joi, 27 septembrie 2001
182/24.03.99 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului privind înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti (de fermier)
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
        pentru aprobarea Regulamentului privind înregistrarea
                 gospodăriilor ţărăneşti (de fermier)

                         Nr.182  din  24.03.99

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.31-32/206 din 01.04.1999

                                * * *
    Abrogat: 27.09.2001
    Hotărîrea Guvernului nr.977 din 14.09.2001

    Întru executarea  prevederilor  Legii  nr.187 din 6  noiembrie  1998
<Pentru  modificarea  şi completarea unor acte  legislative>  (Monitorul
Oficial,   1998,   nr.108,   art.660),  conform   cărora   înregistrarea
gospodăriilor  ţărăneşti  (de fermier) a fost transmisă  din  competenţa
Camerei   Înregistrării  de  Stat  pe  lîngă  Ministerul  Justiţiei   în
competenţa primăriilor, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă   Regulamentul   privind  înregistrarea   gospodăriilor
ţărăneşti (de fermier) (se anexează).
    2. Se stabileşte  că  înregistrarea  este obligatorie  pentru  toate
gospodăriile  ţărăneşti  (de  fermier)  înfiinţate  în  conformitate  cu
prevederile Legii cu privire la gospodăria ţărănească (de fermier).
    3. Pentru acoperirea  cheltuielilor legate de înregistrare şi ţinere
la zi a registrului gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), fondatorii lor
depun la contul primăriei o plată, stabilită de consiliul primăriei.
    De plata pentru  înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti (de  fermier)
şînt scutiţi pensionarii şi invalizii de toate categoriile.
    4. Gospodăriile  ţărăneşti  (de fermier), înregistrate  anterior  la
Camera  Înregistrării  de  Stat pe lîngă Ministerul  Justiţiei,  se  vor
reînregistra, pînă la 31 decembrie 1999, la primăriile respective şi vor
fi  radiate din Registrul de stat al comerţului. La reînregistrarea unor
asemenea  gospodării, plata stabilită la punctul 3 din prezenta hotărîre
nu se percepe.
    5. Ministerul   Finanţelor  va  aloca,  din  fondul  de  rezervă  al
Guvernului,  Departamentului  Analize Statistice şi Sociologice 200  mii
lei  pentru  acoperirea cheltuielilor legate de elaborarea, editarea  şi
difuzarea  formularelor  certificatelor  şi registrelor  de  evidenţă  a
gospodăriilor  ţărăneşti  (de fermier), suma urmînd a fi rambursată,  pe
măsura  încasării  mijloacelor de la comercializarea formularelor  către
primării.
    6. Întreprinderea  de  Stat  Editura de  Imprimare  <Statistica>  va
executa,  contra plată, la comanda Departamentului Analize Statistice şi
Sociologice,  tipărirea  formularelor certificatelor de înregistrare  şi
registrelor de evidenţă a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier).
    7. Departamentul Analize Statistice şi Sociologice:
    va asigura primăriile,   la   solicitarea  lor,  contra  plată,   cu
formularele  certificatelor de înregistrare şi registrelor de evidenţă a
gospodăriilor ţărăneşti (de fermier);
    de comun acord  cu Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi
Industriei   Prelucrătoare,  Ministerul  Justiţiei,  Agenţia   Naţională
Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie, va stabili modalitatea de ţinere
la zi a registrelor de evidenţă a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier).
    8. În punctul   9   al  Regulamentului  provizoriu  cu  privire   la
activitatea  gospodăriei  ţărăneşti (de fermier) în  Republica  Moldova,
aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.465 din 29 iunie
1992  (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1992, nr.7,  art.179)
cuvintele  <în organele teritoriale ale Camerei Înregistrării de Stat pe
lîngă  Ministerul  Justiţiei> se substituie prin cuvintele <în  primăria
localităţii respective>.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Ion STURZA

    Chişinău, 24 martie 1999.
    Nr. 182.

    Contrasemnată:
    Ministrul Agriculturii şi 
    Industriei Prelucrătoare                        Valeriu Bulgari

    Ministrul Finanţelor                            Anatol Arapu

    Ministrul Justiţiei                             Ion Păduraru


                                                    Aprobat
                                            prin Hotărîrea Guvernului
                                                Republicii Moldova
                                            nr. 182 din 24 martie 1999

                             REGULAMENTUL
      privind înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti (de fermier)


                        I. Dispoziţii generale

    1. Regulamentul  privind  înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti  (de
fermier) (în continuare - Regulamentul) este elaborat în conformitate cu
Legea  cu  privire la gospodăria ţărănească (de fermier)  şi  stabileşte
modul  înregistrării gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) (în continuare
-  gospodării  ţărăneşti) care se înfiinţează pe  teritoriul  Republicii
Moldova.
    2. Înregistrarea  gospodăriilor  ţărăneşti  se efectuează  de  către
primăriile tuturor unităţilor administrativ-teritoriale (în continuare -
primării) în care se află gospodăriile ţărăneşti respective.
    3. Sediu al gospodăriei   ţărăneşti  se  consideră  localitatea   de
reşedinţă  a  unităţilor administrativ-teritoriale pe teritoriul  căreia
este amplasat terenul gospodăriei ce se înfiinţează.

