marți, 6 septembrie 2005
952/06.09.2005 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului Agenţiei pentru Dezvoltare Regională
            Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului
                 Agenţiei pentru Dezvoltare Regională

                        Nr.952  din  06.09.2005

     Monitorul Oficial al R.Moldova nr.123-125/1026 din 16.09.2005

                                * * *
    Abrogat: 04.08.2006
    Hotărîrea Guvernului nr. 864 din 01.08.2006

    Întru executarea  prevederilor  Legii nr.23-XVI din 14 aprilie  2005
pentru  modificarea Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern
(Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.59-61, art.203) şi în
baza  Hotărîrii  Guvernului  nr.574  din 14 iunie 2005  "Cu  privire  la
aprobarea  structurii  Agenţiei pentru Dezvoltare Regională"  (Monitorul
Oficial  al  Republicii  Moldova,  2005,  nr.83-85,  art.623),  Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul  Agenţiei  pentru Dezvoltare Regională, conform  anexei
nr.1;
    lista instituţiilor,  organizaţiilor şi întreprinderilor subordonate
Agenţiei pentru Dezvoltare Regională, conform anexei nr.2;
    lista societăţilor  pe  acţiuni  în  care pachetul  de  acţiuni  ale
statului  este  administrat  de  Agenţia  pentru  Dezvoltare  Regională,
conform anexei nr.3;
    componenţa nominală   a   Colegiului  Agenţiei   pentru   Dezvoltare
Regională, conform anexei nr.4.
    2. Agenţia pentru  Dezvoltare Regională este succesorul de  drepturi
al Departamentului Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului.
    3. Se pun la   dispoziţia   Agenţiei  pentru  Dezvoltare   Regională
încăperile   ocupate   de  fostul  Departament  al   Construcţiilor   şi
Dezvoltării    Teritoriului,    situate   pe    adresa:    mun.Chişinău,
str.Cosmonauţilor, nr.9.
    4. În pct.1 al  Hotărîrii  Guvernului  nr.357 din  23  aprilie  2005
"Privind  măsurile  de  reorganizare  a  unor  ministere  şi  autorităţi
administrative  centrale  ale Republicii Moldova" (Monitorul Oficial  al
Republicii   Moldova,  2005,  nr.67-68,  art.419),  textul   "Ministerul
Industriei  şi  Ministerul Energeticii, prin contopire cu  Departamentul
Construcţiilor  şi Dezvoltării Teritoriului, în Ministerul Industriei şi
Infrastructurii"  se substituie prin textul "Ministerul Industriei, prin
contopire   cu  Ministerul  Energeticii,  în  Ministerul  Industriei  şi
Infrastructurii".
    5. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.5.

    Prim-ministru                               Vasile TARLEV

    Contrasemnează:
    Ministrul economiei şi comerţului           Valeriu Lazăr
    Ministrul industriei şi infrastructurii     Vladimir Antosii
    Ministrul justiţiei                         Victoria Iftodi

    Chişinău, 6 septembrie 2005.
    Nr.952.

                                                Anexa nr.1
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                        nr.952 din 6 septembrie 2005

                             REGULAMENTUL
                 Agenţiei pentru Dezvoltare Regională

                        I. DISPOZIŢII GENERALE

    1. Agenţia pentru  Dezvoltare  Regională (în continuare  -  Agenţia)
este  autoritatea  administrativă  centrală  care  asigură  formarea  şi
promovarea  politicii  statului de susţinere a dezvoltării regionale  şi
asigurare  a  reglementării normative privind construcţiile,  amenajarea
teritoriului,  arhitectura, serviciile comunale, promovarea principiilor
de  bază în domeniul organizării şi funcţionării administraţiei  publice
locale, cooperarea transfrontalieră.
    2. În activitatea  sa Agenţia se călăuzeşte de Constituţia şi legile
ţării,   decretele   Preşedintelui  Republicii   Moldova,   ordonanţele,
hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, acordurile internaţionale la care
Republica Moldova este parte, precum şi de prezentul Regulament.
    3. Agenţia este  persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema  de
Stat şi cu denumirea sa în limba moldovenească, are cont trezorerial.

