luni, 9 februarie 1998
145/09.02.98 Hotărîre cu privire la măsurile de stimulare a dezvoltării ramurii tutunului în anii 1998-2003
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
           cu privire la măsurile de stimulare a dezvoltării
                  ramurii tutunului în anii 1998-2003

                         Nr.145  din  09.02.98

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.28-29/196 din 02.04.1998

                                * * *

Abrogat: 19.12.2008

Hotărîrea Guvernului nr.1416 din 11.12.2008

    În scopul promovării  unei  politici de stat consecvente  în  ramura
tutunului  şi ajustării structurii acesteia şi pîrghiilor ei de dirijare
la mecanismele pieţei, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă  Programul  de dezvoltare a ramurii tutunului  în  anii
1998-2003 (se anexează).
    2. Întru executarea   necondiţionată   a   Hotărîrii   Parlamentului
Republicii  Moldova  nr. 1429-XIII din 23 decembrie 1997 "Cu privire  la
reorganizarea  întreprinderilor din industria tutunului şi la  concepţia
de  privatizare a acestora", Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei  şi
Ministerul  Privatizării  şi  Administrării  Proprietăţii  de  Stat  vor
asigura:
    a) în termen  de  pînă la 12 februarie 1998 - constituirea, în  baza
fabricilor  de  fermentare  a  tutunului şi Combinatului  de  tutun  din
Chişinău, a unor societăţi pe acţiuni de tip deschis;
    b) în termen  de pînă la 15 februarie 1998 - prezentarea la  şedinţa
Guvernului  a proiectelor individuale de privatizare a  întreprinderilor
de  prelucrare  a  tutunului cu participarea investitorilor  străini  şi
autohtoni,  acordîndu-se  prioritate  investitorilor implicaţi  deja  în
finanţarea  ramurii  tutunului  în baza contractelor  de  colaborare  şi
cooperare  şi  celor  cărorale-a  fost transmis  în  gestiune  fiduciară
patrimoniul   statului   din   capitalul  social   al   întreprinderilor
nominalizate;
    c) verificarea,  în  comun  cu  Ministerul  Finanţelor  şi  pînă  la
constituirea  societăţilor pe acţiuni sus-nominalizate, a corectitudinii
evaluării  patrimoniului  fabricilor  de fermentare a  tutunului  şi  al
Combinatului de tutun din Chişinău, precum şi transmiterea obiectelor cu
destinaţie   social-culturală  ale  acestora  la  balanţa  autorităţilor
publice locale.
    3. Ministerul  Agriculturii şi Alimentaţiei, Ministerul Economiei şi
Reformelor,  Ministerul  Privatizării şi Administrării  Proprietăţii  de
Stat, Agenţia naţională pentru atragerea investiţiilor pe lîngă Guvernul
Republicii  Moldova, conducerea U.T.A. Găgăuzia şi comitetele  executive
raionale vor întreprinde măsuri urgente pentru:
    a) susţinerea     constituirii    şi    legalizării     asociaţiilor
producătorilor  de tutun şi acordarea ajutorului necesar pentru buna lor
funcţionare;
    b) atragerea  investiţiilor  în  ramura  tutunului  prin  încheierea
contractelor  de  colaborare,  cooperare  şi  transmiterea  în  gestiune
fiduciară a patrimoniului statului din capitalul social al fabricilor de
fermentare  a tutunului, asigurînd tuturor doritorilor accesul liber  la
informaţie  şi condiţii nediscriminatorii de participare la activităţile
investiţionale;
    c) construcţia prioritară a gazoductelor spre producătorii agricoli,
care  dispun  de  capacităţi  mari de producere a  tutunului,  pentru  a
asigura  retehnologizarea  lor, în scopul reducerii preţului de cost  şi
sporirii volumelor de producţie.
    4. Se recomandă  Consiliului  Creditorilor de Stat să  examineze  în
regim de urgenţă demersurile administraţiilor fabricilor de fermentare a
tutunului,   în   vederea  încheierii  acordurilor-memorandum  în   baza
proiectelor investiţionale.
    5. Ministerul  Finanţelor,  în comun cu Ministerul  Agriculturii  şi
Alimentaţiei,  va  prezenta pînă la 1 aprilie curent propuneri  concrete
referitor  la  constituirea,  sursele şi modul de utilizare  a  fondului
special de susţinere a dezvoltării ramurii tutunului.
    6. Ministerul  Economiei  şi  Reformelor, Ministerul  Finanţelor  şi
Ministerul  Agriculturii şi Alimentaţiei vor prezenta Guvernului pînă la
1  martie  1998  propuneri  pentru modificarea  şi  completarea  actelor
normative  în scopul formării pîrghiilor reglementării de stat în ramura
tutunului, care să statueze:
    înterzicerea   exportului  tutunului  nefermentat,  în  paralel   cu
plafonarea  tarifului  de fermentare pînă la nivelul de 20 la  sută  din
valoarea tutunului nefermentat;
    acrodarea licenţelor  pentru dreptul de desfacere angro, inclusiv la
export,  a  tutunului pentru agenţii economici, care asigură  finanţarea
procesului  de  cultivare a tutunului de la creşterea răsadului pînă  la
recoltare,  la nivel de cel puţin 30 la sută din valoarea  contractului.
(Acordarea  acestor licenţe să fie condiţionată de obligaţia titularului
de a livra 10 la sută din tutunul achiziţionat Combinatului de tutun din
Chişinău, la preţuri contractuale);
    acordarea către producătorii de tutun a licenţelor de comercializare
angro numai după îndeplinirea contractelor cu investitorii;
    acordarea certificatelor  de  origine de către Camera de  Comerţ  şi
Industrie   şi   perfectarea   documentelor  pentru  export   de   către
Departamentul Controlului Vamal, cu condiţia ca exportatorii să prezinte
certificatele   de  calitate,  eliberate  de  fabricile  de   fermentare
autorizate  prin licenţă, şi certificatele de conformitate, eliberate de
Institutul  de  Cercetări Ştiinţifice şi Construcţii Tehnologice  pentru
tutun şi produse din tutun.
    7. Ministerul  Economiei şi Reformelor şi Ministerul Agriculturii şi
Alimentaţiei  vor  asigura  studierea permanentă a pieţelor  externe  şi
interne  ale  tutunului  şi  vor întreprinde  măsurile  necesare  pentru
promovarea intereselor producătorilor autohtoni de tutun.
    8. Controlul   executării  prezentei  hotărîri  se  pune  în   seama
viceprim-ministrului dl Valeriu Bulgari.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                               Ion CIUBUC

