vineri, 23 mai 2003
627/23.05.2003 Hotărîre cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.759 din 6 august 1999
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
            cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului
              Republicii Moldova nr.759 din 6 august 1999

                        Nr.627  din  23.05.2003

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.97-98/668 din 31.05.2003

                                * * *
    Abrogat: 17.06.2005
    Hotărîrea Guvernului nr.565 din 10.06.2005

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.759 din 6 august 1999 "Cu
privire la aprobarea Structurii şi Regulamentului Ministerului Sănătăţii
al  Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova,  1999,
nr.87-89,  art.796),  cu modificările ulterioare, se modifică  după  cum
urmează:
    la punctul 2,  cuvintele  "exceptîndu-se personalul de deservire  şi
pază  a clădirilor" se substituie prin cuvintele "şi personalul scriptic
maxim de deservire şi pază a clădirilor în număr de 12 unităţi";
    anexa nr.2 la hotărîre se expune în redacţie nouă (se anexează).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                       Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Prim-viceprim-ministru                      Vasile Iovv
    Ministrul finanţelor                        Zinaida Grecianîi
    Ministrul sănătăţii                         Andrei Gherman
    Ministrul justiţiei                         Vasile Dolghieru

    Chişinău, 23 mai 2003.
    Nr. 627.

                                                Aprobată
                                        prin Hotărîrea Guvernului
                                       Republicii Moldova nr.627
                                            din 23 mai 2003

                                               "Anexa nr.2
                                          la Hotărîrea Guvernului
                                         Republicii Moldova nr.759
                                              din 6 august 1999

                             Regulamentul
                        Ministerului Sănătăţii

                        I. Dispoziţii generale
    1. Ministerul  Sănătăţii (în continuare - Ministerul) este un  organ
al   administraţiei   publice  centrale  de  specialitate,   obiectivele
principale  ale  căruia sînt elaborarea şi promovarea politicii unice  a
statului  în  domeniul  ocrotirii sănătăţii, perfecţionarea  continuă  a
sistemului sănătăţii în funcţie de dezvoltarea societăţii, instruirea şi
formarea   profesională   a  cadrelor  de  profil  medical,   asigurarea
cercetărilor   ştiinţifice,   evaluarea  şi  acreditarea   instituţiilor
medicale  şi  farmaceutice  întru  asigurarea  populaţiei  cu  asistenţă
medicală  şi  farmaceutică  de  calitate şi stabilirea  unui  sistem  de
supraveghere eficientă a stării sanitaro-epidemiologice în ţară.
    2. În activitatea   sa  Ministerul  se  călăuzeşte  de   Constituţia
Republicii   Moldova,  legile  şi  hotărîrile  Parlamentului,  decretele
Preşedintelui  Republicii Moldova, ordonanţele şi hotărîrile Guvernului,
de tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum
şi de prezentul Regulament.
    3. Ministerul    coordonează   organizarea   activităţii    curativ-
profilactice,   sanitaro-epidemiologice,  metodologice  şi  ştiinţifice,
nivelul  de  formare profesională şi utilizarea cadrelor, indiferent  de
tipul  de proprietate şi forma de organizare juridică a prestatorului de
servicii medicale.
    4. Ministerul  poate colabora cu autorităţile administraţiei publice
centrale  şi locale, asociaţiile medicale de profil şi alte  organizaţii
neguvernamentale în probleme de sănătate.
    5. Structura aparatului central şi efectivul-limită ale Ministerului
sînt aprobate de Guvern.
    6. Ministerul  este persoană juridică, dispune de cont  trezorerial,
inclusiv valutar şi de sigiliu cu Stema de Stat a Republicii Moldova.