                 II. SARCINILE ŞI ATRIBUŢIILE AGENŢIEI

    4. Sarcinile  de bază ale Agenţiei sînt: elaborarea şi implementarea
programelor   naţionale  şi  regionale  de  amenajare  a   teritoriului,
arhitectură,  dezvoltare  a satului moldovenesc, alimentare cu  apă,  de
canalizare  şi  gazificare,  dezvoltare  a  industriei  materialelor  de
construcţie,  construcţii, inclusiv construcţia de locuinţe,  gospodărie
comunală,  dezvoltare  a  autonomiei  locale,  precum  şi  de  cooperare
transfrontalieră.
    5. Pornind de  la  sarcinile de bază, Agenţia  exercită  următoarele
atribuţii:
    a) atribuţii generale:
    1) elaborează  şi  promovează politicile şi strategiile statului  în
domeniile dezvoltării durabile a unităţilor administrativ-teritoriale şi
a  unităţii  teritoriale autonome Găgăuzia în  domeniul  construcţiilor,
amenajării    teritoriului,   arhitecturii,   urbanismului,   industriei
materialelor   de  construcţie,  locuinţelor  şi  gospodăriei  comunale;
contribuie la buna funcţionare a administraţiei publice locale;
    2) identifică   problemele  prioritare,  elaborează  şi   promovează
programe  şi planuri naţionale de acţiuni în domeniul său de  activitate
şi exercită controlul asupra realizării lor;
    3) iniţiază, elaborează şi coordonează proiectele actelor normative,
în  limitele  competenţei sale, efectuează controlul asupra  respectării
legislaţiei în vigoare în domeniul de activitate;
    4) elaborează  şi aprobă, în limitele competenţei sale, reglementări
tehnice specifice domeniilor de activitate;
    5) generalizează  practica de implementare a legislaţiei în domeniul
său de activitate şi efectuează analiza realizării politicii statului în
domeniul încredinţat;
    6) efectuează,  după caz, reformele organizatorice şi/sau  economice
în domeniul gestionat, conform cerinţelor economiei de piaţă;
    7) efectuează  expertiza proiectelor de strategii pentru dezvoltarea
regiunilor; monitorizează şi evaluează rezultatele implementării acestor
strategii în domeniul său de activitate;
    8) elaborează  proiecte  de  hotărîri  şi  monitorizează  hotărîrile
aprobate  de  Guvern privind dezvoltarea social-economică a  raioanelor,
municipiilor,  unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri),  cu
prezentarea materialelor Guvernului;
    9) acordă asistenţă  informaţională,  metodologică  şi  consultativă
consiliilor  raionale,  municipale şi al unităţii  teritoriale  autonome
Găgăuzia (Gagauz-Yeri);
    10) elaborează    şi    prezintă   propuneri   Guvernului    privind
amendamentele   la  documentele  de  planificare  strategică  la   nivel
naţional,   instrumentele  şi  legislaţia  de  susţinere  a  dezvoltării
social-economice,  echilibrate  şi durabile, a  teritoriului  Republicii
Moldova;
    11) coordonează  activitatea autorităţilor administraţiei publice în
vederea planificării social-economice regionale;
    12) monitorizează   utilizarea  eficientă  a  mijloacelor  de   stat
direcţionate pentru susţinerea unităţilor administrativ-teritoriale şi a
unităţii  teritoriale  autonome  Găgăuzia, inclusiv  efectuează  analiza
eficienţei  realizării  şi  a impactului  programelor  naţionale  asupra
dezvoltării regionale a Moldovei;
    13) elaborează, monitorizează, evaluează programele şi proiectele de
dezvoltare regională;
    14) elaborează  şi  promovează  politica şi  strategia  statului  în
domeniul  dezvoltării regionale şi al amenajării teritoriului; participă
la  elaborarea pronosticurilor dezvoltării social-economice a unităţilor
administrativ-teritoriale de nivelul al doilea;
    15) cooperează  cu organizaţii internaţionale şi cu organe  similare
ale  altor ţări în domeniul său de activitate, inclusiv prin  încadrarea
în    organismele   instituţionalizate   ale   acestora,   în   limitele
competenţelor sale, examinează şi coordonează proiectele convenţiilor şi
ale altor documente internaţionale, poartă negocieri asupra convenţiilor
internaţionale  în  domeniul său de activitate şi le supune semnării  în
modul  stabilit, prezintă propuneri privind aderarea Republicii  Moldova
la   convenţiile  internaţionale;  reprezintă  statul  în  calitate   de
coordonator  în  procesul executării angajamentelor ţării ce decurg  din
convenţiile  şi acordurile internaţionale în domeniul său de activitate,
în  proiectele  realizate  cu susţinere internaţională  sau  din  contul
surselor  interne;  contribuie  la  promovarea  politicii  de  integrare
europeană;
    16) realizează  activităţi  de cooperare transfrontalieră în  cadrul
proiectelor  investiţionale,  precum şi de cooperare  interregională  în
cadrul programelor internaţionale;
    17) desfăşoară,  în modul stabilit, concursuri şi încheie  contracte
de  stat  privind  plasarea  comenzilor de  executare  a  lucrărilor  şi
prestare a serviciilor pentru necesităţile Agenţiei;
