marți, 25 noiembrie 2008
1469/25.12.2006 Hotărîre cu privire la crearea Agenţiei de Asigurare a Calităţii

H O T Ă R Î R E

cu privire la crearea Agenţiei de de Asigurare a Calităţii

 

nr. 1469  din  25.12.2006

 

Monitorul Oficial nr.199-202/1562 din 29.12.2006

 

* * *

Abrogat: 13.03.2015

Hotărîrea Guvernului nr.72 din 10.03.2015

 

Notă: În denumirea şi textul hotărîrii, sintagma “Agenţia de Evaluare şi Examinare” se substituie cu sintagma “Agenţia de Asigurare a Calităţii” conform Hot.Guv. nr.1295 din 20.11.2008, în vigoare 25.11.2008

 

Guvernul  HOTĂRĂŞTE:

1. Se creează Agenţia de Asigurare a Calităţii ca instituţie publică, subordonată Ministerului Educaţiei şi Tineretului.

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1295 din 20.11.2008, în vigoare 25.11.2008]

 

2. Se stabileşte efectivul-limită al Agenţiei de Asigurare a Calităţii în număr de 16 unităţi.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.1295 din 20.11.2008, în vigoare 25.11.2008]

 

3. Agenţia de Asigurare a Calităţii este persoană juridică, dispune de ştampilă şi conturi trezoreriale.

4. Salarizarea personalului Agenţiei de Asigurare a Calităţii se va efectua în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

5. Se aprobă:

Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Asigurare a Calităţii, conform anexei nr.1;

structura Agenţiei de Asigurare a Calităţii, conform anexei nr.2.

[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.1295 din 20.11.2008, în vigoare 25.11.2008]

 

6. Ministerul Finanţelor va identifica surse de finanţare a Agenţiei de Asigurare a Calităţii şi va înainta Guvernului propunerile respective.

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.1295 din 20.11.2008, în vigoare 25.11.2008]

 

[Pct.7 abrogat prin Hot.Guv. nr.976 din 12.08.2008, în vigoare 15.08.2008]

 

PRIM-MINISTRU

 

Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Ministrul educaţiei şi tineretuluiVictor Ţvircun
Ministrul finanţelorMihail Pop

Chişinău, 25 decembrie 2006.
Nr.1469.

 

“Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.1469 din 25 decembrie 2006

 

REGULAMENTUL

privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Asigurare a Calităţii

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament stabileşte modul de organizare şi funcţionare a Agenţiei de Asigurare a Calităţii.

2. Agenţia de Asigurare a Calităţii (în continuare – Agenţia) este o instituţie publică, care activează pe lîngă Ministerul Educaţiei şi Tineretului şi se subordonează acestuia.

 

II. MISIUNEA, FUNCŢIILE, ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE AGENŢIEI

3. Misiunea Agenţiei constă în asigurarea calităţii educaţiei, a realizării politicii statului privind evaluarea externă a sistemului de învăţămînt, atestarea angajaţilor din sistem şi acreditarea instituţiilor de învăţămînt prin:

a) elaborarea şi prezentarea spre aprobare Ministerului Educaţiei şi Tineretului a bazei normative privind constituirea şi funcţionarea sistemului naţional de evaluare, examinare, atestare şi acreditare, orientat la standardele internaţionale;

b) dezvoltarea competenţelor şi a culturii profesionale a cadrelor didactice şi de conducere, actualizarea cunoştinţelor teoretice şi a abilităţilor practice, conform cerinţelor faţă de nivelul de calificare, în scopul adaptării lor la schimbările din societate;

c) sporirea credibilităţii rezultatelor academice evaluate;

d) elaborarea programelor şi a testelor pentru examene;

e) organizarea eficientă şi administrarea corectă a examenelor în învăţămîntul preuniversitar;

f) organizarea olimpiadelor, concursurilor şcolare naţionale şi internaţionale, a evaluărilor naţionale;

g) acordarea permanentă a asistenţei informaţionale, metodologice şi consultative instituţiilor de învăţămînt pe problemele ce ţin de competenţele ei;

h) aplicarea rezultatelor studiilor ştiinţifice în domeniul evaluării rezultatelor şcolare şi al acreditării în învăţămînt.