          II. Sarcinile şi funcţiile de bază ale Ministerului
    7. Principalele sarcini şi funcţii de bază ale Ministerului sînt:
    promovarea politicii   de  stat  în  domeniul  ocrotirii  sănătăţii,
determinarea  priorităţilor  şi elaborarea concepţiei şi  strategiei  de
dezvoltare;
    perfecţionarea cadrului legislativ şi organizarea aplicării acestuia
pentru   realizarea   obiectivelor  Politicii  naţionale  de   sănătate,
Concepţiei  reformării  sistemului  asistenţei  medicale  din  Republica
Moldova,  Legii  ocrotirii sănătăţii, precum şi altor acte normative  cu
responsabilităţi în domeniu;
    elaborarea programelor  de  activitate, stabilirea  strategiilor  de
activitate, orientate spre dezvoltarea durabilă a sistemului de sănătate;
    crearea infrastructurii   teritoriale   medicale   prin   promovarea
principiilor fundamentale ale asistenţei medicale primare şi de urgenţă,
optimizarea   şi   raţionalizarea  asistenţei  medicale  de   staţionar,
dezvoltarea serviciului de recuperare medicală;
    evaluarea şi  monitorizarea stării sănătăţii mamei şi copilului,  cu
elaborarea ulterioară a măsurilor de ameliorare;
    organizarea implementării şi perfecţionării asigurărilor obligatorii
de  asistenţă  medicală, a minimumului de asistenţă  medicală  gratuită,
garantat  de  stat şi a prestării unor servicii medicale  contra  plată,
sporirea accesibilităţii populaţiei la serviciile medicale;
    promovarea politicii   de  formare  a  preţurilor  şi  tarifelor  la
serviciile  medicale,  înaintarea  propunerilor  privind  perfecţionarea
mecanismelor de finanţare a sectorului de sănătate;
    studierea stării  sănătăţii populaţiei, a factorilor ce o  determină
şi  a  gradului  de  asigurare  cu  asistenţă  medicală,  elaborarea  şi
înaintarea   propunerilor   orientate  spre  perfecţionarea   situaţiei,
elaborarea pronosticurilor;
    organizarea realizării  programelor naţionale ce ţin de sistemul  de
sănătate,  centralizarea mijloacelor necesare pentru finanţarea  acestor
programe;
    coordonarea activităţii  diverselor  organe  de stat  preocupate  de
soluţionarea    problemelor    sănătăţii,   măsurilor   sectoriale    şi
intersectoriale orientate spre fortificarea sănătăţii populaţiei;
    organizarea acreditării   unităţilor  sanitare  şi  farmaceutice  şi
instituţiilor  de educaţie continuă, în modul stabilit de legislaţia  în
vigoare;
    coordonarea strategiei  de  dezvoltare a serviciului farmaceutic  şi
implementarea politicii naţionale în domeniul medicamentului;
    organizarea şi dirijarea Serviciului sanitaro-epidemiologic de stat,
coordonarea  activităţii autorităţilor publice, persoanelor juridice  şi
fizice  în  realizarea  prevederilor actelor  legislative  şi  normative
privind asigurarea bunăstării sanitaro-epidemiologice a populaţiei;
    promovarea concepţiei    privind   organizarea   şi    implementarea
monitoringului socio-igienic;
    planificarea  şi  organizarea imunizării populaţiei  contra  bolilor
infecţioase care pot fi prevenite prin vaccinare;
    coordonarea activităţilor  cu  organele şi serviciile  abilitate  cu
funcţii de supraveghere şi control de stat;
    organizarea măsurilor      profilactice     sanitaro-igienice     şi
sanitaro-antiepidemice;
    promovarea şi coordonarea activităţilor de colaborare internaţională
în domeniul medicinei preventive;
    planificarea  şi  coordonarea  elaborării şi prezentarea  în  adresa
autorităţilor  administraţiei  publice  centrale şi  locale  a  analizei
situaţiei privind realizarea prevederilor actelor normative, referitoare
la   asigurarea  sanitaro-epidemiologică  a  populaţiei,  cu   definirea
direcţiilor prioritare de activitate şi măsurilor concrete de ameliorare
a situaţiei;
    acordarea asistenţei    metodico-organizatorice   şi    consultative
serviciilor sanitaro-epidemiologice departamentale;
    monitorizarea         directivelor        privind         asigurarea
sanitaro-epidemiologică   a   populaţiei,  pregătirea  propunerilor   şi
materialelor  pentru  examinarea în Guvern şi la  Colegiul  Ministerului
Sănătăţii;
    coordonarea activităţilor  de educaţie pentru sănătate şi promovarea
modului sănătos de viaţă;
    asigurarea supravegherii sanitaro-epidemiologice de stat, informarea
sistematică   a  populaţiei  despre  starea  sanitaro-epdemiologică   şi
ecologo-igienică în teritoriul republicii;
    coordonarea activităţii    instituţiilor    curative   şi    medico-
ştiinţifice,  indiferent de subordonarea lor departamentală şi tipul  de
proprietate, în cazul declanşării unor situaţii excepţionale (calamităţi
naturale,  epidemii, epizootii, acte de terorism etc.), contribuirea  la
asigurarea  stării  de pregătire permanentă a instituţiilor  din  cadrul
sistemului de ocrotire a sănătăţii pentru activitate în aceste condiţii;
    promovarea politicii  de  asigurare  cu  echipament  necesar  pentru
implementarea  tehnologiilor  avansate  de diagnosticare,  tratament  şi
recuperare;
    crearea unui   sistem  informaţional  adecvat  în  instituţiile  din
sistemul ocrotirii sănătăţii;
    coordonarea şi  favorizarea  desfăşurării  cercetărilor  ştiinţifice
prioritare  în  domeniul  ocrotirii sănătăţii,  elaborării  normativelor
unice,   standardelor   şi  schemelor  de  tratament,   contribuind   la
implementarea lor în practica medicală;
    dirijarea activităţii  direcţiilor (departamentelor) de sănătate ale
unităţilor administrativ-teritoriale de gradul doi;
    participarea  la  elaborarea proiectelor planurilor de  admitere  pe
specialităţi  şi  specializări la profilul medical, în  instituţiile  de
învăţămînt   superior  universitar,  de  scurtă  durată  şi   instruirii
postuniversitare;
    organizarea şi  coordonarea procesului de atestare a  specialiştilor
cu studii medicale şi farmaceutice;
    elaborarea, aprobarea  şi  implementarea standardelor  naţionale  în
învăţămîntul  medical  superior de specialitate, în comun cu  Ministerul
Educaţiei;
    coordonarea activităţii   de  cercetare  ştiinţifică  şi  dezvoltare
tehnologică desfăşurată în instituţiile din ramura sănătăţii;
    elaborarea şi    înaintarea   propunerilor   vizînd   perfecţionarea
sistemului  de remunerare a muncii şi asigurarea socială a  lucrătorilor
din   ramură,   supravegherea   asigurării   drepturilor   sociale   ale
specialiştilor din ramura sănătăţii;
    asigurarea executării  prevederilor  legislaţiei  privind  protecţia
civilă şi evidenţa militară în instituţiile subordonate;
    dezvoltarea colaborării   internaţionale   în  domeniul   sănătăţii,
formării   profesionale,   perfecţionării   cadrelor   medicale   şi   a
cercetărilor ştiinţifice în domeniul medicinei şi farmaciei;
    prezentarea anuală Guvernului a raportului privind starea sistemului
sanatatii si directiile de dezvoltare ale acestui sistem.

