marți, 1 august 2000
766/01.08.2000 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului-tip al direcţiei generale finanţe a unităţilor administrativ-teritoriale
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
        cu privire la aprobarea Regulamentului-tip al direcţiei
        generale finanţe a unităţilor administrativ-teritoriale

                        Nr.766  din  01.08.2000

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.98-101/861 din 10.08.2000

                                * * *
    Abrogat: 16.07.2004
    Hotărîrea Guvernului nr.757 din 05.07.2004

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă Regulamentul-tip   al   direcţiei   generale   finanţe   a
unităţilor administrativ-teritoriale (se anexează).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Dumitru BRAGHIŞ

    Contrasemnată:
    Ministrul finanţelor                            Mihail Manoli

    Chişinău, 1 august 2000.
    Nr. 766.

                                                     Aprobat
                                            prin Hotărîrea Guvernului
                                               Republicii Moldova
                                            nr. 766 din 1 august 2000

                           REGULAMENT - TIP
              al direcţiei generale finanţe a unităţilor
                       administrativ-teritoriale

                        I. DISPOZIŢII GENERALE

    Direcţia generală  finanţe a unităţilor administrativ-teritoriale la
nivel  de judeţ, U.T.A.Găgăuzia (Gagauz-Yeri) şi municipiul Chişinău (în
continuare  - direcţia generală finanţe) este serviciu al administraţiei
publice  locale  care  activează  în baza  prezentului  regulament,  sub
conducerea  consiliilor unităţilor administrativ-teritoriale  respective
şi metodologică Ministerului Finanţelor.
    În activitatea  sa direcţia generală finanţe se călăuzeşte de legile
Republicii   Moldova,   decretele  Preşedintelui   Republicii   Moldova,
hotărîrile    Guvernului,   instrucţiunile   Ministerului    Finanţelor,
hotărîrile şi dispoziţiile consiliilor judeţene, ale unităţii teritorial
autonome şi municipiului Chişinău (în continuare - consiliile unităţilor
administrativ-teritoriale).
    Direcţia generală  finanţe  asigură  executarea  prevederilor  Legii
privind  administraţia publică locală, Legii privind sistemul bugetar şi
procesul  bugetar,  Legii  privind  finanţele  publice  locale,  legilor
bugetului  pe  anul respectiv şi altor acte normative şi legislative  ce
ţin  de  domeniul de activitate a lor şi dirijează  exercitarea  acestor
funcţii în limitele unităţii administrativ-teritoriale.
    Direcţia generală  finanţe  organizează activitatea de  elaborare  a
proiectului  bugetului  judeţului,  unităţii teritorial autonome  şi  al
municipiului  Chişinău şi este responsabilă de executarea lui, precum şi
de  gestionarea  eficientă  a finanţelor publice  aflate  la  dispoziţia
consiliilor unităţilor administrativ-teritoriale.
    Direcţia generală   finanţe  este  persoană  juridică,  dispune   de
ştampilă şi cont în bancă sau cont trezorerial în trezoreria teritorială.

