luni, 21 iulie 1997
678/21.07.97 Hotărîre privind aprobarea Statului Concernului de Stat "Apă-Canal"
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
      privind aprobarea Statului Concernului de Stat "Apă-Canal"

                         Nr.678  din  21.07.97

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.57-58/619 din 04.09.1997

                                * * *
    Abrogat: 20.09.2000
    Hotărîrea Guvernului nr.961 din 20.09.2000

    În scopul sporirii responsabilităţii Concernului de Stat "Apă-Canal"
în   domeniul  alimentării  cu  apă  potabilă  şi  canalizare,  Guvernul
Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Statutul Concernului de Stat "Apă-Canal"(se anexează).
    2. Camera Inregistrării  de  Stat pe lîngă Ministerul  Justiţiei  va
înregistra în modul stabilit Statutul Concernului de Stat "Apă-Canal".

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                             Ion CIUBUC

    Chişinău, 21 iulie 1997.
    Nr. 678.

                            S T A T U T U L
                    Concernului de Stat "Apă-Canal"

                        I. Dispoziţii generale

    1. Concernul  de  Stat "Apă-Canal" (în continuare - Concernul)  este
organul   de   conducere  al  întreprinderilor   comunale,   gospodăriei
apeduct-canalizare   din  republică,  fondat  prin  ordinul  ministrului
dezvoltării  teritoriului, construcţiilor şi gospodăriei comunale nr. 21
din  11  aprilie  1997, emis în conformitate cu punctul 7  al  Hotărîrii
Guvernului  Republicii Moldova nr. 244 din 14 martie 1997 "Cu privire la
atribuţiile   principale,   structura   şi   personalul   scriptic   ale
Ministerului  Dezvoltării  Teritoriului, Construcţiilor  şi  Gospodăriei
Comunale"  (Monitorul  Oficial, 1997, nr. 19-20, art. 249) (în  redacţia
Hotărîrii  Guvernului Republicii Moldova nr. 340-a din 10 aprilie 1997 -
Monitorul Oficial, 1997, nr. 35-36, art. 381).
    2. Concernul  este  persoană juridică, dispune de  balanţă  proprie,
conturi  în  băncile  Republicii  Moldova,  inclusiv  conturi  valutare,
sigiliu  cu  Stema de Stat a Republicii Moldova, formulare cu  număr  de
înregistrare de stat.
    3. În activitatea  sa  Concernul se călăuzeşte de legile  Republicii
Moldova,  decretele  Preşedintelui  Republicii  Moldova,  hotărîrile  şi
dispoziţiile  Guvernului, ordinele şi actele normative ale  Ministerului
Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale, precum
şi de prezentul statut.
    4. În componenţa  Concernului  sînt incluse întreprinderi  de  stat,
alte întreprinderi cu capital de stat majoritar în alimentarea cu apă şi
servicii   canalizare,   direcţiile   de   producţie   ale   gospodăriei
locativ-comunale, ce prestează servicii alimentare cu apă şi canalizare,
lista  cărora  este  aprobată de  Ministerul  Dezvoltării  Teritoriului,
Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale.
    În componenţa   Concernului   pot   fi  incluse  benevol   şi   alte
întreprinderi  şi  organizaţii, indiferent de tipul de  proprietate,  ce
prestează  acelaşi  gen de servicii sau sînt interesate  în  activitatea
acestuia.  Relaţiile  întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate  cu
Concernul se stabilesc prin statut şi actele interne ale acestuia.
    Toate întreprinderile  şi  organizaţiile din subordinea  Concernului
sînt persoane juridice şi îşi menţin independenţa.
    5. Concernul poate, în numele său, să încheie contracte, să-şi asume
obligaţiuni,  să fie reclamant şi reclamat în instanţele de judecată, să
răspundă numai pentru angajamente cu patrimoniul ce-i aparţine.
    6. Statul, organele    acestuia,   nu   poartă   răspundere   pentru
angajamentele  Concernului,  precum acesta nu poartă  răspundere  pentru
angajamentele  statului,  organelor  acestuia şi nici  pentru  cele  ale
întreprinderilor şi organizaţiilor din subordine.
    7. Denumirea deplină a Concernului:
    în limba de stat - Concernul de Stat "Apă-Canal";
    în limba rusă - Gosudarstvennîi conţern "Apă-Canal".
    8. Denumirea abreviată:
    în limba de stat - C.S. "Apă-Canal";
    în limba rusă - GK "Apă-Canal".
    9. Termenul activităţii Concernului - nelimitat.
    10. Sediul Concernului (adresa juridică) - 2028, mun. Chişinău, str.
Gh. Tudor, nr. 3.