    Chişinău, 9 februarie 1998.
    Nr. 145.

                                                 Aprobat
                                    prin Hotărîrea Guvernului Republicii
                                    Moldova nr. 145 din 9 februarie 1998

              Programul de dezvoltare a ramurii tutunului
                        pentru anii 1998-2003


               Importanţa economică a cultivării tutunului

    În condiţiile  cînd  în  mediul rural locuiesc în jurul  a  60%  din
populaţia  aptă de muncă, iar unui beneficiar funciar îi revin suprafeţe
arabile  între  0,58 şi 2 ha, este evidentă importanţa  cultivării  unor
culturi agricole intensive, care ar asigura sporirea venitului global la
o  unitate de suprafaţă şi încadrarea în muncă a unui număr cît mai mare
de persoane.
    Tutunul este  o cultură agricolă ce întruneşte aceste cerinţe.  Prin
aplicarea  tehnologiilor  asimilate deja de cultivatorii  autohtoni,  la
cultivarea tutunului se pot obţine recolte stabile de cîte20-25 chint/ha
de  frunze  uscate,  cu valoarea de 10 mii lei la preţurile  actuale  de
piaţă şi cu un beneficiu între 2 şi 4 mii lei.
    În favoarea cultivării  tutunului  sînt  şi argumentele  ce  ţin  de
creşterea  pe piaţă a cererii la materia primă de tutun şi de circulaţia
sporită a mijloacelor investite în această ramură.
    Stabilizarea  suprafeţelor ocupate cu tutun la nivel de40-50 mii ha,
a  producţiei  de  frunze  uscate  la nivel de  80-100  mii  tone  şi  a
ţigaretelor în număr de 10-12 mlrd. bucăţi ar asigura:
    a) cu locuri de muncă - 250-300 mii persoane;
    b) cu mijloace de existenţă - 600-700 mii persoane;
    c) defalcări  în  bugetele de toate nivelurile în volum  de  500-600
mil. lei.

