O R D O N A N Ţ Ă
cu privire la inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate
nr. 2 din 26.09.2000
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.121-123/1077 din 28.09.2000
* * *
Abrogat: 14.12.2000
Legea Republicii Moldova nr.1363-XIV din 03.11.2000
În temeiul articolului 1062 din Constituţia Republicii Moldova şi articolului 1 lit.h) din Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe nr.1211-XIV din 31 iulie 2000 (Monitorul Oficial, 2000, nr.102-105, art.749), Guvernul Republicii Moldova adoptă prezenta ordonanţă:
Art.1. – Se instituie inspecţia înainte de expediţie a mărfurilor importate în orice regim vamal de import, inclusiv regimul depozitelor vamale, şi se introduce în aplicare după 45 zile din data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
Art.2. – Se aprobă Regulamentul inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate conform anexei nr.1
Art.3. – (1) Se instituie Comisia interdepartamentală pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie şi se aprobă componenţa nominală şi regulamentul ei conform anexelor nr.2 şi 3.
(2) Se stabileşte că, în cazul eliberării din posturile ocupate, funcţiile membrilor sus-numitei comisii le vor exercita persoanele desemnate în aceste posturi.
Art.4. – Inspecţia înainte de expediţie se efectuează de către compania abilitată cu inspecţia, desemnată în baza acordului încheiat cu Guvernul Republicii Moldova.
Art.5. – Din data introducerii inspecţiei înainte de expediţie organele vamale vor autoriza trecerea mărfurilor de import, supuse inspecţiei înainte de expediţie, peste frontiera vamală a Republicii Moldova numai la prezentarea raportului de constatări pozitive sau avizului companiei abilitate cu inspecţia, care să confirme efectuarea inspecţiei înainte de expediţie în ţara exportatorului.
Art.6. – Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile abilitate vor stabili cerinţele obligatorii şi vor adopta, în limitele competenţelor lor, reglementările privind importurile de mărfuri care fac obiectul inspecţiei înainte de expediţie, prezentînd în termen de 10 zile din data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe companiei abilitate cu inspecţia şi Departamentului Supraveghere Tehnică, Standardizare şi Metrologie informaţiile cuvenite despre reglementările şi normativele în vigoare, iar despre cele ulterior adoptate – în termen de cel mult 3 zile din data adoptării lor.
Art.7. – Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Finanţelor, Ministerul Industriei şi Energeticii, Departamentul Supraveghere Tehnică, Standardizare şi Metrologie, în colaborare cu autorităţile naţionale de resort şi compania abilitată cu inspecţia înainte de expediţie, vor elabora şi vor prezenta Guvernului spre aprobare în termen de trei luni regulamentul cu privire la inspecţia importurilor de gaze naturale şi energie electrică.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Dumitru BRAGHIŞ |
Contrasemnată: | |
Viceprim-ministru, | |
ministrul economiei şi reformelor | Andrei CUCU |
Ministrul finanţelor | Mihail MANOLI |
Ministrul justiţiei | Valeria ŞTERBEŢ |
Chişinău, 26 septembrie 2000. | |
Nr.2. |
Anexa nr.1
la Ordonanţa Guvernului
Republicii Moldova
nr.2 din 26 septembrie 2000
REGULAMENTUL
inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate
I. DISPOZIŢII GENERALE
Regulamentul inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate (denumit în cele ce urmează Regulamentul) este elaborat în temeiul Legii privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe nr.1211-XIV din 31 iulie 2000 (Monitorul Oficial, 2000, nr.102-105, art.749) şi Legii reglementării de stat a activităţii comerciale externe nr.1031-XIV din 8 iunie 2000 (Monitorul Oficial, 2000, nr.119-120, art.838), conform cărora mărfurile importate urmează să fie inspectate în ţara de export înainte de expedierea lor în Republica Moldova.
Inspectarea înainte de expediţie a importurilor este efectuată în ţara de export a mărfurilor de către compania abilitată cu acest drept.
Compania abilitată include rezultatele inspecţiei înainte de expediţie într-un raport de constatări pozitive, pe care îl pune la dispoziţia importatorului pentru a-i facilita perfectarea actelor vamale la intrarea în Republica Moldova.
Prezentul regulament stabileşte procedurile pe care părţile implicate (importatorii, băncile, organele vamale ale Republicii Moldova, compania abilitată) trebuie să le îndeplinească în cadrul tranzacţiilor de import.
II. MANDATUL COMPANIEI ABILITATE CU IMPLEMENTAREA PROGRAMULUI
DE INSPECTARE A IMPORTURILOR ÎNAINTE DE EXPEDIŢIE
1. Compania abilitată
Compania abilitată cu implementarea programului de inspectare a importurilor (denumită în continuare Compania) este persoana juridică, cu care Guvernul Republicii Moldova a încheiat acordul privind prestarea serviciilor în domeniul inspecţiei importurilor înainte de expediţie şi a serviciilor de modernizare vamală, care va efectua inspecţia mărfurilor destinate importului în Republica Moldova.
În acest scop Compania:
- determină dacă mărfurile prezentate pentru inspecţie corespund cu descrierile din cererea de inspecţie, prezentată Companiei de către importator;
- îşi expune opinia privind valoarea importurilor şi clasificarea lor corectă în scopuri vamale – potrivit Nomenclatorului de Mărfuri al Republicii Moldova şi conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor specifice ale Republicii Moldova;
- verifică corespunderea preţului mărfurilor ce urmează să fie importate în Republica Moldova cu preţul lor de export, care prevalează în ţara exportatorului;
- verifică dacă mărfurile respective nu cad sub incidenţa anumitor interdicţii şi restricţii ale Republicii Moldova vizînd importurile.
Toate mărfurile importate de persoanele fizice şi juridice, indiferent de forma de proprietate şi structura organizatorico-juridică (inclusiv prin tranzacţiile barter) sînt supuse inspectării înainte de expediţie, cu excepţia mărfurilor indicate în pct.2 al prezentului Regulament.
În sensul prezentului regulament, prin termenii "mărfuri importate" şi "importuri" se subînţeleg toate mărfurile introduse în teritoriul vamal al Republicii Moldova, indiferent de regimul vamal ce li se aplică (inclusiv regimul depozitelor vamale).
