marți, 23 septembrie 1997
900/23.09.97 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
          cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului
            Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova

                         Nr.900  din  23.09.97

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.74-75/764 din 13.11.1997

                                * * *
    Abrogat: 10.07.2000
    Hotărîrea Guvernului nr.650 din 10.07.2000

    Întru executarea  Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 33 din
7  februarie  1997  "Privind  măsurile  ce  ţin  de  reorganizarea  unor
ministere  şi departamente ale Republicii Moldova " (Monitorul  Oficial,
1997, nr. 10-11, art. 32), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă  Regulamentul Ministerului Industriei şi Comerţului  al
Republicii Moldova (se anexează).
    2. Se abrogă  unele  hotărîri  ale  Guvernului  Republicii  Moldova,
conform listei anexate.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                            Ion CIUBUC

    Chişinău, 23 septembrie 1997.
    Nr. 900.

                                               Aprobat prin  
                                          Hotărîrea Guvernului 
                                          Republicii Moldova nr.900 
                                          din 23 septembrie 1997

                        R E G U L A M E N T U L
      Ministerului Industriei şi Comerţului al Republicii Moldova

                        I. Dispoziţii generale

    1. Ministerul  Industriei  şi Comerţului al Republicii  Moldova  (în
continuare  - Ministerul) este organul central ramural de  administraţie
publică,  care  traduce  în viaţă direcţiile  strategice  ale  politicii
industriale   unice   a  statului  şi  realizează  reformele   economice
reglementate de stat în domeniul industriei şi comerţului.
    2. În activitatea   sa  Ministerul  se  călăuzeşte  de   Constituţia
Republicii Moldova, legile Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului,
decretele  Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi  dispoziţiile
Guvernului, alte acte normative, precum şi de prezentul Regulament.
    3. Ministerul  este persoană juridică, dispune de ştampilă cu  Stema
de  Stat a Republicii Moldova (cu imprimarea denumirii sale), conturi de
decontare,  mijloace  materiale în vederea exercitării  funcţiilor  sale
statutare şi de alte atribute necesare.

                II. Sarcinile de bază ale Ministerului

    4. Ministerul îndeplineşte următoarele sarcini de bază:
    elaborarea strategiei  şi  direcţiilor  principale de  dezvoltare  a
complexului industrial şi comerţului din republică;
    elaborarea şi realizarea propunerilor privind formarea unei politici
industriale  de  stat  de perspectivă  în  domeniul  tehnico-ştiinţific,
economic   şi   investiţional,  orientate  spre  dezvoltarea   ramurilor
industriei,  sporirea eficienţei producţiei şi competitivităţii ei  atît
pe  piaţa  internă,  cît  şi pe  cea  externă,  atragerea  investiţiilor
străine,   realizarea  măsurilor  privind  conversiunea  producţiei   cu
destinaţie specială;
    participarea  la  crearea bazei legislative şi normative  în  scopul
asigurării   activităţii   antreprenoriale  a  agenţilor  economici   şi
perfecţionării deservirii comerciale;
    evaluarea şi  prognozarea dezvoltării pieţei interne de consum şi  a
infrastructurii   ei,  contribuirea  la  saturarea  pieţei,  producerea,
îmbogăţirea sortimentului şi calităţii mărfurilor de larg consum, ţinînd
cont de cererea populaţiei, de conjunctura pieţei, precum şi de livrarea
acestor mărfuri pentru necesităţile statului;
    crearea unui  cadru  favorabil  pentru valorificarea  unor  asemenea
factori  în  producţia  industrială, cum sînt  creşterea  rentabilităţii
producţiei,  reducerea  preţului  ei  de  cost,  sporirea  beneficiului,
utilizarea    raţională   a   resurselor   materiale   şi    financiare,
restructurarea (reprofilarea) industriei;
    elaborarea şi  realizarea,  în  cadrul programului  de  protecţie  a
mediului  înconjurător,  a măsurilor de ocrotire a naturii,  organizarea
fabricării   producţiei   ecologic  pure,  aplicarea   unor   tehnologii
resurso-economice inofensive;
    exercitarea controlului  asupra  activităţii comerciale în comun  cu
organele de stat special împuternicite, în conformitate cu legislaţia în
vigoare;
    acordarea asistenţei   metodologico-consultative  şi  organizatorice
organelor  administraţiei publice locale, precum şi agenţilor  economici
din  industrie,  comerţ şi alimentaţia publică, în problemele ce ţin  de
competenţa Ministerului.

