HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la măsurile de stimulare a dezvoltării ramurii tutunului în anii 1998-2003 Nr.145 din 09.02.98 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.28-29/196 din 02.04.1998 * * *
Abrogat: 19.12.2008
Hotărîrea Guvernului nr.1416 din 11.12.2008
În scopul promovării unei politici de stat consecvente în ramura tutunului şi ajustării structurii acesteia şi pîrghiilor ei de dirijare la mecanismele pieţei, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Programul de dezvoltare a ramurii tutunului în anii 1998-2003 (se anexează). 2. Întru executarea necondiţionată a Hotărîrii Parlamentului Republicii Moldova nr. 1429-XIII din 23 decembrie 1997 "Cu privire la reorganizarea întreprinderilor din industria tutunului şi la concepţia de privatizare a acestora", Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat vor asigura: a) în termen de pînă la 12 februarie 1998 - constituirea, în baza fabricilor de fermentare a tutunului şi Combinatului de tutun din Chişinău, a unor societăţi pe acţiuni de tip deschis; b) în termen de pînă la 15 februarie 1998 - prezentarea la şedinţa Guvernului a proiectelor individuale de privatizare a întreprinderilor de prelucrare a tutunului cu participarea investitorilor străini şi autohtoni, acordîndu-se prioritate investitorilor implicaţi deja în finanţarea ramurii tutunului în baza contractelor de colaborare şi cooperare şi celor cărorale-a fost transmis în gestiune fiduciară patrimoniul statului din capitalul social al întreprinderilor nominalizate; c) verificarea, în comun cu Ministerul Finanţelor şi pînă la constituirea societăţilor pe acţiuni sus-nominalizate, a corectitudinii evaluării patrimoniului fabricilor de fermentare a tutunului şi al Combinatului de tutun din Chişinău, precum şi transmiterea obiectelor cu destinaţie social-culturală ale acestora la balanţa autorităţilor publice locale. 3. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat, Agenţia naţională pentru atragerea investiţiilor pe lîngă Guvernul Republicii Moldova, conducerea U.T.A. Găgăuzia şi comitetele executive raionale vor întreprinde măsuri urgente pentru: a) susţinerea constituirii şi legalizării asociaţiilor producătorilor de tutun şi acordarea ajutorului necesar pentru buna lor funcţionare; b) atragerea investiţiilor în ramura tutunului prin încheierea contractelor de colaborare, cooperare şi transmiterea în gestiune fiduciară a patrimoniului statului din capitalul social al fabricilor de fermentare a tutunului, asigurînd tuturor doritorilor accesul liber la informaţie şi condiţii nediscriminatorii de participare la activităţile investiţionale; c) construcţia prioritară a gazoductelor spre producătorii agricoli, care dispun de capacităţi mari de producere a tutunului, pentru a asigura retehnologizarea lor, în scopul reducerii preţului de cost şi sporirii volumelor de producţie. 4. Se recomandă Consiliului Creditorilor de Stat să examineze în regim de urgenţă demersurile administraţiilor fabricilor de fermentare a tutunului, în vederea încheierii acordurilor-memorandum în baza proiectelor investiţionale. 5. Ministerul Finanţelor, în comun cu Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, va prezenta pînă la 1 aprilie curent propuneri concrete referitor la constituirea, sursele şi modul de utilizare a fondului special de susţinere a dezvoltării ramurii tutunului. 6. Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei vor prezenta Guvernului pînă la 1 martie 1998 propuneri pentru modificarea şi completarea actelor normative în scopul formării pîrghiilor reglementării de stat în ramura tutunului, care să statueze: înterzicerea exportului tutunului nefermentat, în paralel cu plafonarea tarifului de fermentare pînă la nivelul de 20 la sută din valoarea tutunului nefermentat; acrodarea licenţelor pentru dreptul de desfacere angro, inclusiv la export, a tutunului pentru agenţii economici, care asigură finanţarea procesului de cultivare a tutunului de la creşterea răsadului pînă la recoltare, la nivel de cel puţin 30 la sută din valoarea contractului. (Acordarea acestor licenţe să fie condiţionată de obligaţia titularului de a livra 10 la sută din tutunul achiziţionat Combinatului de tutun din Chişinău, la preţuri contractuale); acordarea către producătorii de tutun a licenţelor de comercializare angro numai după îndeplinirea contractelor cu investitorii; acordarea certificatelor de origine de către Camera de Comerţ şi Industrie şi perfectarea documentelor pentru export de către Departamentul Controlului Vamal, cu condiţia ca exportatorii să prezinte certificatele de calitate, eliberate de fabricile de fermentare autorizate prin licenţă, şi certificatele de conformitate, eliberate de Institutul de Cercetări Ştiinţifice şi Construcţii Tehnologice pentru tutun şi produse din tutun. 7. Ministerul Economiei şi Reformelor şi Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei vor asigura studierea permanentă a pieţelor externe şi interne ale tutunului şi vor întreprinde măsurile necesare pentru promovarea intereselor producătorilor autohtoni de tutun. 8. Controlul executării prezentei hotărîri se pune în seama viceprim-ministrului dl Valeriu Bulgari. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC Chişinău, 9 februarie 1998. Nr. 145. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 145 din 9 februarie 1998 Programul de dezvoltare a ramurii tutunului pentru anii 1998-2003 Importanţa economică a cultivării tutunului În condiţiile cînd în mediul rural locuiesc în jurul a 60% din populaţia aptă de muncă, iar unui beneficiar funciar îi revin suprafeţe arabile între 0,58 şi 2 ha, este evidentă importanţa cultivării unor culturi agricole intensive, care ar asigura sporirea venitului global la o unitate de suprafaţă şi încadrarea în muncă a unui număr cît mai mare de persoane. Tutunul este o cultură agricolă ce întruneşte aceste cerinţe. Prin aplicarea tehnologiilor asimilate deja de cultivatorii autohtoni, la cultivarea tutunului se pot obţine recolte stabile de cîte20-25 chint/ha de frunze uscate, cu valoarea de 10 mii lei la preţurile actuale de piaţă şi cu un beneficiu între 2 şi 4 mii lei. În favoarea cultivării tutunului sînt şi argumentele ce ţin de creşterea pe piaţă a cererii la materia primă de tutun şi de circulaţia sporită a mijloacelor investite în această ramură. Stabilizarea suprafeţelor ocupate cu tutun la nivel de40-50 mii ha, a producţiei de frunze uscate la nivel de 80-100 mii tone şi a ţigaretelor în număr de 10-12 mlrd. bucăţi ar asigura: a) cu locuri de muncă - 250-300 mii persoane; b) cu mijloace de existenţă - 600-700 mii persoane; c) defalcări în bugetele de toate nivelurile în volum de 500-600 mil. lei. Situaţia în ramura tutunului la etapa actuală Din anul 1993 situaţia în ramura tutunului a început a se înrăutăţi tot mai mult, iar în perioada 1995-1996 a intratîntr-o criză profundă sub influenţa următorilor factori: a) pierderea pieţelor tradiţionale de desfacere în urma destrămării pieţei unice a fostei U.R.S.S. şi lipsei de flexibilitate a agenţilor economici şi organelor de administrare a ramurii în acţiunile de adaptare la noile condiţii în relaţiile cu partenerii tradiţionali; b) pierderea de către producătorii agricoli a motivaţiei economice pentru cultivarea tutunului în urma decalajului enorm între preţurile exagerat de mici (menţinute artificial de către întreprinderile monopoliste de recepţionare şi fermentare a tutunului) şi preţurile galopante la componenţii procesului de cultivare şi uscare a tutunului (combustibil, îngrăşăminte minerale etc.); c) lipsa mijloacelor necesare pentru retehnologizarea ramurii în scopul reducerii consumului