2. Scutirile de inspecţie
Sînt scutite de inspecţie înainte de expediţie următoarele bunuri şi mărfuri ce urmează să fie trecute peste frontiera de stat a Republicii Moldova:
a) livrările ale căror valoare CIP (frahtul/transportarea şi asigurarea pînă la locul de destinaţie) este sub trei mii de dolari S.U.A., cu excepţia mărfurilor importate în containere încărcate complet, care vor fi supuse inspecţiei înainte de expediţie, indiferent de valoarea lor. Totuşi, livrările parţiale ce includ mărfuri cu o valoare CIP mai mică decît suma sus-menţionată vor fi supuse inspecţiei înainte de expediţie, dacă valoarea cumulativă a tranzacţiei respective va fi egală cu sau va depăşi trei mii de dolari SUA;
b) pietrele preţioase şi metalele preţioase;
c) obiectele de artă;
d) explozivele şi articolele pirotehnice;
e) muniţiile, armele şi echipamentele militare;
f) animalele vii;
g) ziarele şi ediţiile periodice curente;
h) averea personală şi obiectele personale, inclusiv vehicule;
i) coletele poştale sau mostrele comerciale;
j) mărfurile pentru organizaţiile internaţionale în limitele acordurilor la care Republica Moldova este parte. Lista organizaţiilor internaţionale se stabileşte în legea bugetului pe anul respectiv;
k) mărfurile destinate folosinţei oficiale a misiunilor diplomatice şi a altor misiuni asimilate lor în Republica Moldova, precum şi uzului sau consumului personal al membrilor personalului diplomatic şi administrativ-tehnic al acestor misiuni şi al membrilor familiei, care locuiesc împreună cu ei, pe bază de reciprocitate, în modul stabilit de Guvern.
l) mărfurile, importate nemijlocit de producător în calitate de materie primă în scopuri de producere, precum şi alte mărfuri, cărora în conformitate cu nomenclatorul mărfurilor al Republicii Moldova aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1068 din 11 noiembrie 1999, le sînt atribuite următoarele poziţii tarifare:
050400000 |
Intestine, vezici şi stomacuri de animale (altele decît de peşti), întregi sau părţi din acestea, proaspete, refrigerate sau congelate, sărate, în saramură, uscate sau afumate |
0904 | Piper (din specia "piper"); ardei din specia Capsicum sau Pimenta, uscat, sfărîmat sau măcinat |
090500000 | Vanilie |
0906 | Scorţişoară şi flori de scorţişoară |
090700000 | Cuişoare (flori, fructe sau tulpini) |
0908 | Nucşoară, condimente din coajă de nucşoară, cardamon |
0909 | Seminţe de anason, de badian, de mărar, de coriandru, de chimion, de chimen; bace de ienupăr |
0910 | Ghimbir, şofran, curcuma, cimbru, foi de dafin, condimente de curry şi alte mirodenii |
1107 | Malţ, prăjit sau neprăjit |
2505 | Nisipuri naturale de orice fel, chiar colorate, cu excepţia nisipurilor metalifere de la Capitolul 26 |
251200000 | Făinuri silicioase fosile (de exemplu: kiselgur, tripolit şi diatomit) şi alte pămînturi silicioase similare, chiar calcinate cu o greutate specifică care să nu depăşească 1 |
2517 | Pietriş, nisip, pietre concasate, din cele folosite în general pentru betonare sau pietruirea drumurilor, a căilor ferate sau alte balasturi, pietriş şi silex, chiar tratate termic; macadam de zgură, zgură metalică, deşeuri industriale similare chiar încorporînd materialele menţionate în prima parte a enunţului poziţiei; macadam de asfalt; granule, spărturi şi praf de pietre de la poziţia nr.2515 sau 2516, chiar tratate termic |
2714 | Bitum şi asfalt, naturale; şisturi şi nisipuri bituminoase; asfaltite şi roci asfaltice |
3102 | Îngrăşăminte minerale sau chimice azotate |
3103 | Îngrăşăminte minerale sau chimice, fosfatice |
3104 | Îngrăşăminte minerale sau chimice, potasice |
3105 | Îngrăşăminte minerale sau chimice care conţin două sau trei elemente fertilizante: azot, fosfor şi potasiu; alte îngrăşăminte; produsele de la prezentul capitol prezentate sub formă de tablete sau forme similare sau în ambalaje avînd o greutate brută care să nu depăşească 10 kg. |
350300 | Gelatine (inclusiv cele prezentate în foi de formă pătrată sau dreptunghiulară, chiar prelucrate la suprafaţă sau colorate) şi derivaţii acestora; clei de peşte; alte cleiuri de origine animală, exclusiv clei de cazeină de la poziţia nr.3501 |
350510100 | Dextrină |
440200000 | Cărbune de lemn (inclusiv cărbune din coji şi nuci), chiar aglomerat |
4403 | Lemn brut, cojit, simplu fasonat sau chiar cioplit |
4407 | Lemn tăiat sau cioplit longitudinal, spintecat sau cojit, chiar geluit, şlefuit sau lipit prin îmbinare dinţată, de o grosime care depăşeşte 6 mm. |
580125 | Catifea şi pluş prin urzeală, croite, din bumbac |
580135 | Catifea şi pluş prin urzeală, croite, din fibre sintetice sau artificiale |
591132 | Ţesături şi pîslă, fără sfîrşit sau prevăzute cu mijloace de joncţiune, de tipul celor utilizate pentru maşini de fabricat hîrtie sau pentru maşini similare (de exemplu: pentru pastă sau pentru azbociment) cu o greutate pe m² egală sau mai mare de 650 g. |
591140 | Împletituri sau ţesături dese de tipul celor folosite pentru prese de ulei sau pentru utilizări tehnice similare, inclusiv cele din păr uman |
6001 | Catifea, pluş, inclusiv materiale aşa-zise cu "păr lung" şi materiale buclate, tricotate sau croşetate |
6002 | Alte materiale tricotate sau croşetate |
6406 | Părţi de încălţăminte (inclusiv căpute chiar fixate de tălpi, altele decît tălpile exterioare); tălpi interioare detaşabile, talonete şi articole similare detaşabile; ghetre, jambiere şi articole similare şi părţi ale acestora |
7208 | Produse laminate plate, din fier sau din oţeluri nealiate, cu o lăţime de minimum 600 mm, laminate la cald, neplacate şi neacoperite |
7209 | Produse laminate plate, din fier sau din oţeluri nealiate, de o lăţime de 600 mm sau peste, laminate la rece, neplacate şi neacoperite |
7210 | Produse laminate plate, din fier sau din oţeluri nealiate, de o lăţime de 600 mm sau peste, placate, acoperite sau îmbrăcate |
7211 | Produse laminate plate, din fier sau din oţeluri nealiate, de o lăţime mai mică de 600 mm, neplacate şi neacoperite |
7212 | Produse laminate plate, din fier sau din oţeluri nealiate, de o lăţime mai mică de 600 mm, placate, acoperite sau îmbrăcate |
7213 | Bare şi tije din fier sau din oţeluri nealiate laminate la cald |