    18) asigură perfecţionarea specialiştilor Agenţiei, întreprinderilor
şi organizaţiilor subordonate;
    19) asigură,  în limitele competenţei sale, protecţia  informaţiilor
ce constituie secret de stat;
    20) organizează   expoziţii,   seminare,   conferinţe,   simpozioane
tematice  în domeniul său de activitate, precum şi, după caz,  şedinţele
Guvernului în deplasare în unităţile administrativ-teritoriale;
    21) antrenează    mass-media,   formaţiunile   neguvernamentale   şi
populaţia în procesul de luare a deciziilor şi de realizare a acţiunilor
în domeniul său de activitate;
    22) exercită  alte funcţii în domeniul său de activitate,  stabilite
prin  lege,  decretele  Preşedintelui Republicii  Moldova,  ordonanţele,
hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului;
    b) atribuţii specifice:
    în domeniul dezvoltării regionale şi administraţiei publice locale:
    23) contribuie  la creşterea competitivităţii economice a unităţilor
administrativ-teritoriale,   dezvoltarea  social-economică  durabilă  şi
echilibrată a teritoriului ţării şi reducerea decalajelor în dezvoltarea
social-economică  a  raioanelor, în special între centru  şi  periferie;
contribuie  la soluţionarea problemelor ce ţin de reintegrarea economică
a ţării;
    24) elaborează  Strategia  naţională  de dezvoltare regională  şi  o
prezintă  Guvernului spre examinare şi aprobare, participă la elaborarea
programului  investiţiilor  capitale finanţate de la bugetul de stat  pe
termen mediu;
    25) monitorizează  realizarea  politicii naţionale şi  regionale  în
domeniul   dezvoltării  unităţilor  administrativ-teritoriale  care   au
anumite  particularităţi social-economice, geografice şi altele,  precum
şi în domeniul autonomiei locale;
    26) monitorizează procesele social-economice regionale din ţară;
    27) elaborează  rapoarte  anuale  şi trimestriale  privind  situaţia
social-economică  a  raioanelor,  municipiilor şi  unităţii  teritoriale
autonome  Găgăuzia sub aspectul dezvoltării regionale şi al îndeplinirii
programelor naţionale destinate unităţilor administrativ-teritoriale;
    28) asigură,   în  limitele  competenţei,  în  comun  cu  Ministerul
Economiei  şi  Comerţului,  funcţionalitatea mecanismelor  de  cooperare
dintre Guvern, consiliile economice regionale şi autorităţile locale;
    29) realizează politici de personal, de promovare profesională şi de
formare  a  resurselor umane pentru autorităţile administraţiei  publice
locale în domeniul respectiv;
    30) contribuie  la  procesul  de  descentralizare  a  administraţiei
publice  şi  serviciilor publice; determină procedura de  transferare  a
funcţiilor  şi  de  delegare de către stat a  responsabilităţilor  către
autorităţile administraţiei publice locale;
    31) perfecţionează, în comun cu Ministerul Finanţelor, mecanismul de
supraveghere a executării bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale;
    32) contribuie  metodologic  la organizarea serviciilor publice,  în
funcţie  de  necesităţile  populaţiei şi posibilităţile  financiare  ale
unităţilor  administrativ-teritoriale, şi la stabilirea standardelor  de
calitate pentru prestarea serviciilor publice;
    33) contribuie  la  asigurarea gestionării eficiente a  proprietăţii
unităţilor   administrativ-teritoriale  de  către  autorităţile  publice
locale;
    34) elaborează  propuneri  de  modificare  a  legislaţiei  pentru  a
consfinţi   mecanismele   concrete   de   consultare   a   autorităţilor
administraţiei  publice locale şi/sau asociaţiilor acestora în  procesul
elaborării  de  către  Guvern şi organele centrale de  specialitate  ale
administraţiei publice a actelor normative de interes local;
    35) acordă organelor  administraţiei  publice  centrale  şi  locale,
societăţii civile, persoanelor fizice şi juridice interesate consultaţii
pe problemele dezvoltării regionale;
    36) iniţiază  şi organizează, din oficiu sau la indicaţia conducerii
Guvernului,  în  comun  cu ministerele, alte  autorităţi  administrative
centrale  interesate, conferinţe, întruniri, seminare şi alte acţiuni de
dialog   social,  menite  să  contribuie  la  soluţionarea   problemelor
socioeconomice   locale   şi   la  realizarea  de   către   autorităţile
administraţiei   publice   locale  a  sarcinilor   întru   îmbunătăţirea
interacţiunii dintre autorităţile publice centrale şi locale;
    în domeniul amenajării teritoriului şi al construcţiilor:
    37) asigură elaborarea    Planului    naţional   de   amenajare    a
teritoriului,  bazat pe sinteza politicilor şi a planurilor raionale  şi
locale,   şi   sprijină  îndeplinirea  prevederilor  acestuia;   susţine
metodologic  şi  asigură, în colaborare cu  autorităţile  administraţiei
publice  locale,  realizarea  direcţiilor  principale  de  dezvoltare  a
localităţilor, sistemelor lor de importanţă vitală, zonelor de agrement,
