H O T Ă R Î R E
privind fondul de rezervă din bunurile ce constituie ajutoare umanitare
nr. 1001 din 10.09.2007
Monitorul Oficial nr.146-148/1042 din 14.09.2007
* * *
În temeiul art.8 lit.d) din Legea nr.1491-XV din 28 noiembrie 2002 cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.23-24, art.79) cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se acceptă propunerea Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei privind crearea fondului de rezervă din bunurile ce constituie ajutoare umanitare.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
2. Se aprobă Regulamentul fondului de rezervă din bunurile ce constituie ajutoare umanitare, conform anexei.
3. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei va asigura administrarea fondului de rezervă din bunurile ce constituie ajutoare umanitare.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Mihail Pop |
Ministrul economiei şi comerţului | Igor Dodon |
Chişinău, 10 septembrie 2007. | |
Nr.1001. |
Anexă
la Hotărîrea Guvernului
nr.1001 din 10 septembrie 2007
REGULAMENTUL
fondului de rezervă din bunurile ce constituie ajutoare umanitare
Notă: În textul anexei la hotărîre, sintagma “Agenţia Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoarele Umanitare” se substituie prin sintagma “Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei” conform Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011
I. Dispoziţii generale
1. Regulamentul stabileşte modul de constituire şi administrare a fondului de rezervă din bunurile ce constituie ajutoare umanitare, care va fi utilizat pentru sprijinirea păturilor defavorizate ale populaţiei (în continuare - fond de rezervă).
Fondul de rezervă reprezintă totalitatea mijloacelor materiale şi băneşti oferite Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (în continuare - Minister) pentru a fi distribuite păturilor defavorizate ale populaţiei.
2. Prevederile prezentului Regulament se extind asupra tuturor subiecţilor cu atribuţii în domeniul recepţionării, distribuirii, păstrării, utilizării şi evidenţei ajutoarelor umanitare.
II. Modul de constituire şi administrare a fondului de rezervă
3. Fondul de rezervă se constituie din:
ajutoarele umanitare acordate statului, conform deciziei Guvernului;
ajutoarele umanitare venite în ţară fără a avea indicat destinatarul concret;
donaţiile benevole ale unor cantităţi de ajutoare umanitare venite în adresa organizaţiilor obşteşti ale cetăţenilor, instituţiilor şi organizaţiilor bugetare, organizaţiilor religioase şi de filantropie.
Volumul fondului de rezervă nu este limitat.
4. Bunurile materiale cu titlu de ajutoare umanitare se transmit în fondul de rezervă pe baza facturilor de expediţie, a facturilor fiscale sau a actelor de donaţie, indicîndu-se denumirea, unitatea de măsură, cantitatea, valoarea unui articol, valoarea totală a mărfurilor şi alte date de identificare ale acestora.
5. Ajutoarele umanitare din fondul de rezervă sînt destinate următoarelor pături defavorizate ale populaţiei:
a) pensionarilor;
b) copiilor orfani şi copiilor rămaşi fără îngrijire părintească;
c) copiilor cu disabilităţi;
d) familiilor cu trei şi mai mulţi copii;
e) familiilor monoparentale;
f) şomerilor;
g) grupurilor populaţiei care se află sub pragul sărăciei;
h) persoanelor care au suferit în urma calamităţilor naturale;
i) persoanelor cu disabilităţi;
j) persoanelor bolnave;
k) altor persoane care, din cauza particularităţilor fizice sau intelectuale şi diferitelor circumstanţe, nu sînt capabile să-şi realizeze de sine stătător drepturile şi interesele legitime.
