vineri, 31 decembrie 2021
972/18.10.2010 Hotărîre cu privire la Programul de atragere a remitenţilor în economie "PARE 1+1" pentru anii 2010-2024

H O T Ă R Î R E

cu privire la Programul de atragere a remitenţelor

în economie “PARE 1+1” pentru anii 2010-2024

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.460 din 29.12.2021, în vigoare 31.12.2021]

nr. 972 din 18.10.2010

 

Monitorul Oficial nr.211-212/1091 din 29.10.2010

 

* * *

Abrogat: 16.09.2022

Hotărîrea Guvernului nr.622 din 07.09.2022

 

Notă: Pe tot parcursul textului textul „pentru anii 2010-2021” se substituie cu textul „pentru anii 2010-2024”, iar cuvintele „economiei şi infrastructurii” se substituie cu cuvântul „economiei”, conform Hot.Guv. nr.460 din 29.12.2021, în vigoare 31.12.2021

 

Notă: în denumirea şi pe parcursul textului hotărîrii, precum şi în denumirea şi în cuprinsul anexelor la aceasta, textul „pentru anii 2010-2018” se substituie cu textul „pentru anii 2010-2021”, conform Hot.Guv. nr.1087 din 08.11.2018, în vigoare 09.11.2018

 

Notă: În denumirea şi în cuprinsul hotărîrii, precum şi în denumirea şi în cuprinsul anexelor la aceasta, sintagma „pentru anii 2010-2015” se substituie cu sintagma „pentru anii 2010-2018”, iar cuvîntul „-pilot” se exclude, conform Hot.Guv. nr.866 din 18.12.2015, în vigoare 25.12.2015

 

Notă: În denumirea şi conţinutul hotărîrii sintagma “pentru anii 2010-2012” se substituie cu sintagma “pentru anii 2010-2015” conform Hot.Guv. nr.100 din 05.02.2013, în vigoare 08.02.2013

 

În temeiul Legii nr.179 din 21 iulie 2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.306-313, art.651), precum şi în scopul mobilizării resurselor umane şi financiare ale lucrătorilor migranţi, cetăţeni ai Republicii Moldova, în dezvoltarea economică durabilă a Republicii Moldova, Guvernul

[Clauza de emitere modificată prin Hot.Guv. nr.652 din 15.08.2017, în vigoare 18.08.2017]

 

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Programul de atragere a remitenţelor în economie “PARE 1+1” pentru anii 2010-2024, conform anexei nr.1;

componenţa instituţională a Comitetului de supraveghere al Programului de atragere a remitenţelor în economie “PARE 1+1” pentru anii 2010-2024, conform anexei nr.3.

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.652 din 15.08.2017, în vigoare 18.08.2017]

 

2. Implementarea Programului se atribuie Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii în coordonarea Ministerului Economiei.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018]

 

3. Programul va fi susţinut financiar:

din contul resurselor financiare bugetare – la etapa lansării Programului;

din contul resurselor financiare ale partenerilor de afaceri – la etapa desfăşurării şi extinderii Programului.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.1087 din 08.11.2018, în vigoare 09.11.2018]

 

31. Activităţile de finanţare în cadrul Programului constituie o schemă de ajutor de minimis şi cad sub incidenţa prevederilor Legii nr.139 din 15 iunie 2012 cu privire la ajutorul de stat şi Regulamentului privind ajutorul de minimis, aprobat prin Hotărîrea Plenului Consiliului Concurenţei nr.2 din 30 august 2013.

[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.1087 din 08.11.2018, în vigoare 09.11.2018]

[Pct.31 introdus prin Hot.Guv. nr.652 din 15.08.2017, în vigoare 18.08.2017]

 

[Pct.4 abrogat prin Hot.Guv. nr.652 din 15.08.2017, în vigoare 18.08.2017]

 

5. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei.

[Pct.5 completat prin Hot.Guv. nr.652 din 15.08.2017, în vigoare 18.08.2017]

 

PRIM-MINISTRUVladimir FILAT

Contrasemnează:
Ministrul finanţelorVeaceslav Negruţa

Chişinău, 18 octombrie 2010.
Nr.972.

