H O T Ă R Î R E
pentru modificarea şi completarea Regulamentului cu privire
la autorizarea, controlul şi efectuarea pe drumurile publice a
transporturilor cu greutăţi şi/sau gabarite ce depăşesc
limitele admise
nr. 979 din 19.10.2010
Monitorul Oficial nr.210/1090 din 26.10.2010
* * *
În scopul armonizării standardelor naţionale cu standardele comunităţii europene şi cu Directiva 96/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
Regulamentul cu privire la autorizarea, controlul şi efectuarea pe drumurile publice a transporturilor cu greutăţi şi/sau gabarite ce depăşesc limitele admise, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1073 din 1 octombrie 2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.161-164, art.1121) se modifică şi se completează după cum urmează:
1) în tot textul Regulamentului, cuvîntul “gabarite” se înlocuieşte cu cuvîntul “dimensiuni”, la cazul gramatical corespunzător;
2) punctele 3, 4 şi 5 vor avea următorul cuprins:
“3. În sensul prezentului Regulament, se definesc următoarele noţiuni:
autobuz – vehicul avînd peste nouă locuri, inclusiv locul şoferului, construit şi echipat pentru transportul de călători şi de bagaje ale acestora. Autobuzul poate avea una sau două platforme şi poate, de asemenea, tracta o remorcă pentru bagaje;
autobuz articulat – autobuz constînd din două secţiuni rigide conectate între ele printr-o secţiune articulată. În cazul acestui tip de vehicul, compartimentele pentru călători din fiecare dintre cele două secţiuni rigide comunică între ele. Secţiunea articulată permite deplasarea liberă a călătorilor între secţiunile rigide. Conectarea şi deconectarea celor două secţiuni este posibilă numai într-un atelier;
autovehicul – orice mijloc de transport care circulă pe drumurile auto;
greutate depăşită – depăşirea sarcinii pe osie sau masei totale faţă de limitele stabilite la punctele 4 şi 5 ale prezentului Regulament;
dimensiuni depăşite – depăşirea limitelor de lungime, lăţime sau înălţime prevăzute la punctul 8 al prezentului Regulament;
încărcătură indivizibilă – încărcătură care, în scopul transportului rutier, nu poate fi divizată în două sau mai multe încărcături fără costuri inutile sau riscul deteriorării şi care, din cauza dimensiunilor sau masei sale, nu poate fi transportată de un autovehicul, o remorcă, un autotren sau de un vehicul articulat în aşa fel încît acesta să îndeplinească toate cerinţele prezentului Regulament;
remorcă – orice vehicul destinat cuplării cu un autovehicul, excluzînd semiremorcile, construit şi echipat pentru transportul de mărfuri;
semiremorcă – orice vehicul construit şi echipat pentru transportul de mărfuri, destinat cuplării cu un autovehicul, astfel încît o parte a sa se sprijină pe autovehicul, o parte substanţială a greutăţii sale şi a greutăţii încărcăturii sale fiind suportată de autovehicul;
tonă – greutatea exercitată de o masă de o tonă şi care corespunde cu 9,8 kiloniutoni (kN);
vehicul condiţionat – orice vehicul ale cărui structuri fixe sau mobile sînt special echipate pentru transportul de mărfuri la temperaturi controlate şi ai căror pereţi laterali, inclusiv izolaţia, au fiecare o grosime de cel puţin 45 mm;
un ansamblu de vehicule:
- un autotren constînd dintr-un autovehicul cuplat cu o remorcă;
- un vehicul articulat constînd dintr-un autovehicul cuplat la o semiremorcă.