Ajutoarele umanitare din fondul de rezervă pot fi distribuite, de asemenea, instituţiilor medico-sanitare publice, instituţiilor în care sînt întreţinuţi de către stat copii, invalizi, bătrîni, şcolilor-internat, altor instituţii sociale, societăţilor surzilor, orbilor, instituţiilor de învăţămînt, mişcărilor obşteşti, organizaţiilor pacifiste şi de apărare a drepturilor omului, organizaţiilor de veterani, de invalizi, de tineret şi de copii, societăţilor ştiinţifice, tehnice, ecologiste, cultural-educative, de cultură fizică şi sport, uniunilor de creaţie, comunităţilor cultural-educative, instituţiilor şi organizaţiilor bugetare, organizaţiilor de filantropie, fundaţiilor şi organizaţiilor obşteşti, altor asociaţii înregistrate ale cetăţenilor, fără dreptul de a comercializa bunurile primite în calitate de ajutor umanitar şi de a presta servicii contra plată cu aceste bunuri.
6. Distribuirea ajutoarelor umanitare din fondul de rezervă se efectuează pe baza solicitărilor oficiale ale beneficiarilor sau reprezentanţilor legali ai acestora, conform necesităţilor evaluate cu participarea autorităţilor administraţiei publice locale, comisiilor teritoriale pentru ajutoarele umanitare sau Comisiei specializate pentru ajutoarele umanitare a Ministerului Sănătăţii. La solicitări se anexează copiile actelor de identitate sau de constituire, ancheta socială, alte documente care certifică dreptul persoanei fizice sau juridice de a beneficia de ajutoare umanitare.
7. Livrarea ajutoarelor umanitare din fondul de rezervă se efectuează de către Minister pe baza deciziei conducătorului acesteia, cu eliberarea facturii de expediţie de formă stabilită. Cantităţile şi specificul bunurilor livrate sînt determinate de circumstanţele stabilite în cadrul examinării solicitărilor, precum şi de posibilităţile fondului de rezervă.
III. Evidenţa contabilă şi distribuirea ajutoarelor umanitare din fondul de rezervă
8. Evidenţa contabilă şi darea de seamă privind recepţionarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare din fondul de rezervă se ţine separat, în expresie cantitativă şi bănească (prin echivalarea preţurilor, dacă este necesar), în conformitate cu Legea contabilităţii nr.426-XIII din 4 aprilie 1995, care va fi aplicată pînă la 1 ianuarie 2008, iar cu începere de la această dată – cu Legea contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007şi standardele de contabilitate.
Darea de seamă privind crearea şi administrarea fondului de rezervă se prezintă trimestrial şi anual Guvernului şi Ministerului Finanţelor, constituind o parte componentă a dării de seamă despre activitatea Ministerului în domeniul ajutoarelor umanitare.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.313 din 28.05.2013, în vigoare 31.05.2013]
9. Inventarierea bunurilor stocate în fondul de rezervă se efectuează în conformitate cu legislaţia.
10. Achitarea cheltuielilor aferente recepţionării, expertizării, transportării, încărcării/ descărcării, depozitării, păstrării şi distribuirii ajutoarelor umanitare din fondul de rezervă se efectuează din contul Ministerului.
IV. Responsabilitatea materială
11. Responsabilitatea materială pentru încălcarea condiţiilor de constituire, păstrare, distribuire şi evidenţă a fondului de rezervă este stabilită de actele normative care prevăd responsabilitatea materială pentru încălcarea condiţiilor de creare, păstrare, distribuire, utilizare, gestionare şi evidenţă a valorilor materiale, atît fixe, cît şi circulante.
V. Controlul asupra utilizării ajutoarelor umanitare din fondul de rezervă
12. Controlul asupra corectitudinii repartizării şi utilizării conform destinaţiei a ajutoarelor umanitare acordate din fondul de rezervă se realizează de Minister, comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare, Comisia specializată pentru ajutoarele umanitare a Ministerului Sănătăţii, precum şi de alte organe abilitate cu funcţii de control. Informaţiile despre abaterile depistate sînt comunicate Comisiei interdepartamentale pentru ajutoarele umanitare, cu propuneri privind înlăturarea cauzelor şi condiţiilor favorizante şi sancţionarea persoanelor vinovate.
13. Încălcările prevederilor prezentului Regulament şi a legislaţiei ce reglementează modul de recepţionare, păstrare, distribuire şi evidenţă a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova atrag, după caz, răspunderea disciplinară, administrativă şi/sau penală, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
