vineri, 5 iulie 2024
156/11.02.2002 Hotărîre cu privire la organizarea şi funcţionarea Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină

H O T Ă R Î R E

cu privire la organizarea şi funcţionarea Companiei

Naţionale de Asigurări în Medicină

[Denumirea în redacţia Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

 

nr. 156  din  11.02.2002

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.27-28/232 din 21.02.2002

 

* * *

În conformitate cu art.12 din Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală nr.1585-XIII din 27 februarie 1998, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

1) Statutul Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, conform anexei nr.1;

2) Structura aparatului central al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, conform anexei nr.2;

3) Lista agenţiilor teritoriale ale Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, conform anexei nr.3.

[Pct.1 introdus prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

2. Se stabileşte efectivul-limită al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină în număr de 295 de unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform prevederilor legislaţiei.

[Pct.2 introdus prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAVasile TARLEV

Contrasemnată:
Ministrul sănătăţiiAndrei Gherman
Ministrul justiţieiIon Morei

Chişinău, 11 februarie 2002.
Nr.156.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.156 din 11 februarie 2002

[Parafa în redacţia Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

STATUTUL

COMPANIEI NAŢIONALE DE ASIGURĂRI ÎN MEDICINĂ

 

Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „instituţii medico-sanitare”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „prestatori de servicii medicale şi farmaceutice”, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020

 

Notă: Pe tot parcursul textului, sintagma “Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale” se substituie prin sintagma “Ministerul Sănătăţii”, cuvintele “asigurări obligatorii de asistenţă medicală” se substituie prin cuvintele “asigurarea obligatorie de asistenţă medicală” şi cuvintele “asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală” se substituie prin cuvintele “asigurării obligatorii de asistenţă medicală” conform Hot. Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008

 

Notă: Pe tot parcursul textului sintagma "dare de seamă" se substituie cu cuvîntul "raport" conform Hot.Guv. nr.720 din 18.07.05, în vigoare 29.07.05

 

Notă: Sintagmele "unităţile medicale" şi "instituţiile medicale" se substituie în tot cuprinsul textului cu sintagma "instituţiile medico-sanitare"; cuvîntul "asigurat" se substituie cu sintagma "persoană asigurată" conform Hot.Guv. nr.1591 din 29.12.03, în vigoare 01.01.04

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Statutul Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină este elaborat în temeiul Legii cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală nr.1585-XIII din 27 februarie 1998 şi altor acte normative aferente şi are drept obiectiv reglementarea activităţii Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (în continuare - Compania).

2. Compania este o organizaţie de stat autonomă, inclusiv cu autonomie financiară, de nivel naţional, care dispune de personalitate juridică şi desfăşoară activităţi nonprofit în domeniul asigurării obligatorii de asistenţă medicală. Compania îşi are sediul în mun.Chişinău, str. nr.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.720 din 18.07.05, în vigoare 29.07.05]

 

3. În activitatea sa Compania se călăuzeşte de Constituţia şi legile Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului Republicii Moldova, de actele normative specifice, precum şi de prezentul statut.

4. Compania administrează fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală prevăzute de lege, dispunînd în acest scop de conturi bancare (inclusiv valutare), de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa şi de alte atribute sau rechizite prevăzute de lege.

5. Compania prezintă autorităţilor de stat rapoarte de activitate potrivit prevederilor legale.

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.326 din 10.11.2021, în vigoare 19.12.2021]

 

6. Compania îşi exercită atribuţiile pe întreg teritoriul Republicii Moldova prin intermediul agenţiilor sale teritoriale (ramurale), activitatea cărora o organizează, o coordonează şi o supraveghează în condiţiile legii.

7. Structura organizaţională şi efectivul-limită ale Companiei sunt aprobate de Guvern.

[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

8. Compania administrează şi întreţine bunurile imobile şi baza materială din patrimoniu în condiţiile actelor normative în vigoare.

[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

81. Misiunea Companiei este de a oferi garanţia siguranţei şi protecţiei financiare persoanelor asigurate la accesarea serviciilor medicale şi farmaceutice de calitate incluse în Programul unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală, prin gestionarea sistemului de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.

