vineri, 13 iunie 2003
724/13.06.2003 Hotărîre cu privire la serviciul resurse umane din cadrul autorităţii administraţiei publice centrale şi locale

H O T Ă R Î R E

cu privire la serviciul resurse umane din cadrul autorităţii

administraţiei publice centrale şi locale

 

nr. 724  din  13.06.2003

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.123-125/762 din 20.06.2003

 

* * *

Abrogat: 24.12.2010

Hotărîrea Guvernului nr.1130 din 15.12.2010

 

În scopul creării unui corp de funcţionari publici profesionist, responsabil, imparţial, onest, stabil şi eficient, capabil să contribuie la satisfacerea necesităţilor societăţii şi la realizarea reformelor, precum şi întru executarea prevederilor art.2 al Hotărîrii Parlamentului Republicii Moldova nr.1227-XV din 18 iulie 2002 "Pentru aprobarea Concepţiei cu privire la politica de personal în serviciul public" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.122-123, art.985), Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se stabileşte că serviciul resurse umane face parte din aparatul autorităţii administraţiei publice centrale şi locale în calitate de subdiviziune interioară autonomă, care se subordonează nemijlocit conducătorului acestei autorităţi.

2. Se aprobă Regulamentul-cadru al serviciului resurse umane din autoritatea administraţiei publice centrale şi locale (se anexează).

3. În funcţie de specificul atribuţiilor şi de efectivul autorităţii administraţiei publice respective, de exercitarea unor atribuţii de coordonare în cadrul autorităţii şi în cadrul structurilor subordonate, serviciului resurse umane i se atribuie statut de direcţie, secţie sau serviciu.

4. Conducătorii autorităţilor administraţiei publice:

vor aproba Regulamentul serviciului resurse umane din autoritatea administraţiei publice respective, elaborat în conformitate cu prevederile Regulamentului-cadru;

vor reexamina statele de personal ale serviciului resurse umane şi, în caz de necesitate, le vor modifica în conformitate cu exigenţele prezentei hotărîri;

vor organiza activitatea serviciului resurse umane în conformitate cu prevederile Regulamentului-cadru, stabilind clar relaţiile serviciului resurse umane cu celelalte subdiviziuni ale autorităţii administraţiei publice;

vor realiza, în cadrul autorităţii administraţiei publice, politica de personal în baza principiilor de stabilitate în funcţie publică, obiectivitate, transparenţă, apreciere după merit, oportunităţi egale pentru femei şi bărbaţi;

vor practica în organizaţiile conduse un sistem managerial bazat pe cooperarea şi implicarea tuturor funcţionarilor publici, în scopul eficientizării activităţii autorităţii administraţiei publice şi asigurării viabilităţii reformelor preconizate.

5. Direcţia politica de cadre a Cancelariei de Stat:

va întreprinde măsurile necesare în vederea coordonării lucrului cu personalul în autorităţile administraţiei publice;

va acorda asistenţă metodică şi practică în lucrul cu personalul;

va organiza cursuri de instruire, seminare, mese rotunde şi şedinţe cu subiecte vizînd managementul resurselor umane;

va monitoriza şi va evalua activitatea conducătorilor autorităţilor administraţiei publice şi a serviciilor resurse umane din aceste autorităţi în lucrul cu personalul.

6. Regulamentul-cadru, aprobat prin pct.2 al prezentei hotărîri, este actul normativ de bază care reglementează organizarea şi funcţionarea serviciului resurse umane din autoritatea administraţiei publice şi este obligatoriu pentru executare.

Actele normative departamentale în domeniu, adoptate anterior, urmează a fi aduse în concordanţă cu Regulamentul-cadru.

