H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului
Ministerului Educaţiei şi Tineretului
[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.656 din 02.06.2008, în vigoare 06.06.2008]
nr. 1033 din 04.10.2005
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.135-138/1118 din 14.10.2005
* * *
Abrogat: 15.08.2008
Hotărîrea Guvernului nr.976 din 12.08.2008
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul Ministerului Educaţiei şi Tineretului, conform anexei nr.1.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.656 din 02.06.2008, în vigoare 06.06.2008]
2. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.2.
Prim-ministru | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul educaţiei, tineretului şi sportului | Victor Ţvircun |
Chişinău, 4 octombrie 2005. | |
Nr.1033. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.1033
din 4 octombrie 2005
Notă: În anexa nr.1 sintagma “Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului” se substituie cu sintagma “Ministerul Educaţiei şi Tineretului”, conform Hot.Guv. nr.656 din 02.06.2008, în vigoare 06.06.2008
REGULAMENTUL
Ministerului Educaţiei şi Tineretului
I. Dispoziţii generale
1. Ministerul Educaţiei şi Tineretului (în continuare - Ministerul) este organul de specialitate al administraţiei publice centrale în domeniul învăţămîntului, educaţiei, tineretului, sportului, protecţiei drepturilor copilului, formării profesionale, perfecţionării cadrelor didactice, cercetării ştiinţifice psihopedagogice şi universitare, evaluării şi acreditării instituţiilor de învăţămînt, echivalării actelor de studii şi recunoaşterii calificărilor.
2. În activitatea sa Ministerul se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, legile şi hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, alte acte normative, de prezentul Regulament, precum şi de acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.
3. Ministerul, organele de conducere în domeniul învăţămîntului, educaţiei, tineretului şi sportului, instituţiile de învăţămînt, de educaţie, sportive şi de tineret de toate tipurile, gradele şi nivelurile constituie sistemul de învăţămînt, educaţie, tineret şi sport al Republicii Moldova.
4. Structura aparatului central şi efectivul-limită ale Ministerului sînt aprobate de Guvern.
5. Ministerul este persoană juridică, dispune de cont trezorerial, inclusiv valutar, şi de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat şi cu denumirea sa în limba de stat.
II. Sarcinile principale ale Ministerului
6. Principalele sarcini ale Ministerului sînt:
promovarea politicii de stat, determinarea orientărilor prioritare şi elaborarea concepţiei şi strategiei de dezvoltare în domeniul învăţămîntului, educaţiei, tineretului şi sportului, formării profesionale, al cercetării ştiinţifice psihopedagogice şi universitare, precum şi al evaluării şi acreditării instituţiilor de învăţămînt;
aplicarea prevederilor Concepţiei dezvoltării învăţămîntului, Legii învăţămîntului, Legii cu privire la cultura fizică şi sport, Legii tineretului, altor acte normative şi legislative în domeniul învăţămîntului, educaţiei, tineretului şi sportului, formării profesionale, evaluării şi acreditării instituţiilor de învăţămînt, protecţiei drepturilor copilului, programelor de stat de dezvoltare a învăţămîntului şi ale Programului de activitate a Guvernului;
integrarea sistemului educaţional din Republica Moldova în sistemul european al învăţămîntului;
modernizarea sistemului educaţional în vederea asigurării calităţii învăţămîntului;
analiza impactului actelor legislative şi normative asupra sferei învăţămîntului, tineretului şi sportului sub aspectul eficienţei acestora; elaborarea şi înaintarea propunerilor pentru modificarea şi completarea acestora;
elaborarea, aprobarea şi implementarea în învăţămînt a standardelor educaţionale de stat şi controlul realizării lor conforme;
implementarea în învăţămînt a noilor tehnologii de informare şi comunicare şi a realizărilor ştiinţelor educaţiei;
elaborarea sistemului naţional de evaluare în domeniul învăţămîntului, tineretului şi sportului;
controlul şi evaluarea procesului instructiv-educativ şi a rezultatelor şcolare în toate instituţiile de învăţămînt de stat şi privat;
