marți, 8 iulie 2003
421/03.05.2000 Hotărîre despre aprobarea Regulamentului cu privire la instruirea cetăţenilor străini şi apatrizilor în instituţiile de învăţămînt din Republica Moldova
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
       despre aprobarea Regulamentului cu privire la instruirea
 cetăţenilor străini şi apatrizilor în instituţiile de învăţămînt din
                           Republica Moldova

                        Nr.421  din  03.05.2000

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.54-56/503 din 12.05.2000

                                * * *
    Abrogat: 08.07.2003
    Hotărîrea Guvernului nr.746 din 21.06.2003

    În scopul reglementării   procesului  de  admitere  şi  instruire  a
cetăţenilor  străini  şi apatrizilor în instituţiile de  învăţămînt  din
Republica Moldova, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă Regulamentul  cu privire la instruirea cetăţenilor străini
şi apatrizilor în instituţiile de învăţămînt din Republica Moldova.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Dumitru BRAGHIŞ

    Contrasemnată:
    Ministrul educaţiei şi ştiinţei                 Ion Guţu
    Ministrul afacerilor interne                    Vladimir Ţurcan
    Ministrul justiţiei                             Valeria Şterbeţ
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                             Valerian Revenco

    Chişinău, 3 mai 2000.
    Nr. 421.

                                                Aprobat
                                        prin Hotărîrea Guvernului
                                           Republicii Moldova
                                         nr. 421 din 3 mai 2000

                             REGULAMENTUL
     cu privire la instruirea cetăţenilor străini şi apatrizilor
         în instituţiile de învăţămînt din Republica Moldova

    1. Cetăţenii  străini  şi  apatrizii se pot instrui şi  califica  în
instituţiile de învăţămînt de stat şi particular de toate nivelurile din
Republica Moldova în conformitate cu prevederile Legii învăţămîntului şi
în baza:
    a) convenţiilor internaţionale la care Republica Moldova este parte;
    b) acordurilor       interstatale,      interguvernamentale       şi
interministeriale,   precum   şi  acordurilor  dintre  instituţiile   de
învăţămînt, autorizate în modul stabilit;
    c) contractelor individuale încheiate cu instituţiile de învăţămînt.
    2. Cetăţenii  străini şi apatrizii, admişi la studii în instituţiile
de   învăţămînt  din  Republica  Moldova,  se  vor  obliga  să  respecte
Constituţia Republicii Moldova, beneficiind de drepturile şi asumîndu-şi
îndatoririle prevăzute de legislaţia în vigoare şi regulile stabilite de
aceste instituţii.
    3. Pot fi primiţi  la studii în învăţămîntul de toate gradele,  fără
achitarea  taxelor  şcolare  şi suplimentar la planul de  stat,  membrii
personalului   reprezentanţelor   străine  oficiale  (ambasade,   oficii
consulare,   agenţi  economici,  organisme  internaţionale),  precum  şi
membrii  familiior  acestora,  în cazul cînd  personalului  similar  din
Republica  Moldova  şi  membrilor familiilor acestora li se  asigură  în
ţările  respective  posibilitatea  de  a-şi face  studiile  în  condiţii
similare.
    4. Cetăţenii   străini   şi   apatrizii,  înscrişi  la   studii   în
instituţiile  autohtone  de învăţămînt, vor suporta cheltuielile  pentru
serviciile   prestate,   conform  contractelor  încheiate  între   acele
instituţii şi administraţia publică locală.
    5. Cetăţenii  străini şi apatrizii care îşi fac studiile sau  doresc
să  se instruiască în instituţiile autohtone de învăţămînt, cu  excepţia
persoanelor  indicate  în pct. 3 al prezentului regulament,  vor  obţine
adeverinţa  de  imigrant,  eliberată de  Ministerul  Muncii,  Protecţiei
Sociale  şi  Familiei  al  Republicii Moldova  şi  permisul  de  şedere,
eliberat  de Ministerul Afacerilor Interne al Republicii Moldova. Anual,
în   mod  obligatoriu,  ei  vor  trece  testarea  medicală  la   virusul
imunodeficitar uman (HIV) şi maladia SIDA.
    6. Pentru înscrierea  la  studii în instituţiile de  învăţămînt  din
Republica  Moldova  cetăţenii străini şi apartizii prezintă  următoarele
documente:
    a) actul naţional  de  identitate avînd termenul de valabilitate  de
cel  puţin  un an (începînd cu ziua sosirii), cu viza de  intrare-ieşire
pentru Republica Moldova;
    b) anexa de înregistrare a actelor naţionale la organele poliţiei de
circumscripţie;
    c) fişa personală;
    d) documentele   de  studii,  legalizate  de  Ministerul  Afacerilor
Externe  al  Republicii  Moldova şi vizate de  Ministerul  Educaţiei  şi
Ştiinţei  al  Republicii  Moldova,  însoţite de  o  copie  în  traducere
oficială, autentificată notarial;
    e) copia certificatului de naştere, autentificată notarial;
    f) certificatul de sănătate, inclusiv rezultatele testării la HIV şi
SIDA;
    g) demersul de solicitare a vizei de reşedinţă;
    h) fotografii: 3 x 4 - 6 bucăţi, 6 x 7 - 4 bucăţi.
    Documentele menţionate în subpunctele d) şi e) ale prezentului punct
urmează  să  fie legalizate de misiunile diplomatice sau  consulare  ale
Republicii  Moldova, acreditate pentru statele din care provin cetăţenii
străini  şi  apatrizii respectivi, iar în lipsa acestora - de  misiunile
diplomatice  sau  consulare  acreditate  pentru  Republica  Moldova  ale
statelor din care provin persoanele menţionate.
    7. Înscrierea pretendenţilor la studii în instituţiile de învăţămînt
din Republica Moldova se efectuează numai după nostrificarea actelor lor
de  studii  de  către  Ministerul Educaţiei şi  Ştiinţei  al  Republicii
Moldova în corespundere cu reglementările normative în vigoare.
    8. Instruirea  cetăţenilor  străini şi apatrizilor se efectuează  în
limba  de stat sau, la solicitarea pretendenţilor, într-o altă limbă, în
funcţie de posibilităţile sistemului de învăţămînt.
    9. Transferul  cetăţenilor străini şi apatrizilor dintr-o instituţie
de  învăţămînt  în  alta din propria iniţiativă se  permite  numai  după
încheierea  anului  de studii dar nu mai tîrziu de 1 octombrie a  anului
respectiv, cu acordul conducătorilor celor două instituţii de învăţămînt
printr-o   dispoziţie   a   Ministerului  Educaţiei  şi   Ştiinţei,   cu
înştiinţarea  obligatorie în termen de 5 zile a Ministerului  Afacerilor
Interne.
    Pentru transfer  cetăţenii  străini şi apatrizii sau  reprezentantul
instituţiei  interesate prezintă Departamentului evidenţă şi documentare
a populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne următoarele documente:
    - demersul instituţiei primitoare;
    - copia ordinului de transfer;
    - actul de identitate naţional;
    - foaia de coordonare (nota de lichidare).
 [Pct.9 completat prin Hot. Guv. nr.957 din 10.09.2001]

