H O T Ă R Î R E
cu privire la crearea sistemului de acreditare în domeniul
evaluării conformităţii produselor
nr. 1646 din 31.12.2003
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.19-21/153 din 30.01.2004
* * *
Abrogat: 01.02.2013
Hotărîrea Guvernului nr.77 din 25.01.2013
Întru executarea prevederilor Legii cu privire la evaluarea conformităţii produselor nr.186-XV din 24 aprilie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.141-145, art.566) şi pentru perfecţionarea sistemului de acreditare în domeniul evaluării conformităţii produselor, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se instituie Consiliul de Acreditare.
2. Se aprobă:
Regulamentul Consiliului de Acreditare, conform anexei nr.1;
Regulamentul Comisiei de Apel, conform anexei nr.2;
Componenţa nominală a Consiliului de Acreditare, conform anexei nr.3.
3. Întreprinderea de Stat "Centrul de acreditare în domeniul evaluării conformităţii produselor" se desemnează în calitate de Organism de Acreditare Unic, în condiţiile legii nominalizate.
4. Întreprinderea de Stat "Centrul de acreditare în domeniul evaluării conformităţii produselor" se transferă din subordinea Departamentului Standardizare şi Metrologie în subordinea Ministerului Economiei în modul stabilit prin Hotărîrea Guvernului nr.688 din 9 octombrie 1995 "Despre aprobarea Regulamentului cu privire la modul de transmitere a întreprinderilor de stat, organizaţiilor, instituţiilor, a subdiviziunilor lor, clădirilor, construcţiilor, mijloacelor fixe şi altor active" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.10, art.45).
5. Ministerul Economiei va modifica şi va înregistra în termen de o lună actele de constituire a întreprinderii de Stat "Centrul de acreditare în domeniul evaluării conformităţii produselor" în conformitate cu legislaţia în vigoare.
6. Se aprobă Schema de calculare a plăţilor pentru efectuarea lucrărilor de acreditare de către întreprinderea de Stat "Centrul de acreditare în domeniul evaluării conformităţii produselor", conform anexei nr.4.
7. Se stabileşte că, în cazul eliberării membrilor Consiliului de Acreditare din funcţiile publice deţinute, atribuţiile acestora în cadrul Consiliului vor fi exercitate de persoanele nou-confirmate în funcţiile publice respective, fără emiterea unei noi hotărîri de Guvern.
8. Pe parcursul unui an din data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, Ministerul Economiei va analiza rezultatele activităţii întreprinderii de Stat "Centrul de acreditare în domeniul evaluării conformităţii produselor" şi, în caz de necesitate, va propune modificările de rigoare.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnată: | |
Prim-viceprim-ministru | Vasile Iovv |
Ministrul economiei | Marian Lupu |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Chişinău, 31 decembrie 2003. | |
Nr.1646. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.1646 din 31 decembrie 2003
REGULAMENTUL
Consiliului de Acreditare
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Consiliul de Acreditare (în continuare - Consiliul) se constituie în baza Legii nr.186-XV din 24 aprilie 2003 cu privire la evaluarea conformităţii produselor şi este organul care monitorizează şi evaluează eficienţa activităţii în cadrul sistemului de acreditare, elaborează propuneri privind perfecţionarea acestuia, supraveghează obiectivitatea şi imparţialitatea procesului de acreditare.
2. În activitatea sa Consiliul se conduce de Constituţia Republicii Moldova, legislaţia în vigoare, prezentul regulament şi acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.
3. Consiliul nu este persoană juridică şi activează pe baze obşteşti, fiind constituit din reprezentanţi ai tuturor părţilor interesate în procesul de evaluare a conformităţii produselor.
4. Consiliul se formează din reprezentanţi ai ministerelor şi departamentelor, precum şi din reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale, care sînt responsabili de domeniul vizat.
