INSPECTORATUL FISCAL DE STAT Instrucţiune privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată din 30.12.2002 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.190-197/419 din 31.12.2002 * * * Abrogat: 06.01.2006 Ordinul IFPS nr.188 din 17.11.2005 Aprobat: Coordonat: Înregistrat: INSPECTORATUL COLEGIUL MINISTERULUI MINISTERUL JUSTIŢIEI FISCAL PRINCIPAL FINANŢELOR AL REPUBLICII MOLDOVA DE STAT DE PE LINGĂ Al REPUBLICII MOLDOVA MINISTERUL FINANŢELOR AL REPUBLICII MOLDOVA ___________ Mihai Pop ______ Zinaida Grecianîi ___________Ion Morei nr.06 din 30.12.2002 nr.315 din 31.12.2002 I. Dispoziţii generale 1. Prezenta instrucţiune reprezintă modul de restituire a sumelor taxei pe valoarea adăugată (TVA), conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal "Taxa pe valoarea adăugată" nr.1415-XIII din 17 decembrie 1997. 2. În prezenta instrucţiune se utilizează noţiunile, sensul cărora este stipulat în Codul fiscal Titlul III "Taxa pe valoarea adăugată", Titlul V "Administrarea fiscală". II. Dreptul la restituirea sumelor TVA 3. Contribuabilii, înregistraţi ca plătitori de TVA, beneficiază de restituirea efectivă a sumelor TVA în situaţiile prevăzute de: - art.101 (3) din Codul fiscal, avînd ca bază livrările impozabile cu TVA în conformitate cu art.96 b) din Codul fiscal. - art. 101 (5) din Codul fiscal, avînd ca bază livrările impozabile cu TVA în conformitate cu art.104 a) din Codul fiscal. - art. 103 (3) din Codul fiscal. - art. 103 (4) din Codul fiscal. 4. În conformitate cu alineatul (8) articolul 102 din Codul fiscal la livrarea mărfurilor, serviciilor pentru export, inclusiv pentru toate tipurile de transporturi internaţionale de pasageri şi de mărfuri, se permite restituirea TVA pe valorile materiale, serviciile procurate dacă există confirmarea organului vamal privind livrarea mărfurilor pentru export, confirmarea destinatarului străin privind livrarea serviciilor, inclusiv a celor de transport. 5. Determinarea sumelor TVA spre restituire se efectuează pentru fiecare perioadă fiscală separat. 6. Contribuabilii, înregistraţi ca plătitori de TVA, sînt clasificaţi în trei grupe de bază: - Grupa I. Contribuabili cu grad înalt de credibilitate - Grupa II. Contribuabili cu grad mediu de credibilitate - Grupa III. Contribuabili cu grad mic de credibilitate Grupa I. Contribuabili cu grad înalt de credibilitate Criteriile care determină cauza atribuirii contribuabililor la Grupa I Desfăşurarea pe parcurs de minimum 3 ani bugetari a oricărui gen de activitate pentru care agentul economic a asigurat stabilirea corectă a impozitelor, plăţilor datorate şi onorarea integrală şi în termenele stabilite a acestora. Toate actele de control întocmite de organele de control din ţară trebuie să demonstreze că nu s-au admis încălcări ale prevederilor legale. Grupa II. Contribuabili cu grad mediu de credibilitate Criteriile care determină cauza atribuirii contribuabililor la Grupa II Desfăşurarea activităţii pe parcurs de minimum 2 ani bugetari, cu practicarea oricărui gen de activitate pentru care agentul economic a asigurat onorarea integrală şi în termenele stabilite a impozitelor şi plăţilor datorate. Ultimul act de control general, întocmit de organele de control din ţară, trebuie să demonstreze o atitudine responsabilă a agentului economic faţă de obligaţiuni. Evaziunile consemnate în act au fost admise fără intenţie şi mărimea lor nu depăşeşte valoarea capitalului social al întreprinderii la data întocmirii actului. Actele de control tematice privind restituirea sumelor TVA din buget, aferente livrărilor la cota zero (efectuate anterior), trebuie să demonstreze că nu s-a admis încălcarea prevederilor Codului fiscal. Grupa III. Contribuabili cu grad mic de credibilitate Criteriile care determină cauza atribuirii contribuabililor la Grupa III Contribuabilii, înregistraţi ca plătitori de TVA, care nu corespund criteriilor Grupelor I şi II 7. Atribuirea contribuabililor, înregistraţi ca plătitori de TVA, la grupele de credibilitate se face de către Comisiile teritoriale privind restituirea TVA special formate în cadrul serviciilor fiscale de stat teritoriale, la care se deserveşte contribuabilul, o dată în an (luna ianuarie a anului respectiv). În acest scop, contribuabilii pînă la 1 ianuarie a anului respectiv depun la IFS teritorial de la locul de deservire cererea de atribuire la una din grupele de credibilitate. Contribuabilul trebuie să îndeplinească toate criteriile stipulate în prezenta instrucţiune, pentru a permite atribuirea aceluia la una din grupele menţionate. Agenţii economici atribuiţi la categoria Contribuabili Mari depun cererea la IFPS (DACM). Toate materialele de restituire întocmite de DACM, în vederea emiterii deciziei de restituire, se prezintă Comisiei republicane privind restituirea (în continuare - Comisia republicană).