        II. Obiectivele şi sarcinile principale ale Concernului

    11. Scopul creării  Concernului  îl costituie satisfacerea maximă  a
populaţiei  şi  agenţilor  economici cu servicii alimentare  cu  apă  şi
canalizare,    prin   coordonarea   activităţii   întreprinderilor    şi
organizaţiilor  din  subordine, prin extinderea posibilităţilor  lor  în
realizarea    şi    protecţia    intereselor   comune    în    domeniile
tehnico-ştiinţific,  economic,  social  etc., reprezentînd  şi  ocrotind
interesele   întreprinderilor  în  Guvern,  alte  organe  din  Republica
Moldova, precum şi peste hotarele ei.
    12. Principalele funcţii delegate Concernului sînt:
    promovarea politicii     unice    investiţionale,    economice    şi
tehnico-ştiinţifice  în  domeniul  gospodăriei de alimentare cu  apă  şi
canalizare;
    concentrarea  resurselor financiare şi materiale în scopul majorării
eficienţei  funcţionării  obiectelor  de alimentare cu apă  şi  servicii
canalizare,  prin urgentarea implementării tehnicii noi şi tehnologiilor
avansate în procesul de producere;
    coordonarea lucrărilor   privind   sporirea  calităţii   serviciilor
prestate   consumătorilor  de  către  întreprinderile  şi  organizaţiile
Concernului,  majorarea rentabilităţii lor, micşorarea preţului de cost,
perfecţionarea   eficienţei  economice  în  producţie,  elaborarea  unor
preţuri şi tarife bine argumentate;
    acordarea asistenţei   consultative,   informaţionale,  tehnice   şi
juridice    întreprinderilor   Concernului   în   domeniul   exploatării
edificiilor şi reţelelor de alimentare cu apă şi servicii canalizare, la
realizarea  lucrărilor de protejare şi utilizare raţională a surselor de
apă, precum şi în relaţiile cu consumatorii;
    coordonarea lucrărilor de retehnologizare a obiectelor de alimentare
cu  apă şi canalizare, realizarea măsurilor de economisire a  resurselor
termoenergetice şi rezervelor materiale;
    organizarea controlului   departamental  vizînd  calitatea  apei  şi
epurarea celor reziduale, utilizarea raţională a resurselor de apă;
    promovarea activităţii  economice externe cu atragerea investiţiilor
străine, utilizîndu-le la dezvoltarea sistemelor de alimentare cu apă şi
canalizare din republică, crearea întreprinderilor mixte cu participarea
investitorilor străini;
    coordonarea lucrărilor    de    încadrare   a   organizaţiilor    de
construcţie-montaj  pentru  necesităţile  întreprinderilor  Concernului,
precum  şi  de  planificare  a construcţiilor capitale  şi  elaborare  a
documentaţiei de proiect şi deviz;
    organizarea lucrărilor  privind  reparaţia centralizată a  pompelor,
suflantelor, utilajului tehnologic, armaturii etc;
    pregătirea şi  recilarea  cadrelor din  întreprinderile  subordonate
Concernului,   organizarea  seminarelor,  conferinţelor,  simpozioanelor
vizînd   schimbul  de  experienţă  avansată  (inclusiv  peste   hotarele
republicii) în domeniul gospodăriei de alimentare cu apă şi canalizare;
    acordarea asistenţei  consultative şi practice întreprinderilor  din
cadrul  Concernului  în ameliorarea şi stabilizarea  stării  financiare,
soluţionarea litigiilor;
    acordarea asistenţei de mediator la serviciile permise de legislaţie
în   domeniul  asigurării  tehnico-materiale  ale  întreprinderilor  din
Concern;
    protecţia drepturilor   şi   intereselor  colectivelor   de   muncă,
reprezentarea  acestora în organele administraţiei publice din Republica
Moldova, precum şi peste hotarele ei.
    13. Concernul este în drept să efectueze orice operaţii economice ce
nu  contravin legislaţiei în vigoare, de asemenea, în măsura competenţei
sale   -   funcţii   încredinţate  de   către   Ministerul   Dezvoltării
Teritoriului,   Construcţiilor  şi  Gospodăriei  Comunale,  ce  ţin   de
conducerea întreprinderilor din subordine.

