joi, 25 iunie 1998
Convenţie din 25.06.98 privind accesul la informaţie, justiţie şi participarea publicului la adoptarea deciziilor în domeniul mediului
             Convenţia privind accesul la informaţie, justiţie
             şi participarea publicului la adoptarea deciziilor
                          în domeniul mediului

                             din  25.06.1998

                                * * *

    Statele Parti la prezenta Conventie,
    in concordanta  cu  principiul  1  al Declaratiei  de  la  Stockholm
privind problemele mediului,
    precum si in  concordanta cu principiul 10 al Declaratiei de la  Rio
de Janeiro cu privire la mediu si dezvoltare,
    in concordanta,  in  continuare,  cu  rezolutia  Asambleei  Generale
nr.37/7  din  28  octombrie  1982 privind Carta Mondiala  a  Naturii  si
nr.45/94  din 14 decembrie 1990 privind necesitatea asigurarii calitatii
mediului in interesele bunastarii oamenilor,
    in concordanta   cu  Carta  Europeana  pentru  mediu  si   ocrotirea
sanatatii,  adoptata la prima Conferinta Europeana "Mediul  inconjurator
si sanatatea" a Organizatiei Mondiale a Sanatatii din Frankfurt an Main,
Germania, din 8 decembrie, 1989,
    confirmind necesitatea de a proteja si conserva mediul ambiant, de a
ameliora  calitatea  acestuia,  de a asigura o  dezvoltare  durabila  si
sigura din punct de vedere ecologic,
    recunoscind ca  protectia  adecvata a mediului e necesara in  scopul
asigurarii  bunastarii omului si al realizarii drepturilor lui de  baza,
inclusiv a dreptului la viata,
    recunoscind,  de  asemenea,  ca fiecare om are dreptul de  a  vietui
intr-un mediu prielnic sanatatii si bunastarii lui si este obligat, atit
individual  cit si in colaborare cu ceilalti, sa intreprinda actiuni  de
ameliorare  a  calitatii mediului intru binele actualei  si  viitoarelor
generatii,
    considerind,  ca  scop  asigurarea posibilitatii de  a-si  revendica
acest  drept  si a indeplini aceasta obligatiune, cetatenii  trebuie  sa
beneficieze  de  accesul  la informatie, de dreptul de  a  participa  la
procesul adoptarii deciziilor, precum si cel de a actiona in judecata in
problemele  privind  mediul si recunoscind, in legatura cu  aceasta,  ca
cetatenii  ar  putea  avea nevoie de ajutor pentru a-si  realiza  aceste
drepturi,
    recunoscind,  ca  problemele  referitoare la  mediu,  perfectionarea
accesului la informatie si participarea publicului la procesul adoptarii
deciziilor asigura o mai buna calitate a acestor decizii si a procesului
realizarii   lor,  contribuie  la  imbunatatirea  informarii  publicului
privind  problemele  ecologice, acorda publicului posibilitatea de  a-si
exprima ingrijorarea si permite organelor statale sa tina cont, in modul
cuvenit, de aceste interese,
    aspirind, in acest mod, sa contribuie la informarea publicului si la
transparenta in luarea deciziilor, asigurind astfel o mai mare sustinere
de catre public a deciziilor in domeniul mediului ambiant,
    recunoscind necesitatea  transparentei in toate ramurile gestionarii
statale,  si  propunind organelor legislative sa  realizeze  principiile
prezentei Conventii in activitatea acestora,
    recunoscind,  de  asemenea,  ca cetatenii trebuie sa  fie  informati
despre  procedurile  participarii  la procesul de  adoptare a deciziilor
referitoare  la  mediu,  sa aiba acces liber la ele, sa stie cum  sa  se
foloseasca de acestea,
    recunoscind,  in continuare, rolul important pe care il pot juca, in
ocrotirea  mediului, anumiti cetateni, organizatiile neguvernamentale si
sectorul privat,
    considerind drept  optionala contributia la instruirea ecologica  in
scopurile  unei mai profunde intelegeri a proceselor legate de mediu  si
de  dezvoltarea  durabila,  precum si stimularea  informarii  publicului
privind  deciziile referitoare la mediu si Dezvoltarea Durabila,  precum
si a participarii ei la procesul adoptarii acestor decizii,
    remarcind, in  legatura  cu aceasta, rolul important al  mijloacelor
mass-media, inclusiv electronice sau de alta natura posibile sa apara in
viitor,
    recunoscind ca  la  luarea  deciziilor la nivel  guvernamental  este
foarte important sa se tina cont de toate conceptiile ecologice si, prin
urmare,  ca  organele de stat trebuie sa dispuna de  informatii  exacte,
complexe si cele mai recente,
    recunoscind,  ca  organele  de stat detin  informatia  ecologica  in
interesul publicului,
    considerind,  ca  mecanismele  judiciare eficiente  trebuie  sa  fie
accesibile   pentru  public,  inclusiv  pentru  organizatii,  in  scopul
asigurarii  ocrotirii  intereselor  legitime ale acestora  si  aplicarii
legii,
    remarcind importanta     furnizarii    informatiei    necesare     a
consumatorilor   despre   produse,   pentru  a   le   asigura   acestora
posibilitatea  unei  alegeri fundamentate si tinind cont  de  interesele
ocrotirii naturii,
    recunoscind nelinistea   publicului   in  legatura   cu   eliminarea
premeditata  in mediul inconjurator a organismelor modificate genetic si
necesitatea  largirii informarii si participarii mai largi a  publicului
in procesul de luare a deciziilor in aceasta problema,
    fiind convinsi,  ca  realizarea prezentei Conventii va contribui  la
consolidarea   democratiei  in  regiunea  Comisiei  Economice   Europene
(C.E.E.) a Organizatiei Natiunilor Unite,
    recunoscind rolul  pe care, in acest domeniu, il joaca C.E.E. si  in
concordanta  cu  principiile de care se conduce C.E.E. pentru a  asigura
accesul  publicului  la informatia ecologica si la procesul de  luare  a
deciziilor   in  domeniul  ocrotirii  mediului,  principii  aprobate  in
Declaratia  ministrilor  la  cea  de-a treia  Conferinta  a  ministrilor
"Mediul pentru Europa" din 25 octombrie 1995 la Sofia, Bulgaria,
    luind in considerare  prevederile respective ale Conventiei  privind
evaluarea   impactului  asupra  mediului  in  context   transfrontalier,
adoptata  la  Espoo,  Finlanda,  la 25 februarie  1991,  ale  Conventiei
privind   efectele   avariilor  industriale  transfrontaliere,  si   ale
Conventiei   privind   protectia   si  utilizarea  cursurilor   de   apa
transfrontaliere,  si a lacurilor internationale adoptate la Helsinki la
17 martie 1992, precum si ale altor conventii regionale ,
    recunoscind ca   adoptarea  prezentei  Conventii  va  contribui   la
consolidarea  in  continuare a procesului "Mediul pentru Europa"  si  la
completarea  totalurilor  Conferintei  a IV-a a  ministrilor  tinute  la
Aarhus, Danemarca, in iunie 1998,
    am convenit asupra celor ce urmeaza:

                              Articolul 1
                              Obiectivele
    Pentru a contribui  la  protectia drepturilor fiecarei persoane  din
generatia  actuala si cea viitoare de a trai intr-un mediu  inconjurator
prielnic  sanatatii si bunastarii sale, fiecare Parte garanteaza accesul
publicului  la  informatie, dreptul acestuia de a participa la  procesul
adoptarii  deciziilor  si  cel  de a apela  la  justitie  in  problemele
referitoare la mediu conform prevederilor prezentei Conventii.

                              Articolul 2
                               Definitii
    In scopul prezentei Conventii:
    1. "Parte" inseamna,  daca  in  text nu se  prevede  altfel,  Partea
Contractanta a prezentei Conventii;
    2. "Autoritate de Stat" semnifica:
    a. administratia la nivel national, regional si alt nivel;
    b. persoane juridice  si  fizice cu functii administrative  de  stat
prevazute  de legislatia nationala, aceste functii incluzind obligatiuni
concrete, activitati sau servicii care se refera la mediul ambiant;
    c. orice alte  persoane fizice sau juridice care executa functii sau
obligatiuni  de  stat  sau  presteaza populatiei  servicii,  ce  tin  de
problemele   mediului  inconjurator  si  se  efectueaza  sub   controlul
autoritatii sau persoanei indicate in alineatele a) sau b) de mai sus;
    d. institutiile   oricarei   organizatii  de   integrare   economica
regionala  specificata  in  articolul  17  care  constituie  o  Parte  a
prezentei Conventii.
    Aceasta definitie   nu   include  organele  sau  institutiile   care
activeaza cu titlu legislativ sau judiciar.
    3. "Informatie   ecologica"   inseamna  orice   informatie   scrisa,
audiovizuala, electronica sau in oricare alta forma materiala privind:
    a. starea elementelor  mediului, cum sint: aerul si atmosfera,  apa,
solul, pamintul, landsaftul si obiectele naturii, diversitatea biologica
si  componentele ei, inclusiv organismele genetic modificate, precum  si
interactiunea dintre aceste elemente;
    b. factorii cum  sint:  substantele, energia, zgomotul si  radiatia,
precum   si  actiunile  sau  masurile,  inclusiv  cele   administrative,
acordurile  privind  mediul ambiant, politica, legislatia, planurile  si
programele,   care  influenteaza  sau  sunt  capabile  de  a   influenta
elementele  mediului  indicate  in  subalineatul a)  precum  si  analiza
cheltuielilor,   a  rezultatelor,  alta  analiza  economica  si  ipoteze
aplicate la adoptarea deciziilor in probleme de mediu;
    c. starea sanatatii  si  a securitatii oamenilor, conditiile lor  de
viata,   starea   obiectelor  de  menire  culturala,  a  cladirilor   si
constructiilor  in  masura, in care  asupra lor influenteaza  ori  poate
influenta  starea  elementelor  de mediu sau, prin  intermediul  acestor
elemente,  factorii, actiunile ori masurile enuntate in subalineatul  b)
de mai sus
    4. "Public" inseamna una sau mai multe persoane fizice sau juridice,
care   corespund  legislatiei    nationale  sau   practicii   asocierii,
organizarii ori gruparii lor.
    5. "Public cointeresat"  inseamna  publicul, care este implicat  ori
poate   fi  implicat  in  procesul  luarii  de  decizii  in   problemele
referitoare  la  mediu  sau care este cointeresata in acest  proces;  in
sensul acestei definitii organizatiile neguvernamentale, care contribuie
la  protectia  mediului  si  corespund oricaror  cerinte,  prevazute  de
legislatia nationala, se considera organizatii cointeresate.

