H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la evidenţa militară
nr. 631 din 23.05.2003
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.99-103/672 din 06.06.2003
* * *
Notă: În textul hotărîrii sintagma “Departamentul Administrativ-Militar” se substituie prin sintagma “Marele Stat Major al Armatei Naţionale” conform Hot.Guv. nr.246 din 02.03.2007, în vigoare 16.03.2007
Întru executarea prevederilor legilor cu privire la pregătirea cetăţenilor pentru apărarea Patriei nr.1245-XV din 18 iulie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.137-138, art.1054), cu privire la rezerva Forţelor Armate nr.1244-XV din 18 iulie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.124-125, art.989), Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la evidenţa militară (se anexează).
2. Ministerele, departamentele, autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile publice şi agenţii economici cu orice tip de proprietate vor organiza evidenţa militară a cetăţenilor cu obligaţii militare în conformitate cu regulamentul adoptat.
3. Ministerul Apărării va asigura prin intermediul Marelui Stat Major al Armatei Naţionale controlul permanent al îndeplinirii de către autorităţile administraţiei publice locale şi instituţiile publice, precum şi de către agenţii economici a obligaţiilor lor în domeniul evidenţei militare.
4. Marele Stat Major al Armatei Naţionale al Ministerului Apărării în comun cu Departamentul Tehnologii Informaţionale vor elabora şi vor prezenta pînă la 1 martie 2004 Guvernului spre examinare proiectul concepţiei privind registrul de stat al resurselor de mobilizare.
PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA | Vasile TARLEV |
Contrasemnată: | |
Ministrul apărării | Victor Gaiciuc |
Ministrul justiţiei | Vasile Dolghieru |
Chişinău, 23 mai 2003. | |
Nr.631. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.631 din 23 mai 2003
REGULAMENTUL
cu privire la evidenţa militară
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul regulament stabileşte principiile de organizare a evidenţei militare, atribuţiile în acest domeniu ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, organelor administrativ-militare, instituţiilor publice, indiferent de apartenenţa lor departamentală, tipul de proprietate şi de organizare juridică, precum şi aspectele tehnico-materiale şi financiare ale sistemului de evidenţă militară.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.831 din 01.11.2023, în vigoare 09.11.2023]
2. Evidenţa militară a cetăţenilor reprezintă ansamblul activităţilor de cunoaştere şi actualizare a datelor referitoare la identitatea persoanei, pregătirea militară şi în specialitate, locul de muncă, funcţia, domiciliul, reşedinţa, precum şi informaţia privind plecarea peste hotarele Republicii Moldova pe un termen mai mare decît cel prevăzut de legislaţie a cetăţenilor cu obligaţii militare.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.1352 din 16.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
3. Evidenţa militară a cetăţenilor se ţine în scopul cunoaşterii existentului şi valorii calitative a cetăţenilor cu obligaţii militare, pentru completarea Forţelor Armate pe timp de pace, la declararea stării de urgenţă, de asediu şi de război, precum şi pentru satisfacerea nevoilor economico-sociale ale ţării în aceste situaţii.
4. Evidenţa militară a cetăţenilor este asigurată de către organele administrativ-militare, autorităţile administrative şi instituţiile din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţie şi Securitate, alte ministere şi autorităţi administrative centrale (inclusiv structurile organizaţionale din sfera lor de competenţă), autorităţile administraţiei publice locale, conducătorii instituţiilor publice în conformitate cu legislaţia în vigoare.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.831 din 01.11.2023, în vigoare 09.11.2023]
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.783 din 01.08.2018, în vigoare 24.08.2018]
5. Evidenţa militară a cetăţenilor Republicii Moldova se asigură în mod automatizat prin intermediul Registrului de stat al resurselor de mobilizare” cu utilizarea informaţiei din Sistemul informaţional automatizat “Registrul de stat al populaţiei”.
[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.125 din 18.02.2013, în vigoare 07.03.2013]
6. Evidenţa militară a cetăţenilor include:
a) evidenţa militară a recruţilor;
b) evidenţa militară a rezerviştilor.
PRINCIPIILE DE ORGANIZARE ŞI STRUCTURA SISTEMULUI
DE EVIDENŢĂ MILITARĂ
7. Evidenţa militară se organizează conform prevederilor actelor legislative, prezentului regulament şi altor acte normative.
8. Ministerele şi autorităţile administrative centrale (inclusiv structurile organizaţionale din sfera lor de competenţă), instituţiile administraţiei publice locale sînt obligaţi să organizeze evidenţa militară a salariaţilor (recruţilor, rezerviştilor).