infrastructurilor  edilitare  şi a sistemelor de comunicaţii,  determină
obiectivele  şi  etapele  de  înfăptuire  a  acestora,  corelîndu-le  cu
resursele naturale, umane şi necesităţile sociale;
    38) organizează şi monitorizează elaborarea Concepţiei de dezvoltare
durabilă  a localităţilor Republicii Moldova şi coordonează procesul  de
implementare   a   principiilor  dezvoltării  durabile  în   proiectarea
urbanistică;
    39) avizează   proiecte,   susţine   şi   supraveghează   realizarea
acţiunilor   urbanistice  şi  de  amenajare  a  teritoriului,   inclusiv
proiectele  construcţiilor amplasate în zonele centrale ale municipiilor
şi   oraşelor,  magistralelor  de  transport,  zonelor  de  agrement  de
importanţă   republicană,   precum  şi  proiectele-pilot   în   domeniul
dezvoltării şi amenajării teritoriului;
    40) coordonează   şi  monitorizează  reconstrucţia,  restaurarea  şi
restabilirea  monumentelor  de  arhitectură, istorie  şi  cultură,  care
formează   aspectul   urbanistic  al  zonelor  istorice  pe   teritoriul
raioanelor,  municipiilor,  oraşelor, satelor şi comunelor, precum şi  a
complexelor arhitectonice;
    41) asigură susţinerea   metodologică  a  procesului  investiţional,
stabileşte  principiile de bază ale politicii investiţionale în domeniul
său de activitate şi iniţiază acţiuni de atragere a investiţiilor pentru
realizarea  programelor  şi a planurilor de acţiuni la  nivel  naţional;
coordonează asistenţa tehnică în domeniul său de activitate; elaborează,
de   sine   stătător  sau  în  comun  cu  alte   instituţii,   mecanisme
financiar-creditare   pentru   realizarea  programelor   de   dezvoltare
regională;
    42) participă  la  fundamentarea şi coordonează, în modul  stabilit,
programul  anual  de lucrări publice finanţate de la bugetul de stat  şi
din credite externe, contractate sau garantate de stat, generalizează şi
susţine  alocările bugetare anuale pentru domeniul său de activitate  şi
realizează  funcţiile de investitor (beneficiar) al obiectivelor proprii
de  construcţie;  elaborează şi prezintă proiecte investiţionale  pentru
potenţialii investitori în domeniul său de activitate;
    43) promovează  implementarea  noilor tehnologii, a  echipamentelor,
aparatelor, maşinilor, mecanismelor performante şi a noilor materiale în
domeniul său de activitate;
    44) supraveghează    administrarea   patrimoniului   de   stat    al
întreprinderilor  subordonate, al căror capital social este integral sau
parţial  de  stat, şi direcţionează activitatea lor întru  impulsionarea
dezvoltării regionale;
    45) fondează, cu împuternicirea Guvernului, întreprinderi de stat în
domeniul  său  de  activitate,  le reorganizează  şi  le  lichidează  în
conformitate cu legislaţia în vigoare;
    46) coordonează,  de  comun  acord cu Agenţia Privatizare  pe  lîngă
Ministerul   Economiei   şi  Comerţului,  procesul  de   privatizare   a
întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate;
    47) elaborează  propuneri privind restructurarea întreprinderilor şi
organizaţiilor  subordonate  şi acordă ajutor metodologic  autorităţilor
administraţiei publice locale în cadrul acestui proces;
    48) desemnează  membrii  consiliilor de administraţie  şi  managerii
întreprinderilor  de stat din subordine, încheie contracte cu managerii;
desemnează  reprezentanţii statului şi propune candidaturile managerilor
şi  ale altor reprezentanţi în organele de conducere ale societăţilor pe
acţiuni din domeniul său de activitate, în care statul deţine pachete de
acţiuni (cote-părţi de proprietate);
    49) efectuează  dirijarea  metodologică a activităţii  organelor  de
arhitectură  din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale,
inclusiv  coordonarea  numirii în funcţie şi destituirii  conducătorilor
acestor  organe din cadrul autorităţilor administraţiei publice  locale;
avizează   numirea   şi  destituirea  conducătorilor   întreprinderilor,
prestatori   de   servicii   publice  de  gospodărie  comunală,   şi   a
conducătorilor,   gestionari   ai   fondului   locativ   municipal,   în
conformitate cu legislaţia în vigoare;
    50) permite,  în  conformitate  cu legislaţia în vigoare,  darea  în
locaţiune  a bunurilor de stat de către întreprinderile subordonate,  al
căror capital social este integral sau majoritar de stat;
    51) stabileşte   acţiunile  principale  de  prevenire  a  proceselor
geologice   periculoase   şi  coordonează  lucrările  de   protecţie   a
localităţilor,    participă   la   cercetarea   cauzelor    accidentelor
(surpărilor)    produse   la   construcţii,   edificii   şi    sistemele
tehnico-edilitare,  efectuează controlul asupra calităţii lucrărilor  de
restabilire   prin  intermediul  Inspecţiei  de  Stat  în   Construcţii;
iniţiază   şi   supraveghează  elaborarea   programului   de   protecţie
antiseismică a construcţiilor;
    52) asigură condiţiile   unui   mediu   concurenţial   în   domeniul
