HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la susţinerea financiară a şomerilor pentru organizarea activităţii de antreprenoriat Nr.152 din 23.02.2001 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.27-28/194 din 06.03.2001 * * *
Abrogat: 25.07.2003 Hotărîrea Guvernului nr.862 din 14.07.2003 Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Regulamentul privind modul şi condiţiile de susţinere financiară a şomerilor pentru organizarea activităţii de antreprenoriat, conform anexei nr.1; Contractul-tip cu privire la acordarea de împrumuturi şomerului pentru organizarea activităţii de antreprenoriat, conform anexei nr.2. 2. Se stabileşte că susţinerea financiară a şomerilor se efectuează în limita mijloacelor prevăzute în Fondul de şomaj al bugetului asigurărilor sociale de stat la articolul "Crearea locurilor noi de muncă şi organizarea lucrărilor publice". 3. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei: va prevedea anual mijloace financiare necesare pentru susţinerea financiară a şomerilor antrenaţi în activităţi de antreprenoriat şi va asigura implementarea regulamentului sus-numit; va aproba, în termen de o lună, Regulamentul comisiilor de expertiză. 4. Autorităţile administraţiei publice locale vor acorda sprijin oficiilor forţei de muncă în selectarea persoanelor cu drept de susţinere financiară pentru dezvoltarea antreprenoriatului şi crearea locurilor noi de muncă. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Dumitru BRAGHIŞ Contrasemnată: Viceprim-ministru, ministrul economiei şi reformelor Andrei Cucu Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei Valerian Revenco Ministrul finanţelor Mihail Manoli Chişinău, 23 februarie 2001. Nr. 152. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.152 din 23 februarie 2001 REGULAMENTUL privind modul şi condiţiile de susţinere financiară a şomerilor pentru organizarea activităţii de antreprenoriat Regulamentul privind modul şi condiţiile de susţinere financiară a şomerilor pentru organizarea activităţii de antreprenoriat (în continuare - Regulament) a fost elaborat în scopul extinderii posibilităţilor de ocupare a şomerilor. I. Dispoziţii generale 1. Regulamentul stabileşte modalitatea de participare a Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă (în continuare - Serviciul forţei de muncă) la organizarea şi finanţarea ocupării de sine stătătoare a şomerilor, determină modul şi condiţiile, formele şi mecanismul de acordare a ajutorului financiar şomerilor pentru organizarea activităţii de antreprenoriat. 2. Sînt susţinute financiar în condiţiile prezentului Regulament formele de activităţi antreprenoriale prevăzute în Legea cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi. 3. Şomerii antrenaţi în activitatea de antreprenoriat pot practica orice formă de activitate, ce nu contravine legislaţiei Republicii Moldova. 4. Susţinerea financiară a şomerilor pentru organizarea activităţii de antreprenoriat se acordă sub formă de împrumuturi. Sprijin financiar va fi acordat numai şomerilor care beneficiază de ajutor de şomaj (în continuare - şomeri). Selectarea potenţialilor şomeri pentru finanţarea activităţii de antreprenoriat se efectuează, în baza propunerilor oficiilor forţei de muncă judeţene, municipale şi unităţii teritorial-autonome (în continuare - oficiile forţei de muncă), de către Comisia centrală de expertiză. Sprijinul financiar pentru organizarea activităţii de antreprenoriat va fi acordat şomerilor de către oficiile forţei de muncă, în baza concluziei Comisiei centrale de expertiză, în limita mijloacelor prevăzute în Fondul de şomaj la capitolul respectiv. Dreptul prioritar la finanţarea organizării activităţii de antreprenoriat li se acordă şomerilor care, dată fiind situaţia pe piaţa forţei de muncă, nu au posibilităţi reale de a obţine un loc de muncă adecvat. Se vor considera prioritare business-planurile şomerilor ce intenţionează să desfăşoare forme de activitate de o importanţă socială mai mare în teritoriul dat, inclusiv producerea mărfurilor de larg consum, dezvoltarea gospodăriilor de fermier, prelucrarea