                      III. Funcţiile Ministerului

    5. Pentru realizarea  sarcinilor  de  bază  ce-i  revin,  Ministerul
exercită următoarele funcţii:
    elaborează şi  prezintă Guvernului propuneri cu privire la  formarea
unei  politici industriale şi tehnico-ştiinţifice coerente, orientate pe
o  perioadă de lungă durată, promovarea acesteia în ramurile respective,
determină,  în colaborare cu alte ministere, departamente şi organe  ale
administraţiei  publice  locale  interesate,  direcţiile  prioritare  de
dezvoltare   a  potenţialului  industrial,  coordonează  activitatea  în
vederea elaborării şi implementării tehnicii noi;
    elaborează concepţia     programelor    ramurale,     interramurale,
republicane  şi  interstatale  în domeniul  reprofilării  şi  cooperării
industriei,  inclusiv  a programelor tehnico-ştiinţifice de susţinere  a
micului  business  şi  de conversiune a întreprinderilor  din  complexul
radioelectronic,  participă  la pregătirea şi  coordonarea  propunerilor
privind  alocarea resurselor financiare, precum şi a resurselor valutare
destinate dezvoltării ramurilor industriei;
    elaborează, în  comun  cu ministerele şi departamentele  de  resort,
mecanismul  de  fabricare  şi livrare a producţiei  pentru  necesităţile
statului,  analizează  starea  producerii  mărfurilor  de  larg  consum.
Elaborează şi coordonează realizarea programelor cu destinaţie specială,
care   au  drept  obiectiv  extinderea  sortimentului  şi  îmbunătăţirea
calităţii producţiei, dezvoltarea concurenţei, perfecţionarea relaţiilor
de  cooperare  interramurală şi interstatală în domeniul  industriei  şi
comerţului;
    elaborează propuneri  privind formarea bazei legislative,  orientate
spre   dezvoltarea   în  continuare  a  antreprenoriatului  şi   crearea
condiţiilor pentru o concurenţă echitabilă;
    analizează sistematic     structura    şi    eficienţa    utilizării
potenţialului   de   producţie,  evaluează  dinamismul  şi   proporţiile
dezvoltării   ramurilor  industriale,  elaborează,  în  baza  planurilor
unităţilor   structurale   din   domeniul  industriei   şi   comerţului,
pronosticurile dezvoltării social-economice;
    analizează starea  comerţului  şi alimentaţiei  publice,  elaborează
pronosticurile   dezvoltării   acestora  în  perioada  curentă   şi   de
perspectivă în baza studierii pieţei de consum, conjuncturii comerţului,
nivelului  consumului principalelor produse alimentare şi  nealimentare,
gradului  de  asigurare  a  populaţiei cu obiecte de  uz  îndelungat  şi
prezintă  propuneri  în  vederea  reglementării pieţei  de  desfacere  a
acestor mărfuri;
    coordonează activitatea  de cercetări ştiinţifice, de dezvoltare  şi
implementare  a noilor tehnologii, inovaţii şi raţionalizări,  participă
la  formarea  fondurilor  de investiţii şi altor fonduri  cu  destinaţie
specială,    realizează   măsuri   privind   dezvoltarea   potenţialului
tehnico-ştiinţific în ramurile industriei;
    participă la  elaborarea concepţiei şi programelor de standardizare,
certificare şi metrologie;
    participă la   elaborarea  direcţiilor  principale  ale  activităţii
economice  externe  privind  exportul producţiei  fabricate  de  agenţii
economici,   atragerea  investiţiilor  străine,  dezvoltarea  cooperării
internaţionale, colaborarea economică şi tehnico-ştiinţifică, contribuie
la  crearea întreprinderilor mixte, reprezentanţelor comerciale şi altor
unităţi structurale;
    elaborează propuneri  privind  diminuarea dependenţei  de  livrările
articolelor de import şi sporirea competitivităţii producţiei fabricate,
stimularea exportului producţiei, atragerea investiţiilor străine pentru
modernizarea  şi  extinderea procesului de producţie, precum şi  privind
implementarea  elaborărilor  tehnico-ştiinţifice  de  perspectivă  şi  a
noilor tipuri de producţie;
    participă la    elaborarea   propunerilor   privind   perfecţionarea
sistemului  de  formare a preţurilor, de impunere fiscală şi  creditare,
evidenţei contabile şi statistice în industrie şi comerţ;
    elaborează, ţinînd  cont  de situaţia creată pe piaţa de consum,  şi