                              Articolul 3
                          Dispoziţii generale
    1. Partile vor lua masurile necesare legislative si de reglementare,
alte masuri, inclusiv in vederea obtinerii compatibilitatii principiilor
ce  reglementeaza modul de executare a prevederilor prezentei  Conventii
ce  fac obiectul informarii, participarii publicului si a dreptului de a
actiona  in  justitie, precum si a masurilor cuvenite pentru  asigurarea
aplicarii acestora, in vederea crearii si mentinerii unei structuri bine
organizate,  deschise  si coordonate pentru  implementarea  prevederilor
prezentei Conventii
    2. Partile tind  sa asigure, ca persoanele cu functie de  raspundere
si  autoritatile  de  stat  sa acorde  publicului  ajutor,  asigurindu-i
orientarea  cuvenita  in  vederea  obtinerii  accesului  la  informatie,
facilitindu-i   participarea  la  procesul  de  luare  a  deciziilor  si
realizarea dreptului de a apela la justitie in problemele referitoare la
mediu.
    3. Partile contribue  la instruirea ecologica si ridicarea nivelului
de  informare a publicului in problemele mediului, in special in vederea
obtinerii  accesului la informatie, participarea la adoptarea deciziilor
si  realizarea dreptului de a actiona in judecata in problemele  privind
mediul ambiant.
    4. Partile vor  asigura  recunoasterea asociatiilor,  organizatiilor
sau grupurilor ce contribue la protectia mediului, le vor sustine si vor
asigura corespunderea sistemului juridic national acestei obligatiuni.
    5. Prevederile  prezentei Conventii nu aduce atingere dreptului nici
uneia dintre Parti de a continua realizarea sau luarea unor masuri, care
prevad  un  acces  mai  larg la informatie, participarea  mai  activa  a
publicului  la  procesul  de adoptare a deciziilor si  de  actionare  in
judecata  in  problemele,  referitoare  la  mediu,  comparativ  cu  cele
prevazute in prezenta Conventie.
    6. Prezenta Conventie  nu implica limitarea drepturilor de acces  la
informatie,  de  participare a societatii la adoptarea deciziilor si  de
apelare in justitie in probleme de mediu.
    7. Fiecare parte  contribuie  la  aplicarea  principiilor  prezentei
Conventii  in  procesele internationale de adoptare a deciziilor si,  in
cadrul organizatiilor internationale in problemele referitoare la mediu.
    8. Partile vor  asigura exercitarea de catre persoane a  drepturilor
ce  decurg  din prevederile prezentei Conventii, sa nu fie  supuse  unor
sanctiuni,  urmariri sau constringeri de orice forma pentru  activitatea
desfasurata.   Prezentul  regulament  nu  aduce  atingere   atributiilor
judecatoriilor  nationale  de  a  lua decizii  privind  acoperirea  unor
cheltuieli rezonabile de judecata.
    9. In cadrul   unor  prevederi  ale  prezentei  Conventii,  publicul
beneficiaza de accesul la informatie, de posibilitatea de a participa la
aprobarea  de decizii si de dreptul de a apela in justitie in problemele
de   mediu,   fara  discriminare  bazata  pe  criteriu   de   cetatenie,
nationalitate  sau  loc  de trai si, in cazul persoanei  juridice,  fara
discriminare  bazata pe criteriul locului de inregistrare sau  centrului
de desfasurare a activitatii.

                              Articolul 4
                    Accesul la informatia ecologica
    1. Partile vor  asigura, ca, in conditiile respectarii  urmatoarelor
alineate  ale  prezentului articol, autoritatile de stat, ca raspuns  la
cererea  de a prezenta informatia ecologica, sa prezinte publicului,  in
cadrul  legislatiei  nationale, aceasta informatie, in cazul  existentei
cererii  si  in  conformitate cu subalineatul (b) de  mai  jos,  copiile
actelor efective, ce contin sau includ aceasta informatie:
    a. fara necesitatea de a formula cointeresarea sa;
    b. in forma solicitata, numai daca:
    autoritatea de  stat nu are motiv de a o prezenta in alta forma,  in
acest  caz  trebuie sa fie indicat motivul, ce ar justifica  prezentarea
informatiei astfel; sau
    informatia nu a fost deja prezentata publicului in alta forma.
    2. Informatia  ecologica, despre care se mentioneaza in alineatul  1
de  mai sus, se prezinta in termeni maxim restrinsi, cel tirziu peste  o
luna  de  la  depunerea  cererii, numai daca  volumul  si  complexitatea
informatiei  corespunzatoare  nu justifica prelungirea acestei  perioade
pina la doua luni de la depunerea cererii. Autorul cererii este informat
despre  orice  prelungire  si motive ce ar justifica  adoptarea  acestei
decizii.
    3. Cererea de  prezentare a informatiei ecologice poate fi  respinsa
daca:
    a. autoritatea  de  stat,  careia  i se  inainteaza  rugamintea,  nu
dispune de informatia ecologica solicitata;
    b. cererea este neintemeiata sau formulata intr-un mod prea general;
sau
    c. cererea face   obiectul   materialelor,   aflate  la   etapa   de
definitivare  sau  in cadrul corespondentii interne a  autoritatilor  de
stat  in cazurile cind o astfel de exceptie este prevazuta de legislatia
nationala ori de practica acumulata, dar in cazul acesta se va tine cont
si de interesul publ icului de a beneficia de aceasta informatie.
    4. Cererea privind   prezentarea  informatiei  ecologice  poate   fi
refuzata daca denuntarea acestei informatii va influenta in mod negativ:
    a. confidentialitatea  activitatii  autoritatilor de stat  in  acele
cazuri,   cind  aceasta  confidentialitate  e  prevazuta  de  legislatia
nationala;
    b. relatiile  internationale,  apararea  nationala  sau  securitatea
statului;
    c. exercitarea  justitiei, posibilitatea persoanelor de a fi  supuse
unui  proces juduciar echitabil sau capacitatea autoritatilor de stat de
a efectua cercetari cu caracter penal sau disciplinar;
    d. confidentialitatea informatiei comerciale si industriale in acele
cazuri,  cind  o  asemenea confidentialitate este protejata de  lege  in
scopul   ocrotirii  intereselor  economice  legitime.  In  acest   cadru
informatia  privind  evacuarea  reziduurilor si care  implica  protectia
mediului, urmeaza a fi dezvaluita;
    e. dreptul proprietatii individuale;
    f. confidentialitatea  datelor  despre persoane si/sau  a  arhivelor
referitoare la persoana fizica, atunci cind persoana respectiva nu a dat
acordul  de  a  prezenta publicului aceasta  informatie,  bazindu-se  pe
reglementarile legislatiei nationale;
    g. interesele  tertei parti, ce prezinta informatia solicitata, daca
aceasta parte nu este legata de obligatiuni legitime de a proceda in asa
mod  sau daca aceasta parte nu poate fi obligata sa procedeze astfel  si
in  cazul, cind  aceasta parte nu da acordul la divulgarea  materialului
corespunzator; sau
    h. mediul ambiant, la care se refera aceasta informatie, de exemplu,
locurile de inmultire a speciilor rare. Motivele mentionate pentru refuz
vor  fi  interpretate  limitat tinind seama de interesul  publicului  in
descoperirea  acestei informatii si de faptul daca informatia solicitata
se refera la evacuarea reziduurilor in mediul inconjurator.
    5. In cazurile,  cind  autoritatea de stat nu dispune de  informatia
ecologica  solicitata,  aceasta  autoritate  de stat  in  termene  maxim
restrinse informeaza autorul cererii despre autoritatea de stat, careia,
dupa  opinia sa, poate fi adresata rugamintea de a prezenta  informatia,
sau  transmite  aceasta rugaminte acestei autoritati, informind  in  mod
corespunzator despre aceasta si autorul cererii.
    6. Partile vor asigura, ca in acele cazuri, cind informatia nu poate
fi  divulgata  in conformitate cu alineatele 3(c) si 4 de mai  sus,  dar
poate   fi   separata   de  cealalta  informatie   fara   a   prejudicia
confidentialitatea informatiei ce nu poate fi divulgata, autoritatile de
stat sa prezinte cealalta parte a informatiei ecologice solicitate.
    7. Daca cererea  privind  prezentarea informatiei a  fost  expediata
scris  sau daca autorul cerererii solicita aceasta, atunci refuzul va fi
redactat  in scris. Refuzul va indica motivele si va prezenta informatia
respectiva privind accesul la procedura de examinare a deciziei luate in
conformitate cu articolul 9. Refuzul de a prezenta informatia solicitata
se  prezinta  in  termene restrinse, dar cel tarziu peste o  luna,  daca
complexitatea  informatiei nu justifica prelungirea acestui termen  pina
la  doua  luni  din momentul inaintarii cererii.  Autorul  cererii  este
informat despre orice prelungire a acestui termen si motivul.
    8. Partile pot permite autoritatiilor sale de stat sa incaseze plata
pentru  prezentarea  informatiei  cu conditia, ca aceasta  plata  nu  va
depasi  un  nivel rezonabil. Autoritatile de stat, ce  intentioneaza  sa
incaseze  plata  pentru prezentarea informatiei, comunica  autorilor  de
cereri  tarifele  care  pot  fi incasate  pentru  informatii  si  indica
circumstantele,  ce  prevad incasarea ori scutirea de plata,  precum  si
cazurile,  cind informatia se prezinta cu conditia achitarii in avans  a
taxei stabilite.