II. ATRIBUŢIILE, DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE CONSILIULUI
5. Consiliul are următoarele atribuţii:
a) trasează direcţiile generale ale politicii de acreditare a organismelor de evaluare a conformităţii şi le prezintă Guvernului spre aprobare;
b) efectuează controlul asupra realizării politicii de acreditare a organismelor de evaluare a conformităţii;
c) supraveghează şi efectuează controlul asupra activităţii organismului de acreditare, audiază periodic rapoartele privind activitatea lui;
d) analizează informaţia privind examinarea apelurilor, rezultatele controalelor activităţii organismului de acreditare şi/sau a organismelor de evaluare a conformităţii, efectuate de către autoritatea competentă, abilitată cu funcţii de control, şi aprobă măsurile corective respective;
e) propune Guvernului:
candidatura pentru funcţia de director al organismului de acreditare;
eliberarea din funcţie a conducătorului organismului de acreditare în baza rezultatelor audierii periodice a rapoartelor privind activitatea organismului de acreditare şi/sau în baza analizei deciziilor Comisiei de Apel;
f) instituie şi dizolvă comisiile tehnice de ramură care activează în cadrul sistemului de acreditare, aprobă regulamentul-cadru al comisiilor, numeşte în şi eliberează din funcţie preşedinţii comisiilor;
g) aprobă regulile şi procedurile de acordare, de refuz al acordării, de menţinere, suspendare şi retragere a acreditării;
h) aprobă sau respinge deciziile comisiei de atestare a experţilor în domeniul acreditării şi contrasemnează certificatele de competenţă a experţilor în acreditare;
i) numeşte membrii Comisiei de Apel;
j) acordă împuterniciri organismului de acreditare pentru reprezentarea Republicii Moldova şi participarea la colaborarea regională şi internaţională în domeniul acreditării;
k) avizează modelul certificatului de acreditare, la propunerea organismului de acreditare.
6. Consiliul are următoarele drepturi:
a) să propună Guvernului modificarea componenţei Consiliului, precum şi substituirea preşedintelui acestuia, în caz de necesitate;
b) să emită prescripţii cu termen prestabilit privind lichidarea neconformităţilor, în cazul depistării acestora în activitatea organismului de acreditare;
c) să solicite organismului de acreditare elaborarea şi prezentarea (în termen de 30 zile) a rapoartelor privind executarea deciziilor şi recomandărilor referitoare la activitatea de acreditare, precum şi a propunerilor de măsuri întru perfecţionarea activităţii de acreditare;
d) să decidă asupra suspendării temporare a exercitării funcţiilor de către directorul organismului de acreditare pînă la substituirea acestuia, în cazul depistării încălcării regulilor şi procedurilor de acreditare;
e) să colaboreze cu autoritatea competentă, abilitată cu funcţii de control, în procesul efectuării controalelor activităţii organismului de acreditare şi să solicite, după caz, efectuarea controalelor repetate;
f) să solicite părţilor interesate, în procesul de evaluare a conformităţii produselor, substituirea reprezentanţilor săi;
g) să atragă, în caz de necesitate, în activitatea sa experţi şi alte persoane competente din cadrul comisiilor tehnice de ramură, al autorităţilor administraţiei publice cu funcţii de reglementare, precum şi din alte organizaţii;
h) să efectueze controlul asupra examinării apelurilor.
7. Consiliul are următoarele obligaţii:
a) să asigure independenţa şi imparţialitatea în luarea deciziilor, precum şi transparenţa activităţii sale;
b) să prezinte anual Guvernului rapoarte cu privire la activitatea sa şi, după caz, propunerile sau recomandările ce se impun.
III. PRINCIPIILE ŞI MODALITATEA DE FUNCŢIONARE
A CONSILIULUI
8. Întru asigurarea participării tuturor părţilor interesate la procesul de evaluare a conformităţii produselor, Consiliul se constituie din 19 reprezentanţi ai:
a) organelor administraţiei publice centrale - 7;
b) Organismului Naţional de Standardizare - 1;
c) Organismului Naţional de Metrologie - 1;
d) Organismului Naţional de Asigurare a Conformităţii Produselor - 1;
e) organismului de acreditare - 1;
f) organismelor de evaluare a conformităţii acreditate - 2;
g) asociaţiilor de producători - 2;
h) asociaţiilor de consumatori - 1;
i) Consiliului Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică - 1;
j) Confederaţiei Naţionale a Patronatului - 1;
k) sindicatelor - 1.