prezintă  Ministerului  Economiei  şi Reformelor  propuneri  în  vederea
limitării exportului sau importului de mărfuri;
    participă la  formarea  şi promovarea politicii de stat în  domeniul
reformelor  economice,  privatizării şi acţionării  întreprinderilor  şi
organizaţiilor,  elaborează,  în  modul  stabilit,  recomandări  privind
evidenţa  particularităţilor  ramurale la privatizarea patrimoniului  de
stat al agenţilor economici;
    analizează sistematic,  pe baza dărilor de seamă statistice de  stat
şi  alte  informaţii,  activitatea economică şi financiară  a  agenţilor
economici  din  industrie  şi  comerţ, înaintează,  în  modul  stabilit,
propuneri privind perfecţionarea activităţii lor economice;
    elaborează de   sine  stătător  sau  în  comun  cu  alte  ministere,
departamente  şi organe ale administraţiei publice locale interesate  şi
înaintează,   în   modul  stabilit,  propuneri  şi  face  avize   asupra
proiectelor  de  acte legislative şi normative în problemele ce  ţin  de
activitatea  agenţilor economici din industrie şi comerţ, indiferent  de
forma lor de proprietate;
    elaborează baza  normativă  în domeniul comerţului  şi  alimentaţiei
publice,  precum şi propuneri privind modificarea legislaţiei ce ţine de
domeniul  comerţului,  taxelor şi tarifelor vamale în scopul  stabilirii
unui  regim  cît  mai  favorabil pentru  fabricarea  şi  comercializarea
grupurilor  de  mărfuri  de  importanţă socială  majoră  şi  dezvoltarea
diferitelor genuri de activitate comercială;
    exercită funcţiile de gestionare a patrimoniului de stat în limitele
împuternicirilor  delegate  lui  de  către  Ministerul  Privatizării  şi
Administrării Proprietăţii de Stat;
    înaintează propuneri  de  numire a reprezentantului şi  mandatarului
statului  în societăţile economice, capitalul statutar al cărora include
participarea statului, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    exercită în scopul   protecţiei  intereselor  consumatorilor,   prin
intermediul  Inspectoratului  pentru  comerţ  şi  protecţia  drepturilor
consumatorilor,  controlul  asupra respectării regulilor  comerţului  şi
alimentaţiei  publice,  disciplinei preţurilor, calităţii mărfurilor  de
larg  consum  la  întreprinderile de comerţ şi de  alimentaţie  publică,
indiferent   de  forma  lor  de  proprietate,  amplasate  pe  teritoriul
Republicii Moldova;
    elaborează şi  semnează,  la împuternicirea  Guvernului,  acordurile
interstatale  de  cooperare  şi  comerţ,  organizează  şi  participă  la
expoziţiile    şi    tîrgurile    industrial-comerciale,    republicane,
interstatale şi internaţionale, la simpozioane şi conferinţe ştiinţifice;
    exercită conducerea  metodică şi consultativă, acordă ajutor metodic
şi   practic   agenţilor  economici  din  subordine  la  elaborarea   şi
îndeplinirea planurilor de restructurare, conform legislaţiei în vigoare;
    eliberează, de  comun  acord  cu  Departamentul  Controlului  Vamal,
agenţilor   activităţii   comerciale  autorizaţii   pentru   deschiderea
întreprinderilor comerciale ce funcţionează în regim "duty-free";
    eliberează agenţilor  economici,  în modul stabilit  de  legislaţie,
licenţe pentru desfăşurarea anumitor genuri de activitate;
    atribuie întreprinderilor  de  alimentaţie  publică, în  funcţie  de
nivelul   de  deservire,  categoriile  "lux",  "superioară",  stabileşte
cerinţele  faţă de nivelul de pregătire a candidaţilor pentru  conferire
şi  le  conferă  cel mai înalt titlu  de  calificare:  "meşter-bucătar",
"meşter-cofetar";
    în domeniul protecţiei  civile  efectuează, în limitele  competenţei
sale,  conducerea  activităţii  de realizare a sarcinilor  din  domeniul
protecţiei  civile, asigură starea de pregătire permanentă a  obiectelor
din  subordine pentru desfăşurarea acţiunilor în condiţiile  situaţiilor
excepţionale;
    organizează şi   coordonează   activitatea  privind   perfecţionarea
sistemului  de  pregătire  şi  reciclare a cadrelor  care  activează  în
domeniul industriei şi comerţului în instituţiile din Republica Moldova.