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.972 din 18 octombrie 2010

 

PROGRAMUL

de atragere a remitenţelor în economie “PARE 1+1”

pentru anii 2010-2024

 

1. Identificarea problemei

Fenomenul de migraţiune în Republica Moldova a fost înregistrat începînd cu mijlocul anilor ’90 ai secolului trecut, cînd majoritatea întreprinderilor au încetat sau şi-au restrîns activitatea, colhozurile au fost distruse, iar utilajele învechite nu mai generau profitabilitatea dorită. În consecinţă, exodul forţei de muncă şi migrarea în masă a populaţiei a luat amploare pe parcursul ultimilor ani.

Totodată, sînt evidente şi problemele ce ţin de activitatea antreprenorială limitată, în special în zonele rurale, şi volumul redus al remitenţelor investite în economia naţională.

În urma mai multor analize şi sondaje realizate, au fost identificate un şir de premise privind implicarea statului, respectiv, adoptarea Hotărîrii Guvernului cu privire la Programul de atragere a remitenţelor în economie “PARE 1+1” pentru anii 2010-2024 (în continuare – Programul):

a) accesul limitat la resursele informaţionale privind oportunităţile de dezvoltare a unei afaceri în Republica Moldova;

b) insuficienţa pîrghiilor de susţinere a iniţierii unei afaceri;

c) numărul emigranţilor preponderent din zonele rurale;

d) nivelul scăzut al abilităţilor antreprenoriale în rîndurile potenţialilor întreprinzători;

e) accesul limitat al întreprinderilor mici şi mijlocii la sursele de creditare;

f) lipsa mijloacelor financiare suficiente pentru iniţierea unei afaceri;

g) nivelul scăzut de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, în special în zonele rurale;

h) volumul redus al remitenţelor investite în economie.

 

2. Scopul

Scopul Programului este mobilizarea resurselor umane şi financiare ale persoanelor plecate benevol peste hotarele ţării pentru a desfăşura activitate de muncă, numite în continuare lucrători migranţi, în dezvoltarea economică durabilă a Republicii Moldova.

 

3. Obiectivele

Obiectivele Programului sînt următoarele:

a) creşterea nivelului de informare a lucrătorilor migranţi din Republica Moldova şi a beneficiarilor de remitenţe privind oportunităţile de dezvoltare a unei afaceri în ţara de origine;

b) sporirea abilităţilor antreprenoriale în rîndul lucrătorilor migranţi şi beneficiarilor de remitenţe;

c) stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii de către lucrătorii migranţi şi beneficiarii de remitenţe;

d) facilitarea accesului lucrătorilor migranţi şi beneficiarilor de remitenţe la resursele financiare necesare înfiinţării / dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii în Republica Moldova;

e) promovarea culturii financiare şi a economiilor.

 

4. Grupul-ţintă

La Program pot participa:

a) lucrătorii migranţi din Republica Moldova, plecaţi peste hotarele ţării cu scopul desfăşurării activităţii de muncă, care pot confirma prin documente justificative că mijloacele financiare pe care le deţin provin din remitenţe;

b) soţul/soţia şi rudele de gradul întîi ale lucrătorilor migranţi.

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1087 din 08.11.2018, în vigoare 09.11.2018]

 

[Pct.5 abrogat prin Hot.Guv. nr.652 din 15.08.2017, în vigoare 18.08.2017]

 

6. Criterii de eligibilitate

Participarea la Programul va fi posibilă doar în cazul în care solicitantul va întruni condiţiile de bază pentru participare:

a) este lucrător migrant din Republica Moldova, soţ/soţie sau rudă de gradul întîi – beneficiar de remitenţe;

b) este cetăţean al Republicii Moldova;

c) doreşte să lanseze o afacere proprie în Republica Moldova sau să dezvolte afacerea existentă;

d) poate confirma, prin prezentarea documentelor justificative, că mijloacele financiare pe care le deţine provin din remitenţe.

[Pct.6 completat prin Hot.Guv. nr.1087 din 08.11.2018, în vigoare 09.11.2018]

 

7. Implementarea, coordonarea şi supravegherea

Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (în continuare – ODIMM) este responsabilă de implementarea, coordonarea şi monitorizarea activităţilor prevăzute în Programul.

Examinarea şi aprobarea cererilor de finanţare, supravegherea şi evaluarea activităţilor şi a modului de desfăşurare a Programului se efectuează de către un comitet, în a cărui componenţă intră reprezentanţi ai autorităţilor şi instituţiilor interesate (în continuare – Comitet de supraveghere). Comitetul de supraveghere se convoacă în şedinţe ordinare la necesitate, dar nu mai rar de o dată în trimestru. Componenţa instituţională a Comitetului de supraveghere se aprobă prin hotărîre de Guvern, iar componenţa nominală a acestuia se aprobă prin ordinul ministrului economiei.

