vineri, 6 decembrie 2002
685/23.07.97 Hotărîre cu privire la reglementarea modului de sechestrare şi comercializare a bunurilor
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
          cu privire la reglementarea modului de sechestrare
                     şi comercializare a bunurilor

                         Nr.685  din  23.07.97

        Monitorul Oficial al R.Moldova nr.53/584 din 14.08.1997

                                * * *
    Abrogat: 06.12.2002
    Hotărîrea Guvernului R. Moldova nr.1538 din 27.11.2002

    Întru îndeplinirea  Legii  nr.  633-XIII din 10 noiembrie  1995  "Cu
privire  la modul de urmărire a impozitelor, taxelor şi altor plăţi", cu
modificările  şi completările introduse prin legile nr. 869-XIII  din  7
iunie  1996, nr.1009-XIII din 22 octombrie 1996 şi nr. 1160-XIII din  23
aprilie  1997  (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.  8-9,
art.  80,  nr. 46-47, art. 419, nr. 80, art. 757; 1997, nr. 38-39,  art.
334), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă  Regulamentul  cu  privire la modul de  sechestrare  şi
comercializare a bunurilor (anexa nr. 1).
    2. Se instituie  Comisia  republicană permanentă pentru  organizarea
evaluării   şi  comercializării  bunurilor  sechestrate  şi  se   aprobă
regulamentul de funcţionare (anexa nr. 3).
 [Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.472 din 24.04.98]

    3. Inspectoratul  Fiscal  Principal de Stat, în comun cu Comisia  de
Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare şi Bursa de Valori a Moldovei, va
elabora  şi  va  aproba  regulamentul se  selectare  a  societăţilor  de
brocheri, abilitate cu comercializarea hîrtiilor de valoare sechestrate.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                               Ion CIUBUC

    Chişinău, 23 iulie 1997.
    Nr. 685.

                                                Anexa nr. 1
                                            la Hotărîrea Guvernului         
                                            Republicii Moldova nr. 685      
                                            din 23 iulie 1997

                             REGULAMENTUL
                  cu privire la modul de sechestrare
                     şi comercializare a bunurilor

                        I. Dispoziţii generale

    1. Regulamentul cu privire la modul de sechestrare şi comercializare
a  bunurilor  (denumit  în continuare Regulamentul) determină  modul  de
sechestrare,   evaluare,   comercializare   şi  ridicare   a   bunurilor
persoanelor  fizice  şi  juridice (denumite în  continuare  restanţieri)
pentru  stingerea restanţelor la plăţile definite în Legea nr.  633-XIII
din  10  noiembrie 1995 "Cu privire la modul de urmărire a  impozitelor,
taxelor şi altor plăţi".
    2. În scopul stingerii datoriilor restanţierului faţă de bugetele şi
fondurile respective, procedura de sechestrare, evaluare, comercializare
şi  ridicare  a  bunurilor,  prevăzută în  prezentul  Regulament  pentru
restanţier,  se  aplică  şi  la sechestrarea,  evaluarea,  ridicarea  şi
comercializarea bunurilor ce aparţin debitorilor restanţierului cu drept
de proprietate sau de administrare economică.

                 II. Modul de sechestrare a bunurilor

    3. Hotărîrea    privind   sechestrarea   bunurilor    restanţierului
(întocmită  conform anexei nr. 1 la prezentul Regulament) este  adoptată
de către şeful organului fiscal teritorial, la evidenţa căruia stă acest
restanţier,   şi   are   putere  juridică   asupra   tuturor   bunurilor
restanţierului,  indiferent  de  locul aflării acestora.  Dacă,  conform
legislaţiei, a fost necesară adresarea în instanţa judecătorească pentru
executarea  silită  a plăţilor, sechestrarea bunurilor se va efectua  în
baza  hotărîrii  instanţei  judecătoreşti privind  executarea  silită  a
plăţilor.
    4. Sechestrarea   bunurilor  începe  la  ora  fixată  în   hotărîrea
inspectoratului  fiscal  de  stat teritorial. Organele poliţiei  şi  ale
Departamentului  Control  Financiar  şi Revizie  sînt  informate  despre
aceasta  cu  cel  tîrziu  24  de ore pînă  la  începerea  procedurii  de
executare   a   hotărîrii  inspectoratului  fiscal  de  stat,   excepţie
constituind  cazurile  cînd  este necesară  intervenţia  neîntîrziată  a
poliţiei.
    5. La procedura  de  sechestrare  în  calitate  de  reprezentant  al
restanţierului,   dacă  acesta  este  o  persoană  juridică  sau  fizică
înregistrată   ca   subiect   al  antreprenoratului,   poate   participa
conducătorul  sau  orice altă persoană, împuternicită  printr-o  procură
autentificată  prin semnătura conducătorului şi ştampila întreprinderii.
Procura  va conţine în mod obligatoriu codul fiscal al restanţierului şi
se va anexa la actul de sechestru.
    În calitate de  reprezentant al restanţierului - persoană fizică, ce
nu  este înregistrat ca subiect al antreprenoriatului, participă  însuşi
restanţierul  sau un membru adult al familiei lui cu capacitate  deplină
de exerciţiu.
    6. Înainte de începerea procedurii de sechestrare restanţierului sau
reprezentantului   acestuia  i  se  transmite  copia  hotărîrii  privind
sechestrarea  bunurilor  şi i se aduc la cunoştinţă în formă scrisă  sau
orală   drepturile   şi  obligaţiunile  lui  în   timpul   sechestrării,
comercializării  şi ridicării bunurilor, precum şi răspunderea prevăzută
de lege pentru neîndeplinirea îndatoririlor sale.
    7. Restanţierul,  bunurile  căruia urmează să fie sechestrate,  este
obligat  să prezinte pentru sechestrare toate bunurile ce îi aparţin  cu
drept  de  proprietate  sau  cu drept de administrare  economică  şi  să
comunice în scris:
    care dintre bunurile   disponibile   nu  îi  aparţin  cu  drept   de
proprietate şi informaţii privind proprietarii acestor bunuri;
    informaţii referitoare la bunurile, deţinute cu drept de proprietate
şi transmise în folosinţă temporară sau la păstrare altor persoane.
    8. Cazurile cînd  persoana  obligată  să participe  la  sechestrarea
bunurilor  se eschivează sau refuză să-şi îndeplinească obligaţiunile şi
alte  cazuri de încălcări, se consemnează în mod obligatoriu în scris de
către  persoana oficială a organului fiscal pentru tragerea  persoanelor
vinovate  la  răspundere administrativă sau penală, în  conformitate  cu
legislaţia  în  vigoare. În situaţiile indicate  încăperile,  seifurile,
dulapurile  etc.  se  sigilează de către persoana oficială  a  organului
fiscal, pînă la aplicarea măsurilor cuvenite.
    9. La determinarea bunurilor ce urmează să fie sechestrate, persoana
oficială a organului fiscal va întocmi în două exemplare lista bunurilor
sechestrate  (conform anexei nr. 2), fiecare foaie a căreia se va  semna
de  către  toţi participanţii la procedura sechestrării. Fondurile  fixe
sechestrate  ale  întreprinderilor, organizaţiilor şi  instituţiilor  de
stat, precum şi ale întreprinderilor şi altor obiecte incluse în anexele
la Legea cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998 se
includ într-o listă separată a bunurilor sechestrate.
 [Pct.9 completat prin Hot. Guv. nr.957 din 19.10.99]