[Pct.81 introdus prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

9. Obiectivele Companiei sînt: organizarea, desfăşurarea şi dirijarea procesului de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, cu aplicarea procedeelor şi mecanismelor admisibile pentru formarea fondurilor financiare destinate acoperirii cheltuielilor de tratament şi profilaxie a maladiilor şi stărilor, incluse în Programul unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală, controlul calităţii asistenţei medicale acordate şi implementarea cadrului normativ aferent asigurărilor de asistenţă medicală.

10. Pentru realizarea obiectivelor, Compania îşi exercită atribuţiile în următoarele domenii:

1) gestionarea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

2) evidenţa persoanelor fizice în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală şi a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală;

3) contractarea prestatorilor de servicii medicale şi farmaceutice;

4) evaluarea şi monitorizarea prestatorilor de servicii medicale şi farmaceutice încadraţi în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală.

[Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

[Pct.10 completat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]

 

II. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIUNILE COMPANIEI

11. Compania are dreptul:

a) să încadreze în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală prestatorii de servicii medicale şi farmaceutice prin încheierea contractelor de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) şi de eliberare a medicamentelor şi/sau a dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

a1) să elaboreze şi să participe în procesul de consultare şi promovare a proiectului legii anuale a fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

b) să încheie contracte de asigurări asupra oricărei forme de asigurare în domeniul medicinii (inclusiv asigurarea facultativă de sănătate) şi să efectueze în baza lor achitarea cu persoanele juridice şi fizice, inclusiv cu cele străine, în conformitate cu legislaţia în vigoare;

b1) să negocieze cu prestatorii de servicii medicale ofertele prezentate de aceştia pentru încadrarea în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

b2) să negocieze cu furnizorii de medicamente şi dispozitive medicale preţul la medicamentele şi/sau dispozitivele medicale compensate şi să încheie cu aceştia contracte privind eliberarea medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

c) să participe la elaborarea/modificarea Programului unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală şi să prezinte propuneri privind mărimea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, a transferurilor de la bugetul de stat, precum şi să acorde subvenţii;

c1) să participe la elaborarea/modificarea criteriilor de contractare a prestatorilor de servicii medicale şi farmaceutice;

d) să prezinte propuneri privind stabilirea tarifelor pentru serviciile medicale prestate în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

d1) să elaboreze propuneri privind angajarea de la bugetele/acordarea bugetelor gestionate prin Contul Unic Trezorerial, pe bază contractuală, împrumuturi pentru acoperirea decalajelor temporare de casă ale fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală cu scadenţă în acelaşi an bugetar;

d2) să angajeze de la bugetele/să acorde bugetelor gestionate prin Contul Unic Trezorerial, pe bază contractuală, împrumuturi pentru acoperirea decalajelor temporare de casă ale fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală cu scadenţă în acelaşi an bugetar, conform deciziilor consiliului de administraţie;

 

[Lit.e) abrogată prin Hot.Guv. nr.441 din 21.06.2024, în vigoare 05.07.2024]

 

f) să deschidă conturi în băncile autohtone şi să le folosească în modul legal stabilit;

g) să determine modul optim de perfectare şi evidenţă a operaţiunilor de asigurări;

 

[Lit.h) abrogată prin Hot.Guv. nr.441 din 21.06.2024, în vigoare 05.07.2024]

 

[Lit.i) pct.11 abrogată prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

j) să înainteze acţiuni în instanţa de judecată prestatorilor de servicii medicale şi farmaceutice şi/sau personalului medical/farmaceutic în scopul compensării prejudiciilor cauzate persoanei asigurate;

j1) să intenteze acţiuni în instanţa de judecată persoanelor fizice pentru neachitarea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi persoanelor juridice şi fizice responsabile pentru prejudiciul cauzat persoanelor fizice în vederea recuperării cheltuielilor achitate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru acordarea asistenţei medicale în volumul prevăzut de Programul unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

j2) să verifice respectarea de către angajatori a legislaţiei privind includerea persoanelor angajate în informaţia aferentă raporturilor de muncă pentru stabilirea drepturilor sociale şi medicale, prezentată Serviciului Fiscal de Stat;

j3) să iniţieze proceduri contravenţionale şi să aplice sancţiuni contravenţionale subiecţilor asigurării în cazul nerespectării legislaţiei privind asigurarea obligatorie de asistenţă medicală;