9. Preşedintele Consiliului este conducătorul autorităţii publice centrale, care coordonează activitatea organismului de acreditare. El propune Consiliului spre aprobare doi vicepreşedinţi. Fiecare dintre aceştia reprezintă sfere de interese diferite. Lucrările de secretariat ale Consiliului se efectuează de către organismul de acreditare, care asigură asistenţa organizatorică şi informaţională a activităţii Consiliului.
10. Activitatea Consiliului se desfăşoară sub formă de şedinţe. Şedinţele se convoacă semestrial sau ori de cîte ori este necesar, la solicitarea preşedintelui sau a unuia din membri, cu argumentarea necesităţii de convocare. Secretariatul anunţă membrii Consiliului despre data şedinţei nu mai tîrziu de 5 zile pînă la convocarea acesteia.
11. Şedinţa Consiliului se consideră deliberativă dacă la ea participă nu mai puţin de 2/3 din membri. Deciziile Consiliului se adoptă cu majoritatea simplă (50% + 1) a voturilor celor prezenţi şi se fixează în procese-verbale semnate de preşedinte şi secretar. Reprezentantul organismului de acreditare este membru cu drept consultativ. Deciziile Consiliului au caracter de recomandare şi se transmit prin secretariat pentru informare şi consultare.
12. Pentru activităţile curente, desfăşurate în perioada dintre şedinţe, Consiliul instituie un birou executiv, format din 7 membri ai Consiliului, în următoarea componenţă:
a) preşedintele Consiliului;
b) Organismul Naţional de Standardizare - 1 reprezentant;
c) Organismul Naţional de Metrologie - 1 reprezentant;
d) Organismul Naţional de Asigurare a Conformităţii Produselor - 1 reprezentant;
e) asociaţiile de producători - 1 reprezentant;
f) Confederaţia Naţională a Patronatului - 1 reprezentant;
g) Consiliul Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică - 1 reprezentant.
13. Guvernul pune în sarcina Consiliului responsabilitatea luării deciziilor referitor la activitatea de acreditare şi ţine cont de acestea. Guvernul poate prezenta obiecţii la deciziile Consiliului, însoţite în mod obligatoriu de argumentările de rigoare.
14. Preşedintele Consiliului exercită următoarele funcţii:
a) organizează activitatea şi conduce şedinţele Consiliului, în conformitate cu prezentul regulament;
b) propune componenţa Comisiei de Apel în vederea aprobării acesteia de către Consiliu;
c) semnează documentele şi deciziile Consiliului, elaborate de acesta în conformitate cu atribuţiile sale şi cu prezentul regulament;
d) cu acordul membrilor Consiliului, distribuie funcţiile între vicepreşedinţi;
e) propune candidatura vicepreşedintelui, care va exercita funcţiile preşedintelui în timpul absenţei acestuia, în vederea aprobării ei de către Consiliu.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.1646 din 31 decembrie 2003
REGULAMENTUL
Comisiei de Apel
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Comisia de Apel se instituie în baza prevederilor Legii nr.186-XV din 24 aprilie 2003 cu privire la evaluarea conformităţii produselor.
2. Comisia de Apel se instituie în scopul examinării fiecărui apel înaintat de către solicitanţii acreditării, în urma deciziilor organismului de acreditare.
3. În activitatea sa Comisia de Apel se conduce de Constituţie, legislaţia în vigoare şi prezentul regulament.
4. Comisia de Apel nu este persoană juridică şi activează pe baze obşteşti.
II. ATRIBUŢIILE, DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE
COMISIEI DE APEL
5. Comisia de Apel are următoarele atribuţii:
a) examinează, în termen de 15 zile din data înregistrării, toate apelurile înaintate de organismele de evaluare a conformităţii, la deciziile organismului de acreditare privind refuzul, suspendarea, limitarea sau retragerea acreditării solicitanţilor;
b) după examinarea apelurilor adoptă hotărîri despre confirmarea sau respingerea deciziei organismului de acreditare privind refuzul, suspendarea, limitarea sau retragerea acreditării organismelor de evaluare a conformităţii.