    10. În lista  bunurilor  sechestrate vor fi incluse bunuri  a  căror
valoare  va  fi suficientă pentru stingerea restanţelor la  bugetele  şi
fondurile  respective,  recuperarea cheltuielilor legate  de  executarea
silită  a  plăţilor şi pentru achitarea impozitelor şi taxelor  aferente
comercializării bunurilor sechestrate.
    Bunurile, aflate  la alte persoane în baza contractelor de împrumut,
arendă,  închiriere,  păstrare etc., se includ în lista sus-indicată  în
baza  documentelor  de care dispune restanţierul referitoare  la  aceste
bunuri.  După  semnarea actului de sechestru, persoanei la care se  află
bunurile  i se trimite o somaţie de avertizare prin care se atenţionează
că bunurile restanţierului se află sub sechestru, că are obligaţia să le
asigure  integritatea şi că nu este în drept să le transmită unor  terţe
persoane, inclusiv restanţierului, fără acordul organului fiscal. În caz
de necesitate, se va efectua examinarea bunurilor la locul unde se află.
    Dacă bunurile  restanţierului  au  fost  depistate  în  cadrul  unor
controale la persoana care le deţine, acesteia din urmă i se va înmîna o
somaţie de avertizare prin care va fi informată că asupra bunurilor este
instituit  un sechestru, că este obligată să le asigure integritatea  şi
că   nu  are  dreptul  de  a  le  transmite  altor  persoane,   inclusiv
restanţierului,  fără consimţămîntul organului fiscal. Concomitent se va
întocmi  lista  acestor bunuri, fiecare pagină a căreia se va  semna  de
către  persoana oficială a organului fiscal şi deţinătorul bunurilor sau
reprezentantul lui, împuternicit în modul stabilit.
    După semnarea  listei  bunurilor  sechestrate, persoana  oficială  a
organului  fiscal  va concretiza lista bunurilor la  restanţier.  Faptul
excluderii sau includerii unor bunuri din lista în cauză se va motiva în
aceasta  cu  trimitere la documentele confirmatoare. După  concretizarea
listei se va alcătui actul de sechestru al bunurilor.
    Dacă după efectuarea  sechestrării la restanţier, bunurile  acestuia
au  fost  depistate  la alte persoane şi el nu a  informat  despre  ele,
persoanele   vinovate  vor  fi  trase  la  răspundere  pentru  tăinuirea
bunurilor în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    La primirea copiei  actului de sechestru, prin care sînt sechestrate
hîrtii  de  valoare,  registratorul independent sau persoana  care  ţine
evidenţa  hîrtiilor de valoare în cazul cînd registrul se ţine de  către
emitentul  hîrtiilor  de  valoare, consemnează  în  registru  înscrierea
privind grevarea hîrtiilor de valoare corespunzătoare. Din acest moment,
fără  acordul  organului  fiscal  nu se va face  nici  o  operaţiune  cu
hîrtiile de valoare sechestrate.
    11. Produsele agricole perisabile şi cele similare acestora, care nu
se includ în lista bunurilor sechestrate se determină conform anexei nr.
3 la prezentul Regulament.
    Lista bunurilor sechestrate va conţine descrierea detaliată a stării
tehnice  şi caracteristicile esenţiale ale fiecărui obiect inclus în ea.
La  hîrtiile de valoare se vor indica numărul, seria, data înregistrării
de  către organele de stat respective, numărul matricol conform  datelor
din   registrul  deţinătorilor  hîrtiilor  de  valoare  al   emitentului
respectiv,  prezentate  de registratorul independent sau de  organul  de
administrare (în cazul cînd registrul deţinătorilor hîrtiilor de valoare
este  ţinut  de emitent), cît şi din datele contabilităţii  sau  conform
hîrtiilor de valoare nemijlocit.
    12. După trecerea  bunurilor  în lista bunurilor sechestrate, se  va
întocmi  în  două exemplare, actul de sechestru (de modelul stabilit  în
anexa  nr.  4),  care va fi semnat de participanţii la  sechestrare.  În
privinţa    fondurilor    fixe   sechestrate    ale    întreprinderilor,
organizaţiilor  şi instituţiilor de stat, precum şi ale întreprinderilor
şi  altor obiecte incluse în anexele la Legea cu privire la Programul de
privatizare  pentru  anii  1997-1998 se va întocmi un act  de  sechestru
separat.";  Primul exemplar se va înmîna reprezentantului restanţierului
sub semnătură pe exemplarul doi, care se va păstra la organul fiscal. În
caz de necesitate, organul fiscal va prezenta altor autorităţi copii ale
actului   de   sechestru  legalizate  prin  ştampila  organului   fiscal
teritorial.
    În situaţia cînd  restanţierul (reprezentantul său legal) refuză  să
semneze actul de sechestru, persoana oficială a organului fiscal va nota
în dreptul numelui lui de familie: "A refuzat să semneze". În acest caz,
actul   de  sechestru  se  va  expedia  restanţierului  prin   scrisoare
recomandată.
 [Pct.12 completat prin Hot. Guv. nr.957 din 19.10.99]

    13. Dacă restanţierul  nu dispune de bunuri, asupra cărora  potrivit
legislaţiei  în vigoare să fie instituit sechestrul, persoana oficială a
organului  fiscal  va  fixa  acest fapt în actul de  sechestru,  fără  a
întocmi lista bunurilor sechestrate.
    14. Obiecţiile  şi propunerile, înaintate în scris, se vor anexa  la
actul  de sechestru şi se vor transmite conducătorului organului fiscal,
pentru luarea deciziei definitive.
    15. Nu se emite  o  hotărîre  cu  privire  la  sechestrul  bunurilor
restanţierului şi se anulează executarea celei emise, dacă:
    conform hotărîrii   instanţei  judecătoreşti  restanţierul  a   fost
declarat  în  stare  de  insolvabilitate  şi  i  s-a  deschis  procedura
falimentară;
    restanţierului  cu statut de instituţie financiară i-a fost intentat
un   proces   de  lichidare  în  corespundere  cu   legislaţia   privind
instituţiile financiare.
    16. Pînă la semnarea  actului  de sechestru sau în  timpul  semnării
lui,  restanţierului i se va înmîna somaţia de avertizare, prin care  va
fi  atenţionat  că,  dacă în termen de 20 de zile din data  punerii  sub
sechestru  a  bunurilor lui nu va stinge restanţele faţă de bugetele  şi
fondurile  respective, acele bunuri vor fi scoase la licitaţie publilcă,
iar  persoanele  fizice şi gospodăriile ţărăneşti (de fermieri)  vor  fi
avertizate  că  vor  fi chemate în judecată pentru executarea  silită  a
plăţilor.
    Dacă restanţierul  nu  participă  la procedura  de  sechestrare  sau
refuză  să  primească  somaţia  de  avertizare, fapta  în  cauză  va  fi
consemnată  în actul de sechestru şi în cel mult 24 de ore după semnarea
lui  somaţia  de avertizare se va expedia restanţierului prin  scrisoare
recomandată.
    17. Dacă la expirarea termenului de 20 de zile din data sechestrării
bunurilor  restanţierul  nu şi-a achitat restanţele faţă de bugetele  şi
fondurile  respective  şi  nu a atacat în modul  stabilit  hotărîrea  de
sechestrare a bunurilor, organul fiscal va remite dosarul restanţierului
persoană  juridică la Comisia republicană permanentă pentru  organizarea
evaluării   şi   comercializării  bunurilor  sechestrate  (denumită   în
continuare  -  Comisia permanentă), iar în cazul persoanelor  fizice  şi
gospodăriilor  ţărăneşti  (de fermieri) va înainta cererea de chemare  a
acestora în judecată, pentru executarea silită a plăţilor.
    De asemenea,   vor   fi  transmise  Comisiei   permanente   dosarele
restanţierilor,  asupra cărora au fost pronunţate hotărîri judecătoreşti
privind  confiscarea bunurilor  în  temeiul Legii nr.  633-XIII  din  10
noiembrie  1995, fără modificările şi completările introduse prin  Legea
nr.  1160-XIII  din 23 aprilie 1997 şi care n-au fost comercializate  la
momentul intrării în vigoare a modificărilor şi completărilor.
    Dacă hotărîrea  organului  fiscal privind sechestrarea  bunurilor  a
fost  atacată în modul stabilit, dosarul restanţierului se va  transmite
Comisiei  permanente după respingerea plîngerii sau a cererii de chemare
în  judecată  şi  după  expirarea termenului de atac  a  acestora.  Dacă
plîngerea   sau   cererea  de  chemare  în  judecată  au  fost   parţial
satisfăcute,  comisiei permanente îi va fi remis dosarul cu  materialele
referitoare la bunurile de pe care sechestrul nu a fost ridicat.
    Dosarul restanţierului   întocmit   în  privinţa   fondurilor   fixe
sechestrate  ale  întreprinderilor, organizaţiilor şi  instituţiilor  de
stat, precum şi ale întreprinderilor şi altor obiecte incluse în anexele
la Legea cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998 va
fi remis de organul fiscal Departamentului privatizării şi administrării
proprietăţii  de  stat pe lîngă Ministerul Economiei şi  Reformelor,  în
termenul şi modul prevăzut la alineatele unu-trei ale prezentului punct.
 [Alin.4 pct.17 introdus prin Hot. Guv. nr.957 din 19.10.99]

