joi, 31 mai 2007
602/31.05.2007 Hotărîre privind aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.728 din 27 iunie 2006

H O T Ă R Î R E

privind aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează

în Hotărîrea Guvernului nr.728 din 27 iunie 2006

 

nr. 602  din  31.05.2007

 

Monitorul Oficial nr.82-85/659 din 15.06.2007

 

* * *

Abrogat: 13.11.2009

Hotărîrea Guvernului nr.662 din 10.11.2009

 

În temeiul art.20 din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.131-133, art.1018), cu modificările şi completările ulterioare, şi întru executarea Hotărîrii Guvernului nr.1310 din 14 noiembrie 2006 “Cu privire la aprobarea structurii-tip a regulamentului privind organizarea şi funcţionarea organului central de specialitate al administraţiei publice” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.181-183, art.1407), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

Se aprobă modificările şi completările ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.728 din 27 iunie 2006 “Cu privire la aprobarea structurii, efectivului-limită şi Regulamentului Ministerului Administraţiei Publice Locale” (se anexează).

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

 

Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
ministrul administraţiei publice localeVitalie Vrabie
Ministrul finanţelorMihail Pop

Chişinău, 31 mai 2007.
Nr.602.

 

Aprobate

prin Hotărîrea Guvernului

nr.602 din 31 mai 2007

Modificările şi completările ce se operează

în Hotărîrea Guvernului nr.728 din 27 iunie 2006

Hotărîrea Guvernului nr.728 din 27 iunie 2006 “Cu privire la aprobarea structurii, efectivului-limită şi Regulamentului Ministerului Administraţiei Publice Locale” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.102-105, art.768) se modifică şi se completează după cum urmează:

în titlul hotărîrii după cuvîntul “Regulamentului” se introduc cuvintele “privind organizarea şi funcţionarea”;

punctul 1 al hotărîrii:

la alineatul doi după cuvîntul “Regulamentul” se introduc cuvintele “privind organizarea şi funcţionarea”;

alineatul patru “lista instituţiilor din subordinea Ministerului Administraţiei Publice Locale” conform anexei nr.3 se exclude;

la punctul 2 al hotărîrii cifra “20” se substituie prin cifra “25”;

anexa nr.1 va avea următorul cuprins:

 

 “Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.728 din 27 iunie 2006

 

REGULAMENTUL

privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei Publice Locale

 

I. Dispoziţii generale

1. Domeniul de aplicare

Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei Publice Locale (în continuare - Regulament) reglementează statutul juridic al Ministerului Administraţiei Publice Locale şi locul lui în structura administraţiei publice centrale, funcţiile de bază, atribuţiile, drepturile şi responsabilităţile Ministerului, precum şi organizarea activităţii acestuia.

2. Statutul juridic al Ministerului şi locul lui în structura administraţiei publice centrale

Ministerul este un organ central de specialitate al administraţiei publice, avînd statut de persoană juridică, cu sediul în municipiul Chişinău, dispune de conturi trezoreriale, ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba moldovenească.

3. Cadrul legal de activitate a Ministerului

Ministerul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, legile şi hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, cu alte acte normative, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi cu prezentul Regulament.

 

II. Misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile şi drepturile Ministerului

4. Misiunea

Ministerul are misiunea de a asigura realizarea prerogativelor constituţionale ale Guvernului privind elaborarea, promovarea şi implementarea politicii statului în domeniul administraţiei publice locale şi privind exercitarea conducerii generale a administraţiei publice locale.

5. Funcţiile de bază

În vederea realizării misiunii sale, Ministerul are următoarele funcţii de bază:

elaborează şi promovează politica de stat şi strategiile naţionale în domeniile administraţiei publice locale, descentralizării administrative şi dezvoltării regionale;

elaborează cadrul legislativ şi normativ necesar pentru realizarea obiectivelor strategice în domeniile sale de activitate şi asigură compatibilitatea prevederilor legislaţiei naţionale în domeniu cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte şi cu legislaţia comunitară;

determină direcţiile prioritare şi elaborează strategii de dezvoltare durabilă a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi mecanisme de impulsionare a procesului de reformare a sferei de prestări servicii, asigurînd astfel sporirea nivelului calitativ al serviciilor publice prestate populaţiei;

monitorizează tendinţele de dezvoltare social-economică, transformările structurale, economice şi sociale din ţară şi apreciază impactul lor asupra situaţiei în domeniu;

