H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului Biroului Naţional de Statistică
şi componenţei nominale a Colegiului Biroului Naţional de Statistică
nr. 1049 din 06.10.2005
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.135-138/1131 din 14.10.2005
* * *
Abrogat: 06.01.2012
Hotărîrea Guvernului nr.1034 din 29.12.2011
Întru executarea prevederilor Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul Biroului Naţional de Statistică, conform anexei nr.1;
componenţa nominală a Colegiului Biroului Naţional de Statistică, conform anexei nr.2.
2. Se stabileşte că, în caz de eliberare din funcţiile deţinute de membrii Colegiului, funcţiile acestora le vor exercita persoanele nou-desemnate în posturile respective, fără emiterea unei noi hotărîri de Guvern.
3. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.1175 din 5 noiembrie 2001 "Cu privire la aprobarea componenţei nominale a Colegiului Departamentului Statistică şi Sociologie" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.133-135, art.1229).
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei şi comerţului | Valeriu Lazăr |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Ministrul justiţiei | Victoria Iftodi |
Chişinău, 6 octombrie 2005. | |
Nr.1049. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.1049 din 6 octombrie 2005
REGULAMENTUL
Biroului Naţional de Statistică
I. Dispoziţii generale
1. Biroul Naţional de Statistică (în continuare – Birou) este autoritate administrativă centrală care, în calitatea sa de organ central de statistică, conduce şi coordonează activitatea în domeniul statisticii din ţară.
2. În activitatea sa, Biroul se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, Legea cu privire la statistica oficială, alte acte legislative, hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi de prevederile prezentului Regulament.
3. Biroul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa, de conturi trezoreriale.
4. Biroul se subordonează Guvernului şi poartă răspundere în faţa Guvernului pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin.
Structura, efectivul-limită al Biroului şi ale subdiviziunilor teritoriale de statistică, componenţa Colegiului, precum şi programele multianuale şi anuale de lucrări statistice se aprobă de Guvern.
5. Biroul este abilitat cu dreptul de a reprezenta ţara în relaţiile cu organele de stat din alte ţări, organizaţiile internaţionale în problemele ce ţin de competenţa sa.
II. Atribuţiile de bază ale Biroului
6. Biroul:
elaborează de sine stătător sau în comun cu alte autorităţi administrative centrale şi aprobă metodologiile cercetărilor statistice şi de calcul al indicatorilor statistici, în conformitate cu standardele internaţionale, în special ale Uniunii Europene, şi cu practica avansată a altor ţări, precum şi ţinînd cont de specificul condiţiilor social-economice ale Republicii Moldova;
organizează, în conformitate cu programul de lucrări statistice, aprobat anual de către Guvern, cercetări statistice privind situaţia şi dezvoltarea economică, socială, demografică a ţării, executînd lucrările de colectare, prelucrare, centralizare, stocare şi diseminare a datelor statistice;
asigură respectarea principiilor fundamentale ale statisticii oficiale;
efectuează dirijarea metodologică şi verifică aplicarea metodologiei statistice, organizarea şi starea statisticii, autenticitatea datelor statistice recepţionate de autorităţile administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale, agenţii economici, indiferent de formele lor de proprietate;
efectuează diseminarea informaţiei statistice în volumul, modul şi termenele stabilite în programul de lucrări statistice, aprobat anual de către Guvern, asigurînd accesul egal şi simultan la această informaţie;
asigură cu informaţii statistice autorităţile administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale, satisface, în bază de contract, cerinţele altor beneficiari, informează populaţia despre situaţia socială, demografică;
