HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la aprobarea Regulamentului-tip al direcţiei generale finanţe a unităţilor administrativ-teritoriale Nr.766 din 01.08.2000 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.98-101/861 din 10.08.2000 * * *
Abrogat: 16.07.2004 Hotărîrea Guvernului nr.757 din 05.07.2004 Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: Se aprobă Regulamentul-tip al direcţiei generale finanţe a unităţilor administrativ-teritoriale (se anexează). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Dumitru BRAGHIŞ Contrasemnată: Ministrul finanţelor Mihail Manoli Chişinău, 1 august 2000. Nr. 766. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 766 din 1 august 2000 REGULAMENT - TIP al direcţiei generale finanţe a unităţilor administrativ-teritoriale I. DISPOZIŢII GENERALE Direcţia generală finanţe a unităţilor administrativ-teritoriale la nivel de judeţ, U.T.A.Găgăuzia (Gagauz-Yeri) şi municipiul Chişinău (în continuare - direcţia generală finanţe) este serviciu al administraţiei publice locale care activează în baza prezentului regulament, sub conducerea consiliilor unităţilor administrativ-teritoriale respective şi metodologică Ministerului Finanţelor. În activitatea sa direcţia generală finanţe se călăuzeşte de legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile Guvernului, instrucţiunile Ministerului Finanţelor, hotărîrile şi dispoziţiile consiliilor judeţene, ale unităţii teritorial autonome şi municipiului Chişinău (în continuare - consiliile unităţilor administrativ-teritoriale). Direcţia generală finanţe asigură executarea prevederilor Legii privind administraţia publică locală, Legii privind sistemul bugetar şi procesul bugetar, Legii privind finanţele publice locale, legilor bugetului pe anul respectiv şi altor acte normative şi legislative ce ţin de domeniul de activitate a lor şi dirijează exercitarea acestor funcţii în limitele unităţii administrativ-teritoriale. Direcţia generală finanţe organizează activitatea de elaborare a proiectului bugetului judeţului, unităţii teritorial autonome şi al municipiului Chişinău şi este responsabilă de executarea lui, precum şi de gestionarea eficientă a finanţelor publice aflate la dispoziţia consiliilor unităţilor administrativ-teritoriale. Direcţia generală finanţe este persoană juridică, dispune de ştampilă şi cont în bancă sau cont trezorerial în trezoreria teritorială. II. ATRIBUŢIILE DIRECŢIEI GENERALE FINANŢE Direcţia generală finanţe exercită următoarele funcţii: asigură estimările veridice şi economic argumentate ale veniturilor şi cheltuielilor bugetare, întru satisfacerea necesităţilor social-economice şi de dezvoltare a teritoriului; exercită dirijarea metodologică a procesului bugetar, prognozează şi analizează veniturile şi cheltuielile necesare ale bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale pentru îndeplinirea funcţiilor, măsurilor şi serviciilor, prevăzute de legislaţia în vigoare; elaborează proiectele bugetelor judeţean, al unităţii teritoriale autonome şi al municipiului Chişinău, stabileşte corelaţiile cu bugetele locale, prezentîndu-le consiliilor respective spre examinare şi aprobare; organizează şi asigură executarea bugetelor, elaborează propuneri de majorare a veniturilor, asigură utilizarea raţională şi eficientă a mijloacelor bugetare, examinează rapoartele privitor la executarea bugetelor, întocmeşte rapoarte centralizatoare, pe care le prezintă Ministerului Finanţelor; elaborează pîrghii de mobilizare maximă a agenţilor economici, a tuturor contribuabililor în vederea onorării obligaţiunilor ce le revin acestora la formarea bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale; controlează întocmirea şi executarea devizelor de cheltuieli ale instituţiilor bugetare, verifică corespunderea indicatorilor şi calculele alocaţiilor bugetare cu clasificarea bugetară şi mijloacele speciale obţinute de către acestea de la prestarea serviciilor contra plată; efectuează sistematic, în baza informaţiilor privind îndeplinirea planului de venituri, datelor statistice şi dărilor de seamă ale