor de încadrare a organizaţiilor de construcţie-montaj pentru necesităţile întreprinderilor Concernului, precum şi de planificare a construcţiilor capitale şi elaborare a documentaţiei de proiect şi deviz; organizarea lucrărilor privind reparaţia centralizată a pompelor, suflantelor, utilajului tehnologic, armaturii etc; pregătirea şi recilarea cadrelor din întreprinderile subordonate Concernului, organizarea seminarelor, conferinţelor, simpozioanelor vizînd schimbul de experienţă avansată (inclusiv peste hotarele republicii) în domeniul gospodăriei de alimentare cu apă şi canalizare; acordarea asistenţei consultative şi practice întreprinderilor din cadrul Concernului în ameliorarea şi stabilizarea stării financiare, soluţionarea litigiilor; acordarea asistenţei de mediator la serviciile permise de legislaţie în domeniul asigurării tehnico-materiale ale întreprinderilor din Concern; protecţia drepturilor şi intereselor colectivelor de muncă, reprezentarea acestora în organele administraţiei publice din Republica Moldova, precum şi peste hotarele ei. 13. Concernul este în drept să efectueze orice operaţii economice ce nu contravin legislaţiei în vigoare, de asemenea, în măsura competenţei sale - funcţii încredinţate de către Ministerul Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale, ce ţin de conducerea întreprinderilor din subordine. III. Drepturile şi obligaţiunile Concernului, întreprinderilor din subordine 14. Concernul este în drept: să deschidă în modul stabilit conturi în instituţiile bancare, înregistrate în Republica Moldova şi în ţările străine, de asemenea, să folosească de sine stătător resursele depuse pe conturile respective; să determine direcţiile şi modalităţile utilizării patrimoniului transmis în administrare şi resursele financiare de care dispune; să stabilească relaţii economice şi de comerţ cu diverşi parteneri, inclusiv de peste hotarele republicii, să extindă activitatea de antreprenoriat; să încheie contracte în vederea comercializării producţiei şi prestării serviciilor, cercetărilor ştiinţifice, lucrărilor experimentale de proiectare, alte contracte economice; să achite prestarea serviciilor, punerea la dispoziţie a mărfurilor, executarea lucrărilor, acceptînd orice formă de achitare, coordonată în prealabil; să stabilească cu acordul Ministerului Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale structura internă a Concernului, să determine drepturile subdivizunilor acestuia; să creeze filiale ale Concernului; să angajeze în cadrul Concernului lucrători, inclusiv în bază de contract şi să-i elibereze conform legislaţiei în vigoare; să prezinte Ministerului Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale propuneri vizînd perfecţionarea administrării întreprinderilor din subordine, consolidarea aparatului de conducere; să organizeze activitatea întreprinderilor subordonate, elaborînd programe anuale şi de perspectivă în vederea extinderii prestării serviciilor de alimentare cu apă şi canalizare, să ţină la control executarea acestora; să efectueze controlul vizînd organizarea evidenţei fondurilor fixe, resurselor materiale la întreprinderile din subordinea Concernului. 15. Concernul este obligat: să păstreze şi să utilizeze raţional patrimoniul transmis spre administrare; să protejeze interesele întreprinderilor din ramură la nivel de stat şi regional; să exercite obligaţiunile sale, reieşind din legislaţia în vigoare, contractele încheiate, drepturile şi obligaţiunile de funcţie; să organizeze evidenţa contabilă, operativă, precum şi dările de seamă, inclusiv cele statistice; să prezinte în modul stabilit organelor respective dările de seamă statistice, alte dări de seamă; să efectueze controlul vizînd protecţia muncii în organizaţiile şi întreprinderile din ramură şi să ia măsurile de rigoare în vederea îmbunătăţirii stării de lucru. 16. Întreprinderile din subordinea Concernului sînt în drept: să participe cu puterile proprii şi resursele sale financiare la toate activităţile programate, organizate de Concern, cu primirea cotei-părţi din beneficiu, proporţional investiţiilor de mijloace; să dispună de ajutorul Concernului conform prezentului statut; să participe în activitatea organelor de conducere a Concernului; să prezinte spre examinare organelor de conducere a Concernului diverse chestiuni ce ţin de activitatea acestuia; să dispună de informaţiile necesare vizînd rezultatele activităţii acestuia. 17. Asociaţii Concernului sînt obligaţi: să respecte cerinţele prezentului statut; să achite în termenele stabilite plata pentru taxa de înscriere şi curentă; să prezinte Concernului informaţiile necesare pentru funcţionarea acestuia. IV. Administrarea Concernului 18. Organul suprem de conducere a Concernului este Consiliul conducătorilor organizaţiilor şi întreprinderilor din subordine (în continuare - Consiliul), componenţa şi personalul căruia sînt aprobate de Ministerul Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale, de comun acord cu asociaţii Concernului. 