                              Articolul 5
             Culegerea si difuzarea informatiei ecologice
    1. Partile vor asigura:
    a. autoritatile  de stat sa dispuna de informatia ecologica ce  face
obiectul atributiilor sale;
    b. crearea de  sisteme  care  vor asigura informarea  obligatorie  a
autoritatilor  de stat privind activitatile planificate sau  desfasurate
care pot avea un impact considerabil asupra mediului inconjurator;
    c. in caz de aparitie a oricarui pericol pentru sanatatea omului sau
pentru  mediu, ca rezultat al activitatii omului sau cauzat de  fenomene
naturale,  toata informatia de care dispune autoritatea de stat si  care
ar  putea  permite  publicului sa ia masuri in  vederea  prevenirii  sau
diminuarii  consecintelor  prejudiciului ce apare  in legatura cu  acest
pericol,  sa  fie difuzata fara intirziere  printre  membrii  societatii
potential atinsi de pericol;
    2. Partile vor   asigura   in  cadrul  legislatiei    nationale,  ca
procedurile   prin  care  autoritatile  de  stat  furnizeaza  publicului
informatii  ecologice  sa fie clare si informatia ecologica sa fie  usor
accesibila, prin:
    a. punerea la  dispozitia  publicului a unei  informatii  suficiente
privind tipul si volumul informatiei ecologice, detinute de autoritatile
de  stat  respective  si conditiile de baza ce  determina  posibilitatea
furnizarii  acestei  informatii si a accesului la ea, precum si  privind
procedura de primire a acesteia;
    b. organizarea  si  realizarea unor astfel de actiuni practice,  cum
sint:
    asigurarea accesului publicului la liste, registre sau arhive;
    stabilirea atributiilor  persoanelor  cu functii de raspundere de  a
acorda  publicului  sprijin  in  obtinerea accesului  la  informatie  in
conformitate cu prezenta Conventie; si
    puncte de legatura; si
    c. acordarea gratuita a accesului la informatia ecologica din liste,
registre sau arhive, conform cu subalineatele b), I) de mai sus.
    3. Partile asigura  cresterea  treptata  a volumului  de  informatie
ecologica  in  baza electronica de date care este usor accesibila pentru
public prin retelele publice de legatura. Informatia, accesibila  in asa
forma, trebuie sa includa:
    a. rapoartele despre starea mediului, enuntate in alineatul 4 de mai
jos;
    b. textele actelor  legislative in problema mediului sau in legatura
cu acestea;
    c. in cazuri indicate, actele privind problemele politice, planurile
si  programele in domeniul mediului ambiant sau legate de acesta  precum
si contractele privind protectia naturii; si
    d. alta informatie  in masura, in care prezenta ei in aceasta  forma
faciliteaza  aplicarea legislatiei nationale pentru realizarea prezentei
Conventii   cu  conditia  ca  aceasta  informatie  este  deja  in  forma
electronica.
    4. Partile la  intervale  egale  de timp, ce nu vor depasi  3-4  ani
publica  si  raspindeste  raportul  national  privind  starea  mediului,
inclusiv  informatia  despre  calitatea mediului ambiant  si  informatia
privind gradul de solicitare a mediului.
    5. Partile adopta  in cadrul legislatiei sale, masuri ce au ca  scop
difuzarea in particular:
    a. a actelor  legislative  si  documentelor de directiva,  cum  sunt
actiunile  strategice,  actele  politice,  programele  si  planurile  de
activitate  in domeniul mediului ambiant si rapoartele despre realizarea
lor, intocmite la diferite niveluri de gestionare statala;
    b. a contractelor   internationale,  conventiilor  si   contractelor
privind problemele mediului ambiant; si
    c. in cazurile   corespunzatoare,   a  altor   acte   internationale
importante in problemele privind mediul ambiant.
    6. Partile ii  stimuleaza  pe  operatori, activitatea carora  are  o
influienta considerabila asupra mediului, sa informeze regulat, publicul
despre  efectul activitatii lor si a produselor asupra mediului,  facind
aceasta,  in cazurile corespunzatoare, in cadrul aplicarii sistemelor de
ecomarcare si a expertizei ecologice, sau cu ajutorul altor mijloace.
    7. Partile:
    a. publica informatia  efectiva si analiza ei, pe care le  considera
oportune  si  importante pentru elaborarea unor propuneri  esentiale  in
problemele politicii ecologice;
    b. publica ori  asigura  prin  alte metode  accesul  la  materialele
informative  de care dispune, referitoare la contactele sale cu publicul
in problemele, ce intra sub incidenta prezentei Conventii; si
    c. prezinta,  in  forma  cuvenita,  informatia  privind  activitatea
autoritatilor  de  stat  de  toate  nivelurile  in  vederea  exercitarii
functiilor  statale  sau  a prestarii de servicii populatiei ce  tin  de
domeniul mediului.
    8. Partile elaboreaza    mecanismele   asigurarii   publicului    cu
informatie  suficienta despre produse astfel incit consumatorii sa poata
alege argumentat, tinind cont de interesele protectiei mediului ambiant.
    9. Partile, tinind  cont in cazurile cuvenite de procesele realizate
la  nivel  international ia masuri in vederea desfasurarii  unui  sistem
unificat  national  cadastral  sau  a  unor  registre  ale  poluarii  cu
aplicarea  unei  baze de date structurate, computerizate  si  accesibile
pentru public, intocmite in baza sistemului standardizat de prezentare a
darilor de seama.  Acest  sistem poate include  intrarea,  evacuarea  si
stramutarea,  in diferite sfere ale mediului, precum si in sectoarele de
tratare si evacuare aflate in zonele obiectelor industriale sau in afara
acestor  zone, a unor substante si produse, ca rezultat al unor  domenii
concrete   de  activitate  in  procesul  utilizarii  apei,  energiei  si
resurselor.
    10. Nimic din  prezentul articol nu poate prejudica dreptul Partilor
de   a   refuza  publicitatea  unor  anumite  informatii  ecologice   in
conformitate cu alineatele 3 si 4 ale articolului 4.

