H O T Ă R Î R E
despre perfecţionarea cadrului de supraveghere a activităţii
asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor
nr. 719 din 28.06.2004
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.108-111/888 din 09.07.2004
* * *
Abrogat: 23.11.2007
Hotărîrea Guvernului nr.1215 din 13.11.2007
În scopul fortificării stabilităţii financiare şi consolidării sistemului de microfinanţare prin asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor, neadmiterii riscurilor excesive în sistem, inclusiv minimizării riscului pierderilor economiilor cetăţenilor membri ai asociaţiilor, corelării actelor normative în vigoare cu cerinţele actuale privind reglementarea şi supravegherea activităţii asociaţiilor în vederea atingerii obiectivelor menţionate, precum şi întru executarea prevederilor art.6 al Legii nr.1505-XIII din 18 februarie 1998 privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor, conform anexei nr.1;
Structura Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor, conform anexei nr.2;
Normele de prudenţă financiară a asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor, conform anexei nr.3.
2. Efectivul de personal al Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - Serviciul) se stabileşte în număr de 10 unităţi.
3. Retribuirea muncii angajaţilor Serviciului se efectuează conform condiţiilor de salarizare a personalului din organele administraţiei publice în baza Reţelei tarifare unice de salarizare.
4. Finanţarea cheltuielilor pentru întreţinerea Serviciului se efectuează în limita alocaţiilor aprobate în legea anuală a bugetului de stat.
5. Ministerul Finanţelor prezintă anual Guvernului raportul privind activitatea Serviciului şi a asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor.
6. Se abrogă punctele 2, 3, 4, 5, 6 şi 8 ale Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.1011 din 30 septembrie 1998 "Privind supravegherea de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.97-98, art.998), iar punctul 7 devine punctul 2.
7. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia anexei nr.3 la prezenta hotărîre, care va intra în vigoare la 31 decembrie 2004.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnată: | |
Ministrul economiei | Marian Lupu |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Ministrul justiţiei | Vasile Dolghieru |
Chişinău, 28 iunie 2004. | |
Nr.719. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.719 din 28 iunie 2004
REGULAMENTUL
Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor
de economii şi împrumut ale cetăţenilor
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - Regulamentul) este elaborat în conformitate cu Legea nr.1505-XIII din 18 februarie 1998 privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor.
2. Serviciul supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - Serviciul) este autoritatea administrativă care exercită reglementarea şi supravegherea de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor. Serviciul exercită politica unică a statului în domeniul dezvoltării şi consolidării sistemului asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - asociaţii).
3. Serviciul activează pe lîngă Ministerul Finanţelor, are statut de persoană juridică, deţinătoare de conturi trezoreriale, ştampilă şi antet cu Stema de Stat, alte rechizite necesare pentru exercitarea atribuţiilor ce îi revin.
4. Conducerea metodologică a Serviciului, precum şi controlul curent asupra activităţii acestuia se efectuează de către Ministerul Finanţelor.
5. Serviciul în activitatea sa se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, Legea privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor, alte acte legislative şi normative, inclusiv prezentul Regulament.
II. ATRIBUŢIILE, ÎMPUTERNICIRILE ŞI COMPETENŢA SERVICIULUI
6. Serviciul are următoarele atribuţii:
a) supravegherea şi reglementarea activităţii asociaţiilor;
b) apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale asociaţiilor şi ale membrilor acestora.
