H O T Ă R Î R E
privind aprobarea Regulamentului Biroului Naţional Migraţiune
Nr.1035 din 04.10.2005
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.135-138/1120 din 14.10.2005
* * *
Abrogat: 14.11.2014
Hotărîrea Guvernului nr.914 din 07.11.2014
Întru executarea Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.131-133, art.1018) cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă Regulamentul Biroului Naţional Migraţiune (se anexează).
Prim-ministru | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru | Valerian Cristea |
Ministrul justiţiei | Victoria Iftodi
|
Chişinău, 4 octombrie 2005. | |
Nr.1035. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1035 din 4 octombrie 2005
REGULAMENTUL
Biroului Naţional Migraţiune
Dispoziţii generale
1. Biroul Naţional Migraţiune (în continuare - Birou) este autoritate administrativă centrală, abilitată să promoveze o politică de stat unică în domeniul migraţiunii, inclusiv în problemele refugiaţilor şi ale persoanelor care solicită azil sau protecţie umanitară.
2. Biroul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, legile şi hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, cu alte acte normative, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi cu prevederile prezentului Regulament.
3. Biroul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat, precum şi de conturi trezoreriale.
4. Biroul îşi exercită funcţiile ce îi revin şi prin intermediul instituţiilor subordonate.
5. Efectivul-limită şi structura Biroului se aprobă de către Guvern.
6. Biroul are dreptul să modifice statele de personal ale aparatului, în limitele structurii şi efectivului aprobate de Guvern.
7. Salarizarea personalului aparatului central al Biroului se efectuează din bugetul de stat, în corespundere cu prevederile legislaţiei în vigoare.
Finanţarea Biroului se efectuează în limita resurselor financiare alocate din bugetul de stat şi din contul mijloacelor speciale.
Sarcinile principale ale Biroului
8. Biroul are următoarele sarcini principale:
a) elaborarea, promovarea şi realizarea politicii de stat în domeniul migraţiunii şi azilului;
b) înaintarea propunerilor privind direcţiile prioritare ale politicii migraţionale a statului;
c) coordonarea, în limitele competenţei, a activităţii ministerelor, autorităţilor administrative centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale în vederea realizării politicii de stat în domeniul migraţiunii şi a direcţiilor prioritare ale acesteia;
d) coordonarea şi reglementarea proceselelor migraţionale, inclusiv prin instituţiile subordonate, în colaborare cu alte organe de stat, cu sindicatele, patronatele şi cu organizaţiile neguvernamentale;
e) elaborarea, în comun cu organele abilitate, a politicii ce ţine de securizarea, inclusiv economică şi socială, a ţării, reieşind din dinamica fluxurilor migraţionale;
f) armonizarea legislaţiei naţionale în domeniul migraţiunii cu standardele internaţionale;
g) supravegherea, controlul, monitorizarea şi analiza respectării legislaţiei în domeniul migraţiunii şi azilului şi altor acte normative aferente problematicii în cauză;
h) implementarea, coordonarea şi monitorizarea aplicării mecanismelor şi standardelor internaţionale şi prevederilor legislaţiei naţionale în domeniul drepturilor omului, potrivit specificului activităţii;
i) crearea, administrarea şi dezvoltarea Sistemului informaţional migraţional ca resursă informaţională şi perfecţionarea exploatării bazei de date referitoare la toate categoriile de migranţi, solicitanţi de azil şi refugiaţi;
î) monitorizarea, cu participarea ministerelor, autorităţilor administrative centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale, a sistemului de evidenţă şi control al cetăţenilor străini şi apatrizilor intraţi în Republica Moldova şi al cetăţenilor Republicii Moldova care pleacă peste hotare;
j) prognozarea, gestionarea şi monitorizarea fluxurilor migraţionale;
k) examinarea, în comun cu organele de specialitate, a situaţei migraţionale şi a domeniilor interdependente, analiza impactului migraţiunii asupra vieţii social-economice, propunerea de măsuri pentru diminuarea efectelor sau consecinţelor negative ale acestui fenomen;
l) elaborarea strategiilor de dezvoltare, pe termen fix şi de perspectivă, în domeniul migraţiunii, în scopul prevenirii migraţiei ilegale şi a traficului de fiinţe umane;
m) stabilirea principiilor de colaborare multilaterală în domeniul migraţiunii şi azilului;
n) participarea la elaborarea propunerilor şi la implementarea programelor de adaptare şi integrare a migranţilor şi refugiaţilor în societate;
o) contribuirea la reducerea proporţiilor migraţiei ilegale.
