HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova Nr.900 din 23.09.97 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.74-75/764 din 13.11.1997 * * *
Abrogat: 10.07.2000 Hotărîrea Guvernului nr.650 din 10.07.2000 Întru executarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 33 din 7 februarie 1997 "Privind măsurile ce ţin de reorganizarea unor ministere şi departamente ale Republicii Moldova " (Monitorul Oficial, 1997, nr. 10-11, art. 32), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul Ministerului Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova (se anexează). 2. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova, conform listei anexate. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC Chişinău, 23 septembrie 1997. Nr. 900. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.900 din 23 septembrie 1997 R E G U L A M E N T U L Ministerului Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova I. Dispoziţii generale 1. Ministerul Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova (în continuare - Ministerul) este organul central ramural de administraţie publică, care traduce în viaţă direcţiile strategice ale politicii industriale unice a statului şi realizează reformele economice reglementate de stat în domeniul industriei şi comerţului. 2. În activitatea sa Ministerul se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, legile Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, alte acte normative, precum şi de prezentul Regulament. 3. Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova (cu imprimarea denumirii sale), conturi de decontare, mijloace materiale în vederea exercitării funcţiilor sale statutare şi de alte atribute necesare. II. Sarcinile de bază ale Ministerului 4. Ministerul îndeplineşte următoarele sarcini de bază: elaborarea strategiei şi direcţiilor principale de dezvoltare a complexului industrial şi comerţului din republică; elaborarea şi realizarea propunerilor privind formarea unei politici industriale de stat de perspectivă în domeniul tehnico-ştiinţific, economic şi investiţional, orientate spre dezvoltarea ramurilor industriei, sporirea eficienţei producţiei şi competitivităţii ei atît pe piaţa internă, cît şi pe cea externă, atragerea investiţiilor străine, realizarea măsurilor privind conversiunea producţiei cu destinaţie specială; participarea la crearea bazei legislative şi normative în scopul asigurării activităţii antreprenoriale a agenţilor economici şi perfecţionării deservirii comerciale; evaluarea şi prognozarea dezvoltării pieţei interne de consum şi a infrastructurii ei, contribuirea la saturarea pieţei, producerea, îmbogăţirea sortimentului şi calităţii mărfurilor de larg consum, ţinînd cont de cererea populaţiei, de conjunctura pieţei, precum şi de livrarea acestor mărfuri pentru necesităţile statului; crearea unui cadru favorabil pentru valorificarea unor asemenea factori în producţia industrială, cum sînt creşterea rentabilităţii producţiei, reducerea preţului ei de cost, sporirea beneficiului, utilizarea raţională a resurselor materiale şi financiare, restructurarea (reprofilarea) industriei; elaborarea şi realizarea, în cadrul programului de protecţie a mediului înconjurător, a măsurilor de ocrotire a naturii, organizarea fabricării producţiei ecologic pure, aplicarea unor tehnologii resurso-economice inofensive; exercitarea controlului asupra activităţii comerciale în comun cu organele de stat special împuternicite, în conformitate cu legislaţia în vigoare; acordarea asistenţei metodologico-consultative şi organizatorice organelor administraţiei publice locale, precum şi agenţilor economici din industrie, comerţ şi alimentaţia publică, în problemele ce ţin de competenţa Ministerului. III. Funcţiile Ministerului 5. Pentru realizarea sarcinilor de bază ce-i revin, Ministerul exercită următoarele funcţii: elaborează şi prezintă Guvernului propuneri cu privire la formarea unei politici industriale şi tehnico-ştiinţifice coerente, orientate pe o perioadă de lungă durată, promovarea acesteia în ramurile respective, determină, în colaborare cu alte ministere, departamente şi organe ale administraţiei publice locale interesate, direcţiile prioritare de dezvoltare a potenţialului industrial, coordonează