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.831 din 01.11.2023, în vigoare 09.11.2023]
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.783 din 01.08.2018, în vigoare 24.08.2018]
9. Primăriile şi preturile organizează şi ţin evidenţa militară a recruţilor şi rezerviştilor, care îşi au domiciliul pe teritoriul localităţilor din raza de activitate a acestor primării (preturi).
10. Organele administrativ-militare organizează şi ţin evidenţa militară a recruţilor şi rezerviştilor care îşi au domiciliul în raza de activitate a acestor organe.
11. Evidenţa militară a recruţilor şi rezerviştilor se divizează în:
a) evidenţa militară nominală, care se ţine pentru fiecare persoană în parte şi include date referitoare la identitatea, pregătirea militară şi în specialitate, locul de muncă, funcţia, domiciliul, reşedinţa, precum şi informaţia privind plecarea peste hotarele Republicii Moldova pe un termen mai mare decît cel prevăzut de legislaţie a acesteia;
b) evidenţa militară statistică, ce include date generale privind numărul şi valoarea calitativă a recruţilor şi rezerviştilor pe fiecare unitate administrativ-teritorială, precum şi în total pe ţară.
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.1352 din 16.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
12. În raport cu faptul cum pot fi folosite resursele umane din evidenţă, aceasta se divizează în:
a) evidenţa militară generală, ce cuprinde recruţii şi rezerviştii care nu sînt mobilizaţi la locul de muncă pentru necesităţile economiei naţionale în perioada mobilizării şi pe timp de război;
b) evidenţa militară specială, căreia îi sînt supuşi rezerviştii mobilizaţi la locul de muncă pentru necesităţile economiei naţionale în perioada mobilizării şi pe timp de război.
13. Organele administrativ-militare ţin evidenţa automatizată a recruţilor şi rezerviştilor, precum şi a documentelor de evidenţă militară în Registrul de stat al resurselor de mobilizare.
131. Evidenţa militară a recruţilor şi rezerviştilor include date cu caracter personal şi cade sub incidenţa legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal.
[Pct.131 introdus prin Hot.Guv. nr.1352 din 16.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
EVIDENŢA MILITARĂ A RECRUŢILOR ŞI REZERVIŞTILOR.
LUAREA, SCOATEREA ŞI EXCLUDEREA DIN EVIDENŢA MILITARĂ
14. Tinerii care în anul curent ating vîrsta de 16 ani se iau în evidenţa militară de către organele administrativ-militare teritoriale, ca recruţi. Documentul de evidenţă militară aflat asupra recrutului este adeverinţa de recrutare, care se întocmeşte de către organele administrativ-militare teritoriale în momentul luării lui în evidenţa militară.
15. Nu sînt luaţi în evidenţa militară tinerii care, prin hotărîrea comisiei medico-militare, sînt consideraţi inapţi pentru serviciul militar din motive de sănătate, cu excluderea din evidenţa militară.
16. În evidenţa militară sînt luaţi în calitate de rezervişti cetăţenii:
a) care au îndeplinit serviciul militar şi au fost trecuţi în rezervă;
b) care au parcurs cursul de instruire la catedra militară;
c) аpţi pentru serviciul militar, dar care nu şi-au îndeplinit această obligaţie şi au atins vîrsta-limită de încorporare stabilită prin lege.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.865 din 15.07.2008, în vigoare 22.07.2008]
17. Documentul de evidenţă militară aflat asupra rezervistului este livretul militar, care se întocmeşte de către organele administrativ-militare teritoriale în momentul luării în evidenţă a cetăţeanului în calitate de rezervist.
18. Rezerviştii se află în evidenţa militară pînă la data scoaterii sau excluderii lor din evidenţa militară în condiţiile prevăzute de legislaţie şi de prezentul regulament.
19. Se scot din evidenţa militară cetăţenii care:
a) îndeplinesc serviciul militar sau un alt serviciu, echivalent potrivit legislaţiei în vigoare cu serviciul militar - pe perioada îndeplinirii serviciului;
b) sînt condamnaţi la privaţiune de libertate - pînă la expirarea termenului de privaţiune;
c) pleacă peste hotarele Republicii Moldova pe un termen de peste 30 de zile - pînă la revenirea în ţară.
[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.865 din 15.07.2008, în vigoare 22.07.2008]
20. Se exclud din evidenţa militară cetăţenii care:
a) sînt recunoscuţi de către comisiile medicale-militare inapţi conform stării de sănătate pentru serviciul militar pe timp de pace şi de război;
b) au atins vîrsta-limită de aflare în rezervă;
c) li s-a retras cetăţenia Republicii Moldova;
d) domiciliază permanent peste hotarele Republicii Moldova;
e) au rang religios;
f) au decedat.