acreditarea instituţiilor de învăţămînt de stat, privat şi cu alte forme de proprietate;
inspectarea de către stat a instituţiilor instructiv-educative de toate gradele şi tipurile, indiferent de subordonarea departamentală şi forma de proprietate;
organizarea şi coordonarea procesului de perfecţionare şi atestare a cadrelor didactice din învăţămîntul preuniversitar, secundar profesional, mediu de specialitate şi superior;
coordonarea pregătirii, pe baze contractuale, a cadrelor pentru întreprinderi, instituţii şi organizaţii;
coordonarea formării profesionale şi instruirea continuă a adulţilor;
organizarea plasării în cîmpul muncii a absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt secundar profesional, mediu de specialitate şi superior;
elaborarea cadrului normativ de ocrotire a drepturilor copiilor, inclusiv ale copiilor orfani şi ale celor rămaşi fără îngrijire părintească;
asigurarea drepturilor sociale ale tineretului studios şi conlucrarea cu organizaţiile neguvernamentale de copii şi tineret;
executarea prevederilor legislaţiei privind protecţia civilă şi evidenţa militară în instituţiile de învăţămînt;
organizarea instruirii în domeniul protecţiei civile a elevilor şi studenţilor din toate instituţiile de învăţămînt de stat şi privat, precum şi a tuturor categoriilor de personal din instituţiile şi organizaţiile subordonate;
protecţia civilă în situaţii excepţionale a copiilor, elevilor, studenţilor şi angajaţilor din unităţile de învăţămînt şi alte instituţii şi organizaţii din subordine;
optimizarea reţelei şi a structurii instituţiilor de stat de învăţămînt, educaţie, formare profesională şi de perfecţionare a cadrelor didactice;
elaborarea mecanismelor de reducere a cheltuielilor şi de atragere a surselor alternative de finanţare a învăţămîntului, tineretului şi sportului;
dezvoltarea continuă a bazei tehnico-materiale a instituţiilor instructiv-educative din subordine;
asigurarea procesului instructiv-educativ cu manuale şcolare, alte materiale didactice şi mijloace de instruire, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
evaluarea gradului de cunoaştere a prevederilor Constituţiei Republicii Moldova şi a limbii de stat;
adoptarea deciziilor privind recunoaşterea calificărilor;
colaborarea internaţională în domeniul învăţămîntului, educaţiei, tineretului şi sportului, formării profesionale, perfecţionării cadrelor didactice şi al cercetării ştiinţifice psihopedagogice şi universitare;
fundamentarea şi prezentarea la Guvern a propunerilor privind politica statului în domeniul învăţămîntului, educaţiei, protecţiei drepturilor copilului, tineretului şi sportului;
analiza evoluţiei fenomenelor specifice în domeniul tineretului şi sportului în corelare cu tendinţele existente pe plan mondial;
dirijarea activităţii şi asigurarea asistenţei metodologice a instituţiilor subordonate;
asigurarea formării şi perfecţionării profesionale a specialiştilor din domeniul învăţămîntului, educaţiei, tineretului şi sportului, în conlucrare cu instituţiile şi organismele de specialitate din ţară şi din străinătate;
reprezentarea intereselor statului în diferite organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile internaţionale şi alte înţelegeri încheiate în domeniul învăţămîntului, educaţiei, protecţiei drepturilor copilului, tineretului şi sportului, în limitele împuternicirilor acordate de Guvern şi conform prevederilor prezentului Regulament;
dezvoltarea relaţiilor de colaborare cu structurile similare din alte state şi cu organismele internaţionale interesate în domeniul învăţămîntului, educaţiei, protecţiei drepturilor copilului, tineretului şi sportului;
editarea publicaţiilor de specialitate şi de informare în domeniul învăţămîntului, educaţiei, protecţiei drepturilor copilului, tineretului şi sportului;
elaborarea şi avizarea, după caz, a proiectelor de legi, hotărîri şi ordonanţe de Guvern în problemele educaţiei, protecţiei drepturilor copilului, tineretului şi sportului;
elaborarea şi aprobarea, în modul stabilit, a normelor privind finanţarea instituţiilor de învăţămînt, educaţie, tineret şi sport şi a proiectului alocaţiilor financiare de la bugetul de stat;
organizarea perfecţionării cadrelor didactice şi a specialiştilor în domeniul învăţămîntului, educaţiei, tineretului şi sportului.