                      IV. Drepturile Ministerului

    6. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi:
    să solicite de la ministere şi departamente, organele administraţiei
publice  locale, agenţii economici, organizaţii şi instituţii informaţia
necesară pentru îndeplinirea sarcinilorce-i revin;
    să beneficieze de bazele de date în domeniul informaţiei statistice,
economice, juridice etc.;
    să solicite şi  să  primească de la agenţii economici informaţia  şi
materialele   necesare  pentru  analiza  şi  întocmirea  prognozelor  şi
programelor  de  dezvoltare  social-economică, precum şi să  adopte,  în
limitele  competenţei  sale, decizii privind organizarea  elaborării  şi
realizării prognozelor şi programelor de dezvoltare social-economică;
    să înainteze,  în  modul  stabilit, propuneri de modificare  sau  de
anulare  a  actelor  legislative în vigoare şi a actelor  normative  ale
organelor  administraţiei publice în problemele ce vizează industria  şi
comerţul;
    să încheie, la  însărcinarea Guvernului Republicii Moldova contracte
interstatale  de  cooperare şi comerţ, acorduri privind ajutorul  tehnic
reciproc, precum şi vizînd alte chestiuni, conform drepturilor delegate;
    să convoace întruniri  cu  participarea  factorilor  de  decizie  ai
ministerelor,  departamentelor şi ai altor organe în probleme ce ţin  de
competenţa sa.

