HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA pentru aprobarea Regulamentului privind înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) Nr.182 din 24.03.99 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.31-32/206 din 01.04.1999 * * *
Abrogat: 27.09.2001 Hotărîrea Guvernului nr.977 din 14.09.2001 Întru executarea prevederilor Legii nr.187 din 6 noiembrie 1998 <Pentru modificarea şi completarea unor acte legislative> (Monitorul Oficial, 1998, nr.108, art.660), conform cărora înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) a fost transmisă din competenţa Camerei Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei în competenţa primăriilor, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul privind înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) (se anexează). 2. Se stabileşte că înregistrarea este obligatorie pentru toate gospodăriile ţărăneşti (de fermier) înfiinţate în conformitate cu prevederile Legii cu privire la gospodăria ţărănească (de fermier). 3. Pentru acoperirea cheltuielilor legate de înregistrare şi ţinere la zi a registrului gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), fondatorii lor depun la contul primăriei o plată, stabilită de consiliul primăriei. De plata pentru înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) şînt scutiţi pensionarii şi invalizii de toate categoriile. 4. Gospodăriile ţărăneşti (de fermier), înregistrate anterior la Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei, se vor reînregistra, pînă la 31 decembrie 1999, la primăriile respective şi vor fi radiate din Registrul de stat al comerţului. La reînregistrarea unor asemenea gospodării, plata stabilită la punctul 3 din prezenta hotărîre nu se percepe. 5. Ministerul Finanţelor va aloca, din fondul de rezervă al Guvernului, Departamentului Analize Statistice şi Sociologice 200 mii lei pentru acoperirea cheltuielilor legate de elaborarea, editarea şi difuzarea formularelor certificatelor şi registrelor de evidenţă a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), suma urmînd a fi rambursată, pe măsura încasării mijloacelor de la comercializarea formularelor către primării. 6. Întreprinderea de Stat Editura de Imprimare <Statistica> va executa, contra plată, la comanda Departamentului Analize Statistice şi Sociologice, tipărirea formularelor certificatelor de înregistrare şi registrelor de evidenţă a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier). 7. Departamentul Analize Statistice şi Sociologice: va asigura primăriile, la solicitarea lor, contra plată, cu formularele certificatelor de înregistrare şi registrelor de evidenţă a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier); de comun acord cu Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, Ministerul Justiţiei, Agenţia Naţională Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie, va stabili modalitatea de ţinere la zi a registrelor de evidenţă a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier). 8. În punctul 9 al Regulamentului provizoriu cu privire la activitatea gospodăriei ţărăneşti (de fermier) în Republica Moldova, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.465 din 29 iunie 1992 (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1992, nr.7, art.179) cuvintele <în organele teritoriale ale Camerei Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei> se substituie prin cuvintele <în primăria localităţii respective>. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion STURZA Chişinău, 24 martie 1999. Nr. 182. Contrasemnată: Ministrul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare Valeriu Bulgari Ministrul Finanţelor Anatol Arapu Ministrul Justiţiei Ion Păduraru Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 182 din 24 martie 1999 REGULAMENTUL privind înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) I. Dispoziţii generale 1. Regulamentul privind înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) (în continuare - Regulamentul) este elaborat în conformitate cu Legea cu privire la gospodăria ţărănească (de fermier) şi stabileşte modul înregistrării gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) (în continuare - gospodării ţărăneşti) care se înfiinţează pe teritoriul Republicii Moldova. 2. Înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti se efectuează de către primăriile tuturor unităţilor administrativ-teritoriale (în continuare - primării) în care se află gospodăriile ţărăneşti respective. 3. Sediu al gospodăriei ţărăneşti se consideră localitatea de reşedinţă a unităţilor administrativ-teritoriale pe teritoriul căreia este amplasat terenul gospodăriei ce se înfiinţează. II. Modul de înregistrare a gospodăriilor ţărăneşti 4. Persoanele, cărora le-au fost atribuite în natură cotele de teren echivalent, sau care au procurat în proprietate ori au luat în arendă terenuri agricole şi care au decis să desfăşoare activitatea de producţie în forma organizatorico-juridică de gospodărie ţărănească, sînt obligate, în termen de trei luni de la data primirii titlurilor de autentificare a dreptului deţinătorului de teren şi/sau a încheierii contractului de arendă, să înregistreze gospodăria ţărănească la primărie. 5. Pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale respective orice cetăţean poate fi fondator sau membru numai al unei singure gospodării ţărăneşti. 