III. Atribuţiile Ministerului
7. În domeniul învăţămîntului, educaţiei şi protecţiei drepturilor copilului, Ministerul are următoarele atribuţii:
determină orientările prioritare, elaborează şi propune spre aprobare concepţia şi strategia dezvoltării învăţămîntului şi coordonează realizarea tuturor programelor de stat de dezvoltare a învăţămîntului, educaţiei, formării profesionale şi protecţiei drepturilor copilului, tineretului şi sportului;
elaborează proiecte de acte normative şi legislative şi asigură executarea legislaţiei în domeniul învăţămîntului, educaţiei, formării profesionale şi protecţiei drepturilor copilului în instituţiile de învăţămînt, indiferent de subordonarea departamentală şi forma lor de proprietate;
promovează politica de stat privind ocrotirea drepturilor copiilor şi tineretului studios;
determină, în modul stabilit de lege, reţeaua, tipurile şi structura instituţiilor instructiv-educative şi instituţiilor de perfecţionare a cadrelor din subordinea sa;
coordonează procesul de elaborare a standardelor educaţionale de stat, le aprobă, monitorizează şi asigură implementarea lor;
coordonează pregătirea, pe baze contractuale, a specialiştilor în învăţămîntul secundar profesional, mediu de specialitate şi superior;
coordonează activitatea metodico-didactică şi instructiv-educativă a tuturor instituţiilor de învăţămînt, indiferent de subordonarea acestora;
dirijează direcţiile raionale, inclusiv a U.T.A. Găgăuzia, şi municipale de învăţămînt, tineret şi sport şi exercită controlul asupra activităţii acestora;
organizează şi coordonează activitatea de elaborare şi dezvoltare a curriculei, a planurilor de învăţămînt şi programelor de studii, manualelor şi altor materiale didactice;
coordonează activitatea Fondului extrabugetar pentru manuale;
evaluează rezultatele şcolare şi organizează examenele de bacalaureat şi de absolvire a altor trepte de şcolarizare;
elaborează strategia şi coordonează realizarea programelor de dezvoltare a bazei tehnico-materiale a instituţiilor de instruire şi educaţie de toate tipurile;
participă la elaborarea proiectelor planurilor de admitere pe specialităţi în instituţiile de învăţămînt secundar profesional, mediu de specialitate şi superior;
elaborează prognoze privind necesarul de cadre didactice pentru sistemul de învăţămînt;
organizează perfecţionarea şi atestarea cadrelor didactice şi didactico-ştiinţifice;
avizează conferirea titlurilor academice de profesor universitar şi conferenţiar universitar şi acordă grade didactice şi manageriale;
propune candidaturile angajaţilor din sistemul de învăţămînt cu merite deosebite pentru decernarea distincţiilor de stat;
coordonează activitatea de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică desfăşurată în instituţiile de învăţămînt subordonate;
elaborează şi aprobă regulamentele-tip ale instituţiilor de învăţămînt de toate gradele;
numeşte şi concediază directorii instituţiilor de învăţămînt de stat secundar special, secundar profesional, liceal, precum şi directorii instituţiilor de învăţămînt de stat de subordonare republicană;
evaluează şi acreditează instituţiile de învăţămînt şi instituţiile de perfecţionare a cadrelor didactice cu orice tip de proprietate şi subordonare;
numeşte preşedintele, secretarul şi membrii comisiilor specializate de evaluare academică şi acreditare;
adoptă hotărîri privind acreditarea sau neacreditarea instituţiilor de învăţămînt;
supune evaluării (de regulă, o dată la 5 ani) instituţiile de învăţămînt acreditate şi prezintă recomandări pentru optimizarea funcţionării acestora;
eliberează instituţiilor de învăţămînt acreditate certificate de acreditare;
organizează susţinerea examenului de licenţă sau, după caz, de absolvire în instituţiile de învăţămînt care funcţionează provizoriu pe bază de licenţă;
supune procedurii de evaluare şi acreditare filialele instituţiilor de învăţămînt din ţară şi de peste hotare, care funcţionează pe teritoriul Republicii Moldova;
dă publicităţii rezultatele acreditării sau respingerea cererilor de acreditare a instituţiilor de învăţămînt;
aprobă statele de funcţii ale instituţiilor din subordine;
coordonează activitatea de tutelă şi curatelă şi de ocrotire a drepturilor copiilor orfani şi a celor rămaşi fără îngrijire părintească;
asigură ocrotirea şi fortificarea sănătăţii copiilor şi a tineretului studios în procesul instructiv-educativ şi exercită, în comun cu Ministerul Sănătăţii, controlul asupra respectării legislaţiei privind ocrotirea sănătăţii în instituţiile subordonate;
asigură protecţia socială a cadrelor didactice, elevilor, studenţilor şi tinerilor;
contribuie la acordarea de credite bancare preferenţiale unor categorii de tineri studioşi, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
aprobă tipurile şi modelele (mostrele) actelor de studii;
organizează examinarea demersurilor şi petiţiilor cetăţenilor şi asigură luarea măsurilor în vederea lichidării carenţelor sesizate;
elaborează, în comun cu Ministerul Finanţelor, normativele şi modul de finanţare a sistemului de învăţămînt de către stat;