[Pct.7 modificat prin Scris. IFPS nr.04 din 30.12.03] 8. Comisiile teritoriale privind restituirea T.V.A. se formează la fiecare IFS teritorial şi sînt compuse din şeful inspectoratului, şefii direcţiilor competente, precum şi alţi colaboratori. Comisiile teritoriale se întrunesc numai dacă sînt materiale privind restituirea T.V.A. din buget. Comisiile teritoriale privind restituirea T.V.A. au dreptul: - de a emite decizii de restituire pentru situaţiile prevăzute în punctul 16 din instrucţiune aviz despre posibilitatea acceptării restituirii pentru alte cazuri; - de a propune atribuirea la grupe de credibilitate a agenţilor economici conform prevederilor instrucţiunii. În cadrul IFPS este creată Comisia republicană privind restituirea T.V.A. Membrii comisiei republicane sînt reprezentanţi ai instituţiilor enumerate în Anexa 3 la instrucţiune. Comisia republicană este în drept: - să examineze propunerile Comisiilor teritoriale de atribuire la grupe de credibilitate şi să emită decizia; - să emită decizii de restituire; - să anuleze deciziile sau să respingă propunerile (avizele) despre posibilitatea acceptării restituirii T.V.A. întocmite de Comisiile teritoriale sau DACM în cazul cînd acestea nu sînt întocmite conform prevederilor legale. 9. Propunerile Comisiilor teritoriale privind restituirea TVA, în partea ce ţine de atribuirea agenţilor economici la grupe de credibilitate se remit, în termen de 5 zile din data adoptării, IFPS, Comisiei republicane privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată din buget. 10. Comisia republicană este în drept să examineze propunerile Comisiilor teritoriale, reieşind din alte informaţii disponibile decît criteriile fixate, dar numai prin excluderea contribuabilului de la una din grupe atribuite anterior, cu alinierea acestuia la o grupă mai inferioară. 11. Contribuabilii, înregistraţi ca plătitori de TVA, care nu au solicitat să fie atribuiţi la una din grupele de credibilitate se consideră automat atribuiţi la Grupa III de credibilitate. III. Modul de determinare a sumelor TVA destinate restituirii 12. Determinarea şi reflectarea sumelor T.V.A. spre restituire se efectuează pentru fiecare perioadă fiscală separat, dar poate fi solicitată: o dată în trimestru - în cazul prezenţei sumelor spre restituire ce depăşesc 500 mii lei; o dată în semestru - în cazul prezenţei sumelor spre restituire de la 100 mii lei pînă la 500 mii lei; o dată în an - în cazul prezenţei sumelor spre restituire de pînă la 100 mii lei. Se restituie lunar contribuabililor: a) care realizează operaţiuni de export al producţiei de fabricaţie proprie, servicii; b) care cu respectarea tuturor cerinţelor stabilite au determinat pentru o perioadă fiscală, T.V.A. spre restituire mai mare de 1 milion lei. 13. La determinarea sumelor T.V.A. spre restituire se verifică corectitudinea trecerii în cont a sumelor T.V.A, respectarea prevederilor art.102 şi art.117 din Codul fiscal, adică provenienţa facturilor fiscale, modul de completare a lor etc. În caz de necesitate se solicită controale de contrapunere la furnizorii mărfii exportate pe principiu pînă la producătorul sau importatorul ei. 14. 