HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.759 din 6 august 1999 Nr.627 din 23.05.2003 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.97-98/668 din 31.05.2003 * * *
Abrogat: 17.06.2005 Hotărîrea Guvernului nr.565 din 10.06.2005 Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.759 din 6 august 1999 "Cu privire la aprobarea Structurii şi Regulamentului Ministerului Sănătăţii al Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.87-89, art.796), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează: la punctul 2, cuvintele "exceptîndu-se personalul de deservire şi pază a clădirilor" se substituie prin cuvintele "şi personalul scriptic maxim de deservire şi pază a clădirilor în număr de 12 unităţi"; anexa nr.2 la hotărîre se expune în redacţie nouă (se anexează). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Vasile TARLEV Contrasemnată: Prim-viceprim-ministru Vasile Iovv Ministrul finanţelor Zinaida Grecianîi Ministrul sănătăţii Andrei Gherman Ministrul justiţiei Vasile Dolghieru Chişinău, 23 mai 2003. Nr. 627. Aprobată prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.627 din 23 mai 2003 "Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.759 din 6 august 1999 Regulamentul Ministerului Sănătăţii I. Dispoziţii generale 1. Ministerul Sănătăţii (în continuare - Ministerul) este un organ al administraţiei publice centrale de specialitate, obiectivele principale ale căruia sînt elaborarea şi promovarea politicii unice a statului în domeniul ocrotirii sănătăţii, perfecţionarea continuă a sistemului sănătăţii în funcţie de dezvoltarea societăţii, instruirea şi formarea profesională a cadrelor de profil medical, asigurarea cercetărilor ştiinţifice, evaluarea şi acreditarea instituţiilor medicale şi farmaceutice întru asigurarea populaţiei cu asistenţă medicală şi farmaceutică de calitate şi stabilirea unui sistem de supraveghere eficientă a stării sanitaro-epidemiologice în ţară. 2. În activitatea sa Ministerul se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, legile şi hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele şi hotărîrile Guvernului, de tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi de prezentul Regulament. 3. Ministerul coordonează organizarea activităţii curativ- profilactice, sanitaro-epidemiologice, metodologice şi ştiinţifice, nivelul de formare profesională şi utilizarea cadrelor, indiferent de tipul de proprietate şi forma de organizare juridică a prestatorului de servicii medicale. 4. Ministerul poate colabora cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, asociaţiile medicale de profil şi alte organizaţii neguvernamentale în probleme de sănătate. 5. Structura aparatului central şi efectivul-limită ale Ministerului sînt aprobate de Guvern. 6. Ministerul este persoană juridică, dispune de cont trezorerial, inclusiv valutar şi de sigiliu cu Stema de Stat a Republicii Moldova. II. Sarcinile şi funcţiile de bază ale Ministerului 7. Principalele sarcini şi funcţii de bază ale Ministerului sînt: promovarea politicii de stat în domeniul ocrotirii sănătăţii, determinarea priorităţilor şi elaborarea concepţiei şi strategiei de dezvoltare; perfecţionarea cadrului legislativ şi organizarea aplicării acestuia pentru realizarea obiectivelor Politicii naţionale de sănătate, Concepţiei reformării sistemului asistenţei medicale din Republica Moldova, Legii ocrotirii sănătăţii, precum şi altor acte normative cu responsabilităţi în domeniu; elaborarea programelor de activitate, stabilirea strategiilor de activitate, orientate spre dezvoltarea durabilă a sistemului de sănătate; crearea infrastructurii teritoriale medicale prin promovarea principiilor fundamentale ale asistenţei medicale primare şi de urgenţă, optimizarea şi raţionalizarea asistenţei medicale de staţionar, dezvoltarea serviciului de recuperare medicală; evaluarea şi monitorizarea stării sănătăţii mamei şi copilului, cu elaborarea ulterioară a măsurilor de ameliorare; organizarea implementării şi perfecţionării asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, a minimumului de asistenţă medicală gratuită, garantat de stat şi a prestării unor servicii medicale contra plată, sporirea accesibilităţii populaţiei la serviciile medicale; promovarea politicii de formare a preţurilor şi tarifelor la serviciile medicale, înaintarea propunerilor privind perfecţionarea mecanismelor de finanţare a sectorului de sănătate; studierea stării sănătăţii populaţiei, a factorilor ce o determină şi a gradului de asigurare cu asistenţă medicală, elaborarea şi înaintarea propunerilor orientate spre perfecţionarea situaţiei, elaborarea pronosticurilor; organizarea realizării programelor naţionale ce ţin de sistemul de sănătate, centralizarea mijloacelor necesare