7214 | Bare din fier sau din oţeluri nealiate, simplu forjate, laminate, trase sau extrudate la cald, inclusiv cele torsionate după laminare |
7215 | Alte bare şi tije din fier sau din oţeluri nealiate |
7216 | Profile din fier sau din oţeluri nealiate |
7217 | Sîrme din fier sau din oţeluri nealiate |
7218 | Oţeluri inoxidabile în lingouri sau în alte forme primare; produse semifabricate din oţeluri inox |
7219 | Produse laminate plate din oţeluri inoxidabile, de o lăţime de 600 mm sau peste |
7220 | Produse laminate plate din oţeluri inoxidabile, de o lăţime mai mică de 600 mm. |
722100 | Bare şi tije laminate la cald din oţeluri inoxidabile, în colaci cu înfăşurare neuniformă |
7222 | Bare şi profile din oţeluri inoxidabile |
722300 | Sîrme din oţeluri inoxidabile |
7224 | Alte oţeluri aliate în lingouri sau sub alte forme primare; produse semifabricate din alte oţeluri aliate |
7225 | Produse laminate plate din alte oţeluri aliate, de o lăţime de 600 mm sau peste |
7226 | Produse laminate plate din alte oţeluri aliate, de o lăţime mai mică de 600 mm. |
7227 | Bare şi tije, laminate la cald, rulate în forme neregulate, din alte oţeluri aliate |
7228 | Bare şi profile din alte oţeluri aliate; profile tubulare pentru foraj, din oţeluri aliate sau nealiate |
7229 | Sîrmă din alte oţeluri aliate |
731700 | Ţinte, cuie, pioneze, crampoane cu vîrf, agrafe ondulate şi teşite, cîrlige (diferite de cele de la poziţia nr.8305) şi articole similare, din fontă, fier sau oţel, chiar cu capul din alt material, cu excepţia celor cu cap de cupru |
7318 | Şuruburi, buloane, bolţuri, piuliţe, croşete, tirfoane, cîrlige filetate, nituri, ştifturi, pene, şaibe, inele (inclusiv şaibe elastice de siguranţă) şi articole similare, din fontă, fier sau oţel |
7320 | Arcuri şi foi de arcuri, din fier sau din oţel |
7325 | Alte articole turnate din fontă, fier sau oţel |
7326 | Alte articole din fier sau din oţel |
7407 | Bare şi profile din cupru |
7409 | Tablă şi bandă din cupru, cu o grosime de peste 0,15 mm. |
7410 | Folii şi benzi subţiri din cupru (chiar imprimate sau fixate pe hîrtie, carton, material plastic sau pe suporturi similare) cu o grosime de pînă la 0,15 mm, inclusiv (fără suport) |
7411 | Ţevi şi tuburi din cupru |
7601 | Aluminiu sub formă brută |
761100000 | Rezervoare, cisterne, căzi şi recipiente similare folosite pentru orice materiale (cu excepţia gazelor comprimate sau lichefiate), din aluminiu, cu o capacitate de peste 300 litri, fără dispozitive mecanice sau termice, chiar căptuşite sau izolate termic |
8001 | Staniu (cositor) sub formă brută |
8108 | Titan şi articole din titan, inclusiv deşeurile şi resturile |
8202 | Ferăstraie manuale; pînze de ferăstrău de toate felurile (inclusiv pentru tăiat metale, mortezat sau pînze de ferăstrău fără dinţi) |
8203 | Pile, raşpele, cleşti (chiar pentru tăiat), pensete, foarfeci de tăiat metale, dispozitive de tăiat ţevi, de tăiat buloane, poansoane sau dornuri de perforat şi unelte de mînă similare |
8207 | Unelte interşanjabile pentru utilaje manuale, mecanice sau nu, sau pentru maşini-unelte (de exemplu: pentru presat, ştanţat, poansonat, tarodat, filetat, găurit, alezat, frezat, măcinat, înşurubat sau deşurubat), inclusiv matriţe pentru tragerea şi extrudarea metalelor şi uneltelor de forare în pămînt şi piatră |
8208 | Cuţite şi lame de tăiat, pentru maşini sau pentru aparate mecanice |
8214 | Alte articole de tăiat (de exemplu: maşini de tuns, satire de măcelărie sau de bucătărie, cuţite de tranşat sau de tocat, cuţite de tăiat hîrtie); instrumente şi seturi pentru manichiură sau pedichiură (inclusiv pile de unghii) |
841430 | Compresoare de tipul celor utilizate în echipamentele frigorifice, altele decît cele pentru aeronavele civile, de o putere de peste 0,4 kW |
8419 | Aparate şi dispozitive de laborator, încălzite sau nu electric, pentru tratarea materialelor prin operaţii ce implică o schimbare de temperatură cum ar fi încălzirea, coacerea, fierberea, prăjirea, distilarea, rectificarea, sterilizarea, pasteurizarea, evaporarea, uscarea, etuvarea, condensarea sau răcirea, altele decît aparatele de uz gospodăresc; încălzitoare de apă neelectrice, cu încălzire instantanee sau cu stocare |
8428 | Alte maşini şi aparate de ridicat, manipulat, încărcat sau descărcat (de exemplu: lifturi, scări rulante, transportoare, teleferice) |
8432 | Maşini, aparate şi dispozitive agricole, horticole sau silvicole pentru pregătirea sau lucrul solului sau pentru cultivat; tăvăluguri pentru peluze sau terenuri de sport |
8438 | Maşini şi aparate, nedenumite şi necuprinse în altă parte în prezentul capitol, pentru prepararea sau fabricarea industrială a alimentelor sau băuturilor, altele decît maşinile şi aparatele pentru extragerea sau prepararea uleiurilor sau grăsimilor animale sau vegetale stabile |
8452 | Maşini de cusut, altele decît maşinile de cusut cărţi de la poziţia nr.8440; mobilă, suporţi şi acoperitoare destinate maşinilor de cusut; ace pentru maşini de cusut |
8459 | Maşini-unelte (inclusiv centrele de prelucrare glisante) de găurit, alezat, frezat, filetat sau tarodat metale prin îndepărtarea metalului, altele decît strungurile (inclusiv centrele de strunjire) de la poziţia nr.8458 |
8474 | Maşini şi aparate pentru sortat, cernut, separat, spălat, concasat, măcinat, amestecat sau malaxat pămînt, pietre, minereuri şi alte substanţe minerale solide (inclusiv praf şi pastă); maşini pentru aglomerat, format sau modelat combustibili minerali solizi, paste ceramice, ciment, ghips sau alte materiale minerale sub formă de praf sau pastă; maşini pentru fabricat forme de nisip pentru turnat |
85016400 | Generatoare de curent alternativ de o putere mai mare de 750 kVA |
85042100 | Transformatoare cu dielectric lichid de o putere care să nu depăşească 650 kVA |
850422 | Transformatoare cu dielectric lichid de o putere mai mare de 650 kVA, dar care să nu depăşească 10000 kVA |
850431 | Transformatoare cu dielectric lichid de o putere care să nu depăşească 1 kVA |
Guvernul Republicii Moldova este în drept să modifice lista mărfurilor scutite de inspecţie la propunerea Comisiei pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate.