                     III. Drepturile Ministerului
    8. Pentru exercitarea   funcţiilor   ce-i  revin,  Ministerul   este
învestit cu următoarele drepturi:
    să solicite de  la ministere, departamente şi de la alte organe  ale
administraţiei   publice  centrale  de  specialitate,  de  la   organele
administraţiei publice locale, precum şi de la întreprinderi, instituţii
şi organizaţii informaţiile necesare pentru a-şi exercita funcţiile;
    să antreneze,  prin  acord  mutual, reprezentanţi  ai  ministerelor,
departamentelor,  de la alte organe ale administraţiei publice  centrale
de  specialitate  şi  de la organele administraţiei publice  locale,  la
examinarea  şi  soluţionarea  problemelor ce ţin de  domeniul  ocrotirii
sănătăţii;
    să adopte ordine  şi decizii întru îndeplinirea sarcinilor prevăzute
de prezentul regulament;
    să înainteze  propuneri executorii pentru ministere, departamente şi
alte  organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, precum
şi  pentru  organele  administraţiei publice locale,  vizînd  problemele
acordării asistenţei sanitaro-epidemiologice populaţiei;
    să determine,  în  modul  stabilit  de lege,  reţeaua,  tipurile  şi
structura unităţilor medico-sanitare;
    să numească şi  să  elibereze  din funcţie  conducătorii  unităţilor
subordonate;
    să coordoneze  contractele  de  acordare a  asistenţei  medicale  în
cadrul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, în caz dacă parte
la contract este o instituţie medico-sanitară republicană;
    să elaboreze,  în  comun  cu Ministerul Finanţelor,  normativele  şi
modul de finanţare de către stat a sistemului de sănătate;
    să stabilească, în funcţie de orientările prioritare ale dezvoltării
sistemului  de  sănătate, indicii de performanţă şi volumul  alocaţiilor
bugetare pentru instituţiile din subordine;
    să delege, în  conformitate  cu legislaţia, unele împuterniciri  ale
sale organelor sanitare teritoriale;
    să efectueze analiza şi prognoza indicatorilor economico-financiari,
să   coordoneze   activitatea   economico-financiară   a   instituţiilor
subordonate;
    să administreze  proprietatea de stat în măsura în care Guvernul i-a
delegat aceste funcţii, conform actelor normative în vigoare;
    să constituie,  să reorganizeze sau să lichideze, în conformitate cu
legislaţia în vigoare, instituţiile subordonate;
    să instituie  consilii  ştiinţifice,  alte consilii  şi  grupuri  de
experţi   în   sfera  sănătăţii,  formării  profesionale,   cercetărilor
ştiinţifice;
    să modernizeze    structurile   şi   să   aplice   noi    tehnologii
informaţionale şi de comunicare în sistemul sănătăţii;
    să înainteze   Guvernului   propuneri   vizînd   perfecţionarea   şi
modificarea  legislaţiei  în  sfera  medicinei,  formării  profesionale,
perfecţionării   şi   atestării  cadrelor  medicale   şi   farmaceutice,
cercetărilor ştiinţifice;
    să stabilească  anual lista şi cota specializărilor necesare de a fi
pregătite  pentru  economia naţională prin  instruirea  postuniversitară
rezidenţiat, secundariat clinic şi specializare primară;
    să controleze şi să analizeze activitatea unităţilor medico-sanitare
subordonate  şi a altor instituţii medico-sanitare, indiferent de  tipul
de  proprietate  şi forma de organizare juridică,  inclusiv  exercitarea
obligaţiunilor profesionale de către lucrătorii sistemului de sănătate;
    să negocieze  şi  să  încheie, în limitele competenţei  şi  în  baza
legislaţiei   în  vigoare,  acorduri  şi  protocoale  de  cooperare   şi
colaborare  în domeniul sănătăţii, formării profesionale, perfecţionării
şi   atestării   cadrelor  medicale  şi  farmaceutice  şi   cercetărilor
ştiinţifice   cu   ministerele  şi  alte  organisme  guvernamentale   şi
neguvernamentale din străinătate;
    să organizeze  trimiterea pacienţilor, în caz de necesitate,  pentru
consultare şi tratament peste hotarele ţării;
    să autorizeze  studiile  superioare de specialitate şi  specializare
care  urmează  a  fi  obţinute în  cadrul  instituţiilor  de  învăţămînt
superior medical şi farmaceutic de peste hotarele ţării;
    să confirme studiile universitare, postuniversitare şi superioare de
scurtă  durată obţinute în cadrul instituţiilor de învăţămînt medical şi
farmaceutic din ţară;
    să supravegheze  utilizarea  cadrelor  medicale şi  farmaceutice  în
cadrul unităţilor medico-sanitare, să repartizeze tinerii specialişti cu
studii  superioare universitare şi superioare de scurtă durată de profil
medical şi farmaceutic pentru plasarea în cîmpul muncii, în conformitate
cu necesităţile reale ale sistemului de sănătate;
    să elaboreze   şi  să  aprobe  regulamentele-tip  ale  instituţiilor
subordonate,   să  coordoneze  statele  de  funcţii  ale   instituţiilor
subordonate;
    să înainteze  candidaturile  angajaţilor din sistemul  sănătăţii  cu
merite deosebite pentru decernarea distincţiilor de stat;
    să aplice, în  modul stabilit de lege, măsuri în vederea  realizării
programelor de activitate a Ministerului;
    să monitorizeze  realizarea  politicii  de  reformare  a  sistemului
sănătăţii;
    să centralizeze,  în  procesul  formării  şi  executării  bugetului,
mijloacele  băneşti din alocaţiile totale, prevăzute în bugetul de  stat
pentru  ocrotirea  sănătăţii,  precum  şi în planurile  de  finanţare  a
instituţiilor  medico-sanitare în vederea procurării, pe bază de tender,
a  medicamentelor,  articolelor  de uz medical,  utilajului  medical  şi
mijloacelor   de  transport  sanitar  pentru  unităţile  medico-sanitare
subordonate  Ministerului şi autorităţilor administraţiei publice locale
şi  pentru bolnavii, al căror tratament este asigurat de stat, precum şi
în  vederea  acoperirii  cheltuielilor legate  de  controlul  calităţii,
recepţionarea,  depozitarea  şi  repartizarea ajutoarelor  umanitare  şi
tratamentul  bolnavilor  şi investigaţiile costisitoare în  instituţiile
medicale  din Republica Moldova şi, după caz, peste hotarele republicii,
în limita alocaţiilor bugetare prevăzute pentru programele naţionale din
domeniul ocrotirii sănătăţii pentru anul respectiv;
    alte drepturi necesare pentru realizarea sarcinilor sale de bază.