21. Evidenţa circulaţiei recruţilor şi rezerviştilor în caz de schimbare a domiciliului se efectuează de către primării (preturi).
La schimbarea domiciliului, recruţii şi rezerviştii sînt obligaţi să se prezinte în termen de 7 zile la punctele de recrutare, încorporare şi completare pentru a fi luaţi în evidenţa militară.
22. Cetăţenii care au îndeplinit serviciul militar şi au fost trecuţi în rezervă sînt obligaţi să se prezinte în termen de 5 zile la centrele militare, în raza cărora îşi au domiciliul, pentru a fi luaţi în evidenţa militară.
[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.783 din 01.08.2018, în vigoare 24.08.2018]
[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.865 din 15.07.2008, în vigoare 22.07.2008]
ATRIBUŢIILE ORGANELOR ADMINISTRATIV-MILITARE PRIVIND
EVIDENŢA MILITARĂ A RECRUŢILOR ŞI REZERVIŞTILOR
23. Marele Stat Major al Armatei Naţionale are următoarele atribuţii în domeniul evidenţei militare:
a) ţine evidenţa statistică a tuturor recruţilor şi rezerviştilor, în conformitate cu dările de seamă prezentate de centrele militare;
b) ţine evidenţa nominală a generalilor în rezervă sau în retragere, care locuiesc pe teritoriul ţării;
c) analizează sistematic starea calitativă a resurselor umane (rezerviştilor) şi iau măsurile care se impun pentru îmbunătăţirea situaţiei;
d) organizează şi efectuează nemijlocit controlul ţinerii evidenţei militare în cadrul autorităţilor publice centrale (ministere şi autorităţi administrative centrale);
e) verifică periodic starea de lucruri privind evidenţa militară şi atestarea rezerviştilor în centrele militare;
f) prezintă în instanţa ierarhic superioară informaţia privind numărul şi valoarea calitativă a resurselor umane (recruţilor şi rezerviştilor);
g) stabileşte norme metodologice în domeniul evidenţei militare pentru autorităţile publice şi agenţii economici, precum şi pentru primării (preturi);
h) ţine Registrul de stat al resurselor de mobilizare.
[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.783 din 01.08.2018, în vigoare 24.08.2018]
24. Organele administrativ-militare au următoarele atribuţii privind evidenţa militară a recruţilor şi rezerviştilor:
a) ţin evidenţa nominală şi statistică a recruţilor şi rezerviştilor cu domiciliul pe teritoriul unităţii administrative respective;
b) precizează sistematic datele de evidenţă militară a recruţilor şi rezerviştilor ce se referă la pregătirea militară şi în specialitate, locul de muncă, funcţia, domiciliul, reşedinţa, precum şi informaţia privind plecarea peste hotarele Republicii Moldova pe un termen mai mare decît cel prevăzut de legislaţie şi revenirea în ţară, starea de sănătate etc.;
c) confruntă datele de evidenţă ale centrului militar cu datele de evidenţă din primării (preturi) şi din instituţiile publice;
d) efectuează controlul organizării activităţilor în domeniul evidenţei militare la primării (preturi), instituţiile publice şi iau măsurile care se impun pentru îmbunătăţirea lor;
e) prezintă în Marele Stat Major al Armatei Naţionale în termenele stabilite dările de seamă în domeniul evidenţei militare;
f) efectuează instruirea periodică în domeniul evidenţei militare a conducătorilor instituţiilor publice, a responsabililor de evidenţa militară (persoanelor desemnate să îndeplinească această funcţie);
g) aduc la cunoştinţa cetăţenilor cu obligaţii militare, prin diferite metode (mass-media, întîlniri în instituţiile de învăţămînt, întreprinderi şi organizaţii etc.), responsabilitatea lor pentru îndeplinirea cerinţelor legislaţiei în vigoare în domeniul evidenţei militare, efectuează controlul respectării de către cetăţeni a acestor cerinţe şi iau măsuri în privinţa celor care nu le respectă;
h) contribuie la ţinerea Registrului de stat al resurselor de mobilizare.
[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.831 din 01.11.2023, în vigoare 09.11.2023]
[Pct.24 completat prin Hot.Guv. nr.1352 din 16.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
25. Organele administrativ-militare îşi organizează activitatea de ţinere a evidenţei militare în conformitate cu legislaţia în vigoare, prezentul regulament şi normele metodologice în domeniu, aprobate de ministrul apărării.
26. Cerinţele şi indicaţiile Marelui Stat Major al Armatei Naţionale şi ale organelor administrativ-militare teritoriale în domeniul evidenţei militare sînt executorii pentru autorităţile şi instituţiile publice, cetăţeni.
