H O T Ă R Î R E
despre aprobarea Regulamentului cu privire la atestarea funcţionarilor publici
nr. 522 din 20.05.2004
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.83-87/663 din 28.05.2004
* * *
Abrogat: 13.08.2010
Hotărîrea Guvernului nr.697 din 05.08.2010
Întru executarea prevederilor articolului 22 al Legii serviciului public nr.443-XIII din 4 mai 1995, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la atestarea funcţionarilor publici (se anexează).
2. Conducătorii autorităţilor publice centrale şi locale vor asigura ca procedura de atestare a funcţionarilor publici să se desfăşoare în strictă conformitate cu prevederile Regulamentului nominalizat, cu excepţia cazurilor stipulate în acte legislative speciale privind statutul juridic al unor categorii de personal.
3. Cancelaria de Stat (direcţia politica de cadre) va acorda autorităţilor publice asistenţă metodologică în aplicarea prevederilor Regulamentului sus-numit.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV
|
Contrasemnată: | |
Prim-viceprim-ministru | Vasile Iovv |
Chişinău, 20 mai 2004. | |
Nr.522. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.522 din 20 mai 2004
Regulament cu privire la atestarea funcţionarilor publici
I. Dispoziţii generale
1. Regulamentul cu privire la atestarea funcţionarilor publici (în continuare - Regulament) este elaborat în conformitate cu prevederile Legii serviciului public, Legii despre Regulamentul de conferire a gradelor de calificare funcţionarilor publici şi stabileşte modul de organizare şi desfăşurare a procedurii de atestare a funcţionarilor publici din autorităţile publice.
2. Atestarea funcţionarului public (în continuare - atestarea) se organizează de autoritatea publică care a încadrat acest funcţionar în serviciul public.
3. Scopul atestării constă în contribuirea la formarea unui corp profesionist de funcţionari publici prin:
a) consolidarea disciplinei de muncă, ridicarea calităţii, a eficienţei muncii şi sporirea responsabilităţii funcţionarilor;
b) formarea rezervei de cadre;
c) asigurarea promovărilor obiective în funcţie şi a avansărilor în grad de calificare a funcţionarilor publici;
d) identificarea necesităţilor de instruire a funcţionarilor publici;
e) motivarea funcţionarilor publici, inclusiv prin remunerarea muncii în concordanţă cu rezultatele obţinute.
4. Atestarea constă în aprecierea rezultatelor activităţii funcţionarului public, a nivelului de dezvoltare şi manifestare a calităţilor profesionale în raport cu cerinţele funcţiei publice exercitate.
5. Procesul de organizare şi desfăşurare a procedurii de atestare se bazează pe următoarele principii:
obiectivitate - crearea unor condiţii egale de atestare pentru toţi funcţionarii publici; asigurarea atestării imparţiale în baza unor criterii clar definite şi a unei metodologii unice de apreciere a nivelului de competenţă şi a rezultatelor activităţii funcţionarilor publici; neadmiterea discriminării pe motive de sex, vîrstă, rasă, etnie, religie, opţiune politică etc.;
transparenţă - punerea la dispoziţia tuturor persoanelor interesate a informaţiilor referitoare la modul de organizare şi desfăşurare a procedurii de atestare, la criteriile de apreciere a activităţii funcţionarilor publici.
6. Procedura de atestare nu se aplică funcţionarilor publici care deţin funcţii publice de rangul întîi.
II. Organizarea procedurii de atestare a funcţionarilor publici
7. Procedura de atestare a funcţionarilor publici este organizată şi realizată de conducătorul autorităţii publice/autoritatea administraţiei publice, conducătorul direct al funcţionarului public, serviciul resurse umane din autoritatea publică/persoana responsabilă de lucrul cu personalul şi comisia de atestare.
8. Conducătorul autorităţii publice/autoritatea administraţiei publice:
a) creează, prin act administrativ, comisia de atestare cu durata mandatului de un an;
b) aprobă lista funcţionarilor publici cărora li se va aplica procedura de atestare;
c) aprobă graficul efectuării atestării funcţionarilor publici;
d) asigură disponibilitatea membrilor comisiei de atestare pentru a-şi exercita atribuţiile care le revin;
e) creează condiţii pentru activitatea comisiei de atestare (birou, echipament tehnic, mijloace de comunicare, consumabile etc.);
f) întreprinde acţiuni de examinare şi soluţionare a contestaţiilor adresate de funcţionarii publici;
g) emite ordinul (dispoziţia, decizia, hotărîrea) cu privire la rezultatele atestării funcţionarilor publici.