de componenţi tehnologici costisitori; d) absenţa unei politici clare şi echitabile a Guvernului şi a organelor de dirijare ramurală în chestiunile ce ţin de perspectivele privatizării, stabilizarea relaţiilor de proprietate, susţinerea financiară şi atragerea investiţiilor, fapt care a condus la distrugerea considerabilă a bazei materiale a acestei ramuri. De rînd cu circumstanţele sus-expuse, poate fi invocat şi faptul că în această perioadă de criză a ramurii statul nu a susţinut încercările agenţilor economici de a ieşi de sine stătător din ea, înterzicîndu-le producătorilor agricoli să întreţină relaţii economice directe cu furnizorii componenţilor de producere. Contractele nu au devenit temelia relaţiilor dintre producătorii primari, prelucrători şi comercianţi, fapt care a condus la blocarea financiară reciprocă a verigilor acestui circuit. Organele statului nu au intervenit în acest proces prin pîrghiile de influenţă caracteristice economiei de piaţă precum sînt acordarea licenţelor, certificarea, stabilirea unor cote, taxe şi accize în dependenţă de respectarea de către agenţii economici implicaţi a cerinţelor de bună credinţă în relaţiile lor reciproce. Au prevalat alte metode: a) transmiterea dreptului de monopol în ramură către Societatea pe Acţiuni "Tutun", căreia i s-au atribuit şi drepturi de reglementare în numele statului; b) adoptarea unor hotărîri restrictive în ceea ce priveşte exportul articolelor de tutungerie, irealizabile în condiţiile în care autorităţile vamale nu pot efectua controlul vamal la frontiera de est a Republicii Moldova; c) favorizarea unor agenţi economici în detrimentul altora. Începînd cu anul 1997, ramura tutunului a cunoscut o oarecare înviorare, dat fiind că Guvernul: a) a permis producătorilor agricoli să dispună liber de propria producţie de tutun, inclusiv să o utilizeze pentru achitarea datoriilor faţă de furnizorii de combustibil, îngrăşăminte, tehnică etc.; b) a eliminat restricţiile la procurarea şi scoaterea din ţară a tutunului pentru solicitanţii de materie primă de tutun, care vor investi în procesul de producere; ba mai mult - a garantat achitarea de către beneficiari a sumelor primite în avans prin livrări necondiţionate de frunze uscate de tutun, nepermiţînd livrările către alţi agenţi economici pînă la îndeplinirea integrală a condiţiilor contractelor. Spre regret, această înviorare în ramura tutunului nu poate fi calificată drept o stopare a declinului şi începutul relansării ei din următoarele cauze: a) în foarte multe gospodării, dat fiind că procesul de privatizare s-a desfăşurat haotic şi nu s-au întreprins măsuri urgente pentru înfiinţarea imediată a exploatărilor agricole viabile, distrugerea bazei materiale a ramurii tutunului a continuat, iar volumul capacităţilor nou-create s-a dovedit a fi nesemnificativ; b) mulţi producători agricoli refuză să cultive tutun, deoarece o mare parte din recoltă le-a fost sechestrată şi nu li s-a permis comercializarea ei liberă către furnizorii de combustibili, îngrăşăminte etc.; c) mulţi dintre agenţii economici, care au investiti în producerea tutunului, nu riscă să mai facă alte plasamente, deoarece nici pînă acum nu-şi pot recupera cheltuielile prin achiziţii de tutun (pîrghii de influenţare efectivă a producătorilor agricoli statul nu are, deoarece nu a implementat mecanismele caracteristice economiei de piaţă). Un impact negativ asupra perspectivei dezvoltării ramurii are şi menţinerea unei situaţii ambigue în ceea ce priveşte privatizarea sau păstrarea în patrimoniul statului a întreprinderilor prelucrătoare, precum şi privatizarea întregii ramuri sau transmiterea ei în gestiunea unui singur agent economic, abilitat cu dreptul de reglementare din numele statului. Atare conjunctură ar putea anihila principalii stimulatori ai economiei de piaţă - libera iniţiativă şi