organizează şi conduce activitatea statistică în unităţile teritorial-administrative, furnizează autorităţilor administraţiei publice locale informaţia statistică necesară, conform programului de lucrări statistice;
în comun cu autorităţile administraţiei publice centrale interesate, elaborează şi asigură implementarea, în scopuri statistice, a clasificărilor şi nomenclatoarelor armonizate la standardele internaţionale, în primul rînd, ale Uniunii Europene; creează şi administrează registre statistice;
asigură cu instrumentarul statistic necesar respondenţii care participă la cercetări statistice;
elaborează şi organizează, în baza cercetărilor statistice şi surselor administrative de date, sistemul de conturi naţionale; efectuează calculele indicatorilor macroeconomici;
elaborează de sine stătător sau în comun cu alte autorităţi administrative centrale şi aprobă formularele rapoartelor şi anchetelor statistice, instrucţiunile de completare a acestora, stabileşte termenele şi modul de prezentare a datelor statistice de către persoanele juridice şi fizice;
asigură colectarea, verificarea şi generalizarea rapoartelor financiare, prin intermediul Serviciului informaţional al rapoartelor financiare de pe lîngă Biroul Naţional de Statistică;
studiază, analizează în comun cu:
Ministerul Economiei – piaţa forţei de muncă etc.;
Ministerul Finanţelor şi Banca Naţională a Moldovei – utilizarea investiţiilor străine, creditelor şi deservirea datoriilor externe etc.;
Ministerul Sănătăţii – situaţia vizînd ocrotirea sănătăţii;
Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei – situaţia vizînd protecţia socială a populaţiei;
Ministerul Mediului – situaţia vizînd protecţia mediului înconjurător etc.;
Ministerul Afacerilor Interne – situaţia criminogenă etc.;
Banca Naţională a Moldovei – balanţa de plăţi etc.;
în comun cu Ministerul Finanţelor, elaborează şi aprobă formularele tipizate de evidenţă primară (inclusiv cu regim special) şi modul de completare a acestora;
asigură elaborarea balanţelor: producţiei, repartiţiei şi utilizării produselor (lucrărilor, serviciilor) în economia naţională, conform sistemului conturilor naţionale; mijloacelor fixe; resurselor energetice etc.;
elaborează de sine stătător sau în comun cu alţi producători ai statisticii oficiale, alte autorităţi administrative centrale proiecte de hotărîri ale Guvernului privind strategiile, programele multianuale şi anuale de lucrări statistice vizînd cercetările statistice de interes naţional (recensăminte: ale populaţiei, agricole, ale întreprinderilor etc.). În conformitate cu aceste hotărîri, elaborează şi aprobă programele cercetărilor statistice, formularele rapoartelor, anchetelor statistice şi instrucţiunile privind completarea şi prezentarea lor;
asigură elaborarea şi editarea publicaţiilor statistice (anuare, culegeri, buletine statistice şi informative etc.);
asigură publicarea periodică (lunară, trimestrială sau la finele cercetărilor statistice), în conformitate cu programul de lucrări statistice, aprobat anual de către Guvern, a datelor centralizate ce caracterizează evoluţia economică şi socială a ţării, desfăşoară activităţi de marketing statistic, satisface, în condiţiile legii, cerinţele informaţionale ale utilizatorilor de informaţie statistică, organizează conferinţe de presă şi alte acţiuni de difuzare a informaţiei statistice;
este autorizat să efectueze, contra plată, pe bază de contract, la cererea utilizatorilor interni sau externi, lucrări statistice în afara celor cuprinse în programul de lucrări statistice, aprobat anual de către Guvern;
acordă, la solicitarea persoanelor fizice şi a persoanelor juridice, informaţie despre datele din registrele statistice care se referă doar la aceste persoane;
prezintă informaţie statistică organizaţiilor internaţionale în care Republica Moldova este membru, precum şi în baza acordurilor bilaterale încheiate cu oficii de statistică din alte ţări;