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAVasile TARLEV

Contrasemnată:
Ministrul muncii şi protecţiei socialeValerian Revenco
Ministrul justiţieiVasile Dolghieru
Ministrul finanţelorZinaida Grecianîi

Chişinău, 13 iunie 2003.
Nr.724.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.724 din 13 iunie 2003

 

REGULAMENT-CADRU

al serviciului resurse umane din autoritatea administraţiei publice centrale şi locale

 

I. Dispoziţii generale

1. Prezentul Regulament-cadru al serviciului resurse umane din autoritatea administraţiei publice centrale şi locale este elaborat în conformitate cu Concepţia cu privire la politica de personal în serviciul public şi stabileşte modul de organizare şi funcţionare a serviciului resurse umane din cadrul autorităţii administraţiei publice.

2. Serviciul resurse umane din autoritatea administraţiei publice centrale şi locale (în continuare - serviciul resurse umane) are scopul de a contribui la eficientizarea activităţii autorităţii administraţiei publice prin implementarea politicii şi procedurilor moderne în lucrul cu personalul.

3. Serviciul resurse umane se instituie ca subdiviziune interioară autonomă (direcţie, secţie sau serviciu), care se subordonează nemijlocit conducătorului autorităţii administraţiei publice. Structura serviciului resurse umane şi statele de personal ale acestuia se stabilesc de conducătorul autorităţii administraţiei publice.

4. Serviciul resurse umane îşi desfăşoară activitatea în colaborare cu subdiviziunile interioare ale autorităţii administraţiei publice, cu organele teritoriale ale acesteia şi cu alte organe subordonate ei.

5. Modul de organizare şi funcţionare a serviciului resurse umane în fiecare autoritate a administraţiei publice se stabileşte prin regulamentul serviciului resurse umane, elaborat în conformitate cu prezentul Regulament-cadru şi aprobat de conducătorul autorităţii administraţiei publice.

6. În activitatea sa serviciul resurse umane se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile, dispoziţiile şi ordonanţele Guvernului Republicii Moldova, Regulamentul de organizare şi funcţionare a autorităţii administraţiei publice, propriul regulament, de indicaţiile şi recomandările Direcţiei politica de cadre a Cancelariei de Stat.

 

II. Atribuţiile serviciului resurse umane

7. Serviciul resurse umane are următoarele atribuţii de bază:

a) participă la elaborarea strategiei şi politicii de ansamblu a autorităţii administraţiei publice, în general, şi a politicii de personal, în special, la proiectarea structurilor organizaţionale ale autorităţii administraţiei publice, a subdiviziunilor ei şi la repartizarea posturilor în cadrul lor;

b) elaborează regulamentul serviciului resurse umane, regulamentul de ordine interioară; participă la elaborarea regulamentelor de organizare şi funcţionare a subdiviziunilor interioare ale autorităţii administraţiei publice, ale organelor teritoriale ale acesteia şi ale altor organe subordonate ei;

c) elaborează, în baza legilor şi altor acte normative în domeniul personalului din serviciul public, procedurile de personal cu privire la: planificarea resurselor umane, recrutarea şi selectarea candidaţilor pentru funcţiile/posturile de muncă vacante, angajarea şi integrarea noilor angajaţi, evaluarea, remunerarea, dezvoltarea profesională, avansarea în grad de calificare, promovarea în funcţie, sancţionarea, motivarea şi eliberarea personalului;

d) planifică, organizează, efectuează şi monitorizează procedurile de personal;

e) elaborează, în comun cu şefii de subdiviziuni, descrierile posturilor de muncă şi stabileşte, în baza lor, criteriile de selectare a candidaţilor pentru posturile de muncă vacante, criteriile de evaluare a activităţii şi de promovare în funcţie a funcţionarilor publici;

f) identifică, în comun cu şefii de subdiviziuni, necesităţile de instruire a personalului, planifică procesul de instruire, negociază cu prestatorii serviciilor de instruire condiţiile de organizare şi conţinutul cursurilor de instruire, organizează şi evaluează activităţile de dezvoltare profesională a funcţionarilor publici, ţine evidenţa datelor referitoare la instruirea personalului;

g) consultă şefii de subdiviziuni şi colaboratorii autorităţii administraţiei publice în probleme ce ţin de aplicarea prevederilor legislaţiei muncii, de procedurile de personal, de relaţiile de muncă etc.;