              II. ATRIBUŢIILE DIRECŢIEI GENERALE FINANŢE

    Direcţia generală finanţe exercită următoarele funcţii:
    asigură estimările  veridice şi economic argumentate ale veniturilor
şi    cheltuielilor    bugetare,   întru   satisfacerea    necesităţilor
social-economice şi de dezvoltare a teritoriului;
    exercită dirijarea metodologică a procesului bugetar, prognozează şi
analizează  veniturile şi cheltuielile necesare ale bugetelor unităţilor
administrativ-teritoriale  pentru îndeplinirea funcţiilor, măsurilor  şi
serviciilor, prevăzute de legislaţia în vigoare;
    elaborează proiectele  bugetelor  judeţean, al unităţii  teritoriale
autonome şi al municipiului Chişinău, stabileşte corelaţiile cu bugetele
locale, prezentîndu-le consiliilor respective spre examinare şi aprobare;
    organizează şi asigură executarea bugetelor, elaborează propuneri de
majorare  a  veniturilor,  asigură utilizarea raţională şi  eficientă  a
mijloacelor  bugetare,  examinează  rapoartele  privitor  la  executarea
bugetelor,  întocmeşte  rapoarte  centralizatoare, pe care  le  prezintă
Ministerului Finanţelor;
    elaborează pîrghii  de  mobilizare maximă a agenţilor  economici,  a
tuturor  contribuabililor în vederea onorării obligaţiunilor ce le revin
acestora la formarea bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale;
    controlează întocmirea  şi  executarea devizelor de  cheltuieli  ale
instituţiilor   bugetare,   verifică  corespunderea   indicatorilor   şi
calculele  alocaţiilor  bugetare cu clasificarea bugetară şi  mijloacele
speciale  obţinute  de către acestea de la prestarea serviciilor  contra
plată;
    efectuează sistematic,  în  baza informaţiilor privind  îndeplinirea
planului  de  venituri,  datelor  statistice şi  dărilor  de  seamă  ale
întreprinderilor,  organizaţiilor şi altor agenţi economici,  prezentate
de  inspectoratul  fiscal  teritorial, analiza încasărilor la  buget  şi
elaborează măsuri de majorare a veniturilor la buget;
    organizează evidenţa  executării bugetului şi, după caz,  înaintează
propuneri de modificare a veniturilor şi cheltuielilor bugetare;
    asigură baza  statistică  şi analitică respectivă care ar  contribui
adecvat  la  argumentarea  elaborării indicilor obiectivi  şi  reali  ai
veniturilor şi cheltuielilor bugetare;
    asigură finanţarea  ritmică  a necesităţilor curente prioritare  ale
bugetului  în  baza analizei devizelor de cheltuieli  ale  instituţiilor
bugetare;
    elaborează măsuri  de  performanţă privind evidenţa contabilă şi  de
perfecţionare a controlului în vederea utilizării raţionale a resurselor
materiale, financiare şi umane, respectării legislaţiei în vigoare etc.;
    asigură examinarea   minuţioasă   şi  oportună   a   corespondenţei,
propunerilor,  solicitărilor şi petiţiilor cetăţenilor pe problemele  ce
ţin de competenţa direcţiei generale finanţe.

                III. STRUCTURA ŞI PERSONALUL DIRECŢIEI
                           GENERALE FINANŢE

    Structura direcţiei  generale  finanţe  este aprobată  de  consiliul
unităţii   administrativ-teritoriale  respective,  în  conformitate   cu
statele-tip aprobate de Guvern.
    La propunerea   şefului   direcţiei  generale   finanţe,   consiliul
respectiv  poate  opera  unele  modificări în  structura  direcţiei,  în
funcţie  de necesităţile teritoriului respectiv, în limita  statelor-tip
de personal.
    Şeful direcţiei generale finanţe este numit în funcţie prin concurs,
de către consiliul unităţii administrativ-teritoriale respective.
    Şefii adjuncţi   şi  şefii  direcţiilor  şi  secţiilor  din   cadrul
direcţiei  generale  finanţe  sînt numiţi în funcţie, prin  concurs,  de
către şeful direcţiei generale.
    Funcţia de şef şi şef adjunct ai direcţiei generale finanţe poate fi
ocupată  de persoane cu studii financiar-economice universitare, care au
un stagiu de muncă în domeniul de profil de cel puţin 5 ani.
    Şefii direcţiilor  şi secţiilor elaborează sarcinile de serviciu  şi
funcţiile pentru fiecare salariat.
    În scopul exercitării  funcţiilor  specificate  la capitolul  II  al
prezentului  regulament, în cadrul direcţiilor financiare generale  sînt
formate subdiviziuni.