         II. Modul de înregistrare a gospodăriilor ţărăneşti

    4. Persoanele, cărora le-au fost atribuite în natură cotele de teren
echivalent,  sau  care au procurat în proprietate ori au luat în  arendă
terenuri  agricole  şi  care  au  decis  să  desfăşoare  activitatea  de
producţie  în  forma organizatorico-juridică de  gospodărie  ţărănească,
sînt  obligate, în termen de trei luni de la data primirii titlurilor de
autentificare  a  dreptului deţinătorului de teren şi/sau  a  încheierii
contractului   de  arendă,  să  înregistreze  gospodăria  ţărănească  la
primărie.
    5. Pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale respective orice
cetăţean  poate fi fondator sau membru numai al unei singure  gospodării
ţărăneşti.
    6. Pentru înregistrarea   gospodăriei   ţărăneşti,   fondatorul   ei
prezintă următoarele documente:
    a) declaraţia  cu  privire  la  înfiinţarea  gospodăriei  ţărăneşti,
întocmită conform modelului din anexa nr.1 la Regulament;
    b) copia titlului  de  autentificare  a dreptului  deţinătorului  de
teren şi/sau copia contractului de arendă a terenului;
    c) documentul ce confirmă depunerea plăţii de înregistrare.
    Copiile documentelor   necesare  pentru  înregistrarea   gospodăriei
ţărăneşti  pot  fi  legalizate de secretarul primăriei  care  efectuează
înregistrarea.
    7. La înregistrarea    gospodăriilor   ţărăneşti,   primăriile    au
următoarele atribuţii:
    a) controlul   privind  corespunderea  documentelor  prezentate   cu
prevederile legislaţiei;
    b) efectuarea înregistrării gospodăriilor ţărăneşti, a modificărilor
şi completărilor ulterioare în documentele de constituire;
    c) introducerea  înscrierilor  şi ţinerea Registrului de evidenţă  a
gospodăriilor  ţărăneşti  (de  fermier) (în continuare -  Registru),  pe
teritoriul primăriei respective;
    d) eliberarea   certificatelor   de  înregistrare  a   gospodăriilor
ţărăneşti.
    Lucrările de secretariat aferente ţinerii Registrului sînt efectuate
de o persoană împuternicită prin decizia consiliului respectiv.
    8. Decizia asupra  înregistrării gospodăriei ţărăneşti este luată de
primărie în termen de cel mult 10 zile din data prezentării documentelor
specificate  la  punctul  6  al  Regulamentului.  Decizia  se  aduce  la
cunoştinţa fondatorului în termen de trei zile din ziua aprobării.
    9. Declaraţia  de înregistrare a gospodăriei poate fi respinsă numai
în cazurile în care:
    a) fondatorul   este  fondator  al  altei  gospodării  ţărăneşti  pe
teritoriul satului, comunei respective;
    b) nu sînt prezentate  toate documentele menţionate la punctul 6  al
Regulamentului;
    c) denumirea gospodăriei, a cărei înregistrare se solicită, coincide
cu  denumirea  altei  gospodării  înregistrată  anterior  pe  teritoriul
primăriei în cauză.
    10. Dacă înregistrarea  nu  a fost efectuată în termenele  stabilite
sau  declaraţia a fost respinsă din cauza pe care fondatorul o consideră
neîntemeiată, acesta poate apela la instanţa judecătorească competentă.
    11. În Registru se trec următoarele date:
    denumirea completă şi prescurtată a gospodăriei ţărăneşti;
    data înregistrării şi numărul de înregistrare;
    numărul de înregistrare   a  terenului  în  registrul  cadastral  al
terenurilor;
    adresa gospodăriei ţărăneşti şi a conducătorului ei;
    genurile de activitate;
    numele şi prenumele  fondatorului şi ale altor membri ai gospodăriei
ţărăneşti;
    alte date conform fişei de înregistrare a gospodăriei ţărăneşti.
    12. La momentul  înregistrării, gospodăriei ţărăneşti i se  atribuie
numărul  de  înregistrare, care este trecut în Registru şi este unic  pe
întreg  teritoriul  Republicii  Moldova. Fondatorului  i  se  eliberează
certificatul  de  înregistrare  conform  modelului  din  anexa  nr.2  la
Regulament.  În  cazul  în care certificatul de  înregistrare  lipseşte,
instituţiile  bancare  nu  au dreptul să deschidă conturi  de  decontare
pentru asemenea gospodărie ţărănească.
    Rezerva numerelor  de înregistrare a gospodăriilor ţărăneşti  pentru
fiecare  primărie  a  satelor (comunelor), oraşelor şi  municipiilor  se
stabileşte de către Departamentul Analize Statistice şi Sociologice.
    Gospodăriei ţărăneşti (de fermier) i se atribuie cod fiscal de către
organele fiscale, în baza Fişei de înregistrare, aprobată prin anexa nr.
3, pînă la eliberarea certificatului de înregistrare.
 [Alin.3 pct.12 în redacţia Hot. Guv. nr.791 din 20.08.99]

