H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului privind procedura de repatriere a copiilor
şi adulţilor – victime ale traficului de fiinţe umane, a persoanelor aflate
în situaţie de dificultate, precum şi a copiilor neînsoţiţi
nr. 948 din 07.08.2008
Monitorul Oficial nr.152-153/949 din 12.08.2008
* * *
Notă: În titlul şi în textul hotărîrii, precum şi în titlul Regulamentului, cuvintele „traficului ilegal de migranţi” se substituie cu cuvintele „a persoanelor aflate în situaţie de dificultate”, conform Hot.Guv. nr.255 din 27.04.2017, în vigoare 05.05.2017
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind procedura de repatriere a copiilor şi adulţilor – victime ale traficului de fiinţe umane, a persoanelor aflate în situaţie de dificultate, precum şi a copiilor neînsoţiţi (se anexează).
2. Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice vor asigura implementarea prevederilor Regulamentului privind procedura de repatriere a copiilor şi adulţilor – victime ale traficului de fiinţe umane, a persoanelor aflate în situaţie de dificultate, precum şi a copiilor neînsoţiţi.
3. Ministerul Finanţelor va aloca anual, începînd cu anul bugetar 2009, resurse bugetare pentru repatrierea persoanelor nominalizate, în conformitate cu prevederile sus-numitului Regulament.
4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Comitetului naţional pentru combaterea traficului de fiinţe umane.
PRIM-MINISTRU | Zinaida GRECEANÎI |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor | |
externe şi integrării europene | Andrei Stratan |
Ministrul afacerilor interne | Valentin Mejinschi |
Ministrul protecţiei sociale, familiei şi copilului | Galina Balmoş |
Ministrul finanţelor | Mariana Durleşteanu |
Chişinău, 7 august 2008. | |
Nr.948. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.948 din 7 august 2008
Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „Ministerul Sănătăţii” şi „Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.875 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018
Notă: În tot textul, cuvintele „Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „Agenţia Servicii Publice”, la cazul gramatical corespunzător, Hot.Guv. nr.327 din 17.04.2018, în vigoare 20.04.2018
Notă: În tot textul, cuvintele „Ministerul Dezvoltării Informaţionale”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.255 din 27.04.2017, în vigoare 05.05.2017
Notă: În tot cuprinsul Regulamentului sintagma “Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului” se substituie prin sintagma “Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei” conform Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010
REGULAMENT
privind procedura de repatriere a copiilor şi adulţilor – victime ale traficului
de fiinţe umane, a persoanelor aflate în situaţie de dificultate,
precum şi a copiilor neînsoţiţi
Capitolul I
PREVEDERI GENERALE
1. Prezentul Regulament stabileşte procedurile de:
repatriere în ţară a victimelor traficului de fiinţe umane (adulţi şi copii); a copiilor neînsoţiţi de părinţi sau de reprezentanţi legali aflaţi pe teritoriul statelor străine (în continuare – copii neînsoţiţi) şi a persoanelor aflate în situaţie de dificultate;
acoperire a cheltuielilor suportate în procesul de repatriere în ţară a victimelor traficului de fiinţe umane (adulţi şi copii); a copiilor neînsoţiţi şi a persoanelor aflate în situaţie de dificultate;
identificare a părinţilor sau a altor reprezentanţi legali ai copiilor, a victimelor traficului lipsite de capacitate de exerciţiu sau cu capacitate de exerciţiu limitată;
protecţie, în regim de urgenţă, a persoanelor prevăzute de prezentul Regulament prin serviciile competente de protecţie.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.255 din 27.04.2017, în vigoare 05.05.2017]
2. În sensul prezentului Regulament, noţiunile utilizate semnifică următoarele:
victimă a traficului de fiinţe umane – persoana fizică prezumată sau constatată ca fiind supusă acţiunilor de trafic consemnate la punctele 1) şi 2) ale articolului 2 ale Legii nr.241-XVI din 20 octombrie 2005 privind prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane;
persoană aflată în situaţie de dificultate – cetăţean al Republicii Moldova sau apatrid cu domiciliul în Republica Moldova care a împlinit vîrsta de 18 ani, identificat şi referit către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova prin demersuri oficiale din partea organelor de asistenţă socială şi/sau medicală din ţara de destinaţie, prin care se confirmă incapacitatea persoanei de a se întoarce la domiciliul său (din ţara de origine) din cauza stării de vulnerabilitate în care se află această persoană pe teritoriul unui alt stat, cauzate de cumularea următoarelor circumstanţe: probleme grave de sănătate, lipsa resurselor financiare, lipsa sau pierderea documentelor care nu pot fi restabilite de către persoana respectivă în mod independent, precum şi lipsa de asistenţă din partea membrilor familiei;
copil neînsoţit – persoana sub 18 ani, care a fost găsită fără însoţitor pe teritoriul unui stat străin;
repatriere – set de acţiuni întreprinse de autorităţile competente ale ţării de destinaţie şi de origine în vederea reîntoarcerii în ţara de origine a persoanei cu statut de victimă a traficului de fiinţe umane, a persoanei aflate în situaţie de dificultate sau a copiilor neînsoţiţi de părinţi sau de reprezentanţi legali aflaţi pe teritoriul statelor străine.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.875 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.255 din 27.04.2017, în vigoare 05.05.2017]
3. Prevederile prezentului Regulament se aplică faţă de persoanele menţionate la punctul 2 al Regulamentului – cetăţeni ai Republicii Moldova sau apatrizi, care aveau dreptul de a locui permanent în Republica Moldova la momentul intrării pe teritoriul unui alt stat.