stabileşte, în funcţie de orientările prioritare ale dezvoltării învăţămîntului, educaţiei şi formării profesionale, indicii de performanţă şi volumul alocaţiilor bugetare pentru instituţiile din subordine;
determină, în modul stabilit de lege, condiţiile de remunerare a cadrelor didactice şi altor categorii de personal din sistemul de învăţămînt;
efectuează analiza şi prognoza indicatorilor economico-financiari ai învăţămîntului şi coordonează activitatea economico-financiară a instituţiilor subordonate;
exercită controlul asupra formării şi utilizării mijloacelor extrabugetare de către instituţiile subordonate în conformitate cu actele normative în vigoare;
efectuează coordonarea metodologică şi organizaţională a activităţilor de planificare economică, de evidenţă, gestiune şi aprovizionare tehnico-materială a sferei învăţămîntului;
exercită funcţiile de beneficiar pe obiectele de construcţie incluse în planul investiţional, prevăzute pentru finanţare din contul bugetului de stat, şi supraveghează utilizarea lor conform destinaţiei;
administrează proprietatea de stat în măsura în care Guvernul i-a delegat aceste funcţii, conform actelor normative în vigoare;
conlucrează cu ministerele, alte autorităţi administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale în problemele învăţămîntului, educaţiei şi pregătirii instituţiilor din subordine pentru noul an de studii;
realizează controlul şi inspecţia de stat în instituţiile de învăţămînt şi educaţie de toate gradele şi tipurile, indiferent de subordonarea şi forma de proprietate a acestora;
coordonează procesul de plasare în cîmpul muncii a absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt secundar profesional, mediu de specialitate şi superior;
organizează instruirea în domeniul protecţiei civile a elevilor, studenţilor, precum şi a tuturor categoriilor de angajaţi din instituţiile de învăţămînt şi alte instituţii şi organizaţii din subordine, în vederea pregătirii acestora pentru acţiuni în situaţii excepţionale;
autentifică actele de studii eliberate de instituţiile de învăţămînt din Republica Moldova, echivalează actele de studii şi ia decizii privind recunoaşterea calificărilor;
organizează examenele pentru evaluarea gradului de cunoaştere a prevederilor Constituţiei Republicii Moldova şi a limbii moldoveneşti de către persoanele care solicită dobîndirea cetăţeniei Republicii Moldova;
încheie, din împuternicirea Guvernului, cu ministerele şi alte organisme de resort din străinătate acorduri şi protocoale de cooperare şi colaborare în domeniul învăţămîntului, educaţiei şi formării profesionale, al pregătirii şi perfecţionării cadrelor didactice, precum şi al ştiinţelor educaţiei;
prezintă anual Guvernului raportul privind starea sistemului de învăţămînt şi direcţiile de dezvoltare ale învăţămîntului, care se dă publicităţii.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.462 din 24.03.2008, în vigoare 01.04.2008]
8. În domeniul activităţilor pentru tineret, Ministerul are următoarele atribuţii:
colaborează cu structurile de/pentru tineret legal constituite şi semnează acorduri de colaborare cu ONG-urile de tineret din ţară;
finanţează acţiunile proprii destinate tineretului, în baza programelor aprobate, susţine financiar acţiunile organizaţiilor de tineret care corespund priorităţilor prevăzute de programele Ministerului, încheie cu instituţii publice, agenţi economici şi persoane fizice contracte de realizare a programelor şi acţiunilor consacrate tineretului;
stabileşte relaţii de colaborare cu instituţiile şi organismele naţionale şi internaţionale specializate în problemele tineretului;
creează şi coordonează activitatea Centrului Naţional al Tineretului şi a altor instituţii de lucru cu tineretul;
elaborează şi realizează programe de pregătire profesională şi cursuri de perfecţionare a specialiştilor din domeniul tineretului;
elaborează criteriile de finanţare a proiectelor propuse de organizaţiile neguvernamentale de tineret, conform priorităţilor Ministerului;
elaborează şi realizează programe de informare şi prevenire privind pericolul traficului de fiinţe umane pentru toate categoriile de tineri, în special pentru cei aflaţi în afara sistemului de învăţămînt şi cei din categoriile sociale marginalizate;
organizează cercetări ştiinţifice, sondaje sociologice în rîndurile tineretului;
instituie reţeaua de servicii de informare, consultanţă şi documentare pentru tineret;
facilitează crearea cadrului normativ adecvat stabilirii de contacte internaţionale directe între organizaţiile de tineret în vederea cunoaşterii reciproce şi realizării de programe comune;
colaborează cu ministerele şi alte autorităţi de specialitate din subordinea Guvernului, cu autorităţile administraţiei publice locale şi alte organisme interesate în soluţionarea problemelor de formare profesională, de muncă şi de viaţă ale tineretului;
coordonează activitatea structurilor statale de tineret din teritoriu, le acordă ajutor organizatoric şi logistic;
reprezintă interesele statului în diferite structuri internaţionale de tineret, negociază şi semnează acorduri, protocoale şi alte documente de colaborare în problemele tineretului cu organismele de specialitate din alte ţări, conform legislaţiei în vigoare.