Mărfurile livrate de către un stat străin, care nu sînt calificate drept bunuri definite la alineatele j) şi k), sînt supuse inspecţiei înainte de expediţie. În atare situaţii, Compania nu va efectua verificarea preţului, cu excepţia cazurilor cînd Guvernul Republicii Moldova va cere acest lucru.
3. Importurile de gaze naturale şi energie electrică şi ajutoarele umanitare
Procedurile de inspectare înainte de expediţie a importurilor de gaze naturale şi energie electrică sînt reglementate separat.
Importul ajutoarelor umanitare, efectuat în limitele competenţelor şi necesităţilor ministerelor, departamentelor şi altor autorităţi, se vor reglementa conform prescripţiilor specifice, adoptate cu acest scop.
4. Condiţii esenţiale
Nu se autorizează trecerea peste frontiera vamală a Republicii Moldova a mărfurilor supuse inspecţiei înainte de expediţie şi neînsoţite de raportul de constatări pozitive sau de avizul de inspecţie în scris, ce confirmă că bunurile în cauză au fost inspectate de Companie înainte de a fi expediate.
Nici un importator nu poate efectua plata în favoarea exportatorului, dacă nu prezintă, împreună cu documentele pentru achitarea plăţii negociate de ei, factura cu eticheta de protecţie, aplicată de către Companie. În cazul cînd importatorul achită exportatorului plăţile în avans, el poate prezenta băncii factura cu eticheta de protecţie după data efectuării plăţii, însă într-o perioadă care să nu depăşească termenele de repatriere, prevăzute de legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.
Toate contractele de cumpărare, încheiate de importatorii din Republica Moldova cu furnizorii străini, vor conţine clauza privind obligativitatea inspectării importurilor de către Companie înainte de expediţie în ţara furnizoare, în conformitate cu procedurile inspectării descrise în pct.7 şi 8 din secţiunea III-a a prezentului Regulament, cu aplicarea de către Companie a etichetei de protecţie pe una din copiile facturii exportatorului, aceasta fiind o componentă indispensabilă a documentelor pentru achitarea plăţii negociate de către părţi.
III. PROCEDURILE GENERALE DE INSPECŢIE
5. Solicitarea inspecţiei, emiterea, înregistrarea şi transmiterea cererii de inspecţie
La cererea oricărui importator din Republica Moldova, Compania îi va remite formularele special elaborate de ea ale cererii de inspectare, care vor fi utilizate în fiece tranzacţie de importare a mărfurilor supuse inspecţiei înainte de expediţie. Compania va aduce la cunoştinţa importatorilor formatul şi conţinutul cererii de inspectare pînă la implementarea programului de inspecţie înainte de expediţie.
Formularul cererii de inspectare va fi disponibil la biroul de relaţii din Chişinău al Companiei. Pentru fiecare tranzacţie de import, care reprezintă obiectul inspecţiei înainte de expediţie, importatorul trebuie să depună o cerere de inspectare imediat ce vînzătorul i-a confirmat executarea comenzii de livrare. În fiecare caz, importatorul va îndeplini şi va semna cererea de inspectare şi o va prezenta sau transmite direct la biroul de relaţii din Chişinău al Companiei, împreună cu copia contractului sau factura pro-forma, sau alte documente echivalente care vor conţine condiţiile şi specificaţiile contractului.
Biroul de relaţii va verifica completivitatea şi conformitatea cererii de inspectare. În cazul apariţiei unor neclarităţi, biroul de relaţii le va soluţiona imediat şi direct cu importatorul şi-i va înregistra cererea de inspectare la faţa locului sau în termen de o zi din data depunerii ei, notificîndu-i în scris acest lucru. Înregistrarea cererii de inspectare se va face prin stabilirea unui număr de identificare pentru tranzacţia respectivă de import, care va servi drept număr de referinţă pentru orice procedură sau cerere legată de aceasta.
Biroul de relaţii va transmite apoi cererea de inspectare filialei Companiei din ţara exportatorului prin Reţeaua de Transmitere a Informaţiei Electronice (în continuare – RTIE), expediind concomitent prin aceeaşi reţea Departamentului Controlului Vamal al Republicii Moldova toate informaţiile referitor la cererea de inspectare în cauză.
Dacă o solicită vînzătorul, Compania este în drept să efectueze inspecţia înainte de expediţie pînă la prezentarea de către importator a cererii de inspectare. Totuşi, Compania va putea elibera raportul de constatări pozitive sau avizul de inspecţie, bazat pe rezultatele inspecţiei numai după ce importatorul îi va prezenta cererea de inspectare.
6. Plata pentru servicii
Plata pentru serviciile de inspecţie reprezintă 0,96% din valoarea declarată CIP a mărfurilor inspectate, luîndu-se drept bază datele din factura finală a exportatorului şi cele indicate în raportul de constatări pozitive sau în raportul de discrepanţă, sumă netă fără orişice taxe sau reţineri, care însă nu va fi mai mică de echivalentul a 275 dolari S.U.A. pentru fiece încărcătură.
La momentul depunerii cererii de inspectare, importatorul va achita plata pentru serviciile Companiei pe baza facturii pro-forma a exportatorului şi va face o referinţă în acest sens în cererea de inspectare. Dacă va fi cazul, importatorii vor putea achita plata totală pentru mai multe cereri de inspectare. La prezentarea prealabilă a garanţiei bancare în modul stabilit, importatorul poate achita plata pentru inspecţie şi după depunerea cererii.