6. Pentru înregistrarea gospodăriei ţărăneşti, fondatorul ei prezintă următoarele documente: a) declaraţia cu privire la înfiinţarea gospodăriei ţărăneşti, întocmită conform modelului din anexa nr.1 la Regulament; b) copia titlului de autentificare a dreptului deţinătorului de teren şi/sau copia contractului de arendă a terenului; c) documentul ce confirmă depunerea plăţii de înregistrare. Copiile documentelor necesare pentru înregistrarea gospodăriei ţărăneşti pot fi legalizate de secretarul primăriei care efectuează înregistrarea. 7. La înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti, primăriile au următoarele atribuţii: a) controlul privind corespunderea documentelor prezentate cu prevederile legislaţiei; b) efectuarea înregistrării gospodăriilor ţărăneşti, a modificărilor şi completărilor ulterioare în documentele de constituire; c) introducerea înscrierilor şi ţinerea Registrului de evidenţă a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) (în continuare - Registru), pe teritoriul primăriei respective; d) eliberarea certificatelor de înregistrare a gospodăriilor ţărăneşti. Lucrările de secretariat aferente ţinerii Registrului sînt efectuate de o persoană împuternicită prin decizia consiliului respectiv. 8. Decizia asupra înregistrării gospodăriei ţărăneşti este luată de primărie în termen de cel mult 10 zile din data prezentării documentelor specificate la punctul 6 al Regulamentului. Decizia se aduce la cunoştinţa fondatorului în termen de trei zile din ziua aprobării. 9. Declaraţia de înregistrare a gospodăriei poate fi respinsă numai în cazurile în care: a) fondatorul este fondator al altei gospodării ţărăneşti pe teritoriul satului, comunei respective; b) nu sînt prezentate toate documentele menţionate la punctul 6 al Regulamentului; c) denumirea gospodăriei, a cărei înregistrare se solicită, coincide cu denumirea altei gospodării înregistrată anterior pe teritoriul primăriei în cauză. 10. Dacă înregistrarea nu a fost efectuată în termenele stabilite sau declaraţia a fost respinsă din cauza pe care fondatorul o consideră neîntemeiată, acesta poate apela la instanţa judecătorească competentă. 11. În Registru se trec următoarele date: denumirea completă şi prescurtată a gospodăriei ţărăneşti; data înregistrării şi numărul de înregistrare; numărul de înregistrare a terenului în registrul cadastral al terenurilor; adresa gospodăriei ţărăneşti şi a conducătorului ei; genurile de activitate; numele şi prenumele fondatorului şi ale altor membri ai gospodăriei ţărăneşti; alte date conform fişei de înregistrare a gospodăriei ţărăneşti. 12. La momentul înregistrării, gospodăriei ţărăneşti i se atribuie numărul de înregistrare, care este trecut în Registru şi este unic pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Fondatorului i se eliberează certificatul de înregistrare conform modelului din anexa nr.2 la Regulament. În cazul în care certificatul de înregistrare lipseşte, instituţiile bancare nu au dreptul să deschidă conturi de decontare pentru asemenea gospodărie ţărănească. Rezerva numerelor de înregistrare a gospodăriilor ţărăneşti pentru fiecare primărie a satelor (comunelor), oraşelor şi municipiilor se stabileşte de către Departamentul Analize Statistice şi Sociologice. Gospodăriei ţărăneşti (de fermier) i se atribuie cod fiscal de către organele fiscale, în baza Fişei de înregistrare, aprobată prin anexa nr. 3, pînă la eliberarea certificatului de înregistrare.
[Alin.3 pct.12 în redacţia Hot. Guv. nr.791 din 20.08.99] 13. Ţinerea Registrului se efectuează conform modelului din anexa nr.3 la Regulament. 14. Primăriile ţin evidenţa gospodăriilor ţărăneşti înregistrate şi păstrează permanent toate documentele prezentate pentru înregistrare, eliberează, la cerere, copii legalizate ale înscrierilor făcute în Registru. Pentru eliberarea unei asemenea copii, se percepe o plată stabilită de consiliul primăriei, ce se depune la contul primăriei respective. Copiile respective se consideră documente oficiale. 15. În caz de încetare a activităţii gospodăriei ţărăneşti în condiţiile prevăzute de legislaţie, primăria introduce în Registru înscrierea privind temeiul şi data încetării activităţii ei şi o radiază din Registru. 16. Conducătorul gospodăriei ţărăneşti este obligat să informeze în scris, în termen de 15 zile, autoritatea administraţiei publice locale despre toate schimbările survenite în datele specificate la punctul 11 al Regulamentului, pentru a fi trecute în Registru. 17. În cazul ieşirii din gospodăria ţărănească a unui membru al ei şi creării în baza terenului primit a unei noi gospodării ţărăneşti, aceasta se introduce în Registru. Totodată, se introduc în Registru modificările de rigoare la prima gospodărie, păstrîndu-i-se numărul de înregistrare. La înregistrarea noii gospodării ţărăneşti fondatorul ei prezintă documentele prevăzute la punctul 6 al Regulamentului. III. Dispoziţii finale 18. Primarii primăriilor respective şi persoanele împuternicite de executarea lucrărilor de secretariat, la ţinerea Registrului, poartă răspundere, în conformitate cu legislaţia, pentru neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute de Regulament. 