               Situaţia în ramura tutunului la etapa actuală

    Din anul 1993  situaţia în ramura tutunului a început a se înrăutăţi
tot  mai  mult, iar în perioada 1995-1996 a intratîntr-o criză  profundă
sub influenţa următorilor factori:
    a) pierderea  pieţelor tradiţionale de desfacere în urma destrămării
pieţei  unice  a fostei U.R.S.S. şi lipsei de flexibilitate a  agenţilor
economici  şi  organelor  de  administrare a  ramurii  în  acţiunile  de
adaptare la noile condiţii în relaţiile cu partenerii tradiţionali;
    b) pierderea  de către producătorii agricoli a motivaţiei  economice
pentru  cultivarea  tutunului în urma decalajului enorm între  preţurile
exagerat   de  mici  (menţinute  artificial  de  către   întreprinderile
monopoliste  de  recepţionare  şi fermentare a tutunului)  şi  preţurile
galopante  la componenţii procesului de cultivare şi uscare a  tutunului
(combustibil, îngrăşăminte minerale etc.);
    c) lipsa mijloacelor  necesare  pentru retehnologizarea  ramurii  în
scopul reducerii consumului de componenţi tehnologici costisitori;
    d) absenţa unei  politici  clare  şi echitabile a  Guvernului  şi  a
organelor  de  dirijare ramurală în chestiunile ce ţin de  perspectivele
privatizării,   stabilizarea   relaţiilor  de  proprietate,   susţinerea
financiară şi atragerea investiţiilor, fapt care a condus la distrugerea
considerabilă a bazei materiale a acestei ramuri.
    De rînd cu circumstanţele  sus-expuse, poate fi invocat şi faptul că
în  această perioadă de criză a ramurii statul nu a susţinut încercările
agenţilor  economici de a ieşi de sine stătător din ea,  înterzicîndu-le
producătorilor  agricoli  să  întreţină  relaţii  economice  directe  cu
furnizorii componenţilor de producere.
    Contractele nu  au  devenit temelia relaţiilor  dintre  producătorii
primari,  prelucrători  şi comercianţi, fapt care a condus  la  blocarea
financiară reciprocă a verigilor acestui circuit.
    Organele statului nu au intervenit în acest proces prin pîrghiile de
influenţă  caracteristice  economiei  de  piaţă  precum  sînt  acordarea
licenţelor,  certificarea,  stabilirea  unor  cote, taxe  şi  accize  în
dependenţă  de  respectarea  de  către  agenţii  economici  implicaţi  a
cerinţelor de bună credinţă în relaţiile lor reciproce.
    Au prevalat alte metode:
    a) transmiterea  dreptului de monopol în ramură către Societatea  pe
Acţiuni  "Tutun", căreia i s-au atribuit şi drepturi de reglementare  în
numele statului;
    b) adoptarea  unor hotărîri restrictive în ceea ce priveşte exportul
articolelor   de   tutungerie,  irealizabile  în  condiţiile   în   care
autorităţile vamale nu pot efectua controlul vamal la frontiera de est a
Republicii Moldova;
    c) favorizarea unor agenţi economici în detrimentul altora.
    Începînd cu anul  1997,  ramura  tutunului  a  cunoscut  o  oarecare
înviorare, dat fiind că Guvernul:
    a) a permis producătorilor  agricoli  să  dispună liber  de  propria
producţie  de tutun, inclusiv să o utilizeze pentru achitarea datoriilor
faţă de furnizorii de combustibil, îngrăşăminte, tehnică etc.;
    b) a eliminat  restricţiile  la procurarea şi scoaterea din  ţară  a
tutunului  pentru  solicitanţii  de  materie primă de  tutun,  care  vor
investi  în procesul de producere; ba mai mult - a garantat achitarea de
către beneficiari a sumelor primite în avans prin livrări necondiţionate
de  frunze  uscate  de tutun, nepermiţînd livrările  către  alţi  agenţi
economici pînă la îndeplinirea integrală a condiţiilor contractelor.
    Spre regret,  această  înviorare  în ramura tutunului  nu  poate  fi
calificată  drept o stopare a declinului şi începutul relansării ei  din
următoarele cauze:
    a) în foarte  multe gospodării, dat fiind că procesul de privatizare
s-a  desfăşurat  haotic  şi  nu s-au întreprins  măsuri  urgente  pentru
înfiinţarea imediată a exploatărilor agricole viabile, distrugerea bazei
materiale  a  ramurii tutunului a continuat, iar  volumul  capacităţilor
nou-create s-a dovedit a fi nesemnificativ;
    b) mulţi producători  agricoli  refuză să cultive tutun, deoarece  o
mare  parte  din  recoltă  le-a fost sechestrată şi  nu  li  s-a  permis
comercializarea ei liberă către furnizorii de combustibili, îngrăşăminte
etc.;
    c) mulţi dintre  agenţii economici, care au investiti în  producerea
tutunului, nu riscă să mai facă alte plasamente, deoarece nici pînă acum
nu-şi  pot  recupera  cheltuielile prin achiziţii de tutun  (pîrghii  de
influenţare  efectivă a producătorilor agricoli statul nu are,  deoarece
nu a implementat mecanismele caracteristice economiei de piaţă).
    Un impact negativ  asupra  perspectivei dezvoltării ramurii  are  şi
menţinerea  unei  situaţii ambigue în ceea ce priveşte privatizarea  sau
păstrarea  în  patrimoniul  statului a  întreprinderilor  prelucrătoare,
precum  şi privatizarea întregii ramuri sau transmiterea ei în gestiunea
unui  singur  agent  economic, abilitat cu dreptul de  reglementare  din
numele statului.
    Atare conjunctură   ar  putea  anihila  principalii  stimulatori  ai
economiei  de  piaţă - libera iniţiativă şi concurenţa  loială,  apărînd
riscul  ca  centralismul  şi  monopolul statului  să  fie  înlocuite  cu
dictatul şi monopolul unui agent economic sau ale unui grup de persoane,
fapt care ar avea urmări nefaste pentru ramura tutunului.