Pentru achitarea serviciilor de inspectare ale Companiei se ia drept bază valoarea CIP a bunurilor din factura finală a exportatorului. În cazurile cînd factura finală lipseşte, drept bază de calcul a plăţii pentru serviciile Companiei va servi factura pro-forma a exportatorului.
Importatorul va opera orice corectare a plăţilor pentru inspecţie, comportată de finalizarea inspecţiei şi primirea facturii finale a exportatorului, înainte de eliberarea raportului de constatări pozitive sau a raportului de discrepanţă. Compania va elibera importatorilor facturi şi/sau extrase curente de cont.
Importatorul poate achita serviciile, la alegerea sa, în valută liber convertibilă şi/sau în lei moldoveneşti la cursul oficial al leului moldovenesc, stabilit de Banca Naţională a Moldovei la data efectuării plăţilor. Atare plăţi se vor face la contul Companiei, deschis în una din băncile Republicii Moldova. Plăţile pentru serviciile de inspecţie ale Companiei se virează în avans, nefiind rambursabile după încheierea inspecţiei mărfurilor, indiferent de faptul dacă exportatorul sau importatorul prezintă sau nu informaţia sau documentele necesare pentru eliberarea raportului de constatări pozitive sau dacă, dintr-un careva motiv, nu expediază mărfurile în cauză.
7. Solicitarea informaţiilor de la exportator
La primirea cererii de inspectare, filiala Companiei din ţara furnizorului va informa exportatorul despre efectuarea inspecţiei printr-o solicitare de informaţii, prin care îi va cere exportatorului să prezinte documentele corespunzătoare şi să comunice data la care mărfurile vor fi disponibile pentru inspecţie. Indiferent dacă a primit sau nu o asemenea informaţie, vînzătorul este solicitat să depună cererea de inspectare, notificînd Companiei, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte, data la care mărfurile vor fi disponibile pentru inspecţie.
8. Documentele solicitate exportatorului
Atunci cînd solicită inspecţia înainte de expediţie, exportatorul este solicitat să prezinte Companiei următoarele documente:
a) formularul completat al solicitării de informaţii;
b) factura pro-forma, copia acreditivului şi, dacă este cazul, contractul;
c) lista ambalajelor;
d) orice alt document pe care Compania îl consideră necesar pentru executarea mandatului său.
Vînzătorul va crea toate condiţiile şi va oferi documentele necesare Companiei pentru efectuarea inspecţiei, verificarea preţului şi prestarea altor servicii aferente, inclusiv pentru îndeplinirea testelor obligatorii.
Vînzătorul va efectua, de asemenea, toate aranjamentele cuvenite pentru selectarea, manipularea, prezentarea mostrelor, efectuarea testărilor de laborator şi pentru alte asemenea proceduri. Orice cheltuieli derivate din aceste operaţiuni se vor suporta din contul vînzătorului.
În cazul cînd, conform solicitării vînzătorului, reprezentanţii Companiei se prezintă la data convenită pentru inspecţie şi mărfurile nu sînt pregătite sau disponibile pentru inspectare, vînzătorul acoperă cheltuielile suportate de către Companie pentru o atare vizită de inspecţie zădărnicită.
Intervenţia Companiei nu scuteşte vînzătorul de obligaţiunile lui contractuale faţă de importator.
9. Inspecţia mărfurilor
Filiala Companiei din ţara furnizorului (exportatorului) inspectează mărfurile pentru a determina elementele conform prescripţiilor specificate în pct.1 al prezentului Regulament.
A. Planificarea inspecţiei
Filiala Companiei din ţara furnizorului (exportatorului) va planifica inspecţia după primirea solicitării de informaţii de la exportator, care-i va notifica data la care mărfurile vor fi disponibile pentru inspecţie.
Filiala Companiei va începe inspecţia cel tîrziu la data convenită cu exportatorul sau în termen de 3 zile din data primirii solicitării de informaţii, completată de vînzător/furnizor în modul stabilit.
Conform articolului 2.15 al Acordului OMC cu privire la inspecţia înainte de expediţie, filiala Companiei va efectua inspecţia la data convenită reciproc, excepţie constituind cazurile în care ea este împiedicată să efectueze inspecţia fie de exportator, fie de alte circumstanţe ce nu-i pot fi imputate.
B. Identificarea produsului
Filiala Companiei va identifica mărfurile prin determinarea caracteristicilor lor principale, pentru a le atribui just codul vamal şi a le evalua corect.
C. Verificarea cantităţii
Filiala Companiei va determina cantitatea sau volumele mărfurilor numărîndu-le, cîntărindu-le, măsurîndu-le sau evaluîndu-le cantitativ ori prin orice alte procedee pertinente, general acceptate. Unde va fi cazul, filiala Companiei va utiliza metodele statistice cunoscute de prelevare a mostrelor.
D. Verificarea calităţii
Filiala Companiei va verifica şi calitatea mărfurilor, efectuînd controale vizuale, selectînd mostrele şi examinînd certificatele de fabricaţie sau certificatele analizei independente de laborator (de testare) sau aplicînd orice alte mijloace corespunzătoare de evaluare a calităţii. De asemenea, în caz de necesitate Compania poate expedia mostre laboratoarelor sale pentru efectuarea analizelor sau testelor respective. Unde va fi cazul, se vor utiliza tehnicile statistice cunoscute de mostrare. Compania va verifica termenele de utilizare sau de valabilitate ale produselor alimentare, farmaceutice şi parafarmaceutice, ale îngrăşămintelor, pesticidelor, preparatelor pentru ameliorarea solului şi ale altor produse similare – în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova şi cu specificările date expres pentru fiece caz aparte de către Guvern. Termenul de valabilitate şi informaţia despre fiece produs trebuie să corespundă prevederilor actelor normative în vigoare ale Republicii Moldova.
E. Produsele specifice
Compania se va limita la identificarea cantitativă, verificarea numărului de loturi şi a termenelor de expirare a valabilităţii mărfurilor, controlînd în speţă integritatea ambalajelor şi accesibilitatea informaţiei despre produsele farmaceutice şi parafarmaceutice de uz uman, produsele cosmetice, coloranţi, vopsele, fertilizanţi, pesticide, produsele chimice de tratare şi protecţie a plantelor şi alte produse similare.