concurenţa loială, apărînd riscul ca centralismul şi monopolul statului să fie înlocuite cu dictatul şi monopolul unui agent economic sau ale unui grup de persoane, fapt care ar avea urmări nefaste pentru ramura tutunului. Obiectivele Programului Scopurile principale ale relansării ramurii tutunului sînt asigurarea cu locuri de muncă a populaţiei rurale şi obţinerea unor venituri în creştere. Sporirea producerii tutunului şi a articolelor de tutungerie este condiţionată de mai mulţi factori, printre care primează următorii: a) extinderea suprafeţelor ce pot fi ocupate cu cultura tutunului, potrivit cerinţelor sistemului argumentat de agricultură ecologică şi ale structurii asolamentelor. În atare context, limita maximă a acestor suprafeţe s-ar situa în jur de 80-85 mii ha, dacă volumele de substanţe nutritive sustrase prin recoltă din sol ar fi restabilite prin introducerea îngrăşămintelor minerale şi organice, şi în jur de 45-50 mii ha - dacă balanţa acestor susbstanţe nutritive se va menţine din contul rotaţiei culturilor agricole; b) capacităţile bazei materiale: de creştere a răsadului (inclusiv 25-30% cu încălzire artificială permanentă); de asigurare cu tehnică a plantării răsadului în cîmp, în termene optime; de uscare a tutunului prin metode mixte, pentru reducerea cheltuielilor şi sporirii calităţii materiei prime; de sortare şi depozitare; c) numărul şi calificarea forţei de muncă disponibile pentru efectuarea în termene optime a lucrărilor de îngrijire, recoltare, sortare etc., ţinîndu-se cont de coincidenţa în timp a cererii maxime de braţe de muncă pentru îngrijirea diferitor culturi agricole; d) cererea de piaţă la materia primă de tutun şi satisfacerea acesteia în măsura în care preţurile ei de comercializare se vor menţine la un nivel care să asigure producătorilor agricoli recuperarea cheltuielilor de producere şi o rentabilitate de cel puţin 20-25%; e) posibilităţile de creditare sau de atragere a investiţiilor la finanţarea procesului tehnologic de cultivare a tutunului (actualmente producătorii agricoli nu dispun de mijloace circulante proprii pentru a asigura folosirea integrală a capacităţilor existente). Din analiza factorilor sus-enumeraţi se pot trage următoarele concluzii: cererea la tutunul moldovenesc pe pieţele deja asimilate, inclusiv cea internă, se ridică la 80-100 mii tone. În acest context, pentru a stopa scăderea rentabilităţii sub limita de 25%, este necesar ca recolta de pe un hectar să depăşească 20 chintale, cel puţin 10 la sută din tutunul produs să fie de soiurile Virginia şi Burley, 80 la sută - de calitatea I şi preţul de cost al unui kg de tutun fermentat - sub nivelul de 1,3 dolari S.U.A. (calculele sînt redate în tabelele nr. 4 şi 5); baza materială existentă poate asigura, fără investiţii capitale suplimentare pentru restabilirea şi renovarea ei, un nivel de producere a tutunului de 25-30 mii tone, cu condiţia investirii în procesul tehnologic a cel puţin 75-90 mil. lei; producerea a 80-100 mii tone de tutun va comporta investiţii suplimentare de peste 400 mil. lei (calculele sînt redate în tabelele nr. 1, 2 şi 3); efectivul necesar de forţă de muncă cu calificarea adecvată poate fi antrenat pentru producerea acestor volume, fără afectarea altor ramuri, în condiţiile cînd plantarea răsadului de tutun se va efectua în perioada 20 aprilie - 10 mai, iar recoltarea - între 20 iunie şi 10 septembrie; ramura tutunului dispune de un potenţial tehnico-ştiinţific suficient la etapa iniţială pentru asigurarea pregătirii şi reciclării cadrelor, elaborarea recomandărilor tehnologice necesare şi familiarizarea cu ele a producătorilor de tutun. Dezvoltarea producţiei de tutun-marfă La etapa iniţială - de producere a materiei prime - un rol important îl are creşterea în termene optime a unui răsad viguros. Aceasta va permite plantarea tutunului