4. Prezentul Regulament prevede desemnarea unor persoane de contact pentru toate ministerele şi instituţiile responsabile (Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Educaţiei, Agenţia Servicii Publice), precum şi pentru oficiile consulare ale Republicii Moldova în străinătate, misiunile diplomatice şi alte organizaţii din domeniu.
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.327 din 17.04.2018, în vigoare 20.04.2018]
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.255 din 27.04.2017, în vigoare 05.05.2017]
Capitolul II
PRINCIPII
5. Repatrierea în ţară a persoanelor specificate la punctul 2 al prezentului Regulament se efectuează în mod voluntar, în baza unui acord scris, semnat de ele, cu excepţia copiilor pînă la 10 ani, sau, după caz, semnat de către reprezentantul legal al persoanei, prin care acceptă asistenţa în procesul de repatriere. Repatrierea va fi asistată şi în situaţia în care, potrivit legislaţiei statului străin, nu există posibilitate ca persoana să rămînă temporar sau permanent pe teritoriul acestui stat.
6. Procedurile de repatriere se iniţiază doar după ce autorităţile competente se asigură de faptul că opinia persoanei privind repatrierea ei este luată în considerare.
7. Ţinînd cont de vîrsta şi de nivelul de maturitate al copilului opinia acestuia va fi luată în considerare în toate deciziile şi acţiunile care ar putea sa-l afecteze, cu excepţia cazurilor prevăzute la punctul 5 al prezentului Regulament, inclusiv: întoarcerea în ţara de origine, reunificarea cu familia biologică, familia extinsă sau plasarea în alte forme de îngrijire etc.
8. Repatrierea copiilor se efectuează cu respectarea interesului superior al copilului, prezentîndu-se în acest sens acte ce confirmă soluţia durabilă pentru îngrijirea copilului.
9. Decizia de repatriere a copilului este luată doar în cazul în care poate fi organizată o reunificare sigură a copilului cu familia sau în care, după consultarea cu Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, o instituţie potrivită este de acord şi poate oferi protecţie şi îngrijire adecvată imediat după sosirea copilului în Republica Moldova. Autorităţile competente implicate recunosc faptul că repatrierea ar putea să nu aibă loc. Dacă, după evaluarea anchetei socio-familiale, a riscului şi a securităţii, a nivelului de integrare a copilului în ţara-gazdă şi a duratei absenţei din ţara natală, dezirabilităţii de continuare a procesului de educaţie a copilului în ţara-gazdă şi a particularităţilor etnice, religioase, culturale şi lingvistice ale copilului, există indici, potrivit cărora repatrierea nu este în interesul superior al copilului, autorităţile competente pot lua decizia de nerepatriere a copilului.
10. În cazul în care vîrsta persoanei identificate în străinătate nu se cunoaşte cu siguranţă, dar există motive de a crede că este un copil, persoana va fi tratată ca copil, fiindu-i acordate toate măsurile de protecţie speciale, stipulate în prezentul Regulament şi în actele normative referitoare la drepturile şi protecţia copilului pînă la stabilirea vîrstei exacte.
11. Persoanei i se va oferi în limba sa maternă sau în oricare limbă pe care o cunoaşte, luînd în considerare nivelul ei de înţelegere, toată informaţia relevantă ce ţine de drepturi, serviciile disponibile, mijloacele de comunicare, de identificare a familiei, de căutare a unei instituţii de protecţie şi alte informaţii privind situaţia din ţara de origine.
12. Orice informaţie privind identitatea persoanei va fi examinată de către instituţiile competente, cu respectarea principiului de confidenţialitate, pentru a evita stigmatizarea şi punerea în pericol a persoanei şi a rudelor acesteia.
13. Identitatea sau detaliile ce asigură identificarea copilului nu sînt făcute publice prin mass-media sau prin orice alte mijloace, cu excepţia circumstanţelor excepţionale în care este necesară facilitarea identificării membrilor familiei sau pentru a asigura protecţia copilului.
14. Datele personale vor fi procesate (compilate, înregistrate, stocate, corectate, şterse şi transmise) cu consimţămîntul persoanelor menţionate la punctul 2 al prezentului Regulament, sau după caz reprezentanţilor lor legali, respectînd dreptul la viaţa privată şi la identitate. Persoana are dreptul să cunoască ce instituţie deţine informaţia despre ea şi să obţină o copie a informaţiei respective.
15. Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale este responsabil de efectuarea tuturor acţiunilor ce ţin de pregătirea şi demararea procedurilor de repatriere a persoanelor specificate la punctul 2 al prezentului Regulament.
16. Activităţile ce vizează identificarea victimelor traficului de persoane şi a familiilor acestora, eliberarea actelor de călătorie şi de identitate pentru persoanele menţionate la punctul 2 al prezentului Regulament, precum şi serviciile necesare de traducere/interpretare, în limita prevederilor legale, urmează a fi scutite de plata taxelor consulare şi de achitarea altor plăţi şi/sau taxe existente.