            III. Modul de evaluare a bunurilor sechestrate

    18. Pentru determinarea  cantităţii  bunurilor, asupra cărora se  va
institui  sechestrul,  la momentul sechestrării se va  stabili  valoarea
prealabilă  a  bunurilor,  reieşind din valoarea reziduală de  bilanţ  a
bunurilor   potrivit  datelor  contabilităţii  restanţierului,  iar   la
restanţierii,  care  conform  legislaţiei  în vigoare  nu  ţin  evidenţa
contabilă, valoarea bunurilor o va stabili persoana oficială a organului
fiscal, ţinînd cont de starea lor tehnică şi de gradul uzurii, precum şi
de cererea şi oferta la momentul sechestrării. La hîrtiile de valoare se
va indica valoarea lor nominală.
    19. Organizarea    ulterioară    a    expertizei,    evaluării    şi
comercializării    bunurilor,   cu   excepţia   fondurilor   fixe    ale
întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor de stat, precum şi ale
întreprinderilor şi altor obiecte incluse în anexele la Legea cu privire
la  Programul de privatizare pentru anii 1997-1998 este dată în  sarcina
Comisiei permanente.
 [Pct.19 completat prin Hot. Guv. nr.957 din 19.10.99]

    20. La primirea dosarului restanţierului, preşedintele şi secretarul
Comisiei  permanente convoacă şedinţa acesteia, pentru examinarea acelui
dosar   şi  soluţionarea  chestiunilor  privind  efectuarea  expertizei,
evaluarea bunurilor şi atragerea sau numirea organizatorilor licitaţiei.
    Expertiza şi  evaluarea bunurilor sechestrate pot fi efectuate  atît
de  Comisia permanentă, cît şi de specialilşti în domeniu contractaţi de
ea.
    Organizatori  ai  licitaţiei sînt organele fiscale  teritoriale  sau
agenţii  economici ce dispun de licenţă pentru activitatea respectivă în
conformitate  cu legislaţia în vigoare, atraşi de Comisia permanentă  pe
bază de concurs.
    21. În baza materialelor  expertizei  şi  de evaluare  a  bunurilor,
Comisia  permanentă  sau expertul desemnat stabileşte preţul iniţial  de
comercializare  şi  formează loturi pe obiecte aparte sau pe grupuri  de
active,  care urmează să fie comercializate la licitaţie. Prepul iniţial
al bunurilor va include, de asemenea, suma impozitelor şi taxelor pentru
comercializarea  acestor  bunuri,  care se vor indica separat  pe  fiece
impozit şi taxă. Odată cu creşterea sau reducerea preţului la licitaţie,
se  vor  schimba  respectiv  şi  sumele  impozitelor  şi  taxelor.  După
comercializare aceste sume se vor transfera în bugetul respectiv, fără a
se lua în calcule la reducerea datoriilor restanţierului.

                     IV. Organizarea licitaţiilor

    22. Bunurile   sechestrate   ale  restanţierilor  urmează   să   fie
comercializate  prin procedura licitaţiei cu strigare. Pentru a organiza
comercializarea   bunurilor,  expertul  transmite  Comisiei   permanente
loturile  de  bunuri.  Transmiterea-preluarea se  perfectează  printr-un
proces-verbal.
    Comercializarea  hîrtiilor  de valoare sechestrate se face  potrivit
reglementărilor  legislaţiei privind circulaţia hîrtiilor de valoare  şi
fără achitarea vreunui acont.
    Comercializarea   bunurilor   sechestrate  care  se  raportează   la
fondurile  fixe ale întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor de
stat, precum şi ale întreprinderilor şi altor obiecte incluse în anexele
la  Legea cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998 o
efectuează   Departamentul   Privatizării  în  modul   stabilit   pentru
privatizarea patrimoniului public.
 [Alin.3 pct.22 modificat prin Hot. Guv. nr.1376 din 10.12.2001]
 [Alin.3 pct.22 introdus prin Hot. Guv. nr.957 din 19.10.99]

    23. Comisia permanentă:
    examinează loturile;
    aprobă actul cu privire la preţul iniţial de licitare pe fiecare lot
aparte,  dacă  expertiza  şi evaluarea bunurilor au  fost  efectuate  de
specialişti în domeniu;
    adoptă hotărîrea de scoatere a bunurilor la licitaţia cu strigare;
    dispune publicarea  anunţului  despre  data  şi  locul  desfăşurării
licitaţiei;
    aprobă componenţa comisiei de licitaţie şi numeşte preşedintele ei.
    Pentru fiecare  licitaţie publică se formează o comisie de licitaţie
în  componenţa căreia vor intra cel puţin 5 membri dintre reprezentanţii
autorităţilor  administraţiei  publice  centrale şi  locale  şi  experţi
independenţi.  Candidaţii din raioane şi municipii sînt propuşi de către
organele  fiscale  teritoriale, iar candidaţii din autorităţile  publice
centrale  - de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.  Înaintarea
candidaţilor  se  va  face după coordonarea cu  autoritatea  respectivă.
Experţii  independenţi  vor  fi  propuşi de către  restanţier  sau  alte
persoane interesate în comercializarea loturilor scoase la licitaţie.
    Şedinţele comisiei  de  licitaţie  sînt  deliberative  dacă  la  ele
participă  cel  puţin două treimi din membrii ei. Hotărîrile  se  adoptă
prin vot deschis, cu simpla majoritate de voturi.
    Comisia de licitaţie are următoarele atribuţii:
    primirea şi verificarea   documentelor  însoţitoare  ale   loturilor
scoase la licitaţie;
    perfectarea documentelor necesare pentru desfăşurarea licitaţiei;
    organizarea modalităţii     de     familiarizare    prealabilă     a
participanţilor la licitaţie cu bunurile scoase la licitaţie;
    eliberarea biletelor   de   participant,  precum  şi   înregistrarea
participanţilor la licitaţie;
    controlul asupra îndeplinirii condiţiilor de participare la licitare
şi asigurarea respectării drepturilor cumpărătorilor.
    24. Avizul despre desfăşurarea licitaţiei trebuie să conţină:
    data, ora şi locul derulării licitaţiei;
    specificarea       bunurilor,      principalelor      caracteristici
tehnico-economice şi a locului aflării lor;
    informaţii despre proprietarul bunurilor;
    referitor la bunurile imobiliare - informaţii privind terenul ocupat
de ele şi condiţiile de utilizare a terenului de către proprietar;
    condiţiile de comercializare a bunurilor;
    forma de achitare,  condiţiile  de achitare eşalonată, dacă  aceasta
este prevăzută de Comisia permanentă;
    modul de familiarizare   prealabilă  a  cumpărătorilor  cu  bunurile
scoase la licitaţie;
    condiţiile de înaintare a cererilor de participare la licitaţie;
    termenul final   de  primire  a  cererilor,  propunerilor  şi  altor
documente pentru participarea la licitaţie;
    informaţia privind  acontul  în mărime de 2 % din preţul iniţial  de
comercializare  a  bunurilor  şi contul bancar la  care  acesta  trebuie
transferat;
    numerele telefoanelor   de   relaţii  ale  comisiei  de   licitaţie,
inspectoratului   fiscal  de  stat  teritorial  şi  ale  organizatorilor
licitaţiei;
    alte informaţii considerate drept necesare de Comisia permanentă sau
organizatorul licitaţiei.

                     V. Condiţiile de participare
                     a cumpărătorilor la licitaţii

    25. La licitaţiile  de  bunuri sechestrate au dreptul  să  participe
persoanele  fizice  şi  juridice,  care  au depus  la  timp  cererea  de
participare, au prezentat documentele necesare şi au transferat în modul
stabilit  un acont în mărime de 2% din preţul iniţial al bunurilor, dacă
Comisia permanentă a stabilit necesitatea transferării acontului.
    26. Doritorii  să  participe  la licitaţie  vor  prezenta  organului
fiscal teritorial următoarele documente:
    cererea de participare de modelul stabilit;
    copia documentului de plată, care confirmă transferarea acontului pe
contul bancar, indicat în avizul despre licitaţie;
    în cazurile necesare   -   procura  pentru  dreptul  de  a   încheia
contractul de vînzare-cumpărare.
    Banii predestinaţi  cheltuielilor prevăzute la alineatul (6) al art.
62  din  Legea  cu privire la urmărirea impozitelor,  taxelor  şi  altor
plăţi,  se transferă de organele fiscale beneficiarilor de la bugetul de
stat.  După  comercializarea bunurilor sechestrate aceste cheltuieli  se
recuperează în primul rînd.
    27. După primirea  documentelor  de  la organul fiscal,  comisia  de
licitaţie  înregistrează persoana care a înaintat cererea. Din  momentul
înregistrării această persoană capătă statut de participant la licitaţie.
    28. Datele despre  persoanele care au depus cereri de participare la
licitaţie şi numărul acestora sînt confidenţiale.
    29. Primirea  cererilor  şi a documentelor se încheie cu  trei  zile
pînă la data preconizată a licitaţiei.
    30. Participantul  la licitaţie are dreptul să-şi revoce cererea  de
participare,  adresînd  în  acest sens un demers în scris cu  trei  zile
înainte  de  data  stabilită  a licitaţiei. In acest caz  lui  i  se  va
restitui suma acontului.
    31. Cererea de participare poate fi respinsă, dacă solicitantul nu a
prezentat în termen documentele prevăzute de prezentul Regulament.