                V. Organizarea activităţii Ministerului

    7. În temeiul  Legii  Republicii  Moldova cu privire la  Guvern,  în
fruntea  Ministerului se află ministrul industriei şi comerţului,  numit
în  funcţie şi eliberat din funcţie, în modul stabilit de legislaţia  în
vigoare.
    Viceminiştrii  sînt  numiţi în funcţie şi eliberaţi din  funcţie  de
către Guvernul Republicii Moldova, la propunerea ministrului.
    8. Ministrul industriei şi comerţului:
    organizează activitatea   Ministerului   şi   prezidează   şedinţele
colegiului;
    asigură şi poartă  răspundere personală pentru realizarea sarcinilor
şi funcţiilor Ministerului ce derivă din prezentul Regulament;
    determină obligaţiile      viceminiştrilor     şi     conducătorilor
subdiviziunilor structurale ale ministerului;
    operează modificări   în   statele   de  personal   ale   aparatului
Ministerului  în limitele numărului de unităţi prevăzute şi fondului  de
retribuire a muncii stabilite de Guvern;
    aprobă regulamentele subdiviziunilor structurale ale Ministerului;
    înaintează propuneri privind modificarea prezentului Regulament;
    angajează şi  eliberează  din funcţie  conducătorii  subdiviziunilor
structurale  ale aparatului central al Ministerului şi alţi lucrători ai
lui;
    aprobă hotărîrile  colegiului, emite ordine şi dispoziţii în vederea
îndeplinirii   legislaţiei   în   vigoare,   executorii   pentru   toate
întreprinderile,   instituţiile  şi  organizaţiile  din  subordine,   şi
organizează controlul executării lor;
    în cazul delegării,  în modul stabilit, a funcţiilor de fondator  al
întreprinderilor     de    stat,    revocă    ordinele    conducătorilor
întreprinderilor,  instituţiilor şi organizaţiilor de stat, dacă acestea
contravin  legislaţiei  în vigoare, angajează şi eliberează din  funcţie
conducătorii întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor de stat;
    în limita împuternicirilor  sale, reprezintă interesele Ministerului
în  relaţiile cu persoanele juridice şi fizice, atît din ţară cît şi  de
peste  hotarele ei, încheie şi reziliază contracte, în condiţiile legii,
semnează documentele financiare şi alte documente.
    9. În cadrul  Ministerului se creează un colegiu din 9 persoane,  în
componenţa  căruia intră ministrul, viceminiştrii, factori de decizie ai
aparatului central al Ministerului şi conducători de întreprinderi.
    Componenţa numerică  şi nominală a colegiului este aprobată de către
Guvernul Republicii Moldova.
    În activitatea  sa colegiul se călăuzeşte de Regulamentul colegiului
aprobat prin ordinul ministrului.
    Unele decizii ale colegiului se realizează prin ordinele ministrului.
    În cazul apariţiei   unor  divergenţe  între  ministru  şi   membrii
colegiului, ministrul ia decizia definitivă, raportînd Guvernului despre
disensiunile  apărute. La rîndul lor, membrii colegiului care nu sînt de
acord cu decizia ministrului, au dreptul de a comunica Guvernului opinia
lor separată.
    10. Pe lîngă  Minister se organizează consilii, în componenţa cărora
intră  savanţi, specialişti şi conducători de întreprinderi.  Componenţa
numerică  şi nominală a consiliilor şi regulamentele acestora se  aprobă
de către ministru.
    11. Reorganizarea sau lichidarea Ministerului se efectuează în modul
stabilit de legislaţie.

                                                 Aprobată
                                         prin Hotărîrea Guvernului       
                                         Republicii Moldova nr.900       
                                         din 23 septembrie 1997

                               L I S T A
    unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova care se abrogă

    1. Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr. 278 din 19 mai  1993
"Cu privire la funcţiile de bază şi structura Ministerului Industriei al
Republicii  Moldova"  (Monitor,  1993,  nr. 5, art.  159),  cu  excepţia
punctului 7.
    2. Punctul 3 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 769 din
10   decembrie  1993  "Cu  privire  la  modificarea  unor  hotărîri  ale
Guvernului Republicii Moldova" (Monitor, 1993, nr. 12, art. 395).
    3. Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr. 401 din 9 iunie 1994
"Cu privire la aprobarea Regulamentului Departamentului Comerţului".
    4. Alineatul  doi al punctului 1 din Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova  nr.  727  din  27  septembrie 1994  "Cu  privire  la  aprobarea
Regulamentului Ministerului Industriei al Republicii Moldova" (Monitorul
Oficial, 1994, nr. 9,art. 93).
    5. Punctul 2  din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 99 din
8  februarie  1995 "Pentru modificarea Hotărîrii  Guvernului  Republicii
Moldova  nr. 578 din 3 august 1994" (Monitorul Oficial, 1995, nr. 15-16,
art. 94).