j4) să restituie cheltuielile, justificate documentar, suportate de către persoana asigurată pentru serviciile medicale care nu au fost prestate conform Contractului de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală, cu reţinerea sumei respective din contul transferurilor ulterioare către prestatorul de servicii medicale care nu şi-a onorat obligaţiile contractuale;

k) să administreze şi să dezvolte sisteme informaţionale pe domeniile de activitate şi să asigure securitatea lor;

l) să elaboreze instrucţiuni şi să emită dispoziţii ce ţin de reglementarea activităţii sale;

m) să elaboreze proiectele actelor normative necesare implementării în practică a asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

n) să realizeze investigaţii de marketing în domeniul asigurărilor de asistenţă medicală şi sănătate;

o) să angajeze specialişti şi reprezentanţi (agenţi) de asigurări;

p) să organizeze selectarea, angajarea, instruirea şi evaluarea performanţelor angajaţilor Companiei;

q) să colaboreze în domeniul asigurărilor de sănătate cu autorităţile altor state în baza tratatelor internaţionale, la care Republica Moldova este parte.

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.441 din 21.06.2024, în vigoare 05.07.2024]

[Pct.11 completat prin Hot.Guv. nr.770 din 09.11.2022, în vigoare 18.11.2022]

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.326 din 10.11.2021, în vigoare 19.12.2021]

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.1052 din 26.12.2013, în vigoare 27.12.2013]

[Pct.11 completat prin Hot.Guv. nr.941 din 12.12.2011, în vigoare 16.12.2011]

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.743 din 18.08.2010, în vigoare 24.08.2010]

 

12. Compania este obligată:

a) să realizeze, conform legii, asigurarea obligatorie de asistenţă medicală a cetăţenilor Republicii Moldova şi a străinilor prevăzuţi de Legea nr.1585/1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală;

a1) să gestioneze mijloacele fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

a2) să realizeze evaluarea tehnologiilor medicale şi să ofere informaţii în cadrul procesului decizional în vederea alocării mijloacelor financiare din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru cele mai eficiente tehnologii;

b) să ţină evidenţa persoanelor asigurate şi a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate în sumă fixă şi să acorde/suspende statutul de persoană asigurată în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

c) să evalueze şi să monitorizeze corespunderea cu clauzele contractului de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) a volumului, a termenelor, a calităţii şi a costului asistenţei medicale acordate persoanelor asigurate, precum şi gestionarea mijloacelor financiare provenite din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, în limitele serviciilor medicale contractate;

c1) să evalueze şi să monitorizeze corespunderea modalităţii de aprovizionare cu medicamente şi dispozitive medicale compensate, de eliberare şi de evidenţă a acestora, precum şi de raportare a mijloacelor financiare care urmează a fi achitate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală cu clauzele contractului de eliberare a medicamentelor şi/sau dispozitivelor medicale compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

c2) să gestioneze şi să actualizeze listele de aşteptare pentru tratament în cadrul programelor de activitate spitalicească (programe speciale) conform modului stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii şi directorului general al Companiei;

d) să apere interesele persoanelor asigurate;

d1) să pună la dispoziţia persoanelor asigurate informaţii cu privire la serviciile medicale şi farmaceutice, acoperite de mijloacele fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, la procedura şi condiţiile de acordare a acestora;

e) să încheie contracte de reasigurare;

f) să exercite controlul asupra executării de către structurile sale teritoriale şi ramurale a dispoziţiilor cu privire la modul de administrare a bunurilor şi mijloacelor primite, a corectitudinii operaţiunilor financiare şi a altor atribuţii exercitate conform statutelor acestora;

g) să examineze sesizările, ce ţin de realizarea asigurării obligatorii de asistenţă medicală, care i-au fost adresate direct sau remise de către Parlament, Preşedinţie, Guvern, de diverse instituţii şi structuri, persoane fizice şi juridice;

h) să prezinte rapoarte privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, conform cadrului normativ;

i) să asigure transparenţa activităţii sistemului asigurării obligatorii de asistenţă medicală conform legislaţiei, inclusiv prin implementarea procedurii de dezvăluire a practicilor ilegale în cadrul entităţii.