F. Inspecţia pentru asigurarea calităţii
Compania va utiliza metodologia de asigurare a calităţii inspecţiei aplicînd exportatorilor şi mărfurilor anumite criterii, ce vor fi publicate şi aduse la cunoştinţa Comisiei de implementare şi monitorizare a inspecţiei înainte de expediţie. Exportatorii şi mărfurile destinate inspecţiei pentru asigurarea calităţii vor fi supuse iniţial auditului pe teren de asigurare a calităţii, efectuat de către Companie, după care inspecţia va consta din:
a) inspecţia fizică a livrărilor selectate în conformitate cu standardele internaţionale acceptate la prelevare a mostrelor;
b) examinarea documentară sistematică a tuturor livrărilor.
G. Rezultatele inspecţiei
La finalizarea inspecţiei, filiala Companiei din ţara furnizorului va informa exportatorul despre rezultatele inspecţiei.
10. Verificarea preţului
Pe baza inspecţiei mărfurilor şi a informaţiilor obţinute, Compania îşi va expune opinia privind:
a) valoarea mărfurilor pentru scopuri vamale, estimată în baza cerinţelor Acordului de Implementare a Articolului VII din GATT 1994 (cunoscut şi ca Acord de Evaluare a Mărfurilor în Vamă), după cum este prevăzut în legislaţia Republicii Moldova sau în reglementările naţionale. În calitate de dată de referinţă, Compania va utiliza data contractului sau, în lipsa contractului, data facturii pro-forma;
b) preţul de export al mărfurilor care prevalează în ţara furnizorului sau, dacă va fi cazul, preţul care prevalează pe piaţa mondială. Verificarea preţului nu se va limita doar la verificarea preţului de cumpărare a mărfurilor, ci se va referi şi la verificarea valorii totale contractuale a mărfurilor, inclusiv a serviciilor conexe.
11. Clasificarea vamală
În baza rezultatelor inspecţiei mărfurilor, Compania îşi va expune opinia privind clasificarea lor adecvată vamală în conformitate cu Nomenclatorul Mărfurilor al Republicii Moldova.
12. Concluzii tarifare
Compania îşi va expune opinia privind ratele tarifelor adecvate (inclusiv accizele), precum şi alte taxe sau impozite plătite conform reglementărilor în vigoare ale Republicii Moldova.
13. Acceptabilitatea importului
În baza rezultatelor inspecţiei mărfurilor, Compania va verifica dacă tipurile de mărfuri nu cad sub incidenţa interdicţiilor la import şi restricţiilor respective ale Republicii Moldova, specificate de către Guvern în fiecare caz aparte.
14. Raportul de constatări pozitive, eticheta de protecţie şi raportul de discrepanţă
La finalizarea inspecţiei, Compania va elibera:
fie un raport de constatări pozitive în scopuri vamale şi o etichetă de protecţie în scopuri de plată. Compania va aplica eticheta de protecţie pe factura finală a exportatorului sau pe una din copiile acesteia;
fie un raport de discrepanţă exportatorului şi importatorului.
15. Însemnătatea datelor din raportul de constatări pozitive
Raportul de constatări pozitive nu absolvă exportatorul, importatorul şi transportatorul de angajamentele lor contractuale sau de obligaţiunile ce decurg din legislaţia vamală şi alte reglementări naţionale privind importurile.
Respectiv, importatorii sînt deplin responsabili de veridicitatea şi exactitatea declaraţiei de import prezentată la vamă, indiferent de datele din raportul de constatări pozitive.
Datele din raportul de constatări pozitive se vor utiliza de către organele vamale ale Republicii Moldova în scopuri consultative conform pct.20 al prezentului Regulament, pentru a facilita evaluarea impozitelor şi taxelor vamale aplicabile.
16. Eliberarea raportului de constatări pozitive şi a etichetei de protecţie
Biroul de relaţii din Chişinău va tipări şi va expedia importatorului raportul de constatări pozitive în baza următoarelor documente primite:
a) actului de inspectare a mărfurilor de către Companie, conţinînd rezultate satisfăcătoare;
b) copiile facturii comerciale finale a exportatorului (dacă acesta nu le-a prezentat anterior) şi ale documentelor de transport ale importatorului;
c) documentaţia sau informaţiile importatorului despre scutirile de taxe ce-i sînt aplicabile sau despre regimurile vamale speciale.
Importatorul va primi raportul de constatări pozitive în original pentru scopuri vamale şi o copie a acestuia pentru îndosariere.
De asemenea, Compania va transmite Departamentului Controlului Vamal pe lîngă Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova o copie a acestui raport pe suport de hîrtie şi/sau electronic.
Filialele din străinătate ale Companiei vor aplica eticheta de protecţie pe factura finală a exportatorului la primirea:
a) actului de inspectare a mărfurilor de către Companie, conţinînd rezultate satisfăcătoare;
b) copia de pe factura comercială finală a exportatorului.
La celelalte documente necesare pentru plată exportatorul va anexa factura finală sau una din copiile acesteia cu eticheta de protecţie aplicată.
17. Formatul şi conţinutul raportului de constatări pozitive
Raportul de constatări pozitive trebuie să includă următoarele elemente:
- informaţiile despre tranzacţie, inclusiv:
a) numele şi numerele de identificare ale părţilor implicate (exportatorul, importatorul);
b) data şi locul de eliberare a raportului de constatări pozitive;
c) modul de achitare (acreditiv, incaso, transfer bancar) şi numărul acreditivului, dacă este necesar;
d) numărul şi data facturii de expediţie;
e) numărul şi data contractului, dacă există, numerele şi data anexelor;
f) condiţiile INCOTERMS;
g) valoarea totală şi valuta din factură;
h) detalii privind expediţia;
i) locul livrării;
j) alte informaţii specifice;
- informaţiile despre mărfuri:
a) descrierea mărfurilor;
b) informaţii despre ambalaje (în vrac, containere etc.);
c) cantitatea;
d) unitatea de măsură (bucăţi, kg, litri etc.);
e) alte date specifice;
- informaţiile referitor la tarifele specifice – pentru Departamentul Controlului Vamal:
a) codul mărfii conform Nomenclatorului Mărfurilor al Republicii Moldova;
b) impozitul vamal aplicat, TVA şi accize (ratele şi cantităţile aplicate);
c) valoarea totală impozabilă;
d) alte informaţii.
Compania elaborează formularul raportului de constatări pozitive şi o prezintă importatorilor din Republica Moldova pînă la derularea inspecţiei înainte de expediţie.
18. Raportul de discrepanţă
Atunci cînd în cadrul inspecţiei (şi/sau verificării preţului) Compania depistează o discrepanţă, care nu este corectată de către exportator şi nu este acceptată de către importator, ea va întocmi un raport de discrepanţă, transmiţînd una din copiile lui importatorului, iar alta – Departamentului Controlului Vamal, pentru informare.