7. În scopul exercitării atribuţiilor sale Serviciul:
a) elaborează proiecte de legi şi alte acte normative în domeniul activităţii asociaţiilor;
b) elaborează şi aprobă actele normative ce ţin de competenţa sa, inclusiv examinează propunerile de perfecţionare a acestora, prezentate de federaţiile asociaţiilor;
c) elaborează şi prezintă spre aprobare organelor abilitate proiectele formularelor de evidenţă şi de raportare specifice activităţii asociaţiilor;
d) elaborează şi aprobă standarde de dezvăluire a informaţiei privind activitatea asociaţiilor;
e) aprobă standardele de activitate a asociaţiilor;
f) stabileşte categoriile şi modul de atestare a persoanelor cu funcţii de răspundere din asociaţii;
g) participă, prin reprezentantul său, în activitatea comisiilor de reorganizare sau de lichidare a asociaţiilor;
h) popularizează, inclusiv prin intermediul mijloacelor de informare în masă, actele normative ce reglementează crearea, desfăşurarea, precum şi încetarea activităţii asociaţiilor;
i) verifică plenitudinea şi corectitudinea întocmirii rapoartelor financiare, altor forme de raportare prezentate de către asociaţii;
j) generalizează şi analizează informaţia din rapoartele financiare, alte rapoarte şi informaţia curentă privind activitatea asociaţiilor;
k) exercită pe teren controlul activităţii asociaţiilor şi respectarea legislaţiei aferente activităţii lor, inclusiv examinează registrele, documentele şi conturile asociaţiei;
l) generalizează experienţa în domeniul activităţii asociaţiilor;
m) acordă asistenţă metodologică asociaţiilor, altor instituţii şi organizaţii interesate;
n) examinează, la solicitarea organelor de ocrotire a dreptului, litigiile apărute între asociaţii şi membrii acestora;
o) examinează materialele de instruire şi manualele operaţionale pentru asociaţii întru asigurarea conformării legislaţiei în vigoare;
p) informează organul de licenţiere privind încălcarea condiţiilor de licenţiere stabilite.
8. În scopul asigurării exercitării atribuţiilor sale Serviciul este împuternicit:
a) să adopte hotărîri şi să emită dispoziţii executorii pentru asociaţii;
b) să ceară efectuarea auditului rapoartelor financiare ale asociaţiilor;
c) să accepte sau să refuze reorganizarea asociaţiilor;
d) să recomande asociaţiei destituirea din funcţie a persoanelor cu funcţii de răspundere, în caz de încălcări grave ale legislaţiei în vigoare şi/sau neexecutarea sau executarea necorespunzătoare de către acestea a dispoziţiilor şi hotărîrilor Serviciului;
e) să solicite de la ministere, departamente, alte instituţii şi organizaţii, inclusiv de la asociaţii documentele şi informaţiile necesare exercitării atribuţiilor sale;
f) să delegheze federaţiilor asociaţiilor exercitarea unor atribuţii ale sale în baza acordurilor corespunzătoare;
g) să participe la procesul de instruire a specialiştilor şi membrilor asociaţiilor.
9. Serviciul stabileşte termenele executării hotărîrilor şi dispoziţiilor sale. Neexecutarea, executarea necorespunzătoare sau încălcarea termenelor stabilite pentru executarea acestor hotărîri şi dispoziţii atrage după sine răspunderea conform legislaţiei în vigoare.
10. De competenţa Serviciului ţine:
a) încheierea contractelor, procurarea şi gestionarea bunurilor în scopul exercitării atribuţiilor sale;
b) intentarea acţiunilor în instanţa de judecată şi participarea la proces în calitate de subiect.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII SERVICIULUI
11. Activitatea Serviciului este organizată de către şeful Serviciului, care este numit şi eliberat din funcţie de către ministrul finanţelor.
12. Şeful Serviciului are un şef-adjunct, care este numit şi eliberat din funcţie de către ministrul finanţelor, la propunerea şefului Serviciului.
13. Şeful Serviciului are următoarele atribuţii:
a) acţionează fără procură în numele Serviciului şi reprezintă interesele acestuia în faţa autorităţilor publice, persoanelor fizice şi juridice din ţară şi din străinătate;
b) organizează şi dirijează întreaga activitate a aparatului din subordine;
c) aprobă regulamentele subdiviziunilor structurale ale Serviciului;
d) angajează şi eliberează din funcţie personalul Serviciului, aplică măsuri de stimulare şi sancţiuni în conformitate cu legislaţia muncii;
e) stabileşte şi aprobă atribuţiile funcţionale ale angajaţilor Serviciului, precum şi competenţele adjunctului său;
f) emite ordine executorii pentru întregul personal al Serviciului;
g) poartă răspundere personală pentru activitatea Serviciului.