                        Obiectivele Programului

    Scopurile principale   ale   relansării   ramurii   tutunului   sînt
asigurarea  cu  locuri  de muncă a populaţiei rurale şi  obţinerea  unor
venituri  în creştere. Sporirea producerii tutunului şi a articolelor de
tutungerie este condiţionată de mai mulţi factori, printre care primează
următorii:
    a) extinderea  suprafeţelor ce pot fi ocupate cu cultura  tutunului,
potrivit  cerinţelor  sistemului argumentat de agricultură ecologică  şi
ale  structurii asolamentelor. În atare context, limita maximă a acestor
suprafeţe  s-ar situa în jur de 80-85 mii ha, dacă volumele de substanţe
nutritive   sustrase  prin  recoltă  din  sol  ar  fi  restabilite  prin
introducerea  îngrăşămintelor  minerale şi organice, şi în jur de  45-50
mii  ha  - dacă balanţa acestor susbstanţe nutritive se va  menţine  din
contul rotaţiei culturilor agricole;
    b) capacităţile bazei materiale:
    de creştere a  răsadului  (inclusiv 25-30% cu încălzire  artificială
permanentă);
    de asigurare  cu  tehnică a plantării răsadului în cîmp, în  termene
optime;
    de uscare a tutunului    prin   metode   mixte,   pentru   reducerea
cheltuielilor şi sporirii calităţii materiei prime;
    de sortare şi depozitare;
    c) numărul şi   calificarea  forţei  de  muncă  disponibile   pentru
efectuarea  în  termene  optime a lucrărilor  de  îngrijire,  recoltare,
sortare etc., ţinîndu-se cont de coincidenţa în timp a cererii maxime de
braţe de muncă pentru îngrijirea diferitor culturi agricole;
    d) cererea de  piaţă  la  materia  primă de  tutun  şi  satisfacerea
acesteia în măsura în care preţurile ei de comercializare se vor menţine
la   un  nivel  care  să  asigure  producătorilor  agricoli  recuperarea
cheltuielilor de producere şi o rentabilitate de cel puţin 20-25%;
    e) posibilităţile  de  creditare sau de atragere a investiţiilor  la
finanţarea  procesului tehnologic de cultivare a tutunului  (actualmente
producătorii  agricoli nu dispun de mijloace circulante proprii pentru a
asigura folosirea integrală a capacităţilor existente).
    Din analiza factorilor   sus-enumeraţi  se  pot  trage   următoarele
concluzii:
    cererea la tutunul  moldovenesc pe pieţele deja asimilate,  inclusiv
cea  internă,  se ridică la 80-100 mii tone. În acest context, pentru  a
stopa scăderea rentabilităţii sub limita de 25%, este necesar ca recolta
de  pe  un  hectar să depăşească 20 chintale, cel puţin 10 la  sută  din
tutunul  produs  să fie de soiurile Virginia şi Burley, 80 la sută -  de
calitatea  I  şi  preţul  de cost al unui kg de tutun  fermentat  -  sub
nivelul de 1,3 dolari S.U.A. (calculele sînt redate în tabelele nr. 4 şi
5);
    baza materială  existentă  poate asigura, fără  investiţii  capitale
suplimentare  pentru restabilirea şi renovarea ei, un nivel de producere
a  tutunului  de  25-30  mii tone, cu condiţia  investirii  în  procesul
tehnologic a cel puţin 75-90 mil. lei;
    producerea a  80-100  mii  tone  de  tutun  va  comporta  investiţii
suplimentare  de  peste 400 mil. lei (calculele sînt redate în  tabelele
nr. 1, 2 şi 3);
    efectivul necesar de forţă de muncă cu calificarea adecvată poate fi
antrenat  pentru producerea acestor volume, fără afectarea altor ramuri,
în  condiţiile  cînd  plantarea  răsadului de tutun  se  va  efectua  în
perioada  20  aprilie  - 10 mai, iar recoltarea - între 20 iunie  şi  10
septembrie;
    ramura tutunului   dispune   de  un   potenţial   tehnico-ştiinţific
suficient  la etapa iniţială pentru asigurarea pregătirii şi  reciclării
cadrelor,    elaborarea    recomandărilor   tehnologice   necesare    şi
familiarizarea cu ele a producătorilor de tutun.