                VI. Examinarea cererilor de participare
                             la licitaţie

    32. Cu două zile înainte de data preconizată a licitaţiei comisia de
licitaţie  va examina în şedinţă cererile depuse. Persoanele care nu  au
respectat  cerinţele prezentului Regulament referitoare la întocmirea şi
prezentarea  documentelor nu se admit la licitaţie. Comisia de licitaţie
va  indica distinct în hotărîrea sa motivele respingerii cererilor, care
va fi comunicată persoanelor neadmise la licitaţie.
    33. Dacă a fost   înregistrat   un  număr  de  doi  sau  mai   mulţi
cumpărători, bunurile vor fi scoase la licitaţie publică.
    34. Dacă a fost   înregistrat  un  singur  cumpărător,  comisia   de
licitaţie  va  duce în ziua licitaţiei negocieri directe cu  acesta,  cu
respectarea  cerinţelor alin. (4) al art. 66 din Legea nr. 633-XIII  din
10   noiembrie  1995.  După  stabilirea  preţului  de  comercializare  a
bunurilor  şi  semnarea  procesului-verbal  cu  privire  la  rezultatele
licitaţiei,  dosarul se va transmite Inspectoratului Fiscal Principal de
Stat pentru încheierea contractului de vînzare-cumpărare.
    35. Dacă la licitaţia  cu strigare nu s-a înscris nici un cumpărător
documentele  acesteia  i se vor transmite Comisiei  permanente.  Comisia
permanentă  va  decide  anularea licitaţiei şi  publicarea  avizului  cu
privire  la  desfăşurarea  licitaţiei cu reducere.  Dacă  după  primirea
materialelor la licitaţia cu reducere nu s-a înscris nici un cumpărător,
Comisia  permanentă  va  anula  desfăşurarea  licitaţiei  şi  va  remite
materialele  în  cauză  organului  fiscal  teritorial  pentru  ridicarea
sechestrului de pe bunuri şi luarea măsurilor stabilite de lege.
    36. In ziua licitaţiei,   concomitent  cu  înmînarea  biletelor   de
participare,  comisia de licitaţie va face înregistrarea participanţilor
prezenţi.  Inregistrarea  participanţilor  se va încheia  cu  10  minute
înainte  de  începerea  procedurii de licitare.  Participanţii  care  au
întîrziat nu vor fi admişi la licitaţie.
    37. Licitaţia  este  condusă  de  un licitator,  desemnat  de  către
organizatorul licitaţiei în baza unui contract.

               VII. Desfăşurarea licitaţiei cu strigare

    38. Licitarea  fiecărui lot începe cu anunţarea de către licitator a
preţului  iniţial  al  acestuia  şi a pasului de  ridicare  a  preţului.
Participantul  care  acceptă  preţul iniţial trebuie să  confirme  acest
lucru   prin  ridicarea  biletului  său  de  participare.  După  ce   un
participant  şi-a ridicat biletul, ceilalţi participanţi pot pretinde să
cumpere  lotul numai propunînd un preţ mai mare decît preţul  precedent,
cu  unul  sau  mai mulţi paşi de ridicare. Dacă după  ce  licitatorul  a
strigat  de  trei ori preţul acceptat, nimeni dintre participanţi  nu  a
oferit un preţ mai mare, licitatorul fixează printr-o lovitură de ciocan
faptul vînzării lotului.
    Dacă, după anunţarea  preţului iniţial al lotului, nici unul  dintre
participanţi  nu şi-a exprimat dorinţa să-l cumpere, lotul se scoate  de
la licitaţie.
    39. Participantul la licitaţie care a cîştigat lotul este obligat să
semneze procesul-verbal privind rezultatele licitaţiei, întocmit conform
anexei nr. 5 la prezentul Regulament.
    40. Participantul  care  a cîştigat lotul dar a refuzat  să  semneze
procesul-verbal  privind rezultatele licitaţiei va fi privat de  dreptul
de  a  participa la această licitaţie, iar licitaţia va reîncepe  de  la
preţul  oferit de participantul anterior. Preţul trebuie strigat din nou
de trei ori. In acest caz participantului care a refuzat să semneze nu i
se va restitui suma acontului.

               VIII. Desfăşurarea licitaţiei cu reducere

    41. Potrivit  deciziei Comisiei permanente, bunurile nesolicitate în
cadrul  licitaţiei  cu strigare vor fi scoase la licitaţia cu  reducere.
Licitatorul  va începe licitarea fiecărui lot cu anunţarea preţului  lui
maxim,  care va fi preţul iniţial de la licitaţia cu strigare, după care
va  anunţa pasul de reducere a preţului. Pasul reducerii nu poate fi mai
mare de 5 procente din preţul maxim.
    42. Dacă preţul  redus  a fost repetat de trei ori şi nici unul  din
participanţi  nu şi-a exprimat dorinţa să cumpere lotul, licitatorul  va
reduce preţul cu încă un pas, declarînd clar preţul nou de fiecare dată.
    43. Licitatorul  va  reduce  preţul bunului pînă  cînd  unul  dintre
participanţi  va fi de acord cu preţul propus şi va confirma acest  fapt
prin  ridicarea  biletului  său  de  participant.  Licitatorul  va  cere
participantului  să confirme oferta prin numirea sumei pentru care  este
de  acord  să  cumpere  lotul. La primirea unei  astfel  de  confirmări,
licitatorul  va  striga  preţul de trei ori, după care  va  fixa  faptul
vînzării printr-o lovitură de ciocan.
    Dacă în timpul  repetării preţului, pînă la lovitura de ciocan,  alt
participant doreşte să cumpere lotul, el are dreptul să ridice preţul cu
un  pas sau mai mulţi, confirmîndu-şi oferta prin ridicarea biletului de
participant.  In acest caz, licitaţia cu reducere va trece în  licitaţie
cu strigare.
    44. Reducerea  preţului va continua pînă se va ajunge la zero,  după
care lotul se va scoate de la licitaţie.
    Comisia permanentă  poate  stabili  pentru unele  loturi  scoase  la
licitaţie preţul minim pînă la care poate fi redus preţul lor.
    45. Dacă licitatorul,   preşedintele  sau  oricare  dintre   membrii
comisiei  de licitaţie vor constata încălcarea procedurii de desfăşurare
a  licitaţiei, ei vor suspenda licitarea în orice moment, pînă la luarea
de  către comisia de licitaţie a deciziei privind continuarea  licitării
sau privind scoaterea de la licitaţie a lotului în cauză.
    46. Participantul  care  a  cîştigat lotul este obligat  să  semneze
procesul-verbal cu privire la rezultatele licitării.
    47. Participantul  care  a cîştigat lotul dar a refuzat  să  semneze
procesul-verbal  cu  privire  la rezultatele licitării  este  privat  de
dreptul  de  a  participa la licitaţie, iar aceasta va  reîncepe  de  la
preţul,  care  a  fost  acceptat de acest  participant.  In  atare  caz,
participantului  care  a  refuzat să semneze nu i se  va  restitui  suma
acontului.
    48. In situaţia în care licitarea unui lot a fost declarată nulă din
orice   motive   prevăzute  de  prezentul  Regulament,  se  va   întocmi
procesul-verbal  al licitării nule (conform anexei nr. 6). In acest caz,
participanţii  din vina cărora licitarea a fost declarată nulă nu vor fi
admişi  la  licitaţiile  ulterioare la care va fi expus lotul,  a  cărui
licitare a fost declarată nulă, şi nu li se va restitui suma acontului.