9. Conducătorul direct al funcţionarului public:
a) efectuează, în intervalul dintre două atestări succesive, aprecieri curente ale rezultatelor activităţii funcţionarului public;
b) stabileşte, în comun cu funcţionarul public, obiective concrete pentru realizarea atribuţiilor ce îi revin funcţionarului şi măsuri pentru eficientizarea activităţii acestuia;
c) completează Fişa de referinţă a funcţionarului public (anexa nr.1 la prezentul Regulament), o analizează cu acesta şi o prezintă serviciului resurse umane;
d) participă, după caz, la şedinţa comisiei de atestare.
10. Serviciul resurse umane din cadrul autorităţii publice/persoana responsabilă de lucrul cu personalul:
a) întocmeşte proiectul actului administrativ cu privire la componenţa comisiei de atestare şi îl prezintă spre aprobare conducătorului autorităţii publice/ autorităţii administraţiei publice;
b) întocmeşte lista funcţionarilor publici cărora li se va aplica procedura de atestare şi o prezintă spre aprobare conducătorului autorităţii publice/autorităţii administraţiei publice;
c) pune la dispoziţia conducătorilor direcţi ai funcţionarilor publici formularul Fişei de referinţă, îi consultă pe conducători şi pe funcţionarii publici referitor la completarea acestuia;
d) organizează şi efectuează notificarea persoanelor supuse atestării despre scopul, sarcinile, principiile şi modul de desfăşurare a procedurii de atestare;
e) pregăteşte şi prezintă secretarului comisiei de atestare documentele fiecărui funcţionar public căruia i se aplică procedura de atestare: Dosarul personal, Fişa postului, Fişa de referinţă şi Fişa de atestare (anexa nr.2 la prezentul Regulament);
f) anexează, după atestare, Fişa de referinţă şi Fişa de atestare la Dosarul personal;
g) elaborează proiectul actului administrativ cu privire la rezultatele atestării funcţionarilor publici;
h) elaborează programul de realizare a recomandărilor comisiei de atestare, organizează şi monitorizează procesul de implementare a lui;
i) întocmeşte, la solicitarea conducătorului autorităţii publice/autorităţii administraţiei publice, rapoarte despre îndeplinirea recomandărilor comisiei de atestare.
11. Comisia de atestare se constituie din 5 sau 7 membri, inclusiv preşedinte şi secretar, desemnaţi prin actul administrativ de constituire a comisiei. Secretarul comisiei este, de regulă, colaborator al serviciului resurse umane.
12. Comisia de atestare din cadrul autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi este creată de către consiliul local sau de către primar şi este compusă, de regulă, din viceprimar, 2-3 consilieri ai consiliului local, 1-2 funcţionari publici şi 1 reprezentant al preşedintelui raionului.
13. Comisia de atestare din cadrul autorităţii administraţiei publice locale de nivelul al doilea este creată de consiliul raional/municipal sau de către preşedintele raionului/primarul general şi este compusă, de regulă, din vicepreşedintele raionului/viceprimarul general al municipiului, 2-3 consilieri ai consiliului raional/municipal, 2-3 funcţionari publici din aparat şi/sau din serviciile descentralizate.
La solicitarea autorităţii administraţiei publice locale de nivelul al doilea, la şedinţa comisiei de atestare a persoanelor care exercită funcţii publice de conducere poate participa, cu drept de vot consultativ, un reprezentant al Cancelariei de Stat.
14. Comisia de atestare din cadrul autorităţii publice centrale, subdiviziunii autonome a acestei autorităţi, serviciului desconcentrat este creată de conducătorul autorităţii publice, în corespundere cu subordonarea funcţiei publice exercitate de funcţionarul public căruia i se aplică procedura de atestare şi este compusă, de regulă, din unul din adjuncţii conducătorului autorităţii publice centrale/subdiviziunii autonome/serviciului desconcentrat, 3-4 funcţionari publici din aparat/subdiviziunea autonomă/serviciul desconcentrat.
În comisia de atestare din cadrul subdiviziunii autonome/serviciului desconcentrat se includ 1-2 reprezentanţi ai autorităţii publice centrale.
La şedinţa comisiei de atestare a persoanelor care exercită funcţii publice de conducere din autoritatea publică centrală/subdiviziunea autonomă participă, cu drept de vot consultativ, un reprezentant al Cancelariei de Stat.