4. Funcţiile Agenţiei:

a) elaborarea şi prezentarea spre aprobare Ministerului Educaţiei şi Tineretului a actelor normative în domeniul aplicării metodologiilor şi a strategiilor de evaluare şi certificare a rezultatelor academice;

b) elaborarea şi prezentarea spre aprobare, în modul stabilit, a proiectelor de politici şi strategii de ameliorare a calităţii învăţămîntului, a metodologei de organizare şi desfăşurare a examenelor de absolvire în învăţămîntul secundar şi profesional de toate nivelurile;

c) asigurarea fundamentelor ştiinţifice şi profesionale pentru funcţionarea sistemului de evaluare, examinare şi acreditare în învăţămînt;

d) elaborarea probelor pentru examene, olimpiade, concursuri;

e) coordonarea activităţii grupurilor de lucru pentru elaborarea materialelor de evaluare, a comisiilor specializate, comitetelor olimpice etc.;

f) efectuarea cercetărilor, pe bază de eşantion, în scopul stabilirii gradului de realizare a obiectivelor educaţionale şi a performanţelor elevilor la diferite discipline şcolare;

g) asigurarea participării ţării la studiile comparative internaţionale de măsurare a randamentului învăţămîntului;

h) crearea unui sistem de evidenţă a rezultatelor şcolare înregistrate pe discipline şcolare la finele treptelor de instruire, pentru stabilirea dinamicii acestora;

i) furnizarea către minister a unui feed-back sistematic şi operativ, în scopul adoptării măsurilor de ameliorare continuă a activităţii în sistemul de învăţămînt;

j) organizarea examenului la cunoaşterea Constituţiei şi a limbii de stat pentru obţinerea cetăţeniei Republicii Moldova.

5. Agenţia are următoarele atribuţii:

1) în domeniul evaluării:

a) elaborează, analizează şi înaintează spre aprobare Ministerului Educaţiei şi Tineretului standardele şi indicatorii de performanţă specifici fiecărei etape a procesului de evaluare;

b) elaborează metodologia de evaluare în sistemul de învăţămînt de toate nivelurile;

c) analizează rezultatele şi aprobă rapoartele de evaluare externă a calităţii întocmite de către membrii comisiilor de experţi şi publică aceste rapoarte pe site-ul Agenţiei;

d) analizează şi aprobă publicarea ghidurilor de bune practici în domeniul evaluării rezultatelor academice;

e) propune Ministerului Educaţiei şi Tineretului măsuri de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii în învăţămînt;

f) informează Ministerul Educaţiei şi Tineretului despre rezultatele şi concluziile activităţii de evaluare a calităţii, realizate de către unităţile de învăţămînt;

g) elaborează raportul anual cu privire la propria activitate;

h) participă, prin intermediul experţilor din aparatul Agenţiei, la inspecţii de evaluare şi acreditare în instituţiile de învăţămînt;

i) primeşte, înregistrează şi expertizează rapoartele de evaluare internă remise de către direcţiile generale raionale/municipale învăţămînt, tineret şi sport privind starea învăţămîntului preuniversitar la nivelul raionului/municipiului respectiv, pe baza cărora realizează analize de sistem;

j) primeşte, înregistrează, verifică şi validează rapoartele întocmite de comisiile de experţi în evaluare din învăţămîntul de stat şi privat, pentru a stabili respectarea metodologiei de evaluare externă;

k) organizează şi desfăşoară procesul de atestare a cadrelor didactice şi manageriale din instituţiile de învăţămînt;

2) în domeniul acreditării:

a) elaborează şi revizuieşte periodic metodologia şi standardele de acreditare pentru diferitele tipuri de programe şi furnizori de servicii educaţionale de toate nivelurile şi le prezintă spre avizare Ministerului Educaţiei şi Tineretului;

b) evaluează în baza standardelor şi a metodologiei aprobate, la cerere sau din proprie iniţiativă, şi propune autorizarea, respectiv acreditarea, furnizorilor de servicii educaţionale şi a programelor de studii;