9. În domeniul activităţii sportive, Ministerul are următoarele atribuţii:
elaborează şi susţine strategia generală de stat a organizării şi dezvoltării activităţii sportive; reprezintă interesele statului în raporturile cu structurile sportive naţionale;
conlucrează cu ministerele şi alte autorităţi administrative centrale, autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile de cercetare, învăţămînt şi sanitare de specialitate în organizarea şi dezvoltarea culturii fizice şi sportului, precum şi cu Comitetul Naţional Olimpic din Republica Moldova la derularea programelor privind pregătirea şi participarea sportivilor moldoveni la Jocurile Olimpice;
exercită funcţiile de beneficiar pe obiectele de construcţie cu destinaţie sportivă incluse în planul investiţional, finanţat din contul bugetului de stat, şi monitorizează utilizarea mijloacelor bugetare conform destinaţiei;
finanţează acţiunile sportive ale unităţilor din subordine; susţine, în baza contractelor de colaborare, activităţile federaţiilor sportive naţionale, cărora le-a fost recunoscută utilitatea publică potrivit legislaţiei în vigoare; premiază performanţele obţinute la competiţiile sportive naţionale şi internaţionale;
avizează afilierea organizaţiilor şi federaţiilor sportive naţionale la federaţiile sportive internaţionale şi la alte foruri europene sau mondiale în domeniu;
supraveghează şi controlează respectarea de către structurile sportive a dispoziţiilor şi prevederilor cuprinse în statutele şi în actele lor de constituire;
elaborează şi realizează, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale, planuri de construire şi modernizare a bazelor şi edificiilor sportive, în vederea dezvoltării sportului de performanţă; avizează normativele tehnice în materie de baze şi instalaţii sportive;
avizează constituirea şi propune dizolvarea structurilor sportive, schimbarea destinaţiei unor baze sportive ce aparţin sectorului public şi retrage avizul de funcţionare a acestora în cazurile de încălcare a legislaţiei în vigoare;
acordă distincţii şi titluri sportive, conform criteriilor proprii, suplimentar la cele stabilite prin lege;
sprijină organizarea şi promovarea cercetărilor ştiinţifice şi a asistenţei medicale în domeniul sportului;
autorizează desfăşurarea pe teritoriul Republicii Moldova a campionatelor mondiale, europene şi regionale şi participarea reprezentativelor naţionale la campionatele mondiale şi europene organizate în străinătate, precum şi la competiţiile regionale;
promovează măsurile de prevenire, control şi reprimare a folosirii substanţelor interzise, a metodelor neregulamentare menite să sporească în mod artificial performanţele sportivului sau să modifice rezultatele competiţiilor;
adoptă măsuri pentru prevenirea şi combaterea violenţei în cadrul manifestărilor sportive;
colaborează cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale cu atribuţii în domeniul sportului în vederea susţinerii sportului pentru toţi şi a celui de performanţă;
conferă grade didactice şi titluri sportive naţionale antrenorilor-profesori şi conducătorilor structurilor sportive;
colaborează cu federaţiile sportive naţionale la finanţarea şi derularea programelor de pregătire a sportivilor moldoveni la cantonamente şi de participare a acestora la competiţii republicane şi internaţionale.