cu 15-20 zile mai devreme şi va asigura un cîştig suplimentar, dat fiind că se va valorifica posibilitatea de a usca mai mult tutun în perioada caldă a anului. Actualmente cel mai eficient procedeu de uscare a tutunului este uscarea combinată. Acest procedeu permite de a reduce preţul de cost al tutunului cu 400-500 lei per tonă. Ţinînd însă cont de instabilitatea condiţiilor climatice în perioada de recoltare a tutunului, cît şi de stricteţea cerinţelor specifice de uscare a unor soiuri de tutun, se impune retehnologizarea complexelor de uscare în masă compactă şi utilizarea unor agenţi energetici mai ieftini (gazele naturale etc.). Odată cu sporirea cerinţelor faţă de calitatea materiei prime la prelucrarea ei industrială, este absolut necesar să se treacă la metodele intermediare de ambalare a tutunului în gospodării (baloturi, saci de polietilenă etc.). Experienţa avansată a mai multor ţări în acest domeniu (S.U.A., Bulgaria, Iugoslavia) ne-a convins că trebuie să studiem şi să preluăm metodele de achiziţionare a tutunului nesortat, cu sortarea lui ulterioară în unităţile industriale. Acest fapt va face disponibilă o parte considerabiă din forţa de muncă, pentru a fi antrenată la recoltarea tutunului, ceea ce, evident, va contribui la majorarea volumului producţiei finite. În paralel cu acestea, urmează să se introducă pe scară largă tehnologia de integrare a uscării şi fermentării tutunului, care va spori la sigur profitul cultivatorilor de tutun, şi restabilirea motivaţiei producerii de proporţii a tutunului în Republica Moldova. În acest context, se impune atragerea în regim de urgenţă a investiţiilor pentru retehnologizarea şi reînzestrarea bazei tehnico-materiale. Dat fiind că ramura tutunului nu dispune de resurse financiare suficiente în acest scop, se impune crearea unui fond de susţinere a ei din contul încasărilor de la accizele şi taxele, stabilite pentru exportul tutunului şi importul articolelor de tutungerie. Din cauza plantării tîrzii a răsadului şi insuficienţei capacităţilor de uscare în gospodăriile cultivatoare, anual în cîmp rămîne nerecoltată o cantitate de 30-40% din tutun, iar o parte din el este cules în stare necondiţionată, ceea ce conduce la scăderea eficienţei cu 15-20%. În prezent Republica Moldova este unicul producător efectiv din C.S.I. al tutunului de mare consum şi debuşeurile estice dezvoltă, pentru fabricaţia produselor de tutungerie clasice, o cerere de circa 60% din întreaga recoltă, creîndu-ne premise pentru majorarea volumelor de producţie. Dat fiind că a crescut predilecţia fumătorilor pentru consumul ţigaretelor de tip american, se impune extinderea plantaţiilor de tutun de tip Virginia şi Burley la cotele de 8 mii ha(de preferinţă, pe cîmpuri irigabile). Limitarea în continuare a cantităţilor admisibile de substanţe nocive în fumul articolelor de tutungerie dictează cultivarea cu precădere a soiurilor de tutun cu un conţinut de nicotină care să nu depăşească 1,8-2,0%. Este necesar ca în anul curent să se finalizeze elaborarea şi aprobarea hărţii de omologare zonală a soiurilor de tutun, în funcţie de condiţiile pedoclimatice ale republicii, precum şi a regulamentului tehnologic de producţie (plantarea, culesul, prelucrarea postrecoltare etc.) care ar spori disciplina tehnologică şi ar asigura exercitarea de către structurile autorizate a unui control specializat. Tot în acest an trebuie să se accelereze lucrările de elaborare a standardelor naţionale pentru tutun, care se vor armoniza cu cerinţele standardelor internaţionale în acest domeniu. Lucrări tehnico-ştiinţifice şi instruirea profesională Modernizarea şi eficientizarea în continuare a procesului de producţie este de neconceput fără valorificarea potenţialului tehnico-ştiinţific al ramurii tutunului, fapt care ar permite atingerea următoarelor obiective: crearea şi