14. În lipsa şefului Serviciului, funcţiile şi unele împuterniciri ale acestuia, delegate de el sau preluate conform instrucţiunilor de serviciu, sînt exercitate de şeful-adjunct al Serviciului.
15. În procesul activităţii sale Serviciul colaborează cu autorităţi publice, organizaţii necomerciale, alte instituţii şi organizaţii, cetăţeni.
16. Serviciul este în drept să participe la lucrările organizaţiilor internaţionale de profil şi să fie membru al lor.
17. Hotărîrile şi dispoziţiile Serviciului pot fi contestate conform legislaţiei în vigoare.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.719 din 28 iunie 2004
STRUCTURA
Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor
de economii şi împrumut ale cetăţenilor
Secţia control şi monitoring financiar
Serviciul analiză şi reglementare
Serviciul contabil
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.719 din 28 iunie 2004
NORMELE DE PRUDENŢĂ FINANCIARĂ
A ASOCIAŢIILOR DE ECONOMII ŞI ÎMPRUMUT ALE CETĂŢENILOR
I. NOŢIUNI GENERALE
1. Normele de Prudenţă Financiară (în continuare - Norme) a asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - asociaţii) sînt elaborate în baza Legii nr.1505-XIII din 18 februarie 1998 privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor.
2. Prezentele Norme reprezintă reglementări prudenţiale faţă de activităţile ce presupun, prin practicarea lor, un anumit grad de risc, sînt stabilite în scopul îmbunătăţirii stabilităţii financiare a asociaţiilor, protejării intereselor depunătorilor, prevenirii şi controlului riscurilor aferente şi se aplică tuturor asociaţiilor din Moldova care au obţinut licenţe în conformitate cu legislaţia în vigoare.
3. În sensul prezentelor Norme se utilizează următoarele noţiuni:
a) capital propriu - capital constituit din cote ale membrilor asociaţiei, profitul nerepartizat (pierderea neacoperită) al anilor precedenţi, profitul net (pierderea netă) al anului de gestiune, subvenţii şi rezerve;
b) dată gestionară - ultima zi a perioadei de gestiune pentru care asociaţia prezintă raportul financiar;
c) depunere de economii - mijloace băneşti depuse în asociaţie de membrul ei în baza contractului, cu sau fără dobîndă şi care urmează să fie rambursate în termen sau la cerere;
d) depunere pentru garantarea împrumutului - mijloace băneşti ale membrului depuse în asociaţie în scopul garantării împrumutului său, altele decît depunerea de economii;
e) dobîndă expirată - dobîndă aferentă împrumutului acordat de asociaţie membrului său, pentru care plata n-a fost achitată în conformitate cu condiţiile de rambursare a împrumutului şi plată a dobînzii stipulate în contractul de împrumut;
f) echilibrul scadenţelor - corespunderea totală a termenelor creanţelor cu termenele obligaţiilor spre plată la orice dată;
g) grup de persoane acţionînd în comun - doi sau mai mulţi membri care utilizează împrumuturile primite de la asociaţie pentru o afacere comună şi expuşi la acelaşi risc, astfel încît dacă unul din ei va avea dificultăţi la rambursarea împrumutului şi/sau plăţii dobînzii aferente, altul sau alţii pot avea dificultăţi similare;
h) împrumut - împrumut acordat de către asociaţie membrului său, în baza contractului, pe termen stabilit, cu condiţia rambursării şi plăţii dobînzii aferente;
i) împrumut garantat - împrumut garantat de către debitor sau terţe persoane cu mijloace băneşti depuse în asociaţie, bunuri depuse în gaj, alte garanţii (cu excepţia garanţiilor personale), a căror valoare sumară depăşeşte suma împrumutului plus dobînda calculată pentru primul an al împrumutului pe termen mediu sau lung şi/sau pentru termenul împrumutului pe termen scurt;