19. Activitatea Consiliului se efectuează conform regulamentului intern, aprobat de către Ministerul Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale, la propunerea Consiliului. 20. La şedinţele Consiliului, convocate, cel puţin de 2 ori pe an, se examinează probleme de ordin strategic, ce ţin de activitatea Concernului - propuneri vizînd direcţiile principale ale politicii tehnico-ştiinţifice şi investiţionale, crearea şi utilizarea fondurilor fixe, distribuirea beneficiului obţinut de la activitatea de gospodărire a Concernului, examinarea actelor normative de ordin ramural, propuneri privind componenţa Consiliului consultativ, creat pe lîngă directorul general al Concernului, aprobarea bilanţului, dării de seamă anuale ale acestuia, alegerea revizorului, stabilirea limitei pentru întreţinerea aparatului Concernului, chestiuni vizînd primirea şi retragerea noilor asociaţi din Concern; totodată, fiecare membru al Consiliului la soluţionarea chestiunilor examinate la şedinţa acestuia are dreptul la un vot. 21. Deciziile Consiliului se traduc în fapt prin ordinele directorului general. 22. Concernul este administrat de directorul general, desemnat şi eliberat din funcţie de Ministrul Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale. 23. Directorul general al Concernului: reprezintă interesele Concernului în măsura în care îi permit funcţiile s-o facă, fără procură, în toate organele de stat, agenţii economici atît în republică, cît şi peste hotare; emite ordine şi dispoziţii în măsura competenţei sale, executorii pentru toate persoanele oficiale ale Concernului, precum şi pentru conducătorii asociaţilor acestuia; aprobă instrucţiunile de funcţie pentru colaboratori, regulamentele vizînd subdiviziunile interioare ale aparatului Concernului, conform structurii şi personalului scriptic, aprobat de minister; desemnează şi eliberează din funcţie colaboratorii aparatului (vicedirectorii şi contabilul-şef, de comun acord cu Ministerul Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale); gestionează patrimoniul şi mijloacele Concernului în limitele împuternicirilor acordate şi este ordonatorul finanţelor Concernului, încheie în numele Concernului contracte cu alte persoane juridice şi fizice; exercită, pe principii de conducere unică, alte funcţii de conducere, ce nu contravin legislaţiei în vigoare, şi contribuie la realizarea sarcinilor ce stau în faţa Concernului; poartă răspundere personală pentru situaţia din ramură; prezintă Ministerul Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale bilanţul independent şi centralizat anual şi darea de seamă vizînd activitatea Concernului. 24. Pe lîngă directorul general se creează Consiliul consultativ, regulamentul activităţii căruia şi componenţa numerică sînt aprobate de către Consiliul Concernului, la propunerea directorului general. Consiliul consultativ examinează cele mai stringente chestiuni curente ale activităţii Concernului; şedinţele se convoacă nu mai rar decît o dată în semestru şi poartă caracter de recomandaţii. 25. Controlul vizînd activitatea Concernului îl efectuează revizorul, desemnat de către Ministerul Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale, la propunerea Consiliului Concernului şi care activează conform regulamentului intern, aprobat de minister, la propunerea Consiliului Concernului. Revizorul este obligat să controleze bilanţul contabil şi dările de seamă anuale ale Concernului, conform controalelor efectuate să întocmească procesul-verbal de revizie, anexîn-du-l la darea de seamă anuală. V. Patrimoniul şi sursele financiare ale Concernului 26. Patrimoniul Concernului se formează din contul taxelor de înscriere şi celui transmis de asociaţii Concernului, Ministerului Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale, alt patrimoniu, dobîndit de Concern pe principii legitime. 27. Patrimoniul Concernului, ce-i aparţine cu drept de administrare, se reflectă în bilanţul propriu şi este supus asigurării conform legislaţiei în vigoare. 28. Cheltuielile pentru întreţinerea aparatului se asigură din contul taxelor (defalcărilor) asociaţilor Concernului, conform regulamentului intern, aprobat de Ministerul Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale, la propunerea Consiliului Concernului, precum şi din contul altor mijloace încasate în mod legitim. 29. Structura şi modul de utilizare a fondurilor centralizate ale Concernului sînt determinate prin hotărîrile interne ale acestuia, aprobate de către directorul general, de comun acord cu Consiliul Concernului. VI. Dispoziţii finale 30. Activitatea Concernului poate fi reorganizată şi sistată prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova, la propunerea Ministerului Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale, în alte cazuri prevăzute de legislaţia în vigoare, decizia de lichidare poate fi luată de instanţele judiciare competente. În cazul în care Concernul este reorganizat, ori lichidat colaboratorilor acestuia li se garantează respectarea drepturilor şi intereselor conform legislaţiei în vigoare.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