                 Dezvoltarea producţiei de tutun-marfă

    La etapa iniţială - de producere a materiei prime - un rol important
îl  are  creşterea  în termene optime a unui răsad viguros.  Aceasta  va
permite  plantarea tutunului cu 15-20 zile mai devreme şi va asigura  un
cîştig  suplimentar,  dat fiind că se va valorifica posibilitatea  de  a
usca mai mult tutun în perioada caldă a anului.
    Actualmente cel  mai  eficient procedeu de uscare a  tutunului  este
uscarea  combinată. Acest procedeu permite de a reduce preţul de cost al
tutunului cu 400-500 lei per tonă.
    Ţinînd însă cont de instabilitatea condiţiilor climatice în perioada
de  recoltare a tutunului, cît şi de stricteţea cerinţelor specifice  de
uscare a unor soiuri de tutun, se impune retehnologizarea complexelor de
uscare în masă compactă şi utilizarea unor agenţi energetici mai ieftini
(gazele naturale etc.).
    Odată cu sporirea  cerinţelor  faţă de calitatea materiei  prime  la
prelucrarea  ei  industrială,  este  absolut necesar  să  se  treacă  la
metodele  intermediare de ambalare a tutunului în gospodării  (baloturi,
saci  de  polietilenă  etc.). Experienţa avansată a mai multor  ţări  în
acest  domeniu (S.U.A., Bulgaria, Iugoslavia) ne-a convins că trebuie să
studiem şi să preluăm metodele de achiziţionare a tutunului nesortat, cu
sortarea  lui  ulterioară în unităţile industriale. Acest fapt  va  face
disponibilă  o  parte  considerabiă  din forţa de  muncă,  pentru  a  fi
antrenată  la  recoltarea tutunului, ceea ce, evident, va  contribui  la
majorarea volumului producţiei finite.
    În paralel cu  acestea,  urmează  să  se introducă  pe  scară  largă
tehnologia  de  integrare  a uscării şi fermentării tutunului,  care  va
spori  la  sigur  profitul  cultivatorilor  de  tutun,  şi  restabilirea
motivaţiei producerii de proporţii a tutunului în Republica Moldova.
    În acest context,   se  impune  atragerea  în  regim  de  urgenţă  a
investiţiilor    pentru   retehnologizarea   şi   reînzestrarea    bazei
tehnico-materiale.
    Dat fiind că  ramura  tutunului  nu dispune  de  resurse  financiare
suficiente  în acest scop, se impune crearea unui fond de susţinere a ei
din  contul  încasărilor  de  la accizele şi  taxele,  stabilite  pentru
exportul tutunului şi importul articolelor de tutungerie.
    Din cauza plantării    tîrzii    a   răsadului   şi    insuficienţei
capacităţilor  de  uscare  în gospodăriile cultivatoare, anual  în  cîmp
rămîne  nerecoltată o cantitate de 30-40% din tutun, iar o parte din  el
este  cules  în  stare  necondiţionată,  ceea  ce  conduce  la  scăderea
eficienţei cu 15-20%.
    În prezent Republica  Moldova  este  unicul producător  efectiv  din
C.S.I.  al  tutunului  de mare consum şi  debuşeurile  estice  dezvoltă,
pentru  fabricaţia  produselor de tutungerie clasice, o cerere de  circa
60%  din întreaga recoltă, creîndu-ne premise pentru majorarea volumelor
de producţie.
    Dat fiind că  a  crescut  predilecţia  fumătorilor  pentru  consumul
ţigaretelor  de tip american, se impune extinderea plantaţiilor de tutun
de  tip  Virginia  şi  Burley la cotele de 8 mii  ha(de  preferinţă,  pe
cîmpuri irigabile).
    Limitarea în  continuare  a  cantităţilor  admisibile  de  substanţe
nocive  în  fumul  articolelor  de  tutungerie  dictează  cultivarea  cu
precădere  a  soiurilor de tutun cu un conţinut de nicotină care  să  nu
depăşească 1,8-2,0%.
    Este necesar  ca  în  anul  curent să se  finalizeze  elaborarea  şi
aprobarea hărţii de omologare zonală a soiurilor de tutun, în funcţie de
condiţiile  pedoclimatice  ale  republicii, precum şi  a  regulamentului
tehnologic  de producţie (plantarea, culesul, prelucrarea  postrecoltare
etc.)  care ar spori disciplina tehnologică şi ar asigura exercitarea de
către structurile autorizate a unui control specializat.
    Tot în acest  an  trebuie să se accelereze lucrările de elaborare  a
standardelor  naţionale pentru tutun, care se vor armoniza cu  cerinţele
standardelor internaţionale în acest domeniu.

                      Lucrări tehnico-ştiinţifice
                      şi instruirea profesională

    Modernizarea   şi  eficientizarea  în  continuare  a  procesului  de
producţie   este   de   neconceput  fără   valorificarea   potenţialului
tehnico-ştiinţific  al ramurii tutunului, fapt care ar permite atingerea
următoarelor obiective:
    crearea şi implementarea  noilor soiuri de tutun, a tehnologiilor şi
utilajelor moderne de producere;
    estimarea noilor  soiuri  cultivate în alte ţări, a  mijloacelor  şi
procedeelor  de  uscare a tutunului şi introducerea lor  în  tutunăritul
naţional;
    elaborarea şi   aplicarea   documentelor  tehnico-normative   şi   a
sistemului de consulting în procesul de producţie;
    crearea în raioanele ce produc peste 1000 tone de tutun uscat brut a
centrelor  experimentale  tehnologice şi de consulting, care ar  stimula
dezvoltarea ramurii în zonă;
    constituirea  în  cadrul asociaţiei producătorilor de tutun  a  unui
centru de instruire şi reciclare profesională a cadrelor din ramură, (cu
sediul  în incinta Institutului de Cercetări Ştiinţifice şi  Construcţii
Tehnologice pentru tutun şi produse din tutun).
    Pentru realizarea Programului de dezvoltare a ramurii tutunului este
necesară  crearea  bazei  mecanice  de reparaţie,  capabilă  să  rezolve
complet  problemele construcţiei şi reparaţiei utilajului standard şi  a
pieselor  de  schimb pentru complexele de uscare. În mare parte,  aceste
probleme pot fi rezolvate în baza atelierului mecanic al Institutului de
Cercetări Ştiinţifice şi Construcţii Tehnologice pentru tutun şi produse
din tutun (comuna Grătieşti) şi a Combinatului de tutun (or. Chişinău).

