H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Planului de acţiuni pentru remedierea
situaţiei în domeniul construcţiei de locuinţe pe anii 2011-2012
nr. 411 din 09.06.2011
Monitorul Oficial nr.99-101/474 din 17.06.2011
* * *
Abrogat: 05.02.2016
Hotărîrea Guvernului nr.36 din 01.02.2016
În scopul înlăturării efectelor produse de criza economico-financiară mondială asupra dezvoltării complexului de construcţii, eliminării dificultăţilor produse de procesul investiţional imperfect în construcţia de locuinţe, precum şi în vederea stabilizării procesului investiţional în construcţia locativă, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Planul de acţiuni pentru remedierea situaţiei în domeniul construcţiei de locuinţe pe anii 2011-2012 (se anexează).
2. Ministerele şi alte autorităţi administrative centrale specificate în Planul de acţiuni vor asigura îndeplinirea acţiunilor prevăzute pentru implementarea eficientă şi coordonată a Planului.
3. Se recomandă autorităţilor administraţiei publice locale să întreprindă măsurile necesare în vederea executării Planului de acţiuni pentru remedierea situaţiei în domeniul construcţiei de locuinţe pe anii 2011-2012.
4. Monitorizarea şi coordonarea procesului de executare a prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor.
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul economiei | Valeriu Lazăr |
Ministrul dezvoltării regionale şi construcţiilor | Marcel Răducan |
Chişinău, 9 iunie 2011. | |
Nr.411. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.411 din 9 iunie 2011
PLANUL DE ACŢIUNI
pentru remedierea situaţiei în domeniul
construcţiei de locuinţe pe anii 2011-2012
Nr. d/o | Obiective | Acţiuni | Termenul de realizare | Costurile aferente implementării (lei) | Autoritatea responsabilă | Indicatorii de progres | Procedurile de raportare şi evaluare |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
| |||||||
1. | Controlul în domeniul construcţiilor de locuinţe | 1.1. Verificarea mijloacelor financiare acumulate şi folosite pe fiecare obiectiv în parte, inclusiv concretizarea sumei necesare pentru finalizarea lucrărilor, precum şi verificarea posibilităţii de a valorifica în continuare terenurile şi bunurile imobile sub aspectul apartenenţei lor altor persoane fizice şi juridice, aflării lor sub sechestrul judiciar în cadrul cauzelor penale şi pricinilor civile | Trimestrul III, 2011 | Nu necesită resurse financiare. Realizarea activităţii în limita competenţelor atribuite | Centrul de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Inspecţia de Stat în Construcţii | Obiective verificate | Raport întocmit şi prezentat Comisiei instituite |
1.2. Stabilirea listei blocurilor ce urmează a fi preluate şi implementarea mecanismului de preluare a blocurilor locative de la firmele de construcţii insolvabile pentru posibilitatea de finanţare a lucrărilor rămase din contul surselor bugetare şi ale donatorilor | 2011 | Resurse financiare egale cu costul verificat al blocului preluat | Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei | Blocuri locative transmise noilor administratori | Finalizarea construcţiei blocurilor locative preluate | ||
1.3. Intensificarea activităţii de prevenire şi depistarea cazurilor de neînregistrare a contractelor de investiţie, cu sancţionarea antreprenorilor implicaţi, în vederea diminuării efectelor negative pentru bugetul de stat. Exercitarea controlului trimestrial privind realizarea contractelor de investiţii | Permanent | Nu necesită resurse financiare. Realizarea activităţii în limita competenţelor atribuite | Centrul de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei, Inspecţia de Stat în Construcţii | Numărul cazurilor depistate | Monitorizarea îndeplinirii acţiunii | ||
1.4. Întreprinderea măsurilor în vederea efectuării, în termene restrînse, şi excluderii fenomenului tergiversării expertizelor în construcţii, a celor contabile şi merceologice pe cauzele penale instrumentate de către organele de drept | 2011-2012 | Nu necesită resurse financiare din bugetul de stat | Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Ministerul Justiţiei | Măsuri întreprinse | Monitorizarea îndeplinirii acţiunii | ||
1.5. Organizarea unor campanii naţionale de informare a populaţiei asupra drepturilor de care dispune în relaţiile sociale din cadrul construcţiilor ipotecare, identificarea riscurilor şi a mecanismelor legale în vederea apărării drepturilor cetăţenilor şi restabilirii lor | O dată în trimestru | Nu necesită resurse financiare bugetare | Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor în comun cu alte autorităţi publice centrale abilitate | Campanii naţionale organizate | Monitorizarea îndeplinirii acţiunii | ||