1) Determinarea sumei T.V.A. spre restituire în cazul efectuării livrărilor la export se face în modul următor: a) suma TVA trecută în cont în fiecare perioadă fiscală rezultată cu eventualele diferenţe, determinate în urma verificării prevăzute la p.13, formează taxa pe valoarea adăugată aferentă facturilor fiscale acceptate la deduceri (trecere în cont); b) se determină sumele achitate nemijlocit prin intermediul conturilor de decontare a TVA trecute în cont în perioada fiscală în care a avut loc exportul de mărfuri, servicii şi a TVA trecută în cont din perioada fiscală precedentă, luîndu-se în consideraţie achitările efectuate pînă la data prezentării Declaraţiei TVA pentru perioada în care s-a efectuat exportul, dar nu mai tîrziu de data stabilită prin art.115 din Codul fiscal. În suma TVA achitată prin intermediul conturilor de decontare se includ şi sumele transferate în contul stingerii datoriilor creditorilor faţă de bugetul de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, bugetul asigurărilor sociale de stat şi în contul stingerii plăţilor administrate de organele vamale din sumele TVA anterior restituite. c) se determină suma TVA aferentă valorii mărfurilor (serviciilor ) livrate la cota zero, prin aplicarea cotei TVA standard la valoarea acestei livrări; d) se va accepta spre restituire separat pentru fiecare perioadă fiscală numai suma TVA determinată ca diferenţa dintre suma TVA trecută în cont, inclusiv din perioada fiscală precedentă şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, în limita sumei absolute determinate la lit.b), dar nu mai mare decît suma TVA aferentă valorii mărfurilor (serviciilor) livrate la cota zero, determinată la lit.c); e) în actele de control privind restituirea TVA din buget pentru fiecare perioadă fiscală separat se va înscrie suma TVA destinată trecerii în cont în perioada fiscală ulterioară, structurată după tipuri de achitări. 2) Determinarea sumelor TVA spre restituire în cazul livrărilor efectuate în baza art.96 (b) din Codul fiscal se face în modul următor: a) se determină limita sumei TVA spre restituire prin aplicarea TVA la cota de 20% la valoarea livrării ce se impune cu TVA la cota redusă de 8%. b) se va accepta spre restituire numai suma TVA determinată ca diferenţa dintre suma TVA trecută în cont inclusiv din perioada precedentă şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate dar nu mai mare decît suma determinată la punctul a). Restul sumei TVA care nu se acceptă spre restituire (dacă acesta există) va constitui sumă destinată trecerii în cont în perioada ulterioară. 3) Dacă în aceeaşi perioadă fiscală se solicită concomitent restituirea sumelor TVA în baza art. 101(3) şi 101 (5), atunci determinarea sumelor TVA se face în limita sumelor TVA trecute în cont achitate prin intermediul contului de decontare. Exemple privind modul de apreciere a sumelor TVA spre restituire sînt redate în Anexa nr.2 la actuala Instrucţiune.
[Pct.14 modificat prin Scris. IFPS nr.04 din 30.12.03] 15. Modul de restituire a sumelor TVA din buget este aplicat faţă de contribuabilii înregistraţi ca plătitori de TVA, în funcţie de Grupa de credibilitate la care au fost atribuiţi. Restituirea sumelor TVA mai mici de 200000 (două sute mii lei), solicitate şi acceptate spre restituire pentru o perioadă fiscală, se face prin decizia Comisiei teritoriale privind restituirea TVA cu excepţia agenţilor economici atribuiţi la categoria "contribuabili mari".
[Pct.15 completat prin Scris. IFPS nr.04 din 30.12.03] 16. Pentru agenţii economici atribuiţi la grupele de credibilitate, precum şi acei atribuiţi la categoria "contribuabili mari" (indiferent de suma T.V.A. confirmată spre restituire), restituirea sumelor TVA mai mari de 200000 (două sute mii lei) solicitate şi acceptate spre restituire pentru o perioadă fiscală se face prin decizia Comisiei republicane. În aceste cazuri IFS teritorial care a asigurat controlul sau DACM întocmeşte Aviz despre posibilitatea acceptării restituirii care se emite în adresa Comisiei republicane.