              Prelucrarea frunzelor de tutun şi producerea
                     articolelor de tutungerie

    Reieşind din capacităţile existente de fermentare a tutunului şi din
necesitatea  creării  noilor locuri de muncă şi  asigurării  veniturilor
suplimentare  în  buget,  se impune  interzicerea  exportului  tutunului
nefermentat,  în  paralel cu plafonarea tarifului de fermentare pînă  la
nivelul de 20% din valoarea tutunului nefermentat.
    Producerea şi  comercializarea  articolelor de tutungerie sînt  cele
mai profitabile activităţi în ramura tutunului.
    Procesul de fabricare  a ţigaretelor trebuie direcţionat pe două căi
paralele:   sporirea  producţiei  globale  şi  ameliorarea   calităţilor
fumative.
    În perspectivă   este  necesară  sporirea  volumului  producţiei  de
ţigarete  asezonate şi aromatizate, care sînt tot mai mult solicitate pe
piaţă (tabelul nr. 6).
    Odată cu sporirea  volumului  global al articolelor  de  tutungerie,
pentru  asigurarea calităţii ţigaretelor moldoveneşti este necesar de  a
implementa  metodele  şi  mijloacele moderne de pregătire  şi  tăiere  a
tutunului şi de fabricare a ţigaretelor.
    În special, se  cere aplicarea noilor metode de umezire a  tutunului
şi   de  expandare  a  amestecului  tăiat,  a  schemelor  raţionale   de
transportare şi distribuire a tutunului tăiat.
    Fabricarea ţigaretelor  de calitate înaltă poate fi asigurată  numai
prin folosirea de utilaje şi maşini moderne performante.
    Implementarea  proceselor de condiţionare a parametrilor aerului  şi
mecanizarea  lucrărilor de încărcare-descărcare-transportare la recepţia
şi păstrarea materiei prime la fabrica de ţigarete pot reduce pierderile
de tutun cu 1-2%.
    Pentru fabricarea  ţigaretelor cu un conţinut de nicotină şi  răşini
la  nivelul normelor sanitare europene (nicotină < 1,3 mg/ţig., răşini <
15  mg/ţig.)  se  va utiliza pe larg hîrtia de ţigarete  cu  proprietăţi
înalte  de  ventilare (poroasă), tutunul autohton cu conţinut scăzut  de
nicotină şi tutunul reconstituit.

                    Privatizarea în ramura tutunului

    Pentru a asigura  dezvoltarea  ramurii  în condiţiile  economiei  de
piaţă,   sînt  necesare  măsuri  urgente  în  vederea  reorganizării  şi
privatizării  unităţilor  producătoare şi introducerii de către  stat  a
pîrghiilor de influenţă, adecvate noilor cerinţe.
    În cadrul realizării   acestor  obiective  se  înscriu   următoarele
acţiuni:
    reorganizarea  întreprinderilor  de  fermentare  a  tutunului  şi  a
Combinatului  de  tutun  din  Chişinău în societăţi pe  acţiuni  de  tip
deschis;
    înfiinţarea asociaţiilor   benevole  ale  producătorilor  de  tutun,
nucleul  cărora  îl vor constitui fabricile de fermentare  sau  centrele
tehnologice  raionale.  La  nivel  de ţară este  oportună  crearea  unei
asociaţii naţionale a producătorilor şi prelucrătorilor de tutun;
    atragerea masivă  în  regim  de urgenţă a  investiţiilor  în  ramura
tutunului  prin încheierea contractelor de colaborare, cooperare sau  de
transmitere  în  gestiune  fiduciară cu agenţii economici  autohtoni  şi
străini, care îşi manifestă dorinţa de a investi în această ramură;
    elaborarea şi  prezentarea  planurilor individuale de privatizare  a
fabricilor  de  fermentare  a tutunului şi a Combinatului de  tutun  din
Chişinău, care ar asigura demonopolizarea achiziţionării, fermentării şi
comercializării tutunului;
    introducerea sistemului de pîrghii caracteristice economiei de piaţă
în vederea coordonării dezvoltării ramurii (eliberarea de licenţe pentru
activităţi  de fermentare, certificare, comercializare, prelucrare etc.,
stabilirea  cotelor livrărilor obligatorii de tutun către Combinatul  de
tutun   din  Chişinău  pentru  a-i  asigura  funcţionarea  eficientă,  a
mecanismului  de  repatriere  a încasărilor provenite  din  exportul  de
tutun);
    selectarea producătorilor    agricoli   care,   în   schimbul   unor
facilităţi, să asigure un nivel de producere înalt;
    în contul arendării  serelor neutilizate, fabricile de fermentare  a
tutunului  vor  asigura micii producători agricoli cu răsad de tutun  de
soiuri calitative;
    organizarea achiziţionării  de  către  fabricile  de  fermentare  şi
centrele   tehnologice  a  frunzelor  verzi  de  tutun  la  cultivatorii
neasiguraţi cu capacităţi de uscare, sortare şi depozitare.