17. Cheltuielile de transport al persoanei repatriate (victime ale traficului de fiinţe umane (adulţi şi copii), precum şi copiii victimelor traficului de fiinţe umane), al copiilor neînsoţiţi şi însoţitorilor acestora vor fi suportate în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.
[Pct.17 în redacţia Hot.Guv. nr.255 din 27.04.2017, în vigoare 05.05.2017]
18. În cazul persoanei aflate în dificultate, cheltuielile pentru asigurarea procedurii de repatriere vor fi suportate în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte. În cazul lipsei unor astfel de tratate, aceste cheltuieli vor fi acoperite de către Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale.
[Pct.18 în redacţia Hot.Guv. nr.255 din 27.04.2017, în vigoare 05.05.2017]
181. Din mijloacele financiare alocate din contul bugetului de stat Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale pentru realizarea procedurilor de repatriere a copiilor neînsoţiţi vor fi acoperite şi cheltuielile pentru alimentarea copiilor, procurarea îmbrăcămintei, încălţămintei, medicamentelor, precum şi cheltuielile pentru transportarea copiilor, inclusiv cu taximetre, după caz.
[Pct.181 modificat prin Hot.Guv. nr.133 din 04.03.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Pct.181 introdus prin Hot.Guv. nr.850 din 08.07.2016, în vigoare 15.07.2016]
Capitolul III
COLABORAREA CU AUTORITĂŢILE COMPETENTE DIN ŢARA DE DESTINAŢIE PENTRU
IDENTIFICAREA LOCULUI AFLĂRII PERSOANEI, PLASAREA ACESTEIA
SUB PROTECŢIE ŞI INIŢIEREA PROCEDURII DE REPATRIERE
19. Autorităţile responsabile de implementarea prezentului Regulament vor intensifica cooperarea cu autorităţile altor ţări, cu organizaţiile internaţionale şi organizaţiile nonguvernamentale din ţară şi din străinătate în vederea perfecţionării şi eficientizării procedurilor de repatriere, precum şi a procedurilor de căutare a persoanelor despre care, în baza informaţiilor disponibile, se crede că sînt victime ale traficului de fiinţe umane, persoane aflate în situaţie de dificultate sau sînt copii neînsoţiţi.
[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.255 din 27.04.2017, în vigoare 05.05.2017]
20. Autorităţile competente de stat, precum şi alte persoane, instituţii sau asociaţii din Republica Moldova, în termen de 5 zile lucrătoare din momentul primirii informaţiei despre existenţa într-o ţară străină a persoanelor prevăzute la punctul 2 al prezentului Regulament, trebuie să informeze în scris Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, care, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene solicită asistenţa misiunilor diplomatice şi consulare ale Republicii Moldova la acest capitol.
21. Prevederile punctului 20 vor fi îndeplinite şi în cazul în care informaţia privind prezenţa persoanelor prevăzute la punctul 2 al prezentului Regulament a parvenit nemijlocit de la persoanele în cauză sau de la familiile acestora, precum şi în caz de notificare din partea unei terţe persoane.
22. Misiunile diplomatice şi consulare ale Republicii Moldova, imediat după recepţionarea informaţiei despre aflarea în ţara de reşedinţă a persoanelor prevăzute la punctul 2 al prezentului Regulament, întreprind măsurile necesare în vederea identificării acestor persoane şi solicită autorităţilor competente din ţara respectivă informaţia despre datele şi documentele de identitate ale persoanelor în cauză; alte informaţii utile şi necesare pentru aceasta; masurile de protecţie aplicate; starea psiho-somatică şi aptitudinea persoanei de a călători, acordul la repatriere etc.
23. Misiunile diplomatice şi consulare ale Republicii Moldova asigură transmiterea informaţiei de la instituţiile autorizate din Moldova şi din ţara de destinaţie în termen de 5 zile lucrătoare, dacă acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte nu prevăd o altă procedură în acest sens.
24. Misiunile diplomatice şi consulare ale Republicii Moldova, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene informează Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, în termen de 5 zile lucrătoare, despre persoane specificate la punctul 2 al prezentului Regulament, care solicită sau necesită repatriere.
25. Misiunile diplomatice şi consulare sînt responsabile pentru adresarea demersurilor către autorităţile ţării pe teritoriul căreia a fost depistată vreo persoană din cele specificate la punctul 2 al prezentului Regulament şi intervin pe lîngă autorităţile acestei ţări în vederea obţinerii măsurilor de protecţie şi asistenţă adecvate pînă la momentul repatrierii.
26. Misiunile diplomatice şi consulare, conform legislaţiei ţării respective şi acordurilor bilaterale şi multilaterale, acordă persoanelor specificate la punctul 2 al prezentului Regulament asistenţă pentru traducere, cazare, asistenţă medicală de urgenţă şi alte necesităţi, după caz.
Capitolul IV
PROCEDURILE DE REPATRIERE A COPILULUI
Secţiunea 1
Verificarea identităţii copilului, documentarea acestuia şi iniţierea
procedurii de căutare a familiei sau a reprezentantului său legal
27. În cazul în care copilul depistat nu deţine nici un document, care i-ar putea confirma identitatea, misiunile diplomatice şi consulare verifică identitatea acestuia prin sistemul automatizat ACCES sau solicită asistenţa Agenţiei Servicii Publice în acest sens.