j) împrumut negarantat - împrumut care nu este garantat în conformitate cu litera i) a prezentului punct;
k) împrumut expirat - împrumut acordat de asociaţie membrului său, pentru care plata n-a fost achitată în conformitate cu condiţiile de rambursare a împrumutului şi plată a dobînzii stipulate în contractul de împrumut;
l) lichidităţi obligatorii - mijloace băneşti în casierie, în conturile bancare şi/sau investite în titluri de valoare de stat cu termenul de scadenţă pînă la un an, inclusiv;
m) persoane afiliate - membrii consiliului, directorul executiv, contabilul şef (contabilul), membrii comisiei de cenzori, precum şi oricare persoană, care conform legislaţiei civile, este legată de persoanele sus-menţionate printr-un raport de rudenie de clasa I sau a II-a;
n) plata - dobînda, sau suma iniţială a împrumutului şi dobînda, sau o parte a împrumutului şi dobînda, sau o parte a împrumutului, achitată în conformitate cu condiţiile de rambursare a împrumutului şi plată a dobînzii stipulate în contractul de împrumut;
o) provizion - formă de alocări constituite din cheltuieli pentru acoperirea pierderilor potenţiale care pot proveni din împrumuturile nerambursate la termen şi dobînzile aferente neplătite la termen de către membrii asociaţiei;
p) provizion general (nespecific) - formă de alocări constituite din cheltuieli pentru acoperirea pierderilor posibile în viitor, dar încă neidentificate, care pot să rezulte din riscurile de împrumut acordat şi care se constituie în momentul acordării împrumuturilor;
q) provizion special (specific) - formă de alocări constituite din cheltuieli în scopul recunoaşterii faptului că suma totală sau parţială a împrumutului şi/sau dobînzii nu se aşteaptă să fie achitată;
r) rezervă instituţională - rezervă pentru acoperirea pierderilor din acordarea împrumuturilor, din investiţii, acoperirea cheltuielilor de lichidare sau reorganizare a asociaţiei, constituită din profitul nerepartizat al anilor precedenţi, profitul net al anului de gestiune, diminuată cu pierderea neacoperită a anilor precedenţi şi pierderea netă a anului de gestiune şi care nu se distribuie membrilor, cu excepţia cazului lichidării asociaţiei;
s) riscuri de împrumut - probabilitatea de nerambursare parţială şi/sau totală a împrumuturilor şi/sau plată a dobînzilor aferente;
t) scadenţă - data calendaristică de rambursare a împrumutului, depunerii de economii şi de plată a dobînzii aferente, prevăzută în contract.
II. ACTIVITĂŢI
4. Asociaţia care a obţinut licenţă este în drept să efectueze următoarele activităţi:
a) dispunerea de conturi bancare în monedă naţională şi în valută străină conform legislaţiei;
b) procurarea bunurilor pentru activitatea proprie;
c) încheierea contractelor de asigurare pentru acoperirea riscurilor legate de activitatea sa;
d) acceptarea ca depuneri la vedere şi/sau la termen a economiilor personale ale membrilor săi, cu sau fără dobîndă;
e) primirea creditelor şi împrumuturilor, subvenţiilor, donaţiilor şi sponsorizărilor de la persoane fizice şi juridice din ţară şi de peste hotare;
f) acordarea împrumuturilor membrilor săi, respectînd prezentele norme;
g) plasarea şi investirea mijloacelor sale întru beneficiul propriu, respectînd prezentele norme;
h) procurarea cotelor în capital şi altor valori mobiliare corporative emise de "Corporaţia de Finanţare Rurală" S.A., instituţiile financiare autorizate de Banca Naţională a Moldovei şi, cu avizul pozitiv în scris al organului de supraveghere, emise de alte societăţi comerciale create de asociaţii;
i) alte activităţi, conform actelor legislative şi normative în vigoare.