                         1. Direcţia bugetară
    Direcţia bugetară este formată din două secţii: secţia prognozare şi
analiză a veniturilor şi secţia elaborarea şi administrarea bugetului.
    Secţia prognozare  şi  analiză  a veniturilor  exercită  următoarele
funcţii:
    elaborează şi   prezintă   indicii   bugetului   pentru   întocmirea
pronosticului  dezvoltării  social-economice a  unităţii  administrativ-
teritoriale  respective  şi  coordonează problemele vizate  cu  direcţia
generală economie şi reforme;
    participă şi  organizează  lucrul privind elaborarea proiectelor  şi
aprobarea  bugetelor  locale, bugetului judeţean, bugetului  central  al
unităţii  teritorial autonome şi al bugetului municipiului Chişinău,  în
partea ce se referă la venituri;
    analizează sursele financiare ale bugetelor locale pentru elaborarea
normativelor defalcărilor din venituri în bugetele respective;
    întocmeşte şi   totalizează  repartizările  lunare  ale  veniturilor
bugetului unităţii administrativ-teritoriale respective;
    efectuează analiza  încasării  veniturilor, elaborează  măsurile  de
majorare  a  lor  şi prezintă propuneri de  înlăturare  a  neajunsurilor
depistate;
    întocmeşte informaţii  analitice privind dinamica indicilor de bază,
factorii de influenţă, tendinţele de dezvoltare a agenţilor economici în
vederea  extinderii bazei fiscale, participă, în comun cu  inspectoratul
fiscal,  la verificarea activităţii contribuabililor cu un volum mare al
impozitului;
    prezintă consiliului  respectiv  spre examinare propuneri ce ţin  de
venituri  ale  bugetului, stabileşte corelaţiile optime dintre  bugetele
judeţean,  central  al  unităţii teritorial  autonome,  al  municipiului
Chişinău şi bugetele locale;
    acordă consultaţii  şi examinează corespondenţa pe problemele ce ţin
de competenţa secţiei.
    Secţia elaborarea  şi  administrarea bugetului exercită  următoarele
funcţii:
    întocmeşte, în termenele stabilite de Guvern, conform legislaţiei în
vigoare  şi  principiilor  de bază ale politicii  statului  în  domeniul
veniturilor  şi  cheltuielilor  bugetare  pe  anul  viitor,  pronosticul
bugetului   judeţului  unităţii  teritorial  autonome,  al  municipiului
Chişinău şi în acest scop:
    analizează sistematic  datele  economice  de bază,  necesare  pentru
elaborarea proiectului de buget;
    solicită şi recepţionează  spre  generalizare  proiectele  bugetelor
locale;
    comunică autorităţilor publice din sate, comune, oraşe şi municipii,
în  termenele  stabilite de legislaţie, după primirea de  la  Ministerul
Finanţelor  a indicaţiilor metodologice, despre principiile de bază  ale
politicii  statului în domeniul veniturilor şi cheltuielilor bugetare pe
anul  viitor, prognozele normativelor de defalcări în bugetele  satelor,
comunelor, oraşelor şi municipiilor de la veniturile generale de stat şi
unele  momente specifice de calculare a transferurilor acestor bugete de
la  bugetele  judeţean, central al unităţilor teritorial autonome şi  al
municipiului Chişinău;
    generalizează,    după   recepţionarea   metodologiilor,   în   baza
proiectelor elaborate de autorităţile publice din sate, comune, oraşe şi
municipii,  pronosticul tuturor tipurilor de impozite şi taxe ce urmează
a   fi   încasate  din  teritoriul  unităţii   administrativ-teritoriale
respective şi le prezintă Ministerului Finanţelor;
    organizează seminare  cu  autorităţile publice locale pe  problemele
financiare;
    analizează şi   generalizează  proiectele  bugetelor  judeţean,   al
municipiului  Chişinău  sau al unităţii teritorial autonome şi  prezintă
consiliului  respectiv  spre aprobare materialele ce includ  următoarele
anexe la proiectul deciziei privind:
    a) veniturile   şi  cheltuielile  bugetelor  judeţean,  central   al
unităţii teritorial autonome şi al municipiului Chişinău estimate pentru
viitorul an bugetar;
    b) normativele  de defalcări de la veniturile generale de stat către
bugetele locale;
    examinează şi prezintă consiliului spre aprobare:
    a) veniturile estimate şi structura lor sub formă de calcule;
    b) cheltuielile estimate, structura şi destinaţia lor;
    c) calculele  estimate ale unor cheltuieli de capital şi sursele  de
finanţare a acestor cheltuieli;
    d) alocaţiile  ce  vor  fi finanţate în mod  prioritar  şi  limitele
efectivului  de  personal  pentru instituţiile publice finanţate  de  la
buget;
    e) măsurile de  încadrare a instituţiilor bugetare la cheltuieli  în
limita  alocaţiilor prevăzute în buget, elaborate în comun cu direcţiile
de   profil   ale   consiliilor   unităţilor   administrativ-teritoriale
respective;
    f) alte detalieri privind bugetul pentru anul viitor;
    solicită de la  instituţiile  finanţate  de  la  bugetele  judeţean,
central  al  unităţii teritorial autonome sau al  municipiului  Chişinău
propuneri  de  repartizare  lunară a cheltuielilor,  aprobate  în  buget
pentru  instituţia respectivă, şi a veniturilor instituţiilor  bugetare,
provenite de la prestarea serviciilor cu plată;
    solicită de la fiecare primărie repartizarea lunară a veniturilor şi
cheltuielilor bugetului local conform clasificării bugetare;
    întocmeşte repartizări  lunare  ale  veniturilor,  prevăzute  pentru
încasare  în bugetele judeţean, central al unităţii teritorial  autonome
şi al municipiului Chişinău;
    întocmeşte repartizări   lunare  ale  transferurilor,  prevăzute  în
bugetele  judeţean,  central  al  unităţii  teritorial  autonome  şi  al
municipiului Chişinău, către bugetele locale;
    întocmeşte, în baza repartizărilor lunare primite de la instituţiile
bugetare, totalul de repartizări lunare ale veniturilor şi cheltuielilor
bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale respective;
    poartă răspundere  pentru  elaborarea, prezentarea spre aprobare  şi
executarea   bugetului  unităţii  administrativ-teritoriale  respective,
conform clasificării bugetare şi prevederilor legislative;
    analizează bugetele aprobate pentru a le corela cu prevederile legii
bugetare pe anul respectiv;
    prezintă Ministerului  Finanţelor  bugetul consolidat al  unităţilor
administrativ-teritoriale  respective,  pentru a fi incluse  în  bugetul
consolidat al ţării;
    propune, în caz de necesitate, rectificarea bugetelor aprobate;
    perfectează documentele  necesare pentru contractarea de împrumuturi
atît pe termen scurt, cît şi pe termen lung de la bugetul de stat şi din
sistemul bancar;
    examinează şi   prezintă   spre   aprobare   autorităţilor   publice
cuantumul,  condiţiile  de formare şi scopul de utilizare a fondului  de
rezervă;
    determină executarea  scontată în anul curent la partea de  venituri
şi  de  cheltuieli, precum şi executarea scontată a indicilor de  reţea,
state   şi  contingente  ale  instituţiilor  bugetare,  ţinînd  cont  de
executarea  bugetului, informaţiile operative ale încasării veniturilor,
dările de seamă statistice, materialele controalelor;
    acordă ajutor  practic  autorităţilor  publice  din  sate  (comune),
oraşe, (municipii) la elaborarea pronosticului de buget;
    analizează, în   comun  cu  direcţiile  de  profil  ale  consiliilor
unităţilor  administrativ-teritoriale respective, şi elaborează  indicii
de reţea, state şi de contingente ale instituţiilor bugetare;
    efectuează analiza   şi   supravegherea  devizelor  de   cheltuieli,
reţelei,  statelor şi contingentelor instituţiilor bugetare,  elaborează
propuneri în vederea optimizării cheltuielilor şi statelor de personal;
    efectuează, în   termenele   stabilite,   controlul   corectitudinii
listelor  tarifare  ale  pedagogilor,  lucrătorilor  medicali  şi  altor
angajaţi  ai instituţiilor bugetare, salariile tarifare conform vechimii
în  muncă  şi  studiilor,  corectitudinea  şi  veridicitatea  calculării
salariilor în instituţiile finanţate de la bugetele locale;
    participă la  efectuarea  de revizii în instituţiile bugetare şi  în
primăriile   satelor  (comunelor)  şi  oraşelor  (municipiilor)  privind
executarea devizelor de cheltuieli, a statelor şi contingentelor;
    asigură evidenţa şi examinarea scrisorilor, demersurilor, petiţiilor
în termenele stabilite de legislaţia în vigoare;
    studiază şi aplică  zilnic în lucru actele legislative şi  normative
în vigoare;
    participă la  elaborarea proiectului dezvoltării social-economice  a
unităţii administrativ-teritoriale respective;
    analizează şi  înaintează propuneri privind întreprinderea de măsuri
concrete  privind  optimizarea  cheltuielilor bugetului  şi  efectuează,
totodată, controlul realizării măsurilor în cauză.