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.652 din 15.08.2017, în vigoare 18.08.2017]

 

8. Componentele Programului

Componenta I – Informare şi comunicare;

Componenta a II-a – Instruire şi suport antreprenorial;

Componenta a III-a – Finanţare a afacerilor / Regula 1+1;

Componenta a IV-a – Monitorizare postfinanţare şi evaluare a Programului.

Componenta I – Informare şi comunicare

Campania de informare şi promovare a Programului va fi realizată cu scopul de a aduce la cunoştinţa publicului larg, inclusiv a grupului-ţintă informaţii despre lansarea şi desfăşurarea Programului, condiţiile de eligibilitate şi instituţiile responsabile de implementarea lui.

Componenta I se va desfăşura prin utilizarea mai multor căi şi instrumente:

a) organizarea de tururi de informare în regiuni şi activităţi de informare în cadrul APL, ONG locale etc.;

b) realizarea de emisiuni radio şi TV, publicarea de articole şi anunţuri în mass-media, inclusiv pe paginile web: www.odimm.md, www.me.gov.md, www.businessportal.md, www.migratie.md şi ale partenerilor de dezvoltare ai ODIMM;

c) difuzarea de pliante şi postere informaţionale în autogări, aerogări, gări de trenuri şi în alte locuri de întrunire a grupului-ţintă;

d) organizarea de activităţi de informare în cadrul Ambasadelor şi Reprezentanţelor Republicii Moldova peste hotare;

e) organizarea de activităţi de informare prin intermediul asociaţiilor diasporei.

Componenta a II-a – Instruire şi suport antreprenorial

Componenta II va include:

1) Recepţionarea cererilor de participare

Pentru a participa la Program, fiecare solicitant va depune un dosar, care va conţine în mod obligatoriu următorul set de documente:

a) cererea-tip de participare la Program;

 

[Lit.b) şi c) abrogate prin Hot.Guv. nr.1087 din 08.11.2018, în vigoare 09.11.2018]

 

d) declaraţia pe propria răspundere privind provenienţa sumelor de bani din remitenţe;

e) declaraţia pe propria răspundere privind veridicitatea datelor furnizate în scopul participării la Program;

f) copia buletinului de identitate al lucrătorului migrant/soţului/soţiei/rudei de gradul I a lucrătorului migrant;

g) documentele care justifică relaţia de soţ/soţie sau gradul de rudenie cu lucrătorul migrant (buletinul de identitate, certificatul de naştere, certificatul de înfiere, certificatul de căsătorie);

h) documentele justificative privind provenienţa banilor din remitenţe:

- contractele de muncă ale lucrătorului migrant şi/sau certificatele de confirmare a salariului, veniturilor lucrătorului migrant, cu o vechime de cel mult 5 (cinci) ani, la data depunerii cererii de participare la Program;

- extrase din conturi bancare sau copiile dispoziţiilor de transfer bancar al remitenţelor;

- declaraţii vamale;

- alte documente justificative care confirmă provenienţa remitenţelor.

Dosarul completat va fi depus de către solicitant (personal sau prin poşta electronică) la ODIMM şi va fi înregistrat, menţionîndu-se data, ora şi numărul de înregistrare.

Pentru comoditatea beneficiarilor, dosarul poate fi depus şi printr-un reprezentant, cu condiţia prezentării procurii în original.

Solicitanţii care au depus dosare incomplete nu vor fi admişi pentru participare în cadrul Programului. Despre acest fapt solicitanţii vor fi informaţi de către ODIMM în scris în termen de pînă la 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării dosarului.

Perioada de înscriere şi depunere a dosarului va fi anunţată pe site-urile oficiale ale Ministerului Economiei şi ODIMM, precum şi în presă.

2) Selectarea beneficiarilor finali

Dosarele depuse de către solicitanţi vor fi evaluate de către ODIMM, ţinîndu-se cont de îndeplinirea tuturor criteriilor de eligibilitate.

Solicitanţii vor fi notificaţi argumentat privind acceptarea sau respingerea dosarului de participare la Programul.

3) Instruirea beneficiarilor

Cursurile de pregătire antreprenorială vor fi desfăşurate de către ODIMM pe întreg teritoriul Republicii Moldova, fiind organizate pe module, cu o durată totală de 50 de ore academice. Beneficiarii Programului vor fi asiguraţi cu materiale didactice şi consultative, acoperind 50% din costul total al cursurilor.