Funcţiile Biroului
9. Biroul exercită următoarele funcţii:
a) de ordin general:
prezintă spre examinare Guvernului, în modul stabilit, proiecte de legi, hotărîri, alte acte normative, precum şi programe şi strategii în domeniile ce ţin de competenţa sa;
emite acte normative în comun cu ministerele şi autorităţile administrative centrale;
emite şi controlează îndeplinirea, în limitele competenţei, a ordinelor, instrucţiunilor şi dispoziţiilor, executorii pentru toate ministerele, autorităţile administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale, precum şi pentru toate întreprinderile, organizaţiile, instituţiile din Republica Moldova, în scopul executării legislaţiei în vigoare şi în conformitate cu prevederile prezentului Regulament;
participă la controlul activităţii agenţilor economici licenţiaţi pentru plasarea în cîmpul muncii peste hotare a cetăţenilor Republicii Moldova;
organizează campanii informaţionale cu privire la consecinţele şi riscurile migraţiei ilegale;
elaborează propuneri privind formarea bugetului de stat pentru finanţarea Biroului şi a instituţiilor din subordine;
b) în domeniul imigrării:
elaborează politici privind regimul cetăţenilor străini şi al apatrizilor în Republica Moldova (cota de imigrare, intrarea în ţară, termenul de şedere, ieşirea din ţară);
elaborează mecanisme de reglementare a regimului de şedere al cetăţenilor străini şi al apatrizilor în Republica Moldova;
elaborează proiectul de hotărîre a Guvernului privind stabilirea cotei anuale de imigrare;
acordă statut de imigrant sau de repatriat;
eliberează şi anulează adeverinţe de imigrant şi permise de muncă cetăţenilor străini şi apatrizilor, prelungeşte valabilitatea acestor adeverinţe şi permise;
eliberează şi anulează confirmări de repatriere;
eliberează, la cererea persoanelor fizice şi juridice, invitaţii pentru cetăţenii străini şi apatrizi;
eliberează vize de ieşire şi ieşire-intrare şi prelungeşte valabilitatea vizelor de intrare, cu excepţia celor diplomatice;
transmite, în modul stabilit şi de comun acord cu Ministerul Dezvoltării Informaţionale, informaţia iniţială despre cetăţenii străini şi apatrizi pentru includere în Registrul de stat al populaţiei, cu actualizarea ulterioară a acesteia;
efectuează controlul legalităţii angajării în cîmpul muncii a cetăţenilor străini şi apatrizilor pe teritoriul Republicii Moldova;
participă la efectuarea controlului privind respectarea de către cetăţenii străini şi apatrizi a regimului de şedere în Republica Moldova;
informează ministerele, autorităţile administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale abilitate despre anularea înainte de termen a valabilităţii adeverinţelor de imigrant, a permiselor de muncă şi a actelor de identitate ale refugiaţilor;
ţine evidenţa cetăţenilor străini şi a apatrizilor care au interdicţie de intrare pe teritoriul Republicii Moldova;
c) în domeniul azilului:
asigură elaborarea cadrului legislativ necesar pentru reglementarea problemelor solicitanţilor de azil sau de protecţie temporară şi ale refugiaţilor;
colaborează cu ministerele, autorităţile administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale în domeniul ce ţine de respectarea drepturilor solicitanţilor de azil sau de protecţie temporară şi ale refugiaţilor;
colaborează cu organismele internaţionale specializate şi Înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi în problemele solicitanţilor de azil sau de protecţie temporară şi ale refugiaţilor;
elaborează proiecte de documente şi formulare necesare pentru examinarea dosarelor solicitanţilor de azil sau de protecţie temporară;
acordă statutul de refugiat şi eliberează acte de identitate pentru refugiaţi;
contribuie la protecţia drepturilor solicitanţilor de azil sau de protecţie temporară şi refugiaţilor pe teritoriul Republicii Moldova;
d) în domeniul emigrării:
elaborează politici ce ţin de migraţia externă a forţei de muncă şi de reducere a emigrării specialiştilor de înaltă calificare necesari Republicii Moldova;
promovează politici privind protecţia socială şi juridică a lucrătorilor emigranţi;
este responsabil de implementarea la nivel naţional a instrumentelor juridice bilaterale şi multilaterale de cooperare în domeniul migraţiunii şi azilului;
încheie, cu acordul Guvernului, acorduri bilaterale ce ţin de plasarea în cîmpul muncii a cetăţenilor Republicii Moldova peste hotare şi mediază angajarea acestora;
înregistrează, în modul stabilit, contractele individuale de muncă ale cetăţenilor Republicii Moldova angajaţi peste hotare;