4. În Republica Moldova limitele admise de greutate pe osii ale mijloacelor de transport, pentru deplasare pe drumurile publice, sînt menţionate în tabelul ce urmează:
(tone) | |||
Tipul osiei | Tipul drumului | ||
Drum naţional modernizat | Alt drum modernizat |
Drum pietruit | |
1 | 2 | 3 | 4 |
O singură osie | |||
O singură osie nemotoare | 10 | 8 | 7,5 |
Tandem de osii ale remorcilor şi semiremorcilor | |||
Suma sarcinilor pe osie per tandem de osii nu trebuie să depăşească, dacă distanţa (d) dintre osii este: | |||
mai mică de 1 m (d < 1,0) | 11 | 9 | 8,5 |
între 1,0 m şi mai puţin de 1,3 m (1,0 ≤ d < 1,3) | 16 | 13 | 10 |
între 1,3 m şi mai puţin de 1,8 m (1,3 ≤ d < 1,8) | 18 | 15 | 12 |
1,8 m sau mai mult (1,8 ≤ d) | 20 | 17 | 14 |
Grupuri de trei osii ale remorcilor şi semiremorcilor | |||
Suma greutăţilor pe osie per grup de trei osii nu trebuie să depăşească, dacă distanţa (d) dintre osii este: | |||
1,3 m sau mai puţin (d ≤ 1,3) | 21 | 19 | 17 |
peste 1,3 m şi pînă la 1,4 m (1,3 < d ≤ 1,4) | 24 | 20 | 18 |
Osia motoare | |||
Osia motoare a vehiculelor | 10 | 8 | 7,5 |
cu excepţia | |||
Osiei motoare a autovehiculului cu trei osii cuplat cu semiremorcă cu două sau trei osii, transportînd un container ISO de 40 picioare (12,2 m) în cadrul unei operaţii de transport combinat la deplasarea pe traseele stabilite în anexa nr.3 la prezentul Regulament | 11 | 8 | 7,5 |
Tandemul de osii al autovehiculelor | |||
Suma sarcinilor pe osie per tandem de osii nu trebuie să depăşească, dacă distanţa (d) dintre osii este: | |||
mai mică de 1 m (d < 1,0) | 11 | 11 | 9 |
între 1,0 m şi mai puţin de 1,3 m (1,0 ≤ d < 1,3) | 16 | 13 | 11 |
m sau mai mare, dar sub 1,8 m (1,3 ≤ d < 1,8) t | 18 | 15 | 12 |
în cazul în care osia motoare are pneuri dublate şi suspensie pneumatică, sau în cazul în care fiecare osie motoare are pneuri dublate, iar sarcina maximă pe fiecare osie nu depăşeşte 9,5 | 19 | 16 | 13 |
5. Greutăţile totale maximum admisibile pentru mijloacele de transport ce efectuează transporturi pe drumurile publice ale Republicii Moldova sînt indicate în tabelul ce urmează:
(tone) | |||
Tipul osiei | Tipul drumului | ||
Drum naţional modernizat | Alt drum modernizat | Drum pietruit | |
1 | 2 | 3 | 4 |
Vehicule care fac parte dintr-un ansamblu de vehicule | |||
Remorcă cu două axe | 18 | 17 | 16 |
Remorca cu trei axe | 24 | 22 | 20 |
Ansamblu de vehicule | |||
Tren rutier cu cinci sau şase axe | |||
a) autovehicul cu două axe cu remorcă cu trei axe | 40 | 40 | 38 |
b) autovehicul cu trei axe cu remorcă cu două sau trei axe | 40 | 40 | 38 |
Vehicul articulat cu cinci sau şase axe | |||
a) autovehicul cu două axe cu semiremorcă cu trei axe | 40 | 40 | 38 |
b) autovehicul cu trei osii cuplat cu semiremorcă cu două sau trei axe | 40 | 40 | 38 |
c) autovehicul cu trei axe cu semiremorcă cu două sau trei axe care transportă un container ISO de 40 picioare (12,2 m) într-o operaţiune de transport combinat la deplasarea pe traseele stabilite în anexa nr.3 la prezentul Regulament | 44 | 40 | 40 |
Tren rutier cu patru axe compus dintr-un autovehicul cu două axe şi o remorcă cu două axe | 36 | 36 | 34 |
Vehicul articulat cu patru axe compus dintr-un autovehicul cu două axe şi o semiremorcă cu două axe, dacă distanţa (d) dintre axele semiremorcii este: | |||
mai mare sau egală cu 1,3 m, dar mai mică sau egală cu 1,8 m | 36 | 36 | 34 |
mai mare de 1,8 m | 36 | 36 | 34 |
în cazul în care greutatea maximă admisă (GMA) a autovehiculului (18 tone) şi GMA a osiilor în tandem ale semiremorcii (20 tone) sînt respectate, iar osia motoare are pneuri dublate şi suspensie pneumatică | 38 | 38 | 36 |
Autovehicule | |||
Autovehicul cu două axe | 18 | 17 | 16 |
Autovehicul cu trei axe | 25 | 22 | 18 |
în cazul în care osia motoare are pneuri dublate şi suspensie pneumatică, sau în cazul în care fiecare osie motoare are pneuri dublate, iar sarcina maximă pe fiecare osie nu depăşeşte 9,5 tone | 26 | 24 | 20 |
Autovehicul cu patru axe din care două axe de direcţie | 32 | 30 | 28 |
în cazul în care osia motoare are pneuri dublate şi suspensie pneumatică, sau în cazul în care fiecare osie motoare are pneuri dublate, iar sarcina maximă pe fiecare osie nu depăşeşte 9,5 tone | 34 | 32 | 30 |
Autobuz articulat cu trei axe | 28 | 26 | 26” |
3) după punctul 5 se introduc două puncte noi, 51 şi 52, cu următorul cuprins:
“51. Toate valorile de greutate specificate la punctele 4 şi 5 ale prezentului Regulament sînt valabile ca standarde de circulaţie şi astfel se referă la condiţiile de încărcare şi nu la standardele de producţie.