                    2. Direcţia rapoarte şi analiză
                          în sistemul bugetar
    exercită următoarele funcţii:
    a) în domeniul  activităţii privind executarea bugetelor  judeţului,
central  al  unităţii autonome şi al municipiului Chişinău, precum şi  a
bugetelor  locale  şi devizelor de cheltuieli ale instituţiilor  publice
întreţinute de la bugetele respective:
    ţine evidenţa    contabilă   a   executării   bugetelor   unităţilor
administrativ-teritoriale la partea de venituri şi cheltuieli;
    ţine evidenţa    mijloacelor    (virate   şi    primite)    aferente
împrumuturilor bugetare, creditelor acordate de băncile comerciale;
    efectuează închiderea  anuală  a  conturilor  de  evidenţă  curentă,
totalizează   executarea   bugetelor  judeţean,  central   al   unităţii
teritorial autonome şi al municipiului Chişinău;
    exercită controlul   asupra   reflectării  corecte  în  evidenţă   a
operaţiunilor  contabile  în  instituţiile  întreţinute  de  la  bugetul
respectiv;
    exercită controlul   asupra  integrităţii  mijloacelor  băneşti   şi
valorilor  materiale,  asupra stării evidenţei contabile  în  primăriile
satelor   (comunelor),   oraşelor,  în   contabilităţile   centralizate,
instituţiile întreţinute de la aceste bugete;
    întocmeşte dările   de   seamă  periodice   (lunare,   trimestriale,
semestriale   şi   anuale)   privind   executarea   bugetului   unităţii
administrativ-teritoriale   respective   şi  executarea   devizului   de
cheltuieli al aparatului organului financiar;
    păstrează arhiva     contabilităţii    şi    asigură    integritatea
documentelor,  neadmiţînd  deteriorarea sau pierderea lor,  execută,  de
asemenea, nimicirea lor, în conformitate cu normele în vigoare;
    b) în domeniul  întocmirii  concrete şi la timp a dărilor  de  seamă
periodice şi anuale privind executarea bugetului unităţii administrativ-
teritoriale respective:
    verifică prezentarea  la termen şi corectitudinea întocmirii dărilor
de  seamă privind executarea bugetelor satelor (comunelor), oraşelor  şi
devizelor  la  partea de cheltuieli ale instituţiilor întreţinute de  la
aceste bugete;
    verifică corectitudinea   întocmirii   dărilor  de   seamă   privind
executarea  devizelor de cheltuieli ale instituţiilor întreţinute de  la
bugetul unităţii administrativ-teritoriale respective;
    întocmeşte darea  de  seamă  lunară,  trimestrială,  anuală  privind
executarea   bugetului  unităţii  administrativ-teritoriale  respective,
prezentînd-o consiliului respectiv şi Ministerului Finanţelor;
    acordă asistenţă metodologică şi practică în chestiunile referitoare
la evidenţa şi gestiunea contabilă;
    asigură examinarea   la   timp   a  scrisorilor,   propunerilor   şi
reclamaţiilor  cetăţenilor în problemele ce ţin de evidenţa şi gestiunea
contabilă în instituţiile bugetare;
    efectuează instructajul  şi  controlul  asupra  problemelor  privind
organizarea,  modul  şi  metodica  de ţinere a  evidenţei  contabile  în
contabilităţile   centralizate   şi  întocmirea  dărilor  de  seamă   în
instituţiile   întreţinute   de  la  bugetul   unităţii   administrativ-
teritoriale respective.