implementarea noilor soiuri de tutun, a tehnologiilor şi utilajelor moderne de producere; estimarea noilor soiuri cultivate în alte ţări, a mijloacelor şi procedeelor de uscare a tutunului şi introducerea lor în tutunăritul naţional; elaborarea şi aplicarea documentelor tehnico-normative şi a sistemului de consulting în procesul de producţie; crearea în raioanele ce produc peste 1000 tone de tutun uscat brut a centrelor experimentale tehnologice şi de consulting, care ar stimula dezvoltarea ramurii în zonă; constituirea în cadrul asociaţiei producătorilor de tutun a unui centru de instruire şi reciclare profesională a cadrelor din ramură, (cu sediul în incinta Institutului de Cercetări Ştiinţifice şi Construcţii Tehnologice pentru tutun şi produse din tutun). Pentru realizarea Programului de dezvoltare a ramurii tutunului este necesară crearea bazei mecanice de reparaţie, capabilă să rezolve complet problemele construcţiei şi reparaţiei utilajului standard şi a pieselor de schimb pentru complexele de uscare. În mare parte, aceste probleme pot fi rezolvate în baza atelierului mecanic al Institutului de Cercetări Ştiinţifice şi Construcţii Tehnologice pentru tutun şi produse din tutun (comuna Grătieşti) şi a Combinatului de tutun (or. Chişinău). Prelucrarea frunzelor de tutun şi producerea articolelor de tutungerie Reieşind din capacităţile existente de fermentare a tutunului şi din necesitatea creării noilor locuri de muncă şi asigurării veniturilor suplimentare în buget, se impune interzicerea exportului tutunului nefermentat, în paralel cu plafonarea tarifului de fermentare pînă la nivelul de 20% din valoarea tutunului nefermentat. Producerea şi comercializarea articolelor de tutungerie sînt cele mai profitabile activităţi în ramura tutunului. Procesul de fabricare a ţigaretelor trebuie direcţionat pe două căi paralele: sporirea producţiei globale şi ameliorarea calităţilor fumative. În perspectivă este necesară sporirea volumului producţiei de ţigarete asezonate şi aromatizate, care sînt tot mai mult solicitate pe piaţă (tabelul nr. 6). Odată cu sporirea volumului global al articolelor de tutungerie, pentru asigurarea calităţii ţigaretelor moldoveneşti este necesar de a implementa metodele şi mijloacele moderne de pregătire şi tăiere a tutunului şi de fabricare a ţigaretelor. În special, se cere aplicarea noilor metode de umezire a tutunului şi de expandare a amestecului tăiat, a schemelor raţionale de transportare şi distribuire a tutunului tăiat. Fabricarea ţigaretelor de calitate înaltă poate fi asigurată numai prin folosirea de utilaje şi maşini moderne performante. Implementarea proceselor de condiţionare a parametrilor aerului şi mecanizarea lucrărilor de încărcare-descărcare-transportare la recepţia şi păstrarea materiei prime la fabrica de ţigarete pot reduce pierderile de tutun cu 1-2%. Pentru fabricarea ţigaretelor cu un conţinut de nicotină şi răşini la nivelul normelor sanitare europene (nicotină < 1,3 mg/ţig., răşini < 15 mg/ţig.) se va utiliza pe larg hîrtia de ţigarete cu proprietăţi înalte de ventilare (poroasă), tutunul autohton cu conţinut scăzut de nicotină şi tutunul reconstituit. Privatizarea în ramura tutunului Pentru a asigura dezvoltarea ramurii în condiţiile economiei de piaţă, sînt necesare măsuri urgente în vederea reorganizării şi privatizării unităţilor producătoare şi introducerii de către stat a pîrghiilor de influenţă, adecvate noilor cerinţe. În cadrul realizării acestor obiective se înscriu următoarele acţiuni: reorganizarea întreprinderilor de fermentare a tutunului şi a Combinatului de tutun din Chişinău în societăţi pe acţiuni de tip deschis; înfiinţarea asociaţiilor benevole ale producătorilor de tutun, nucleul cărora îl vor constitui fabricile de fermentare sau centrele tehnologice raionale. La nivel de ţară este oportună crearea