6. Hotărîrea Comisiei de Apel poate fi atacată în instanţa de judecată în termen de 30 de zile, conform procedurii stabilite.
7. Comisia de Apel are următoarele drepturi:
a) să solicite organismului de evaluare a conformităţii temeiurile pentru apelul înaintat, precum şi orice informaţie adiţională, necesară examinării apelului;
b) să solicite organismului de acreditare:
argumentările, precum şi informaţiile, documentele şi legislaţia pe care s-a întemeiat decizia contestată;
dovezi suplimentare sau expertize tehnice ori juridice independente şi competente, necesare pentru adoptarea hotărîrii (după caz, aceste date se solicită şi organismului de evaluare a conformităţii);
informaţii privind executarea hotărîrii Comisiei de Apel.
8. Comisia de Apel are următoarele obligaţii:
a) să asigure imparţialitatea, transparenţa şi corectitudinea procedurii de examinare a apelurilor şi adoptării hotărîrii;
b) să ia în considerare legislaţia în vigoare şi reglementările aplicabile în procesul examinării apelurilor;
c) să informeze Consiliul de Acreditare, organismul de acreditare şi reclamantul asupra hotărîrii adoptate, în termen de 5 zile din data emiterii hotărîrii;
d) să informeze Consiliul de Acreditare despre neexecutarea hotărîrilor sale de către organismul de acreditare.
III. MODALITATEA DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
A COMISIEI DE APEL
9. Comisia de Apel se constituie din 3 experţi independenţi, dintre care unul este ales de reclamant, iar ceilalţi doi sînt numiţi de Consiliul de Acreditare.
10. Comisia de Apel se instituie pentru fiecare apel, în cadrul şedinţei Consiliului de Acreditare, la decizia organismului de acreditare. Constituirea Comisiei de Apel se consemnează în procesul-verbal de constituire, semnat de preşedintele Consiliului de Acreditare şi transmis secretarului Comisiei de Apel.
11. Din motive întemeiate sau de procedură, Consiliul de Acreditare poate dizolva Comisia de Apel desemnată şi institui una nouă pentru examinarea aceluiaşi apel. Aceeaşi procedură se aplică la retragerea unuia din experţii numiţi de Consiliul de Acreditare.
12. Secretar al Comisiei de Apel este un colaborator al organismului de acreditare. Secretarul pune la dispoziţia membrilor Comisiei de Apel toate documentele necesare pentru examinarea apelului.
13. Comisia de Apel se întruneşte în şedinţă de lucru la data convenită de către experţii desemnaţi, dar nu mai tîrziu de 15 zile din data înregistrării apelului.
14. Rezultatele examinării apelurilor şi hotărîrea Comisiei de Apel se consemnează într-un proces-verbal, semnat de toţi membrii şi secretarul acesteia. Hotărîrea Comisiei de Apel se înregistrează pe un formular tipizat de hotărîre şi se transmite organismului de acreditare, Consiliului de Acreditare şi reclamantului. În formularul de hotărîre a Comisiei de Apel se va menţiona termenele şi modul de atacare de către reclamant a hotărîrii Comisiei de Apel.
15. Necesitatea efectuării unei expertize suplimentare se consemnează în procesul-verbal şi se transmite organismului de acreditare şi Consiliului de Acreditare, care îl analizează şi stabilesc modul de realizare a expertizei respective.