28. Agenţia Servicii Publice întreprinde măsurile necesare pentru identificarea copilului şi comunică rezultatele verificării Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea solicitării.
29. Dacă Agenţia Servicii Publice nu dispune de informaţii referitoare la copil (naşterea nu a fost înregistrată în Registrul de Stare Civilă), responsabilitatea de verificare a identităţii copilului se pune în seama Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale care, în colaborare cu Agenţia Servicii Publice, Ministerul Afacerilor Interne şi autorităţile administraţiei publice locale, va întreprinde următoarele acţiuni:
1) va stabili locul naşterii copilului;
2) va obţine informaţia de la subdiviziunile Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale privind naşterea copilului de la părinţi-cetăţeni ai Republicii Moldova;
3) va obţine informaţia despre părinţi în cazurile în care naşterea nu a fost înregistrată la organul de stare civilă sau la oficiile consulare ale Republicii Moldova din străinătate în vederea constatării faptului naşterii copilului;
4) va iniţia procedurile de înregistrare tardivă sau ulterioară a naşterii copilului la organele de stare civilă, potrivit prevederilor Legii nr.100-XV din 26 aprilie 2001 privind actele de stare civilă.
291. După acumularea actelor necesare ce servesc drept temei pentru înregistrarea naşterii şi întocmirea actului de naştere pe numele copilului, autoritatea tutelară teritorială prezintă setul de documente corespunzător subdiviziunii competente teritoriale a Agenţiei Servicii Publice, care va întreprinde acţiunile necesare în vederea înregistrării naşterii şi eliberării certificatului de naştere, cu titlu gratuit, transmiţându-l autorităţii tutelare teritoriale.
[Pct.291 introdus prin Hot.Guv. nr.133 din 04.03.2020, în vigoare 01.01.2021]
292. La solicitarea autorităţii tutelare teritoriale, subdiviziunea competentă a Agenţiei Servicii Publice va elibera, cu titlu gratuit, duplicatul certificatului de naştere pe numele copilului.
[Pct.292 introdus prin Hot.Guv. nr.133 din 04.03.2020, în vigoare 01.01.2021]
30. Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale va informa, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, autorităţile din ţara de destinaţie despre demararea şi evoluţia procesului de identificare a copilului.
31. După recepţionarea informaţiei despre copil, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, în regim de urgenţă, va iniţia procedura de identificare a familiei/reprezentantului legal al copilului (sau, după caz, a instituţiei de plasament ce are obligaţia de îngrijire a copilului) şi va solicita acordul acestora la repatriere, cu excepţia cazurilor în care activitatea de căutare sau modalitatea în care această procedura este efectuată contravine intereselor copilului.
32. În cazul în care persoanele vizate la punctul 31 al prezentului Regulament nu sînt găsite la domiciliu sau nu-şi dau acordul pentru repatrierea copilului, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale înştiinţează autoritatea tutelară teritorială de la ultimul domiciliu cunoscut al copilului sau al familiei, care, în termen de 5 zile, eliberează avizul pentru repatrierea copilului, asigurînd, după caz, măsurile de protecţie a acestuia.
[Pct.32 completat prin Hot.Guv. nr.850 din 08.07.2016, în vigoare 15.07.2016]
33. Dacă familia copilului nu poate fi identificată, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale solicită misiunii diplomatice sau consulare să intervină pe lîngă autorităţile locale din ţara de destinaţie pentru a asigura posibilitatea de a discuta cu copilul, în scopul colectării datelor biografice şi sociale, implicînd în acest sens reprezentanţii misiunii diplomatice sau consulare sau, după caz, alţi specialişti desemnaţi, informînd despre rezultate Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale.
34. Dacă identitatea copilului nu poate fi stabilită, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, informează autorităţile de protecţie din ţara de destinaţie despre faptul că copilul nu poate fi încadrat în categoria persoanelor specificate la punctul 2 al prezentului Regulament şi, prin urmare, autorităţile moldoveneşti nu-şi asumă în continuare responsabilitatea pentru repatrierea copilului respectiv.
35. În procesul repatrierii şi după repatriere Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Interne, va asigura evaluarea riscurilor şi a securităţii copilului şi a familiei acestuia, care va include examinarea unor posibile acţiuni de: stigmatizare/hărţuire din partea societăţii sau familiei; ameninţare, reprimare sau constrîngere a copilului sau rudelor acestuia din partea traficanţilor sau a complicilor acestora; retraficare.
36. În cazul în care s-a stabilit că aflarea copilului identificat pe teritoriul unui stat străin este rezultatul unor fapte cu caracter penal, Ministerul Afacerilor Interne va iniţia procedurile penale de investigare a cazului.
37. Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale solicită autorităţii tutelare teritoriale din raza teritorială în care copilul şi familia sa au avut ultimul domiciliu cunoscut efectuarea, în regim de urgenţă, a anchetei sociale a familiei şi întocmirea planului individual iniţial referitor la pregătirea reintegrării sociale a copilului.
[Pct.37 modificat prin Hot.Guv. nr.850 din 08.07.2016, în vigoare 15.07.2016]
38. Pe măsura acumulării informaţiilor relevante despre copil şi familie (identitate, evaluare primară a familiei, plan individual iniţial etc.), Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale le va transmite autorităţilor ţării de destinaţie prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, misiunilor diplomatice şi consulare. Odată cu finalizarea dosarului, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale va informa ţara de destinaţie despre: data repatrierii, însoţitor, mijlocul de transport al copilului, punctele de trecere a frontierei, măsurile necesare de pregătire a copilului pentru deplasare etc.