52. Vehiculele prevăzute la punctele 4 şi 5 ale prezentului Regulament vor avea caracteristicile descrise în cele ce urmează.
Toate vehiculele
Sarcina suportată de osia motoare sau de axele motoare ale unui vehicul sau ale unui ansamblu de vehicule nu trebuie să fie mai mică de 25% din greutatea totală încărcată a vehiculului sau ansamblului de vehicule, atunci cînd sînt utilizate în traficul internaţional
Autotrenuri
Distanţa dintre osia din spate a unui autovehicul şi osia din faţă a unei remorci nu trebuie să fie mai mică de 3,00 m.
Greutatea maximă autorizată în funcţie de distanţa dintre osii
Greutatea maximă autorizată, în tone, a unui autovehicul cu trei osii nu poate să depăşească de cinci ori distanţa în metri dintre axa cea mai din faţă şi axa cea mai din spate a vehiculului.
Semiremorci
Distanţa măsurată orizontal dintre fuzeta caprei de cuplare şi orice punct din partea din faţă a semiremorcii nu trebuie să depăşească 2,04 m.”;
4) punctul 8 va avea următorul cuprins:
“8. Dimensiunile maximum admisibile (inclusiv a încărcăturii) ale mijloacelor de transport, pentru efectuarea transporturilor pe drumurile publice ale Republicii Moldova, sînt următoarele:
Lungimea maximă: | |
autovehicul | 12,00 m |
remorcă | 12,00 m |
vehicul articulat | 16,50 m |
autotren | 20 m |
autobuz articulat | 18,00 m |
Lăţimea maximă: | |
a) toate vehiculele | 2,55 m |
b) suprastructuri de vehicule condiţionate | 2,60 m |
Înălţimea maximă | |
a) orice vehicul | 4,00 m |
b) cu excepţia autovehiculului cu trei axe cu semiremorcă cu două sau trei axe, care transportă un container ISO de 40 picioare (12,2 m) într-o operaţiune de transport combinat la deplasarea pe traseele stabilite în anexa nr.3 la prezentul Regulament | 4,35 m |
Suprastructurile demontabile şi componentele de transport standardizate, cum ar fi containerele, sînt incluse în dimensiunile specificate mai sus | - |
Orice autovehicul sau ansamblu de vehicule, care este în mişcare, trebuie să poată vira în limitele unui cerc cu raza exterioară de 12,50 m şi raza interioară de 5,30 m | - |
Distanţa maximă dintre fuzeta caprei de cuplare şi partea din spate a unei semiremorci | 12,00 m |
Distanţa maximă măsurată paralel cu axa longitudinală a autotrenului de la punctul exterior cel mai din faţă al suprafeţei de încărcare din spatele cabinei pînă la punctul exterior cel mai din spate al remorcii din cadrul combinaţiei, minus distanţa dintre partea din spate a tractorului şi partea frontală a remorcii | 15,65 m |
Distanţa maximă măsurată paralel cu axa longitudinală a autotrenului de la punctul exterior cel mai din faţă al suprafeţei de încărcare din spatele cabinei pînă la punctul exterior cel mai din spate al remorcii din cadrul ansamblului | 16,40 m” |
5) la punctele 71 şi 79, sintagma “Codul cu privire la contravenţiile administrative, adoptat la 29 martie 1985 (Veştile R.S.S.M., 1985, nr.3, art.47)” se înlocuieşte cu sintagma “Codul contravenţional nr.218-XVI din 24 octombrie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.3-6, art.15)”;
6) Regulamentul se completează cu anexa nr.3, cu următorul cuprins:
“Anexa nr.3 la Regulamentul cu privire la autorizarea, controlul şi efectuarea pe drumurile publice a transporturilor cu greutăţi şi/sau dimensiunile ce depăşesc limitele admise
Traseele de deplasare a autovehiculelor cu trei osii cuplate cu semiremorcă cu două sau trei osii, transportînd un container ISO de 40 picioare (12,2 m) în cadrul unei operaţii de transport combinat cu greutatea totală de 44 tone 1. Punctul de trecere a frontierei de stat Tudora – Căuşeni – Chişinău. 2. Chişinău – Bălţi (pe sectorul drumului M14) – punctul de trecere a frontierei de stat Criva. 3. Punctul de trecere a frontierei de stat Leuşeni – Chişinău – Dubăsari.” |
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Veaceslav Negruţa |
Ministrul transporturilor şi infrastructurii drumurilor | Anatolie Şalaru |
Chişinău, 19 octombrie 2010. | |
Nr.979. |
