H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul
de acordare a ajutorului bănesc beneficiarilor
de protecţie internaţională
nr. 1140 din 15.12.2010
Monitorul Oficial nr.254-256/1284 din 24.12.2010
Monitorul Oficial nr.247-251/1255 din 17.12.2010
* * *
Notă: În titlu, în tot textul hotărîrii, al Regulamentului şi al anexelor, cuvîntul „rambursabil” se exclude, iar textul „refugiaţi şi beneficiari de protecţie umanitară”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „beneficiari de protecţie internaţională” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.451 din 19.06.2017, în vigoare 23.06.2017
În conformitate cu articolul 33 alineatul (2) din Legea nr.270-XVI din 18 decembrie 2008 privind azilul în Republica Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.53-54, art.145), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de acordare a ajutorului bănesc beneficiarilor de protecţie internaţională (se anexează).
2. Se abrogă:
Hotărîrea Guvernului nr.1622 din 31 decembrie 2003 “Despre aprobarea Regulamentului privind modul de acordare a ajutorului bănesc refugiaţilor” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.13-15, art.99);
punctul 2 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.854 din 11 iulie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.131-133, art.871).
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Veaceslav Negruţa |
Ministrul afacerilor interne | Victor Catan |
Chişinău, 15 decembrie 2010. | |
Nr.1140. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1140 din 15 decembrie 2010
REGULAMENT
cu privire la modul de acordare a ajutorului bănesc
beneficiarilor de protecţie internaţională
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la modul de acordare a ajutorului bănesc beneficiarilor de protecţie internaţională (în continuare – Regulament) stabileşte procedura de examinare a cererilor de acordare a ajutorului bănesc.
2. Competenţa de a examina cererile de acordare a ajutorului bănesc beneficiarilor de protecţie internaţională revine Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne.
Capitolul II
DEPUNEREA ŞI EXAMINAREA CERERII
3. Ajutorul bănesc se acordă o singură dată şi este destinat persoanelor cărora le-a fost recunoscut statutul de refugiat sau cărora le-a fost acordată protecţie umanitară, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
[Pct.4 abrogat prin Hot.Guv. nr.451 din 19.06.2017, în vigoare 23.06.2017]
5. Beneficiarul de protecţie internaţională care solicită acordarea ajutorului bănesc depune la Biroul migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne următoarele acte:
a) cererea de acordare a ajutorului bănesc prevăzută în anexa nr.1 la prezentul Regulament;
b) copia documentului de identitate.
6. Cererile pentru acordarea ajutorului bănesc pot fi depuse în termen de două luni de la data acordării statutului de refugiat sau protecţiei umanitare. Cererea se depune personal, iar în cazul minorilor neînsoţiţi şi persoanelor cu tulburări psihice (boli mintale sau deficienţe mintale), care au obţinut o formă de protecţie, cererea este depusă de către reprezentantul legal.
7. Biroul migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne examinează cererea în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii. La examinarea cererii se vor lua în considerare:
a) declaraţia solicitantului privind lipsa mijloacelor de existenţă (modelul declaraţiei este aprobat prin ordinul directorului Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne);
b) numărul membrilor familiei solicitantului şi numărul persoanelor aflate la întreţinere;
c) raportul de evaluare a nivelului de trai, întocmit de angajaţii Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne.
Capitolul III
ACORDAREA AJUTORULUI BĂNESC
8. După evaluarea fiecărui caz în parte, prin ordinul directorului Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne este acordat ajutorul bănesc pe un termen de 6 luni, din contul şi în limitele alocaţiilor prevăzute în acest scop în legea bugetului de stat pe anul respectiv.
9. Plata ajutorului bănesc se efectuează lunar, în mărimea stabilită anual prin hotărîre de Guvern. Prima plată a ajutorului bănesc se efectuează începînd cu luna următoare celei în care a fost aprobată cererea.
[Pct.10 abrogat prin Hot.Guv. nr.451 din 19.06.2017, în vigoare 23.06.2017]
11. Ajutorul bănesc se acordă beneficiarului de protecţie internaţională numai la prezentarea documentului de identitate. În cazul minorilor neînsoţiţi şi persoanelor cu tulburări psihice (boli mintale sau deficienţe mintale), care au obţinut o formă de protecţie, ajutorul se ridică de reprezentantul legal, la prezentarea documentelor confirmative.
12. Beneficiarul de protecţie internaţională este obligat să-şi ridice ajutorul bănesc în termen de 15 zile lucrătoare de la data informării acestuia de către persoana responsabilă pentru evidenţa acordării şi rambursării ajutorului bănesc.