acordă consultanţă potenţialilor emigranţi referitor la regulile de intrare şi de şedere în statul de destinaţie, la activitatea de muncă şi la condiţiile de trai în statul respectiv;
elaborează mecanisme de plasare în cîmpul muncii peste hotare a cetăţenilor Republicii Moldova;
încurajează crearea comunităţilor de moldoveni peste hotare, în scopul asigurării protecţiei drepturilor migranţilor din Republica Moldova;
acordă asistenţă, în limita competenţelor atribuite, comunităţilor de moldoveni peste hotare, în scopul realizării de către acestea a activităţilor ce contribuie la promovarea politicii migraţionale a Republicii Moldova;
implementează, în colaborare cu alte instituţii statale, locale, internaţionale şi organizaţii neguvernamentale, proiecte de facilitare a repatrierii benevole a cetăţenilor Republicii Moldova de peste hotare şi de reintegrare a acestora în societate;
contribuie la promovarea pe plan internaţional, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, a imaginii pozitive a Republicii Moldova şi a cetăţenilor ei care desfăşoară activităţi de muncă sau domiciliază peste hotare;
e) în domeniul relaţiilor internaţionale:
elaborează, iniţiază şi negociază proiecte de tratate internaţionale în domeniul de competenţă şi le semnează din împuternicirea Guvernului;
participă la elaborarea instrumentelor juridice internaţionale în cadrul organizaţiilor internaţionale, la care Republica Moldova este parte, în domeniul migraţiei şi azilului;
realizează, în limita competenţelor sale, prevederile tratatelor internaţionale în domeniul migraţiei şi azilului;
reprezintă, în modul stabilit, Guvernul în raporturile cu organismele internaţionale care activează în domeniul migraţiunii, stabileşte cadrul colaborării multilaterale în domeniu (cu Organizaţia Internaţională pentru Migraţie, Înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi, Organizaţia Internaţională a Muncii, Uniunea Europeană ş.a);
colaborează cu organismele internaţionale şi reprezentanţele acestora, precum şi cu organele cu funcţii similare din alte state în vederea soluţionării problemelor în domeniul migraţiei şi azilului;
colaborează cu organizaţiile internaţionale şi regionale, cu organizaţiile neguvernamentale în prevenirea migraţiei ilegale şi a traficului de fiinţe umane;
colaborează cu autorităţile competente ale statelor în care emigrează cetăţenii Republicii Moldova;
colaborează cu misiunile diplomatice şi reprezentanţele economice ale Republicii Moldova în străinătate şi cu cele acreditate în Republica Moldova, în scopul derulării proiectelor şi programelor comune în domeniul migraţiei şi azilului;
participă, ca reprezentant al Guvernului, la lucrările Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie, Înaltului Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi, la reuniunile comitetelor specializate subordonate Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei şi la alte foruri internaţionale care pun în dezbatere problemele migraţiunii şi azilului, precum şi la lucrările Organizaţiei Internaţionale a Muncii ce ţin de migrarea de muncă;
participă, în limita competenţelor, la elaborarea şi implementarea planurilor şi programelor de integrare a Republicii Moldova în Uniunea Europeană, în domeniul migraţiei şi azilului;
f) în domeniul analizei informaţionale şi gestionării proceselor migraţionale:
organizează activităţi de colectare a datelor statistice, deţinute de ministere, autorităţile administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale pentru sistemul informaţional comun, precum şi păstrarea, prelucrarea, furnizarea şi schimbul de informaţii referitoare la procesele migraţionale pe plan intern şi extern şi asigurarea accesului la datele privind fluxurile migraţionale;
participă la edificarea sistemului informaţional "e-Guvern" şi la organizarea schimbului de documente electronice cu autorităţile administraţiei publice şi persoanele fizice în domeniul migraţiei şi azilului;
asigură, în limitele competenţelor atribuite, funcţionarea mecanismelor regionale şi internaţionale de schimb de date în domeniul migraţiei, inclusiv elaborate şi implementate de Organizaţia Internaţională pentru Migraţie, Înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi, Organizaţia Internaţională a Muncii, Eurodat, Eurostat, Eurodac ş.a;
utilizează, în conformitate cu cerinţele legislaţiei în vigoare, resursele informaţionale în vederea exercitării funcţiilor Biroului;
administrează pagina web, actualizează pagina cu informaţii din domeniul migraţiunii.