4) Asistenţa postinstruire

Beneficiarii Programului vor fi consultaţi gratuit în alegerea formei organizatorico-juridice potrivite, inclusiv la înregistrarea întreprinderii. De asemenea, luînd în considerare faptul că pentru finanţarea unei afaceri este nevoie de un plan de afaceri, ODIMM va acorda asistenţă individuală beneficiarilor în elaborarea acestuia, precum şi consultaţii pe întreaga durată de lansare şi dezvoltare a afacerii.

Componenta a II-a este obligatorie, excepţie făcînd persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activităţi antreprenoriale şi au înregistrat profit pe parcursul ultimilor 3 ani.

Componenta a III-a – Finanţare a afacerilor/ Regula 1+1

Ca urmare a instruirii obţinute în cadrul Componentei a II-a, beneficiarii Programului  vor putea obţine un grant nerambursabil pentru crearea întreprinderilor noi şi/sau dezvoltarea celor existente.

Grantul se va acorda în baza “Regulii 1+1”, adică fiecare leu investit din remitenţe va fi suplinit cu un leu din cadrul Programului sub formă de finanţare nerambursabilă. Valoarea maximă a grantului nu va depăşi 250000 de lei.

Solicitantul, în calitate de lucrător migrant, soţ/soţie sau rudă de gradul întîi, poate beneficia de finanţare nerambursabilă în cadrul Programului o singură dată.

1) Grantul se va acorda beneficiarilor Programului de pe întreg teritoriul Republicii Moldova pentru lansarea/dezvoltarea activităţii antreprenoriale, cu respectarea raportului de 30% din valoarea totală a bugetului pentru municipiile Chişinău şi Bălţi (20% şi, respectiv, 10%) şi 70% – pentru celelalte localităţi.

În cadrul prezentului Program, toate activităţile sînt eligibile pentru finanţare, cu excepţia:

importului de mărfuri de producţie şi materiei prime;

activităţilor fiduciare şi de asigurare;

activităţilor fondurilor de investiţii;

activităţii bancare, de microfinanţare, alte activităţi financiare;

activităţilor de schimb valutar şi de lombardare;

jocurilor de noroc;

procurării bunurilor imobiliare;

comerţului;

serviciilor de alimentaţie publică prestate în municipiile Chişinău şi Bălţi.

Costuri/bunuri neeligibile:

bunuri şi servicii procurate de la persoane fizice care nu sînt înregistrate ca subiecţi ai activităţii de antreprenoriat;

bunurile cu grad de uzură avansat;

bunuri procurate prin intermediul operaţiunilor de schimb al mărfurilor, operaţiunilor de compensare şi contracte de cesiune;

taxa pe valoarea adăugată;

comisioane bancare, costurile garanţiilor bancare şi cheltuieli similare;

costuri de schimb valutar, taxe şi pierderi ocazionate de schimburile valutare;

cheltuieli de transport;

cheltuieli de asigurare;

taxe vamale şi alte cheltuieli adiacente procedurii de vămuire;

cheltuieli de instruire;

costul serviciilor de instalare, montare, precum şi lucrări de mecanizare;

lucrări de construcţie şi montare;

achiziţia de mică valoare şi scurtă durată cu valoarea mai mică sau egală de 6000 lei;

achiziţia materialelor de construcţie din contul finanţării nerambursabile;

obiectul investiţiei din remitenţe şi finanţare nerambursabilă care au fost finanţate din contul altor programe/proiecte de asistenţă.”;

De asemenea, se va acorda o atenţie sporită proiectelor care prevăd crearea locurilor noi de muncă sau afacerilor care asigură dezvoltarea sectorului de producere a mărfurilor şi serviciilor.

2) Pentru participarea la Componenta a III-a a Programului, beneficiarul va completa dosarul cu următoarele documente:

a) cererea de finanţare;

b) certificatul de participare la cursurile de instruire antreprenorială în cadrul Programului, dacă a solicitat anterior;

c) extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice/Registrul gospodăriilor ţărăneşti (eliberat cu cel mult 3 luni înaintea prezentării cererii de participare la finanţare);

d) documentele de constituire ale întreprinderii: decizia de înregistrare a persoanelor juridice/fişa de înregistrare a gospodăriei ţărăneşti;

e) buletinul de identitate al administratorului, fondatorilor sau persoanelor împuternicite;

f) plan de afaceri pentru o perioadă de cel puţin 3 ani;

g) declaraţia privind beneficierea de ajutoare de stat din contul altor programe de suport.