                              Articolul 6
             Participarea publicului la luarea deciziilor
               privind domeniile concrete de activitate
    1. Partile:
    a. aplica prevederile prezentului articol cu privire la deciziile in
problema autorizarii activitatilor preconizate, mentionate in anexa 1;
    b. in corespundere  cu  legislatia  nationala, aplica,  de  asemenea
prevederile  prezentului articol fata de deciziile privind  activitatile
propuse,  care  nu  figureaza  in  anexa  1,  dar  care  pot  influienta
considerabil  asupra mediului ambiant. In acest scop Partile  determina,
daca  prezentele prevederi cuprind tipurile de activitate preconizate de
prezentul Regulament; si:
    c. poate, daca  aceasta este prevazut de legislatia nationala, sa ia
in  fiecare  caz aparte decizia de a nu aplica  prevederile  prezentului
articol   fata  de  activitatea  preconizata,  care  serveste  scopurile
apararii  nationale,  daca  Partea  respectiva  considera,  ca  o  atare
aplicare va influenta negativ realizarea scopurilor propuse.
    2. Publicul interesat  este  informat  in mod adecvat,  la  timp  si
eficient,  independenta  de  circumstante, in comun sau  individual,  la
etapa  initiala  a  procedurii  de  luare  a  deciziilor  in  problemele
referitoare la mediu inclusiv:
    a. despre genul  de activitate preconizat si cererea in baza  careia
s-a luat decizia;
    b. despre caracterul deciziilor posibile sau proiectul hotaririi;
    c. despre autoritatea de stat, responsabila pentru luarea deciziei;
    d. despre procedura  prevazuta,  inclusiv faptul in ce mod  si  cind
poate fi prezentata informatia:
    despre inceputul procedurii;
    despre posibilitatea participarii publicului;
    e. despre timpul si locul audierii publice prevazute;
    f. despre existenta  unei  autoritati  de stat, care  poate  furniza
informatia  corespunzatoare,  precum si transmiterea acestei  informatii
pentru a fi examinate de public;
    g. despre existenta autoritatii de stat respectiv sau oricarei altei
autoritati   oficiale,  careia  i  se  pot  prezenta  observatiile   sau
intrebarile,  precum  si despre termenele prevazute  pentru  prezentarea
acestor observatii si intrebari, si
    h. despre informatia acumulata privind mediul, ce se refera la genul
de activitate preconizat; si
    i. despre faptul  daca  acest  gen de activitate  este  prevazut  de
procedura  nationala  sau de cea transfrontiera cu evaluarea  influentei
asupra mediului.
    3. Procedurile  de participare a publicului prevad termene rationale
de  desfasurare  a diferitelor etape, care acorda timp suficient  pentru
informarea  publicului in corespundere cu alineatul 2, sa pregateasca si
sa  asigure participarea efectiva a publicului la procesul de adoptare a
deciziilor in problemele, referitoare la mediu.
    4. Partile asigura participarea publicului deja la etapa incipienta,
cind  exista toate posibilitatile pentru examinarea diverselor  variante
si cind poate fi asigurata o participare eficienta.
    5. Partile, in  caz  de  necesitate, urmeaza sa stimuleze  din  timp
solicitantii  potentiali,  sa  obtina permisiunea  pentru  cercurile  de
public  interesate,  de  a intretine discutii si a  prezenta  informatii
privind scopurile cererii lor.
    6. Partile cer  de  la  autoritatile de stat  abilitate  sa  asigure
cercurilor  publice interesate, atunci cind acestea solicita  informatii
si  cind aceasta este prevazut de legislatia nationala, acces gratuit la
orice   informatie  referitoare  la  procesul  de  luare  a  deciziilor,
mentionate  in  acest  articol  si disponibile  in  momentul  realizarii
procedurii de informare a publicului in scopul studierii ei si pe masura
accesului  la  aceasta informatie sa nu afecteze dreptul Partilor  de  a
interzice accesul la informatii in corespundere cu alineatele 3 si 4 ale
articolului
    7. Informatia  respectiva, in  cel mai rau caz si fara paguba pentru
prevederile articolului 4 trebuie sa includa:
    a. descrierea  obiectului  industrial,  caracteristicile  fizice  si
tehnice  ale  activitatilor  propuse,  inclusiv  evaluarea  presupuselor
deseuri si a evacuarii reziduurilor in mediu;
    b. descrierea  influentei  considerabile  a  actiunilor  preconizate
asupra mediului;
    c. descrierea  masurilor  prevazute pentru a preveni si/ori  diminua
influentele, inclusiv ale cazurilor de evacuare a reziduurilor in mediu;
    d. rezumatul fara o descriere tehnica a celor indicate mai sus;
    e. planul alternativelor de baza examinat de ofertant; si
    f. in corespundere  cu  legislatia nationala rapoartele de  baza  si
recomandarile,  trimise autoritatii de stat, in cazurile cind publicului
interesat i se va prezenta informatia in corespundere cu alineatul 2  de
mai sus.
    8. Procedurile  de participare a publicului ii permit sa prezinte in
scris  sau,  in caz de necesitate, in procesul audierii publice  sau  al
examinarii   problemei   cu  participarea  ofertantului   a   diverselor
observatii,   informatii,  analize  sau  opinii,  care,  se  refera   la
activitatea preconizata.
    9. Partile asigura,  ca  in  decizia respectiva  sa  fie  reflectate
competent rezultatele participarii publicului.
    10. Partile asigura, ca dupa luarea deciziei de catre autoritatea de
stat publicul trebuie sa fie informat fara intirziere in corespundere cu
procedurile  stabilite. Partile prezinta publicului textul pentru luarea
deciziei  urmat  de  indicarea motivelor si a considerentelor,  care  au
servit ca baza acestor decizii.
    11. Partile asigura,  ca  la  revizuirea  sau  reinnoirea  de  catre
autoritatea  de stat a conditiilor de exercitare a activitatilor  despre
care  se  mentioneaza  in alineatul 1, prevederile alineatelor  2-9  ale
prezentului articol sa se aplice mutatis mutandis, precum si in cazurile
cind este rational.
    12. Partile,  in  cadrul   legislatiei nationale  aplica  in  masura
posibilitatilor  si  in mod cuvenit prevederile prezentului  articol  la
luarea  deciziilor  pentru eliberarea permisiunilor  privind  eliminarea
premeditata in mediul ambiant a organismelor modificate genetic.

                              Articolul 7
        Participarea publicului la adoptarea deciziilor privind
      planurile, programele si politica legate de mediul ambiant
    Partile includ  prevederi respective practice si/sau alte  principii
privind  participarea publicului in cadrul unei structuri accesibile  si
corecte,  la  procesul pregatirii planurilor si programelor,  legate  de
mediul  ambiant,  prezentind publicului informatia necesara.  In  cadrul
acestei  structuri  se  aplica alineatele 3, 4 si 8 ale  articolului  6.
Autoritatea respectiva de stat, luind in considerare scopurile prezentei
Conventii,  determina  cercurile  publice, care pot lua parte  la  acest
proces.
    In dependenta  de posibilitati, fiecare Parte depune eforturi pentru
a   asigura  publicului  posibilitatea  de  a  participa  la  elaborarea
politicii mediului.

                              Articolul 8
       Participarea publicului la pregatirea actelor normative,
         care au putere executiva nemijlocita si/sau a actelor
             normanive juridice obligatorii de uz general
    Partile depun eforturi pentru a contribui la participarea efectiva a
publicului,  la  o anumita etapa, cit sint accesibile posibilitatile  de
participare,  la  pregatirea  de catre autoritatile de  stat  a  actelor
normative  cu  putere executiva independenta si a altor  norme  juridice
obligatorii  de  uz general, care pot exercita  influenta  considerabila
asupra mediului ambiant. In acest scop se aplica urmatoarele masuri:
    a. se stabilesc termenele, privind asigurarea participarii efective;
    b. proiectele se publica sau se prezinta publicului in alt mod; si
    c. publicului  i  se ofera posibilitatea de a prezenta  observatiile
independent sau prin autoritatile consultative reprezentative.
    Rezultatele participarii  publicului se iau in considerare in maxima
masura posibila.

                              Articolul 9
                          Accesul la justitie
    1. Partile in   cadrul   legislatiei  nationale  asigura,   fiecarei
persoane,  ce  considera, ca cererea ei privind accesul  la  informatie,
inaintata  in  conformitate  cu  articolul 4, nu  este  examinata,  este
respinsa  nelegitim, fie partial sau complet, nu este satisfacuta in mod
adecvat  sau daca  fata de aceasta cerere a fost manifestata o atitudine
care  nu  corespunde prevederilor articolului indicat, sa aiba acces  la
procedura  dezbaterii  deciziei  actionate  in judecata sau  de  o  alta
autoritate, independenta  si nepartinitoare, constituita in conformitate
cu legea.
    In acele cazuri,  cind  se prevede o atare examinare a  deciziei  in
judecata,  Partea  asigura, ca persoana respectiva sa aiba  de  asemenea
acces  la  procedura  urgenta, stabilita legitim si care prevede sau  nu
prevede  o plata minimala, pentru a fi reexaminata de catre o autoritate
de  stat sau pentru a fi examinata de catre o autoritate independenta si
nepartinitoare si care nu este o instanta judecatoreasca.
    Prevederile definitive,   adoptate  in  conformitate  cu   prezentul
alineat  1, au un caracter obligatoriu pentru autoritatea de stat,  care
dispune  de  informatia corespunzatoare. Motivele se indica in scris  in
situatia,  cind cerere privind prezentarea informatiei este respinsa  in
conformitate cu prezentul alineat.
    2. Partile in    cadrul    legislatiei   nationale    asigura,    ca
reprezentantii respectivi ai publicului,
    a. care manifesta   o  interesare  suficienta  sau  in  calitate  de
varianta de alternativa,
    b. care considera,  ca  a avut loc incalcarea unui sau altui  drept,
cind  acesta  este conditionat de normele procesuale administrative  ale
Partii  corespunzatoare,  sa  aiba  acces la procedura  de  examinare  a
deciziilor   actionate   in  judecata  si/sau  de  o   alta   autoritate
independenta  si  nepartinitoare, constituita in conformitate cu  legea,
pentru  a contesta din punct de vedere juridic si procesual, legalitatea
oricarei   decizii,  actiuni  sau  inactiuni  cu  conditia   respectarii
prevederilor articolului 6 si, acolo unde se prevede de legile nationale
dar  fara  prejudicii pentru alineatul 3 de mai jos, a  altor  prevederi
corespunzatoare ale prezentei Conventii.
    Existenta unei  interesari  suficiente si incalcarea unui sau  altui
drept  sint determinate in baza prevederilor legislatiei nationale si in
conformitate  cu scopul de a asigura publicului interesat un acces  larg
la  justitie  in cadrul prezentei Conventii. In legatura cu  aceasta  in
scopul   respectarii  subalineatului  a)  de  mai  sus  este  suficienta
interesarea   oricarei  organizatii  neguvernamentale  care   corespunde
cerintelor indicate in alineatul 5 al articolului 2.
    In scopul respectarii  subalineatului  b)  de  mai  sus  o  asemenea
organizatie  are  de  asemenea  dreptul de a  anunta  despre  incalcarea
drepturilor sale.
    Prevederile alineatului  2  nu  exclud  posibilitatea  de  a  aplica
procedura  de examinare preliminara de catre autoritatea  administrativa
si  nu presupune conditii privind epuizarea procedurilor  administrative
de  examinare pina la apelare  la procedurile judiciare de examinare, in
cazurile cind o atare cerinta este prevazuta de legislatia nationala.
    3. Pe linga aceasta  si  fara  a aduce  prejudicii  procedurilor  de
examinare,  indicate  in  alineatele 1 si 2 de mai  sus,  fiecare  Parte
asigura reprezentantilor publicului care corespund criteriilor prevazute
de  legislatia nationala, in cazul cind exista asemenea criterii,  acces
la  procedurile administrative si judiciare pentru a contesta  actiunile
sau  inactiunea persoanelor particulare si a autoritatilor statale, care
incalca prevederile legislatiei nationale privind mediul.
    4. Pe linga aceasta  si  fara a prejudicia alineatul 1 de  mai  sus,
procedurile  mentionate  mai  sus in alineatele 1, 2 si  3,  trebuie  sa
asigure  mijloace adecvate si eficiente de aparare judiciara,  inclusiv,
in caz de necesitate, a  unor mijloace de aparare judiciara sub forma de
interdictii  juridice,  precum  si sa  fie  echitabile,  nepartinitoare,
oportune  si  sa nu fie insotite de cheltuieli considerabile.  Deciziile
luate in conformitate cu prezentul articol sint pronuntate sau fixate in
scris.  Publicul  are  acces la deciziile judecatoriilor si, in  caz  de
necesitate, si a altor autoritati.
    5. Pentru a spori   eficienta   prevederilor  prezentului   articol,
fiecare Parte asigura publicului oferirea informatiei privind accesul la
procedurile  administrative  si  judiciare de examinare  deciziilor,  si
examineaza  problema  privind  formarea  unor  mecanisme  respective  de
oferire  a  ajutorului  pentru  inlaturarea  sau  diminuarea  piedicilor
financiare sau de alt ordin in calea accesului la justitie.