    13. Ţinerea Registrului  se  efectuează conform modelului din  anexa
nr.3 la Regulament.
    14. Primăriile  ţin evidenţa gospodăriilor ţărăneşti înregistrate şi
păstrează  permanent  toate documentele prezentate pentru  înregistrare,
eliberează,  la  cerere,  copii legalizate ale  înscrierilor  făcute  în
Registru.  Pentru  eliberarea  unei asemenea copii, se percepe  o  plată
stabilită  de  consiliul  primăriei, ce se depune  la  contul  primăriei
respective. Copiile respective se consideră documente oficiale.
    15. În caz de   încetare  a  activităţii  gospodăriei  ţărăneşti  în
condiţiile  prevăzute  de  legislaţie, primăria  introduce  în  Registru
înscrierea privind temeiul şi data încetării activităţii ei şi o radiază
din Registru.
    16. Conducătorul  gospodăriei ţărăneşti este obligat să informeze în
scris,  în termen de 15 zile, autoritatea administraţiei publice  locale
despre  toate schimbările survenite în datele specificate la punctul  11
al Regulamentului, pentru a fi trecute în Registru.
    17. În cazul  ieşirii din gospodăria ţărănească a unui membru al  ei
şi  creării  în baza terenului primit a unei noi  gospodării  ţărăneşti,
aceasta  se  introduce  în Registru. Totodată, se introduc  în  Registru
modificările  de rigoare la prima gospodărie, păstrîndu-i-se numărul  de
înregistrare.
    La înregistrarea  noii  gospodării ţărăneşti fondatorul ei  prezintă
documentele prevăzute la punctul 6 al Regulamentului.

                        III. Dispoziţii finale

    18. Primarii  primăriilor respective şi persoanele împuternicite  de
executarea  lucrărilor  de secretariat, la ţinerea  Registrului,  poartă
răspundere,   în  conformitate  cu  legislaţia,  pentru   neîndeplinirea
obligaţiilor prevăzute de Regulament.
    19. Primăriile,  în termen de 15 zile de la data înregistrării, sînt
obligate  să  expedieze organului teritorial al Departamentului  Analize
Statistice  şi  Sociologice şi inspectoratului fiscal  teritorial  copia
fişei de înregistrare (forma nr.1, anexa nr.3) a gospodăriilor ţărăneşti
şi  să  prezinte  trimestrial organelor teritoriale menţionate  (nu  mai
tîrziu  de  data  de  20 a primei luni  din  trimestrul  următor)  lista
gospodăriilor  ţărăneşti lichidate, cu indicarea datelor de identitate a
acestora.


                                                Anexa nr.1
                                        la Regulamentul privind
                                        înregistrarea gospodăriilor
                                        ţărăneşti (de fermier)

    Înregistrat:
    Primăria ________________
    Judeţul _________________
    nr. ____________________
    din _ _____________ _____

                        DECLARAŢIE DE FONDARE
                 a gospodăriei ţărăneşti (de fermier)
                     "_________________________"

    __ ________ ____                    Localitatea _________
                                        Judeţul _____________


    Subsemnatul ________________________________________________________
                          (numele, prenumele, data naşterii)
_______________________________ cetăţean al Republicii Moldova, a decis:
    1. Să fondeze  gospodăria  ţărănească  (de  fermier)  cu  denumirea:
completă -"_______________________", prescurtată - "___________________"
G.Ţ., denumită în continuare - gospodărie.
    2. Adresa gospodăriei:
    localitatea ________________________, judeţul _____________________.
    3. Genurile de activitate a gospodăriei:
    - producerea, prelucrarea şi comercializarea producţiei agricole;
    - _________________________________________________________________;
    - _________________________________________________________________.
    4. Suprafaţa  terenului  de care dispune gospodăria este de  __  ha,
inclusiv în proprietate privată - __ha şi luate în arendă - __ha.
    5. Numărul de  înregistrare în registrul cadastral al terenurilor  -
aflate  în  proprietate  privată  - _____________,  luate  în  arendă  -
______________.
    6. Conducător al gospodăriei este __________________________________
_______________________________________________,
        (numele, prenumele)
născut la __  _______________ 19__, domiciliat ________________________.
                                                (localitatea, judeţul)

    Fondator _______________            _____________________
                (semnătura)              (numele, prenumele)

    Semnătura este legalizată:
    Secretarul primăriei _______________

                                                L.Ş.