unei asociaţii naţionale a producătorilor şi prelucrătorilor de tutun; atragerea masivă în regim de urgenţă a investiţiilor în ramura tutunului prin încheierea contractelor de colaborare, cooperare sau de transmitere în gestiune fiduciară cu agenţii economici autohtoni şi străini, care îşi manifestă dorinţa de a investi în această ramură; elaborarea şi prezentarea planurilor individuale de privatizare a fabricilor de fermentare a tutunului şi a Combinatului de tutun din Chişinău, care ar asigura demonopolizarea achiziţionării, fermentării şi comercializării tutunului; introducerea sistemului de pîrghii caracteristice economiei de piaţă în vederea coordonării dezvoltării ramurii (eliberarea de licenţe pentru activităţi de fermentare, certificare, comercializare, prelucrare etc., stabilirea cotelor livrărilor obligatorii de tutun către Combinatul de tutun din Chişinău pentru a-i asigura funcţionarea eficientă, a mecanismului de repatriere a încasărilor provenite din exportul de tutun); selectarea producătorilor agricoli care, în schimbul unor facilităţi, să asigure un nivel de producere înalt; în contul arendării serelor neutilizate, fabricile de fermentare a tutunului vor asigura micii producători agricoli cu răsad de tutun de soiuri calitative; organizarea achiziţionării de către fabricile de fermentare şi centrele tehnologice a frunzelor verzi de tutun la cultivatorii neasiguraţi cu capacităţi de uscare, sortare şi depozitare. Tabelul nr.1 Volumul producţiei globale de tutun în anul 1998 (tone) +--------------+---------+-------+----------+--------+-----------+-----+ | Raioanele | Virginia|Burley |Trapezond |Molovata|Soiuri de |Total| | | | | | |mare consum| | +--------------+---------+-------+----------+--------+-----------+-----+ Anenii Noi - - - - 200 200 Basarabeasca 200 200 Briceni 1100 1720 2820 Camenca 200 2725 2925 Cantemir 690 690 Căinari 350 350 Căuşeni - - 100 5 1895 2000 Cimişlia - - 295 5 610 910 Criuleni 250 60 50 5 3291 3656 Donduşeni - - 270 - 1645 1915 Drochia - 70 - - 3785 3855 Dubăsari 200 60 270 10 1402 1942 Edineţ 300 60 - - 3035 3395 Făleşti 250 30 270 - 3100 3650 Floreşti - 30 270 - 3250 3550 Glodeni 200 60 - - 2395 2655 Hînceşti 150 - 100 - 1630 1880 Ialoveni - - - - 85 85 Leova - - 100 - 540 640 Nisporeni 150 - 220 - 2260 2630 Ocniţa 225 60 220 5 2100 2610 Orhei 225 - 280 - 3495 4000 Rezina - - 350 - 2615 2965 Rîşcani - 60 - - 3790 3850 Sîngerei - - - - 3782 3782 Soroca 200 60 - - 3765 4025 Şoldăneşti - - 280 - 2760 3040 Ştefan Vodă - 50 - - 2450 2500 Taraclia - - 265 10 1600 1875 Teleneşti - - 100 - 2800 2900 Ungheni 500 - - 5 2310 2815 U.T.A. Găgăuzia 150 - 560 5 4975 5690 Total 3000 1700 4000 50 71250 80000 Tabelul nr.2 VOLUMUL investiţiilor pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale, necesare pentru producerea a 80 mii tone tutun în 1998 +---+--------------------------+-----------+-------+-----------+-------+ |Nr.|Structura investiţiilor şi|Unitatea de|Volumul|Costul unei| Suma, | |d/o|costurilor de producţie |măsură | |unităţi, | mil. | | | | | |mii lei | lei | +---+--------------------------+-----------+-------+-----------+-------+ I. Producerea răsadului - - - 138,49 inclusiv: - construcţia serelor noi mii buc. 2,0 1 mil. 20,0 40,0 m2 - renovarea şi reparaţia serelor (30%) mii buc. 2,6 1,3 mil. 0,5 1,3 m2 - materiale, total 88,19 inclusiv: peliculă tone 500,0 9,0 4,5 seminţe tone 0,7 0,9 0,63 carburanţi mii tone 54,0 1,5 81,0 chimicale - - 0,4 energie electrică mil KWt/h 6,91 - 1,66 metal mii tone 10,0 2,0 20,0 - cheltuieli tehnologice mii ha 40,0 0,225 9,0 II. Prelucrarea solului şi plantarea tutunului mii ha 40,0 - 5,0 III. Îngrijirea plantaţiilor mii ha 40,0 - 18,0 IV. Recoltarea şi transportarea - - 40,0 V. Crearea bazei tehnico- materiale pentru uscarea, sortarea şi ambalarea tutunului 245,34 inclusiv: - construcţia căsuţelor