Secţiunea 2
Repatrierea copilului şi plasarea sub protecţie
39. După obţinerea acordului pentru repatriere de la autorităţile din ţara de destinaţie, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale:
1) planifică repatrierea şi efectuează aranjamentele logistice în limita resurselor disponibile;
2) emite un ordin de desemnare a însoţitorului/lor, care trebuie să deţină capacităţile necesare pentru îndeplinirea misiunii;
3) întocmeşte o scrisoare de însoţire în care se indică datele însoţitorului/lor şi ale copilului care urmează a fi repatriat, punctele de trecere a frontierei şi, după caz, alte informaţii relevante, pentru a fi prezentate de însoţitor/i la solicitarea autorităţilor implicate în repatriere;
4) efectuează traducerea documentelor care urmează a fi transmise în acest sens autorităţilor statului de destinaţie.
40. În cazul repatrierii copilului printr-o ţară terţă, misiunile diplomatice şi consulare ale Republicii Moldova din ţara terţă acordă asistenţă în vederea facilitării permisiunii de tranzit şi eliberării documentelor de tranzit. Dacă este necesar, misiunile diplomatice şi consulare contactează autorităţile din ţara de tranzit pentru urgentarea tranzitului, obţinerea documentelor de tranzit necesare, acordarea asistenţei în localizarea/ identificarea/ transportarea/ însoţirea de la punctele de intrare/ ieşire în ţara de tranzit în baza unui acord de readmisie, facilitarea comunicării cu părinţii aflaţi într-o ţară terţă şi facilitarea reunificării familiale într-o ţară terţă.
41. Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene acordă asistenţă în vederea obţinerii vizei/vizelor pentru deplasarea în ţara de destinaţie a însoţitorului şi întreprinde acţiuni în scopul depăşirii obstacolelor apărute în ţara de destinaţie în procesul repatrierii.
42. La sosire copilul este întîmpinat de părinţi sau alţi reprezentanţi legali. În caz contrar, autoritatea tutelară teritorială de la ultimul domiciliu al părinţilor sau, după caz, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, desemnează o persoană care însoţeşte copilul la domiciliu sau la instituţia de protecţie determinată şi informată din timp.
[Pct.42 completat prin Hot.Guv. nr.850 din 08.07.2016, în vigoare 15.07.2016]
43. În cazul în care copilul va fi întîmpinat la punctul de trecere a frontierei de lucrătorul unei instituţii de protecţie, însoţitorul copilului şi persoana desemnată pentru primire semnează un proces-verbal privind predarea/primirea copilului repatriat.
44. Dacă autorităţile din ţara de destinaţie îşi asumă responsabilitatea pentru însoţirea şi repatrierea copiilor, misiunile diplomatice şi consulare informează Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale despre decizia acestora şi detaliile relevante cu privire la repatrierea planificată.
Secţiunea 3
Reabilitarea, monitorizarea şi raportarea
45. Instituţia de protecţie care a preluat copilul repatriat la punctul de frontieră sau la locul destinaţiei finale devine responsabilă de viaţa şi securitatea acestuia şi iniţiază procesul de reabilitare a copilului, reieşind din vîrsta, problemele acestuia, din sugestiile oferite de către autorităţile implicate în repatriere din ţara de destinaţie etc.
46. Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale solicită autorităţilor tutelare teritoriale de la domiciliul copilului sau din unitatea administrativ-teritorială, în raza căreia activează instituţia de protecţie unde a fost plasat copilul repatriat, întreprinderea măsurilor necesare de reintegrare socio-familială a copilului sau alegerea şi instituirea unei alte forme de protecţie, în corespundere cu legislaţia.
[Pct.46 completat prin Hot.Guv. nr.850 din 08.07.2016, în vigoare 15.07.2016]
47. Autoritatea tutelară teritorială în a cărui evidenţă se află copilul repatriat va monitoriza situaţia acestuia, conform prevederilor legislaţiei.
[Pct.47 în redacţia Hot.Guv. nr.850 din 08.07.2016, în vigoare 15.07.2016]
48. Informaţia relevantă privind procedura de repatriere se concentrează într-un dosar special al copilului şi se păstrează la Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale. Informaţia privind procedura de reintegrare şi monitorizare a copilului după repatriere se concentrează într-un dosar special al copilului şi se păstrează la autoritatea tutelară teritorială în a cărei rază este locul aflării copilului.
[Pct.48 în redacţia Hot.Guv. nr.850 din 08.07.2016, în vigoare 15.07.2016]
49. La solicitarea din partea autorităţilor străine competente a unor informaţii privind situaţia de după repatriere a persoanelor specificate la punctul 2 al prezentului Regulament, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, cu acordul prealabil al persoanelor în cauză sau al reprezentanţilor legali ai acestora, le va prezenta informaţia relevantă prin intermediul Departamentului afaceri consulare al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene.