1.6. Informarea, în mod regulat, a societăţii civile cu privire la cauzele penale, rezultatele obţinute, încălcările depistate în activitatea companiilor dezvoltătoare (beneficiari) şi antreprenorilor la construcţia locuinţelor, precum şi riscurile existente pe această piaţă de desfacere | Permanent | Nu necesită resurse financiare bugetare | Centrul de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei | Măsurile întreprinse pentru informarea societăţii civile | Monitorizarea îndeplinirii acţiunii | ||
1.7. Informarea regulată a societăţii civile despre procesul de desfăşurare a lucrărilor de construcţie-montaj, precum şi cazurile de nereguli şi lacune depistate la edificarea blocurilor locative | Permanent | Nu necesită resurse financiare | Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Inspecţia de Stat în Construcţii | Informaţia plasată pe pagina web a Ministerului Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor | Monitorizarea îndeplinirii acţiunii | ||
1.8. Acordarea, în caz de necesitate, a ajutorului privind accesul colaboratorilor Inspecţiei de Stat în Construcţii la şantierele de construcţii | Permanent | Nu necesită resurse financiare | Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, autorităţile administraţiei publice locale | Măsurile întreprinse de autorităţile implicate | Monitorizarea îndeplinirii acţiunii | ||
| |||||||
2. | Asigurarea cadrului legislativ şi normativ în domeniul construcţiei de locuinţe, inclusiv a celor nefinalizate | 2.1. Finalizarea şi promovarea proiectului de lege cu privire la locuinţe | 2011 | Nu necesită resurse financiare pentru finalizarea proiectului | Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor | 1. Avizarea proiectului de lege. 2. Adoptarea proiectului legii de către Parlament | Efectuarea monitorizării implementării legii în scopul evitării efectelor neprevăzute |
2.2. Examinarea posibilităţii de includere în Codul fiscal, capitolul 4, art.36 a prevederii privind deducerea sumei creditelor ipotecare şi a cheltuielilor aferente, achitate de persoane fizice, la procurarea locuinţei pe parcursul anului fiscal, în cuantumurile prevăzute de legislaţie | 2011 | Nu necesită resurse financiare bugetare | Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Ministerul Finanţelor, Federaţia Patronală “CONDRU-MAT” |
1. Iniţierea discuţiilor şi luarea deciziei privind necesitatea includerii normei propuse.
2. În cazul acceptului de modificare a Codului fiscal, elaborarea proiectului de lege | Monitorizarea îndeplinirii acţiunii | ||
2.3. Elaborarea şi promovarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Legii condominiului în fondul locativ nr.913-XIV din 30 martie 2000, în care se va prevedea: includerea unui capitol ce ţine de instituirea condominiului la faza de începere a construcţiei blocului locativ; elaborarea mecanismului de încheiere a contractelor între părţile interesate prin metoda de asigurări şi garanţii financiare de către beneficiar, antreprenor şi investitori; obligaţiile clare ale părţilor la contract, şi anume: termenele convenite pentru finalizarea construcţiei şi predarea acesteia, graficul plăţilor, sancţiunile stabilite de părţi pentru întîrzierea în edificarea construcţiei sau în achitarea ratelor; crearea de către investitori, în perioada de formare şi acumulare a mijloacelor financiare, a unui organ de monitorizare a utilizării mijloacelor financiare ale investitorilor; interzicerea punerii în gaj a obiectului în construcţie fără acordul investitorilor | 2012 | Nu necesită resurse financiare pentru elaborarea proiectului | Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor | 1. Consultarea proiectului cu autorităţile administraţiei publice locale la nivel de concept 2. Consultarea proiectului cu organizaţiile ce prestează servicii fondului locativ 3. Adoptarea proiectului de lege de către Parlament | Efectuarea monitorizării implementării legii în scopul evitării efectelor neprevăzute | ||