întreprinderilor, organizaţiilor şi altor agenţi economici, prezentate de inspectoratul fiscal teritorial, analiza încasărilor la buget şi elaborează măsuri de majorare a veniturilor la buget; organizează evidenţa executării bugetului şi, după caz, înaintează propuneri de modificare a veniturilor şi cheltuielilor bugetare; asigură baza statistică şi analitică respectivă care ar contribui adecvat la argumentarea elaborării indicilor obiectivi şi reali ai veniturilor şi cheltuielilor bugetare; asigură finanţarea ritmică a necesităţilor curente prioritare ale bugetului în baza analizei devizelor de cheltuieli ale instituţiilor bugetare; elaborează măsuri de performanţă privind evidenţa contabilă şi de perfecţionare a controlului în vederea utilizării raţionale a resurselor materiale, financiare şi umane, respectării legislaţiei în vigoare etc.; asigură examinarea minuţioasă şi oportună a corespondenţei, propunerilor, solicitărilor şi petiţiilor cetăţenilor pe problemele ce ţin de competenţa direcţiei generale finanţe. III. STRUCTURA ŞI PERSONALUL DIRECŢIEI GENERALE FINANŢE Structura direcţiei generale finanţe este aprobată de consiliul unităţii administrativ-teritoriale respective, în conformitate cu statele-tip aprobate de Guvern. La propunerea şefului direcţiei generale finanţe, consiliul respectiv poate opera unele modificări în structura direcţiei, în funcţie de necesităţile teritoriului respectiv, în limita statelor-tip de personal. Şeful direcţiei generale finanţe este numit în funcţie prin concurs, de către consiliul unităţii administrativ-teritoriale respective. Şefii adjuncţi şi şefii direcţiilor şi secţiilor din cadrul direcţiei generale finanţe sînt numiţi în funcţie, prin concurs, de către şeful direcţiei generale. Funcţia de şef şi şef adjunct ai direcţiei generale finanţe poate fi ocupată de persoane cu studii financiar-economice universitare, care au un stagiu de muncă în domeniul de profil de cel puţin 5 ani. Şefii direcţiilor şi secţiilor elaborează sarcinile de serviciu şi funcţiile pentru fiecare salariat. În scopul exercitării funcţiilor specificate la capitolul II al prezentului regulament, în cadrul direcţiilor financiare generale sînt formate subdiviziuni. 1. Direcţia bugetară Direcţia bugetară este formată din două secţii: secţia prognozare şi analiză a veniturilor şi secţia elaborarea şi administrarea bugetului. Secţia prognozare şi analiză a veniturilor exercită următoarele funcţii: elaborează şi prezintă indicii bugetului pentru întocmirea pronosticului dezvoltării social-economice a unităţii administrativ- teritoriale respective şi coordonează problemele vizate cu direcţia generală economie şi reforme; participă şi organizează lucrul privind elaborarea proiectelor şi aprobarea bugetelor locale, bugetului judeţean, bugetului central al unităţii teritorial autonome şi al bugetului municipiului Chişinău, în partea ce se referă la venituri; analizează sursele financiare ale bugetelor locale pentru elaborarea normativelor defalcărilor din venituri în bugetele respective; întocmeşte şi totalizează repartizările lunare ale veniturilor bugetului unităţii administrativ-teritoriale respective; efectuează analiza încasării veniturilor, elaborează măsurile de majorare a lor şi prezintă propuneri de înlăturare a neajunsurilor depistate; întocmeşte informaţii analitice privind dinamica indicilor de bază, factorii de influenţă, tendinţele de dezvoltare a agenţilor economici în vederea extinderii bazei fiscale, participă, în comun cu inspectoratul fiscal, la verificarea activităţii contribuabililor cu un volum mare al impozitului; prezintă consiliului respectiv spre examinare propuneri ce ţin de venituri ale bugetului, stabileşte corelaţiile optime dintre bugetele judeţean, central al unităţii teritorial autonome, al municipiului Chişinău şi bugetele locale; acordă consultaţii şi examinează corespondenţa pe problemele ce ţin de competenţa secţiei. Secţia elaborarea şi administrarea bugetului exercită următoarele funcţii: întocmeşte, în termenele stabilite de Guvern, conform legislaţiei în vigoare şi principiilor de