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.441 din 21.06.2024, în vigoare 05.07.2024]

[Pct.12 completat prin Hot.Guv. nr.770 din 09.11.2022, în vigoare 18.11.2022]

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.743 din 18.08.2010, în vigoare 24.08.2010]

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.720 din 18.07.05, în vigoare 29.07.05]

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.1591 din 29.12.03, în vigoare 01.01.04]

 

III. STRUCTURILE DE ADMINISTRARE ALE COMPANIEI

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.1019 din 28.12.2011, în vigoare 29.12.2011]

 

13. Structurile de administrare ale Companiei sînt consiliul de administraţie şi conducerea.

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

[Pct.14 exclus prin Hot.Guv. nr.1019 din 28.12.2011, în vigoare 29.12.2011]

 

15. Consiliul de administraţie este organul suprem de administrare al Companiei, ce susţine interesele tuturor asiguraţilor în raport cu conducerea Companiei şi garantează corectitudinea şi echitatea socială în realizarea asigurării obligatorii de asistenţă medicală.

[Pct.15 în redacţia Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

16. Consiliul de administraţie al Companiei include 11 membri – trei reprezentanţi ai Guvernului (câte un reprezentant al Cancelariei de Stat, al Ministerului Sănătăţii şi al Ministerului Finanţelor), trei reprezentanţi ai Confederaţiei Naţionale a Patronatului din Republica Moldova, trei reprezentanţi ai Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, un reprezentant al organizaţiei profesionale a lucrătorilor medicali şi farmaceutici şi un reprezentant al organizaţiilor de protecţie a drepturilor pacienţilor, înaintaţi de către instituţiile şi organizaţiile respective. Componenţa nominală a Consiliului de administraţie se aprobă de către directorul general al Companiei.

[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.770 din 09.11.2022, în vigoare 18.11.2022]

[Pct.16 în redacţia Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.1052 din 26.12.2013, în vigoare 27.12.2013]

[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.768 din 26.11.2009, în vigoare 01.12.2009]

[Pct.16 modificat prin Hot. Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]

[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.720 din 18.07.05, în vigoare 29.07.05]

[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.369 din 09.04.04, în vigoare 23.04.04]

[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.1591 din 29.12.03, în vigoare 01.01.04]

 

17. Activitatea consiliului de administraţie este condusă de preşedintele lui, în această funcţie fiind numit, ca regulă, reprezentantul Guvernului. În lipsa preşedintelui, activitatea consiliului de administraţie este dirijată, în limitele competenţelor stabilite, de unul din cei doi vicepreşedinţi ai lui, aleşi în funcţie şi revocaţi prin decizia consiliului de administraţie.

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.1019 din 28.12.2011, în vigoare 29.12.2011]

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.369 din 09.04.04, în vigoare 23.04.04]

 

18. Calitatea de membru al Consiliului de administraţie este incompatibilă cu funcţia de conducător, membru al organelor de conducere şi angajat al prestatorilor de servicii medicale şi farmaceutice contractaţi de către Companie.

[Pct.18 în redacţia Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

19. Termenul de exercitare a funcţiei de membru al consiliului de administraţie este de patru ani, persoana respectivă putînd fi delegată pe încă o perioadă, după care ea îşi pierde dreptul de a fi propusă în componenţa acestui consiliu.

20. Membrii consiliului de administraţie pot fi excluşi din componenţa lui înainte de termen potrivit propunerii de rechemare, aprobate de autorităţile respective, ale căror interese le reprezintă.

21. Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii:

a) trasarea direcţiilor principale de activitate ale Companiei şi supravegherea respectării echităţii sociale în realizarea asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

b) examinarea rapoartelor trimestriale privind încadrarea în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală a persoanelor fizice, a prestatorilor de servicii medicale şi farmaceutice, precum şi a rezultatelor evaluării şi monitorizării prestatorilor de servicii medicale şi farmaceutice contractaţi de către Companie;

c) aprobarea prezentării Ministerului Sănătăţii în modul stabilit a proiectului legii anuale cu privire la fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