În cazul întreprinderilor active se adaugă următoarele documente:

a) certificat privind lipsa sau existenţa datoriilor la bugetul de stat/declaraţia privind lipsa datoriei faţă de bugetul public naţional;

b) declaraţia pe propria răspundere privind situaţia financiară a întreprinderii pe parcursul ultimilor 3 ani de activitate.

Cererea-tip de participare la Program şi lista documentelor ce necesită a fi anexate la dosar vor fi accesate on-line pe pagina web oficială http:www.odimm.md.

3) Examinarea dosarelor de finanţare depuse de beneficiari se va efectua de către ODIMM în termen de pînă la 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării dosarului. După examinarea dosarelor menţionate de către ODIMM, acestea vor fi transmise spre aprobare/respingere Comitetului de supraveghere al Programului.

Comitetul de supraveghere al Programului, în termen de pînă la 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării dosarului (cu excepţia dosarelor incomplete), adoptă una dintre următoarele decizii:

a) acceptă cererea de finanţare;

b) respinge cererea de finanţare, cu indicarea motivelor;

c) introduce în lista de aşteptare pentru clarificarea unor nereguli constatate.

Deciziile emise de către Comitetul de supraveghere al Programului pot fi contestate potrivit legislaţiei privind contenciosul administrativ.

În cazul acceptării dosarului menţionat, ODIMM va semna cu beneficiarul un contract de finanţare nerambursabilă, în care vor fi prevăzute modul şi termenele de acordare a finanţării nerambursabile.

4) Fondurile nerambursabile din cadrul Programului vor fi acordate beneficiarului după efectuarea de facto a investiţiei din remitenţe, în baza documentelor justificative prezentate, cu condiţia respectării de către beneficiar a prevederilor legislaţiei în vigoare. Investiţia planificată poate fi efectuată în cel mult 3 tranşe. Se consideră investiţie achiziţia efectuată din contul întreprinderii, cu un termen de pînă la 3 (trei) ani la data înaintării cererii de finanţare la componenta a III-a a Programului. Prin urmare, grantul (în proporţie de 50%) va fi acordat beneficiarului după fiecare tranşă a investiţiei efectuate din remitenţe şi prezentarea documentelor justificative.

5) Nu va fi acceptată transferarea finanţării nerambursabile în cazul în care:

a) beneficiarul nu a efectuat investiţia cu bună-credinţă, valoarea achiziţiei articolelor de investiţie fiind vădit majorată;

b) beneficiarul nu a efectuat investiţia în mod transparent şi echitabil, fiind exclus conflictul de interese, luînd în considerare noţiunea conflictului de interes prevăzut în Program;

c) investiţia efectuată nu corespunde articolelor de investiţie prevăzute în planul de afaceri al beneficiarului şi în contractul de finanţare nerambursabilă;

d) investiţia a fost efectuată cu încălcarea legislaţiei în vigoare.

În cadrul Programului se va considera conflict de interes pentru beneficiari/solicitanţi ai Programului utilizarea calităţii de fondator/administrator al întreprinderii în folos propriu sau al persoanelor afiliate, în scopul aranjării tranzacţiilor fictive cu beneficiarii Programului pentru justificarea efectuării investiţiei din contul remitenţelor şi finanţării nerambursabile.

Persoanele afiliate sînt soţul/soţia, rudele sau afinii pînă la gradul al doilea de rudenie cu fondatorul şi/sau administratorul întreprinderii care beneficiază de prevederile Programului.

Membrii Comitetului de supraveghere al Programului implicaţi în examinarea dosarelor de finanţare şi gestionarea Programului cad sub incidenţa prevederilor Legii nr.133 din 17 iunie 2016 privind declararea averii şi a intereselor personale.

Colaboratorii ODIMM vor semna o declaraţie pe propria răspundere privind conflictul de interese în raport cu beneficiarii Programului.

Componenta a IV-a – Monitorizare postfinanţare şi evaluare a Programului

Beneficiarii Programului vor fi obligaţi prin contractul de finanţare nerambursabilă să menţină neschimbaţi fondatorii, proprietarii(ul) întreprinderii pentru o perioadă de minim 2 ani după transferul ultimei tranşe de grant. De asemenea, beneficiarii nu vor putea, conform contractului de finanţare, să modifice genul de activitate al întreprinderii cu activităţile neeligibile prevăzute de Programul.