bază ale politicii statului în domeniul veniturilor şi cheltuielilor bugetare pe anul viitor, pronosticul bugetului judeţului unităţii teritorial autonome, al municipiului Chişinău şi în acest scop: analizează sistematic datele economice de bază, necesare pentru elaborarea proiectului de buget; solicită şi recepţionează spre generalizare proiectele bugetelor locale; comunică autorităţilor publice din sate, comune, oraşe şi municipii, în termenele stabilite de legislaţie, după primirea de la Ministerul Finanţelor a indicaţiilor metodologice, despre principiile de bază ale politicii statului în domeniul veniturilor şi cheltuielilor bugetare pe anul viitor, prognozele normativelor de defalcări în bugetele satelor, comunelor, oraşelor şi municipiilor de la veniturile generale de stat şi unele momente specifice de calculare a transferurilor acestor bugete de la bugetele judeţean, central al unităţilor teritorial autonome şi al municipiului Chişinău; generalizează, după recepţionarea metodologiilor, în baza proiectelor elaborate de autorităţile publice din sate, comune, oraşe şi municipii, pronosticul tuturor tipurilor de impozite şi taxe ce urmează a fi încasate din teritoriul unităţii administrativ-teritoriale respective şi le prezintă Ministerului Finanţelor; organizează seminare cu autorităţile publice locale pe problemele financiare; analizează şi generalizează proiectele bugetelor judeţean, al municipiului Chişinău sau al unităţii teritorial autonome şi prezintă consiliului respectiv spre aprobare materialele ce includ următoarele anexe la proiectul deciziei privind: a) veniturile şi cheltuielile bugetelor judeţean, central al unităţii teritorial autonome şi al municipiului Chişinău estimate pentru viitorul an bugetar; b) normativele de defalcări de la veniturile generale de stat către bugetele locale; examinează şi prezintă consiliului spre aprobare: a) veniturile estimate şi structura lor sub formă de calcule; b) cheltuielile estimate, structura şi destinaţia lor; c) calculele estimate ale unor cheltuieli de capital şi sursele de finanţare a acestor cheltuieli; d) alocaţiile ce vor fi finanţate în mod prioritar şi limitele efectivului de personal pentru instituţiile publice finanţate de la buget; e) măsurile de încadrare a instituţiilor bugetare la cheltuieli în limita alocaţiilor prevăzute în buget, elaborate în comun cu direcţiile de profil ale consiliilor unităţilor administrativ-teritoriale respective; f) alte detalieri privind bugetul pentru anul viitor; solicită de la instituţiile finanţate de la bugetele judeţean, central al unităţii teritorial autonome sau al municipiului Chişinău propuneri de repartizare lunară a cheltuielilor, aprobate în buget pentru instituţia respectivă, şi a veniturilor instituţiilor bugetare, provenite de la prestarea serviciilor cu plată; solicită de la fiecare primărie repartizarea lunară a veniturilor şi cheltuielilor bugetului local conform clasificării bugetare; întocmeşte repartizări lunare ale veniturilor, prevăzute pentru încasare în bugetele judeţean, central al unităţii teritorial autonome şi al municipiului Chişinău; întocmeşte repartizări lunare ale transferurilor, prevăzute în bugetele judeţean, central al unităţii teritorial autonome şi al municipiului Chişinău, către bugetele locale; întocmeşte, în baza repartizărilor lunare primite de la instituţiile bugetare, totalul de repartizări lunare ale veniturilor şi cheltuielilor bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale respective; poartă răspundere pentru elaborarea, prezentarea spre aprobare şi executarea bugetului unităţii administrativ-teritoriale respective, conform clasificării bugetare şi prevederilor legislative; analizează bugetele aprobate pentru a le corela cu prevederile legii bugetare pe anul respectiv; prezintă Ministerului Finanţelor bugetul consolidat al unităţilor administrativ-teritoriale respective, pentru a fi incluse în bugetul consolidat al ţării; propune, în caz de necesitate, rectificarea bugetelor aprobate; perfectează documentele necesare pentru contractarea de împrumuturi atît pe termen scurt, cît