H O T Ă R Î R E A
cu privire la plata curentă şi unele măsuri de lichidare a restanţelor
la plata pensiilor, indemnizaţiilor şi ajutoarelor de şomaj
nr. 650 din 09.07.99
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.78-79/688 din 22.07.1999
* * *
Ţinînd cont de situaţia dificilă ce s-a creat în republică în domeniul achitării pensiilor, indemnizaţiilor şi ajutoarelor de şomaj şi în scopul lichidării cît mai operative a restanţelor faţă de Fondul Social şi pensionari, şi întru realizarea Legii nr.405-XIV din 14 mai 1999 privind modificarea şi completarea articolului 16 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1999, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la mecanismul achitării plăţilor curente şi restanţelor la plata pensiilor, indemnizaţiilor şi ajutoarelor de şomaj (se anexează).
2. Se admite, cu titlu de măsură temporară, achitarea restanţelor la plata pensiilor, indemnizaţiilor contra produse agricole, alimentare, (cu excepţia băuturilor alcoolice), mărfuri industriale de origine autohtonă, conform standardelor Republicii Moldova, prin prestări de servicii (achitarea energiei electrice şi termice, gazelor, serviciilor comunale doar cu consimţămîntul pensionarilor evitîndu-se agenţii economici intermediari, cu excepţia celor autorizaţi prin contract de către Fondul Social.
3. Se admite, cu titlu de măsură temporară, achitarea ajutoarelor de şomaj cu produse alimentare şi mărfuri industriale de origine autohtonă prin intermediul întreprinderilor ce au fost împuternicite de Fondul Social cu eliberarea producţiei către şomeri.
4. Suma pensiilor şi indemnizaţiilor curente, achitate prin produse agricole, alimentare de origine autohtonă, precum şi prin plata pentru gaze, energie electrică şi termică, pentru servicii comunale nu poate depăşi 50 la sută din pensiile şi indemnizaţiile achitate.
5. Se acceptă stingerea datoriilor agenţilor economici producători, după comercializarea mărfurilor prin intermediul unităţilor de comerţ autorizate de Fondul Social. Preţurile de livrare a mărfurilor către pensionari, şomeri, inclusiv adaosul comercial, nu pot depăşi nivelul preţurilor mărfii similare eliberată în reţeaua de comerţ cu amănuntul în teritoriul administrativ respectiv.
6. Autorităţile administraţiei publice locale:
să instituie comisii teritoriale, în care să fie incluşi reprezentanţi ai secţiilor Fondului Social, direcţiilor asistenţă socială şi protecţia familiei, inspectoratului fiscal teritorial, alţi reprezentanţi ce vor contribui la coordonarea preţurilor la producţia şi marfa eliberată pensionarilor în contul pensiei;
în termen de 15 zile să elaboreze şi să aprobe regulamentul cu privire la activitatea comisiilor teritoriale.
7. Eliberarea producţiei şi prestarea serviciilor în contul achitării restanţelor la plata pensiilor, indemnizaţiilor şi ajutoarelor de şomaj se permite numai agenţilor economici ce au datorii neachitate faţă de Fondul Social, conform situaţiei de la1 ianuarie 1999, cu excepţia întreprinderilor din sectorul agrar şi agenţilor economici ce achită pensiile contra plăţii energiei electrice şi termice, gazelor, serviciilor comunale.
Eliberarea producţiei alimentare şi agricole de origine autohtonă în contul achitării pensiilor, indemnizaţiilor şi ajutoarelor de şomaj curente se permite din contul plăţilor curente în bugetul asigurărilor sociale de stat numai agenţilor economici-producători, la preţuri ce nu depăşesc preţurile de eliberare în reţeaua de comerţ cu amănuntul pentru achitarea preventivă.