19. Primăriile, în termen de 15 zile de la data înregistrării, sînt obligate să expedieze organului teritorial al Departamentului Analize Statistice şi Sociologice şi inspectoratului fiscal teritorial copia fişei de înregistrare (forma nr.1, anexa nr.3) a gospodăriilor ţărăneşti şi să prezinte trimestrial organelor teritoriale menţionate (nu mai tîrziu de data de 20 a primei luni din trimestrul următor) lista gospodăriilor ţărăneşti lichidate, cu indicarea datelor de identitate a acestora. Anexa nr.1 la Regulamentul privind înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) Înregistrat: Primăria ________________ Judeţul _________________ nr. ____________________ din _ _____________ _____ DECLARAŢIE DE FONDARE a gospodăriei ţărăneşti (de fermier) "_________________________" __ ________ ____ Localitatea _________ Judeţul _____________ Subsemnatul ________________________________________________________ (numele, prenumele, data naşterii) _______________________________ cetăţean al Republicii Moldova, a decis: 1. Să fondeze gospodăria ţărănească (de fermier) cu denumirea: completă -"_______________________", prescurtată - "___________________" G.Ţ., denumită în continuare - gospodărie. 2. Adresa gospodăriei: localitatea ________________________, judeţul _____________________. 3. Genurile de activitate a gospodăriei: - producerea, prelucrarea şi comercializarea producţiei agricole; - _________________________________________________________________; - _________________________________________________________________. 4. Suprafaţa terenului de care dispune gospodăria este de __ ha, inclusiv în proprietate privată - __ha şi luate în arendă - __ha. 5. Numărul de înregistrare în registrul cadastral al terenurilor - aflate în proprietate privată - _____________, luate în arendă - ______________. 6. Conducător al gospodăriei este __________________________________ _______________________________________________, (numele, prenumele) născut la __ _______________ 19__, domiciliat ________________________. (localitatea, judeţul) Fondator _______________ _____________________ (semnătura) (numele, prenumele) Semnătura este legalizată: Secretarul primăriei _______________ L.Ş. Anexa nr.2 la Regulamentul privind înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) REPUBLICA MOLDOVA (Stema de stat a Republicii Moldova) Judeţul ________________ Primăria _______________ CERTIFICAT de înregistrare a gospodăriei ţărăneşti (de fermier) Nr.____________________ __ _____________ ____ (nr.de înregistrare) (data înregistrării) GOSPODĂRIA ŢĂRĂNEASCĂ _____________________________________ (denumirea completă a gospodăriei) Sediul: satul (comuna), oraşul (municipiul) _______________ Judeţul __________________________ Cod fiscal ________________________ Data eliberării _ ____________ ____ Primar ___________ (_________________) (semnătura) (numele, prenumele) Seria __ Nr. ___________ L.Ş. Anexa nr.3 la Regulamentul privind înregistrarea gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) REGISTRUL DE EVIDENŢĂ A GOSPODĂRIILOR ŢĂRĂNEŞTI (DE FERMIER) Forma nr.1 Fişa de înregistrare a gospodăriei ţărăneşti (de fermier) Satul (comuna) oraşul _____________ Judeţul ___________________________ 1.Gospodăria ţărănească ____________________________________________ ________________________________________________________________________ (denumirea completă) 2. ____________________________________________________________ G.Ţ. (denumirea prescurtată) 3. Numărul de înregistrare ___________________ 4. Data înregistrării __ ________________ ____ 5. Sediul gospodăriei ________________________ 6. Cod CUTAM* 7. Suprafaţa terenului gospodăriei - total ____ ha, inclusiv cu dreptul de proprietate privată - ___ ha primit în arendă - ___ ha 8. Numărul de înregistrare a terenului în registrul cadastral al terenurilor, inclusiv a terenului proprietate privată _____ a terenului arendat _____ 9. Genurile de activitate a gospodăriei: - producerea, prelucrarea şi comercializarea producţiei agricole; - _________________________________________________________________; - _________________________________________________________________. 10. Fondator _______________________________________________________ (numele, prenumele) ____________________________________________________________________ (seria, numărul actului de identitate sau paşaportului) 11. Conducătorul gospodăriei** _____________________________________ (numele, prenumele) ____________________________________________________________________ (seria, numărul actului de identitate sau paşaportului) 12. Membrii gospodăriei ____________________________________________ (numele, prenumele) ____________________________________________________________________ (numele, prenumele) 13. Codul CUIIO* _______________________ 14. Codul fiscal _______________________ 15. Data lichidării _ ____________ _____ 16. Cauzele lichidării __________________________ 17. Seria şi numărul certificatului de înregistrare ________________ 18. Numele persoanei care a efectuat înregistrarea __________________________________ ____________________ (funcţia, numele şi prenumele) (semnătura) L.Ş. --------------------------------- * Se completează de către serviciul de statistică. ** Se completează în cazul în care conducătorul gospodăriei este o altă persoană decît fondatorul. Forma nr. 2 Registrul gospodăriilor ţărăneşti Primăria_________________________ Satul (comuna) oraşul ___________ Judeţul _________________________ ------------------------------------------------------------------------ Nr.|Denumirea deplină|Înscris în registrul evidenţei |Cauzele|Luna, anul d/o| a gospodăriei | gospodăriilor ţărăneşti |lichi- |lichidării | ţărăneşti |-------------------------------|dării | | |nr.de înregis-|seria şi nr.cer-| | | |trare |tificatului de | | | | |înregistrare | | ---+-----------------+--------------+----------------+-------+---------- 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 ------------------------------------------------------------------------

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