                  IX. Achitarea lotului şi încheierea
                   contractului de vînzare-cumpărare

    49. După încheierea  negocierilor  pentru lotul scos  la  licitaţie,
comisia  de  licitaţie  va organiza negocieri  directe  cu  cîştigătorul
lotului privind modul şi termenele de achitare a lotului, care se includ
în  procesul-verbal cu privire la rezultatele licitaţiei. După  semnare,
un exemplar al procesului-verbal cu privire la rezultatele licitaţiei se
va trimite în termen de 24 ore restanţierului.
    In cazul în care comisia de licitaţie şi cumpărătorul au convenit ca
achitarea  lotului  să  se efectueze dintr-o dată,  cumpărătorul  achită
integral  costul  lotului  în  termen de cel mult şapte  zile  din  data
semnării contractului de vînzare-cumpărare.
    In cazul în care comisia de licitaţie şi cumpărătorul au convenit ca
achitarea  lotului  să se facă eşalonat, cumpărătorul achită în  acelaşi
termen  de  şapte zile prima rată în mărime de cel puţin 40 la sută  din
valoarea  lotului menţionat în procesul-verbal, iar restul banilor -  în
termenul  stabilit în contractul de vînzare-cumpărare, termen care nu va
depăşi 60 de zile din data licitaţiei.
    Cetăţenii străini   şi  apatrizii,  precum  şi  persoanele  care  nu
întreţin  raporturi  cu  sistemul bugetar al Republicii  Moldova  achită
lotul printr-o plată unică.
    La procurarea  lotului, acontul transferat de cumpărător se  include
în suma stabilită în contractul de vînzare-cumpărare.
    Celorlalţi participanţi   la  licitaţie  suma  acontului  li  se  va
restitui în termen de 10 zile din data încheierii licitaţiei.
    Sumele aconturilor  nerestituite  conform prezentului Regulament  se
reflectă  în  evidenţa contabilă a restanţierului, ale cărui  bunuri  au
fost   scoase  la  licitaţie,  ca  venituri  din  operaţii  nelegate  de
valorificarea  producţiei,  se  impozitează  în  modul  stabilit  şi  se
transferă direct la conturile bugetelor sau fondurilor respective pentru
stingerea  restanţelor  lui. La micşorarea restanţelor se ia  în  calcul
suma rămasă după impozitare.
    50. Rezultatele licitaţiilor pot fi contestate în Comisia permanentă
în termen de 30 de zile din data încheierii licitaţiei.
    Dacă cumpărătorul   nu  se  achită  în  termenul  stabilit,  Comisia
permanentă  are dreptul să anuleze rezultatele licitării. In acest  caz,
bunurile se vor scoate la o nouă licitaţie - cu strigare sau, respectiv,
cu reducere, iar suma acontului nu se restituie.
    51. Vînzători  ai  bunurilor sechestrate sînt  organele  Serviciului
Fiscal  de  Stat.  In  cazul  înscrierii  la  licitaţie  a  unui  singur
cumpărător,  contractul de vînzare-cumpărare a bunurilor sechestrate, se
va  încheia cu Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, iar dacă bunurile
au    fost   vîndute   prin   procedura   licitaţiei,   contractul    de
vînzare-cumpărare  se  va  încheia cu organul fiscal teritorial  care  a
efectuat sechestrarea acelor bunuri.
    Contractul de  vînzare-cumpărare se încheie în termen de 5 zile  din
data   cînd   Comisia   de  licitaţie  a  transmis  dosarul   în   cauză
Inspectoratului  Fiscal  Principal  de  Stat sau,  respectiv,  din  ziua
încheierii    licitaţiei.   Dacă   după   încheierea   contractului   de
vînzare-cumpărare   cumpărătorul   se  dezice  de  bunurile   procurate,
licitaţia se consideră nulă.
    Pînă la perfectarea   documentelor   ce  ar  confirma   dreptul   de
proprietate  asupra  bunurilor  sechestrate  şi  comercializate,  noului
proprietar  îi  vor  servi drept documente de  transport  contractul  de
vînzare-cumpărare şi actul de ridicare a bunurilor în cauză.

                        X. Ridicarea bunurilor

    52. După semnarea  contractului de vînzare-cumpărare, organul fiscal
respectiv  va  înfăptui  ridicarea bunurilor  sechestrate,  cu  excepţia
cazurilor  cînd  rezultatele  licitaţiei  au fost  contestate  de  către
restanţier  sau  de participanţii la licitaţie pe motive de încălcare  a
procedurii de înscriere la licitaţie sau de desfăşurare a licitaţiei. In
aceste  situaţii  ridicarea  bunurilor se va efectua  după  soluţionarea
litigiilor.  Dacă rezultatele licitaţiei au fost contestate în  termenul
stabilit,  şi  licitaţia  a fost considerată nulă, însă  după  ridicarea
bunurilor, cumpărătorul este obligat să restituie acele bunuri.
    53. Ridicarea   bunurilor  sechestrate  o  vor  face   colaboratorii
organului  fiscal  care  a  sechestrat aceste  bunuri,  cu  participarea
obligatorie  a  cumpărătorului sau reprezentantului lui şi  în  prezenţa
reprezentantului   restanţierului,  iar  la  ridicarea  fondurilor  fixe
sechestrate  ale  întreprinderilor, organizaţiilor şi  instituţiilor  de
stat, precum şi ale întreprinderilor şi altor obiecte incluse în anexele
la  Legea cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998 -
şi  cu  participarea  reprezentantului Departamentului  privatizării  şi
administrării  proprietăţii  de  stat pe lîngă Ministerul  Economiei  şi
Reformelor.  Dacă este necesar, ridicarea bunurilor se va efectua şi  cu
participarea   colaboratorilor  Departamentului  Control  Financiar   şi
Revizie  şi  ai  poliţiei.  La refuzul restanţierului  de  a  asista  la
procedura  de  ridicare  a  bunurilor  se va  proceda  ca  şi  în  cazul
sechestrării bunurilor.
 [Pct.53 completat prin Hot. Guv. nr.957 din 19.10.99]

    54. In cazul  cînd se constată lipsa unor bunuri din lista bunurilor
sechestrate,  substituirea acestora ori degradarea lor calitativă,  care
ar  condiţiona reducerea preţului lor de comercializare, organul  fiscal
este  obligat  să  transmită materialele  corespunzătoare  organelor  de
anchetă,  excepţie  constituind  situaţiile  în  care  substituirea  sau
degradarea  bunurilor sînt neînsemnate şi cumpărătorul le-a acceptat  la
preţul stabilit prin licitaţie.
    55. Dacă bunurile   unui  restanţier  au  fost  vîndute  mai  multor
cumpărători, ridicarea lor se va face separat pentru fiecare cumpărător.
    Asupra faptului  ridicării se întocmeşte în trei exemplare un act de
ridicare  a  bunurilor  sechestrate de modelul indicat în anexa  nr.  7.
Primul  exemplar  se  va  înmîna,  sub  semnătură  pe  exemplarul  trei,
reprezentantului  restanţierului,  al  doilea exemplar se  va  transmite
cumpărătorului, iar al treilea exemplar va rămîne la organul fiscal care
a înfăptuit ridicarea bunurilor.
    56. In timpul  ridicării  sau  în cel mult 24 de ore  după  semnarea
actului  de ridicare a bunurilor, restanţierul este obligat să transmită
organului   fiscal  sau  nemijlocit  cumpărătorului  toate   documentele
referitoare   la  bunul  ridicat,  cu  excepţia  cazurilor  cînd  aceste
documente  au  fost  ridicate de organul fiscal în  timpul  sechestrării
bunurilor.
    Bunurile care   conform  destinaţiei  lor,  nu  pot  fi  mutate   se
eliberează  de către restanţier în termenul fixat în actul de  ridicare,
termen care nu poate depăşi 15 zile din data semnării lui.
    In baza actului  de ridicare a bunurilor sechestrate restanţierul va
efectua  înregistrările  contabile respective de scădere din evidenţă  a
bunurilor în legătură cu comercializarea lor.
    57. In baza contractului de vînzare-cumpărare, a actului de ridicare
a  bunurilor  sechestrate  şi a certificatului  de  achitare  integrală,
eliberat  de  organul  fiscal  teritorial,  cumpărătorul  va  înregistra
bunurile  ridicate  (în  cazurile  stabilite  prin  acte  normative)  la
organele  respective.  Cumpărătorul  poate folosi bunurile  şi  pînă  la
înregistrare   (cu  excepţia  scoaterii  lor  efective  peste   hotarele
Republicii  Moldova)  în  baza contractului de  vînzare-cumpărare  şi  a
actului  de ridicare. După expirarea termenului de achitare stabilit  în
contractul  de vînzare-cumpărare, bunurile nu vor mai putea fi utilizate
în baza documentelor sus-menţionate.

                  XI. Evidenţa bunurilor sechestrate

    58. Evidenţa   bunurilor   sechestrate,   a   stingerii   datoriilor
restanţierului  şi  achitării  bunurilor comercializate este  ţinută  de
organele fiscale.
    59. In ziua semnării  sau  cel  tîrziu în  ziua  lucrătoare  imediat
următoare,  actul  de  sechestru se va înregistra la organul  fiscal  în
registrul  de evidenţă a actelor de sechestru, ţinut conform anexei  nr.
8.  Inscrierile în registru se efectuează cu cerneală sau cu pixul, clar
şi  fără  ştersături.  Fiecare corectare se menţionează  în  scris  prin
consemnarea  "Certific  rectificarea"  şi  se  confirmă  prin  semnătura
inspectorului  responsabil  de evidenţă, cu indicarea  datei  efectuării
corectării.
    60. Pentru fiecare  caz de sechestrare a bunurilor se va deschide un
dosar  aparte,  în care se vor păstra toate documentele  referitoare  la
acest  caz:  hotărîrile organului fiscal de sechestrare a bunurilor,  de
ridicare  a  banilor, de urmărire a sumelor debitoare,  dispoziţiile  şi
ordinele  de plată, actul de sechestru, corespondenţa cu restanţierul şi
cu alte persoane, precum şi alte documente referitoare la caz.
    Fiecărui dosar i se atribuie un număr de ordine.