                             Articolul 10
                         Reuniuni ale Partilor
    1. Partile convoaca  prima conferinta nu mai  tirziu decit peste  un
an  din  ziua  intrarii  in  vigoare  a  prezentei  Conventii.  Ulterior
conferintele  ordinare ale Partilor se reunesc, cel putin o data la  doi
ani, numai daca Partile nu iau o alta hotarire sau in rezultatul cererii
scrise  a oricarei dintre Parti cu conditia, ca pe parcursul a sase luni
din  ziua  instiintarii  tuturor Partilor in aceasta problema  de  catre
Secretarul Executiv al Comisiei Economice Europene ea va fi sustinuta de
cel putin de o treime a membrilor Partilor.
    2. La conferinte  Partile verifica in permanenta procesul executarii
prevederilor  prezentei  Conventii in baza informatiei, care soseste  in
mod regulat de la Parti si in acest scop:
    a. efectueaza  trecerea  in  revista a politicii si a  modurilor  de
abordare metodologica si juridica a problemelor accesului la informatie,
ale  participarii publicului in procesul  luarii deciziilor si accesului
la   justitie   in  problemele,  ce  se  refera  la  mediu,  in   scopul
perfectionarii lor in continuare.
    b. fac schimb   de  informatii,  privind  experienta  acumulata   in
domeniul    incheierii   si   executarii   acordurilor   bilaterale   si
multilaterale  precum si alte intelegeri, ce tin de scopurile  prezentei
Conventii si participanti ai carora sint una sau citeva dintre Parti;
    c. in caz de necesitate, apeleaza la  serviciile respective ale CEE,
precum   si  ale  altor  organisme  internationale  competente  si   ale
comitetelor   speciale   in  vederea  examinarii   tuturor   aspectelor,
referitoare la atingerea scopurilor prezentei Conventii;
    d. in caz de necesitate infiinteaza orice autoritate auxiliara;
    e. in caz de necesitate pregatesc protocoale la prezenta Conventie;
    f. examineaza   si   aproba  propunerile  privind  includerea   unor
modificari   in  prezenta  Conventie  in  conformitate  cu   prevederile
articolului 14;
    g. examineaza  si  adopta  orice masuri suplimentare,  care  pot  fi
necesare pentru realizarea scopurilor prezentei Conventii;
    h. la prima lor   Conferinta  examineaza  si  adopta  prin  consens,
regulile  de procedura ale propriilor consfatuiri si ale  consfatuirilor
autoritatilor auxiliare;
    i. la prima consfatuire   se  examineaza  experienta  acumulata   in
domeniul  executarii prevederilor alineatului 9, al articolului 5 si  se
solutioneaza   problema  privind  intreprinderea  masurilor  in   scopul
dezvoltarii de mai departe a sistemului indicat in acest alineat, tinind
cont  de  procesele  si schimbarile ce au loc  la  nivel  international,
incluzind   elaborarea  documentului  respectiv,  privitor  la  poluarea
mediului,  registrelor  sau  cadastrelor de transfer, care ar  putea  fi
incluse in anexa prezentei Conventii.
    3. Conferinta  Partilor,  in caz de necesitate, poate  sa  examineze
problema stabilirii prin consens a unor situatii financiare.
    4. ONU, institutiile   ei  specializate  si  Agentia  Internationala
pentru  Energie Atomica, precum si orice stat sau organizatie  regionala
de integrare economica, care, in conformitate cu articolul 17 au dreptul
sa semneze prezenta Conventie, dar nu sint Parti ale prezentei Conventii
precum si orice organizatie interguvernamentala, competenta in domeniile
propuse  de prezenta Conventie, au dreptul sa participe la  conferintele
Partilor in calitate de observatori.
    5. Orice organizatie   neguvernamentala,  competenta  in   domeniile
propuse  de prezenta Conventie si care a informat secretarul executiv al
Comisiei  Economice  Europene  despre dorinta sa de a fi  prezentata  la
conferinta  Partilor, are dreptul sa participe in calitate de observator
cu  acordul  a  cel  putin o treime din membrii  Partilor,  prezenti  la
conferinta.
    6. Pentru alineatele  4  si  5  de mai  sus  regulile  de  procedura
mentionate  in alineatul 2 h), prevad mecanisme pracitce referitoare  la
procedura admiterii, precum si alte conditii corespunzatoare.

                             Articolul 11
                            Dreptul la vot
    1. Cu exceptia  cazurilor  prevazute,  in  alineatul  2  al  acestui
articol, fiecare Parte a prezentei Conventii dispune de un vot.
    2. Organizatiile  regionale  de integrare economica  isi  realizeaza
dreptul  de vot in problemele, ce tin de competenta lor, dispunind de un
numar  de  voturi,  egal cu numarul tarilor-membre care sunt  Parti  ale
prezentei  Conventii. Aceste organizatii  isi pierd dreptul la vot  daca
statele membre isi realizeaza dreptul la vot si viceversa.
  
                             Articolul 12
                             Secretariatul
    In  atributiile secretarului executiv al Comisiei Economice Europene
intra:
    a. convocarea si pregatirea conferintelor Partilor;
    b. transmiterea   rapoartelor   si  altor  informatii,  primite   in
conformitate cu regulamentele prezentei Conventii Partilor, si
    c. exercitarea altor functii stabilite cu acordul Partilor.

                             Articolul 13
                                 Anexe
    Anexele formeaza o parte integranta a prezentei Conventii.

                             Articolul 14
                              Amendamente
    1. Partile pot propune amendamente la prezenta Conventie.
    2. Textul unei  propuneri de amendament la prezenta Conventie va  fi
prezentat in scris Secretarului Executiv al Comisiei Economice Europene;
acesta  il  expediaza  tuturor Partilor, cu cel putin nouazeci  de  zile
inainte de inceputul conferintei unde va fi propus acest amendament.
    3. Partile depun toate eforturile  pentru a conveni asupra aprobarii
oricarei   propuneri  de  amendament  la  prezenta  Conventie  pe  calea
consensului.  Daca  toate mijloacele pentru atingerea  consensului  s-au
epuizat,  fara a se ajunge la o intelegere, atunci in calitate de ultima
masura,  amendamentul va fi adoptat printr-o majoritate de trei  patrimi
din  numarul  de  voturi ale Partilor, prezente la  conferinta  si  care
participa la votare.
    4. Depozitarul aduce la cunostinta tuturor Partilor amendamentele la
prezenta  Conventie,  facute in conformitate cu alineatul 3 de mai  sus,
pentru a fi ratificate, aprobate sau adoptate. Amendamentele la prezenta
Conventie,  pe  linga  corectarile  la anexe, intra  in  vigoare  pentru
Partile care le-au ratificat, aprobat sau adoptat, la 90 de zile dupa ce
Depozitarul  a fost informat despre ratificarea, aprobarea sau adoptarea
lor  prin votul pozitiv al majoritatii Partilor (adica prin votul a trei
patrimi).  In continuare pentru oricare dintre Parti amendamentele intra
in vigoare la 90 de zile dupa depunerea instrumentelor de ratificare sau
acceptare de catre Parti.
    5. Partea care  nu  poate  aproba un amendament  oarecare  la  anexa
prezentei  Conventii,  anunta  despre aceasta Depozitarul  in  scris  in
termen  de  12  luni  dupa  data  primirii  informatiei  cu  privire  la
efectuarea  amendamentului.  Depozitarul, neintirziat, informeaza  toate
Partile  despre  primirea unui asemenea aviz. Orice Parte poate  accepta
amendamentele  in orice moment, dezicindu-se de declaratiile  anterioare
si, dupa depunerea instrumentelor de acceptare la Depozitar.
    6. Dupa expirarea  termenului  de  12 luni de la data  anuntarii  de
catre  Depozitariu,  precum  e  mentionat in alineatul  4  de  mai  sus,
amendamentul  la  anexa  intra in vigoare pentru acele Parti  care  n-au
prezentat  informatia  Depozitariului  in  conformitate  cu  prevederile
alineatului  5  de mai sus, cu conditia ca nu mai mult de o  treime  din
numarul Partilor sa fi prezentat un asemena aviz.
    7. In prezentul  articol  prin "Partile prezente si participante  la
votare"  se  subinteleg  Partile, prezente si care au  votat  "pro"  sau
"contra".