activitatea în vederea elaborării şi implementării tehnicii noi; elaborează concepţia programelor ramurale, interramurale, republicane şi interstatale în domeniul reprofilării şi cooperării industriei, inclusiv a programelor tehnico-ştiinţifice de susţinere a micului business şi de conversiune a întreprinderilor din complexul radioelectronic, participă la pregătirea şi coordonarea propunerilor privind alocarea resurselor financiare, precum şi a resurselor valutare destinate dezvoltării ramurilor industriei; elaborează, în comun cu ministerele şi departamentele de resort, mecanismul de fabricare şi livrare a producţiei pentru necesităţile statului, analizează starea producerii mărfurilor de larg consum. Elaborează şi coordonează realizarea programelor cu destinaţie specială, care au drept obiectiv extinderea sortimentului şi îmbunătăţirea calităţii producţiei, dezvoltarea concurenţei, perfecţionarea relaţiilor de cooperare interramurală şi interstatală în domeniul industriei şi comerţului; elaborează propuneri privind formarea bazei legislative, orientate spre dezvoltarea în continuare a antreprenoriatului şi crearea condiţiilor pentru o concurenţă echitabilă; analizează sistematic structura şi eficienţa utilizării potenţialului de producţie, evaluează dinamismul şi proporţiile dezvoltării ramurilor industriale, elaborează, în baza planurilor unităţilor structurale din domeniul industriei şi comerţului, pronosticurile dezvoltării social-economice; analizează starea comerţului şi alimentaţiei publice, elaborează pronosticurile dezvoltării acestora în perioada curentă şi de perspectivă în baza studierii pieţei de consum, conjuncturii comerţului, nivelului consumului principalelor produse alimentare şi nealimentare, gradului de asigurare a populaţiei cu obiecte de uz îndelungat şi prezintă propuneri în vederea reglementării pieţei de desfacere a acestor mărfuri; coordonează activitatea de cercetări ştiinţifice, de dezvoltare şi implementare a noilor tehnologii, inovaţii şi raţionalizări, participă la formarea fondurilor de investiţii şi altor fonduri cu destinaţie specială, realizează măsuri privind dezvoltarea potenţialului tehnico-ştiinţific în ramurile industriei; participă la elaborarea concepţiei şi programelor de standardizare, certificare şi metrologie; participă la elaborarea direcţiilor principale ale activităţii economice externe privind exportul producţiei fabricate de agenţii economici, atragerea investiţiilor străine, dezvoltarea cooperării internaţionale, colaborarea economică şi tehnico-ştiinţifică, contribuie la crearea întreprinderilor mixte, reprezentanţelor comerciale şi altor unităţi structurale; elaborează propuneri privind diminuarea dependenţei de livrările articolelor de import şi sporirea competitivităţii producţiei fabricate, stimularea exportului producţiei, atragerea investiţiilor străine pentru modernizarea şi extinderea procesului de producţie, precum şi privind implementarea elaborărilor tehnico-ştiinţifice de perspectivă şi a noilor tipuri de producţie; participă la elaborarea propunerilor privind perfecţionarea sistemului de formare a preţurilor, de impunere fiscală şi creditare, evidenţei contabile şi statistice în industrie şi comerţ; elaborează, ţinînd cont de situaţia creată pe piaţa de consum, şi prezintă Ministerului Economiei şi Reformelor propuneri în vederea limitării exportului sau importului de mărfuri; participă la formarea şi promovarea politicii de stat în domeniul reformelor economice, privatizării şi acţionării întreprinderilor şi organizaţiilor, elaborează, în modul stabilit, recomandări privind evidenţa particularităţilor ramurale la privatizarea patrimoniului de stat al agenţilor economici; analizează sistematic, pe baza dărilor de seamă statistice de stat şi alte informaţii, activitatea economică şi financiară a agenţilor economici din industrie şi comerţ, înaintează, în modul stabilit, propuneri privind perfecţionarea activităţii lor economice; elaborează de sine stătător sau în comun cu alte ministere, departamente şi organe ale administraţiei publice locale interesate şi înaintează, în modul stabilit, propuneri şi face avize asupra proiectelor de acte legislative şi normative în problemele ce ţin de activitatea agenţilor economici