                                            Anexa nr. 1
                                la Regulamentul cu privire la 
                                modul de sechestrare şi 
                                comercializare a bunurilor

                     Inspectoratul Fiscal de Stat
                   pe municipiul (raionul) _________

                            Hotărîre nr. __
                      din "____"__________199___
                         or. _________________

          Cu privire la sechestrarea bunurilor restanţierului

    Eu, şeful Inspectoratului  Fiscal  de Stat pe  municipiul  (raionul)
________________________________________________________________________
                (gradul, numele de familie, prenumele)
    examinînd dosarul restanţierului____________________________________
________________________________________________________________________
       (denumirea (numele de familie, prenumele) restanţierului)
    am stabilit următoarele:

    1. a) conform   articolului  _____  din  Legea  nr.  ____  din   199
___________________________________________  impozitul  (taxa  sau  alte
plăţi)  _____________________  calculat(e)  de  restanţier  (de  organul
fiscal)  în sumă de ____ __________________________________ lei, urmă să
                                   (cu litere)
    fie transferat(ă) la bugetul__________ de către ____________ pînă la
data de ___________________ 199_.

    Această obligaţie   nu  a  fost  executată  şi,  conform   hotărîrii
Inspectoratului    Fiscal   de   Stat   al   municipiului    (raionului)
_____________________,  restanţierului  i-a fost aplicată o majorare  de
întîrziere  în mărime de _________________lei, care trebuia  transferată 
                            (cu litere)
la bugetul ________________ pînă la ___________________199_ şi care, din
motive necunoscute, la momentul de faţă nu este  achitată (este achitată
parţial în sumă de__________lei);
    b) ____________________________________________
    c) _____________________________________________
    (în punctele b), c) etc. se va indica separat, pe bugete şi fonduri,
suma fiecărui impozit sau taxe datorate prin analogie cu punctul a)).
    Suma totală a restanţelor constituie _______________lei.
                                           (cu litere)
    2. Conform articolului  6 din Legea nr. 633-XIII din 10.11.1995  "Cu
privire  la modul de urmărire a impozitelor, taxelor şi altor plăţi", la
conturile  bancare ale restanţierului au fost înaintate dispoziţiile  de
încasare _______________________________________________________________
              (se indică numărul, data şi suma fiecărei dispoziţii)
    care pînă la  această  dată nu au fost executate (au fost  executate
parţial în sumă de _______lei).
    Constatînd aceste  încălcări  şi conform articolelor 6-65 ale  legii
sus-menţionate hotărăsc:
    1. Se sechestrează bunurile ________________________________________
               (denumirea (numele de familie, prenumele) restanţierului)
    cu sediul (domiciliul)    ______________________________,   valoarea
cărora  să fie suficientă pentru stingerea restanţelor la impozite, taxe
şi  alte  la buget şi în fondurile extrabugetare şi  pentru  recuperarea
cheltuielilor,  legate  de  sechestrarea, comercializarea  şi  ridicarea
acestor bunuri.
    2. De ridicat  banii în numerar din seiful de casă al restanţierului
sau  din  încăperea  izolată a acestei case, precum şi din  reţeaua  lui
comercială.
    3. De urmărit sumele debitoare ale restanţierului.
    4. Sînt responsabili:
    de sechestrarea bunurilor __________________________________________
                         (funcţia, gradul, numele de familie, prenumele)
    de ridicarea banilor _______________________________________________
                         (funcţia, gradul, numele de familie, prenumele)
    de urmărirea sumelor debitoare _____________________________________
                         (funcţia, gradul, numele de familie, prenumele)

    5. Sechestrarea  bunurilor va începe pe data de____________ 199_, la
ora _________________.

    Şeful Inspectoratului
    Fiscal de Stat   ________________________________
                     (semnătura), (numele de familie)

    L.Ş.


                                                    Anexa nr. 2
                                            la Regulamentul cu privire la
                                            modul de sechestrare şi         
                                            comercializare a bunurilor

    _____________________________________
    (oraşul (municipiul), raionul, satul)

                                 LISTA
                         BUNURILOR SECHESTRATE

                                          Anexă la actul de sechestru
                                          din "___"_____________199__

---+-------------------+-----------------+--------+------+------+--------
Nr.|Denumirea bunurilor|Indicii şi carac-|Unitatea|Canti-|Preţul|Valoarea
d/o|    sechestrate    |teristicile bunu-|de măsu-|tatea |prea- |preala-
   |                   |rilor sechestrate|  ră    |      |labil |bilă to-
   |                   |                 |        |      |pe u- |tală a
   |                   |                 |        |      |nitate|bunuri- 
   |                   |                 |        |      |      |lor
---+-------------------+-----------------+--------+------+------+--------
 1 |        2          |         3       |    4   |   5  |   6  |   7
---+-------------------+-----------------+--------+------+------+--------
 1.
 2.

    În total au fost sechestrate     
    bunuri în sumă de ______________________________________________lei.
                                      (cu litere)
    Inspectorul fiscal ___________   ______________________________
                       (semnătura)   (numele de familie, prenumele)
    Restanţierul, reprezentantul    
    restanţierului     ___________   ______________________________
                       (semnătura)   (numele de familie, prenumele)


                                                Anexa nr. 3
                                    la Regulamentul cu privire la modul     
                                    de sechestrare şi comercializare
                                    a bunurilor

                                 Lista
          produselor agricole perisabile şi similare acestora

                          Fructe şi pomuşoare

    1. Fructe în  stare  proaspătă  de culturi seminţoase  (mere,  pere,
gutui).
    2. Fructe în   stare   proaspătă  de  culturi   sîmburoase   (prune,
corcoduşe, piersici, caise, cireşe, vişine, zarzăre, coarne).
    3. Fructe în  stare proaspătă de culturi bacifere (coacăze, căpşune,
fragi, zmeură, agrişe, cătină albă, agude).
    4. Struguri în stare proaspătă.

                           Cartofi şi legume

    5. Cartofi timpurii în stare proaspătă.
    6. Varză proaspătă.
    7. Rizocarpi în stare proaspătă (ridiche-de-lună, pătrunjel, ţelină,
morcov, sfeclă de masă, napi, ridiche).
    8. Castraveţi în stare proaspătă.
    9. Roşii în stare proaspătă.
    10. Vinete în stare proaspătă.
    11. Patisoni în stare proaspătă.
    12. Dovlecei în stare proaspătă.
    13. Ardei graşi în stare proaspătă.
    14. Ştiuleţi de porumb copţi în lapte şi în ţintă în stare proaspătă.
    15. Legume verzi în stare proaspătă.
    16. Păstăi de fasole, mazăre şi bob în stare proaspătă.
    17. Mazăre verde (boabe) în stare proaspătă.

                          Culturi bostănoase

    18. Pepeni verzi (harbuji) în stare proaspătă.
    19. Pepeni galbeni (zămoşi) în stare proaspătă.

                          Produse fitotehnice

    20. Culturi eterooleaginoase (trandafir, levănţică, mentă, salvie).
    21. Frunze de tutun (verzi).
    22. Plante vii şi material săditor.
    23. Flori.
    24. Ciuperci în stare proaspătă.

                          Produse animaliere

    25. Lapte şi produse lactate, proaspete.
    26. Carne şi produse din carne, proaspete.
    27. Ouă şi produse din ouă.
    28. Peşte şi produse din peşte, proaspete.
    29. Albine vii.