c1) luarea deciziilor privind angajarea de la bugetele/acordarea bugetelor gestionate prin Contul Unic Trezorerial, pe bază contractuală, împrumuturi pentru acoperirea decalajelor temporare de casă ale fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală cu scadenţă în acelaşi an bugetar;

d) aprobarea regulamentelor de asigurări şi reasigurări, cu determinarea mărimii primelor, modului de formare şi distribuire a fondurilor respective în conformitate cu legislaţia în vigoare pe toate tipurile de asigurări, care au atribuţie la medicină şi sănătate (cu excepţia asigurării obligatorii de asistenţă medicală);

e) aprobarea programelor, regulamentelor şi instrucţiunilor necesare vizînd competenţele Companiei în ceea ce priveşte realizarea asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

f) aprobarea proiectului devizului de venituri şi cheltuieli al fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru anul respectiv, precum şi a modificărilor la deviz;

g) aprobarea raportului anual privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

g1) autorizarea casării mijloacelor fixe ale Companiei;

 

[Lit.h) pct.21 abrogată prin Hot.Guv. nr.1019 din 28.12.2011, în vigoare 29.12.2011]

 

i) informarea opiniei publice despre activitatea Companiei;

 

[Lit.j) pct.21 abrogată prin Hot.Guv. nr.161 din 19.02.2016, în vigoare 23.02.2016]

 

k) prezentarea spre aprobare în Guvern a propunerilor cu privire la structura teritorială (ramurală) a Companiei, sistarea activităţii Companiei, formarea comisiei de lichidare şi aprobarea balanţei de lichidare.

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.441 din 21.06.2024, în vigoare 05.07.2024]

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.770 din 09.11.2022, în vigoare 18.11.2022]

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

[Pct.21 completat prin Hot.Guv. nr.941 din 12.12.2011, în vigoare 16.12.2011]

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.743 din 18.08.2010, în vigoare 24.08.2010]

[Pct.21 modificat prin Hot. Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.720 din 18.07.05, în vigoare 29.07.05]

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.1591 din 29.12.03, în vigoare 01.01.04]

 

22. Consiliul de administraţie se convoacă în funcţie de necesităţi, dar cel puţin de 4 ori pe an, iar în cazuri excepţionale - la cererea preşedintelui consiliului de administraţie sau a directorului general.

[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.1019 din 28.12.2011, în vigoare 29.12.2011]

 

23. Şedinţele consiliului de administraţie sînt deliberative în cazul cînd la ele participă cel puţin 2/3 din membrii lui. Deciziile consiliului de administraţie se adoptă cu simpla majoritate din voturile membrilor prezenţi la şedinţă.

24. La şedinţele consiliului de administraţie pot participa specialişti în domeniul asigurării obligatorii de asistenţă medicală.

25. Conducerea Companiei este constituită din director general şi directori generali adjuncţi.

[Pct.25 în redacţia Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.1591 din 29.12.03, în vigoare 01.01.04]

 

[Pct.26 abrogat prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

[Pct.26 completat prin Hot. Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]

[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.1591 din 29.12.03, în vigoare 01.01.04]

 

27. Directorul general al Companiei este numit în funcţie de către Guvern pentru un mandat de patru ani, în conformitate cu prevederile Legii nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică. În absenţa directorului general din alte motive decât vacanţa funcţiei, atribuţiile acestuia vor fi exercitate de către unul dintre directorii generali adjuncţi, desemnat prin ordin al directorului general.

[Pct.27 în redacţia Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

[Pct.27 modificat prin Hot.Guv. nr.161 din 19.02.2016, în vigoare 23.02.2016]

 

[Pct.28 abrogat prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

29. De competenţa directorului general ţine:

a) administrarea activităţii Companiei şi asigurarea executării tuturor deciziilor consiliului de administraţie;

a1) administrarea şi gestionarea mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală;

b) deschiderea conturilor bancare (inclusiv valutare) şi organizarea colectării mijloacelor financiare;

b1) înaintarea spre aprobare consiliului de administraţie a propunerilor privind angajarea de la bugetele/acordarea bugetelor gestionate prin Contul Unic Trezorerial, pe bază contractuală, împrumuturi pentru acoperirea decalajelor temporare de casă ale fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală cu scadenţă în acelaşi an bugetar;