Capitolul V
PROCEDURILE DE REPATRIERE A ADULŢILOR
Secţiunea 1
Verificarea identităţii persoanei şi documentarea ei
în scopul iniţierii procedurii de repatriere
50. Dacă persoana adultă, specificată la punctul 2 al prezentului Regulament, nu deţine nici un act de identitate, misiunile diplomatice şi consulare verifică identitatea persoanei prin sistemul automatizat ACCES sau solicită asistenţa Agenţiei Servicii Publice în acest sens.
Agenţia Servicii Publice întreprinde măsurile necesare pentru identificarea persoanei adulte şi comunică rezultatele verificării Departamentului afaceri consulare şi Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea solicitării.
501. În cazul identificării persoanelor aflate în situaţie de dificultate pe teritoriul unui stat străin, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale va solicita instituţiilor (sociale şi/sau medicale) din acel stat, care au identificat persoana, informaţii suplimentare despre situaţia acesteia şi necesitatea repatrierii prin asistenţa oferită de către însoţitor/însoţitori.
[Pct.501 completat prin Hot.Guv. nr.875 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018]
[Pct.501 introdus prin Hot.Guv. nr.255 din 27.04.2017, în vigoare 05.05.2017]
51. Misiunile diplomatice şi consulare eliberează persoanei care face obiectul repatrierii documentele necesare în termen de 3 zile.
52. Misiunile diplomatice şi consulare şi consulii onorifici ai Republicii Moldova într-o ţară terţă vor acorda asistenţă pentru facilitarea permisiunii de tranzit şi pentru eliberarea documentelor de călătorie în vederea repatrierii persoanei respective.
În caz de necesitate, misiunile diplomatice, oficiile consulare şi consulii onorifici ai Republicii Moldova vor contacta autorităţile din ţara terţă pentru a urgenta tranzitul fizic; obţinerea documentelor de tranzit necesare; acordarea asistenţei în localizarea/ identificarea/ transportarea/ însoţirea de la punctele de intrare/ ieşire în ţara de tranzit în baza unui acord de readmisie; facilitarea comunicării cu părinţii sau copiii aflaţi într-o ţară terţă şi facilitarea reunificării familiale într-o ţară terţă.
53. În procesul repatrierii şi după repatriere Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Interne va asigura evaluarea riscurilor şi a securităţii persoanei ce urmează a fi repatriată şi a familiei acesteia, care va include examinarea unor posibile acţiuni de: stigmatizare/hărţuire din partea societăţii sau familiei; ameninţare, reprimare sau constrîngere a persoanei sau rudelor acesteia din partea traficanţilor sau a complicilor acestora; retraficare.
54. Pentru evaluarea eficientă şi corectă a riscului se va ţine cont de opiniile persoanei respective pe toată durata acestui proces, decizia de repatriere bazîndu-se pe participarea benevolă a persoanei în procedura de repatriere.
55. Dacă, în urma evaluării riscului şi securităţii, se stabileşte că există un pericol iminent pentru viaţa şi sănătatea persoanei ce urmează a fi repatriată, la solicitarea Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, serviciul competent din cadrul Ministerului Afacerilor Interne desemnează unul sau mai mulţi însoţitori poliţişti care se vor deplasa în ţara de destinaţie în scopul însoţirii persoanei pe tot parcursul călătoriei sau vor întîmpina persoana la punctul de trecere a frontierei în Republica Moldova, asigurînd securitatea fizică a acesteia.
56. În cazul în care persoana care urmează a fi repatriată necesită, conform indicaţiilor medicale, transportare medicală asistată, confirmată prin concluzia eliberată de autorităţile competente din ţara de destinaţie, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale va asigura deplasarea specialiştilor necesari din cadrul instituţiilor medico-sanitare publice de profil subordonate.
Dacă persoana care urmează a fi repatriată are capacităţi reduse de autoservire, autoîngrijire, adaptare situaţională şi locomotorii, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale va asigura deplasarea specialiştilor necesari din cadrul instituţiilor specializate în domeniul asistenţei sociale subordonate.
În cazul identificării anumitor riscuri posibile pe parcursul repatrierii unei persoane, în scopul asigurării securităţii acesteia, Ministerul Afacerilor Interne va asigura deplasarea specialiştilor necesari din cadrul instituţiilor subordonate.
Însoţitorul/însoţitorii sînt desemnaţi prin ordinul conducătorului instituţiei specializate aflate în subordinea Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale sau Ministerului Afacerilor Interne, acesta/aceştia se vor deplasa în ţara de destinaţie în scopul însoţirii persoanei pe tot parcursul călătoriei.