h) creează şi administrează rezerva de cadre pentru funcţiile de conducere;

i) monitorizează condiţiile de muncă ale personalului, elaborînd, după caz, propuneri de îmbunătăţire ale lor;

j) participă la procesul de soluţionare a conflictelor ce ţin de personalul din autoritatea administraţiei publice;

k) elaborează pentru conducerea autorităţii administraţiei publice proiecte de decizii şi perfectează documentele necesare cu privire la angajarea şi integrarea noilor angajaţi, preîntîmpinarea şi depistarea actelor de corupţie şi protecţionism, evaluarea, atestarea, dezvoltarea profesională, remunerarea, avansarea în grad de calificare, promovarea în funcţie, sancţionarea, motivarea şi stimularea personalului, transferarea şi eliberarea lui, acordarea concediilor, deplasările de serviciu, stagierile personalului, efectuarea, după caz, a investigaţiilor psihosociologice, îmbunătăţirea relaţiilor de muncă, întocmirea statelor de personal etc.;

l) efectuează controlul asupra realizării deciziilor conducerii cu privire la personal, formulează propuneri pentru înlăturarea neajunsurilor depistate;

m) ţine evidenţa personalului, întocmeşte dosarele profesionale, dosarele de pensii, completează carnetele de muncă, buletinele pentru incapacitate temporară de muncă, eliberează şi gestionează legitimaţiile, eliberează, la solicitarea colaboratorilor, certificate cu privire la datele lor personale etc.;

n) pregăteşte şi predă în arhivă materialele ce ţin de activitatea serviciului resurse umane;

o) examinează şi avizează proiecte de legi şi alte acte normative cu privire la lucrul cu personalul din serviciul public;

p) creează şi administrează baza de date computerizată privind funcţiile publice şi funcţionarii publici, acumulează şi analizează, în condiţiile legii, informaţia cu privire la personal, întocmeşte şi prezintă rapoarte respective conducerii autorităţii administraţiei publice, Direcţiei politica de cadre a Cancelariei de Stat şi organelor de statistică.

8. Punerea în sarcina serviciului resurse umane a atribuţiilor ce nu se referă la activitatea ce ţine de personal nu se permite.

 

III. Drepturile serviciului resurse umane

9. Serviciul resurse umane are dreptul:

a) să exercite în subdiviziunile interioare ale autorităţii administraţiei publice, în organele teritoriale ale acesteia şi în alte organe subordonate ei controlul asupra respectării legislaţiei muncii, legislaţiei privind serviciul public, regulamentelor de organizare şi funcţionare, regulamentelor de ordine interioară, deciziilor conducerii autorităţii administraţiei publice cu privire la personal;

b) să solicite, în condiţiile legii, de la subdiviziunile interioare ale autorităţii administraţiei publice, organele teritoriale ale acesteia şi de la alte organe subordonate ei informaţii şi alte documente, necesare pentru exercitarea atribuţiilor ce îi revin;

c) să antreneze şefi şi colaboratori ai subdiviziunilor interioare ale autorităţii administraţiei publice în procesul de analiză şi descriere a posturilor de muncă, de elaborare a criteriilor de selectare şi evaluare, de discutare a procedurilor de personal;

d) să negocieze contracte cu organizaţii şi specialişti în domeniu în scopul efectuării selectării şi evaluării activităţii personalului, identificării necesităţilor de instruire, elaborării şi implementării programelor de instruire, realizării investigaţiilor psihosociologice, elaborării recomandărilor de îmbunătăţire a lucrului cu personalul etc.;

e) să colaboreze cu serviciile resurse umane din alte autorităţi, instituţii şi organizaţii în scopul studierii experienţei în domeniul managementului resurselor umane;

f) să colaboreze cu organizaţii sindicale şi cu alte asociaţii profesionale, legal constituite;

g) să participe la cursuri de instruire, conferinţe, seminare şi mese rotunde, organizate în Republica Moldova şi în alte ţări, cu subiecte ce ţin de managementul resurselor umane, elaborarea şi implementarea procedurilor de personal, aplicarea corectă a prevederilor legilor şi altor acte normative, perfectarea documentelor ce ţin de lucrul cu personalul etc.;

h) să exercite alte drepturi prevăzute de legislaţia Republicii Moldova.