organizează şi coordonează implementarea politicilor în domeniile administraţiei publice locale, descentralizării administrative şi dezvoltării regionale, asigurînd aplicarea uniformă a legislaţiei naţionale în domeniile vizate;

gestionează programele naţionale de dezvoltare adresate unităţilor administrativ-teritoriale în vederea stimulării asocierii acestora, precum şi a dezvoltării capacităţilor administrative ale acestora;

contribuie la identificarea, în comun cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi cu autorităţile administraţiei publice locale, precum şi cu partenerii sociali, a efectelor politicilor în derulare, aflate în competenţa sa;

monitorizează şi controlează respectarea legislaţiei în vigoare de către autorităţile administraţiei publice locale;

identifică necesităţile de formare a personalului angajat în sistemul administraţiei publice locale şi contribuie la asigurarea îmbunătăţirii capacităţilor profesionale ale acestuia;

asigură dezvoltarea şi perfecţionarea sistemului informaţional automatizat ce ţine de domeniile sale de activitate;

stabileşte relaţii de colaborare cu organele guvernamentale şi cu organismele neguvernamentale din alte ţări în domeniul promovării democraţiei locale şi a principiilor autonomiei locale.

6. Atribuţiile

Ministerul are următoarele atribuţii:

1) în domeniul administraţiei publice locale:

monitorizează aplicarea prevederilor cuprinse în programele de consolidare şi fortificare a administraţiei publice locale, elaborate în conformitate cu Programul de activitate a Guvernului, standardele Consiliului Europei, şi asigură realizarea strategiilor şi programelor în domeniul său de activitate;

contribuie la efectuarea de analize şi studii economico-financiare ale activităţii autorităţilor administraţiei publice locale, cu prezentarea propunerilor respective conducerii Guvernului;

contribuie la realizarea intereselor naţionale pe plan local şi regional;

asigură consultarea autorităţilor administraţiei publice locale şi asociaţiilor acestora, în condiţiile legii;

organizează buna desfăşurare a şedinţelor Guvernului în deplasare în unităţile administrativ-teritoriale;

monitorizează procesele social-economice la nivel local şi regional;

participă la perfecţionarea, în comun cu Ministerul Finanţelor, a mecanismului de supraveghere a executării bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale;

contribuie metodologic la organizarea serviciilor publice, în funcţie de necesităţile populaţiei şi posibilităţile financiare ale unităţilor administrativ-teritoriale, şi la stabilirea standardelor de calitate pentru prestarea serviciilor publice;

contribuie la asigurarea gestionării eficiente a proprietăţii unităţilor administrativ-teritoriale de către autorităţile administraţiei publice locale;

iniţiază şi facilitează acţiunile de atragere a investiţiilor pentru realizarea programelor şi a planurilor de acţiuni la nivel local; propune elaborarea mecanismelor financiar-creditare pentru realizarea programelor de dezvoltare locală, inclusiv la nivel regional;

promovează implementarea noilor tehnologii şi a noilor practici în domeniul său de activitate;

contribuie la înfiinţarea şi funcţionarea unităţilor de management pentru proiectele cu finanţare externă rambursabilă sau nerambursabilă, provenite de la organisme internaţionale, instituţii financiare externe etc. în domeniul său de activitate;

participă la elaborarea pronosticurilor dezvoltării social-economice a unităţilor administrativ-teritoriale de nivel local;

contribuie la realizarea activităţilor de cooperare transfrontalieră în cadrul proiectelor investiţionale, precum şi de cooperare interregională în cadrul programelor internaţionale;

organizează participarea funcţionarilor publici din cadrul Ministerului şi din alte autorităţi administrative centrale la activitatea autorităţilor administraţiei publice locale în chestiunile de interes comun; elaborează şi implementează forme şi procedee noi de conlucrare cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi cu autorităţile administraţiei publice locale în soluţionarea problemelor şi a deficienţelor apărute în activitatea cotidiană a acestor autorităţi;

propune autorităţilor abilitate negocierea contractelor de asistenţă de specialitate, pentru realizarea programelor de reformă în domeniul său de activitate;

propune Guvernului spre examinare soluţii de eficientizare administrativă sau de consolidare teritorială a unităţilor administrativ-teritoriale, care nu au capacitatea administrativă conform criteriilor stabilite în Legea nr.435-XVI din 28 decembrie 2006 privind descentralizarea administrativă;

contribuie, prin intermediul structurilor sale teritoriale, la organizarea şi desfăşurarea activităţii de atestare profesională a specialiştilor din domeniul administraţiei publice locale;

contribuie la realizarea acţiunilor menite să consolideze statutul aleşilor locali şi exercitarea liberă a mandatului acestora;

realizează politici de personal, de promovare profesională şi de formare a resurselor umane pentru autorităţile administraţiei publice locale în domeniul respectiv;