[Pct.56 în redacţia Hot.Guv. nr.875 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018]
561. Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale iniţiază procedura de repatriere a persoanelor specificate la punctul 2 în baza următoarelor acte confirmative:
1) în cazul victimelor traficului de fiinţe umane:
a) adresarea oficială din partea organelor competente din ţara de destinaţie, precum şi din ţara de origine (email, poştă) sau adresarea rudelor, persoanelor terţe ori a prezumatei victime;
b) după caz, adresarea oficială şi chestionarul de identificare emis de către organizaţiile internaţionale, societatea civilă sau organizaţiile necomerciale;
c) copia actului de identitate, iar în lipsa acestuia – a titlului de călătorie;
d) ordinul ministrului sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale cu privire la iniţierea procedurii de repatriere, procurarea biletului de călătorie pentru beneficiar şi, după caz, tur/retur pentru însoţitor/însoţitori;
e) consimţămîntul persoanei liber exprimat în scris, în limba de stat, despre întoarcerea voluntară în ţara de origine, în cazul persoanei cu capacitate de exerciţiu deplină; cu acordarea, după caz, de către reprezentanţii misiunilor diplomatice şi consulare/persoanele împuternicite a asistenţei la traducerea în limba de stat a textului consimţământului persoanei repatriate. În cazul în care victima traficului de fiinţe umane, în urma unei boli mintale ori a unei deficienţe fizice, mintale sau psihologice, nu poate conştientiza pe deplin acţiunile sale ori nu îşi poate exprima voinţa – cererea de repatriere se depune de către:
1. curator, tutore sau ocrotitorul autorizat, care este desemnat în condiţiile Codului civil al Republicii Moldova nr.1107/2002, în cazul în care asupra persoanei a fost instituită prin hotărîre judecătorească o măsură de ocrotire judiciară;
2. consiliul de familie sau autoritatea tutelară de la ultimul loc de trai al persoanei din ţară;
3. misiunile diplomatice sau oficiile consulare, în baza demersurilor oficiale venite de la autorităţile competente care oferă asistenţă persoanei în ţara gazdă;
2) în cazul persoanelor aflate în situaţie de dificultate:
a) demersurile oficiale din partea organelor de asistenţă socială şi/sau medicală din ţara de destinaţie prin care se confirmă incapacitatea persoanei de a se întoarce în mod independent la domiciliul său (din ţara de origine) din cauza stării de vulnerabilitate;
b) după caz, informaţiile adiţionale din partea instituţiilor de asistenţă socială şi/sau medicală din ţara de destinaţie în vederea luării deciziei de desemnare a însoţitorului/însoţitorilor;
c) în cazul desemnării însoţitorului/însoţitorilor, ordinul de desemnare a acestuia/acestora de către instituţia competentă;
d) ordinul ministrului sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale cu privire la iniţierea procedurii de repatriere, procurarea biletului de călătorie pentru beneficiar şi, după caz, tur/retur pentru însoţitor/însoţitori;
e) consimţămîntul persoanei liber exprimat în scris, în limba de stat, în cazul persoanei cu capacitate de exerciţiu deplină; cu acordarea, după caz, de către reprezentanţii misiunilor diplomatice şi consulare/persoanele împuternicite a asistenţei la traducerea în limba de stat a textului consimţământului persoanei repatriate. În cazul în care persoana aflată în situaţie de dificultate, în urma unei boli mintale ori a unei deficienţe fizice, mintale sau psihologice, nu poate conştientiza pe deplin acţiunile sale ori nu îşi poate exprima voinţa – cererea de repatriere se depune de către:
1. curator, tutore sau ocrotitorul autorizat, care este desemnat în condiţiile Codului civil al Republicii Moldova nr.1107/2002, în cazul în care asupra persoanei a fost instituită prin hotărîre judecătorească o măsură de ocrotire judiciară;
2. consiliul de familie sau autoritatea tutelară de la ultimul loc de trai al persoanei din ţară;
3. misiunile diplomatice sau oficiile consulare, în baza demersurilor oficiale venite de la autorităţile competente care oferă asistenţă persoanei în ţara gazdă;
f) copia actului de identitate, iar în lipsa acestuia – a titlului de călătorie.
[Pct.561 modificat prin Hot.Guv. nr.133 din 04.03.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Pct.561 introdus prin Hot.Guv. nr.875 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018]
562. În vederea prevenirii şi combaterii infracţiunilor, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, în procesul ce ţine de pregătirea şi demararea procedurilor de repatriere a persoanelor specificate la punctul 2, va informa Ministerul Afacerilor Interne despre datele disponibile referitoare la persoană şi acţiunile întreprinse, solicitînd verificarea faptului dacă persoana care se propune a fi repatriată se află în căutare pentru comiterea unor infracţiuni. În cazul răspunsului afirmativ, autorităţile care au iniţiat căutarea persoanei vor prelua cazul, asigurînd examinarea în corespundere cu procedurile stabilite
[Pct.562 introdus prin Hot.Guv. nr.875 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018]
Secţiunea 2
Repatrierea persoanei şi plasarea sub protecţie
57. Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale este responsabil pentru îndeplinirea tuturor acţiunilor ce ţin de pregătirea şi demararea procedurilor de repatriere a persoanei (ancheta socio-familială solicitată, stabilirea datei şi condiţiilor de repatriere, desemnarea însoţitorului, asigurarea plasamentului în regim de urgenţă şi/sau de lungă durată la întoarcerea în ţară, referirea cazului către serviciile disponibile).
58. După finalizarea acţiunilor de evaluare a riscului şi a securităţii, eliberarea actelor de călătorie şi obţinerea acordului pentru repatriere din partea persoanei în cauză, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale planifică repatrierea, măsurile de protecţie ce vor fi luate şi comunică misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, Ministerului Afacerilor Interne, numele şi prenumele persoanei repatriate, numărul şi seria actelor de călătorie, mijlocul de transport, data şi ora sosirii în punctul de trecere a frontierei în timpul intrării pe teritoriul Republicii Moldova. În cazul în care persoana este însoţită, se va oferi o informaţie cu privire la datele de identitate ale însoţitorului/însoţitorilor.