                         Producţie prelucrată

    30. Castraveţi  muraţi şi varză murată (murate timpuriu - pînă la  1
septembrie).



                                            Anexa nr. 4
                                    la Regulamentul cu privire la modul     
                                 de sechestrare şi comercializare
                                    a bunurilor

                                  ACT
                             DE SECHESTRU

                        "___"_____________199__


    Inspectorul _________ al Inspectoratului Fiscal de Stat pe municipiul   
             (funcţia)
(raionul) _______________________________________________________________
                      (numele de familie, prenumele inspectorului)
cu participarea _________________________________________________________
              (funcţiile, numele de familie şi prenumele colaboratorilor
_________________________________________________________________________
            Departamentului Control Financiar şi Revizie şi ai 
_________________________________________________________________________
                  comisariatului raional de poliţie)
şi în prezenţa _________________________________________________________,
             (funcţia, numele de familie şi prenumele restanţierului sau
_________________________________________________________________________
                   reprezentantului restanţierului)
căruia   i   s-au  adus  la  cunoştinţă  drepturile   şi   obligaţiunile
contribuabilului  restanţier  referitoare la efectuarea sechestrării  şi
răspunderea  prevăzută de lege pentru neîndeplinirea îndatoririlor sale,
conform articolelor 6-63 ale Legii nr. 633-XIII  din  10  noiembrie 1995
________________________________________________________________________
şi  hotărîrii  Inspectoratului  Fiscal  de  Stat pe municipiul (raionul)
________________ nr. ______ din "___" ______ 199___

a efectuat sechestrarea bunurilor ______________________________________
                        (denumirea întreprinderii sau numele de 
familie,________________________________________________________________
prenumele persoanei fizice, care nu este subiect al antreprenoriatului)
cu sediul (domiciliul) în ______________________________________________
                                    (adresa restanţierului)
şi codul fiscal ____________________, cetăţean al ________, împreună  cu
care locuiesc ___________membri ai familiei.
    Sechestrarea  bunurilor  a  început pe data ________  199_,  la  ora
________ şi s-a terminat pe data __________ 199_, la ora _____________.
    Bunurile incluse  în lista bunurilor sechestrate, în valoare  totală
de_____________lei, sînt __________________________________ şi  se tran-
  (cu litere)            (sigilate, plombate, fotografiate)
smit la păstrare _______________________ cu sediul (domiciliul) în ____.
                  (se indică custodele)
    Bunurile sechestrate le-am primit la păstrare conform listei. Despre
responsabilitatea  ce  îmi  revine conform art. _____  din  Codul  Penal
pentru  delapidarea, înstrăinarea, substituirea sau tăinuirea  bunurilor
sechestrate am fost preîntîmpinat _____________________________________.
                               (semnătura restanţierului sau custodelui)
    Propunerile şi   obiecţiile   restanţierului  sau   reprezentantului
acestuia  la  întocmirea  listei bunurilor sechestrate şi a  actului  de
sechestru:

________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
    Concluzia inspectorului    asupra   propunerilor   şi    obiecţiilor
restanţierului sau reprezentantului:

________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
    Semnăturile participanţilor la sechestrare:

    1. Inspectorul ___________  ______________________
                   (semnătura)   (numele de familie)
    2. Colaboratorul Departamentului Control Financiar şi Revizie
                   ___________  ______________________
                   (semnătura)   (numele de familie)
    3. Colaboratorul comisariatului raional de poliţie
                   ___________  ______________________
                   (semnătura)   (numele de familie)
    4. Restanţierul, reprezentantul restanţierului
                   ___________  ______________________. 
                   (semnătura)   (numele de familie)

    _____________________________________
    (oraşul (municipiul), raionul, satul)


                                            Anexa nr. 5
                                    la Regulamentul cu privire la modul         
                                de sechestrare şi comercializare
                                    a bunurilor

                       Proces-Verbal nr._______
   cu privire la rezultatele vinzării la licitaţia _________________

    or._______________                        "___" __________199__

    1. Conform procesului-verbal    nr._______   privind    desfăşurarea
licitării, la licitaţie a fost vîndut lotul nr._________________
    2. Preţul iniţial   (maxim)   al  lotului  este  de   _______   ____
______________________________________________lei.
    (suma în cifre şi litere)
    3. Preţul de vînzare al lotului este de _______ ___________
_____________________________________________lei.
    (suma în cifre şi litere)
    4. A cîştigat  negocierile  Cumpărătorul cu numărul de  înregistrare
_________.
    5. Denumirea  completă  (firma) sau numele de familie, prenumele  şi
funcţia          reprezentantului         Cumpărătorului         lotului
_________________________________________.
    6. Cumpărătorul se obligă:
    1) în termen  de şapte zile după semnarea prezentului  proces-verbal
să     depună     la     contul     de     decontări     nr.____     din
________________________________________________________________________
suma de _____________________________________ lei;
               (cu cifre şi litere)
    2) să semneze contractul de vînzare-cumpărare a lotului;
    3) să achite   taxa  de  stat  pentru  autentificarea  notarială  în
cazurile necesare a contractului de vînzare-cumpărare a lotului, conform
legislaţiei în vigoare;
    4) să înregistreze  contractul  de  vînzare-cumpărare a  lotului  la
biroul  teritorial  de  inventariere tehnică în  cazurile  prevăzute  de
legislaţie.
    Vînzătorul se obligă să perfecteze contractul de vînzare-cumpărare a
lotului  conform  legislaţiei,  condiţiilor  licitaţiei  şi  prezentului
proces-verbal.
    Preşedintele comisiei de licitaţie:
    _____________        ______________________
     (semnătura)          (numele, prenumele )
    Membrii comisiei de licitaţie:
    _____________        ______________________
     (semnătura)          (numele, prenumele )
    _____________        ______________________
     (semnătura)          (numele, prenumele )
    _____________        ______________________
     (semnătura)          (numele, prenumele )
    _____________        ______________________
     (semnătura)          (numele, prenumele )
    _____________        ______________________
     (semnătura)          (numele, prenumele )

    Licitatorul _____________    ____________________
                 (semnătura)     (numele, prenumele)

    Cumpărătorul (reprezentantul lui)
                _____________    ____________________
                 (semnătura)     (numele, prenumele)


                                            Anexa nr. 6
                                    la Regulamentul cu privire la modul         
                                de sechestrare şi comercializare
                                    a bunurilor

                    PROCES-VERBAL nr.______________
            al licitării nule la licitaţia _______________

    or.________________________          "______"______________199___

    1. A fost scos  la  licitaţie  lotul  nr.______________  ce  include
bunurile          sechestrate          la          _____________________
________________________________________________________________________
       (denumirea de firmă sau numele deplin al restanţierului)
    Preţul iniţial _(__________)_________________________
                                (suma cu cifre şi litere)
    Licitarea se consideră nulă din următoarele motive:_________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________
                    (se indică motivele concrete)
________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

    Preşedintele comisiei de licitaţie:
    _____________        ______________________
     (semnătura)          (numele, prenumele )

    Membrii comisiei:
    _____________        ______________________
     (semnătura)          (numele, prenumele )
    _____________        ______________________
     (semnătura)          (numele, prenumele )
    _____________        ______________________
     (semnătura)          (numele, prenumele )
    _____________        ______________________
     (semnătura)          (numele, prenumele )
    _____________        ______________________
     (semnătura)          (numele, prenumele )

    Licitatorul
    _____________        ______________________
     (semnătura)          (numele, prenumele )


                                                Anexa nr.7
                                    la Regulamentul cu privire la modul         
                                de sechestrare şi comercializare
                                    a bunurilor

    _____________________________________
    (oraşul (municipiul), raionul, satul)

                                  ACT
                        de ridicare a bunurilor

                        "___"_____________199__

    Inspectorul ________ al Inspectoratului Fiscal de Stat pe municipiul   
                (funcţia)
(raionul) ______________________________________________________________
                 (numele de familie, prenumele inspectorului)
cu participarea ________________________________________________________
              (funcţiile, numele de familie şi prenumele colaboratorilor
________________________________________________________________________
Departamentului Control Financiar şi Revizie şi ai comisariatului raional
------------------------------------------------------------------------
                              de poliţie)
 funcţia, numele de familie al reprezentantului cumpărătorului)
 şi în prezenţa ________________________________________________________
(numele de familie şi prenumele restanţierului sau reprezentantului lui)
    a efectuat conform  articolului  66  al Legii nr.  633-XIII  din  10
noiembrie 1995 "Cu  privire la modul de urmărire a impozitelor,  taxelor
şi altor plăţi" ridicarea bunurilor ____________________________________
                     (denumirea sau numele de familie al restanţierului)
cu sediul (domiciliul) în ______________________________________________
                                    (adresa restanţierului)
    şi codul fiscal ____________, cetăţean al _____________, împreună cu
care locuiesc ___________membri ai familiei.
    Ridicarea bunurilor  a  început pe data ______________199_,  la  ora
_____________  şi  s-a încheiat pe data __________________ 199_, la  ora
_____________.