5. Asociaţia nu este în drept să efectueze următoarele activităţi:
a) acceptarea depunerilor de la persoane care nu sînt membri ai ei;
b) acordarea împrumuturilor persoanelor care nu sînt membri ai ei;
c) să fie fideiusor sau garant pentru obligaţiile membrilor ei sau ale unor terţi, inclusiv ale persoanelor cu funcţii de răspundere ale asociaţiei;
d) plasarea obligaţiunilor şi cambiilor;
e) emiterea acreditivelor documentare;
f) efectuarea operaţiunilor financiare în străinătate;
g) procurarea cotelor în capital şi a altor valori mobiliare corporative, cu excepţia celor menţionate la litera h) punctul 4 al prezentelor Norme;
h) efectuarea operaţiunilor cu imobil, cu excepţia celor efectuate pentru necesităţile proprii şi celor legate de rambursarea împrumuturilor;
i) efectuarea activităţilor şi operaţiunilor de acceptare a economiilor şi acordare a împrumuturilor în valută.
III. REZERVA INSTITUŢIONALĂ
6. Asociaţia este obligată să deţină şi să menţină rezerva instituţională în mărime de cel puţin 10% din valoarea activelor la orice dată, ţinînd cont de prevederile punctelor 7 şi 8 ale prezentelor Norme.
7. Asociaţia care a obţinut licenţă pînă la 31 decembrie 2004 inclusiv, este obligată să deţină şi să menţină rezerva instituţională, după cum urmează:
a) minimum 2 % - începînd cu 31 decembrie 2005;
b) minimum 4 % - începînd cu 31 decembrie 2006;
c) minimum 6 % - începînd cu 31 decembrie 2007;
d) minimum 8 % - începînd cu 31 decembrie 2008;
e) minimum 10 % - începînd cu 31 decembrie 2009.
8. Asociaţia care a obţinut licenţă după 31 decembrie 2004 va constitui rezerva instituţională în termen de cinci ani, începînd cu 31 decembrie a anului doi de activitate. În sensul prezentelor Norme anul doi de activitate este anul următor anului licenţierii asociaţiei.
Asociaţia este obligată să deţină şi să menţină rezerva instituţională după cum urmează:
a) minimum 2% - începînd cu 31 decembrie a anului doi de activitate;
b) minimum 4% - începînd cu 31 decembrie a anului trei de activitate;
c) minimum 6% - începînd cu 31 decembrie a anului patru de activitate;
d) minimum 8% - începînd cu 31 decembrie a anului cinci de activitate;
e) minimum 10% - începînd cu 31 decembrie a anului şase de activitate.
9. Rezerva instituţională trebuie să fie depusă în conturile bancare de depozit la termen ale asociaţiei şi/sau plasate în titluri de valoare de stat.
IV. DEPUNERI PENTRU GARANTAREA ÎMPRUMUTURILOR
10. Pînă la acordarea împrumuturilor negarantate, asociaţia este obligată să asigure încasarea de la membrii beneficiari de împrumut a depunerilor pentru garantarea împrumuturilor în mărimea stabilită de asociaţie, care va acoperi diferenţa dintre mărimea rezervei instituţionale stabilită la punctul 6 şi, după caz, mărimea rezervei instituţionale stabilită la punctele 7 sau 8 ale prezentelor Norme.
11. Asociaţia va încasa de la membri depuneri pentru garantarea împrumuturilor, conform punctului 10 al prezentelor Norme, pînă la constituirea de către asociaţie a rezervei instituţionale în mărimea stabilită la punctul 6 al prezentelor Norme.
12. Depunerile pentru garantarea împrumuturilor trebuie să fie păstrate în conturile bancare de depozit la termen ale asociaţiei şi/sau plasate în titluri de valoare de stat.
13. Asociaţia va rambursa, la cererea în scris a membrului, depunerea pentru garantarea împrumutului numai după rambursarea integrală a împrumutului său şi plăţii dobînzii aferente.
V. CERINŢE DE LICHIDITATE ŞI ECHILIBRUL SCADENŢELOR
14. Asociaţia va constitui şi menţine lichidităţi obligatorii în mărime de 10% din valoarea totală a depunerilor de economii la termen.
15. Asociaţia va constitui şi menţine lichidităţi obligatorii în mărime de 100% din valoarea totală a depunerilor de economii la vedere.