3) în domeniul asigurării calităţii:

a) prezintă Ministerului Educaţiei şi Tineretului proiecte de acte normative menite să amelioreze rezultatele activităţii în domeniul asigurării calităţii învăţămîntului;

b) formulează şi revizuieşte periodic, pe baza bunelor practici, standardele naţionale de referinţă şi indicatorii de performanţă pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţămînt;

c) încheie cu instituţii din ţară şi străinătate contracte de prestare a serviciilor pentru evaluarea externă a calităţii programelor şi furnizorilor de programe de educaţie, precum şi pentru evaluarea transinstituţională a programelor similare, în vederea stabilirii de ierarhizări la nivel naţional sau internaţional;

d) realizează periodic cercetări şi analize de sistem privind calitatea învăţămîntului din Republica Moldova;

e) publică sub egida sa manuale, ghiduri, lucrări de sinteză a bunelor practici de evaluare şi de asigurare internă şi externă a calităţii;

f) colaborează cu agenţii similare din alte ţări pentru dezvoltarea şi aplicarea măsurilor eficiente de îmbunătăţire a calităţii programelor de învăţămînt;

g) elaborează Codul de etică profesională a angajaţilor şi experţilor Agenţiei;

h) elaborează periodic rapoarte de autoevaluare a calităţii propriei activităţi, în vederea pregătirii evaluării externe de către agenţii similare din alte ţări.

6. Agenţia, în limitele competenţei sale, are dreptul:

a) să recepţioneze gratuit de la Biroul Naţional de Statistică, de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale informaţii necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale;

b) să solicite şi să primească de la direcţiile raionale/municipale învăţămînt, tineret şi sport, de la instituţiile din subordinea Ministerului Educaţiei şi Tineretului rapoarte cu privire la rezultatele examenelor, conform modelului recomandat;

c) să propună spre aprobare Ministerului Educaţiei şi Tineretului crearea de comisii specializate (de experţi, de evaluare a lucrărilor de examene, a instituţiilor acreditate etc.), grupuri de lucru pe disciplinele de studiu compuse din specialişti în evaluare şi din profesori cu experienţă didactică, în scopul realizării atribuţiilor sale;

d) să iniţieze şi să participe la proiecte naţionale şi internaţionale în domeniul evaluării, acreditării şi atestării;

e) să fie membru al diferitelor organizaţii internaţionale de specialitate;

f) să încheie, în modul stabilit de lege, contracte de achiziţii publice;

g) să administreze patrimoniul ce i-a fost atribuit;

h) să beneficieze de alte drepturi ce rezultă din prevederile legislaţiei în vigoare.

 

III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI

7. Agenţia este condusă de un director şi un vicedirector, în modul stabilit de legislaţie şi de prezentul Regulament.

8. Directorul:

a) reprezintă Agenţia în raporturile cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, alte persoane juridice, precum şi în relaţiile internaţionale;

b) poartă răspundere personală pentru realizarea politicii de stat în domeniul evaluării şi acreditării şi a sarcinilor atribuite în competenţa Agenţiei;

c) organizează activitatea Agenţiei şi delimitează atribuţiile vicedirectorului şi ale conducătorilor subdiviziunilor interne ale Agenţiei;

d) transpune în viaţă hotărîrile Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare;

e) numeşte în şi eliberează din funcţii, în modul stabilit de lege, salariaţii Agenţiei;

f) stabileşte măsurile de stimulare sau de sancţionare a angajaţilor Agenţiei, precum şi cuantumul premiilor şi sporurilor acordate acestora, în conformitate cu legislaţia în vigoare;

g) emite ordine şi dispoziţii ce vizează activitatea de bază a Agenţiei, cu publicarea acestora în modul stabilit, şi controlează executarea lor.