dezvoltării teritoriului; elaborează documentele metodologice cu privire
la   desfăşurarea   licitaţiilor  pentru  adjudecarea   proiectării   şi
executării  investiţiilor  publice, precum şi referitoare  la  relaţiile
contractuale   dintre   participanţii  la  procesul   investiţional   în
construcţii;
    53) creează şi  gestionează baza de date a documentelor normative în
domeniul construcţiilor;
    54) coordonează   elaborarea  documentelor  normative  în   domeniul
construcţiilor şi materialelor de construcţie;
    55) elaborează   metodologia  formării  preţurilor  (tarifelor)   în
construcţii,  elaborează principiile de bază pentru determinarea valorii
de  deviz  a obiectelor, organizează elaborarea bazei  normative  pentru
întocmirea  devizelor  şi normelor consumului de resurse pe articole  de
deviz;
    56) organizează  şi coordonează funcţionarea sistemului calităţii în
construcţii prevăzut de legislaţia în vigoare;
    57) execută funcţia   de  coordonator  general  privind  crearea  şi
distribuirea  mijloacelor fondului special pentru finanţarea  lucrărilor
de  constituire  a bazei normative în construcţii, poartă răspundere  şi
efectuează controlul asupra utilizării conform destinaţiei a mijloacelor
fondului;
    58) organizează  şi  asigură desfăşurarea activităţii comisiilor  de
atestare    tehnico-profesională    a   specialiştilor   din    domeniul
construcţiilor şi dezvoltării teritoriului;
    59) organizează  activitatea  de  agrementare  tehnică  în  domeniul
materialelor  de construcţie; coordonează activitatea privind elaborarea
politicii  de  preţuri la materialele de construcţie fabricate în  ţară,
precum şi controlează calitatea acestor materiale;
    în domeniul locuinţelor şi gospodăriei comunale:
    60) în scopul  dezvoltării  uniforme a regiunilor ţării,  promovează
politica   de   stat   în  domeniul  construcţiei,   reconstrucţiei   şi
întreţinerii  locuinţelor;  contribuie  la elaborarea  şi  implementarea
politicii  de asigurare cu locuinţe a păturilor socialmente  vulnerabile
ale populaţiei;
    61) în comun   cu   autorităţile  administraţiei   publice   locale,
monitorizează  implementarea Legii condominiului în fondul locativ şi  a
Legii   privatizării  fondului  de  locuinţe,  în  partea  ce  ţine   de
gestionarea  fondului locativ existent; elaborează şi propune Guvernului
proiecte   de   acte  normative  privind  activitatea  asociaţiilor   de
coproprietari  în condominiu, asociaţiilor de proprietari ai locuinţelor
privatizate   din  blocurile  locative,  inclusiv  a  cooperativelor  de
construcţie a locuinţelor;
    62) determină  costul unui metru pătrat de locuinţă pentru lucrările
de  construcţie  a  caselor de locuit, inclusiv a  celor  construite  cu
aplicarea   metodei  de  creditare  ipotecară,  incluse  în   programele
(proiectele)   social-economice  cu  destinaţie  specială  în   domeniul
construcţiei caselor de locuit, aprobate de organele de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi locale;
    63) efectuează  controlul  asupra folosirii raţionale a  mijloacelor
financiare  care  reprezintă  costul  blocurilor  locative  nefinalizate
transmise la balanţa Serviciului Naţional Locuinţă şi asupra mijloacelor
obţinute  de la investitori pentru construcţia locuinţelor de  serviciu,
precum  şi asupra distribuirii locuinţelor construite din contul acestor
mijloace  în  conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.334 din 23  martie
2005  "Cu  privire  la  asigurarea  cu  locuinţe  a  unor  categorii  de
populaţie";
    64) promovează  politica  de stat întru  satisfacerea  necesităţilor
populaţiei  şi agenţilor economici privind prestarea serviciilor publice
de gospodărie comunală şi de locuinţe;
    65) monitorizează  implementarea Legii cu privire la apa potabilă, a
Legii serviciilor publice de gospodărie comunală; promovează politica de
dezvoltare  şi modernizare a sistemelor şi edificiilor de alimentare  cu
apă potabilă şi de canalizare;
    66) în comun   cu   autorităţile  administraţiei   publice   locale,
revitalizează  serviciile publice de gospodărie comunală şi de  locuinţe
din   teritoriu  şi  identifică  priorităţile  în  alocarea   resurselor
materiale, umane şi financiare în beneficiul acestora;
    67) continuă  procesul  de descentralizare în  domeniul  organizării
serviciilor  publice de gospodărie comunală şi de locuinţe, precum şi  a
celor   de   gestionare  a  fondului  locativ,   stimulează   implicarea
autorităţilor  administraţiei  publice locale în acest  domeniu;  acordă
ajutorul   necesar,   în   limitele   competenţei   sale,   la   crearea
întreprinderilor prestatoare de servicii publice de gospodărie comunală;
    68) contribuie   la   sporirea  calităţii  serviciilor  publice   de
gospodărie   comunală  şi  de  locuinţe,  prestate  de  către  unităţile
respective.