producţiei agricole şi prestarea de servicii populaţiei în localităţile rurale. Vor fi selectate în mod prioritar business-planurile următoarelor categorii de şomeri: tineret, femei, invalizi de gradul III, persoane de vîrstă prepensionară. Autoritatea administraţiei publice centrale, responsabilă de acordarea mijloacelor financiare şomerilor, în scopul organizării de către aceştia a activităţii de antreprenoriat, este Departamentul pentru utilizarea forţei de muncă pe lîngă Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (în continuare - Departament). Comisia centrală de expertiză se creează pe lîngă Departament prin decizia Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. Membrii Comisiei centrale de expertiză activează pe baze obşteşti, incluzînd în componenţa sa reprezentanţi ai Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Departamentului, Casei Naţionale de Asigurări Sociale, Patronatului, sindicatelor, unor ministere de ramură şi ai autorităţilor administraţiei publice locale. Finanţarea business-planurilor şomerilor ce intenţionează să desfăşoare activitate de antreprenoriat se efectuează de către Departament, în baza deciziei Comisiei centrale de expertiză, din Fondul de şomaj, în limita mijloacelor prevăzute anual la articolul "Crearea locurilor noi de muncă şi organizarea lucrărilor publice". II. Mecanismul de susţinere financiară a activităţii de antreprenoriat a şomerilor 5. Susţinerea financiară în scopul organizării activităţii de antreprenoriat a şomerilor este efectuată de către Serviciul forţei de muncă şi se exprimă prin asigurarea ei organizatorică şi financiară, ţinînd cont de situaţia creată pe piaţa muncii în republică. Departamentul : determină principiile de bază organizatorice şi metodice ale Serviciului forţei de muncă în organizarea activităţii de antreprenoriat şi folosirea în acest scop a mijloacelor Fondului de şomaj; asigură desfăşurarea şi coordonarea metodică a activităţii de susţinere financiară a şomerilor în scopul organizării activităţii de antreprenoriat; înaintează propuneri Comisiei centrale de expertiză privind susţinerea financiară a şomerilor pentru organizarea activităţii de antreprenoriat; finanţează organizarea activităţii de antreprenoriat a şomerilor pasibili de susţinere financiară; organizează studierea de către şomeri a bazelor antreprenoriatului; elaborează şi realizează măsuri de sporire a interesului şomerilor pentru organizarea unei afaceri proprii; studiază, generalizează şi propagă activitatea de antreprenoriat în republică, organizată din mijloacele Fondului de şomaj; controlează modul de utilizare a mijloacelor financiare primite de şomeri în scopul organizării activităţii de antreprenoriat. 6. Oficiul forţei de muncă: determină direcţiile prioritare de organizare a activităţii de antreprenoriat şi întocmeşte calcule pentru asigurarea ei financiară; acordă secţiilor de plasare în cîmpul muncii ajutor metodic şi practic la organizarea activităţii de antreprenoriat a şomerilor; creează comisii teritoriale de expertiză pentru evaluarea business-planurilor şomerilor; prezintă propuneri Departamentului privind oportunitatea acordării împrumuturilor în condiţiile prezentului Regulament; asigură ţinerea la timp şi perfectarea proceselor-verbale ale şedinţelor comisiei teritoriale de expertiză; studiază şi analizează dezvoltarea antreprenoriatului organizat în baza mijloacelor Fondului de şomaj; informează şomerii despre modul şi condiţiile de finanţare şi controlează utilizarea împrumuturilor primite de şomeri în scopul organizării activităţii de antreprenoriat; determină corespunderea calităţilor profesionale ale şomerilor cu cerinţele faţă de anumite forme ale activităţii de antreprenoriat; organizează, în caz de necesitate, din contul mijloacelor Fondului de şomaj, pregătirea profesională a şomerilor care şi-au ales pe viitor activitatea de antreprenoriat, cu studierea obligatorie a bazelor antreprenoriatului; acordă ajutor practic şomerilor la elaborarea documentelor necesare pentru primirea de sprijin financiar şi asigură prezentarea documentelor