şi pe termen lung de la bugetul de stat şi din sistemul bancar; examinează şi prezintă spre aprobare autorităţilor publice cuantumul, condiţiile de formare şi scopul de utilizare a fondului de rezervă; determină executarea scontată în anul curent la partea de venituri şi de cheltuieli, precum şi executarea scontată a indicilor de reţea, state şi contingente ale instituţiilor bugetare, ţinînd cont de executarea bugetului, informaţiile operative ale încasării veniturilor, dările de seamă statistice, materialele controalelor; acordă ajutor practic autorităţilor publice din sate (comune), oraşe, (municipii) la elaborarea pronosticului de buget; analizează, în comun cu direcţiile de profil ale consiliilor unităţilor administrativ-teritoriale respective, şi elaborează indicii de reţea, state şi de contingente ale instituţiilor bugetare; efectuează analiza şi supravegherea devizelor de cheltuieli, reţelei, statelor şi contingentelor instituţiilor bugetare, elaborează propuneri în vederea optimizării cheltuielilor şi statelor de personal; efectuează, în termenele stabilite, controlul corectitudinii listelor tarifare ale pedagogilor, lucrătorilor medicali şi altor angajaţi ai instituţiilor bugetare, salariile tarifare conform vechimii în muncă şi studiilor, corectitudinea şi veridicitatea calculării salariilor în instituţiile finanţate de la bugetele locale; participă la efectuarea de revizii în instituţiile bugetare şi în primăriile satelor (comunelor) şi oraşelor (municipiilor) privind executarea devizelor de cheltuieli, a statelor şi contingentelor; asigură evidenţa şi examinarea scrisorilor, demersurilor, petiţiilor în termenele stabilite de legislaţia în vigoare; studiază şi aplică zilnic în lucru actele legislative şi normative în vigoare; participă la elaborarea proiectului dezvoltării social-economice a unităţii administrativ-teritoriale respective; analizează şi înaintează propuneri privind întreprinderea de măsuri concrete privind optimizarea cheltuielilor bugetului şi efectuează, totodată, controlul realizării măsurilor în cauză. 2. Direcţia rapoarte şi analiză în sistemul bugetar exercită următoarele funcţii: a) în domeniul activităţii privind executarea bugetelor judeţului, central al unităţii autonome şi al municipiului Chişinău, precum şi a bugetelor locale şi devizelor de cheltuieli ale instituţiilor publice întreţinute de la bugetele respective: ţine evidenţa contabilă a executării bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale la partea de venituri şi cheltuieli; ţine evidenţa mijloacelor (virate şi primite) aferente împrumuturilor bugetare, creditelor acordate de băncile comerciale; efectuează închiderea anuală a conturilor de evidenţă curentă, totalizează executarea bugetelor judeţean, central al unităţii teritorial autonome şi al municipiului Chişinău; exercită controlul asupra reflectării corecte în evidenţă a operaţiunilor contabile în instituţiile întreţinute de la bugetul respectiv; exercită controlul asupra integrităţii mijloacelor băneşti şi valorilor materiale, asupra stării evidenţei contabile în primăriile satelor (comunelor), oraşelor, în contabilităţile centralizate, instituţiile întreţinute de la aceste bugete; întocmeşte dările de seamă periodice (lunare, trimestriale, semestriale şi anuale) privind executarea bugetului unităţii administrativ-teritoriale respective şi executarea devizului de cheltuieli al aparatului organului financiar; păstrează arhiva contabilităţii şi asigură integritatea documentelor, neadmiţînd deteriorarea sau pierderea lor, execută, de asemenea, nimicirea lor, în conformitate cu normele în vigoare; b) în domeniul întocmirii concrete şi la timp a dărilor de seamă periodice şi anuale privind executarea bugetului unităţii administrativ- teritoriale respective: verifică prezentarea la termen şi corectitudinea întocmirii dărilor de seamă privind executarea bugetelor satelor (comunelor), oraşelor şi devizelor la partea de cheltuieli ale instituţiilor întreţinute de la aceste bugete; verifică corectitudinea întocmirii dărilor de seamă privind executarea devizelor de