                       III. DREPTURILE AGENŢIEI

    6. Agenţia este în drept:
    1) să elaboreze,  să aprobe, să emită, să modifice şi să revoce,  în
limitele   competenţelor   sale,  acte  normative,  să   emită   ordine,
instrucţiuni în domeniul său de activitate, executorii pentru persoanele
fizice  şi  juridice,  indiferent de tipul de proprietate  şi  forma  de
organizare  juridică;  să efectueze expertiza proiectelor  şi  atestarea
specialiştilor, conform prevederilor legale;
    2) să controleze  respectarea  legislaţiei în vigoare  referitor  la
domeniul său de activitate;
    3) să avizeze  şi  să coordoneze actele normative ale  autorităţilor
administraţiei  publice în problemele vizînd domeniul său de activitate,
să  înainteze  propuneri  privind suspendarea  acţiunilor  sau  anularea
acestora  în cazul constatării unor abateri de la normele şi standardele
în vigoare;
    4) să înainteze,  în  modul  stabilit,  propuneri  de  suspendare  a
deciziilor   autorităţilor   administraţiei  publice  centrale   şi   de
contestare a actelor autorităţilor administraţiei publice locale privind
domeniul său de activitate, care contravin legislaţiei în vigoare;
    5) să stabilească,   de   comun   acord  cu  alte   autorităţi   ale
administraţiei  publice centrale şi locale, modul de elaborare, avizare,
expertizare  şi aprobare a documentelor normative ce ţin de domeniul său
de activitate;
    6) să antreneze, în modul stabilit, la examinarea problemelor ce ţin
de   competenţa   sa,   specialişti   ai   ministerelor,   autorităţilor
administraţiei    publice   locale,   asociaţiilor,    întreprinderilor,
instituţiilor şi organizaţiilor, precum şi experţi netitulari;
    7) să organizeze   licitaţii  pentru  proiectarea  şi  valorificarea
investiţiilor publice, să ţină evidenţa tuturor licitaţiilor desfăşurate
în  domeniul  construcţiilor, să depisteze încălcările admise în  cadrul
acestora;
    8) să instituie  în  cadrul  Agenţiei  grupuri  de  lucru,  comitete
tehnice,   comisii   şi  consilii  urbanistice,  tehnice,   ştiinţifice,
economice,   arhitecturale,   precum  şi  în  domeniul  locuinţelor   şi
gospodăriei  comunale;  să  creeze, cu acceptul Guvernului,  grupuri  de
lucru   interministeriale;  să  convoace  consfătuiri  interramurale  pe
problemele ce ţin de competenţa sa;
    9) să negocieze   şi   să  încheie,  în  modul   stabilit,   tratate
internaţionale  cu  autorităţile publice, persoanele juridice şi  fizice
din  ţară  şi din străinătate, pentru soluţionarea problemelor  puse  în
sarcina sa;
    10) să delege  în  străinătate  specialişti din cadrul  Agenţiei  şi
conducători ai unităţilor subordonate;
    11) să solicite   şi   să   obţină  gratuit   de   la   autorităţile
administraţiei publice centrale şi locale, întreprinderile, instituţiile
şi  organizaţiile înregistrate pe teritoriul ţării informaţiile necesare
pentru exercitarea atribuţiilor sale;
    12) să transmită  dispoziţiile  şi poruncile  conducerii  Guvernului
autorităţilor  administraţiei  publice  locale  şi  subdiviziunilor  din
subordine şi să urmărească executarea lor;
    13) să înainteze  Guvernului proiecte de acte normative în  domeniul
său  de  activitate,  menite să  amelioreze  funcţionarea  autorităţilor
administraţiei publice locale;
    14) să solicite  autorităţilor  administraţiei publice  centrale  şi
locale  avize, opinii şi contribuţii în soluţionarea problemelor ce  ţin
de competenţa Agenţiei;
    15) să instituie,  potrivit  competenţelor  sale,  comisii  de  stat
pentru    recepţia   obiectelor   finalizate   şi   să   aprobe   actele
corespunzătoare.