depuse de şomeri spre examinare comisiilor de expertiză; încheie cu şomerul contractul-tip cu privire la acordarea împrumutului şomerului pentru organizarea activităţii de antreprenoriat (în continuare + contract); în baza deciziei Comisiei centrale de expertiză şi a contractului, acordă şomerilor împrumuturi pentru organizarea activităţii de antreprenoriat, în limitele mijloacelor alocate în acest scop. III. Modul şi condiţiile de susţinere financiară a şomerilor pentru organizarea activităţiide antreprenoriat 7. Oficiile forţei de muncă acordă ajutor financiar şomerilor sub formă de împrumuturi pentru organizarea activităţii de antreprenoriat. 8. Împrumutul este un ajutor financiar rambursabil, cu scadenţă scurtă, fără dobîndă, acordat şomerului în baza deciziei Comisiei centrale de expertiză de către Oficiul forţei de muncă prin încheierea contractului.
[Alin. modificat prin Hot. Guv. nr.424 din 07.06.2001] Împrumutul poate fi acordat pe un termen de cel mult 12 luni calendaristice. Mărimea împrumutului se stabileşte luînd în seamă importanţa socială a activităţii de antreprenoriat organizate, conţinutul business-planului, disponibilul de mijloace în Fondul de şomaj (prevăzute în acest scop) şi nu poate depăşi suma de 5 mii lei. 9. Serviciul forţei de muncă este în drept să acorde şomerului împrumut nu mai mult de o singură dată în timp de cinci ani. 10. Împrumutul poate fi acordat persoanelor care posedă o anumită profesie (meserie) şi care: sînt înregistrate la oficiile forţei de muncă în calitate de şomeri şi au atins vîrsta de 18 ani; îşi onorează obligaţiunile de şomer în corespundere cu Legea privind utilizarea forţei de muncă; posedă calităţi personale şi capacităţi profesionale pentru desfăşurarea activităţii de antreprenoriat, calităţi apreciate de Oficiul forţei de muncă prin testare. 11. În scopul susţinerii financiare a activităţii de antreprenoriat şomerul depune la Oficiul forţei de muncă (conform vizei de reşedinţă): cerere pentru acordarea ajutorului la organizarea activităţii de antreprenoriat şi acordarea împrumutului; business-planul şi lista bunurilor propuse în gaj sau scrisoarea garantului; în cazul în care şomerul, care a depus cerere pentru a i se acorda subsidiu şi (ori) împrumut, este trimis la cursuri de studiere a principiilor de bază ale activităţii de antreprenoriat, business-planul urmează a fi prezentat Oficiului forţei de muncă în termen de pînă la o lună după absolvirea acestor cursuri. 12. Oficiul forţei de muncă analizează documentele şomerului privind activitatea de antreprenoriat planificată şi, consultînd avizul Comisiei teritoriale de expertiză, le înaintează Departamentului. 13. Activitatea comisiilor de expertiză se organizează şi se desfăşoară în temeiul Regulamentului privind comisiile de expertiză, aprobat prin ordinul Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. 14. Oficiul forţei de muncă, în termen de 5 zile de la data primirii hotărîrii Comisiei centrale de expertiză, emite ordin privind acordarea împrumutului pentru organizarea activităţii de antreprenoriat. 15. Ordinul Oficiului forţei de muncă se aduce la cunoştinţă şomerului în scris, în termen de 3 zile. După primirea ordinului despre acordarea împrumutului, şomerul este obligat, în termen de 3 zile, să depună cerere în organele de stat corespunzătoare pentru înregistrarea lui în calitate de antreprenor şi, în termen de 3 zile lucrătoare după primirea certificatului de înregistrare, să-l prezinte Oficiului forţei de muncă. După prezentarea de către şomer a certificatului de înregistrare, Oficiul forţei de muncă, în termen de 10 zile lucrătoare, încheie cu şomerul un contract, în care se stipulează drepturile şi obligaţiunile părţilor. Prin decizia Oficiului forţei de muncă, suma poate fi rambursată parţial, proporţional termenului de rambursare, ori transferată integral la expirarea termenului de acţiune a contractului. Pentru achitarea cheltuielilor ce ţin de înregistrare, primirea licenţei, deschiderea contului bancar, confecţionarea ştampilei, atribuirea codului fiscal şi plata serviciilor notariale şomerul prezintă, la momentul încheierii contractului, documentele ce confirmă cheltuielile efectuate. 