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.1646 din 31 decembrie 2003
COMPONENŢA NOMINALĂ
a Consiliului de Acreditare
Lupu Marian | ministru al economiei, preşedintele Consiliului de Acreditare |
Dogotaru Svetlana | prim-viceministru al ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului |
Sandulachi Gheorghe | viceministru al agriculturii şi industriei alimentare |
Băhnărel Ion | viceministru al sănătăţii |
Cuculescu Andrei | viceministru al transporturilor şi comunicaţiilor |
Vîrlan Felix | viceministru al energeticii |
Cravcenco Vladimir | viceministru al industriei |
Baban Sergiu | director general al Departamentului Standardizare şi Metrologie |
Luscalov Nona | vicedirector general al Departamentului Standardizare şi Metrologie |
Hanganu Elena | şef al direcţiei principale metrologie, Departamentul Standardizare şi Metrologie |
Spoială Eugenia | director al Întreprinderii de Stat "Centrul de Acreditare în domeniul evaluării conformităţii produselor" |
Moldovanu Gheorghe | şef adjunct al direcţiei generale politică-cercetări, Consiliul Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică |
Florea Vladimir | vicepreşedinte al Confederaţiei Naţionale a Patronatului |
Ctitor Tudor | director general al Combinatului Poligrafic din Chişinău, reprezentant al Asociaţiei Naţionale a Producătorilor |
Mihăeş Roman | preşedinte al Centrului pentru Protecţia Juridică a Consumatorilor |
Ostrovan Ion | director al firmei de producere "Desmosagro", Asociaţia Micului Business |
Scobioală Vasile | director comercial "Freefishers", Clubul oamenilor de afaceri "Timpul" |
Gobgilă Alic | conducător al organismului de certificare a produselor şi serviciilor de telecomunicaţie, informatică şi poştă, Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor |
Ulianovschi Nadejda | director al Centrului de Standardizare a Calităţii Produselor de Conserve, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare |
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
nr.1646 din 31 decembrie 2003
SCHEMA
de calculare a plăţilor pentru lucrările de acreditare de
către Întreprinderea de Stat "Centrul de acreditare
în domeniul evaluării conformităţii produselor"
Nr. crt. |
Etapele de activitate | Laboratoare de încercări şi etalonări | Organisme de certificare şi inspecţii | ||
manopera (ore) |
costul | manopera (ore) |
costul | ||
1. | Iniţiere: analiza, examinarea cererii şi adoptarea deciziei | 16 | 2Te+TVA Te – costul mediu al unei zile de lucru a organismului de acreditare; TVA – taxa pe valoarea adăugată | 16 | 2Te+TVA Te – costul mediu al unei zile de lucru |
2. | Evaluarea preliminară a setului de documente | pentru laboratoare mici, cu maximum 3 persoane şi un domeniu – 24; | 3Te+TVA | 32 | 4Te+TVA |
pentru laboratoare mari, cu minimum 4 persoane – 48 | 6Te+TVA | ||||
3. | Audit de preevaluare de acreditare | Idem pct.4 | 1/3 TA+TVA+CD TA – costul auditului de acreditare CD – cheltuielile pentru deplasarea echipei de audit (transport, cazare, diurnă) | Idem pct.4 | 1/3 TA+TVA+CD |
4. | Audit de acreditare | Pentru o metodă de încercare sau etalonare –
4,0; pentru un specialist –2,0 | TA = {nU×Te + (nÎ×Te/2)K + nP×Te/4} + TVA + CD nU – numărul de unităţi organizatorice ale laboratorului (microbiologie, analitică etc.); nÎ – numărul de încercări/ etalonări solicitate; K – coeficientul pentru gradul de complexitate a metodei; nP – numărul de persoane care efectuează încercări/ etalonări | Pentru un specialist –
4 şi - o grupă produse – 4, - o specialitate /direcţie inspecţie – 8; - o direcţie a economiei/ management mediu – 16 | TA=Te×NZa+TVA+CD, NZa – numărul de zile ale evaluatorului |
5. | Acordarea acreditării, reacreditarea, extinderea | 16 | 2Te+TVA | 16 | 2Te+TVA |
6. | Audit de supraveghere anuală | - | Ts=1/2 TA Ts – costul auditului de supraveghere | - | Ts=1/2 TA Ts – costul auditului de supraveghere |
7. | Audit de reacreditare | - | Tr=2/3 TA Tr – costul auditului de reacreditare | - | Tr=2/3 TA Tr – costul auditului de reacreditare |
8. | Audit de extindere a acreditării | - | Tex = conform pct.4, raportat la domeniul extinderii | - | Tex = conform pct.4, raportat la domeniul extinderii |