din industrie şi comerţ, indiferent de forma lor de proprietate; elaborează baza normativă în domeniul comerţului şi alimentaţiei publice, precum şi propuneri privind modificarea legislaţiei ce ţine de domeniul comerţului, taxelor şi tarifelor vamale în scopul stabilirii unui regim cît mai favorabil pentru fabricarea şi comercializarea grupurilor de mărfuri de importanţă socială majoră şi dezvoltarea diferitelor genuri de activitate comercială; exercită funcţiile de gestionare a patrimoniului de stat în limitele împuternicirilor delegate lui de către Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat; înaintează propuneri de numire a reprezentantului şi mandatarului statului în societăţile economice, capitalul statutar al cărora include participarea statului, în conformitate cu legislaţia în vigoare; exercită în scopul protecţiei intereselor consumatorilor, prin intermediul Inspectoratului pentru comerţ şi protecţia drepturilor consumatorilor, controlul asupra respectării regulilor comerţului şi alimentaţiei publice, disciplinei preţurilor, calităţii mărfurilor de larg consum la întreprinderile de comerţ şi de alimentaţie publică, indiferent de forma lor de proprietate, amplasate pe teritoriul Republicii Moldova; elaborează şi semnează, la împuternicirea Guvernului, acordurile interstatale de cooperare şi comerţ, organizează şi participă la expoziţiile şi tîrgurile industrial-comerciale, republicane, interstatale şi internaţionale, la simpozioane şi conferinţe ştiinţifice; exercită conducerea metodică şi consultativă, acordă ajutor metodic şi practic agenţilor economici din subordine la elaborarea şi îndeplinirea planurilor de restructurare, conform legislaţiei în vigoare; eliberează, de comun acord cu Departamentul Controlului Vamal, agenţilor activităţii comerciale autorizaţii pentru deschiderea întreprinderilor comerciale ce funcţionează în regim "duty-free"; eliberează agenţilor economici, în modul stabilit de legislaţie, licenţe pentru desfăşurarea anumitor genuri de activitate; atribuie întreprinderilor de alimentaţie publică, în funcţie de nivelul de deservire, categoriile "lux", "superioară", stabileşte cerinţele faţă de nivelul de pregătire a candidaţilor pentru conferire şi le conferă cel mai înalt titlu de calificare: "meşter-bucătar", "meşter-cofetar"; în domeniul protecţiei civile efectuează, în limitele competenţei sale, conducerea activităţii de realizare a sarcinilor din domeniul protecţiei civile, asigură starea de pregătire permanentă a obiectelor din subordine pentru desfăşurarea acţiunilor în condiţiile situaţiilor excepţionale; organizează şi coordonează activitatea privind perfecţionarea sistemului de pregătire şi reciclare a cadrelor care activează în domeniul industriei şi comerţului în instituţiile din Republica Moldova. IV. Drepturile Ministerului 6. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi: să solicite de la ministere şi departamente, organele administraţiei publice locale, agenţii economici, organizaţii şi instituţii informaţia necesară pentru îndeplinirea sarcinilorce-i revin; să beneficieze de bazele de date în domeniul informaţiei statistice, economice, juridice etc.; să solicite şi să primească de la agenţii economici informaţia şi materialele necesare pentru analiza şi întocmirea prognozelor şi programelor de dezvoltare social-economică, precum şi să adopte, în limitele competenţei sale, decizii privind organizarea elaborării şi realizării prognozelor şi programelor de dezvoltare social-economică; să înainteze, în modul stabilit, propuneri de modificare sau de anulare a actelor legislative în vigoare şi a actelor normative ale organelor administraţiei publice în problemele ce vizează industria şi comerţul; să încheie, la însărcinarea Guvernului Republicii Moldova contracte interstatale de cooperare şi comerţ, acorduri privind ajutorul tehnic reciproc, precum şi vizînd alte chestiuni, conform drepturilor delegate; să convoace întruniri cu participarea factorilor de decizie ai ministerelor, departamentelor şi ai altor organe în probleme ce ţin de competenţa sa. V. Organizarea activităţii Ministerului 7. În temeiul Legii Republicii Moldova cu privire la Guvern, în fruntea Ministerului se află ministrul industriei şi comerţului, numit în funcţie şi eliberat din funcţie, în modul stabilit de legislaţia în vigoare. Viceminiştrii sînt numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de către Guvernul Republicii Moldova, la propunerea ministrului. 