8. Stingerea datoriilor agenţilor economici faţă de Fondul Social se efectuează prin actul de verificare sau de achitare reciprocă a datoriilor, după eliberarea producţiei către pensionari şi şomeri, în baza listelor confirmate de oficiile poştale, direcţiile asistenţei sociale şi protecţia familiei şi oficiile forţei de muncă.
9. Agenţii economici din agricultură efectuează eliberarea producţiei agricole şi prestarea serviciilor în contul pensiilor nemijlocit pensionarilor.
10. Eliberarea producţiei în contul pensiilor şi ajutoarelor de şomaj se efectuează de către agenţii economici, autorizaţi de Fondul Social, specificînd că adaosul comercial nu poate depăşi 12 la sută din costul producţiei.
11. Agenţii economici care livrează producţie agricolă, alimentară, mărfuri industriale de origine autohtonă, conform prezentei hotărîri, suportă cheltuielile de transport pînă la distribuitor.
12. Ţinînd cont de faptul că, în procesul achitării restanţelor la plata pensiilor contra mărfuri prin intermediul agenţilor economici autorizaţi de Fondul Social, formarea datoriilor Fondului Social către ei este inevitabilă, acestora li se permite să achite datoriile lor creditoare faţă de alţi agenţi economici în contul datoriilor Fondului Social faţă de ei, cu excepţia instituţiilor financiar-bancare.
13. Se permit achitările reciproce cu agenţii economici care prestează servicii şi eliberează mărfuri instituţiilor finanţate din bugetul asigurărilor sociale de stat.
14. Se abrogă:
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.275 din15 mai 1996 "Cu privire la unele măsuri de lichidare a restanţelor la plata pensiilor" (Monitorul Oficial, 1996, nr.42-44, art.347);
punctul 2 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.1141 din 10 decembrie 1997 "Privind modificarea şi completarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova" (Monitorul Oficial, 1998, nr.6-7, art.38).
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Ion STURZA |
Contrasemnată: | |
Ministrul muncii, protecţiei | |
sociale şi familiei | Vladimir Guriţenco |
Chişinău, 9 iulie 1999. | |
Nr.650. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.650 din 9 iulie 1999
REGULAMENTUL
cu privire la mecanismul achitării plăţilor curente şi restanţelor la
plata pensiilor, indemnizaţiilor şi ajutoarelor de şomaj
I. ACHITAREA PENSIILOR PRIN PRODUSE AGRICOLE
1. Gospodăriile agricole ce au datorii faţă de Fondul Social eliberează pensionarilor din localitatea respectivă produse agricole şi alimentare, prestează servicii în baza cartelelor-limită prezentate de oficiile poştale (de comun acord cu direcţiile asistenţă socială şi protecţia familiei, cu indicarea perioadei şi mărimii datoriei la plata pensiilor), în conformitate cu contractul încheiat cu Fondul Social.
2. Preţul producţiei nu poate depăşi preţul mărfii similare eliberate în reţeaua de comerţ cu amănuntul şi trebuie să fie coordonat cu comisia teritorială respectivă.
3. Evidenţa producţiei eliberate pensionarilor în contul pensiilor se ţine de gospodăria agricolă, conform listelor de forma elaborată de Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. Listele se întocmesc în 4 exemplare, cîte unul: agentului economic, fondului social din teritoriu, direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei şi oficiului poştal. Listele sînt semnate de fiecare pensionar, confirmînd primirea producţiei. În baza acestor liste, oficiul poştal şi direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei care efectuează plata, introduc modificările respective în fişele de plată ale pensionarilor. Evidenţa contabilă la agenţii economici, care au eliberat producţie, se ţine la contul 611 – venituri din vînzări şi contul 533 – datorii privind asigurările sociale. Fondul Social stinge datoria agentului economic faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat, în baza actului de verificare şi a listelor semnate de agentul economic şi oficiul poştal.
II. ACHITAREA PENSIILOR ŞI INDEMNIZAŢIILOR
PRIN PRESTĂRI DE SERVICII
4. Mecanismul achitării pensiilor şi indemnizaţiilor prin prestări de servicii (achitarea energiei electrice şi termice, gazelor, serviciilor comunale) se efectuează analogic achitării prin produse agricole.