exercită funcţiile de fondator al întreprinderilor de stat subordonate Biroului.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.516 din 22.06.2010, în vigoare 25.06.2010]
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.38 din 23.01.2009, în vigoare 03.02.2009]
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.462 din 24.03.2008, în vigoare 01.04.2008]
III. Drepturile Biroului
7. Întru executarea funcţiilor ce îi revin, Biroul este învestit cu următoarele drepturi:
să primească gratuit, în scopuri statistice, de la toate persoanele care cad sub incidenţa Legii cu privire la statistica oficială, date statistice şi administrative veridice şi complete, inclusiv explicaţii la ele;
să verifice autenticitatea datelor statistice, inclusiv, după caz, nemijlocit în încăperile de serviciu, de producţie, pe terenurile persoanelor juridice, filialelor, reprezentanţelor, subdiviziunilor acestora, ale persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, conform legislaţiei în vigoare;
să dea indicaţii, în cazul depistării unor denaturări de date, persoanelor care le-au admis, întru înlăturarea obligatorie a denaturărilor;
să obţină, în mod gratuit, de la toate autorităţile administrative centrale şi de la autorităţile administraţiei publice locale informaţii din sursele administrative de date, în scopul utilizării eficiente a mijloacelor bugetare şi reducerii sarcinii informaţionale asupra persoanelor juridice şi fizice;
să înainteze Guvernului propuneri privind fondarea întreprinderilor de stat, să efectueze restructurarea, reorganizarea sau lichidarea întreprinderilor de stat, în limitele legii, să aibă în subordine organe administrative şi întreprinderi de stat şi să exercite funcţiile de fondator în administrarea acestora;
să prezinte autorităţilor administraţiei publice, deţinătoare de date administrative, propuneri privind acumularea suplimentară şi modul de prezentare a datelor, în scopul utilizării lor ulterioare la producerea informaţiei statistice;
să emită, în limitele competenţei sale, acte normative ce ţin de producerea informaţiei statistice, obligatorii pentru toate persoanele care cad sub incidenţa Legii cu privire la statistica oficială;
să facă propuneri cu privire la modificarea sau abrogarea actelor normative ale autorităţilor administrative centrale, ce contravin legislaţiei în vigoare, în probleme ce ţin de desfăşurarea activităţii statistice;
să elaboreze şi să aprobe, de sine stătător sau în comun cu organele abilitate, standarde, conform prevederilor legislaţiei, clasificări statistice naţionale şi regulamente de aplicare a lor;
să editeze şi să difuzeze clasificatoarele şi nomenclatoarele elaborate;
să stabilească standarde şi reguli unice referitor la asigurarea confidenţialităţii informaţiei statistice;
să colaboreze şi să încheie, în modul prevăzut de legislaţia naţională, acorduri de colaborare cu organe similare din alte ţări şi cu organizaţii statistice internaţionale pentru: alinierea statisticii naţionale la standardele internaţionale; însuşirea practicii avansate a altor ţări; asigurarea comparabilităţii internaţionale a datelor statistice; promovarea imaginii Republicii Moldova peste hotarele ţării;
să constituie grupuri de experţi cu participarea reprezentanţilor autorităţilor administrative centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor de cercetări ştiinţifice, celor de învăţămînt superior etc., în scopul soluţionării problemelor importante în domeniul organizării cercetărilor statistice, elaborării metodologiilor de calcul al indicatorilor etc.;
să organizeze cercetări ştiinţifice în vederea perfecţionării metodologiei statistice;
să angajeze agenţi statistici pentru culegerea de date statistice;
să acorde respondenţilor recompensă pentru participare la cercetările statistice;
să efectueze, în bază de contract, cercetări statistice neprevăzute în programul de lucrări statistice, aprobat anual de către Guvern, alte lucrări şi servicii;
să examineze cazurile de contravenţii administrative şi să aplice sancţiuni administrative, conform legislaţiei.