16. Lichidităţile obligatorii se vor constitui separat de plasamentele rezervei instituţionale şi ale depunerilor pentru garantarea împrumuturilor.
17. Asociaţia trebuie să asigure permanent corespunderea termenelor tuturor obligaţiilor sale spre plată cu termenele creanţelor suficiente pentru plata obligaţiilor scadente.
VI. RESTRICŢII LA ACORDAREA ÎMPRUMUTURILOR
18. Mărimea împrumutului acordat unui membru al asociaţiei nu poate depăşi 5% din portofoliul de împrumuturi.
19. Suma celor mai mari 10 împrumuturi acordate membrilor, inclusiv grupurilor de persoane acţionînd în comun nu trebuie să depăşească 25% din portofoliul de împrumuturi.
20. Suma totală a împrumuturilor acordate membrilor consiliului, directorului executiv, contabilului şef (contabilului) şi membrilor comisiei de cenzori, în ansamblu, nu trebuie să depăşească mărimea dublă a capitalului propriu al asociaţiei.
21. În cazul în care prescripţiile prezentului capitol se contrazic, se vor aplica acele prescripţii care sînt mai dure.
Valoarea capitalului propriu menţionată la punctul 20 al prezentelor Norme se stabileşte conform raportului financiar de la ultima data gestionară anterioară acordării împrumuturilor respective.
VII. REGLEMENTĂRI PRIVIND PERSOANELE AFILIATE ASOCIAŢIEI
22. Asociaţia va acorda împrumuturi persoanelor afiliate şi va încasa dobînzile aferente în condiţii similare de acordare a împrumuturilor altor membri.
23. Asociaţia va accepta depuneri de economii de la persoanele afiliate şi va plăti dobînzile aferente în condiţii similare de acceptare a depunerilor de economii de la alţi membri.
VIII. CLASIFICAREA ÎMPRUMUTURILOR ŞI DOBÎNZILOR.
RATA DOBÎNZII LA ÎMPRUMUTURI
24. Orice împrumut acordat de asociaţie va fi inclus în una din următoarele categorii de clasificare:
a) standard - împrumut la termen şi pentru care se respectă condiţiile contractuale;
b) supravegheat - împrumut expirat pentru care plata n-a fost efectuată în termen de pînă la 30 zile inclusiv;
c) substandard - împrumut expirat pentru care plata n-a fost efectuată în termen de la 31 pînă la 90 zile inclusiv;
d) dubios - împrumut expirat pentru care plata n-a fost efectuată în termen de la 91 pînă la 180 zile inclusiv;
e) compromis - împrumut expirat pentru care plata n-a fost efectuată în termen mai mare de 180 zile.
25. Împrumutul va fi clasificat, anticipat scadenţei, în aceeaşi categorie în care va fi clasificată dobînda aferentă conform punctului 26 al prezentelor Norme.
26. Orice dobîndă aferentă împrumutului acordat de asociaţie va fi inclusă în una din următoarele categorii:
a) standard - dobînda pentru care se respectă condiţiile contractuale;
b) supravegheată - dobînda expirată pentru care plata n-a fost efectuată în termen de pînă la 30 zile inclusiv;
c) substandard - dobînda expirată pentru care plata n-a fost efectuată în termen de la 31 pînă la 90 zile inclusiv;
d) dubioasă - dobînda expirată pentru care plata n-a fost efectuată în termen de la 91 pînă la 180 zile inclusiv;
e) compromisă - dobînda expirată pentru care plata n-a fost efectuată în termen mai mare de 180 zile.
27. Rata dobînzii la împrumuturile acordate de către asociaţie trebuie să fie stabilită la un nivel suficient pentru a acoperi cheltuielile privind dobînzile la mijloacele financiare atrase, cheltuielile operaţionale şi constituirea rezervei instituţionale.