 

IV. Responsabilitatea serviciului resurse umane

10. Serviciul resurse umane este responsabil pentru:

a) respectarea strictă în autoritatea administraţiei publice a legislaţiei muncii, a legislaţiei privind serviciul public, a altor acte normative ce reglementează lucrul cu personalul;

b) implementarea eficientă a procedurilor moderne de lucru cu personalul;

c) realizarea consecventă a politicii şi a procedurilor de personal în baza principiilor de stabilitate în funcţie publică, obiectivitate, transparenţă, apreciere după merit, oportunităţi egale pentru femei şi bărbaţi;

d) depistarea la timp a lacunelor existente în managementul resurselor umane şi elaborarea propunerilor de înlăturare a lor;

e) calitatea şi veridicitatea informaţiilor în baza cărora se adoptă decizii cu privire la personal;

f) acţionarea promptă şi fără tergiversări în cazurile de încălcare a drepturilor omului/personalului din autoritatea administraţiei publice în cadrul relaţiilor de muncă;

g) perfectarea corectă a documentaţiei referitoare la lucrul cu personalul;

h) promovarea insistentă în autoritatea administraţiei publice a unei culturi organizaţionale bazate pe valori general umane, responsabilitate socială şi relaţii de muncă armonioase.

 

V. Conducerea serviciului resurse umane

11. Activitatea serviciului resurse umane este organizată şi condusă de şef, care este numit în funcţie şi eliberat din funcţie de conducătorul autorităţii administraţiei publice, în condiţiile legii.

12. Şeful serviciului resurse umane, de regulă, este membru al colegiului/consiliului autorităţii administraţiei publice.

13. Şeful serviciului resurse umane este responsabil pentru corectitudinea proiectelor de decizii cu privire la personal, pentru implementarea eficientă a politicii şi procedurilor moderne de lucru cu personalul în autoritatea administraţiei publice.

14. Şeful serviciului resurse umane exercită următoarele atribuţii de bază:

a) planifică, organizează, coordonează, monitorizează şi controlează activitatea serviciului resurse umane;

b) coordonează activitatea cu privire la personal a conducătorilor subdiviziunilor interioare ale autorităţii administraţiei publice, organelor teritoriale ale acesteia şi altor organe subordonate ei, consultîndu-i şi antrenîndu-i, în funcţie de necesitate;

c) reprezintă autoritatea administraţiei publice în relaţiile cu alte autorităţi şi instituţii din ţară şi de peste hotare, cu organizaţii internaţionale la conferinţe, simpozioane şi mese rotunde, în cadrul cărora se discută subiecte cu privire la managementul resurselor umane;

d) negociază, conform împuternicirilor delegate de conducătorul autorităţii administraţiei publice, contracte, acorduri cu prestatori de servicii de instruire, de recrutare şi selectare, de evaluare a activităţii personalului, de consultare în domeniul managementului resurselor umane.

15. Şeful serviciului resurse umane trebuie să corespundă următoarelor criterii de bază:

a) studii superioare universitare;

b) specializare în domeniul managementului resurselor umane;

c) experienţă în lucrul cu personalul de cel puţin trei ani;

d) cunoştinţe referitoare la: managementul resurselor umane, legislaţia muncii, legislaţia privind serviciul public, management general, administrare publică, psihologie, sociologie;

e) abilităţi manageriale: a planifica, a organiza, a motiva, a coordona, a instrui, a controla, a lucra cu informaţia, a comunica eficient (oral şi în scris), a aplana situaţii de conflict, a negocia, a forma şi a lucra în echipă, a utiliza mijloace tehnice de birou;

f) atitudini: responsabilitate, respect faţă de oameni, receptivitate la idei noi, obiectivitate, loialitate, tendinţă spre dezvoltare profesională continuă.