                             Articolul 15
                       Respectarea prevederilor
    Conferinta Partilor   determina   in  baza  de   consens,   masurile
facultative  cu caracter neconfrontational, nejudiciar si consultativ in
vederea  examinarii respectarii prevederilor prezentei Conventii. Aceste
masuri  asigura participarea activa a populatiei si ofera  posibilitatea
de  a examina comunicarile reprezentantilor publicului in problemele  ce
se refera la prezenta Conventie.

                             Articolul 16
                       Solutionarea diferendelor
    1. Diferendele  pot  aparea intre doua sau mai multe  Parti  privind
interpretarea  sau aplicarea prezentei Conventii vor fi solutionate prin
negocieri  sau  prin  orice alt mijloc de reglementare  a  diferendului,
acceptabil pentru Partile in diferend.
    2. La semnarea,    ratificarea,   adoptarea,   aprobarea   prezentei
Conventii  sau  la aderarea la ea, precum si in orice alt moment  Partea
poate   sa  expedieze  Depozitarului  o  cerere  in  scris  privitor  la
diferendul,  care  nu a fost solutionat in conformitate  cu  prevederile
alineatului  1  de  mai sus, ea recunoaste unul sau ambele  mijloace  de
reglementare  a  diferendelor, considerate obligatorii pentru  fiec  are
dintre Parti, care-si asuma acest angajament:
    a. transmiterea   spre   solutionare   a  diferendului   la   Curtea
Internationala de Justitie;
    b. arbitrajul in conformitate cu procedura stabilita in anexa II.
    3. Daca Partile implicate au acceptat ambele mijloace de solutionare
a  diferendului, prevazute de alineatul 2 de mai sus, atunci  diferendul
poate fi transmis spre solutionare la Curtea Internationala de Justitie,
daca Partile nu au ajuns la o alta intelegere.

                             Articolul 17
                               Semnarea
    Prezenta Conventie   va   fi  deschisa  pentru  semnare  la   Aarhus
(Danemarca)  la 25 iunie 1998, iar mai apoi in institutiile centrale ale
Organizatiei  Natiunilor Unite din New-York pina la 21 decembrie 1998 de
catre  tarile-membre  ale  Comisiei  Economice Europene,  precum  si  de
statele cu un statut consultativ pe linga Comisia Economica Europeana in
conformitate  cu alineatele 8 si 11 ale rezolutiei 36 (IV) a Consiliului
Economic  si Social din 28 martie 1947 si de organizatiile regionale  de
integrare  economica,  create de statele suverane - membre ale  Comisiei
Economice  Europene,  carora statele-membre pe care le reprezinta  le-au
dat  imputerniciri  in  problemele, reglementate de  actuala  Conventie,
inclusiv  imputerniciri  de a incheia contracte in problemele  luate  in
dezbatere.

                             Articolul 18
                               Depozitar
    Secretarul General  al  ONU este desemnat ca Depozitar al  prezentei
Conventii.

                             Articolul 19
               Ratificare, adoptare, aprobare si aderare
    1. Prezenta Conventie urmeaza a fi ratificata, adoptata sau aprobata
de  catre statele si organizatiile regionale de integrare economica care
au semnat-o.
    2. Prezenta Conventie  va  fi deschisa pentru aderarea  statelor  si
organizatiilor  regionale de integrare economica, indicate in  articolul
17, incepind cu 22 decembrie 1998.
    3. Orice alt  stat, neidentificat in alineatul 2 de mai jos,  membru
al ONU, poate sa adereze la Conventie cu acordul Conferintei Partilor.
    4. Orice organizatie  mentionata  in  art.17, care  devine  Parte  a
prezentei  Conventii, isi  asuma conditia, ca nici una din tarile-membre
pe  care le reprezinta nu e Parte a prezentei Conventii, respecta  toate
angajamentele  prevazute  de prezenta Conventie. In cazul cind unul  sau
mai  multe  state-membre  ale unei asemenea organizatii sint  Parti  ale
prezentei  Conventii, organizatia in cauza si statele-membre pe care  le
reprezinta   iau   decizie  despre  responsabilitatea  acesteia   pentru
indeplinirea   angajamentelor  acestei  Conventii.  In  asemenea  cazuri
aceasta  organizatie  si  statele-membre pe care le  reprezinta  nu  pot
profita concomitent de drepturile prevazute prin prezenta Conventie.
    5. In documentele  lor  despre  ratificare, adoptare,  aprobare  sau
aderare  organizatiile  regionale de integrare economica, mentionate  in
art.17,   anunta   despre   limitele  competentei  lor   in   problemele
reglementate  de  prezenta Conventie. Aceste organizatii  informeaza  de
asemenea  Depozitariul  despre  orice  modificare  esentiala  a  limitei
competentei lor.

                             Articolul 20
                          Intrarea in vigoare
    1. Prezenta Conventie  va  intra in vigoare la 90 de zile dupa  data
depunerii   celui  de-al  16-lea  instrument  de  ratificare,  adoptare,
aprobare sau aderare.
    2. In scopurile   prevederilor  alineatului  1  de  mai  sus,  orice
instrument  depus de o organizatie regionala de integrare economica,  nu
se  examineaza drept supliment al instrumentelor depuse de catre tarile-
membre ale unei asemenea organizati.
    3. Pentru fiecare stat sau organizatie care  sint indicate in art.17
si  care ratifica, adopta sau aproba prezenta Conventie sau  adera la ea
dupa  data  depunerii  celui  de-al  16-lea  instrument  de  ratificare,
adoptare,  aprobare sau aderare, prezenta Conventie va intra in  vigoare
in  a  90-a  zi dupa data depunerii instrumentelor  lor  de  ratificare,
aprobare sau aderare.

                             Articolul 21
                       Retragerea din Conventie
    In orice moment,  dupa expirarea termenului de 3 ani de la  intrarea
in  vigoare  a prezentei Conventii orice Parte poate sa se  retraga  din
Conventie,  anuntind  in  scris despre aceasta  Depozitarul.  Retragerea
devine   efectiva  la  expirarea  intervalului  de  90  de  zile  de  la
notificarea adresata Depozitarului.

                             Articolul 22
                            Texte autentice
    Originalul prezentei  Conventii, ale carei texte in limbile engleza,
rusa  si  franceza sint deopotriva autentice, va fi depus la  Secretarul
General al ONU.
    Drept care subsemnatii,  fiind  in mod cuvenit autorizati  in  acest
scop, au semnat prezenta Conventie.
    Facuta la Aarhus  (Danemarca)  la douazeci si cinci iunie,  una  mie
noua sute nouazeci si opt.

                                                  Anexa I
       Genurile de activitate, mentionate la alineatul 1a, art.6.

    1. Energetica:
    uzini de prelucrare a gazelor si petrolului;
    instalatii de gazificare si lichefiere a gazului;
    centrale termoelectrice  si  alte instalatii de ardere cu  o  putere
termica de alimentare de 50 mW si mai mult;
    cuptoare de cocsificare;
    centrale nuclearo-electrice  si  alte reactoare  nucleare,  inclusiv
demontarea   sau  scoaterea  din  functiune  a  unor  asemenea  centrale
electrice  sau  reactoare  1/ (cu exceptia  instalatiilor  de  cercetare
pentru producerea si conversi a materialelor fisionabile si regenerabile
puterea maxima a caror nu depaseste 1 kW cu sarcina termica permanenta;
    instalatii pentru prelucrarea combustibilului nuclear iradiat;
    instalatii:
    pentru producerea sau concentrarea combustibilului nuclear;
    pentru prelucrarea  combustibilului nuclear iradiat sau a deseurilor
cu radioactivitate sporita;
    pentru evacuarea definitiva a combustibilului nuclear iradiat;
    exclusiv pentru evacuarea definitiva a deseurilor radioactive;
    exclusiv pentru pastrarea (planificata pentru o perioada de peste 10
ani)  combustibilului  nuclear iradiat sau a deseurilor  radioactive  in
alte locuri, decit pe teritoriul obiectivului de productie.