IV. Drepturile Ministerului
10. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi:
să exercite în toate instituţiile de învăţămînt controlul de stat asupra respectării legislaţiei în domeniul învăţămîntului, educaţiei, tineretului şi sportului, formării profesionale, perfecţionării cadrelor didactice, protecţiei drepturilor copilului, cercetării ştiinţifice, precum şi în sfera evaluării şi acreditării instituţiilor de învăţămînt;
să solicite, în modul stabilit de lege, de la ministere, alte autorităţi administrative centrale, autorităţi ale administraţiei publice locale, organizaţii, întreprinderi şi instituţii rapoarte, date statistice şi informaţii vizînd problemele din sfera sa de competenţă;
să constituie, să reorganizeze sau să lichideze, în modul stabilit de lege, structurile din subordine;
să înfiinţeze consilii metodico-ştiinţifice, instructiv-metodice şi alte consilii, grupuri de experţi în sfera învăţămîntului, educaţiei, tineretului şi sportului, formării profesionale, cercetării ştiinţifice psihopedagogice şi universitare, evaluării academice şi acreditării;
să modernizeze structurile şi să aplice noi tehnologii informaţionale şi de comunicare în sistemul învăţămîntului, tineretului şi sportului;
să prezinte Guvernului propuneri privind perfecţionarea şi modificarea legislaţiei în sfera învăţămîntului, educaţiei, tineretului şi sportului, protecţiei drepturilor copilului, formării profesionale, perfecţionării şi atestării cadrelor didactice, cercetării ştiinţifice psihopedagogice şi universitare, evaluării şi acreditării instituţiilor de învăţămînt, echivalării şi recunoaşterii calificărilor;
să dispună anularea hotărîrilor, ordinelor şi dispoziţiilor adoptate de organele locale ale învăţămîntului, de instituţiile şi organizaţiile din subordine în cazul în care acestea contravin legislaţiei în vigoare;
să efectueze controale de documentare în instituţiile de învăţămînt de stat şi privat de toate tipurile şi gradele, precum şi în instituţiile de cercetare subordonate;
în procesul formării şi executării bugetului, să centralizeze mijloace băneşti pentru învăţămînt, editarea planurilor şi programelor de studii pentru toate instituţiile de învăţămînt, manualelor şi altor cărţi didactice ce ţin de pregătirea copiilor pentru şcoală, manualelor, materialelor didactice, atlaselor şi hărţilor pentru elevii şcolilor (gimnaziilor) internat de toate tipurile, precum şi pentru procurarea materialelor şi obiectelor de uz gospodăresc, a celor pentru cursuri şi lucrări de laborator, a combustibilului şi utilajelor pentru instituţiile de învăţămînt subordonate;
să negocieze şi să încheie, în modul legal stabilit şi în limitele competenţelor sale, acorduri şi protocoale de cooperare şi colaborare în domeniul învăţămîntului, tineretului şi sportului, protecţiei drepturilor copilului, formării profesionale, perfecţionării cadrelor didactice şi cercetării ştiinţifice cu ministere şi alte organisme guvernamentale şi neguvernamentale din străinătate;
să încheie, în modul stabilit de lege, acorduri cu ministerele şi organele de resort ale altor ţări şi să ia decizii în probleme de recunoaştere a calificărilor şi de echivalare a actelor de studii.
V. Organizarea activităţii Ministerului
11. Ministerul îşi organizează activitatea în baza principiilor de colegialitate în adoptarea deciziilor şi de răspundere personală a conducătorilor pentru deciziile adoptate în limitele lor de competenţă.
12. Ministerul este condus de ministrul educaţiei şi tineretului, numit în şi eliberat din funcţie în conformitate cu legislaţia în vigoare.
13. Ministrul educaţiei şi tineretului este asistat de doi viceminiştri, numiţi în şi eliberaţi din funcţie prin hotărîre de Guvern, la propunerea ministrului.
14. Viceminiştrii şi conducătorii subdiviziunilor aparatului central al Ministerului poartă răspundere personală pentru activitatea şi deciziile luate în sferele lor de competenţă, delimitate prin ordinul ministrului.
15. Conducătorii de subdiviziuni şi specialiştii Ministerului sînt selectaţi pe criterii de competenţă profesională, în conformitate cu Legea serviciului public şi Codul muncii, alte acte normative şi sînt numiţi în şi eliberaţi din funcţie prin ordinul ministrului.