Drepturile Biroului
10. Biroul este în drept:
a) să antreneze organele centrale de specialitate şi autorităţile administraţiei publice locale, precum şi întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile din Republica Moldova la examinarea şi soluţionarea problemelor ce ţin de competenţa Biroului şi să solicite informaţia şi documentele necesare pentru îndeplinirea funcţiilor atribuite;
b) să înainteze Guvernului, în caz de necesitate, propuneri privind modificarea structurii şi crearea subdiviziunilor teritoriale în domeniul reglementării proceselor de migraţiune şi azil;
c) să prezinte Guvernului propuneri privind perfecţionarea legislaţiei în vigoare în domeniul migraţiei şi azilului;
d) să exercite controlul asupra respectării de către persoanele fizice şi juridice a legislaţiei în domeniul ce ţine de competenţa sa;
e) să solicite de la persoanele fizice şi juridice prezentarea informaţiei şi a documentelor necesare pentru exercitarea controlului privind respectarea legislaţiei în domeniul migraţiei şi azilului;
f) să solicite explicaţii în scris pentru fiecare caz de încălcare a legislaţiei în domeniul migraţiunii de către persoanele fizice şi juridice;
g) să examineze cazurile de încălcare a legislaţiei cu privire la migraţiune şi azil şi să ia decizii în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
h) să înainteze organelor de resort cereri pentru aplicarea sancţiunilor administrative persoanelor care au încălcat legislaţia cu privire la migraţiune;
i) să sesizeze organele şi instanţele competente în cazul constatării sau depistării încălcării drepturilor persoanelor migrante, solicitanţilor de azil sau de protecţie temporară şi refugiaţilor, precum şi să ia măsurile necesare, în limita competenţelor sale, pentru înlăturarea acestora;
î) să presteze servicii contra plată, în modul stabilit de legislaţia în vigoare;
j) să beneficieze de asistenţă financiară oferită de donatorii străini, în condiţiile legislaţiei în vigoare;
k) să antreneze în activitatea sa, în caz de necesitate, experţi din alte instituţii publice şi din cadrul societăţii civile;
l) să dispună de mijloacele financiare bugetare şi de cele speciale, conform destinaţiei şi devizului de cheltuieli, coordonate cu Ministerul Finanţelor;
m) să utilizeze mijloacele speciale pentru dezvoltarea potenţialului şi bazei tehnico-materiale ale Biroului.
Organizarea activităţii Biroului
11. Biroul este condus de directorul general, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către Guvern.
12. Directorul general are un vicedirector general, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de Guvern, la propunerea directorului general al Biroului.
13. Directorul general:
a) organizează activitatea Biroului şi poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor încredinţate;
b) asigură executarea de către Birou a legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din prevederile prezentului Regulament şi din alte acte normative;
c) exercită controlul realizării atribuţiilor de către Direcţia principală pentru refugiaţi;
d) aprobă regulamentele subdiviziunilor şi ale instituţiilor subordonate Biroului;
e) aprobă atribuţiile de serviciu ale vicedirectorului general, şefilor de direcţii şi secţii, precum şi personalului acestora;
f) aprobă structura şi statele de personal ale Direcţiei principale pentru refugiaţi, numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie directorul unităţii, vicedirectorul;
g) aprobă structura şi statele de personal ale Centrului pentru cazarea solicitanţilor de azil şi refugiaţilor, numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie directorul unităţii;
h) angajează şi concediază personalul Biroului, aplică sancţiuni disciplinare, stimulează personalul şi soluţionează problemele ce ţin de mişcarea de personal al Biroului;
i) emite ordine, decizii, dispoziţii şi controlează executarea lor;
î) conduce activitatea Consiliului colegial al Biroului;
j) propune spre aprobare Guvernului componenţa nominală a Consiliului colegial al Biroului;
k) asigură utilizarea eficientă a mijloacelor financiare de care dispune Biroul şi poartă răspundere personală pentru utilizarea conform destinaţiei a alocaţiilor financiare;
l) exercită alte funcţii stabilite de legislaţie.
14. În lipsa directorului general, funcţiile acestuia le exercită vicedirectorul general.
15. Vicedirectorul general se subordonează nemijlocit directorului general şi organizează activitatea Biroului în limitele împuternicirilor ce i-au fost atribuite.
16. În cadrul Biroului se instituie un Consiliu colegial din 7 persoane, componenţa nominală a căruia se aprobă de Guvern, la propunerea directorului general.
Directorul general şi vicedirectorul general fac parte din oficiu din componenţa Consiliului colegial.
17. Consiliul colegial examinează în şedinţele sale chestiunile ce ţin de activitatea Biroului în vederea promovării politicii de stat în domeniul migraţiei şi azilului, urmăreşte realizarea sarcinilor puse în faţa Biroului.
18. În activitatea sa Consiliul colegial se călăuzeşte de un regulament, aprobat prin ordinul directorului general.
19. Deciziile Consiliului colegial devin executorii după aprobarea lor prin ordinul directorului general al Biroului.