[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.38 din 23.01.2009, în vigoare 03.02.2009]
IV. Conducerea Biroului
8. Biroul este condus de directorul general, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către Guvern. Directorul general are doi directori generali adjuncţi, numirea în funcţie, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale cărora se face, în condiţiile legii, de către Guvern.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.451 din 16.06.2011, în vigoare 24.06.2011]
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.516 din 22.06.2010, în vigoare 25.06.2010]
9. Directorul general al Biroului:
conduce activitatea Biroului, a subdiviziunilor lui şi a Colegiului;
poartă răspundere personală pentru îndeplinirea funcţiilor ce îi revin Biroului, pentru activitatea economico-financiară şi executarea prezentului Regulament;
delimitează funcţiile directorilor generali adjuncţi şi ale conducătorilor subdiviziunilor Biroului;
aprobă schema de încadrare şi salariile de funcţie ale colaboratorilor aparatului central al Biroului, Direcţiei generale tehnologii informaţionale şi ale subdiviziunilor sale teritoriale în cadrul efectivului-limită şi structurii, stabilite de Guvern;
modifică statele de personal ale aparatului central al Biroului, Direcţiei generale tehnologii informaţionale şi ale subdiviziunilor teritoriale în limita structurii şi efectivului aprobat de Guvern, încadrîndu-se în limitele fondului de retribuire a muncii;
aprobă regulamentele direcţiilor şi secţiilor aparatului central şi ale subdiviziunilor teritoriale de statistică, statutele întreprinderilor şi organizaţiilor din subordinea Biroului;
numeşte în funcţii publice, modifică, suspendă şi încetează, în condiţiile legii, raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici din aparatul central al Biroului şi ale conducătorilor subdiviziunilor teritoriale, angajează, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă cu personalul contractual al aparatului central al Biroului, al Direcţiei generale tehnologii informaţionale şi cu conducătorii instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor din subordine;
aprobă devizele de cheltuieli ale Biroului, ale subdiviziunilor sale teritoriale, precum şi ale lucrărilor statistice efectuate conform hotărîrilor Parlamentului şi Guvernului şi asigură utilizarea resurselor bugetare conform destinaţiei, în corespundere cu legislaţia Republicii Moldova, administrează bunurile Biroului;
emite, în condiţiile legii, ordine, aprobă instrucţiuni şi alte acte care vizează activitatea Biroului;
asigură pregătirea şi perfecţionarea cadrelor necesare subdiviziunilor de statistică, organizează înzestrarea tehnico-materială a acestora;
anulează ordinele şi dispoziţiile directorilor generali adjuncţi, conducătorilor subdiviziunilor teritoriale de statistică şi ai întreprinderilor subordonate, care contravin legislaţiei în vigoare sau atribuţiilor Biroului;
reprezintă interesele Biroului în relaţiile cu persoanele juridice din Republica Moldova şi din alte ţări, încheie şi anulează contracte în probleme ce ţin de competenţa Biroului;
stimulează şi aplică sancţiuni disciplinare în condiţiile legii lucrătorilor din aparatul central al Biroului, Direcţiei generale tehnologii informaţionale, conducătorilor subdiviziunilor sale teritoriale şi conducătorilor instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor din subordine.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.451 din 16.06.2011, în vigoare 24.06.2011]
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.516 din 22.06.2010, în vigoare 25.06.2010]
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.38 din 23.01.2009, în vigoare 03.02.2009]
10. În cadrul Biroului se instituie Colegiul din 9 persoane, din componenţa căruia fac parte directorul general (preşedinte al Colegiului), directorilor generali adjuncţi şi lucrători din cadrul Biroului, precum şi reprezentanţi ai altor autorităţi ale administraţiei publice, instituţiilor ştiinţifice, de învăţămînt etc.. Componenţa nominală a Colegiului se aprobă de Guvern, la propunerea directorului general al Biroului. În activitatea sa, Colegiul se călăuzeşte de Regulamentul aprobat prin ordin de către directorul general.
Deciziile colegiului devin executorii după aprobarea lor prin ordinul directorului general al Biroului.
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.516 din 22.06.2010, în vigoare 25.06.2010]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.1049 din 6 octombrie 2005
COMPONENŢA NOMINALĂ
a Colegiului Biroului Naţional de Statistică
SPOIALĂ Lucia | – director general, preşedinte al Colegiului |
CARA Oleg | – director general adjunct |
– director general adjunct | |
GODIAC Maria | – şef al Direcţiei sinteză, diseminare a informaţiei şi relaţii cu publicul |
– şef al Direcţiei generale tehnologii informaţionale pe lîngă Biroul Naţional de Statistică | |
GÎDILICA Valentina | – şef al Direcţiei statistica macro-economică |
SAVVA Janeta | – şef al Direcţiei generale pentru statistică a municipiului Chişinău |
TORCUNOV Iurii | – şef al Direcţiei analiză şi prognozare macroeconomică, Ministerul Economiei |
PÎRŢACHI Ion | – profesor universitar, doctor în economie, şef al Catedrei Statistice şi Previziune Economică, Academia de Studii Economice a Moldovei |
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.516 din 22.06.2010, în vigoare 25.06.2010]