                                                            Tabelul nr.1

          Volumul producţiei globale de tutun în anul 1998

                                                               (tone)
+--------------+---------+-------+----------+--------+-----------+-----+
|  Raioanele   | Virginia|Burley |Trapezond |Molovata|Soiuri de  |Total|
|              |         |       |          |        |mare consum|     |
+--------------+---------+-------+----------+--------+-----------+-----+
 Anenii Noi         -        -         -         -        200     200
 Basarabeasca                                             200     200
 Briceni                   1100                          1720    2820
 Camenca           200                                   2725    2925
 Cantemir                                                 690     690
 Căinari                                                  350     350
 Căuşeni            -        -        100        5       1895    2000
 Cimişlia           -        -        295        5        610     910
 Criuleni          250      60         50        5       3291    3656
 Donduşeni          -        -        270        -       1645    1915
 Drochia            -       70         -         -       3785    3855
 Dubăsari          200      60        270       10       1402    1942
 Edineţ            300      60         -         -       3035    3395
 Făleşti           250      30        270        -       3100    3650
 Floreşti           -       30        270        -       3250    3550
 Glodeni           200      60         -         -       2395    2655
 Hînceşti          150       -        100        -       1630    1880
 Ialoveni           -        -         -         -         85      85
 Leova              -        -        100        -        540     640
 Nisporeni         150       -        220        -       2260    2630
 Ocniţa            225      60        220        5       2100    2610
 Orhei             225       -        280        -       3495    4000
 Rezina             -        -        350        -       2615    2965
 Rîşcani            -       60         -         -       3790    3850
 Sîngerei           -        -         -         -       3782    3782
 Soroca            200      60         -         -       3765    4025
 Şoldăneşti         -        -        280        -       2760    3040
 Ştefan Vodă        -       50         -         -       2450    2500
 Taraclia           -        -        265       10       1600    1875
 Teleneşti          -        -        100        -       2800    2900
 Ungheni           500       -         -         5       2310    2815
 U.T.A. Găgăuzia   150       -        560        5       4975    5690
 Total            3000    1700       4000       50      71250   80000
 
                                                            Tabelul nr.2

                               VOLUMUL
       investiţiilor pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale,
        necesare pentru producerea a 80 mii tone tutun în 1998
+---+--------------------------+-----------+-------+-----------+-------+
|Nr.|Structura investiţiilor şi|Unitatea de|Volumul|Costul unei| Suma, |
|d/o|costurilor de producţie   |măsură     |       |unităţi,   | mil.  |
|   |                          |           |       |mii lei    | lei   |
+---+--------------------------+-----------+-------+-----------+-------+

 I. Producerea răsadului          -          -           -       138,49
         inclusiv:
    - construcţia serelor noi   mii buc.    2,0 1 mil.  20,0      40,0
                                            m2
    - renovarea şi reparaţia 
    serelor (30%)               mii buc.    2,6 1,3 mil. 0,5       1,3
                                            m2
    - materiale, total                                            88,19
          inclusiv:
    peliculă                    tone        500,0        9,0       4,5
    seminţe                     tone          0,7        0,9       0,63
    carburanţi                  mii tone     54,0        1,5      81,0
    chimicale                     -                       -        0,4
    energie electrică           mil KWt/h     6,91        -        1,66
    metal                       mii tone     10,0        2,0      20,0
    - cheltuieli tehnologice    mii ha       40,0        0,225     9,0
II.  Prelucrarea solului şi 
    plantarea tutunului         mii ha       40,0         -        5,0
III. Îngrijirea plantaţiilor    mii ha       40,0         -       18,0
IV.  Recoltarea şi transportarea  -           -                   40,0
V.   Crearea bazei tehnico-
     materiale pentru uscarea, 
     sortarea şi ambalarea 
     tutunului                                                   245,34
          inclusiv:
     - construcţia căsuţelor 
     de uscat                   mii buc.     15,0        2,5      37,5
     - renovarea şi reparaţia 
     căsuţelor existente        mii buc.     25,0        0,5      12,5
     - renovarea uscătoriilor 
     TU-801                     mii buc.      1,5       20,0      30,0
     - reparaţia uscătoriilor 
     funcţionale TU-801         mii buc.      1,0        2,0       2,0
     - construcţia instalaţi-
     ilor de uscare combinată   buc.         10,0     2200,0      22,0
     - reutilarea încăperilor 
     adaptabile                 mii buc.      2,5        5,0      12,5
     - procurarea maşinilor 
     de înşirat tutun           buc.        150,0        2,0       0,3
     - procurarea liniilor de 
     sortare-ambalare           buc.        500,0       20,0      10,0
     - restabilirea şi repa-
     raţia liniilor sortare-
     ambalare                   buc.        700,0        4,0       2,8
     materiale, total                                             54,54
     cheltuieli tehnologice     mii tone     80,0        0,765    61,2
           Total                                                 446,83