III. ACHITAREA PENSIILOR, INDEMNIZAŢIILOR ŞI AJUTOARELOR DE ŞOMAJ CONTRA
PRODUSE ALIMENTARE, MĂRFURI INDUSTRIALE DE ORIGINE AUTOHTONĂ,
PRIN INTERMEDIUL ÎNTREPRINDERILOR CE AU FOST ÎMPUTERNICITE
DE CĂTRE FONDUL SOCIAL ÎN VEDEREA ELIBERĂRII PRODUCŢIEI
CĂTRE PENSIONARI ŞI ŞOMERI
5. Agenţii economici, care au datorii faţă de Fondul Social, conform situaţiei de la 1 ianuarie 1999, încheie, în baza certificatelor ce confirmă datoria lor, contracte de eliberare a produselor alimentare, mărfurilor industriale de origine autohtonă (în continuare – producţie) în contul stingerii datoriei cu Fondul Social şi agentul economic autorizat să distribuie producţia către pensionari şi şomeri. În contract se indică sortimentul producţiei, preţul de cost şi suma totală. Suma contractului nu poate depăşi datoria faţă de Fondul Social. În documentele de însoţire a producţiei este obligatorie inscripţia "pentru Fondul Social". La stabilirea preţurilor se va ţine cont de faptul că produsele alimentare şi mărfurile industriale se livrează la preţul ce nu depăşeşte pe cel din reţeaua de comerţ cu amănuntul din teritoriul administrativ respectiv, incluzînd şi adaosul comercial ce nu va depăşi 12%.
6. Oficiile poştale, în comun cu direcţiile asistenţă socială şi protecţia familiei, care efectuează plata şi oficiile forţei de muncă, prezintă întreprinderilor împuternicite să elibereze producţie, listele pensionarilor şi şomerilor, indicînd perioada şi suma restanţei la plata pensiilor, indemnizaţiilor şi ajutoarelor de şomaj, conform situaţiei de la 1 ianuarie 1999, eliberîndu-se cartela-limită pentru evidenţa mărfurilor şi serviciilor prestate. Eliberarea producţiei se efectuează la prezentarea legitimaţiei de pensionar sau şomer, a buletinului de identitate şi a cartelei-limită, cu înscrierea obligatorie în cartela-limită a sumei producţiei primite.
7. Evidenţa producţiei eliberate pensionarilor şi şomerilor, în contul achitării restanţelor la plata pensiilor, indemnizaţiilor şi ajutoarelor de şomaj, se efectuează de către întreprinderile împuternicite, conform listelor de forma elaborată de Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. Listele se întocmesc în 3 exemplare, cîte unul: secţiei de control a fondului social din teritoriu, oficiului poştal sau oficiului forţei de muncă şi întreprinderii ce distribuie producţia solicitată.
În baza acestor liste oficiul poştal sau direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei care efectuează plata, oficiile forţei de muncă operează modificările respective în fişele de plată ale pensionarilor şi şomerilor.
În unităţile de comerţ ale agenţilor economici, împuterniciţi să elibereze producţie pensionarilor, evidenţa circulaţiei producţiei este ţinută separat, în expresie cantitativă şi bănească.
8. Unităţile de comerţ din teritoriu prezintă agentului economic împuternicit darea de seamă lunară, la data de 5 a lunii următoare celei gestionare, de forma elaborată de Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, indicîndu-se circulaţia producţiei în expresie cantitativă şi bănească privind fiecare agent economic ce a eliberat producţie în bază de contract.
Agentul economic împuternicit, în baza dării de seamă a unităţilor de comerţ, prezintă secţiilor teritoriale ale Fondului Social, în termen de 5 zile, două exemplare de dare de seamă privind producţia eliberată pensionarilor şi şomerilor, în expresie bănească pe fiecare agent economic, şi actele de achitare reciprocă a datoriilor agenţilor economici ce au livrat producţie.