[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.831 din 01.11.2023, în vigoare 09.11.2023]
ATRIBUŢIILE AUTORITĂŢILOR ADMINISTRAŢIEI PUBLICE LOCALE
ŞI INSTITUŢIILOR PUBLICE ŞI ALE AGENŢILOR ECONOMICI PRIVIND
ŢINEREA EVIDENŢEI MILITARE A RECRUŢILOR ŞI REZERVIŞTILOR
27. Autorităţile administraţiei publice locale şi instituţiile publice ţin evidenţa nominală a recruţilor şi rezerviştilor din rândurile salariaţilor proprii.
[Pct.27 modificat prin Hot.Guv. nr.831 din 01.11.2023, în vigoare 09.11.2023]
271. Autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile publice şi agenţii economici exercită, conform legislaţiei, atribuţiile ce le revin în domeniul administrativ-militar.
[Pct.271 introdus prin Hot.Guv. nr.831 din 01.11.2023, în vigoare 09.11.2023]
28. Ministerele şi autorităţile administrative centrale răspund de exercitarea conformă a activităţilor privind evidenţa militară atît în aparatele centrale, cît şi în structurile organizaţionale din sfera lor de competenţă.
[Pct.28 în redacţia Hot.Guv. nr.783 din 01.08.2018, în vigoare 24.08.2018]
29. Pentru evidenţa recruţilor şi rezerviştilor, conducătorul instituţiei desemnează un responsabil cu evidenţa militară.
[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.831 din 01.11.2023, în vigoare 09.11.2023]
30. Autorităţile administraţiei publice locale şi instituţiile publice îşi organizează activitatea în domeniul evidenţei militare în conformitate cu prezentul regulament şi normele metodologice în acest domeniu, stabilite de către Marele Stat Major al Armatei Naţionale.
[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.831 din 01.11.2023, în vigoare 09.11.2023]
31. Autorităţile administraţiei publice locale şi instituţiile abilitate prezintă centrelor militare informaţia necesară în termenele şi condiţiile prevăzute de Legea nr.1245-XV din 18 iulie 2002 cu privire la pregătirea cetăţenilor pentru apărarea Patriei.
ATRIBUŢIILE PRIMĂRIILOR (PRETURILOR) PRIVIND ŢINEREA
EVIDENŢEI MILITARE A RECRUŢILOR ŞI REZERVIŞTILOR
32. Primăriile (preturile) ţin evidenţa nominală a recruţilor şi rezerviştilor din localităţile aflate în raza lor de activitate şi exercită alte atribuţii în domeniul administrativ-militar, prevăzute de legislaţia în vigoare.
33. Primăriile (preturile) îşi organizează activitatea în domeniul evidenţei militare în conformitate cu prezentul regulament şi normele metodologice în domeniu, stabilite de către Marele Stat Major al Armatei Naţionale.
34. Primarul (pretorul) răspunde personal de exercitarea conformă a atribuţiilor stabilite în domeniul evidenţei militare, de plenitudinea, veridicitatea şi calitatea acesteia.
ASPECTELE TEHNICO-MATERIALE ŞI FINANCIARE ALE
SISTEMULUI DE EVIDENŢĂ MILITARĂ
35. Asigurarea financiară a măsurilor de organizare a evidenţei militare în primării (preturi) se efectuează din contul bugetelor locale.
36. Instituţiile publice acoperă toate cheltuielile de organizare a evidenţei militare din contul mijloacelor financiare proprii.
[Pct.36 modificat prin Hot.Guv. nr.831 din 01.11.2023, în vigoare 09.11.2023]
37. Blanchetele de strictă evidenţă şi documentele ce ţin de organizarea evidenţei militare a recruţilor şi rezerviştilor se elaborează de către Marele Stat Major al Armatei Naţionale din contul bugetului Ministerului Apărării. Multiplicarea acestor documente, cu excepţia blanchetelor de strictă evidenţă, se efectuează de către centrele militare din contul bugetului local.
38. Înmînarea primară a adeverinţelor de recrutare şi livretelor militare respectiv recruţilor şi rezerviştilor se efectuează fără plată.
39. Faptul pierderii livretului militar se comunică la punctul de recrutare, încorporare şi completare în termen de 5 zile, iar anunţul respectiv se publică în termen de 10 zile din data constatării pierderii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în baza certificatului eliberat de primărie (pretură).
40. Înmînarea duplicatelor adeverinţei de recrutare şi livretului militar, în cazul pierderii acestora, se va efectua după îndeplinirea dispoziţiilor stipulate în punctul 39 al prezentului regulament şi achitarea la buget a costului documentului pierdut şi a amenzii stabilite, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