15. Membru al comisiei de atestare poate fi persoana care manifestă nivel înalt de competenţă profesională, conştiinciozitate şi obiectivitate în aprecieri, are experienţă în domeniul administrării publice şi se bucură de autoritate în colectiv.
Membrul comisiei de atestare nu participă la votare în cazul evaluării activităţii sale.
16. Comisia de atestare:
a) stabileşte criteriile de apreciere a activităţii funcţionarilor publici;
b) întocmeşte graficul desfăşurării procedurii de atestare a funcţionarilor publici şi îl propune conducătorului autorităţii publice/autorităţii administraţiei publice spre aprobare;
c) stabileşte data, locul şi ora desfăşurării atestării pentru fiecare funcţionar public căruia i se aplică procedura de atestare;
d) examinează documentele funcţionarilor publici: Dosarul personal, Fişa postului, Fişa de referinţă, Fişa de atestare;
e) efectuează interviul de atestare;
f) apreciază activitatea funcţionarilor publici;
g) întocmeşte recomandări pentru fiecare funcţionar în baza rezultatelor atestării acestuia;
h) prezintă rezultatele atestării funcţionarilor publici conducătorului autorităţii publice/autorităţii administraţiei publice.
17. Preşedintele comisiei de atestare:
a) poartă răspundere pentru organizarea şi desfăşurarea procedurii de atestare în conformitate cu prezentul Regulament;
b) prezidează şedinţele comisiei.
18. Secretarul comisiei de atestare:
a) supraveghează respectarea procedurii de organizare şi desfăşurare a atestării;
b) primeşte de la serviciul resurse umane documentele pentru fiecare funcţionar public căruia i se aplică procedura de atestare, pe care le înapoiază după şedinţa comisiei de atestare;
c) comunică funcţionarilor publici cărora li se aplică procedura de atestare data, locul şi ora desfăşurării şedinţei comisiei de atestare;
d) prezintă comisiei de atestare persoana căreia i se aplică procedura de atestare;
e) perfectează fişele de atestare, procesele-verbale şi altă documentaţie privind activitatea comisiei;
f) îndeplineşte alte sarcini întru asigurarea bunei desfăşurări a procedurii de atestare.
19. Membrii comisiei de atestare semnează Fişa de atestare a fiecărui funcţionar public, procesele-verbale şi altă documentaţie privind activitatea comisiei. Fiecare membru al comisiei are dreptul să expună opinia sa separată în Fişa de atestare.
Şedinţa comisiei de atestare poate avea loc cu participarea tuturor membrilor săi sau în lipsa motivată doar a unuia dintre ei.
III. Desfăşurarea Procedurii de atestare a funcţionarilor publici
20. Atestarea se efectuează, de regulă, o dată la trei ani. La cererea funcţionarului public de a trece într-un grad de calificare superior, atestarea poate fi efectuată şi în alte intervale, conform Legii despre Regulamentul de conferire a gradelor de calificare funcţionarilor publici.
În intervalul dintre două atestări succesive, conducătorul direct al funcţionarului public efectuează aprecieri curente ale rezultatelor activităţii funcţionarului în cauză, care servesc ca sursă de informaţii la întocmirea Fişei de referinţă.
21. Lista funcţionarilor publici cărora li se va aplica procedura de atestare şi graficul atestării se aduce la cunoştinţă funcţionarilor, contra semnătură, cu cel puţin o lună pînă la data atestării.
Despre modificările intervenite, din motive obiective, referitor la data, ora şi locul desfăşurării atestării, funcţionarii publici sînt înştiinţaţi, contra semnătură, în formă scrisă.
22. Cu cel puţin două săptămîni pînă la data desfăşurării atestării, conducătorul direct al funcţionarului public întocmeşte şi prezintă serviciului resurse umane Fişa de referinţă, discutată în prealabil cu funcţionarul public.
În cazul în care funcţionarul public nu este de acord cu aprecierea activităţii sale de către conducătorul lui direct, el îşi expune opinia sa în scris în Fişa de referinţă.
23. Cu cel puţin o săptămînă pînă la data desfăşurării atestării, serviciul resurse umane prezintă comisiei de atestare documentele fiecărui funcţionar public căruia i se aplică procedura de atestare: Dosarul personal, Fişa postului, Fişa de referinţă, Fişa de atestare.