13. În cazul în care beneficiarul de protecţie internaţională nu-şi ridică nemotivat ajutorul bănesc în termenul stabilit, acesta va fi exclus din lista de plată pentru luna în care urma să-şi ridice ajutorul bănesc.
[Pct.14 abrogat prin Hot.Guv. nr.451 din 19.06.2017, în vigoare 23.06.2017]
15. Dreptul la ajutor pentru beneficiari de protecţie internaţională încetează:
a) la încheierea perioadei de 6 luni;
b) la încetarea sau la anularea formei de protecţie;
c) dacă raportul de evaluare a nivelului de trai, întocmit de angajaţii Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne, conţine informaţii ce atestă faptul că persoana dispune de suficiente resurse financiare care să acopere necesităţile sale şi ale familiei sale.
151. Ajutorul îi este retras beneficiarului programului de integrare în cazul:
a) neparticipării în mod regulat la activităţile stabilite în planul individual de integrare;
b) nedepunerii eforturilor pentru parcurgerea tuturor etapelor programului de integrare, potrivit angajamentului de integrare semnat;
c) nerespectării normelor de disciplină, de conduită şi a celor stabilite de conducătorii cursurilor, precum şi a reglementărilor interne ale centrelor de cazare sau, după caz, ale altor locuinţe;
d) neinformării Biroului migraţie şi azil cu privire la orice schimbare de natură să afecteze prezenţa la activităţile de integrare.
[Pct.151 introdus prin Hot.Guv. nr.230 din 02.04.2013, în vigoare 05.04.2013]
[Capitolul IV (pct.16-21) abrogat prin Hot.Guv. nr.451 din 19.06.2017, în vigoare 23.06.2017]
Capitolul V
EVIDENŢA ACORDĂRII AJUTORULUI BĂNESC
[Titlul capitolului V în redacţia Hot.Guv. nr.451 din 19.06.2017, în vigoare 23.06.2017]
22. Directorul Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne desemnează prin ordin o persoană din cadrul Biroului responsabilă pentru evidenţa acordării ajutorului bănesc.
[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.451 din 19.06.2017, în vigoare 23.06.2017]
23. Evidenţa acordării ajutorului bănesc se ţine în Registrul de evidenţă, conform modelului prevăzut în anexa nr.3 la prezentul Regulament.
[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.451 din 19.06.2017, în vigoare 23.06.2017]
24. Registrul de evidenţă este numerotat, şnuruit şi certificat prin semnătura directorului Biroului migraţie şi azil al Ministerului Afacerilor Interne şi ştampila Biroului.
Anexa nr.1 la Regulamentul cu privire la modul de acordare a ajutorului bănesc beneficiarilor de protecţie internaţională
BIROUL MIGRAŢIE ŞI AZIL AL MINISTERULUI AFACERILOR INTERNE
Numărul de înregistrare______________ Data_______________ anul__________
CERERE de acordare a ajutorului bănesc
Subsemnatul(a),__________________________________________, ţara de origine ________________________, născut(ă) la data ______________, cu domiciliul în ________________________________, str. ___________________, nr.______ ap.______, avînd forma de protecţie ____________________________ în Republica Moldova, posesor al buletinului de identitate seria ______ nr.________________, eliberat de _____________________ la data ______________, rog să mi se acorde ajutor bănesc lunar, conform prevederilor art.33 alin.(2) din Legea nr.270-XVI din 18 decembrie 2008 privind azilul în Republica Moldova.
Declar pe propria răspundere că nu am venituri proprii, fapt pentru care solicit acest ajutor.
Data ______________ Semnătura ___________________ |
[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.451 din 19.06.2017, în vigoare 23.06.2017]
Anexa nr.3 la Regulamentul cu privire la modul de acordare a ajutorului bănesc beneficiarilor de protecţie internaţională
BIROUL MIGRAŢIE ŞI AZIL AL MINISTERULUI AFACERILOR INTERNE
REGISTRUL de evidenţă a acordării ajutorului bănesc
| ||||||
Nr. crt. | Numele, prenumele beneficiarului de ajutor bănesc | Statutul beneficiarului (statut de refugiat/ protecţie umanitară) | Seria, numărul buletinului de identitate şi codul numeric personal al beneficiarului de protecţie internaţională | Numărul şi data înregistrării cererii de acordare a ajutorului bănesc |
Data eliberării sumelor de bani primite în calitate de ajutor bănesc (pentru fiecare lună) | Suma de bani primită în calitate de ajutor bănesc |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.451 din 19.06.2017, în vigoare 23.06.2017]