9. În baza acestor dări de seamă, şeful secţiei de control a Fondului Social din teritoriul administrativ respectiv, efectuează verificarea actelor de achitare reciprocă a producţiei eliberate. Actele de achitare reciprocă se întocmesc în 6 exemplare şi se confirmă de către direcţia executivă a Fondului Social.
10. În baza actelor de achitare reciprocă se stinge datoria agentului economic faţă de Fondul Social. Stingerea acestei datorii se efectuează după livrarea producţiei către pensionari şi şomeri. Producţia ce nu este solicitată se rambursează furnizorului.
11. Achitarea adaosului comercial pentru producţia livrată se efectuează din contul plăţilor curente în Fondul Social şi prin achitări reciproce cu alţi agenţi economici ce au datorii în bugetul asigurărilor sociale de stat.
12. Evidenţa contabilă a producţiei eliberate în contul pensiei, indemnizaţiilor şi ajutoarelor de şomaj de către agenţii economici autorizaţi de Fondul Social şi cei ce au eliberat producţie în contul achitării cotelor se ţine la contul 611 – venituri din vînzări şi contul 533 – datorii privind asigurările sociale.
IV. MODUL DE EFECTUARE A ACHITĂRILOR RECIPROCE ÎNTRE
INSTITUŢIILE FINANŢATE DIN BUGETUL ASIGURĂRILOR SOCIALE
DE STAT ŞI AGENŢII ECONOMICI CARE LIVREAZĂ PRODUCŢIE,
PRESTEAZĂ SERVICII ÎN CONTUL DATORIILOR FAŢĂ
DE FONDUL SOCIAL
13. Achitarea reciprocă în vederea stingerii datoriei instituţiei finanţate din bugetul asigurărilor sociale de stat contra producţie şi prestări de servicii se efectuează fără intermediari, adică între instituţia bugetară şi agentul economic care are datorii faţă de Fondul Social.
14. Fondul Social acceptă achitările reciproce sus-menţionate dacă aceste cheltuieli sînt prevăzute în devizul de cheltuieli al instituţiei bugetare. Pentru efectuarea achitărilor reciproce ordonatorul principal de credite prezintă Fondului Social ordinul de cheltuieli, la care anexează următoarele documente financiare:
contractul cu privire la prestarea serviciilor, procurarea de producţie, încheiat între instituţia bugetară şi agentul economic furnizor;
actul de verificare a datoriei existente, semnat de ambele părţi;
certificatul eliberat de către secţiile de control teritoriale ale Fondului Social, care confirmă datoria agentului economic la cotele de asigurare socială.
15. Evidenţa contabilă a achitărilor contra producţie şi servicii în contul finanţării instituţiilor prevăzute în bugetul asigurărilor sociale de stat se ţine de către instituţiile corespunzătoare la contul 142 (finanţare), iar agenţii economici ce au eliberat producţie sau au prestat servicii la contul 611 – venituri din vînzări şi contul 533 – datorii privind asigurările sociale.
V. MODUL DE ACORDARE DE CĂTRE FONDUL SOCIAL A ÎMPUTERNICIRII
AGENŢILOR ECONOMICI, CU DREPTUL DE DISTRIBUIRE
A PRODUCŢIEI CĂTRE PENSIONARI ŞI ŞOMERI
16. Pentru a lua parte la concurs agenţii economici care doresc să distribuie producţie pensionarilor prin reţeaua proprie de comerţ, prezintă la Fondul Social următoarele documente:
statutul;
bilanţul anual;
documente ce confirmă existenţa reţelei proprii de comerţ.
17. Fondul Social examinează documentele, determină posibilităţile agentului economic de a distribui producţia către pensionari şi şomeri şi încheie un contract care confirmă dreptul acestuia de a distribui mărfuri pensionarilor şi şomerilor în teritoriul respectiv (contract-model, conform anexei).