c) gestionarea patrimoniului, utilizarea mijloacelor financiare ale Companiei, dirijarea activităţilor investiţionale neinterzise de lege;

d) ţinerea evidenţei contabile şi statistice şi a lucrărilor de secretariat, întocmirea şi păstrarea proceselor-verbale ale şedinţelor Companiei;

e) aprobarea şi emiterea regulamentelor de activitate, ordinelor, dispoziţiilor şi altor acte necesare pentru buna desfăşurare a activităţii Companiei;

e1) aprobarea sau modificarea statelor de personal ale Companiei şi agenţiilor teritoriale ale Companiei, în limitele fondului de retribuire a muncii şi ale efectivului-limită stabilite de Guvern;

e2) aprobarea sau modificarea structurii agenţiilor teritoriale ale Companiei;

e3) delegarea prin ordin în cadrul Companiei a dreptului de semnătură asupra corespondenţei/documentelor emise;

e4) organizarea sistemului de control intern managerial, precum şi a funcţiei de audit intern în cadrul Companiei;

f) angajarea şi eliberarea personalului şi aplicarea sancţiunilor, după caz;

g) numirea în funcţie a conducătorilor agenţiilor teritoriale şi ramurale;

h) dirijarea procesului de selectare şi instruire a personalului Companiei şi al agenţiilor teritoriale şi ramurale (pentru fiece unitate);

i) stabilirea retribuirii muncii angajaţilor conform legislaţiei în vigoare;

k) stabilirea relaţiilor de colaborare cu organizaţiile de stat, obşteşti şi internaţionale în problemele ce constituie competenţe ale Companiei, conform dispoziţiilor consiliului de administraţie;

l) organizarea şi dirijarea procesului de acumulare a contribuţiilor în contul Companiei;

m) semnarea acordurilor şi/sau contractelor cu băncile şi cu alţi subiecţi în condiţiile legii;

n) administrarea mijloacelor financiare potrivit necesităţilor şi scopurilor Companiei;

o) reprezentarea Companiei în raporturile cu autorităţile publice, precum şi cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi străinătate;

p) soluţionarea altor probleme vizînd activităţile legale ale Companiei;

r) soluţionarea disensiunilor şi/sau litigiilor apărute.

[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.326 din 10.11.2021, în vigoare 19.12.2021]

[Pct.29 completat prin Hot.Guv. nr.941 din 12.12.2011, în vigoare 16.12.2011]

[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.1591 din 29.12.03, în vigoare 01.01.04]

 

30. Directorul general poate fi destituit din funcţie înainte de termen în cazul cînd:

a) practică activităţi incompatibile cu postul de director;

b) este condamnat de instanţa judecătorească printr-o sentinţă, rămasă definitivă, pentru infracţiuni premeditate sau nepremeditate;

c) potrivit cererii sale de demisie.

 

[Pct.31-34 excluse prin Hot.Guv. nr.1019 din 28.12.2011, în vigoare 29.12.2011]

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.768 din 26.11.2009, în vigoare 01.12.2009]

[Pct.32,34 modificat prin Hot. Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]

[Pct.32 în redacţia Hot.Guv. nr.720 din 18.07.05, în vigoare 29.07.05]

 

35. Controlul activităţii generale a Companiei este efectuat de către organele abilitate cu funcţii de control.

[Pct.36 exclus prin Hot.Guv. nr.1019 din 28.12.2011, în vigoare 29.12.2011]

 

IV. STATELE DE PERSONAL

37. Salariaţii Companiei şi ai agenţiilor ei teritoriale şi/sau ramurale sînt persoane angajate în condiţiile legii (pe bază de concurs şi/sau numite) din rîndul specialiştilor în domeniu care posedă calificarea şi experienţa necesare, dovedite prin actele respective.

38. Completarea statelor de personal, selectarea specialiştilor cu nivelul necesar de calificare şi desemnarea lor în funcţii sînt competenţele directorului general al Companiei.

39. Angajaţii Companiei şi ai agenţiilor ei teritoriale (ramurale) sînt salarizaţi în conformitate cu actele normative referitoare la salarizarea angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară.