16. După încheierea contractului Oficiul forţei de muncă, în termen de o lună, transferă suma cuvenită persoanei pe contul ei personal şi scoate şomerul din evidenţa oficiului. Antreprenorul care a primit ajutor financiar din mijloacele Fondului de şomaj sub formă de împrumut este obligat, în decurs de 3 luni de la momentul primirii lui, să prezinte Oficiului forţei de muncă documentele ce confirmă utilizarea mijloacelor conform destinaţiei. 17. Pentru a controla veridicitatea business-planurilor prezentate de către şomeri, Serviciul forţei de muncă poate antrena, în bază de contract, servicii de audit. Cheltuielile pentru efectuarea auditului se raportează la articolul Fondului de şomaj "Crearea locurilor noi de muncă şi organizarea lucrărilor publice". IV. Controlul asupra utilizării împrumutului acordat 18. Controlul asupra utilizării, conform destinaţiei, a împrumutului acordat şomerului îl exercită Oficiul forţei de muncă şi Departamentul. În baza rezultatelor controlului se întocmeşte un act în două exemplare, în care se indică antreprenorul, scopul primirii împrumutului, direcţiile reale de utilizare a lor, concluzii şi propuneri. Dacă antreprenorul nu este de acord cu concluziile controlorului, el este în drept, în termen de 3 zile, să anexeze la act obiecţiile sale în formă scrisă. 19. Antreprenorul este obligat să permită colaboratorilor Oficiului forţei de muncă şi a Departamentului efectuarea liberă a controlului, prezentînd, la solicitarea acestora, toate documentele necesare. 20. În cazul nerambursării împrumutului în termenul stabilit de contract, litigiul apărut se soluţionează de instanţele judecătoreşti. 21. Refuzul de acordare a împrumutului poate fi atacat în ordinea stabilită sau în contenciosul administrativ. Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.152 din 23 februarie 2001 Contract-tip cu privire la acordarea de împrumuturi şomerului pentru organizarea activităţii de antreprenoriat din "___" _______200__ nr._______ mun.________________________________________________________________ (locul încheierii contractului) Oficiul forţei de muncă ____________________________________________ (denumirea Oficiului) în persoana directorului ___________________________________________ (numele, prenumele) care activează în baza Regulamentului privind modul şi condiţiile de susţinere financiară a şomerilor pentru organizarea activităţii de antreprenoriat, deciziei Comisiei centrale de expertiză şi a Regulamentului Oficiului forţei de muncă (în continuare - Oficiu), pe de o parte, şi cetăţeanul şomer ___________________________________________ (numele, prenumele, patronimicul) domiciliat pe adresa _______________________________________________ (adresa locului de trai permanent) buletin de identitate seria________nr.________, (în continuare - Antreprenor), pe de altă parte, au încheiat prezentul Contract, convenind asupra următoarelor: 1. Obiectul Contractului 1. ANTREPRENORUL se obligă să organizeze ___________________________ (se indică forma activităţii ______________________ de antreprenoriat) 2. OFICIUL transferă pe contul de decontări Antreprenorului, în scopul menţionat, împrumut, fără dobîndă, în sumă de ________________lei. (cu cifre şi litere) 3. Garantarea rambursării împrumutului constituie o parte componentă a prezentului Contract. II. Drepturile părţilor 4. ANTREPRENORUL are dreptul să ramburseze Oficiului împrumutul, înainte de termenul stabilit, după finalizarea procesului de organizare a activităţii de antreprenoriat, conform business-planului anexat la prezentul Contract. 