                         3. Serviciul juridic
    exercită următoarele funcţii:
    participă la  elaborarea  proiectelor  de acte normative ce  ţin  de
activitatea direcţiei generale finanţe;
    organizează în   cadrul   direcţiei  generale  finanţe   lucrul   de
codificare şi sistematizare a legislaţiei în vigoare;
    efectuează expertize  juridice  ale  proiectelor de  acte  normative
primite  spre  examinare  de  la alte  organe  amplasate  în  teritoriul
unităţii administrativ-teritoriale respective;
    acordă lucrătorilor asistenţă juridică în probleme de drept;
    reprezintă interesele   direcţiei  generale  finanţe  în  instanţele
judiciare ale Republicii Moldova;
    elaborează şi   îndeplineşte   acţiuni  orientate  spre   asigurarea
executării  corecte a legislaţiei în vigoare de către direcţia  generală
finanţe;
    studiază şi generalizează    practica    şi   eficienţa    aplicării
legislaţiei;
    verifică corespunderea   proiectelor   actelor  direcţiei   generale
finanţe cu legislaţia în vigoare, le vizează;
    organizează evidenţa  sistematică  şi  păstrarea  actelor  normative
primite şi emise de direcţia generală finanţe;
    pregăteşte şi   prezintă   conducerii  direcţiei  generale   finanţe
materiale informative cu privire la legislaţie;
    ţine evidenţa  şi păstrează lucrările de secretariat ale serviciului
pînă la transmiterea lor în arhiva direcţiei generale finanţe.