9. Directorul este numit în şi eliberat din funcţie de către ministrul educaţiei şi tineretului.

10. În absenţa directorului, funcţiile acestuia sînt exercitate de vicedirector. Vicedirectorul şi conducătorii subdiviziunilor Agenţiei poartă răspundere personală pentru activitatea şi deciziile luate în sferele lor de competenţă, delimitate prin ordinul directorului.

11. Vicedirectorul Agenţiei este numit în şi eliberat din funcţie de către ministrul educaţiei şi tineretului, la propunerea directorului Agenţiei. Atribuţiile şi responsabilităţile vicedirectorului sînt determinate de către directorul Agenţiei, coordonate şi aprobate de ministrul educaţiei şi tineretului.

12. Examinarea tuturor actelor normative şi a materialelor de evaluare se efectuează de Comisia Naţională de Evaluare şi Acreditare, în număr de 9 membri, constituită prin ordinul directorului Agenţiei. În componenţa Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare sînt incluşi: directorul (preşedintele Comisiei), vicedirectorul, doi reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi Tineretului, responsabili de problemele educaţionale în învăţămîntul preuniversitar şi superior, un reprezentant responsabil de problemele financiare, un reprezentant al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei în domeniul evaluării rezultatelor şcolare, reprezentanţi ai asociaţiilor obşteşti (profesionale) interesate. Funcţia de secretar al Comisiei va fi realizată de către unul dintre specialiştii Agenţiei.

13. Comisia Naţională de Evaluare şi Acreditare este organul colegial (fără statut de persoană juridică) cu următoarele atribuţii:

a) examinează în şedinţele sale chestiuni ce derivă din sarcinile şi funcţiile Agenţiei;

b) examinează proiectele celor mai importante acte normative, documente metodologice, regulamente, instrucţiuni, materiale de evaluare, rapoarte;

c) propune proiecte de specialitate pentru aprobare în cadrul Colegiului Ministerului Educaţiei şi Tineretului.

14. Structura şi personalul scriptic maxim ale Agenţiei sînt aprobate de Guvern, la propunerea ministrului educaţiei şi tineretului. Agenţiei i se acordă dreptul de a modifica statele de personal în limitele efectivului aprobat. Angajaţii Agenţiei au statut de funcţionari publici.

15. Dreptul de primă semnătură pe toate actele Agenţiei îl are directorul Agenţiei.

16. În lipsa directorului, dreptul de primă semnătură îi revine vicedirectorului.

17. Vicedirectorul, conducătorii de subdiviziuni şi alte persoane au dreptul de a semna actele Agenţiei, în temeiul ordinului directorului.

18. Persoanele învestite cu dreptul de semnătură poartă răspundere personală pentru legalitatea, veridicitatea şi corectitudinea documentului semnat.

19. Pe actele Agenţiei se aplică semnătura olografă sau, în conformitate cu legislaţia în vigoare, semnătura digitală şi ştampila.

20. Pentru elaborarea unor proiecte specifice sau pentru exercitarea unor funcţii speciale, Agenţia, în calitate de autoritate administrativă centrală de specialitate, organizează şi monitorizează activitatea consiliilor, comisiilor şi grupurilor de lucru/experţi constituite la nivel naţional în domeniul evaluării, acreditării şi asigurării calităţii învăţămîntului.

 

IV. DISPOZIŢII SPECIALE

21. Întreţinerea Agenţiei se efectuează din mijloacele bugetului de stat, inclusiv din cele obţinute din prestarea serviciilor contra plată.

22. În cazul încetării activităţii, patrimoniul este restituit Ministerului Educaţiei şi Tineretului, în baza actelor şi contractelor de livrare a bunurilor materiale.

[Anexa nr.1 introdusă prin Hot.Guv. nr.1295 din 20.11.2008, în vigoare 25.11.2008]

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.1469 din 25 decembrie 2006

 

STRUCTURA

Agenţiei de Asigurare a Calităţii

Conducerea

Direcţia evaluare şi examinare

Direcţia acreditare

Serviciul atestarea cadrelor

[Anexa nr.2 introdusă prin Hot.Guv. nr.1295 din 20.11.2008, în vigoare 25.11.2008]