Mărfurile însoţite de raportul de discrepanţă nu vor fi autorizate pentru trecerea frontierei vamale a Republicii Moldova şi nici pentru achitare. Atunci cînd exportatorul va înlătura discrepanţa sau cînd importatorul o va accepta în scris, Compania va fi în drept să elibereze în locul raportului de discrepanţă un raport de constatări pozitive şi o etichetă de protecţie.
19. Procedurile desfăşurate la sosirea mărfurilor
La sosirea mărfurilor supuse inspecţiei înainte de expediţie se îndeplinesc următoarele formalităţi:
importatorul prezintă organelor vamale un raport de constatări pozitive odată cu declaraţia vamală, în care în mod obligatoriu trebuie să indice numărul de referinţă al acestui raport.
Excepţie fac declaraţiile vamale pentru importurile terestre din ţările vecine ce pot fi acceptate doar la prezentarea unui aviz în scris eliberat de Companie, prin care aceasta confirmă că mărfurile i-au fost remise pentru inspectare. Compania va informa vama referitor la formatul autorizat şi semnăturile necesare pentru un astfel de aviz. În atare cazuri, importatorul va fi oricum obligat să prezinte vamei raportul de constatări pozitive în original în termen de 15 zile din data efectuării procedurilor vamale.
Organele vamale vor controla integritatea documentelor, corespunderea generală a mărfurilor cu informaţia din documentaţia lor. Ele vor estima apoi impozitele şi taxele aplicate, utilizînd datele din raportul de constatări pozitive drept bază de evaluare. Originalul raportului de constatări pozitive va fi reţinut de către organele vamale pentru a fi ulterior arhivat.
Declaraţiile vamale care nu vor fi însoţite de un raport de constatări pozitive sau de un aviz de inspecţie în original sau care nu vor indica numărul de referinţă al raportului de constatări pozitive (al avizului de inspecţie), nu vor fi acceptate.
IV. INTERACŢIUNEA COMPANIEI CU DEPARTAMENTUL
CONTROLULUI VAMAL
20. Conlucrarea în privinţa aplicării datelor raportului de constatări pozitive
Organele vamale ale Republicii Moldova vor utiliza datele din raportul de constatări pozitive pentru a facilita estimarea valorii în vamă, a impozitelor şi taxelor de import aplicate importatorului. Dacă organele vamale vor constata că aceste date nu pot fi aplicate, ele vor sesiza acest lucru Companiei. Compania va informa ulterior directorul general al Departamentului Controlului Vamal, care va lua decizia finală referitor la utilizarea datelor din raportul de constatări pozitive, şi va înştiinţa despre acest fapt Compania.
21. Confruntarea datelor din raportul de constatări pozitive cu datele din declaraţia vamală de import
Pentru confruntarea datelor din raportul de constatări pozitive cu cele din declaraţiile vamale de import, Compania va transmite organelor vamale copiile tuturor cererilor de inspectare şi ale rapoartelor de constatări pozitive eliberate pe suporţi de hîrtie şi/sau electronic. După perfectarea actelor vamale ale mărfurilor, vama va prezenta Companiei copiile tuturor declaraţiilor înregistrate pe suporţi de hîrtie şi/sau în versiune electronică, indiferent dacă declaraţiile de import se referă sau nu la mărfurile care reprezintă obiectul inspecţiei înainte de expediţie. Compania va confrunta datele din raportul de constatări pozitive şi declaraţia vamală pentru a identifica discrepanţele, cazurile cînd aceste rapoarte nu se utilizează sau cînd actele vamale se perfectează fără ele. Rezultatele confruntării vor fi transmise în scopuri de investigare organelor vamale şi comisiei pentru coordonarea tehnică, menţionată în pct.28 al prezentului Regulament, pentru luarea măsurilor respective.
V. CONFIDENŢIALITATEA
22. Protejarea informaţiei confidenţiale
Toate informaţiile pe care Compania le-a colectat în cadrul inspecţiei înainte de expediţie constituie secret comercial care nu poate fi divulgat, cu excepţia datelor deja publicate şi accesibile terţilor. Compania nu va divulga informaţia comercială confidenţială terţelor părţi, exceptînd informaţiile pe care Compania le poate difuza autorităţilor guvernamentale şi Băncii Naţionale a Moldovei, conform prevederilor Acordului OMC cu privire la inspecţia înainte de expediţie.
VI. RESPONSABILITĂŢI
23. Nerespectarea cerinţelor privind inspecţia înainte de expediţie
Persoanele rezidente ale Republicii Moldova care încalcă prevederile prezentului regulament poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare. Responsabilitatea Companiei abilitate se stabileşte în Acordul încheiat cu Guvernul Republicii Moldova.
VII. SOLUŢIONAREA LITIGIILOR
24. Diferendele cu Compania
Importatorii care nu sînt de acord cu constatările din raportul de constatări pozitive al filialei Companiei pot clarifica situaţia la Biroul de relaţii. În cazul în care argumentele Companiei nu satisfac importatorul, acesta are posibilitatea să-şi depună contestaţia la comisia de examinare a contestaţiilor pentru a fi soluţionată corect, inclusiv pentru cercetarea minuţioasă a probelor prezentate de părţile implicate.
25. Comisia de examinare a contestaţiilor
Comisia de examinare a contestaţiilor este structură abilitată cu soluţionarea echitabilă şi oportună a litigiilor ce ţin de inspectarea importurilor înainte de expediţie. Ea este datoare să faciliteze procedurile de soluţionare şi să asigure transparenţa cuvenită în luarea deciziilor. Comisia de examinare a contestaţiilor este formată din reprezentanţii Ministerului Economiei şi Reformelor, Ministerului Finanţelor, Ministerului Justiţiei, Departamentului Controlului Vamal, Departamentului Supraveghere Tehnică, Standardizare şi Metrologie, sectorului privat şi ai Companiei.
Reprezentantul Companiei va participa la şedinţele comisiei ca membru fără drept de vot.
Componenţa nominală a comisiei de examinare a contestaţiilor trebuie să fie aprobată de către Comisia de implementare şi monitorizare a inspecţiei înainte de expediţie.
Preşedintele comisiei de examinare a contestaţiilor poate invita reprezentanţii oricărei instituţii guvernamentale, pe care îi consideră indispensabili pentru deliberarea anumitor chestiuni.