[Pct.58 modificat prin Hot.Guv. nr.312 din 05.05.2014, în vigoare 09.05.2014]
581. Pentru realizarea procedurilor de repatriere a persoanelor specificate la punctul 2 al prezentului Regulament, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale va achita diurna pentru însoţitor/însoţitorii din cadrul instituţiilor specializate subordonate Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale. Diurna va fi finanţată din contul mijloacelor bugetului de stat prevăzute în bugetul Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale.
[Pct.581 introdus prin Hot.Guv. nr.255 din 27.04.2017, în vigoare 05.05.2017]
582. Din mijloacele financiare alocate din contul bugetului de stat Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale pentru realizarea procedurilor de repatriere a persoanelor adulte cu asistenţa însoţitorilor desemnaţi vor fi acoperite şi cheltuielile efective pentru alimentaţia, transportarea, inclusiv cu taximetre, a persoanelor menţionate la punctul 2 al prezentului Regulament şi, după caz, procurarea îmbrăcămintei, încălţămintei şi a medicamentelor.
[Pct.582 completat prin Hot.Guv. nr.133 din 04.03.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Pct.582 introdus prin Hot.Guv. nr.255 din 27.04.2017, în vigoare 05.05.2017]
59. Poliţia de Frontieră a Ministerului Afacerilor Interne de la punctul de trecere a frontierei Republicii Moldova acordă suport în recepţia la punctul de trecere a frontierei a persoanei desemnate de instituţia de resort să întîmpine persoana repatriată şi să o însoţească la domiciliul său sau la instituţia specializată determinată din timp.
[Pct.59 modificat prin Hot.Guv. nr.875 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018]
[Pct.59 modificat prin Hot.Guv. nr.312 din 05.05.2014, în vigoare 09.05.2014]
591. Persoanele adulte repatriate, la reîntoarcerea în Republica Moldova, sunt întâmpinate pe teritoriul ţării de către angajaţii centrelor prestatoare de servicii specializate sau ai autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întâi, fiindu-le oferite servicii de informare asupra drepturilor deţinute. Activitatea de preluare a beneficiarilor în zilele de repaus şi de sărbătoare nelucrătoare sau prestată în afara duratei normale a timpului de muncă (muncă suplimentară, muncă de noapte) este retribuită conform actelor normative.
În cazul în care persoana repatriată acceptă plasamentul temporar în serviciile specializate, transportarea acesteia către instituţiile respective se realizează prin intermediul angajaţilor centrelor prestatoare de servicii specializate, unde este plasată persoana.
Dacă persoana refuză asistenţa oferită în cadrul centrelor prestatoare de servicii specializate, autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întâi asigură transportarea şi însoţirea acesteia până la locul de trai, acordându-i asistenţa necesară pentru asigurarea incluziunii sociale.
Persoana repatriată adultă care refuză asistenţa oferită prin intermediul centrelor prestatoare de servicii specializate sau al autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întâi se deplasează la locul de trai de sine stătător.
[Pct.591 introdus prin Hot.Guv. nr.133 din 04.03.2020, în vigoare 01.01.2021]
592. Anual, în procesul de elaborare bugetară, autorităţile administraţiei publice locale planifică mijloacele financiare necesare pentru activitatea de preluare a beneficiarilor, luând în considerare numărul persoanelor repatriate per unitate administrativ-teritorială.
[Pct.592 introdus prin Hot.Guv. nr.133 din 04.03.2020, în vigoare 01.01.2021]
Secţiunea 3
Reabilitarea, monitorizarea şi raportarea
60. După încheierea procedurii de repatriere, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, în conformitate cu acordul voluntar exprimat de persoana repatriată, va întreprinde toate măsurile necesare pentru reabilitarea şi reintegrarea acesteia, în cadrul Sistemului naţional de referire pentru protecţia şi asistenţa victimelor traficului de fiinţe umane.
[Pct.60 modificat prin Hot.Guv. nr.875 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018]
601. Monitorizarea procesului de incluziune socială, profesională şi familială a persoanelor adulte repatriate, specificate la punctul 2 al prezentului Regulament, se realizează în cadrul Sistemului naţional de referire pentru protecţia şi asistenţa victimelor traficului de fiinţe umane de către echipa multidisciplinară teritorială de la locul de trai al beneficiarului pe o perioadă de doi ani. În cazul în care nu poate fi determinat locul de trai al acestuia, monitorizarea va fi realizată de către echipa multidisciplinară teritorială din localitatea unde are loc incluziunea socială a beneficiarului. Echipa multidisciplinară teritorială responsabilă, la solicitarea Unităţii naţionale de coordonare din cadrul Sistemului naţional de referire, va informa în scris despre progresul incluziunii persoanei repatriate.
[Pct.601 modificat prin Hot.Guv. nr.875 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018]
[Pct.601 introdus prin Hot.Guv. nr.255 din 27.04.2017, în vigoare 05.05.2017]
61. Orice documentare şi monitorizare a cazurilor individuale trebuie să fie efectuate cu respectarea dreptului la intimitate şi a standardelor internaţionale şi regionale privind protecţia informaţiei.
62. În cazurile în care autorităţile străine competente solicită informaţii privind situaţia persoanei după repatriere, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale va comunica acestora orice informaţie cu relevanţă în acest sens, avînd acordul prealabil al persoanei în cauză.