[Pct.39 în redacţia Hot.Guv. nr.1591 din 29.12.03, în vigoare 01.01.04]

 

40. Angajaţii Companiei îşi exercită funcţiile încredinţate în strictă conformitate cu legislaţia în vigoare şi regulamentul ei de ordine interioară, purtînd răspundere juridică pentru legalitatea, veridicitatea şi corectitudinea documentelor coordonate/vizate/semnate.

[Pct.40 modificat prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

V. AGENŢIILE TERITORIALE ŞI RAMURALE

41. Agenţiile teritoriale şi ramurale reprezintă Compania în limitele împuternicirilor ce le revin şi îşi desfăşoară activitatea cu respectarea principiului teritorial/ramural.

 

[Pct.42 abrogat prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

43. Agenţia teritorială (ramurală) are statut de filială, este subordonată Companiei şi îşi exercită atribuţiile potrivit legilor, actelor normative şi prevederilor prezentului statut.

[Pct.43 modificat prin Hot.Guv. nr.1591 din 29.12.03, în vigoare 01.01.04]

 

44. Structura organizaţională, statele, particularităţile activităţii financiare şi limitele competenţelor agenţiilor teritoriale (ramurale) sînt specificate în statutele şi regulamentele lor, elaborate şi aprobate de Companie.

45. Statele de personal, numărul unităţilor şi amplasarea agenţiilor teritoriale (ramurale) se stabilesc de către Companie în dependenţă de numărul beneficiarilor de servicii prestate.

[Pct.45 completat prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

46. Activitatea agenţiilor teritoriale (ramurale) este dirijată de directorii acestora, desemnaţi în funcţie de directorul general al Companiei.

 

VI. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII FINANCIARE

47. La baza sistemului financiar al Companiei sînt fondurile de asigurări (inclusiv al asigurării obligatorii de asistenţă medicală), administrate în conformitate cu legislaţia în vigoare.

48. Fondurile de asigurare obligatorie de asistenţă medicală se constituie din mijloacele financiare acumulate în conformitate cu Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală nr.1585-XIII din 27 februarie 1998, Legea cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală nr.1593-XV din 26 decembrie 2002, precum şi din alte venituri legale.

[Pct.48 în redacţia Hot.Guv. nr.1591 din 29.12.03, în vigoare 01.01.04]

 

49. Pe parcursul activităţii sale, Compania poate institui în modul stabilit şi alte fonduri cu destinaţie specială, care-i vor fi subordonate şi disponibile în conformitate cu legislaţia în vigoare.

50. Modul de acumulare şi de distribuire a mijloacelor financiare în fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, precum şi modul de circulaţie a acestora sînt determinate de cadrul juridico-normativ în vigoare.

 

 

Anexa nr.2

la Hotărârea Guvernului

nr.156 din 11 februarie 2002

 

STRUCTURA

aparatului central al Companiei Naţionale

de Asigurări în Medicină

 

Conducerea

Direcţia juridică

Direcţia strategie şi guvernanţă instituţională

Direcţia relaţii cu beneficiarii

Direcţia asigurări în sănătate

Direcţia contractarea prestatorilor de servicii medicale

Direcţia medicamente

Direcţia economie

Direcţia contabilitate

Direcţia evaluare şi monitorizare

Direcţia tehnologii informaţionale

Secţia cooperare internaţională

Secţia administrare, achiziţii şi logistică

Serviciul resurse umane

Serviciul securitate internă şi integritate

Serviciul audit intern

Serviciul comunicare cu mass-media

[Anexa nr.2 introdusă prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]

 

 

Anexa nr.3

la Hotărârea Guvernului

nr.156 din 11 februarie 2002

 

LISTA

agenţiilor teritoriale ale Companiei Naţionale

de Asigurări în Medicină

 

1. Agenţia teritorială Centru (cu sediul în mun.Chişinău)

2. Agenţia teritorială Nord (cu sediul în mun.Bălţi)

3. Agenţia teritorială Sud (cu sediul în mun.Cahul), inclusiv cu reprezentanţa UTA Găgăuzia

4. Agenţia teritorială Est (cu sediul în or.Căuşeni)

5. Agenţia teritorială Vest (cu sediul în mun.Ungheni)

[Anexa nr.3 introdusă prin Hot.Guv. nr.728 din 30.09.2020, în vigoare 09.10.2020]