2) în domeniul descentralizării administrative:

elaborează strategii şi politici generale de descentralizare administrativă, financiară şi patrimonială;

asigură coordonarea tehnică şi monitorizarea procesului de descentralizare administrativă, în cooperare cu instituţiile de specialitate ale Guvernului şi structurile asociative ale autorităţilor publice;

colaborează cu Ministerul Finanţelor pentru elaborarea politicii de descentralizare financiară;

colaborează cu ministerele, alte autorităţi administrative centrale în vederea elaborării şi implementării strategiilor de descentralizare administrativă;

colectează, în colaborare cu Ministerul Finanţelor, alte ministere, autorităţi administrative centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale, datele statistice necesare consolidării şi estimării impactului politicilor de descentralizare;

elaborează, analizează şi actualizează, în comun cu ministerele, alte autorităţii administrative centrale şi structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale, standardele minime de cost şi de calitate a serviciilor publice şi de utilitate publică;

monitorizează aplicarea de către autorităţile administraţiei publice locale a standardelor minime de calitate la prestarea serviciilor publice şi de utilitate publică;

asigură lucrările de secretariat ale comisiei paritare pentru descentralizare;

avizează, potrivit legii, iniţiativele şi proiectele de acte normative privind descentralizarea administrativă şi financiară, precum şi delegarea de competenţe de la organele centrale de specialitate ale administraţiei publice către autorităţile administraţiei publice locale;

organizează consultarea şi coordonarea cu autorităţile administraţiei publice locale a proiectelor de legi şi acte normative privind organizarea şi funcţionarea administraţiei publice locale;

asigură, prin intermediul subdiviziunilor sale teritoriale, coordonarea activităţii generale a serviciilor publice desconcentrate pe plan teritorial;

3) în domeniul dezvoltării regionale:

elaborează, monitorizează şi evaluează implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare regională;

gestionează Fondul Naţional pentru Dezvoltare Regională;

determină, în colaborare cu alte ministere, cu Consiliul Naţional de Coordonare a Dezvoltării Regionale şi consiliile regionale pentru dezvoltare, priorităţile naţionale de dezvoltare regională;

propune Documentul unic de program, bazat pe planurile operaţionale, şi-l prezintă Consiliului Naţional de Coordonare a Dezvoltării Regionale pentru a se lua decizie asupra planului anual de implementare;

reglementează metodologic procesul de elaborare a strategiilor de dezvoltare regională şi a planurilor operaţionale;

defineşte criteriile de determinare a disparităţilor de dezvoltare regională, monitorizează indicatorii acestei dezvoltări şi înaintează Consiliului Naţional de Coordonare a Dezvoltării Regionale propuneri de intervenţie;

coordonează şi monitorizează, în cooperare cu consiliile regionale pentru dezvoltare, procesul de elaborare a strategiilor şi programelor regionale de dezvoltare;

evaluează procesul de implementare a strategiilor de dezvoltare regională;

propune mecanismul de finanţare a dezvoltării regionale;

atrage mijloace financiare suplimentare pentru implementarea Strategiei Naţionale de Dezvoltare Regională;

asigură lucrările de secretariat ale Consiliului Naţional de Coordonare a Dezvoltării Regionale;

4) în domeniul legalităţii:

avizează proiectele de acte normative şi legislative, elaborate de ministere şi alte autorităţi administrative centrale, care conţin prevederi referitoare la autorităţile administraţiei publice locale;

elaborează şi înaintează propuneri privind perfecţionarea legislaţiei în domeniul administraţiei publice locale;

elaborează, avizează şi ţine evidenţa proiectelor de acte normative cu privire la activitatea Ministerului şi a structurilor din subordine;

conduce, controlează şi sprijină logistic, în limitele competentelor şi în condiţiile legii, activitatea serviciilor desconcentrate în ceea ce priveşte exercitarea atribuţiilor stipulate de legislaţia în vigoare;

supune expertizei proiectele de strategii pentru dezvoltarea locală şi planurile operaţionale;

exercită, prin intermediul subdiviziunilor teritoriale, controlul privind legalitatea actelor emise de autorităţile administraţiei publice locale atît de nivelul întîi, cît şi de nivelul al doilea;