18. Dacă în procesul activităţii agentul economic încalcă prevederile legislaţiei în vigoare, Fondul Social îşi asumă dreptul de a rezilia unilateral contractul.
Anexă la Regulamentul cu privire la mecanismul achitării plăţilor curente şi restanţelor la plata pensiilor, indemnizaţiilor şi ajutoarelor de şomaj
CONTRACT DE AUTORIZARE nr._____
| |
din "___"___________199 | mun.(r-nul) _______________
|
Direcţia executivă a Fondului Social, în persoana directorului executiv dlui _____________ , care activează în baza Legii bugetului asigurărilor sociale de stat nr.1359-XIII din 24 octombrie 1997,denumită în continuare Fond, pe de o parte, şi ____________________________________________________________________________________________, (agentul economic), în persoana directorului _________________________________________________________________________, care activează în baza statutului, denumită în continuare Distribuitor, au încheiat prezentul contract privind următoarele:
1. Obiectul contractului 1.1. Autorizarea dreptului Distribuitorului de a primi de la agenţii economici, datornici faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat, şi distribui pensionarilor şi şomerilor în contul pensiilor şi ajutoarelor de şomaj mărfuri de larg consum şi produse alimentare la solicitarea acestora.
2. Obligaţiile părţilor 2.1. Distribuitorul se obligă, în baza listelor prezentate de către oficiile poştale sau oficiile forţei de muncă din teritoriu cu privire la restanţele la plata pensiilor, sau a ajutoarelor de şomaj, să elibereze mărfurile primite de la agenţii economici, datornici faţă de Fondul Social. 2.2. Mărfurile şi produsele alimentare sînt primite de către Distribuitor la preţul de producere în baza foilor de trăsură şi documentelor de însoţire, inclusiv certificatul de calitate corespunzător. 2.3. Volumul mărfii şi produselor se primesc parţial reieşind din suma datoriei agentului economic faţă de Fond. 2.4. Rabatul comercial pentru producţia distribuită pensionarilor şi şomerilor nu trebuie să depăşească mărimea de ____% din preţul de producere. 2.5. Distribuitorul, după eliberarea mărfii şi produselor alimentare, prezintă la oficiul poştal sau oficiul forţei de muncă lista beneficiarilor care au procurat mărfuri, pentru a efectua modificările respective în fişele de plată ale pensionarilor şi şomerilor. 2.6. Listele se prezintă la oficiul poştal nu mai tîrziu de data de 24 a fiecărei luni. 2.7. Fondul se obligă să stingă datoria agentului economic după distribuirea producţiei către pensionari şi şomeri. 2.8. Distribuitorul se obligă să păstreze producţia primită de la agentul economic şi să ţină evidenţa strictă a distribuirii ei.
3. Responsabilitatea părţilor 3.1. Părţile contractante sînt responsabile pentru îndeplinirea condiţiilor contractului, conform legislaţiei în vigoare. 3.2. În cazul în care Distribuitorul nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare şi prezentul contract, Fondul Social are dreptul de a rezilia contractul în mod unilateral. 3.3. Litigiile apărute pe perioada îndeplinirii condiţiilor contractului se soluţionează prin înţelegeri reciproce, în caz contrar – prin intermediul Judecătoriei Economice.
4. Termenul de acţiune a contractului 4.1. Prezentul contract intră în vigoare din momentul semnării şi acţionează pînă la 31 decembrie 1999, cu dreptul de a-l prolonga, cu consimţămîntul părţilor. 4.2. Contractul este întocmit în două exemplare cu putere juridică egală. Schimbări sau modificări în contract se efectuează cu consimţămîntul în scris al ambelor părţi.
5. Rechizitele părţilor | |
______________________ ______________________ ______________________ ______________________ |
_____________________________ _____________________________ _____________________________ _____________________________ |