               IV. Organizarea activităţii Ministerului
    9. Ministerul  îşi  organizează activitatea în baza principiilor  de
colegialitate  la  elaborarea  deciziilor şi de răspundere  personală  a
conducătorilor pentru deciziile adoptate în limitele competenţei lor.
    10. Ministerul este condus de ministrul sănătăţii, numit şi eliberat
din funcţie în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    11. Ministrul  este asistat în conducere de prim-viceministru şi doi
viceminiştri,  desemnaţi  şi  eliberaţi  din funcţie  prin  hotărîre  de
Guvern,  la  propunerea ministrului. Ministrul  delimitează  atribuţiile
viceminiştrilor.
    12. Viceminiştrii  şi  conducătorii subdiviziunilor  interioare  ale
aparatului  central  al Ministerului poartă răspundere personală  pentru
activitatea  şi deciziile luate în limitele competenţei lor,  delimitate
prin ordinul ministrului.
    13. Conducătorii  de subdiviziuni şi specialiştii Ministerului  sînt
selectaţi  pe  criterii de conformitate şi competenţă  profesională.  Ei
sînt desemnaţi şi eliberaţi din funcţie prin ordinul ministrului.
    14. În cadrul   Ministerului  funcţionează  în  calitate  de   organ
consultativ  Colegiul  Ministerului, al cărui preşedinte este  ministrul
sănătăţii.
    15. Componenţa  numerică şi nominală a Colegiului Ministerului  este
propusă  de ministru şi aprobată prin hotărîre de Guvern.  Viceminiştrii
sănătăţii sînt membri ai Colegiului din oficiu.
    16. Activitatea   Colegiului  Ministerului  se  desfăşoară   conform
regulamentului de activitate.