24. La şedinţa comisiei de atestare participă, în mod obligatoriu, funcţionarul public şi, după caz, conducătorul lui direct.
25. Membrii comisiei de atestare, în procesul examinării documentelor şi al interviului de atestare, apreciază activitatea funcţionarului public în baza următoarelor criterii: competenţă profesională, implicare în realizarea obiectivelor subdiviziunii în care activează, abilitate de comunicare (oral şi în scris), responsabilitate, iniţiativă etc.
La atestarea funcţionarilor publici care exercită funcţii publice de conducere se apreciază şi nivelul de manifestare a abilităţilor manageriale (planificare, organizare, motivare, control etc.).
26. Membrii comisiei de atestare pot adresa, în cadrul interviului de atestare, întrebări atît funcţionarului public, cît şi conducătorului lui direct.
Nu pot fi adresate întrebări cu caracter discriminatoriu.
27. Întrebările adresate funcţionarului public şi conducătorului lui direct, precum şi răspunsurile acestora se fixează în Fişa de atestare.
28. Comisia de atestare ia decizia cu privire la aprecierea activităţii funcţionarului public şi la recomandările respective în lipsa funcţionarului public şi a conducătorului lui direct.
Decizia comisiei de atestare se ia prin vot deschis, cu simpla majoritate de voturi ale membrilor prezenţi la şedinţă.
În cazul egalităţii voturilor, se consideră valabilă decizia care este în avantajul funcţionarului public.
29. În cazul neprezentării funcţionarului public, din motive întemeiate, la şedinţa comisiei de atestare sau a necesităţii de a examina suplimentar informaţia referitor la activitatea funcţionarului public căruia i se aplică procedura de atestare, comisia de atestare transferă atestarea funcţionarului în cauză pentru o altă şedinţă.
În cazul neprezentării funcţionarului public, din motive neîntemeiate, la şedinţa comisiei de atestare, comisia îl poate atesta şi în lipsa lui, indicînd acest fapt în Fişa de atestare şi în procesul-verbal.
30. Funcţionarului public i se acordă, în rezultatul atestării, unul din următoarele calificative:
a) "corespunde funcţiei publice exercitate";
b) "corespunde funcţiei publice exercitate cu condiţia îndeplinirii recomandărilor comisiei de atestare";
c) "nu corespunde funcţiei publice exercitate".
31. Recomandările comisiei de atestare se pot referi la:
a) promovarea funcţionarului public în funcţie;
b) conferirea gradului de calificare funcţionarului public;
c) includerea funcţionarului public în rezerva de cadre;
d) necesitatea elaborării şi implementării unui plan individual de perfecţionare profesională a funcţionarului public;
e) repetarea procedurii de atestare a funcţionarului public peste 6 sau 12 luni, în cazul atestării negative;
f) necesitatea schimbărilor manageriale în subdiviziunea în care activează funcţionarul public atestat etc.
32. Rezultatele atestării (calificativul obţinut şi recomandările) se fixează în Fişa de atestare.
Fişa de atestare se completează într-un singur exemplar şi se semnează de preşedintele, secretarul şi membrii comisiei de atestare.
Funcţionarul public ia cunoştinţă de conţinutul Fişei de atestare, contra semnătură, după şedinţa comisiei de atestare, dar nu mai tîrziu de 2 zile lucrătoare.
33. În cazul dezacordului cu decizia comisiei de atestare, funcţionarul public poate adresa, în termen de 3 zile lucrătoare de la semnarea Fişei de atestare, o contestaţie conducătorului autorităţii publice/autorităţii administraţiei publice.
La solicitarea funcţionarului public atestat, el are dreptul să primească o copie de pe Fişa de atestare.
34. Comisia de atestare prezintă conducătorului autorităţii publice/autorităţii administraţiei publice rezultatele atestării funcţionarilor publici în termen de 5 zile după efectuarea ei.
35. Conducătorul autorităţii publice/autoritatea administraţiei publice, în baza rezultatelor atestării funcţionarilor publici şi a examinării contestaţiilor adresate, în termen de 30 zile lucrătoare din data efectuării atestării, emite în privinţa funcţionarului public actul administrativ respectiv cu privire la:
a) promovarea în funcţie;
b) conferirea gradului de calificare;
c) includerea în rezerva de cadre;
d) perfecţionarea profesională;
e) repetarea, în cazul atestării negative, a procedurii de atestare;
f) transferul în altă funcţie;
g) concediere;
h) efectuarea schimbărilor manageriale în autoritatea publică etc.