                 IV. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI

    7. Agenţia este  condusă de directorul general, numit în şi eliberat
din funcţie de Guvern.
    Directorul general are un vicedirector general, numit în şi eliberat
din funcţie de Guvern, la propunerea directorului general.
    8. În cadrul  Agenţiei se constituie şi funcţionează un Colegiu.  În
activitatea  sa Colegiul Agenţiei se călăuzeşte de regulamentul  intern,
aprobat  de  directorul  general. Deciziile Colegiului  se  aplică  prin
ordinul directorului general.
    9. Directorul general:
    1) poartă răspundere  pentru  realizarea  sarcinilor  şi  funcţiilor
atribuite Agenţiei, asigură executarea legilor, decretelor Preşedintelui
Republicii   Moldova,   hotărîrilor   Parlamentului   şi   ordonanţelor,
hotărîrilor    şi   dispoziţiilor   Guvernului,   inclusiv   respectarea
prezentului Regulament;
    2) delimitează    obligaţiile   şi   stabileşte   responsabilităţile
vicedirectorului  general,  şefilor de direcţii şi secţii ale  Agenţiei,
şefilor instituţiilor şi organizaţiilor din subordine;
    3) aprobă schema  de  încadrare şi propune modificări în statele  de
funcţii   ale  aparatului  Agenţiei,  în  cadrul  efectivului-limită  şi
structurii organizatorice aprobate de Guvern;
    4) poartă răspundere   personală   pentru  folosirea   raţională   a
mijloacelor  financiare  ale  Agenţiei,  pentru  integritatea  bunurilor
materiale, autenticitatea indicilor economici generali;
    5) aprobă regulamentele   subdiviziunilor  din  cadrul  Agenţiei  şi
statutele întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor subordonate;
desemnează,   în  numele  Guvernului,  consiliile  de  administrare  ale
acestora;
    6) numeşte, inclusiv  pe bază de concurs, şi eliberează din  funcţie
funcţionarii publici şi alţi salariaţi ai Agenţiei;
    7) desemnează   şi   destituie,  în  modul  stabilit,   conducătorii
organizaţiilor   şi   instituţiilor   subordonate,   managerii-şefi   ai
întreprinderilor  subordonate  şi încheie sau reziliază  contractele  de
management;
    8) emite ordine   ce   ţin   de  atribuţiile  Agenţiei;   în   lipsa
directorului  general,  ordinele sînt emise în numele acestuia de  către
vicedirectorul general;
    9) propune spre  aprobare Guvernului componenţa numerică şi nominală
a Colegiului, convoacă şi prezidează şedinţele acestuia;
    10) aprobă planurile   tematice,   anuale  şi  de  perspectivă   ale
lucrărilor  de  cercetare  ştiinţifică; aprobă programele  şi  planurile
tematice  anuale  de  elaborare  a documentelor  normative  în  domeniul
construcţiilor, finanţate din fondul special;
    11) reprezintă interesele Agenţiei în relaţiile cu organele de stat,
cu  persoanele  fizice  şi juridice din Republica Moldova  şi  din  alte
state,  cu autorităţile şi organismele internaţionale şi cu autorităţile
similare din alte ţări;
    12) aprobă, în comun cu alte ministere, agenţii şi servicii, ordine,
regulamente,  norme,  instrucţiuni  în domeniile de  activitate  conexe,
obligatorii  pentru toate autorităţile administraţiei publice şi agenţii
economici respectivi;
    13) exercită şi alte împuterniciri prevăzute de lege.
    10. În scopul  elaborării strategiilor de dezvoltare în domeniul său
de  activitate,  precum şi pentru aplicarea celor mai noi realizări  ale
ştiinţei  şi  tehnicii  naţionale  şi  mondiale,  pe  lîngă  Agenţie  se
instituie   Consiliul   republican  pentru  arhitectură,   urbanism   şi
dezvoltarea  teritoriului  şi  Consiliul tehnico-ştiinţific de  stat  în
construcţii.  Regulamentele consiliilor sus-numite se aprobă de Colegiul
Agenţiei.
    11. Angajaţii  Agenţiei,  cu  excepţia  personalului  ce  efectuează
deservirea  tehnică,  sînt  funcţionari publici,  respectă  regulamentul
intern  al  Agenţiei  şi beneficiază de toate drepturile  şi  garanţiile
prevăzute de legislaţia cu privire la funcţionarii publici.

                                                Anexa nr.2
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                        nr.952 din 6 septembrie 2005

                                 LISTA
     instituţiilor, organizaţiilor şi întreprinderilor subordonate
                 Agenţiei pentru Dezvoltare Regională

    I. Instituţii
    Inspecţia de Stat în Construcţii
    Serviciul Naţional Locuinţe
    Inspectoratul de Stat pentru Navele de Tonaj Mic
    Direcţia pentru   verificarea   şi   expertizarea   proiectelor   de
construcţie

    II. Instituţii ştiinţifice şi de proiectări
    Institutul Naţional   de   Cercetări  şi  Proiectări   în   Domeniul
Amenajării Teritoriului, Urbanismului şi Arhitecturii "URBANPROIECT" (cu
funcţii teritoriale)
    Institutul de Stat de Proiectări "INDUSTRIALPROIECT"
    Institutul de Stat de Proiectare "RURALPROIECT"
    Institutul de Proiectări de Stat "IPROCOM"
    Institutul de Cercetări Ştiinţifice în Construcţii "INCERCOM"
    Centrul Republican  de  Cercetări  şi  Reglementări  în  Construcţii
"CERCON"