[Pct.16 completat prin Scris. IFPS nr.04 din 30.12.03] 17. Comisia republicană examinează săptămînal cererile şi documentele spre restituire, transmise de Inspectoratele Fiscale de Stat la care sînt înregistraţi subiecţii impozabili sau de DACM. 18. Modul de restituire pentru Grupa I Restituirea sumelor T.V.A. determinate de sine stătător de contribuabil, cu respectarea criteriilor stabilite, se efectuează fără verificarea documentaţiei necesare. Controlul documentaţiei necesare se efectuează nu mai rar de o dată în an de la data efectuării ultimului control tematic privind restituirea TVA din buget în cadrul controlului documentar sau tematic. 19. Modul de restituire pentru Grupa II Restituirea sumelor T.V.A. determinate de sine stătător de contribuabil, cu respectarea criteriilor stabilite, în proporţie de 80%, se efectuează fără verificarea documentaţiei necesare. Controlul documentaţiei necesare se efectuează nu mai rar de o dată în 6 luni de la data efectuării ultimului control tematic privind restituirea TVA din buget în cadrul controlului documentar sau tematic. Adică, contribuabilii atribuiţi la grupa II de credibilitate determină şi declară suma T.V.A. respectivă în modul general, iar restituirea sumei care prezintă diferenţa între (100%-80%) suma T.V.A. care de facto urmează a fi restituită şi suma TVA determinată de sine stătător spre restituire se efectuează în momentul expirării a 6 luni, adică după efectuarea controlului. 20. Modul de restituire pentru Grupa III Restituirea sumelor TVA, contribuabililor cu grad mic de credibilitate, solicitată pentru o perioadă fiscală, se efectuează numai în urma unui control tematic, organizat în baza cererii depuse la serviciul fiscal de stat teritorial. 21. În cazul mărfurilor plasate pe teritoriul vamal în regim de perfecţionare activă (art.103 (3)), dreptul de trecere în cont a sumelor TVA se exclude, deoarece trecerea în cont a sumelor TVA se poate efectua pentru mărfurile importate (art.102 (6) din Codul fiscal) adică, în cazul importului de mărfuri în ţară, plasate în regim de import. La scoaterea de pe teritoriul vamal al R. Moldova a produsului rezultat din prelucrare, la solicitarea agentului economic, se restituie acea parte a sumei TVA, care revine componentului plasat pe teritoriul vamal şi inclus în marfa scoasă de pe teritoriul vamal, rezultată în urma perfecţionării active. Prevederile punctelor 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 20, 22, 23, 25 din instrucţiune nu se aplică. Restituirea sumei T.V.A. în cazul prevăzut de art.103 (3) se face în cazul în care T.V.A. aferent acestui regim vamal anterior s-a achitat la buget. 22. Restituirea sumei T.V.A. în cazul prevăzut de art.103 (4) din Codul fiscal, adică scoaterea mărfurilor străine de pe teritoriul vamal, plasate în regim vamal de reexport, se face în cazul în care T.V.A. aferent acestui regim vamal anterior s-a achitat la buget. Se restituie suma T.V.A. achitată la introducerea mărfurilor nominalizate dar nu mai mare decît depăşirea sumei TVA atribuite la decontări cu bugetul ţinînd cont de suma T.V.A. trecută în cont faţă de suma TVA calculată pentru livrările efectuate determinată în perioada fiscală în care s-a efectuat reexportul. În cazul specificat prevederile punctelor 15 şi 21 din Instrucţiune nu se aplică. 23. Pentru cererile de restituire a TVA la contribuabilii care au în subordine unităţi-tip, sedii secundare-filiale sau alte asemenea unităţi fără personalitate juridică, organele fiscale teritoriale vor proceda astfel: a) vor solicita organelor fiscale teritoriale, în raza cărora funcţionează subunităţile respective, să efectueze verificarea documentelor prevăzute. Acestea au obligaţia să efectueze verificarea şi să transmită actele de control solicitantului; b) pe baza verificărilor, efectuate la sediul unităţii centrale şi a generalizării proceselor-verbale, transmise de organele fiscale teritoriale, în raza cărora funcţionează subunităţile unităţii centrale, vor soluţiona cererile de restituire conform prevederilor legale. 