8. Ministrul industriei şi comerţului: organizează activitatea Ministerului şi prezidează şedinţele colegiului; asigură şi poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor şi funcţiilor Ministerului ce derivă din prezentul Regulament; determină obligaţiile viceminiştrilor şi conducătorilor subdiviziunilor structurale ale ministerului; operează modificări în statele de personal ale aparatului Ministerului în limitele numărului de unităţi prevăzute şi fondului de retribuire a muncii stabilite de Guvern; aprobă regulamentele subdiviziunilor structurale ale Ministerului; înaintează propuneri privind modificarea prezentului Regulament; angajează şi eliberează din funcţie conducătorii subdiviziunilor structurale ale aparatului central al Ministerului şi alţi lucrători ai lui; aprobă hotărîrile colegiului, emite ordine şi dispoziţii în vederea îndeplinirii legislaţiei în vigoare, executorii pentru toate întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile din subordine, şi organizează controlul executării lor; în cazul delegării, în modul stabilit, a funcţiilor de fondator al întreprinderilor de stat, revocă ordinele conducătorilor întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor de stat, dacă acestea contravin legislaţiei în vigoare, angajează şi eliberează din funcţie conducătorii întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor de stat; în limita împuternicirilor sale, reprezintă interesele Ministerului în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice, atît din ţară cît şi de peste hotarele ei, încheie şi reziliază contracte, în condiţiile legii, semnează documentele financiare şi alte documente. 9. În cadrul Ministerului se creează un colegiu din 9 persoane, în componenţa căruia intră ministrul, viceminiştrii, factori de decizie ai aparatului central al Ministerului şi conducători de întreprinderi. Componenţa numerică şi nominală a colegiului este aprobată de către Guvernul Republicii Moldova. În activitatea sa colegiul se călăuzeşte de Regulamentul colegiului aprobat prin ordinul ministrului. Unele decizii ale colegiului se realizează prin ordinele ministrului. În cazul apariţiei unor divergenţe între ministru şi membrii colegiului, ministrul ia decizia definitivă, raportînd Guvernului despre disensiunile apărute. La rîndul lor, membrii colegiului care nu sînt de acord cu decizia ministrului, au dreptul de a comunica Guvernului opinia lor separată. 10. Pe lîngă Minister se organizează consilii, în componenţa cărora intră savanţi, specialişti şi conducători de întreprinderi. Componenţa numerică şi nominală a consiliilor şi regulamentele acestora se aprobă de către ministru. 11. Reorganizarea sau lichidarea Ministerului se efectuează în modul stabilit de legislaţie. Aprobată prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.900 din 23 septembrie 1997 L I S T A unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova care se abrogă 1. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 278 din 19 mai 1993 "Cu privire la funcţiile de bază şi structura Ministerului Industriei al Republicii Moldova" (Monitor, 1993, nr. 5, art. 159), cu excepţia punctului 7. 2. Punctul 3 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 769 din 10 decembrie 1993 "Cu privire la modificarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova" (Monitor, 1993, nr. 12, art. 395). 3. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 401 din 9 iunie 1994 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Departamentului Comerţului". 4. Alineatul doi al punctului 1 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 727 din 27 septembrie 1994 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Industriei al Republicii Moldova" (Monitorul Oficial, 1994, nr. 9,art. 93). 5. Punctul 2 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 99 din 8 februarie 1995 "Pentru modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 578 din 3 august 1994" (Monitorul Oficial, 1995, nr. 15-16, art. 94).

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