            III. Drepturile  şi obligaţiunile Concernului,
                   întreprinderilor  din  subordine

    14. Concernul este în drept:
    să deschidă în  modul  stabilit  conturi  în  instituţiile  bancare,
înregistrate  în Republica Moldova şi în ţările străine, de asemenea, să
folosească de sine stătător resursele depuse pe conturile respective;
    să determine  direcţiile  şi modalităţile  utilizării  patrimoniului
transmis în administrare şi resursele financiare de care dispune;
    să stabilească  relaţii economice şi de comerţ cu diverşi parteneri,
inclusiv  de  peste  hotarele  republicii,  să  extindă  activitatea  de
antreprenoriat;
    să încheie contracte   în  vederea  comercializării  producţiei   şi
prestării     serviciilor,    cercetărilor    ştiinţifice,    lucrărilor
experimentale de proiectare, alte contracte economice;
    să achite prestarea serviciilor, punerea la dispoziţie a mărfurilor,
executarea  lucrărilor, acceptînd orice formă de achitare, coordonată în
prealabil;
    să stabilească  cu  acordul Ministerului  Dezvoltării  Teritoriului,
Construcţiilor  şi Gospodăriei Comunale structura internă a Concernului,
să determine drepturile subdivizunilor acestuia;
    să creeze filiale ale Concernului;
    să angajeze în  cadrul  Concernului lucrători, inclusiv în  bază  de
contract şi să-i elibereze conform legislaţiei în vigoare;
    să prezinte Ministerului Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi
Gospodăriei   Comunale  propuneri  vizînd  perfecţionarea  administrării
întreprinderilor din subordine, consolidarea aparatului de conducere;
    să organizeze  activitatea  întreprinderilor subordonate,  elaborînd
programe  anuale  şi  de  perspectivă în  vederea  extinderii  prestării
serviciilor  de  alimentare  cu apă şi canalizare, să  ţină  la  control
executarea acestora;
    să efectueze controlul vizînd organizarea evidenţei fondurilor fixe,
resurselor materiale la întreprinderile din subordinea Concernului.
    15. Concernul este obligat:
    să păstreze şi  să  utilizeze  raţional  patrimoniul  transmis  spre
administrare;
    să protejeze interesele întreprinderilor din ramură la nivel de stat
şi regional;
    să exercite obligaţiunile  sale, reieşind din legislaţia în vigoare,
contractele încheiate, drepturile şi obligaţiunile de funcţie;
    să organizeze  evidenţa  contabilă, operativă, precum şi  dările  de
seamă, inclusiv cele statistice;
    să prezinte în  modul stabilit organelor respective dările de  seamă
statistice, alte dări de seamă;
    să efectueze  controlul vizînd protecţia muncii în organizaţiile  şi
întreprinderile  din  ramură  şi să ia măsurile de  rigoare  în  vederea
îmbunătăţirii stării de lucru.
    16. Întreprinderile din subordinea Concernului sînt în drept:
    să participe  cu  puterile proprii şi resursele sale  financiare  la
toate  activităţile  programate,  organizate  de  Concern,  cu  primirea
cotei-părţi din beneficiu, proporţional investiţiilor de mijloace;
    să dispună de ajutorul Concernului conform prezentului statut;
    să participe în activitatea organelor de conducere a Concernului;
    să prezinte spre  examinare  organelor  de conducere  a  Concernului
diverse chestiuni ce ţin de activitatea acestuia;
    să dispună de  informaţiile necesare vizînd rezultatele  activităţii
acestuia.
    17. Asociaţii Concernului sînt obligaţi:
    să respecte cerinţele prezentului statut;
    să achite în  termenele stabilite plata pentru taxa de înscriere  şi
curentă;
    să prezinte Concernului  informaţiile  necesare pentru  funcţionarea
acestuia.