pentru finanţarea acestor programe; coordonarea activităţii diverselor organe de stat preocupate de soluţionarea problemelor sănătăţii, măsurilor sectoriale şi intersectoriale orientate spre fortificarea sănătăţii populaţiei; organizarea acreditării unităţilor sanitare şi farmaceutice şi instituţiilor de educaţie continuă, în modul stabilit de legislaţia în vigoare; coordonarea strategiei de dezvoltare a serviciului farmaceutic şi implementarea politicii naţionale în domeniul medicamentului; organizarea şi dirijarea Serviciului sanitaro-epidemiologic de stat, coordonarea activităţii autorităţilor publice, persoanelor juridice şi fizice în realizarea prevederilor actelor legislative şi normative privind asigurarea bunăstării sanitaro-epidemiologice a populaţiei; promovarea concepţiei privind organizarea şi implementarea monitoringului socio-igienic; planificarea şi organizarea imunizării populaţiei contra bolilor infecţioase care pot fi prevenite prin vaccinare; coordonarea activităţilor cu organele şi serviciile abilitate cu funcţii de supraveghere şi control de stat; organizarea măsurilor profilactice sanitaro-igienice şi sanitaro-antiepidemice; promovarea şi coordonarea activităţilor de colaborare internaţională în domeniul medicinei preventive; planificarea şi coordonarea elaborării şi prezentarea în adresa autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale a analizei situaţiei privind realizarea prevederilor actelor normative, referitoare la asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei, cu definirea direcţiilor prioritare de activitate şi măsurilor concrete de ameliorare a situaţiei; acordarea asistenţei metodico-organizatorice şi consultative serviciilor sanitaro-epidemiologice departamentale; monitorizarea directivelor privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei, pregătirea propunerilor şi materialelor pentru examinarea în Guvern şi la Colegiul Ministerului Sănătăţii; coordonarea activităţilor de educaţie pentru sănătate şi promovarea modului sănătos de viaţă; asigurarea supravegherii sanitaro-epidemiologice de stat, informarea sistematică a populaţiei despre starea sanitaro-epdemiologică şi ecologo-igienică în teritoriul republicii; coordonarea activităţii instituţiilor curative şi medico- ştiinţifice, indiferent de subordonarea lor departamentală şi tipul de proprietate, în cazul declanşării unor situaţii excepţionale (calamităţi naturale, epidemii, epizootii, acte de terorism etc.), contribuirea la asigurarea stării de pregătire permanentă a instituţiilor din cadrul sistemului de ocrotire a sănătăţii pentru activitate în aceste condiţii; promovarea politicii de asigurare cu echipament necesar pentru implementarea tehnologiilor avansate de diagnosticare, tratament şi recuperare; crearea unui sistem informaţional adecvat în instituţiile din sistemul ocrotirii sănătăţii; coordonarea şi favorizarea desfăşurării cercetărilor ştiinţifice prioritare în domeniul ocrotirii sănătăţii, elaborării normativelor unice, standardelor şi schemelor de tratament, contribuind la implementarea lor în practica medicală; dirijarea activităţii direcţiilor (departamentelor) de sănătate ale unităţilor administrativ-teritoriale de gradul doi; participarea la elaborarea proiectelor planurilor de admitere pe specialităţi şi specializări la profilul medical, în instituţiile de învăţămînt superior universitar, de scurtă durată şi instruirii postuniversitare; organizarea şi coordonarea procesului de atestare a specialiştilor cu studii medicale şi farmaceutice; elaborarea, aprobarea şi implementarea standardelor naţionale în învăţămîntul medical superior de specialitate, în comun cu Ministerul Educaţiei; coordonarea activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică desfăşurată în instituţiile din ramura sănătăţii; elaborarea şi înaintarea propunerilor vizînd perfecţionarea sistemului de remunerare a muncii şi asigurarea socială a lucrătorilor din ramură, supravegherea asigurării drepturilor sociale ale specialiştilor din ramura sănătăţii; asigurarea executării prevederilor legislaţiei privind protecţia civilă şi evidenţa militară în instituţiile subordonate; dezvoltarea colaborării internaţionale în domeniul sănătăţii, formării profesionale, perfecţionării cadrelor medicale şi a cercetărilor ştiinţifice în domeniul medicinei şi farmaciei; prezentarea anuală Guvernului a raportului privind starea sistemului sanatatii si directiile de dezvoltare ale acestui sistem. III. Drepturile Ministerului 8. Pentru exercitarea funcţiilor ce-i revin, Ministerul este învestit cu următoarele drepturi: să solicite de la ministere, departamente şi de la alte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, de la organele administraţiei publice locale, precum şi de la