                                                            Tabelul nr.3

                              INDICII GENERALIZAŢI
      ai investiţiilor pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale şi
         costurile de producere a volumului de 80-100 mii tone de 
                            tutun pînă în anul 2003
                                                           (mil. lei)

+----------------------------+-----------------------------------------+
|   Structura cheltuielilor  |                   Anii:                 |
|                            |------+------+------+------+------+------+
|                            | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
+----------------------------+------+------+------+------+------+------+
Volumul de producţie, 
mii tone                       80,0   85,0   90,0    95,0   97,5  100,0
Cheltuieli la producerea 
răsadului                     138,49 118,86 125,87  132,92 136,37 139,91
Cheltuieli la prelucrarea so-
lului şi plantarea răsadului    5,0    5,3    5,61    5,92   6,7    6,23
Cheltuieli la îngrijirea 
plantaţiilor                   18,0   19,1   20,23   21,36  21,91  22,48
Cheltuieli la recoltare şi 
transportare                   40,0   42,5   45,0    47,52  48,75  50,02
Investiţii la crearea bazei 
tehnico-materiale pentru us-
carea, sortarea şi ambalarea 
tutunului                     245,34 167,85 177,75  187,70 192,58 197,58

         În total pe ani:     446,83 353,61 374,46  395,42 406,31 416,22

                                                            Tabelul nr.4

                                   INDICII
              eficienţei ramurii tutunului în anii 1998-2003

+----+-------------+--------------------------+------------+-----------+
|Anii|  Volumul    |Încasări de la realizare  | Beneficiul,| Rentabili-|
|    |de producţie,|în expresie valorică,     | mil. lei   | tatea, %  |
|    |mii tone     |mil. lei                  |            |           | 
+----+-------------+--------------------------+------------+-----------+
                       Tutun uscat brut
 1998      80,0             352,2                  24,2          7,4
 1999      85,0             377,2                  28,7          8,2
 2000      90,0             400,7                  31,7          8,6
 2001      95,0             424,0                  44,0         11,6
 2002      97,5             435,3                  50,2         13,0
 2003     100,0             468,4                  78,4         20,1

                       Tutun fermentat
 1998      69,5             559,2                 107,5         23,8
 1999      71,1             572,2                 110,0         23,8
 2000      74,7             602,9                 117,2         24,1
 2001      78,7             635,6                 124,0         24,2
 2002      80,9             655,2                 129,3         24,6
 2003      90,0             729,0                 162,0         28,6

                    Articole de tutungerie,
                          mlrd. buc.
 1998       9,7             269,6                 132,5         96,7
 1999      11,0             323,7                 168,3        108,3
 2000      12,0             376,7                 207,1        122,1
 2001      13,0             441,0                 257,3        140,1
 2002      14,0             474,9                 277,1        140,1
 2003      15,0             508,9                 297,4        140,2

                                                            Tabelul nr.5

                   Structura producţiei de tutun (pe soiuri)

                                                     (mii tone)
+-----------------------+-----------------------------------------+
|      Soiurile         |                  Anii:                  |
|                       |------+------+------+------+------+------+
|                       | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
+-----------------------+------+------+------+------+------+------+
Soiuri de mare consum     71,25   75,7   75,5   75,8   75,1   75,0
Virginia                   3,0     3,0    5,0    6,0    7,0    8,0
Burley                     1,7     2,0    4,0    5,0    5,5    6,0
Trapezond                  4,0     4,0    5,0    7,5    9,0   10,0
Molovata                   0,05    0,3    0,5    0,7    0,9    1,0
       Total              80,0    85,0   90,0   95,0   97,5  100,0

                                                            Tabelul nr.6

            Pronosticul producţiei articolelor de tutungerie la
                      Combinatul de tutun din Chişinău
                             (mlrd. buc.)
+----------------------------+------------------------------------+
|  Articole de tutungerie    |                 Anii:              |
|                            |-------+--------+---------+---------+
|                            |  1998 |  1999  |   2000  |   2003  |
+----------------------------+-------+--------+---------+---------+
    TEMP (ambalaj carton)       1,0     0,97      0,8       0,82
    TEMP (ambalaj hîrtie)       0,37    0,45      0,55      0,6
    MT (ambalaj carton)         0,6     0,7       0,8       0,85
    FLUIERAŞ                    0,7     0,75      0,75      0,75
    DOINA 80 mm                 3,7     3,5       3,5       3,4
    ASTRA, JOC                  3,33    4,63      5,75      6,58

    Total                       9,7    11,0      12,15     13,0

      Tutun stripsat, tone:      -     200       1000      1500