                     IV. Administrarea Concernului

    18. Organul suprem   de  conducere  a  Concernului  este   Consiliul
conducătorilor  organizaţiilor  şi  întreprinderilor din  subordine  (în
continuare  - Consiliul), componenţa şi personalul căruia sînt  aprobate
de  Ministerul  Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi  Gospodăriei
Comunale, de comun acord cu asociaţii Concernului.
    19. Activitatea  Consiliului  se efectuează  conform  regulamentului
intern,   aprobat   de   către  Ministerul   Dezvoltării   Teritoriului,
Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale, la propunerea Consiliului.
    20. La şedinţele  Consiliului, convocate, cel puţin de 2 ori pe  an,
se  examinează  probleme  de  ordin strategic,  ce  ţin  de  activitatea
Concernului  -  propuneri  vizînd direcţiile  principale  ale  politicii
tehnico-ştiinţifice  şi investiţionale, crearea şi utilizarea fondurilor
fixe, distribuirea beneficiului obţinut de la activitatea de gospodărire
a  Concernului, examinarea actelor normative de ordin ramural, propuneri
privind  componenţa  Consiliului consultativ, creat pe lîngă  directorul
general  al Concernului, aprobarea bilanţului, dării de seamă anuale ale
acestuia,  alegerea revizorului, stabilirea limitei pentru  întreţinerea
aparatului  Concernului, chestiuni vizînd primirea şi retragerea  noilor
asociaţi  din  Concern;  totodată,  fiecare  membru  al  Consiliului  la
soluţionarea  chestiunilor examinate la şedinţa acestuia are dreptul  la
un vot.
    21. Deciziile   Consiliului   se  traduc  în  fapt   prin   ordinele
directorului general.
    22. Concernul  este  administrat de directorul general, desemnat  şi
eliberat    din   funcţie   de   Ministrul   Dezvoltării   Teritoriului,
Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale.
    23. Directorul general al Concernului:
    reprezintă interesele  Concernului  în  măsura  în  care  îi  permit
funcţiile  s-o  facă, fără procură, în toate organele de  stat,  agenţii
economici atît în republică, cît şi peste hotare;
    emite ordine  şi  dispoziţii în măsura competenţei sale,  executorii
pentru  toate  persoanele  oficiale ale Concernului,  precum  şi  pentru
conducătorii asociaţilor acestuia;
    aprobă instrucţiunile  de funcţie pentru colaboratori, regulamentele
vizînd  subdiviziunile  interioare ale aparatului  Concernului,  conform
structurii şi personalului scriptic, aprobat de minister;
    desemnează şi   eliberează  din  funcţie  colaboratorii   aparatului
(vicedirectorii   şi  contabilul-şef,  de  comun  acord  cu   Ministerul
Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale);
    gestionează patrimoniul   şi  mijloacele  Concernului  în   limitele
împuternicirilor  acordate  şi este ordonatorul finanţelor  Concernului,
încheie  în  numele Concernului contracte cu alte persoane  juridice  şi
fizice;
    exercită, pe   principii   de  conducere  unică,  alte  funcţii   de
conducere,  ce  nu  contravin legislaţiei în vigoare, şi  contribuie  la
realizarea sarcinilor ce stau în faţa Concernului;
    poartă răspundere personală pentru situaţia din ramură;
    prezintă Ministerul   Dezvoltării  Teritoriului,  Construcţiilor  şi
Gospodăriei  Comunale bilanţul independent şi centralizat anual şi darea
de seamă vizînd activitatea Concernului.
    24. Pe lîngă  directorul  general se creează Consiliul  consultativ,
regulamentul  activităţii căruia şi componenţa numerică sînt aprobate de
către Consiliul Concernului, la propunerea directorului general.
    Consiliul consultativ   examinează  cele  mai  stringente  chestiuni
curente  ale  activităţii Concernului; şedinţele se convoacă nu mai  rar
decît o dată în semestru şi poartă caracter de recomandaţii.
    25. Controlul   vizînd   activitatea   Concernului   îl   efectuează
revizorul,   desemnat  de  către  Ministerul  Dezvoltării  Teritoriului,
Construcţiilor   şi  Gospodăriei  Comunale,  la  propunerea  Consiliului
Concernului  şi care activează conform regulamentului intern, aprobat de
minister, la propunerea Consiliului Concernului.
    Revizorul este  obligat să controleze bilanţul contabil şi dările de
seamă   anuale  ale  Concernului,  conform  controalelor  efectuate   să
întocmească  procesul-verbal  de revizie, anexîn-du-l la darea de  seamă
anuală.

                       V. Patrimoniul şi sursele
                      financiare ale Concernului

    26. Patrimoniul  Concernului  se  formează  din  contul  taxelor  de
înscriere  şi  celui  transmis de  asociaţii  Concernului,  Ministerului
Dezvoltării  Teritoriului,  Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale,  alt
patrimoniu, dobîndit de Concern pe principii legitime.
    27. Patrimoniul Concernului, ce-i aparţine cu drept de administrare,
se  reflectă  în  bilanţul  propriu şi  este  supus  asigurării  conform
legislaţiei în vigoare.
    28. Cheltuielile  pentru  întreţinerea  aparatului  se  asigură  din
contul   taxelor   (defalcărilor)   asociaţilor   Concernului,   conform
regulamentului  intern, aprobat de Ministerul Dezvoltării  Teritoriului,
Construcţiilor   şi  Gospodăriei  Comunale,  la  propunerea  Consiliului
Concernului, precum şi din contul altor mijloace încasate în mod legitim.
    29. Structura  şi  modul de utilizare a fondurilor centralizate  ale
Concernului  sînt  determinate  prin hotărîrile  interne  ale  acestuia,
aprobate  de  către  directorul  general, de comun  acord  cu  Consiliul
Concernului.

                         VI. Dispoziţii finale

    30. Activitatea  Concernului  poate fi reorganizată şi sistată  prin
hotărîrea  Guvernului  Republicii  Moldova, la  propunerea  Ministerului
Dezvoltării  Teritoriului,  Construcţiilor şi Gospodăriei  Comunale,  în
alte  cazuri  prevăzute de legislaţia în vigoare, decizia  de  lichidare
poate fi luată de instanţele judiciare competente.
    În cazul în care    Concernul   este   reorganizat,   ori   lichidat
colaboratorilor  acestuia  li se garantează respectarea  drepturilor  şi
intereselor conform legislaţiei în vigoare.