IV. Dispoziţii finale
36. Cheltuielile pentru organizarea şi desfăşurarea procedurii de atestare (multiplicarea formularelor, utilizarea mijloacelor de comunicare, deplasarea funcţionarului public şi a conducătorului lui direct de la locul de lucru la sediul unde se desfăşoară atestarea, în cazul amplasării în diferite localităţi etc.) sînt suportate de autoritatea publică care organizează atestarea.
37. Autoritatea publică este în drept, în baza prezentului Regulament, să elaboreze şi să aprobe un regulament de funcţionare a comisiei de atestare.
38. În cadrul autorităţilor administraţiei publice locale, constituirea comisiei de atestare, organizarea şi desfăşurarea procedurii de atestare a persoanelor desemnate în funcţie de către consiliu şi a funcţionarilor din serviciile descentralizate, prin decizia consiliului raional/local, poate fi pusă în sarcina preşedintelui raionului/primarului.
39. Litigiile apărute în rezultatul atestării se soluţionează în instanţa de contencios administrativ, în condiţiile legii.
Anexa nr.1 la Regulamentul cu privire la atestarea funcţionarilor publici
Autoritatea publică ________________________________________________
Fişa de referinţă ______________________________________________________________________ (numele, prenumele funcţionarului public căruia i se aplică procedura de atestare) _______________________________________________________________________ (funcţia exercitată, subdiviziunea)
I. Aprecierea activităţii funcţionarului public (se completează de conducătorul direct conform Fişei postului)
| |||
Realizarea atribuţiilor de funcţie | |||
Posedarea cunoştinţelor necesare pentru realizarea atribuţiilor de funcţie | |||
Manifestarea abilităţilor necesare pentru realizarea atribuţiilor de funcţie | |||
Manifestarea atitudinilor/comportamentului necesar pentru realizarea atribuţiilor de funcţie | |||
Concluzii | |||
Recomandări | |||
Întocmit: | Luat la cunoştinţă: | ||
numele | ______________________ | numele | ______________________ |
prenumele | ______________________ | prenumele | ______________________ |
funcţia | ______________________ | funcţia | ______________________ |
data | ______________________ | data | ______________________ |
semnătura | ______________________ | semnătura | ______________________ |
II. Comentariile funcţionarului public (se completează de către funcţionarul public)
| |
Acordul/dezacordul/argumentările | |
data _____________________ |
semnătura funcţionarului public __________________ |
Anexa nr.2 la Regulamentul cu privire la atestarea funcţionarilor publici Autoritatea publică ________________________________________________
Fişă de atestare
I. Date generale (se completează de serviciul resurse umane)
| |
Numele, prenumele funcţionarului public | |
Subdiviziunea | |
Funcţia publică exercitată | |
Vechimea în muncă în funcţia exercitată | |
Gradul de calificare | |
Includerea în rezerva de cadre (funcţia, data) | |
Data ultimei atestări | |
Cursurile de specializare/perfecţionare (pe parcursul perioadei de atestare) | |
Stimulările (pe parcursul perioadei de atestare) | |
Sancţiunile disciplinare (pe parcursul perioadei de atestare) | |
Îndeplinirea recomandărilor din cadrul ultimei atestări | |
Recomandările comisiei de atestare | Îndeplinirea recomandărilor |
Întocmit: |
|
numele, prenumele | _______________________________ |
funcţia | _______________________________ |
data | _______________________________ |
II. Şedinţa de atestare (se completează de către secretarul comisiei de atestare)
Data atestării _____________________________________________________
| |||
Interviul de atestare a funcţionarului public | |||
Întrebări |
Răspunsuri | ||
Interviul cu conducătorul direct al funcţionarului public (după caz) | |||
Întrebări |
Răspunsuri | ||
Decizia | |||
Votarea membrilor comisiei | |||
prezenţi - |
pro - | contra - | abţinut - |
Recomandări | |||
Opinii separate ale membrilor comisiei | |||
Numele, prenumele |
Opinia separată | ||
Semnăturile membrilor comisiei de atestare | |||
Poziţia | Numele, prenumele | Semnătura | |
Preşedinte Secretar Membri: |
_______________________ _______________________ _______________________
|
_______________________ _______________________ _______________________ | |
Întocmit:
data ___________________ | Luat la cunoştinţă de către funcţionarul public:
data ___________________________________
semnătura ______________________________ |