    2. Productia si prelucrarea metalelor:
    instalatii pentru  prajirea  sau aglomerarea  minereurilor  metalice
(inclusiv a minereului sulfuros)
    instalatii pentru   producerea   fontei  afinate  sau   a   otelului
(materiale  brute sau la a doua topire), inclusiv turnarea continua cu o
capacitate de productie de peste 2.5 t/h;
    instalatii pentru prelucrarea metalelor feroase:
    I) laminoare  de  laminare la cald cu o capacitate de  productie  de
peste 20 t/h de otel brut;
    II) ciocane de  forjare,  energia carora depaseste 50 kJ  pentru  un
singur ciocan, iar puterea consumata termica depaseste 20 mW;
    III) aplicarea  acoperirilor metalice de protectie prin  pulverizare
cu o capacitate de peste 2t/h de otel brut;
    turnarea metalelor  feroase cu o capacitate de productie de peste 20
t/d;

    3. Instalatii pentru:
    producerea metalelor neferoase nedezoxidate din minereu, concentrate
sau  din materii prime secundare prin aplicarea proceselor  metalurgice,
chimice sau electrolitice;
    topirea, inclusiv   alierea   metalelor  neferoase,   a   produselor
recuperate  (rafinare, turnare etc.) cu o capacitate de topire de  peste
4 t/d pentru plumb si cadmiu sau 20 t pentru celelalte metale;
    instalatii pentru  prelucrarea suprafetei metalelor si  materialelor
plastice  cu  aplicarea  proceselor electrolitice sau chimice  al  caror
bazine pentru prelucrare depasesc volumul de 30 m3.

    4. Industria de prelucrare a materiei minerale:
    instalatii pentru  producerea  clincherului  de ciment  in  cuptoare
rotative  de  prajire  cu o capacitate de peste 500 t/h, sau de  var  in
cuptoare de pajire rotative cu o capacitate de productie de peste 50 t/d
sau in alte cuptoare cu o capacitate de productie de peste 50 t/d;
    instalatii pentru  producerea azbestului si fabricarea produselor ce
contin azbest;
    instalatii pentru producerea sticlei, inclusiv a fibrelor de sticla,
cu o capacitate de topire de peste 20 t/d;
    instalatii pentru  topirea  substantelor minerale,  inclusiv  pentru
producerea fibrelor minerale, cu o capacitate de topire de peste 20 t/d;
    instalatii pentru fabricarea produselor din ceramica prin ardere, in
special  a  tiglei  de invelitori, a  caramizii,  caramizii  refractare,
ceramicii  de  piatra sau a articolelor de faianta, cu o  capacitate  de
productie  ce depaseste zilinic 75 t si sau cu o capacitate de productie
a  cuptoarelor  de prajire de peste 4 m3, si densitatea incarcaturii  in
cuptoare de prajire mai mare de 300 kg/m3.

    5. Industria chimica: productie in sensul genurilor de activitate ce
se  contin in prezentul alineat inseamna productie pe scara  industriala
obtinuta  din  prelucrarea  chimica a substantelor sau a  unui  grup  de
substante, specificate in alineatele a) - g):
    instalatii chimice pentru producerea principalelor substante chimice
organice:
    mononohidrocarburi  (liniare  sau ciclice, saturate sau  nesaturate,
aciclice sau aromatice)
    hidrocarburi  ce  contin  oxigeni, cum  sint  alcoolul,  aldehidele,
cetonele,  acizii  carboxilici,  esterii, eterii,  acetatii,  peroxizii,
rasinele epoxidice;
    hidrocarburi sulfuroase;
    hidrocarburi  de azot, cum sint aminele, amidele, compusii de  azot,
nitro- si nitrato-compusii, nitrilii, cianitele, izocianitele;
    hidrocarburi ce contin fosfor;
    hidrocarburi halogenizate;
    compusi organometalici;
    principalele  materiale  plastice (polimerii, fibrele  sintetice  si
fibre pe baza de celuloza);
    cauciuc sintetic;
    vopsele si pigmenti;
    agentii activi de suprafata;
    a. instalatii  chimice  pentru  producerea  principalelor  substante
neorganice:
    gaze cum sint:  amoniacul, clorul sau acidul clorhidric, fluorul sau
acidul  fluorhidric,  oxidul  de hidrogen, oxidul de  azot,  hidrogenul,
dioxidul sulfuric, oxiclorura de carbon;
    acizi cum sint:  acidul cromic; acidul fluorhidric; acidul fosforic;
acidul  azotic;  acidul  clorhidric; acidul  sulfuric;  oleumul,  acidul
sulfuros;
    baze cum sint: hidroxidul de amoniu, hidroxidul de caliu, hidroxidul
de natriu;
    saruri cum sint  clorura de amoniu, cloratul de potasiu,  carbonatul
de potasiu, carbonatul de sodiu, perboratul, nitratul de argint;
    Nemetale, oxizi  de  metal  sau alti compusi  neorganici  cum  sint:
carbura de calciu, siliciul, carbura de siliciu;
    b. instalatii chimice pentru producerea i ngrasamintelor minerale cu
fosfor, cu azot sau potasiu (i ngrasaminte simple sau compuse);
    c. instatalii chimice pentru fabricarea principalelor produse pentru
cultivarea plantelor si a biocidelor;
    d. instalatii la care se aplica procese chimice sau biologice pentru
fabricarea principalelor produse farmaceutice;
    e. instalatii chimice pentru producerea subsantelor explozive;
    f. instalatii  chimice  la care procesele chimice sau  biologice  se
aplica  pentru fabricarea adaosurilor nutritive proteice, a  fermentilor
si altor substante proteice.

    6. Prelucrarea si evacuarea deseurilor:
    instalatii pentru  arderea,  recuperarea,  prelucrarea  chimica  sau
inmormintarea deseurilor periculoase;
    instalatii pentru arderea deseurilor menajere cu o productivitate de
peste 3 t/h;
    instalatii pentru    evacuarea    deseurilor   inofensive    cu    o
productivitate de peste 50 t/h;
    gunoisti, unde  se  aduc  zilnic  peste 10 t de deseuri,  sau  cu  o
capacitate de peste 25000 t, cu exceptia gunoistilor de deseuri inerte.

    7. Instalatii  pentru epurarea apelor reziduale cu o  productivitate
ce depaseste echivalentul populatiei in numar de 150 000 de oameni.

    8. Instalatii industriale pentru:
    producerea celulozei din lemn sau materiale din fibre analogice;
    producerea hirtiei  si a cartonului cu o capacitate de productie  de
peste 20 t/d.

    9. Constructia  cailor  ferate  de  trafic la  mare  distanta  si  a
aeroporturilor  cu o lungime a pistei principale de decolare - aterizare
de 2100 m sau mai mult;
    constructia automagistralelor si a drumurilor de mare viteza;
    constructia unor  noi  drumuri  cu  patru  si  mai  multe  benzi  de
circulatie  sau  reconstructia si/sau largirea drumurilor  existente  cu
doua  sau  mai putine benzi de circulatie in scopul de a crea patru  sau
mai  multe  benzi  de circulatie acolo unde drum construit din  nou  sau
reconstruit  si/sau  sectorul  largit  al drumului vor  avea  o  lungime
neintrerupta de 10 km sau mai multi.

    10. Caile navigabile   interioare   si  porturi   pentru   navigatie
interioara, care permit trecerea navelor cu un deplasament de peste 1350
t.;
    a. porturi comerciale,  dane de  incarcare si descarcare, legate  cu
porturile  de tarm si cele de mare (cu exceptia debarcaderelor podurilor
plutitoare) care pot primi nave cu un deplasament de peste 1350 t.

    11. Captarea  apelor subterane sau alimentarea artificiala a  apelor
subterane  cu un volum anual de apa utilizata sau captata echivalenta cu
sau de peste 10 mln.m3.

    12. Lucrari de  transvazare  a  resurselor  de  apa  intre  bazinele
fluviale,  cind  aceasta transvazare se efectueaza pentru a  preveni  un
eventual  deficit de apa si  volumul apei transvazate este de peste  100
mln.m3 pe an;
     a. in toate celelalte  cazuri lucrarile de transvazare a resurselor
de apa intre bazinele fluviale cu un debit mediu multianual de captare a
apei  din bazin ce  depaseste 2000 mln.m3 pe an, la care volumul de  apa
transvazata depaseste 5% din acest suvoi.
    In ambele cazuri  se exclude transvazarea apei potabile de apeduct.

    13. Extractia  de  petrol si de gaz natural in  scopuri  comerciale,
cind cantitatea extrasa de petrol depaseste 500 t/d si 500 000 m3 t/d.

    14. Baraje si   alte   obiecte,  destinate  pentru  acumularea   sau
pastrarea  permanenta a apei, cind  cantitatea nou a sau suplimentara de
apa acumulata sau depozitata depaseste 10 mln.m3.

    15. Conducte   pentru   transportul   gazelor,  petrolului   sau   a
substantelor  chimice cu un diametru mai mare de 800 mm si o lungime  de
peste 40 km.

    16. Instalatii pentru cresterea intensiva a pasarilor si porcinelor,
prevazute pentru mai mult de:
    40. 000 locuri pentru pasari;
    2.000 locuri  pentru  porci pusi la ingrasat (cu o masa de peste  30
kg); sau
    750 locuri pentru scroafe de prasila.

    17. Cariere si extractia in  cariera a mineralelor de pe terenuri cu
o  suprafata  de peste 25 ha, sau extractia turbei de pe terenuri  cu  o
suprafata de peste 150 ha.

    18. Constructia  liniilor  aeriene de transport electrice aerian  cu
tensiunea de 220 kW si mai mult si cu o lungime de peste 15 km.

    19. Instalatii   pentru   depozitarea   petrolului,   a   produselor
petrochimice sau chimice cu o capacitate de 20000 t si mai mult.