               4. Secţia metodologia evidenţei contabile
    exercită următoarele funcţii:
    acordă consultaţii   în  domeniul  evidenţei  contabile,  întocmirii
bilanţurilor    contabile   şi   dărilor   de   seamă   financiare   ale
întreprinderilor şi pe alte probleme ce ţin de competenţa acestei secţii;
    examinează problemele   ce   ţin  de  evidenţa  contabilă,   conform
cerinţelor  standardelor  naţionale  de contabilitate (în  continuare  -
S.N.C.),  parvenite  de la agenţii economici, le soluţionează şi le  dau
răspunsuri corecte, atît oral, cît şi în scris, după caz;
    asigură examinarea  la timp a propunerilor, cererilor şi  petiţiilor
întreprinderilor,  organizaţiilor şi cetăţenilor privitor la  problemele
evidenţei contabile şi dărilor de seamă financiare;
    pregătesc materiale,  referate  şi informaţii privitor  la  situaţia
evidenţei  contabile  în teritoriul  unităţii  administrativ-teritoriale
respective;
    efectuează la întreprinderi controale complexe asupra corectitudinii
aplicării  legislaţiei în vigoare şi a indicaţiilor instructive  privind
problemele   organizării   evidenţei  contabile  şi  dărilor  de   seamă
financiare şi înaintează propuneri de lichidare a încălcărilor depistate;
    înaintează, conform  rezultatelor controalelor efectuate,  materiale
privind  sancţionarea  persoanelor  cu  funcţii de  răspundere  care  se
eschivează   de   la  ţinerea  evidenţei  contabile,   aplică   incorect
standardele  şi  alte acte normative, precum şi  denaturează  premeditat
darea  de  seamă  financiară.  În  cazul  depistării  de  încălcări  ale
legislaţiei cu privire la denaturarea normelor de organizare, întocmirea
şi  prezentarea dărilor de seamă financiare, pe lîngă actul de  control,
întocmeşte  procese-verbale privind încălcarea normelor de organizare  a
evidenţei contabile, cu aplicarea articolului 162.1 din Codul cu privire
la contravenţiile administrative;
    explică agenţilor  economici  din  teritoriu  modul  de  aplicare  a
regulamentelor,   standardelor  şi  altor  indicaţii  ale   Ministerului
Finanţelor  privitor  la  problemele evidenţei contabile şi  dărilor  de
seamă  financiare,  care nu necesită decizia organelor  de  administrare
ierarhic superioare;
    acordă ajutor  metodologic altor subdiviziuni ale direcţiei generale
finanţe în problemele evidenţei contabile şi dărilor de seamă financiare;
    organizează sistematic   seminare   despre  aplicarea   documentelor
normative  privind  evidenţa  contabilă şi întocmirea dărilor  de  seamă
financiare;
    elaborează propuneri în vederea sporirii rolului evidenţei contabile
şi dărilor de seamă financiare în conducerea economiei naţionale;
    înaintează propuneri  privind  modificarea formularelor  dărilor  de
seamă financiare;
    înaintează propuneri   referitor   la  standardele,   instrucţiunile
metodologice  şi  recomandările privind problemele evidenţei  contabile,
dările de seamă financiare şi alte probleme ce ţin de competenţa secţiei;
    participă, în   comun  cu  specialistul  principal  în  probleme  de
personal,   la  realizarea  acţiunilor  de  pregătire  şi  reciclare   a
specialiştilor;
    studiază corespunderea   cerinţelor  în  vigoare  privind   evidenţa
contabilă  şi  întocmirea  dărilor de seamă  financiare  cu  prevederile
actelor normative elaborate de Ministerul Finanţelor;
    pregăteşte materiale,    rapoarte,   informaţii   privind   evidenţa
contabilă a agenţilor economici din teritoriu;
    participă, în  comun cu alte secţii economico-financiare, la analiza
situaţiei evidenţei contabile a agenţilor economici din teritoriu;
    acordă agenţilor  economici  ajutor metodologic şi practic pe  teren
privind organizarea şi implementarea metodologiei evidenţei contabile;
    stabileşte şi  precizează  modul de întocmire şi ţinere a  evidenţei
contabile, conform prevederilor Legii contabilităţii şi S.N.C.;
    asigură examinarea    propunerilor,   demersurilor   şi   cererilor,
neajunsurilor   şi  reclamaţiilor  agenţilor  economici  ai   judeţului,
municipiului,  unităţii teritorial-administrative în probleme ce ţin  de
metodologia evidenţei contabile;
    organizează,  în comun cu secţia teritorială de statistică, seminare
privind  metodologia evidenţei contabile şi întocmirea dărilor de  seamă
contabile;
    supune controlului  obligatoriu  cel  puţin 25 la sută  din  numărul
total  al  dărilor  de  seamă financiare anuale  prezentate  de  agenţii
economici şi ia sub un control strict neajunsurile depistate, iar în caz
de  nelichidare a acestor neajunsuri, întocmeşte procese-verbale privind
aplicarea  măsurilor  administrative faţă de persoanele responsabile  de
organizarea  şi  ţinerea  evidenţei contabile,  conform  legislaţiei  în
vigoare.