24. În cazul în care organele de control propun, în urma verificării, aprobarea restituirii parţiale a TVA sau respingerea cererii, în actul de control întocmit se vor specifica motivele şi cauzele care determină situaţia respectivă. Răspunderea pentru modul de determinare a sumelor T.V.A. spre restituire precum şi corectitudinea perfectării materialelor de restituire o poartă colaboratorul serviciului fiscal care a efectuat controlul. IV. Ordinea de solicitare a restituirii sumelor TVA şi acţiunile organelor fiscale la solicitările subiecţilor impozabili 25. Declararea sumelor TVA spre restituire se efectuează în conformitate cu Modul de completare de către subiecţii impozabili cu TVA a Declaraţiei privind TVA aprobat prin Ordinul şefului IFPS nr.117 din 24 septembrie 2001. Suma TVA solicitată spre restituire se indică în Declaraţia privind TVA în boxa respectivă. În cazul în care subiectul economic nu doreşte restituirea sumelor TVA, atunci depăşirea sumelor trecute în cont faţă de sumele calculate pentru livrările impozabile efectuate se reflectă ca fiind destinate trecerii în cont pentru perioada ulterioară. Actualele prevederi nu se răsfrîng asupra cazurilor de restituire a sumelor TVA în baza prevederilor art. 103 (3) din Codul fiscal. 26. Subiecţii impunerii, solicită restituirea T.V.A., adresîndu-se la inspectoratele fiscale teritoriale de la locul de înregistrare** prin depunerea cererii de model stabilit în anexa nr. 1 la prezenta Instrucţiune. În cererea de restituire, agentul economic obligatoriu va indica suma TVA solicitată spre restituire. Dacă nu este indicată suma solicitată spre restituire, atunci cererea agentului economic nu se examinează. ------------------------- **La efectuarea restituirii TVA subiecţilor impozabili, atribuiţi de IFPS la categoria contribuabililor mari, acţiunile date se întreprind de I.F.P.S. 27. Termenul de restituire stabilit prin articolul 101 alineatul (5) din Codul fiscal, se determină din ultima zi a lunii care urmează după încheierea perioadei fiscale pentru care se solicită restituirea pe baza cererii şi Declaraţiei privind TVA prezentate. Dacă se solicită restituirea TVA pentru perioade anterioare, dar nu pentru ultima perioadă fiscală, pentru care au fost prezentate Declaraţiile privind TVA, termenul de restituire este de 45 zile din data depunerii cererii. 28. Plătitorii de taxa pe valoarea adăugată, care solicită restituirea acesteia, la data stabilită a efectuării controlului trebuie să depună la dispoziţia colaboratorilor fiscali, următoarele documente şi/sau informaţii: 1) Declaraţiile privind TVA din care rezultă suma de restituit. 2) Registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare, şi contractele în baza cărora s-au efectuat livrările la export. 3) Alăturat se mai prezintă: a) pentru livrări de mărfuri şi servicii efectuate la export: documentele care atestă efectuarea exportului de bunuri şi/sau prestarea de servicii, care se impozitează cu TVA la cota zero: - declaraţia vamală de export de mărfuri, vizată de organele vamale. În cazul exportului de servicii, contractul încheiat cu beneficiarul serviciilor; - copia declaraţiei de import a importatorului dacă acesta este din statele-participante ale CSI, confirmată de organul vamal al ţării de destinaţie, în cazul în care importatorul este din alte state, documentul de transport internaţional ştampilat şi semnat de organul vamal al unui stat limitrof sau prin care a avut loc transportarea; - dacă a parvenit termenul repatrierii mijloacelor băneşti, mărfurilor şi serviciilor provenite din tranzacţii economice externe, se prezintă declaraţia de repatriere; - confirmarea Departamentului Vamal privind veridicitatea operaţiunilor de export, efectuate de subiectul impozabil. În cazul serviciilor exportate, confirmarea scrisă în original de la destinatarul serviciilor exportate (în caz de necesitate se prezintă traducerea autentificată de notar). b) pentru activitate transport internaţional de pasageri efectuate cu: - transportul auto în mod regulat - foaia de parcurs, fişa de evidenţă a biletelor, pentru transportările unice - foaia de