întreprinderi, instituţii şi organizaţii informaţiile necesare pentru a-şi exercita funcţiile; să antreneze, prin acord mutual, reprezentanţi ai ministerelor, departamentelor, de la alte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate şi de la organele administraţiei publice locale, la examinarea şi soluţionarea problemelor ce ţin de domeniul ocrotirii sănătăţii; să adopte ordine şi decizii întru îndeplinirea sarcinilor prevăzute de prezentul regulament; să înainteze propuneri executorii pentru ministere, departamente şi alte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, precum şi pentru organele administraţiei publice locale, vizînd problemele acordării asistenţei sanitaro-epidemiologice populaţiei; să determine, în modul stabilit de lege, reţeaua, tipurile şi structura unităţilor medico-sanitare; să numească şi să elibereze din funcţie conducătorii unităţilor subordonate; să coordoneze contractele de acordare a asistenţei medicale în cadrul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, în caz dacă parte la contract este o instituţie medico-sanitară republicană; să elaboreze, în comun cu Ministerul Finanţelor, normativele şi modul de finanţare de către stat a sistemului de sănătate; să stabilească, în funcţie de orientările prioritare ale dezvoltării sistemului de sănătate, indicii de performanţă şi volumul alocaţiilor bugetare pentru instituţiile din subordine; să delege, în conformitate cu legislaţia, unele împuterniciri ale sale organelor sanitare teritoriale; să efectueze analiza şi prognoza indicatorilor economico-financiari, să coordoneze activitatea economico-financiară a instituţiilor subordonate; să administreze proprietatea de stat în măsura în care Guvernul i-a delegat aceste funcţii, conform actelor normative în vigoare; să constituie, să reorganizeze sau să lichideze, în conformitate cu legislaţia în vigoare, instituţiile subordonate; să instituie consilii ştiinţifice, alte consilii şi grupuri de experţi în sfera sănătăţii, formării profesionale, cercetărilor ştiinţifice; să modernizeze structurile şi să aplice noi tehnologii informaţionale şi de comunicare în sistemul sănătăţii; să înainteze Guvernului propuneri vizînd perfecţionarea şi modificarea legislaţiei în sfera medicinei, formării profesionale, perfecţionării şi atestării cadrelor medicale şi farmaceutice, cercetărilor ştiinţifice; să stabilească anual lista şi cota specializărilor necesare de a fi pregătite pentru economia naţională prin instruirea postuniversitară rezidenţiat, secundariat clinic şi specializare primară; să controleze şi să analizeze activitatea unităţilor medico-sanitare subordonate şi a altor instituţii medico-sanitare, indiferent de tipul de proprietate şi forma de organizare juridică, inclusiv exercitarea obligaţiunilor profesionale de către lucrătorii sistemului de sănătate; să negocieze şi să încheie, în limitele competenţei şi în baza legislaţiei în vigoare, acorduri şi protocoale de cooperare şi colaborare în domeniul sănătăţii, formării profesionale, perfecţionării şi atestării cadrelor medicale şi farmaceutice şi cercetărilor ştiinţifice cu ministerele şi alte organisme guvernamentale şi neguvernamentale din străinătate; să organizeze trimiterea pacienţilor, în caz de necesitate, pentru consultare şi tratament peste hotarele ţării; să autorizeze studiile superioare de specialitate şi specializare care urmează a fi obţinute în cadrul instituţiilor de învăţămînt superior medical şi farmaceutic de peste hotarele ţării; să confirme studiile universitare, postuniversitare şi superioare de scurtă durată obţinute în cadrul instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic din ţară; să supravegheze utilizarea cadrelor medicale şi farmaceutice în cadrul unităţilor medico-sanitare, să repartizeze tinerii specialişti cu studii superioare universitare şi superioare de scurtă durată de profil medical şi farmaceutic pentru plasarea în cîmpul muncii, în conformitate cu necesităţile reale ale sistemului de sănătate; să elaboreze şi să aprobe regulamentele-tip ale instituţiilor subordonate, să coordoneze statele de funcţii ale instituţiilor subordonate; să înainteze candidaturile angajaţilor din sistemul sănătăţii cu merite deosebite pentru decernarea distincţiilor de stat; să aplice, în modul stabilit de lege, măsuri în vederea realizării programelor de activitate a Ministerului; să monitorizeze realizarea politicii de reformare a sistemului sănătăţii; să centralizeze, în procesul formării şi executării bugetului, mijloacele băneşti din alocaţiile totale, prevăzute în bugetul de stat pentru ocrotirea sănătăţii, precum şi în planurile de finanţare a instituţiilor medico-sanitare în vederea procurării, pe bază de tender, a medicamentelor, articolelor de uz