    Au fost ridicate       bunurile      indicate      în       punctele
______________________  ale listei bunurilor sechestrate, anexă la actul
de   sechestru   din  "___"______________199__,  şi  în  contractul   de
vînzare-cumpărare nr. _________ din "___"______________199__, în valoare
totală de _____________________________________ lei care se  transmit în
                   (cu cifre şi litere)
proprietate ____________________________________________________________
                        (se indică noul proprietar)
cu sediul (domiciliul) în _____________________________,
                           (adresa cumpărătorului)
şi avînd codul fiscal ________________.
    Bunurile ridicate   le-am   primit.  Despre  obligaţiunile   privind
perfectarea   ulterioară  a  documentelor  şi  achitarea  în  termen   a
bunurilor,  precum  şi  despre responsabilitatea ce  îmi  revine  pentru
neîndeplinirea     acestor    obligaţiuni    am    fost    preîntîmpinat
______________________________.
  (semnătura cumpărătorului)
    Propunerile şi obiecţiile restanţierului sau reprezentantului asupra
ridicării    bunurilor    şi    întocmirii    actului    de    ridicare:
    __________________________________________________
    __________________________________________________
    __________________________________________________
    __________________________________________________
    Concluzia inspectorului  fiscal  asupra propunerilor şi  obiecţiilor
restanţierului             (reprezentantului):            ______________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________
    Semnăturile participanţilor la ridicare a bunurilor:
    1. Inspectorul fiscal________________
    2. Colaboratorul   Departamentului  Control  Financiar  şi   Revizie
___________
    3. Colaboratorul comisariatului raional de poliţie ________
    4. Restanţierul (reprezentantul restanţierului) ___________
    5. Cumpărătorul (reprezentantul cumpărătorului) __________


                                            Anexa nr. 8
                                    la Regulamentul cu privire la modul         
                                de sechestrare şi comercializare
                                    a bunurilor

                               REGISTRU
                  de evidenţă a actelor de sechestru

---+-----+-----------------+-----+-----+------------+------+---------+-----
Nr.|Data |Denumirea (numele|Nr şi|Data |Valoarea to-|Data  |Procentul|Data
d/o|înre-|de familie, pre- |data |actu-|tală a bunu-|comer-|bunurilor|achi- 
   |gis- |numele) restanţi-|hotă-|lui  |rilor con-  |ciali-|comercia-|tării
   |tră- |erului           |rîrii|de se|form actului|zării |lizate   |tota-
   |rii  |                 |de se|ches-|de sechestru|sau   |sau resti|le 
   |actu-|                 |ches-|tru  |            |resti-|tuite fa-|pentru
   |lui  |                 |trare|     |            |tuirii|ţă de can|bunu- 
   |     |                 |a bu-|     |            |bunu- |titatea  |rilor
   |     |                 |nuri-|     |            |rilor |indicată |comer-
   |     |                 |lor  |     |            |      |în act   |ciali-
   |     |                 |     |     |            |      |         |zare
---+-----+-----------------+-----+-----+------------+------+---------+------
 1 |  2  |        3        |  4  |   5 |     6      |   7  |    8    |  9
---+-----+-----------------+-----+-----+------------+------+---------+------
 [Anexa nr.2 abrogată prin Hot. Guv. nr.472 din 24.04.98]

                                                Anexa nr. 3
                                       la Hotărîrea Guvernului 
                                       Republicii Moldova nr. 685 
                                       din 23 iulie 1997

                                REGULAMENT
             de funcţionare a Comisiei republicane permanente
             pentru organizarea evaluării şi comercializării
                          bunurilor sechestrate

                          1. Dispoziţii generale

    1. Comisia republicană  permanentă  pentru organizarea evaluării  şi
comercializării  bunurilor  sechestrate (în continuare -  Comisia)  este
formată  în conformitate cu Legeanr. 633-XIII din 10 noiembrie 1995  "Cu
privire  la modul de urmărire a impozitelor, taxelor şi altor plăţi"  şi
are  drept  sarcină principală organizarea evaluării şi  comercializării
bunurilor  sechestrate pentru stingerea restanţelor de impozite, taxe şi
alte plăţi la bugetul public naţional şi în fondurile extrabugetare.
    2. Comisia nu are statut de persoană juridică. În componenţa ei sînt
numiţi reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice centrale şi
locale,  fără destituirea lor din funcţia de bază. Şedinţele Comisiei au
loc în localul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.

                        2. Obligaţiunile Comisiei

    3. Comisia este obligată:
    a) să convoace  la timp şedinţele de examinare a dosarelor pentru  a
nu admite tărăgănarea comercializării bunurilor sechestrate;
    b) să efectueze expertize ale calităţii bunurilor sechestrate;
    c) să formeze loturi pe categorii de bunuri aparte şi să stabilească
preţurile iniţiale ale loturilor;
    d) să publice avizele despre petrecerea licitaţiilor;
    e) să determine modul de comercializare a bunurilor;
    f) să examineze   în   termen  de  30  de  zile   reclamaţiile   sau
contestaţiile   restanţierului  şi  ale  participanţilor  la   licitaţii
referitoare la pregătirea şi desfăşurarea licitaţiilor.

                          3. Drepturile Comisiei

    4. Comisia are dreptul:
    a) pentru îndeplinirea obligaţiunilor sale să atragă specialişti din
autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, persoane fizice
şi juridice care dispun de licenţă pentru genul respectiv de activitate;
    b) să delege  unele  din  funcţiile  sale  acestor  specialişti  sau
persoane fizice şi juridice;
    c) să stabilească  plata pentru serviciile prestate de  specialiştii
şi persoanele numite în mărime de pînă la 10 procente din suma provenită
din comercializarea bunurilor sechestrate;
    d) să verifice  îndeplinirea hotărîrilor sale şi să ţină la  control
procesul de evaluare şi comercializare a bunurilor;
    e) să declare  nule rezultatele licitării în cazul constatării  unor
abateri   sau  încălcări  ale  reglementărilor  privind  pregătirea  sau
desfăşurarea  licitaţiilor,  care  ar fi condiţionat sau  au  condus  la
micşorarea preţului de comercializare a bunurilor.

                         4. Funcţionarea Comisiei

    5. Conducerea generală a Comisiei o efectuează preşedintele Comsiei.
În caz de absenţă, preşedintele Comisiei este înlocuit de vicepreşedinte.
    6. Anunţarea  în prealabil a membrilor Comisiei despre ora, data  şi
locul   convocării   şedinţelor,   întocmirea   proceselor-verbale   ale
şedinţelor, organizarea publicării în comun cu organizatorul licitaţiei,
a  avizului  cu privire la licitaţie, şi alte  chestiuni  organizatorice
sînt atribuţiile de funcţie ale secretarului Comisiei.
    7. Şedinţele  Comisiei  se convoacă în măsura necesităţilor şi  sînt
deliberative  dacă  sînt  prezenţi cel puţin 2/3 din  numărul  membrilor
necesari de a fi prezenţi la şedinţă.
    Reprezentanţii   autorităţilor   administraţiei   publice   centrale
participă  la  toate  şedinţele Comisiei.  Reprezentanţii  autorităţilor
administraţiei  publice locale participă numai la şedinţele, la care  se
rezolvă  chestiuni  referitoare la bunurile sechestrate în  raionul  sau
municipiul pe care îl reprezintă.
    8. Pentru atragerea persoanelor juridice şi fizice în activitatea de
evaluare  şi comercializare a bunurilor sechestrate Comisia  organizează
concursuri.
    9. Şedinţele  Comisiei sînt deschise. Despre convocarea şedinţei  se
anunţă  cu  cel puţin 48 ore înainte restanţierul al cărui dosar  va  fi
examinat  şi  care  este în drept să participe personal la  şedinţă  sau
să-şi numească în modul stabilit un reprezentant. Hotărîrile Comisiei se
adoptă  prin  vot  deschis,  cu simpla majoritate de  voturi  ale  celor
prezenţi.
    Membrii Comisiei  care  nu sînt de acord cu hotărîrea  adoptată  pot
înainta obiecţii în scris, care se vor anexa la hotărîrea adoptată.
    10. Hotărîrile  Comisiei se semnează de către preşedintele  şedinţei
şi  secretarul Comisiei, intră în vigoare din momentul semnării şi  sînt
obligatorii pentru toate persoanele indicate în ele. în caz de dezacord,
persoanele  la  care  se  referă  hotărîrea  o  pot  ataca  în  instanţă
judecătorească în termen de 30 de zile din momentul semnării.
    11. Pentru participarea  la şedinţele Comisiei, deplasarea la  locul
aflării  bunurilor  şi pentru alte deplasări, membrilor Comisiei  li  se
plătesc  diurne de la locul de muncă de bază. Alte cheltuieli ce ţin  de
activitatea   Comisiei   se   raportează  la  cheltuielile   legate   de
sechestrarea şi comercializarea bunurilor şi se achită în modul stabilit
de lege.