parcurs, borderourile de control; - transportul feroviar - fişa de evidenţă a biletelor; - transportul avia - însărcinarea de navigaţie. c) la efectuarea altor servicii de transport internaţional de mărfuri efectuate cu: - transportul auto, contractul privind prestarea serviciului de transport; Cererea la transportare (comanda), documentele de plată ce confirmă achitările pe serviciile prestate, CMR cu înscrierea privind sosirea mărfurilor la locul de destinaţie; - transport feroviar, copia facturii căii ferate şi actele lucrărilor îndeplinite pentru perioada gestionară; - transportul aerian, factura de expediţie avia (Air Waybill) cu semnătura privind sosirea mărfurilor în ţara de destinaţie; - transport naval, Conosament care prin înscrierile şi ştampilele aplicate atestă prestarea serviciului de transport internaţional; e) în cazul mărfurilor livrate conform prevederilor art. 96 (b) din Codul fiscal; - documentele care atestă livrările. f) în cazul scoaterii mărfurilor străine de pe teritoriul vamal, plasate în regim vamal de reexport (bază art.103 (4) din Codul fiscal) se prezintă: - confirmarea Departamentului Vamal privind importul mărfurilor pe teritoriul vamal al ţării, reexportul mărfurilor date; - documente de plată a T.V.A. la import. g) pentru situaţiile specificate în art. 103 (3) din Codul fiscal prevederile subpunctelor 1); 2); 3) din actualul punct nu se răsfrîng şi pentru confirmare se prezintă: - confirmarea Departamentului Vamal privind introducerea mărfurilor pe teritoriul vamal în regim de perfecţionare activă pe teritoriul vamal a mărfurilor străine, precum şi informaţia despre suma TVA pasibilă spre restituire care anterior a fost achitată; - documente de plată a T.V.A. la introducere pe teritoriul vamal.
[Pct.28 modificat prin Scris. IFPS nr.04 din 30.12.03] 29. Copia documentelor specificate, cusute în dosar special format, numerotate şi vizate de colaboratorii fiscali, care au efectuat controlul, se prezintă ca anexă la actul de control. 30. Materialele de restituire a sumelor T.V.A. după examinare, cu copia deciziei de restituire, se arhivează la IFS care a efectuat controlul sau DACM (după caz). V. Modalitatea de restituire a sumelor TVA 31. Restituirea sumelor TVA sau transferarea sumelor pentru stingerea altor plăţi datorate la buget se efectuează de la contul stabilit de Ministerul Finanţelor. 32. Trezoreria de Stat, primind documentele cu privire la restituirea sumelor TVA, în măsura disponibilităţii la cont, asigură îndeplinirea lor. 33. Departamentul Vamal, la primirea extrasului Trezoreriei de Stat privind efectuarea restituirii în contul plăţilor la import, este obligat să pună la dispoziţie informaţia din extrasul Trezoreriei de Stat organelor vamale corespunzătoare, nu mai tîrziu de ziua următoare celei cînd a fost primită informaţia, iar acestea din urmă se obligă să înştiinţeze subiectul impunerii despre operaţia înfăptuită. 34. Reflectarea în fişa contului personal a sumelor TVA, acceptate spre restituire se efectuează în conformitate cu modul stabilit de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat. Anexa 1 la Instrucţiunea "Privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată" | M.F.| TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ +----------------------------------------------------------------------+ | CERERE DE RESTITUIRE | | CODUL FISCAL | | DENUMIREA CONTRIBUABILULUI__________________________________ | | GRUPA DE CREDIBILITATE LA CARE ESTE ATRIBUIT________ | |Localitatea _______________, str.____________nr.