26. Prescripţii pentru procedurile de examinare a contestaţiilor
Comisia de examinare a contestaţiilor va înregistra numai contestaţiile referitoare la constatările din raportul de constatări pozitive, raportul de discrepanţă sau din reclamaţiile privind nerespectarea de către Companie a confidenţialităţii.
Comisia de examinare a contestaţiilor nu va examina nici un recurs referitor la estimările sau deciziile finale ale vamei.
Pe parcursul examinării unei contestaţii, importatorul se poate adresa organelor vamale pentru a cere eliberarea mărfii sale contra unui gaj sau a unei garanţii bancare sau contra altor tipuri de garanţii.
Comisia de examinare a contestaţiilor decide în orice controversă apărută cu privire la evaluarea efectuată de către Companie pe baza probelor prezentate. Prin decizia sa, comisia va susţine fie constatările Companiei, fie poziţia importatorului sau îşi va exprima propria opinie independentă.
Deciziile comisiei de examinare a contestaţiilor vor fi adoptate cu simpla majoritate din voturile membrilor. Deciziile ei referitoare la datele din rapoartele de constatări pozitive vor fi obligatorii atît pentru Companie, cît şi pentru organele vamale.
În cazul în care importatorul nu este satisfăcut de decizia Comisiei, el este în drept să apeleze la instanţa competentă de judecată.
Comisia se va întruni în şedinţe ori de cîte ori va fi necesar, dar cel puţin de două ori pe lună, procesele – verbale ale şedinţelor ei urmînd să se arhiveze.
Importatorii îşi pot expune părerea în scris sau pot participa la şedinţele publice ale comisiei de examinare a contestaţiilor. La cererea ei, Compania va prezenta probele sale şi probe sub formă de documente ce susţin poziţia importatorului.
Comisia de examinare a contestaţiilor va remite spre aprobare procedurile sale suplimentare de operare Comisiei de implementare şi monitorizare a inspecţiei înainte de expediţie.
VIII. COORDONAREA TEHNICĂ
27. Comisia de coordonare tehnică
Comisia de coordonare tehnică, subordonată Comisiei de implementare şi monitorizare a inspecţiei înainte de expediţie formată din reprezentanţii Ministerului Economiei şi Reformelor, Departamentului Controlului Vamal, Departamentului Supraveghere Tehnică, Standardizare şi Metrologie şi ai Companiei, va avea în atribuţii aspectele tehnice privind derularea programului de inspecţie înainte de expediţie.
Componenţa nominală a Comisiei de coordonare tehnică va fi aprobată de către Comisia de implementare şi monitorizare a inspecţiei înainte de expediţie.
Comisia de coordonare tehnică:
a) va examina rapoartele lunare ale Companiei;
b) va soluţiona cazurile excepţionale raportate de către Companie;
c) va fundamenta şi va prezenta, în situaţiile corespunzătoare, recomandaţii privind urgentarea realizării programului de implementare şi monitorizare a inspecţiei înainte de expediţie.
Anexa nr.2
la Ordonanţa Guvernului
Republicii Moldova
nr.2 din 26 septembrie 2000
COMPONENŢA NOMINALĂ
a Comisiei pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei
înainte de expediţie a mărfurilor importate
CUCU Andrei | – viceprim-ministru, ministru al economiei şi reformelor (preşedintele Comisiei); |
MANOLI Mihail | – ministrul finanţelor (vicepreşedintele Comisiei); |
MINCU Georgeta | – şef al direcţiei Organizaţia Mondială a Comerţului, Ministerul Economiei şi Reformelor (secretarul Comisiei). |
Membrii Comisiei: |
|
SMOCHIN Afanasie | – ministrul transporturilor şi comunicaţiilor; |
BACALU Veronica | – viceguvernator al Băncii Naţionale a Moldovei; |
BĂHNĂREL Ion | – viceministru al sănătăţii; |
CHIRINCIUC Galina | – viceministru al justiţiei; |
GABERI Gheorghe | – viceministru al economiei şi reformelor; |
JOLONDCOVSCHI Alexandru | – viceministru al mediului şi amenajării teritoriului; |
RĂDUCAN Marcel | – director general al Departamentului Supraveghere Tehnică, Standardizare şi Metrologie; |
RUSU Ion | – viceministru al industriei şi energeticii; |
SÎRGHI Constantin | – viceministru al agriculturii şi industriei prelucrătoare; |
STRATAN Andrei | – director general al Departamentului Controlului Vamal. |
Anexa nr.3
la Ordonanţa Guvernului
Republicii Moldova
nr.2 din 26 septembrie 2000
REGULAMENTUL
Comisiei pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei
înainte de expediţie a mărfurilor importate
1. Comisia pentru implementarea şi monitorizarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate (în continuare – comisia) este un organ guvernamental responsabil de implementarea şi controlul inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor importate.
2. În activitatea sa, comisia se călăuzeşte de Constituţia şi legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, Hotărîrile Parlamentului şi Guvernului Republicii Moldova şi de prezentul Regulament.
3. Obiectivul de bază al comisiei este coordonarea şi controlul executării de către părţi a programului de inspecţie înainte de expediţie a importurilor.
4. Membrii comisiei sînt conducătorii autorităţilor publice de resort care au dreptul să antreneze în activitatea comisiei experţii respectivi din serviciile subordonate.
5. Comisia are următoarele atribuţii:
- aprobarea şi publicarea programului de inspectare înainte de expediţie a mărfurilor importate;
- instituirea comisiei de examinare a contestaţiilor şi aprobarea componenţei ei nominale;
- aprobarea procedurilor de operare ale comisiei de examinare a contestaţiilor;
- instituirea comisiei de coordonare tehnică şi aprobarea componenţei ei nominale;
- examinarea rapoartelor comisiei de coordonare tehnică;
- organizarea conferinţelor, seminarelor, consfătuirilor şi întrunirilor pe problemele vizînd inspecţia prealabilă a mărfurilor importate;
- monitorizarea abaterilor raportate Guvernului de către compania abilitată cu efectuarea inspecţiei înainte de expediţie a mărfurilor, importate de agenţii economici sau alte instituţii implicate.
6. Comisia examinează şi supervizează formatul şi conţinutul tipizatelor şi documentelor aferente şi le remite spre aprobare Ministerului Finanţelor.
7. Comisia se întruneşte în şedinţe ordinare în funcţie de necesităţi sau cel puţin semestrial. Responsabil de organizarea şedinţelor şi pregătirea materialelor pentru acestea este secretarul comisiei. La şedinţele comisiei este invitat reprezentantul companiei de inspecţie.