exercită controlul administrativ de oportunitate al actelor emise în vederea realizării atribuţiilor delegate de către stat autorităţilor administraţiei publice locale;

sprijină autorităţile administraţiei publice locale în aplicarea corectă şi uniformă a prevederilor legale în exercitarea atribuţiilor ce le revin prin lege;

monitorizează modul în care sînt respectate principiile autonomiei locale şi ale descentralizării în activitatea autorităţilor administraţiei publice locale, consfinţite în Constituţia Republicii Moldova şi Carta Europeană pentru Autoadministrarea Locală;

iniţiază proiecte de acte normative cu privire la serviciile publice desconcentrate şi descentralizate;

contribuie la procesul de descentralizare a administraţiei publice şi a serviciilor publice;

determină modalităţile de transferare a funcţiilor şi de delegare de către stat a competenţelor către autorităţile administraţiei publice locale;

creează şi gestionează baza de date a documentelor normative în domeniu;

acordă asistenţă metodologică şi consultativă autorităţilor administraţiei publice locale.

5) alte atribuţii:

iniţiază şi negociază, împuternicit de Guvern, convenţiile, acordurile şi alte aranjamente internaţionale şi interstatale;

reprezintă, în limitele competenţelor sale, interesele statului în problemele de competenţă în cadrul organizaţiilor internaţionale;

acordă asistenţă metodologică în domeniile de competenţă a Ministerului;

elaborează strategii de dezvoltare durabilă şi soluţii de reformare în domeniul administraţiei publice locale;

monitorizează şi evaluează implementarea şi impactul politicilor sectoriale şi intersectoriale elaborate de Minister;

prezintă Guvernului, în modul stabilit, rapoarte periodice (trimestriale, semestriale şi anuale) privind rezultatele activităţii Ministerului;

desfăşoară activitatea de informare a populaţiei despre promovarea şi realizarea politicii de stat în domeniul ce ţine de activitatea Ministerului;

consultă organizaţiile neguvernamentale pe parcursul procesului de luare a deciziilor, încurajează dialogul social la subiectele ce ţin de dezvoltarea şi implementarea politicilor din domeniu;

 elaborează politici şi propuneri pentru Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu şi legea bugetului pe anul respectiv privind întreţinerea Ministerului, subdiviziunilor acestuia, a instituţiilor din subordine şi realizarea măsurilor din domeniu, precum şi pentru realizarea politicii în domeniile sale de activitate;

asigură utilizarea eficientă a mijloacelor bugetului de stat pentru funcţionarea regulamentară a aparatului Ministerului, subdiviziunilor acestuia, a instituţiilor din subordine şi realizarea măsurilor din domeniu, precum şi administrarea raţională a patrimoniului de stat aflat în gestiune;

aprobă structura şi statele de funcţii ale subdiviziunilor şi instituţiilor din subordine;

creează, reorganizează sau lichidează, în modul stabilit, instituţiile din subordine;

organizează, în bază de contract, cu instituţiile ştiinţifice corespunzătoare, efectuarea investigaţiilor ştiinţifice prioritare, finanţate de la bugetul de stat, în problemele şi domeniile ce ţin de competenţele lui;

examinează, în termenele stabilite de legislaţia în vigoare, petiţiile cetăţenilor, ia măsurile de rigoare, organizează audienţa cetăţenilor;

asigură perfecţionarea personalului Ministerului şi al celui din serviciile desconcentrate.

7. Drepturile

Ministerul este învestit cu următoarele drepturi:

să solicite de la organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, precum şi de la întreprinderi, instituţii şi organizaţii informaţiile necesare pentru buna desfăşurare a activităţii sale;

să antreneze, prin acord mutual, reprezentanţi ai ministerelor, altor autorităţi administrative centrale şi ai autorităţilor administraţiei publice locale la examinarea şi soluţionarea problemelor în domeniu;

să reprezinte Guvernul în relaţiile de colaborare cu organismele internaţionale în sferele sale de competenţă;

să negocieze şi să încheie, în limitele competenţei şi în baza legislaţiei în vigoare, acorduri şi protocoluri de colaborare internaţională în domeniile sale de activitate;

să realizeze acţiuni, în modul stabilit de lege, în vederea realizării programelor sale de activitate;

să controleze activitatea serviciilor sale desconcentrate în teritoriu, să analizeze rezultatele şi să adopte măsurile ce se impun pentru lichidarea neajunsurilor depistate.