cheltuieli ale instituţiilor întreţinute de la bugetul unităţii administrativ-teritoriale respective; întocmeşte darea de seamă lunară, trimestrială, anuală privind executarea bugetului unităţii administrativ-teritoriale respective, prezentînd-o consiliului respectiv şi Ministerului Finanţelor; acordă asistenţă metodologică şi practică în chestiunile referitoare la evidenţa şi gestiunea contabilă; asigură examinarea la timp a scrisorilor, propunerilor şi reclamaţiilor cetăţenilor în problemele ce ţin de evidenţa şi gestiunea contabilă în instituţiile bugetare; efectuează instructajul şi controlul asupra problemelor privind organizarea, modul şi metodica de ţinere a evidenţei contabile în contabilităţile centralizate şi întocmirea dărilor de seamă în instituţiile întreţinute de la bugetul unităţii administrativ- teritoriale respective. 3. Serviciul juridic exercită următoarele funcţii: participă la elaborarea proiectelor de acte normative ce ţin de activitatea direcţiei generale finanţe; organizează în cadrul direcţiei generale finanţe lucrul de codificare şi sistematizare a legislaţiei în vigoare; efectuează expertize juridice ale proiectelor de acte normative primite spre examinare de la alte organe amplasate în teritoriul unităţii administrativ-teritoriale respective; acordă lucrătorilor asistenţă juridică în probleme de drept; reprezintă interesele direcţiei generale finanţe în instanţele judiciare ale Republicii Moldova; elaborează şi îndeplineşte acţiuni orientate spre asigurarea executării corecte a legislaţiei în vigoare de către direcţia generală finanţe; studiază şi generalizează practica şi eficienţa aplicării legislaţiei; verifică corespunderea proiectelor actelor direcţiei generale finanţe cu legislaţia în vigoare, le vizează; organizează evidenţa sistematică şi păstrarea actelor normative primite şi emise de direcţia generală finanţe; pregăteşte şi prezintă conducerii direcţiei generale finanţe materiale informative cu privire la legislaţie; ţine evidenţa şi păstrează lucrările de secretariat ale serviciului pînă la transmiterea lor în arhiva direcţiei generale finanţe. 4. Secţia metodologia evidenţei contabile exercită următoarele funcţii: acordă consultaţii în domeniul evidenţei contabile, întocmirii bilanţurilor contabile şi dărilor de seamă financiare ale întreprinderilor şi pe alte probleme ce ţin de competenţa acestei secţii; examinează problemele ce ţin de evidenţa contabilă, conform cerinţelor standardelor naţionale de contabilitate (în continuare - S.N.C.), parvenite de la agenţii economici, le soluţionează şi le dau răspunsuri corecte, atît oral, cît şi în scris, după caz; asigură examinarea la timp a propunerilor, cererilor şi petiţiilor întreprinderilor, organizaţiilor şi cetăţenilor privitor la problemele evidenţei contabile şi dărilor de seamă financiare; pregătesc materiale, referate şi informaţii privitor la situaţia evidenţei contabile în teritoriul unităţii administrativ-teritoriale respective; efectuează la întreprinderi controale complexe asupra corectitudinii aplicării legislaţiei în vigoare şi a indicaţiilor instructive privind problemele organizării evidenţei contabile şi dărilor de seamă financiare şi înaintează propuneri de lichidare a încălcărilor depistate; înaintează, conform rezultatelor controalelor efectuate, materiale privind sancţionarea persoanelor cu funcţii de răspundere care se eschivează de la ţinerea evidenţei contabile, aplică incorect standardele şi alte acte normative, precum şi denaturează premeditat darea de seamă financiară. În cazul depistării de încălcări ale legislaţiei cu privire la denaturarea normelor de organizare, întocmirea şi prezentarea dărilor de seamă financiare, pe lîngă actul de control, întocmeşte procese-verbale privind încălcarea normelor de organizare a evidenţei contabile, cu aplicarea articolului 162.1 din Codul cu privire la contravenţiile administrative; explică agenţilor economici din teritoriu modul de aplicare a regulamentelor, standardelor şi altor indicaţii ale Ministerului Finanţelor privitor la problemele evidenţei contabile şi dărilor de seamă