    III. Întreprinderi de producere
    Direcţia specializată de antrepriză pentru reglare şi montaj
    Sectorul de reparaţie a fîntînilor arteziene din Chişinău
    Întreprinderea  de  stat specializată de executare a  lucrărilor  de
explozie "INMEX"
    Direcţia    de    producţie   a    gospodăriei     locativ-comunale,
or.Sergheevka, Ucraina
    Cariera de pietriş şi nisip din Cernăuţi, Ucraina
    Cariera de piatră concasată din granit, Pervomaisk, Ucraina
    Mina de piatră din Mileştii Mici

    IV. Instituţii de instruire
    Centrul de instruire şi producţie, mun.Chişinău
    Centrul de instruire "Inmacom-Didactic"
    V. Organizaţii prestatoare de servicii
    Sanatoriul-preventoriu de bază SPB "Constructorul"
    Asociaţia de cultură populară "Veselia"
    Orchestra de muzică populară "Busuioc Moldovenesc"

                                                Anexa nr.3
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                        nr.952 din 6 septembrie 2005

                                 LISTA
          societăţilor pe acţiuni în care pachetul de acţiuni
            ale statului este administrat de Agenţia pentru
                         Dezvoltare Regională

---------------------------------------------------------------------
     Denumirea societăţii pe acţiuni      |          Sediul
                                          |      (localitatea)
---------------------------------------------------------------------
                     Întreprinderi de construcţii

 Societatea pe Acţiuni "Consocivil"             mun.Chişinău
 Societatea pe Acţiuni "Consoveloce"            mun.Chişinău
 Societatea pe Acţiuni "Execond"                mun.Chişinău
 Societatea pe Acţiuni "Lucomont"               mun.Chişinău
 Societatea pe Acţiuni "Mecanoindmontaj"        mun.Chişinău
 Holding "Monttehsan"                           mun.Chişinău 
 Societatea pe Acţiuni "Sorcons"                or.Soroca
 Societatea pe Acţiuni "Mecanizatorul"          or.Soroca
 Societatea pe Acţiuni "Consam"                 mun.Chişinău
 Societatea pe Acţiuni "Arhproiect"             mun.Chişinău

       Întreprinderi de producere a materialelor de construcţie

 Societatea pe Acţiuni "Ceramica-T"             or.Taraclia
 Societatea pe Acţiuni "USBA"                   or.Cahul
 Societatea pe Acţiuni "Ciment"                 or.Rezina

            Întreprinderi prestatoare de servicii comunale

 Societatea pe Acţiuni "Nivelirum"              mun.Chişinău
 Societatea pe Acţiuni "Lalea-5"                mun.Chişinău
 Societatea pe Acţiuni "Drenaj"                 mun.Chişinău
 Societatea pe Acţiuni "Comunal Service"        mun.Bălţi
 Societatea pe Acţiuni "Locuinţa-Bălţi"         mun.Bălţi
 Societatea pe Acţiuni "Redic"                  or.Floreşti
 Societatea pe Acţiuni "Nicuşor-S"              or.Soroca
 Societatea pe Acţiuni "Apromat"                mun.Chişinău
---------------------------------------------------------------------

                                                Anexa nr.4
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                        nr.952 din 6 septembrie 2005

                          Componenţa nominală
           a Colegiului Agenţiei pentru Dezvoltare Regională

    SEMENOVCHER Igor - director general al Agenţiei pentru Dezvoltare
                       Regională, preşedintele Colegiului
    IZBÎNDA Anatolie - vicedirector general al Agenţiei pentru
                       Dezvoltare Regională, vicepreşedintele Colegiului

                          Membrii Colegiului:

    HRISTEV Florin   - şef al Direcţiei generale construcţii şi urbanism
                       a Agenţiei pentru Dezvoltare Regională
    BÎNZARU Valeriu  - şef al Direcţiei finanţarea economiei naţionale
                       şi investiţii capitale a Ministerului Finanţelor
    BRATU Ştefan     - preşedinte al raionului Cahul, preşedinte al
                       Asociaţiei Preşedinţilor şi Consilierilor Raionali
    STIHI Ion        - director al Institutului de Proiectări
                       "RURALPROIECT"
    VRABIE Vitalie   - primar al or.Ungheni, preşedinte al Asociaţiei
                       Primarilor şi Colectivităţilor Locale

                                                Anexa nr.5
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                        nr.952 din 6 septembrie 2005

                                 LISTA
                 hotărîrilor Guvernului care se abrogă

    1. Hotărîrea  Guvernului  nr.268 din 17 martie 2004 "Cu  privire  la
aprobarea    structurii,   personalului   scriptic   şi   Regulamentului
Departamentului  Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului"  (Monitorul
Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.50-52, art.400).
    2. Anexa nr.2  la Hotărîrea Guvernului nr.574 din 14 iunie 2005  "Cu
privire  la  aprobarea  structurii şi  efectivului-limită  ale  Agenţiei
pentru  Dezvoltare Regională" (Monitorul Oficial al Republicii  Moldova,
2005, nr.83-85, art.623).