de uscat mii buc. 15,0 2,5 37,5 - renovarea şi reparaţia căsuţelor existente mii buc. 25,0 0,5 12,5 - renovarea uscătoriilor TU-801 mii buc. 1,5 20,0 30,0 - reparaţia uscătoriilor funcţionale TU-801 mii buc. 1,0 2,0 2,0 - construcţia instalaţi- ilor de uscare combinată buc. 10,0 2200,0 22,0 - reutilarea încăperilor adaptabile mii buc. 2,5 5,0 12,5 - procurarea maşinilor de înşirat tutun buc. 150,0 2,0 0,3 - procurarea liniilor de sortare-ambalare buc. 500,0 20,0 10,0 - restabilirea şi repa- raţia liniilor sortare- ambalare buc. 700,0 4,0 2,8 materiale, total 54,54 cheltuieli tehnologice mii tone 80,0 0,765 61,2 Total 446,83 Tabelul nr.3 INDICII GENERALIZAŢI ai investiţiilor pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale şi costurile de producere a volumului de 80-100 mii tone de tutun pînă în anul 2003 (mil. lei) +----------------------------+-----------------------------------------+ | Structura cheltuielilor | Anii: | | |------+------+------+------+------+------+ | | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | +----------------------------+------+------+------+------+------+------+ Volumul de producţie, mii tone 80,0 85,0 90,0 95,0 97,5 100,0 Cheltuieli la producerea răsadului 138,49 118,86 125,87 132,92 136,37 139,91 Cheltuieli la prelucrarea so- lului şi plantarea răsadului 5,0 5,3 5,61 5,92 6,7 6,23 Cheltuieli la îngrijirea plantaţiilor 18,0 19,1 20,23 21,36 21,91 22,48 Cheltuieli la recoltare şi transportare 40,0 42,5 45,0 47,52 48,75 50,02 Investiţii la crearea bazei tehnico-materiale pentru us- carea, sortarea şi ambalarea tutunului 245,34 167,85 177,75 187,70 192,58 197,58 În total pe ani: 446,83 353,61 374,46 395,42 406,31 416,22 Tabelul nr.4 INDICII eficienţei ramurii tutunului în anii 1998-2003 +----+-------------+--------------------------+------------+-----------+ |Anii| Volumul |Încasări de la realizare | Beneficiul,| Rentabili-| | |de producţie,|în expresie valorică, | mil. lei | tatea, % | | |mii tone |mil. lei | | | +----+-------------+--------------------------+------------+-----------+ Tutun uscat brut 1998 80,0 352,2 24,2 7,4 1999 85,0 377,2 28,7 8,2 2000 90,0 400,7 31,7 8,6 2001 95,0 424,0 44,0 11,6 2002 97,5 435,3 50,2 13,0 2003 100,0 468,4 78,4 20,1 Tutun fermentat 1998 69,5 559,2 107,5 23,8 1999 71,1 572,2 110,0 23,8 2000 74,7 602,9 117,2 24,1 2001 78,7 635,6 124,0 24,2 2002 80,9 655,2 129,3 24,6 2003 90,0 729,0 162,0 28,6 Articole de tutungerie, mlrd. buc. 1998 9,7 269,6 132,5 96,7 1999 11,0 323,7 168,3 108,3 2000 12,0 376,7 207,1 122,1 2001 13,0 441,0 257,3 140,1 2002 14,0 474,9 277,1 140,1 2003 15,0 508,9 297,4 140,2 Tabelul nr.5 Structura producţiei de tutun (pe soiuri) (mii tone) +-----------------------+-----------------------------------------+ | Soiurile | Anii: | | |------+------+------+------+------+------+ | | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | +-----------------------+------+------+------+------+------+------+ Soiuri de mare consum 71,25 75,7 75,5 75,8 75,1 75,0 Virginia 3,0 3,0 5,0 6,0 7,0 8,0 Burley 1,7 2,0 4,0 5,0 5,5 6,0 Trapezond 4,0 4,0 5,0 7,5 9,0 10,0 Molovata 0,05 0,3 0,5 0,7 0,9 1,0 Total 80,0 85,0 90,0 95,0 97,5 100,0 Tabelul nr.6 Pronosticul producţiei articolelor de tutungerie la Combinatul de tutun din Chişinău (mlrd. buc.) +----------------------------+------------------------------------+ | Articole de tutungerie | Anii: | | |-------+--------+---------+---------+ | | 1998 | 1999 | 2000 | 2003 | +----------------------------+-------+--------+---------+---------+ TEMP (ambalaj carton) 1,0 0,97 0,8 0,82 TEMP (ambalaj hîrtie) 0,37 0,45 0,55 0,6 MT (ambalaj carton) 0,6 0,7 0,8 0,85 FLUIERAŞ 0,7 0,75 0,75 0,75 DOINA 80 mm 3,7 3,5 3,5 3,4 ASTRA, JOC 3,33 4,63 5,75 6,58 Total 9,7 11,0 12,15 13,0 Tutun stripsat, tone: - 200 1000 1500

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