    10. Studenţii-absolvenţi   din  rîndurile  cetăţenilor  străini   şi
apatrizilor,  care au însuşit în volum deplin programele de studii şi au
susţinut  examenele  de licenţă, proiectul sau teza de diplomă, obţin  o
diplomă  de  licenţă  care,  la plecarea lor din ţară,  urmează  să  fie
legalizată de Ministerul Afacerilor Externe.
    Cetăţenii străini  şi  apatrizii  care nu au susţinut  examenele  de
licenţă,  obţin  un  certificat ce le confirmă studiile  şi  le  permite
susţinerea  repetată, dar nu mai mult de trei ori în următorii trei ani,
a examenelor de stat contra unei taxe, stabilite de Ministerul Educaţiei
şi Ştiinţei.
    11. În cazul  exmatriculării  cetăţenilor  străini  şi  apatrizilor,
admişi la studii, instituţia de învăţămînt este obligată:
    în termen de  5 zile, să elibereze studentului exmatriculat actul de
studii,  prezentat  de acesta la admiterea în instituţia  de  învăţămînt
respectivă,  şi  certificatul  academic al reuşitei lui  şcolare  şi  să
transmită  cîte o copie Ministerului Învăţămîntului şi ministerului,  în
subordinea  căruia  se  află instituţia de învăţămînt din  care  a  fost
exmatriculat studentul;
    în termen de  10 zile de la emiterea ordinului de exmatriculare,  să
prezinte   Departamentului  Tehnologii  Informaţionale  actele  necesare
(ordinul  de  exmatriculare,  actul  de identitate  naţional,  foaia  de
coordonare  şi copia certificatului academic al reuşitei şcolare) pentru
adoptarea  deciziei  privind perfectarea vizei de ieşire  din  Republica
Moldova.
 [Pct.11 în redacţia Hot. Guv. nr.957 din 10.09.2001]