IX. PROVIZIOANE
28. Asociaţia va constitui provizioane generale (nespecifice), aplicînd 1% la suma împrumuturilor standard.
29. Asociaţia va constitui provizioane speciale (specifice), aplicînd următoarele procente la suma împrumuturilor din fiecare categorie de clasificare:
a) supravegheat - 10 %;
b) substandard - 30 %;
c) dubios - 75 %;
d) compromis - 100 %.
30. Asociaţia va constitui provizioane speciale (specifice), aplicînd următoarele procente la suma dobînzilor din fiecare categorie de clasificare:
a) supravegheată - 10 %;
b) substandard - 30 %;
c) dubioasă - 75 %;
d) compromisă - 100 %.
31. Constituirea provizioanelor conform punctelor 28, 29 şi 30 ale prezentelor Norme se efectuează deodată, în volum integral şi se reflectă în bilanţul contabil şi raportul privind rezultatele financiare la data întocmirii acestora.
32. Provizioanele se utilizează numai pentru acoperirea împrumuturilor şi dobînzilor compromise.
X. URMĂRIREA CREANŢELOR CU TERMEN EXPIRAT.
REFLECTAREA ÎMPRUMUTURILOR ŞI DOBÎNZILOR COMPROMISE
33. Asociaţia este obligată să se adreseze în instanţa de judecată pentru rambursarea împrumutului şi/sau dobînzii, în termen de 45 zile calendaristice din data din care împrumutul şi/sau dobînda au fost clasificate ca fiind dubioase.
34. Împrumuturile şi dobînzile aferente clasificate compromise la data gestionară nu se vor reflecta în bilanţul contabil la următoarea dată gestionară şi se vor trece în componenţa conturilor extrabilanţiere.
XI. REPARTIZAREA PROFITULUI NET
35. Profitul anual net al asociaţiei se repartizează în rezerva instituţională în condiţiile capitolului III al prezentelor Norme.
36. În cazul în care asociaţia a respectat prevederile capitolului III al prezentelor Norme, profitul net rămas după repartizarea în rezerva instituţională nu va fi distribuit membrilor, ci poate fi repartizat conform hotărîrii adunării generale a membrilor asociaţiei în alte conturi de rezervă, cu excepţia cazului de lichidare a asociaţiei.
XII. PREVEDERI SPECIALE
37. Organul supravegherii de stat poate amîna termenul de executare de către asociaţie a prevederilor punctelor 6, 7, 8, 14, 15, 18, 19 şi 20 ale prezentelor Norme, la cererea în scris a acesteia, în baza unor motive întemeiate.
38. Prevederile punctului 19 al prezentelor Norme se aplică asociaţiilor cu minimum 50 membri beneficiari de împrumut.
39. Consiliul asociaţiei este responsabil pentru elaborarea şi aprobarea regulamentelor interne de acceptare a economiilor, acordare a împrumuturilor, colectare a creanţelor cu termen expirat, control intern şi de investiţii, iar directorul executiv al asociaţiei este responsabil pentru implementarea acestor regulamente interne.
40. Consiliul asociaţiei este obligat să monitorizeze rambursarea împrumuturilor şi plata dobînzilor aferente de către membrii Consiliului, directorul executiv, contabilul şef (contabilul) şi membrii comisiei de cenzori. În cazul în care una din persoanele sus-menţionate are datorii cu termen expirat, aceasta este obligată să achite datoria în termen de 30 zile lucrătoare din data clasificării ei drept substandard sau să demisioneze în conformitate cu legislaţia în vigoare. Demisionarea debitorului nu atrage după sine anularea datoriei.
41. Pentru încălcarea prezentelor Norme asociaţia poartă răspundere în conformitate cu legislaţia.
XIII. DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
42. În termen de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentelor Norme, asociaţia poate constitui rezerva instituţională şi din contul "Alte rezerve".
43. La data intrării în vigoare a prezentelor Norme cotele depuse suplimentar vor fi trecute în componenţa depunerilor pentru garantarea împrumuturilor.
44. Prevederile punctelor 18-20 ale prezentelor Norme nu se aplică asupra împrumuturilor acordate pînă la data intrării lor în vigoare.