financiare, care nu necesită decizia organelor de administrare ierarhic superioare; acordă ajutor metodologic altor subdiviziuni ale direcţiei generale finanţe în problemele evidenţei contabile şi dărilor de seamă financiare; organizează sistematic seminare despre aplicarea documentelor normative privind evidenţa contabilă şi întocmirea dărilor de seamă financiare; elaborează propuneri în vederea sporirii rolului evidenţei contabile şi dărilor de seamă financiare în conducerea economiei naţionale; înaintează propuneri privind modificarea formularelor dărilor de seamă financiare; înaintează propuneri referitor la standardele, instrucţiunile metodologice şi recomandările privind problemele evidenţei contabile, dările de seamă financiare şi alte probleme ce ţin de competenţa secţiei; participă, în comun cu specialistul principal în probleme de personal, la realizarea acţiunilor de pregătire şi reciclare a specialiştilor; studiază corespunderea cerinţelor în vigoare privind evidenţa contabilă şi întocmirea dărilor de seamă financiare cu prevederile actelor normative elaborate de Ministerul Finanţelor; pregăteşte materiale, rapoarte, informaţii privind evidenţa contabilă a agenţilor economici din teritoriu; participă, în comun cu alte secţii economico-financiare, la analiza situaţiei evidenţei contabile a agenţilor economici din teritoriu; acordă agenţilor economici ajutor metodologic şi practic pe teren privind organizarea şi implementarea metodologiei evidenţei contabile; stabileşte şi precizează modul de întocmire şi ţinere a evidenţei contabile, conform prevederilor Legii contabilităţii şi S.N.C.; asigură examinarea propunerilor, demersurilor şi cererilor, neajunsurilor şi reclamaţiilor agenţilor economici ai judeţului, municipiului, unităţii teritorial-administrative în probleme ce ţin de metodologia evidenţei contabile; organizează, în comun cu secţia teritorială de statistică, seminare privind metodologia evidenţei contabile şi întocmirea dărilor de seamă contabile; supune controlului obligatoriu cel puţin 25 la sută din numărul total al dărilor de seamă financiare anuale prezentate de agenţii economici şi ia sub un control strict neajunsurile depistate, iar în caz de nelichidare a acestor neajunsuri, întocmeşte procese-verbale privind aplicarea măsurilor administrative faţă de persoanele responsabile de organizarea şi ţinerea evidenţei contabile, conform legislaţiei în vigoare. 5. Specialistul principal în probleme de personal exercită următoarele funcţii: planifică necesităţile de specialişti; selectează cadre; organizează completarea funcţiilor publice de conducere în bază de concurs; stabileşte gradul de pregătire al angajaţilor şi organizează instruirea lor după un program de studii constituit din cel puţin 35 ore pe an, conform practicii de organizare a lucrului cu personalul; se ocupă de evaluarea profesională a angajaţilor, aprecierea performanţelor şi atestarea cadrelor; întocmeşte la timp şi calitativ documentele ce ţin de acordarea pentru angajaţi a sporului pentru vechimea în muncă, a gradului de calificare etc., prevăzute de legislaţia în vigoare; ţine evidenţa cadrelor (întocmirea documentelor de angajare, transfer, concediere, pensionare, acordare a concediilor, înregistrare a certificatelor de boală, eliberare a diferitelor certificate de la locul de lucru); completează, păstrează şi dirijează evidenţa carnetelor de muncă, inclusiv întocmeşte şi completează carnetele de muncă de tip nou (introducerea în ele a salariului lunar, anual al fiecărui angajat, a tuturor formelor de perfecţionare susţinute etc.); ţine evidenţa angajaţilor supuşi serviciului militar şi a premilitarilor; ţine lucrările de secretariat, inclusiv a celor ce constituie secret de stat; exercită controlul permanent asupra respectării ordinei interne de serviciu şi a disciplinei de muncă. 6. Dispoziţii finale Prezentul regulament-tip serveşte drept bază pentru elaborarea Regulamentului direcţiei generale finanţe, care se aprobă de consiliile unităţilor administrativ-teritoriale respective.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