Beneficiarii de finanţare nerambursabilă vor fi monitorizaţi din partea ODIMM pe parcursul a 24 de luni de la data transferării ultimei tranşe de resurse financiare nerambursabile şi imediat în caz de necesitate.

ODIMM va prezenta trimestrial Comitetului de supraveghere rapoarte de monitorizare şi evaluare a Programului.

La nerespectarea condiţiilor prezentului Program, mijloacele financiare acordate în cadrul Programului vor deveni rambursabile în următoarele cazuri:

a) resursele financiare au fost utilizate contrar destinaţiei prevăzute în contractul de finanţare nerambursabilă;

b) întreprinderea a schimbat fondatorii/asociaţii sau membrii acesteia cu persoane neeligibile la Program;

c) întreprinderea a comercializat articolele de investiţie procurate în urma realizării proiectului investiţional atît din contul remitenţelor, cît şi din contul finanţării nerambursabile;

d) întreprinderea a modificat genul de activitate de bază, pentru care a beneficiat de finanţare nerambursabilă din contul Programului, substituindu-l cu activităţi neeligibile la Program;

e) întreprinderea nu acceptă, se eschivează de monitorizarea din partea ODIMM şi/sau furnizează acte, declaraţii false care nu corespund realităţii;

f) investiţia din contul remitenţelor/finanţării nerambursabile a fost efectuată cu încălcări ale legislaţiei în vigoare, care au fost constatate de ODIMM sau organele competente ulterior acordării finanţării nerambursabile.

Beneficiarul Programului va fi obligat să restituie suma primită, precum şi cheltuielile suportate în procesul de administrare a contractului de finanţare nerambursabilă.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.460 din 29.12.2021, în vigoare 31.12.2021]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.1087 din 08.11.2018, în vigoare 09.11.2018]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.652 din 15.08.2017, în vigoare 18.08.2017]

 

[Pct.9 abrogat prin Hot.Guv. nr.652 din 15.08.2017, în vigoare 18.08.2017]

 

10. Evaluarea impactului implementării Programului

La evaluarea impactului implementării Programului se va analiza:

a) numărul persoanelor (lucrător migrant, soţ/soţie sau rudă de gradul întîi a acestuia) instruite;

b) volumul investiţiilor în economia naţională;

c) volumul remitenţelor investite în economia naţională;

d) numărul întreprinderilor finanţate;

e) numărul întreprinderilor create/dezvoltate în mediul urban şi rural;

f) numărul întreprinderilor create/gestionate de tineri/femei;

g) numărul locurilor de muncă nou-create;

h) numărul întreprinderilor exportatoare de bunuri şi servicii;

i) numărul întreprinderilor inovative;

j) formele organizatorico-juridice ale întreprinderilor finanţate pe domenii de activitate;

k) contribuţia beneficiarilor Programului la bugetul public naţional.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.1087 din 08.11.2018, în vigoare 09.11.2018]

[Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.652 din 15.08.2017, în vigoare 18.08.2017]

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.972 din 18 octombrie 2010

 

COMPONENTELE

Programului de atragere a remitenţelor în economie

“PARE 1+1” pentru anii 2010-2018

[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.652 din 15.08.2017, în vigoare 18.08.2017]

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.972 din 18 octombrie 2010

 

COMPONENŢA

instituţională a Comitetului de supraveghere al Programului de atragere

a remitenţelor în economie „PARE 1+1” pentru anii 2010-2024

 

Reprezentant al Ministerului Economiei, preşedinte al Comitetului de supraveghere

Reprezentant al Ministerului Economiei

Reprezentant al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale

Reprezentant al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene

Reprezentant al Ministerului Finanţelor

Reprezentant al Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale

Reprezentant al Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare

Reprezentant al Cancelariei de Stat (Biroul relaţii cu diaspora)

Reprezentant al Camerei de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova

Reprezentant al Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie

Reprezentant al Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova

Reprezentant al Confederaţiei Naţionale a Patronatului din Republica Moldova

Reprezentant al Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, secretar al Comitetului de supraveghere

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.460 din 29.12.2021, în vigoare 31.12.2021]

[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018]

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.652 din 15.08.2017, în vigoare 18.08.2017]

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.866 din 18.12.2015, în vigoare 25.12.2015]