                                                Anexa nr.2
                                        la Regulamentul privind
                                        înregistrarea gospodăriilor
                                        ţărăneşti (de fermier)

                          REPUBLICA MOLDOVA

                 (Stema de stat a Republicii Moldova)

                       Judeţul ________________
                       Primăria _______________

                              CERTIFICAT
         de înregistrare a gospodăriei ţărăneşti (de fermier)

    Nr.____________________                     __ _____________ ____
       (nr.de înregistrare)                     (data înregistrării)

                        GOSPODĂRIA ŢĂRĂNEASCĂ
                _____________________________________
                  (denumirea completă a gospodăriei)

    Sediul:     satul (comuna), oraşul (municipiul) _______________
                Judeţul __________________________

    Cod fiscal ________________________
    Data eliberării _ ____________ ____
    Primar ___________ (_________________)
           (semnătura) (numele, prenumele)

    Seria __ Nr. ___________                                L.Ş.


                                                Anexa nr.3
                                        la Regulamentul privind
                                        înregistrarea gospodăriilor
                                        ţărăneşti (de fermier)

                REGISTRUL DE EVIDENŢĂ A GOSPODĂRIILOR
                        ŢĂRĂNEŞTI (DE FERMIER)
                              Forma nr.1
                  Fişa de înregistrare a gospodăriei
                        ţărăneşti (de fermier)

                                    Satul (comuna) oraşul _____________
                                    Judeţul ___________________________

    1.Gospodăria ţărănească ____________________________________________
________________________________________________________________________
                         (denumirea completă)
    2. ____________________________________________________________ G.Ţ.
                       (denumirea prescurtată)
    3. Numărul de înregistrare ___________________
    4. Data înregistrării __ ________________ ____
    5. Sediul gospodăriei ________________________
    6. Cod CUTAM*
    7. Suprafaţa  terenului  gospodăriei  - total ____ ha,  inclusiv  cu
dreptul de proprietate privată - ___ ha primit în arendă - ___ ha
    8. Numărul de  înregistrare  a terenului în registrul  cadastral  al
terenurilor, inclusiv
    a terenului proprietate privată _____
    a terenului arendat _____
    9. Genurile de activitate a gospodăriei:
    - producerea, prelucrarea şi comercializarea producţiei agricole;
    - _________________________________________________________________;
    - _________________________________________________________________.
    10. Fondator _______________________________________________________
                         (numele, prenumele)
    ____________________________________________________________________
       (seria, numărul actului de identitate sau paşaportului)
    11. Conducătorul gospodăriei** _____________________________________
                                            (numele, prenumele)
    ____________________________________________________________________
       (seria, numărul actului de identitate sau paşaportului)
    12. Membrii gospodăriei ____________________________________________
                                        (numele, prenumele)
    ____________________________________________________________________
                         (numele, prenumele)
    13. Codul CUIIO* _______________________
    14. Codul fiscal _______________________
    15. Data lichidării _ ____________ _____
    16. Cauzele lichidării __________________________
    17. Seria şi numărul certificatului de înregistrare ________________
    18. Numele persoanei      care     a     efectuat      înregistrarea
    __________________________________           ____________________
       (funcţia, numele şi prenumele)                 (semnătura)
                                           L.Ş.
---------------------------------
    * Se completează de către serviciul de statistică.
    ** Se completează  în cazul în care conducătorul gospodăriei este  o
altă persoană decît fondatorul.


                                                        Forma nr. 2

                              Registrul
                       gospodăriilor ţărăneşti

    Primăria_________________________
    Satul (comuna) oraşul ___________
    Judeţul _________________________
------------------------------------------------------------------------
Nr.|Denumirea deplină|Înscris în registrul evidenţei |Cauzele|Luna, anul
d/o|  a gospodăriei  |   gospodăriilor ţărăneşti     |lichi- |lichidării
   |    ţărăneşti    |-------------------------------|dării  |
   |                 |nr.de înregis-|seria şi nr.cer-|       |
   |                 |trare         |tificatului de  |       |
   |                 |              |înregistrare    |       |
---+-----------------+--------------+----------------+-------+----------
 1 |        2        |       3      |       4        |    5  |    6
------------------------------------------------------------------------