                 V. Atribuţiile ministrului sănătăţii
    17. Ministrul are următoarele atribuţii:
    reprezintă Ministerul  în raporturile cu ministerele, departamentele
şi alte persoane juridice, precum şi în relaţii internaţionale;
    asigură executarea în sistemul ocrotirii sănătăţii a Constituţiei şi
legilor   Republicii  Moldova,  decretelor  Preşedintelui,   hotărîrilor
Parlamentului,  hotărîrilor,  ordonanţelor şi dispoziţiilor  Guvernului,
precum şi tratatelor internaţionale.
    poartă răspundere  personală pentru realizarea politicii de stat  în
domeniul sănătăţii şi a sarcinilor date în seama Ministerului;
    prezidează şedinţele  şi  pune  în  aplicare  hotărîrile  Colegiului
Ministerului;
    stabileşte competenţa  şi responsabilitatea viceminiştrilor, şefilor
de  direcţii şi secţii ale Ministerului pentru dirijarea unor domenii de
activitate    ale    acestuia,   pentru    activitatea    instituţiilor,
întreprinderilor şi organizaţiilor din subordine;
    aprobă statele  de  personal şi salariile angajaţilor  Ministerului,
este în drept să modifice structura aparatului central al Ministerului;
    angajează şi  concediază  cadrele aparatului ministerial în  caz  de
necesitate  a eficientizării activităţii manageriale a Ministerului,  în
limitele  fondului  de  retribuire a muncii şi  a  efectivului  scriptic
aprobat de Guvern;
    aprobă regulamentele  direcţiilor şi secţiilor Ministerului,  precum
şi   regulamentele   (statutele)  instituţiilor,   întreprinderilor   şi
organizaţiilor   din   sistemul   ocrotirii   sănătăţii,   cu   excepţia
instituţiilor medicale din cadrul armatei şi organelor de justiţie;
    numeşte şi eliberează   din   funcţie   conducătorii   instituţiilor
medicale republicane, coordonează statele de personal;
    prezintă, în  modul stabilit, spre examinare Guvernului proiecte  de
hotărîri, de programe şi alte acte normative;
    emite ordine   şi  alte  acte  de  bază  întru  executarea   legilor
Republicii  Moldova,  a  actelor  Preşedintelui  Republicii  Moldova,  a
hotărîrilor  şi  dispoziţiilor  Guvernului, organizează  şi  controlează
executarea lor;
    emite ordine   şi   instrucţiuni  executorii   pentru   instituţiile
medicale,   toate   organizaţiile  şi  întreprinderile,  indiferent   de
subordonarea  lor departamentală şi tipul de proprietate, în  problemele
protecţiei   teritoriului   republicii  împotriva  răspîndirii   bolilor
contagioase  prin măsuri de carantină, asistenţă sanitaro-epidemiologică
acordată  populaţiei,  precum  şi  în alte  probleme  privind  ocrotirea
sănătăţii;
    exercită şi alte împuterniciri, atribuite prin legislaţie.
    18. În lipsa    ministrului,   funcţiile   acestuia   le    exercită
prim-viceministrul  sau unul dintre viceminiştri, desemnat prin ordin de
către ministru".