5. OFICIUL are dreptul: a) să exercite controlul asupra folosirii, conform destinaţiei, de către Antreprenor a împrumutului acordat, verificînd actele despre activitatea economico-financiară desfăşurată; b) să anuleze prezentul Contract, în mod unilateral, preîntîmpinînd Antreprenorul cu 10 zile înainte în cazul: folosirii împrumutului contrar destinaţiei; formării unei datorii aferente rambursării împrumutului pe un termen de cel puţin o lună; schimbării locului permanent de trai al Antreprenorului peste hotarele judeţului (municipiului, unităţii teritoriale autonome); c) să prolongheze, la rugămintea Antreprenorului, termenul de achitare a împrumutului pe un termen de cel mult trei luni. III. Obligaţiunile părţilor 6. ANTREPRENORUL se obligă: a) să organizeze activitatea de antreprenoriat în conformitate cu business-planul, parte componentă a prezentului Contract; b) să folosească împrumutul acordat strict conform destinaţiei indicate în business-plan; c) să ramburseze Oficiului împrumutul lunar (nu mai tîrziu de data de 25), începînd cu luna________200___, în părţi egale, în mărime de____% din suma împrumutului pînă la _________________________________ (data expirării acţiunii __________________ 200 _____; Contractului) d) să înştiinţeze Oficiul, în termen de 3 zile, despre schimbarea locului permanent de trai în zona judeţului sau despre alte împrejurări (schimbări în situaţia familială, materială etc.), care pot influenţa îndeplinirea obligaţiunilor sale, conform prezentului Contract; e) să ramburseze Oficiu lui, în termen de 3 zile, suma împrumutului, în caz de schimbare a locului de trai în afara judeţului, municipiului, unităţii teritoriale autonome, cu plata despăgubirii specificate la pct. 9 al prezentului Contract, proporţional termenului de folosire a împrumutului; f) să prezinte, la solicitarea Oficiului, pe parcursul termenului de acţiune a prezentului Contract, documentele necesare ce ar confirma utilizarea împrumutului conform destinaţiei. 7. OFICIUL se obligă să transfere, în timp de o lună de la data intrării în vigoare a prezentului Contract împrumutul în mărime de______________________lei. (cu litere şi cifre) IV. Responsabilitatea părţilor 8. În caz de nerambursare la timp a împrumutului, conform prevederilor pct. 6 c) din prezentul Contract, Antreprenorul achită Oficiului o sancţiune pecuniară în mărime de -% din suma mijloacelor împrumutului nerambursat pentru fiecare zi de întîrziere. 9. Pentru neutilizarea sau utilizarea contrar destinaţiei a mijloacelor împrumutului Antreprenorul plăteşte Oficiului o sancţiune pecuniară în mărimea împrumutului acordat. 10. Sancţiunile financiare prevăzute la punctele 8 şi 9 se aplică de către Oficiu în mod incontestabil sau pe cale judiciară. V. Termenul de acţiune a Contractuluişi modul de modificare a lui 11. Prezentul Contract intră în vigoare cu începere de la___________200___ şi acţionează pînă la__________ 200___. Toate modificările operate în prezentul Contract se perfectează prin acorduri adiţionale, care constituie părţi inseparabile ale Contractului. 12. Litigiile şi diferendele apărute între părţi, cu excepţia nerabursării împrumutului în termenele stabilite în Contract şi utilizării contrar destinaţiei a mijloacelor, se soluţionează de către Departamentul pentru utilizarea forţei de muncă. 13. Prezentul Contract este întocmit în 3 exemplare şi se transmite părţilor şi Departamentului pentru utilizarea forţei de muncă. 14. Adresele juridice ale părţilor: "OFICIUL": __________________________________________________________________ (denumirea) __________________________________________________________________ (adresa poştală) tel:______________ Rechizite bancare: Banca____________________________________________________________ mun. (or.)_______________________________________________________ Codul__________________Contul____________________________________ Conducător_______________________________________________________ (semnătura) L.Ş. "ANTREPRENORUL" _________________________________________________________________ (denumirea) _________________________________________________________________ (adresa poştală) tel:______________ Rechizite bancare: Banca____________________________________________________________ mun. (or.)_______________________________________________________ Codul__________________Contul____________________________________ Conducător_______________________________________________________ (semnătura) L.Ş.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