____ | +----------------------------------------------------------------------+ Solicit restituirea sumei de ________________________, rezultată din export, reexport, livrări la cota redusă aferente lunii/lunilor________, anul_________. După acceptarea sumelor T.V.A. supuse restituirii va fi prezentat suplimentar repartizarea sumelor acceptate. data_____________________ A semnat (funcţia)______________ Anexa 2 la Instrucţiunea "Privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată" Exemplul 1 Privind modalitatea aprecierii sumei TVA spre restituire pentru contribuabilii, înregistraţi ca plătitori de TVA, care urmează să beneficieze de restituirea efectivă a sumelor TVA în situaţiile prevăzute de art.101(5) din Codul fiscal avînd ca bază livrările impozabile efectuate în baza art.104 a) din Codul fiscal. Perioada fiscală "A" (lei) ----------------------------------------------------------------------- | Valoarea | Suma Indicii | fără TVA | TVA ----------------------------------------------------------------------- Livrări de mărfuri şi servicii 10000 2000 ----------------------------------------------------------------------- Livrări la export (cota zero TVA) 15000 TVA aferentă valorii mărfurilor, serviciilor livrate la cota zero prin aplicarea cotei standard (15000x20%) 3000 ----------------------------------------------------------------------- Procurări de mărfuri, servicii 5000 1000 Inclusiv sume TVA: - achitate prin cont de decontare*; 700 - achitate altfel decît prin cont de decontare 100 - neachitate. 200 ----------------------------------------------------------------------- Trecerea în cont a TVA din perioada precedentă** 2500 - Inclusiv sume TVA: - achitate prin cont de decontare*; 500 - achitate altfel decît prin cont de decontare. 2000 ----------------------------------------------------------------------- Depăşirea TVA aferentă procurărilor asupra TVA aferentă livrărilor (1000+2500-2000) 1500 ----------------------------------------------------------------------- Suma TVA achitată prin cont de decontare* (700+500) 1200 ----------------------------------------------------------------------- TVA spre restituire (1200< 1500< 3000) 1200 ----------------------------------------------------------------------- TVA destinată trecerii în cont în perioada ulterioară (1500-1200), formată din TVA aferen- tă procurărilor: 300 - achitate altfel decît prin cont de decontare; 100 - neachitate. 200 ------------------------------------------------------------------------ / Se iau în consideraţie achitările efectuate pînă la data prezentării Declaraţiei privind TVA pentru perioada "A", dar nu mai tîrziu de data stabilită în art.115 CF. / Stingerea sumelor TVA aferente livrărilor de mărfuri şi servicii se face în următoarea ordine: - cu sumele achitate altfel decît prin contul de decontare - cele neachitate - achitate prin contul de decontare. ** La determinarea mărimei sumei achitate prin contul de decontare din suma trecută în cont din perioada precedentă se verifică modul de achitare a sumei TVA trecute în cont din perioadele fiscale ce au fost pînă la cea supusă controlului de restituire. Verificarea se face începînd cu perioada precedentă celei supuse controlului de restituire cuprinzînd perioada în care totalul sumelor TVA reflectate la trecerea în cont în boxele 11;13;14 din declaraţiile TVA respective este echivalentă sumei TVA reflectată în boxa 15 din perioada supusă controlului de restituire.
[Ex.1 în redacţia Scris. IFPS nr.04 din 30.12.03] Exemplul 2 Privind modalitatea apecierii sumei TVA spre restituire pentru contribuabililii, înregistraţi ca plătitori de TVA, care urmează să beneficieze de restituirea efectivă a sumelor TVA în situaţiile prevăzute de art.101 (3) din Codul fiscal avînd ca bază livrările impozabile efectuate în baza art.96 (b) din Codul fiscal. Indicatorii exemplului în lei. TVA Livrările perioadei la cota 10000 800 2000/10000x20%/ redusă 8% Livrările perioadei impozabile la alte cote 3000 600 Procurările perioadei, inclusiv aferente importului 20000 4000 Trecerea în cont din perioada precedentă 1200 Depăşirea TVA aferentă procurărilor asupra TVA aferentă livrărilor 3800/4000+1200-600-800/ Suma spre restituire 2000 2000<3800 Trecerea în cont 1800 /3800-2000/ Anexa 3 la Instrucţiunea "Privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată" Comisia republicană privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată din buget este compusă din reprezentanţi ai următoarelor instituţii: Ministerul Finanţelor Inspectoratul Fiscal Principal de Stat Departamentul Vamal Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