medical, utilajului medical şi mijloacelor de transport sanitar pentru unităţile medico-sanitare subordonate Ministerului şi autorităţilor administraţiei publice locale şi pentru bolnavii, al căror tratament este asigurat de stat, precum şi în vederea acoperirii cheltuielilor legate de controlul calităţii, recepţionarea, depozitarea şi repartizarea ajutoarelor umanitare şi tratamentul bolnavilor şi investigaţiile costisitoare în instituţiile medicale din Republica Moldova şi, după caz, peste hotarele republicii, în limita alocaţiilor bugetare prevăzute pentru programele naţionale din domeniul ocrotirii sănătăţii pentru anul respectiv; alte drepturi necesare pentru realizarea sarcinilor sale de bază. IV. Organizarea activităţii Ministerului 9. Ministerul îşi organizează activitatea în baza principiilor de colegialitate la elaborarea deciziilor şi de răspundere personală a conducătorilor pentru deciziile adoptate în limitele competenţei lor. 10. Ministerul este condus de ministrul sănătăţii, numit şi eliberat din funcţie în conformitate cu legislaţia în vigoare. 11. Ministrul este asistat în conducere de prim-viceministru şi doi viceminiştri, desemnaţi şi eliberaţi din funcţie prin hotărîre de Guvern, la propunerea ministrului. Ministrul delimitează atribuţiile viceminiştrilor. 12. Viceminiştrii şi conducătorii subdiviziunilor interioare ale aparatului central al Ministerului poartă răspundere personală pentru activitatea şi deciziile luate în limitele competenţei lor, delimitate prin ordinul ministrului. 13. Conducătorii de subdiviziuni şi specialiştii Ministerului sînt selectaţi pe criterii de conformitate şi competenţă profesională. Ei sînt desemnaţi şi eliberaţi din funcţie prin ordinul ministrului. 14. În cadrul Ministerului funcţionează în calitate de organ consultativ Colegiul Ministerului, al cărui preşedinte este ministrul sănătăţii. 15. Componenţa numerică şi nominală a Colegiului Ministerului este propusă de ministru şi aprobată prin hotărîre de Guvern. Viceminiştrii sănătăţii sînt membri ai Colegiului din oficiu. 16. Activitatea Colegiului Ministerului se desfăşoară conform regulamentului de activitate. V. Atribuţiile ministrului sănătăţii 17. Ministrul are următoarele atribuţii: reprezintă Ministerul în raporturile cu ministerele, departamentele şi alte persoane juridice, precum şi în relaţii internaţionale; asigură executarea în sistemul ocrotirii sănătăţii a Constituţiei şi legilor Republicii Moldova, decretelor Preşedintelui, hotărîrilor Parlamentului, hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi tratatelor internaţionale. poartă răspundere personală pentru realizarea politicii de stat în domeniul sănătăţii şi a sarcinilor date în seama Ministerului; prezidează şedinţele şi pune în aplicare hotărîrile Colegiului Ministerului; stabileşte competenţa şi responsabilitatea viceminiştrilor, şefilor de direcţii şi secţii ale Ministerului pentru dirijarea unor domenii de activitate ale acestuia, pentru activitatea instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor din subordine; aprobă statele de personal şi salariile angajaţilor Ministerului, este în drept să modifice structura aparatului central al Ministerului; angajează şi concediază cadrele aparatului ministerial în caz de necesitate a eficientizării activităţii manageriale a Ministerului, în limitele fondului de retribuire a muncii şi a efectivului scriptic aprobat de Guvern; aprobă regulamentele direcţiilor şi secţiilor Ministerului, precum şi regulamentele (statutele) instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor din sistemul ocrotirii sănătăţii, cu excepţia instituţiilor medicale din cadrul armatei şi organelor de justiţie; numeşte şi eliberează din funcţie conducătorii instituţiilor medicale republicane, coordonează statele de personal; prezintă, în modul stabilit, spre examinare Guvernului proiecte de hotărîri, de programe şi alte acte normative; emite ordine şi alte acte de bază întru executarea legilor Republicii Moldova, a actelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, organizează şi controlează executarea lor; emite ordine şi instrucţiuni executorii pentru instituţiile medicale, toate organizaţiile şi întreprinderile, indiferent de subordonarea lor departamentală şi tipul de proprietate, în problemele protecţiei teritoriului republicii împotriva răspîndirii bolilor contagioase prin măsuri de carantină, asistenţă sanitaro-epidemiologică acordată populaţiei, precum şi în alte probleme privind ocrotirea sănătăţii; exercită şi alte împuterniciri, atribuite prin legislaţie. 18. În lipsa ministrului, funcţiile acestuia le exercită prim-viceministrul sau unul dintre viceminiştri, desemnat prin ordin de către ministru".

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