16. În cadrul Ministerului funcţionează, în calitate de organ consultativ, Colegiul Ministerului Educaţiei şi Tineretului, format din 15 membri, inclusiv 2 cu vot consultativ, al cărui preşedinte este ministrul.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.656 din 02.06.2008, în vigoare 06.06.2008]
17. Componenţa numerică şi nominală a Colegiului Ministerului Educaţiei şi Tineretului este propusă de ministru şi se aprobă prin hotărîre de Guvern. Viceminiştrii educaţiei şi tineretului sînt membri ai colegiului ex officio.
18. Activitatea Colegiului Ministerului Educaţiei şi Tineretului se desfăşoară conform regulamentului aprobat prin ordinul ministrului.
Prevederile hotărîrilor Colegiului se traduc în viaţă prin emiterea ordinului ministrului.
19. Ministrul educaţiei şi tineretului:
reprezintă Ministerul în raporturile cu ministerele, autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi alte persoane juridice, precum şi în relaţiile internaţionale;
asigură executarea, în sistemul învăţămîntului, educaţiei, tineretului şi sportului, protecţiei drepturilor copilului, a Constituţiei şi legilor Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului;
poartă răspundere personală pentru realizarea politicii de stat în domeniul învăţămîntului, educaţiei, tineretului şi sportului, protecţiei drepturilor copilului şi a sarcinilor transmise Ministerului;
organizează activitatea Ministerului şi delimitează atribuţiile viceminiştrilor şi ale conducătorilor subdiviziunilor interne ale Ministerului;
prezidează şedinţele şi transpune în viaţă hotărîrile Colegiului Ministerului Educaţiei şi Tineretului;
este în drept să introducă în structura aparatului central al Ministerului modificările dictate de necesitatea eficientizării activităţii manageriale a Ministerului şi a conducerii învăţămîntului, educaţiei, tineretului şi sportului şi protecţiei drepturilor copilului, în limitele fondului de retribuire a muncii şi ale efectivului scriptic aprobat de Guvern;
numeşte în şi eliberează din funcţie, în modul stabilit de lege, salariaţii Ministerului, directorii instituţiilor de învăţămînt de stat de subordonare republicană, precum şi directorii instituţiilor de învăţămînt de stat liceal, special şi secundar profesional;
desemnează comisiile specializate de evaluare academică şi acreditare a instituţiilor de învăţămînt;
stabileşte măsurile de stimulare sau de sancţionare a salariaţilor Ministerului, precum şi mărimea premiilor acordate acestora, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
aprobă regulamentul intern al Ministerului, regulamentul de funcţionare al Colegiului Ministerului Educaţiei şi Tineretului, regulamentele subdiviziunilor interne ale aparatului central al Ministerului, statutele sau regulamentele instituţiilor şi organizaţiilor subordonate, alte regulamente şi acte normative;
emite ordine şi dispoziţii ce vizează activitatea de bază a Ministerului, cu publicarea acestora în modul stabilit, şi controlează executarea lor. În anumite cazuri, ministrul emite ordine în comun cu conducătorii altor ministere.
20. Ordinele şi dispoziţiile emise de ministrul educaţiei şi tineretului sînt executorii pentru toate organele de conducere din învăţămînt, pentru instituţiile de învăţămînt de toate gradele şi alte instituţii instructiv-educative, indiferent de tipul de proprietate, de organizarea juridică sau subordonarea departamentală, pentru instituţiile şi unităţile de perfecţionare a cadrelor şi de cercetare ştiinţifică subordonate, pentru ministere şi alte organe de stat ale Republicii Moldova care au în subordine instituţii de învăţămînt.
21. În caz de deplasare în străinătate sau de absenţă temporară din motive de sănătate ori din alte motive, atribuţiile ministrului le exercită unul dintre viceminiştri, desemnat prin ordinul ministrului.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.1033 din 4 octombrie 2005
LISTA
hotărîrilor de Guvern care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr.140 din 7 februarie 2002 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Departamentului Tineret şi Sport" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.27-28, art.229).
2. Hotărîrea Guvernului nr.1272 din 27 septembrie 2002 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Educaţiei" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.135-136, art.1400).
3. Punctul 2 din anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.1058 din 27 septembrie 2004 "Cu privire la modificarea, completarea şi abrogarea unor hotărîri ale Guvernului" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.178-180, art.1242).