                 5. Specialistul principal în probleme
                              de personal
    exercită următoarele funcţii:
    planifică necesităţile de specialişti;
    selectează cadre;
    organizează completarea  funcţiilor publice de conducere în bază  de
concurs;
    stabileşte gradul   de  pregătire  al  angajaţilor  şi   organizează
instruirea lor după un program de studii constituit din cel puţin 35 ore
pe an, conform practicii de organizare a lucrului cu personalul;
    se ocupă de evaluarea   profesională   a   angajaţilor,   aprecierea
performanţelor şi atestarea cadrelor;
    întocmeşte la  timp  şi  calitativ documentele ce ţin  de  acordarea
pentru  angajaţi  a  sporului pentru vechimea în muncă,  a  gradului  de
calificare etc., prevăzute de legislaţia în vigoare;
    ţine evidenţa   cadrelor   (întocmirea  documentelor  de   angajare,
transfer, concediere, pensionare, acordare a concediilor, înregistrare a
certificatelor de boală, eliberare a diferitelor certificate de la locul
de lucru);
    completează,  păstrează  şi dirijează evidenţa carnetelor de  muncă,
inclusiv  întocmeşte  şi  completează  carnetele de  muncă  de  tip  nou
(introducerea  în  ele a salariului lunar, anual al fiecărui angajat,  a
tuturor formelor de perfecţionare susţinute etc.);
    ţine evidenţa   angajaţilor   supuşi   serviciului  militar   şi   a
premilitarilor;
    ţine lucrările de secretariat, inclusiv a celor ce constituie secret
de stat;
    exercită controlul  permanent asupra respectării ordinei interne  de
serviciu şi a disciplinei de muncă.

                         6. Dispoziţii finale
    Prezentul regulament-tip   serveşte  drept  bază  pentru  elaborarea
Regulamentului  direcţiei generale finanţe, care se aprobă de consiliile
unităţilor administrativ-teritoriale respective.