Ministerul este învestit şi cu alte drepturi necesare pentru realizarea funcţiilor atribuite, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

III. Organizarea activităţii Ministerului

8. Conducerea

Ministerul este condus de ministru, numit în funcţie şi eliberat din funcţie în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova şi Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern.

Ministrul:

organizează activitatea Ministerului şi poartă răspundere personală pentru îndeplinirea funcţiilor şi atribuţiilor ce-i revin acestuia, conform prezentului Regulament, utilizarea raţională a mijloacelor bugetare şi a resurselor umane, integritatea mijloacelor financiare şi a valorilor materiale, autenticitatea indicilor cuprinşi în evidenţa contabilă şi în dările de seamă;

asigură executarea legilor, hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea prevederilor prezentului Regulament şi ale altor acte normative;

prezintă Guvernului spre examinare, în modul stabilit, proiecte de legi, hotărîri de Guvern, programe şi alte acte normative;

delimitează obligaţiunile de serviciu ale conducătorilor de subdiviziuni ale Ministerului;

organizează şi prezidează şedinţele Consiliului colegial al Ministerului;

numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie personalul aparatului central al Ministerului şi personalul subdiviziunilor şi instituţiilor din subordine;

aprobă regulamentele subdiviziunilor Ministerului şi instituţiilor din subordine şi, anual, statele de funcţii ale acestora;

modifică, în limitele fondului de retribuire a muncii, structurii şi efectivului-limită aprobate de către Guvern, statele de personal ale Ministerului şi direcţiilor teritoriale;

emite ordine şi controlează executarea lor;

în limitele împuternicirilor sale, reprezintă Ministerul sau/şi (în temeiul unor misiuni încredinţate de Preşedintele Republicii Moldova sau de Guvern) statul Republica Moldova în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate, încheie şi realizează contracte (acorduri);

este ordonatorul principal de credite;

exercită şi alte împuterniciri atribuite de legislaţia în vigoare.

În lipsa ministrului, funcţiile acestuia sînt exercitate de viceministru.

Ministrul are un viceministru, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către Guvern, la propunerea sa. Viceministrul se subordonează nemijlocit ministrului şi organizează activitatea în cadrul Ministerului, în limitele împuternicirilor atribuite.

Viceministrul şi conducătorii subdiviziunilor, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate şi pentru activitatea Ministerului.

Ministrul emite, în caz de necesitate, ordine comune cu conducătorii altor ministere şi autorităţi administrative centrale.

9. Organul colegial

În cadrul Ministerului este creat şi activează Consiliul colegial, alcătuit din 9 persoane: ministru (preşedinte al Consiliului), viceministru, angajaţi cu funcţii de răspundere din aparatul central, conducători ai subdiviziunilor sale, reprezentanţi ai autorităţilor şi instituţiilor publice şi organizaţiilor obşteşti de profil.

Componenţa nominală a Consiliului colegial este aprobată de către Guvern, la propunerea ministrului.

10. Structura

Efectivul-limită şi structura aparatului central al Ministerului, compusă din direcţii, secţii, servicii, precum şi efectivele-limită ale direcţiilor teritoriale se aprobă de către Guvern, la propunerea ministrului.

11. Corespondenţa

Corespondenţa Ministerului este semnată de ministru, viceministru şi persoanele cu funcţii de răspundere abilitate cu acest drept prin ordinul ministrului.

Semnăturile pe actele oficiale ale Ministerului sînt aplicate de ministru, viceministru sau persoanele abilitate, în următoarele forme:

semnătură personală;

semnătură digitală.

12. Colaborarea

Ministerul colaborează cu ministerele, alte autorităţi administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale, cu societatea civilă şi cu organismele internaţionale.

În cadrul Ministerului pot fi create comisii şi grupuri de lucru, care sînt convocate pentru examinarea şi soluţionarea unor chestiuni specifice.

La lucrările comisiilor şi grupurilor de lucru pot fi antrenaţi specialişti din diverse domenii.”;

anexa nr.2 va avea următorul cuprins:

 

 “Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.728 din 27 iunie 2006

 

Structura aparatului central al

Ministerului Administraţiei Publice Locale

Conducerea Ministerului

Direcţia relaţii cu autorităţile administraţiei publice locale

Direcţia juridică şi control administrativ

Direcţia dezvoltare regională

Direcţia administrativ-financiară şi resurse umane

Secţia relaţii internaţionale şi integrare europeană";

anexa nr.3 “Lista instituţiilor din subordinea Ministerului Administraţiei Publice Locale” se exclude.