    20. Alte genuri de activitate:
    instalatii pentru  prelucrarea  preliminara  (inclusiv  operatii  de
spalare, inalbire, mercerizare) sau vopsire a fibrelor sau a textilelor)
cu o capacitate de productie de peste 10 t/d;
    instalatii pentru  tabacirea pieilor, pieilor brute, capacitatea  de
productie a carora este de peste 12 t/d de produse prelucrate;
    abatoare cu o  capacitate de prelucrare a carcaselor de vita  taiata
ce depaseste 50 t/d;
    prelucrarea si  alte  procese  de  productie  in  scopul  fabricarii
produselor alimentare din:
    materie prima  animaliera (cu  exceptia laptelui) cu o capacitate de
productie finita de peste 75 t/d;
    materie prima vegetala cu o capacitate de productie de peste 300 t/d
productie finita (indicele mediu trimestrial)
    prelucrarea si  fabricarea laptelui a carui cantitate depaseste  200
t/d (indicele mediu anual);
    instalatii pentru  inlaturarea sau reciclarea carcaselor de  animale
domestice  taiate  sau  a  ramasitelor animaliere  cu  o  capacitate  de
productie de peste 10 t/d;
    instalatii pentru    prelucrarea   superficiala   a    substantelor,
obiectelor  sau  produselor  prin tratarea cu  dizolvanti  organici,  in
special  pentru acoperire, finisare, imprimare, degresare, hidroizolare,
calibrare, vopsire, curatire sau impregnare cu o capacitate de productie
de peste 150 kg/h pe ora sau de peste 200 t;
    instalatii pentru  producerea  carbonului (cocsului natural)  sau  a
electrografitului prin ardere sau grafitizare.
    Orice gen de activitate neprevazut  in alineatele 1-19 de mai sus in
cazurile in care participarea publicului se prevede in cadrul procedurii
de  apreciere a influentei asupra mediului in conformitate cu legislatia
nationala.
    Prevederile alineatului  1 a) articolul 6 al prezentei Conventii  nu
se  aplica la nici unul din proiectele sus mentonate, realizate exclusiv
sau  in  special  in  scopuri de cercetare, elaborare  si  verificare  a
noilor metode sau produse  pe parcursul a cel putin de doi ani, in cazul
in  care  nu  exista  posibilitatea unei afectari  foarte  daunatoare  a
acestora asupra mediului sau sanatatii.
    Orice modificare   sau  extindere  a  activitatii  care   corespunde
criteriilor  valorilor  de  prag indicati in  aceasta  anexa,  cade  sub
actiunea  alineatului  1a)  art.6  al prezentei  Conventii.  Orice  alta
modificare sau extindere a activitatii cade sub actiunea alineatului 1b)
art.6 al prezentei Conventii.

    Note
    1. Centralele  nuclearo-electrice si alte reactoare, inceteaza de  a
mai  fi astfel de instalatii cind toate elementele combustibile nucleare
si  alte  elemente  radioactive poluante sint indepartate definitiv  din
zona industriala a instalatiei.
    2. Pentru scopurile  prezentei  Conventii "aeroport" inseamna  orice
aeroport, care corespunde definitiei inscrise in Conventia de la Chicago
din  1944,  prin  care a fost constituita Organizatia  internationala  a
Aviatiei Civile (Anexa 14).
    3. Pentru scopurile   prezentei  Conventii  "drum  de  mare  viteza"
inseamna  orice  drum,  care corespunde definitiei inscrise  in  Acordul
European privind Automagistralele Internationale din 15 noiembrie 1975.

                                                        Anexa II
                             ARBITRAJUL

    1. In cazul transmiterii  diferendului  spre  solutionare  pe  calea
arbitrajului  in  conformitate  cu prevederile alineatului 2  art.16  al
prezentei Conventii Partea sau Partile vor notifica secretariatul despre
obiectul  procedurii  de arbitraj si vor indica, in special,  articolele
prezentei  Conventii  la  interpretarea sau aplicarea carora  au  aparut
diferende.   Secretariatul  va  transmite  informatia  primita   tuturor
Partilor prezentei Conventii.
    2. Tribunalul  arbitral este alcatuita din trei membri. Atit  Partea
reclamanta  sau Partile reclamante, cit si cealalta Parte sau  celelalte
Parti,  aflate  in diferend, numesc cite un arbitru, iar cei doi arbitri
vor numi de comun acord, pe cel de-al treilea arbitru, care va indeplini
functia  de  presedinte  al Tribunalului arbitral. Ultimul nu  poate  fi
cetatean al uneia dintre Partile din diferend si nu poate avea drept loc
de  resedinta  teritoriul  uneia  dintre aceste Parti, nu  poate  fi  in
serviciul acestora sau in orice alta calitate fata de aceasta chestiune.
    3. Daca in termen  de  doua  luni dupa numirea  celui  de-al  doilea
arbitru  nu  este  numit presedintele Tribunalului arbitral,  atunci  la
cererea  oricarei  Parti  in diferend, Secretarul executiv  al  Comisiei
Economice Europene il numeste pe acesta in termen de doua luni.
    4. Daca una dintre Partile in diferend n-a numit propriul arbitru in
termen  de  doua  luni dupa primirea cererii, cealalta  Parte  poate  sa
informeze  despre  acest fapt Secretarul executiv al Comisiei  Economice
Europene,  care numeste presedintele Tribunalului arbitral in termen  de
doua  luni.  Dupa  numirea sa presedintele  Tribunalului  arbitral  cere
Partii,  care inca nu si-a numit arbitrul, sa faca acest lucru in termen
de doua luni.
    Daca ea nu indeplineste   acest   deziderat  in   termenul   indicat
presedintele   informeaza  Secretarul  executiv  al  Comisiei  Economice
Europene, care numeste acest arbitru in urmatoarele doua luni.
    5. Tribunalul  arbitral isi anunta decizia luata in conformitate  cu
dreptul international si prevederile prezentei Conventii.
    6. Tribunalul  de arbitral constituit in conformitate cu prevederile
prezentei anexe, elaboreaza propriile reguli de procedura.
    7. Deciziile  Tribunalului arbitral, atit cele privind problemele de
procedura,  cit  si  cele  privind esenta  diferendului,  se  adopta  cu
majoritatea de voturi ale membrilor ei.
    8. Tribunalul poate lua orice masuri pentru constatarea faptelor.
    9. Partile in  diferend  acorda asistenta  activitatii  Tribunalului
arbitralaj, utilizind toate mijloacele disponibile:
    a) prezinta toate    documentele,    conditiile   si    informatiile
corespunzatoare,
    b) in functie  de necesitati, acorda posibilitatea de a cita martori
sau experti si de a audia declaratiile.
    10. Partile in  diferend  si membrii Tribunalului arbitral  respecta
confidentialitatea  oricarei informatii, primita in  mod confidential in
timpul dezbaterilor in Tribunalul arbitral.
    11. Tribunalul  arbitral  la  cererea uneia dintre  Parti  poate  sa
recomande luarea unor masuri temporare de aparare.
    12. Daca una dintre Partile in diferend nu se prezinta la Tribunalul
arbitral sau nu participa la dezbaterile cauzei sale, Partea opusa poate
sa  ceara Tribunalul sa prelungeasca dezbaterile si sa pronunte  decizia
sa   definitiva.   Absenta   uneia  dintre  Parti  de  la   proces   sau
neparticiparea uneia dintre Parti la dezbaterile cauzei sale nu serveste
drept motiv de neprelungire a dezbaterilor.
    13. Tribunalul   arbitral   poate  sa  puna  in  dezbatere   actiuni
reconventionale,  aparute  nemijlocit  din obiectul diferendului  si  sa
adopte o decizie asupra lui.
    14. Daca Tribunalul  arbitral nu va lua o alta decizie, reiesind din
circumstante  concrete, cheltuielile de judecata, inclusiv plata  pentru
prestarea serviciilor membrilor Tribunalului arbitral vor fi achitate de
ambele  Parti egal. Tribunalul arbitral inregistreaza toate cheltuielile
sale si prezinta Partilor in diferend un raport definitiv privind aceste
cheltuieli.
    15. Fiecare Parte  a prezentei Conventii, care are fata de  diferend
un  interes  cu caracter juridic si poate fi lezata prin decizia  asupra
chestiunii  in cauza, poate participa la dezbateri cu acordul  instantei
organului arbitral.
    16. Tribunalul  arbitral adopta decizia sa in termen de 5 luni de la
data  constituirii  sale, daca nu va considera oportun  sa  prelungeasca
acest termen pentru o perioada ce nu va depasi cinci luni.
    17. Deciziile   Tribunalului   arbitral   sint  insotite   de   note
explicative. Aceasta decizie este definitiva si obligatorie pentru toate
Partile in diferend. Tribunalul arbitral expediaza decizia catre Partile
in  diferend si secretariat. Secretariatul transmite informatia  primita
tuturor Partilor prezentei Conventii.
    18. Orice diferend ce poate aparea intre Parti privind interpretarea
sau  aplicarea  deciziei  Tribunalului arbitral, poate  fi  transmis  de
oricare  dintre  Parti Tribunalului arbitral, care a  pronuntat  aceasta
decizie,  ori,  in  cazul  imposibilitatii  beneficierii  de  serviciile
acestuia  din urma, il poate transmite in alta instanta arbitral, creata
in acest scop si in acelasi mod ca si prima.