2.4. Elaborarea şi promovarea proiectului de lege pentru instituirea Fondului de garantare a riscurilor şi elaborarea mecanismului de utilizare a acestuia | 2011 | Proiectul va fi finanţat din contul mijloacelor destinate finanţării sistemului de documente normative în construcţii. Costul va fi stabilit în cadrul licitaţiei | Ministerul Finanţelor, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Ministerul Economiei cu consultarea sectorului bancar şi autorităţilor administraţiei publice locale | 1. Formularea conceptului proiectului de lege, care va prevedea mecanisme de asigurare a riscurilor bancare pentru oferirea creditelor ipotecare la ratele dobînzii mici 2. Consultarea proiectului cu sectorul bancar şi experţii străini 3. Adoptarea proiectului de lege de către Parlament | Efectuarea monitorizării implementării legii în scopul evitării efectelor neprevăzute | ||
2.5. Elaborarea şi promovarea Regulilor privind efectuarea investiţiilor în dezvoltarea reţelelor inginereşti de către companiile prestatoare de servicii comunale şi necomunale | 2011 | Nu necesită resurse financiare pentru elaborarea proiectului | Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Ministerul Mediului, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Ministerul Economiei, autorităţile administraţiei publice locale, partenerii sociali | 1. Formularea conceptului proiectului de lege cu privire la completarea Legii nr.721-XIII din 2 februarie 1996 cu o anexă privind Regulile menţionate, care vor conţine principiile de efectuare a investiţiilor în dezvoltarea reţelelor inginereşti în cartierele noi ale localităţilor 2. Adoptarea proiectului de lege de către Parlament | Prezentarea la Guvern a raportului privind dezvoltarea reţelelor şi reducerea costului de construcţie a obiectivelor noi construite | ||
2.6. Aplicarea instrumentelor de susţinere financiară a construcţiei blocurilor locative cu un grad de pregătire tehnică de cel puţin 70% | 2012 | Ministerul Finanţelor, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor | Instrumentele financiare aplicate | Monitorizarea procesului investiţional în construcţii | |||
2.7. Elaborarea şi promovarea Regulamentului cu privire la certificarea profesională a întreprinderilor din sectorul construcţiilor şi a Registrului unic al companiilor certificate | 2011 | Nu necesită resurse financiare pentru elaborarea proiectelor | Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Federaţia Patronală “CONDRU-MAT” | 1. Formularea conceptului documentului, prin care se va stabili un “Rating de performanţă” al companiilor de construcţii, în care vor fi evaluaţi anumiţi indicatori ai activităţii companiilor (perioada de existenţă, numărul de angajaţi, numărul proiectelor finalizate/ nefinalizate, indicatorii financiari, distincţii pentru calitatea lucrărilor etc.). Întocmirea Registrului unic al companiilor certificate 2. Adoptarea Regulamentului prin proiectul de lege cu privire la completarea Legii nr.721-XIII din 2 februarie 1996 | Prezentarea la Guvern a raportului privind monitorizarea eficienţei regulilor propuse, care vor contribui la îmbunătăţirea calităţii lucrărilor de construcţie şi securizarea investiţiilor efectuate în construcţia obiectivelor | ||
2.8. Operarea modificărilor în Codul contravenţional, conform cărora neexecutarea de către persoanele juridice a obligaţiei de înregistrare a contractelor privind investiţiile în construcţii la oficiile teritoriale cadastrale va fi sancţionată cu amendă de la 300 la 500 de unităţi convenţionale, aplicată persoanelor juridice cu privarea de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de la 3 luni de zile la un an | 2011 | Nu necesită resurse financiare | Centrul pentru Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Dezvoltări Regionale şi Construcţiilor | Iniţiativă legislativă implementată | Efectuarea monitorizării implementării amendamentelor | ||
3. | Relansarea activităţii în sectorul construcţiilor de locuinţe | 3.1. Continuarea construcţiei de locuinţe pentru păturile socialmente vulnerabile în regim de chirie, precum şi de locuinţe pentru tineri prin oferirea creditelor ipotecare, inclusiv finalizarea unor blocuri locative “în dificultate” prin atragerea unor surse externe | 2011 | Conform programelor adoptate prin legea bugetului de stat pe anul respectiv | Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, în colaborare cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei şi alte instituţii financiare internaţionale | 1. Monitorizarea stabilizării activităţii întreprinderilor din sectorul construcţiilor 2. Facilitarea încadrării absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt în cîmpul muncii în localităţile rurale şi urbane 3. Asigurarea cu locuinţe a persoanelor nevoiaşe 4. Blocuri locative finalizate | Prezentarea la Guvern a raportului privind numărul de specialişti tineri pentru care s-au procurat şi s-au construit case de locuit şi apartamente în localităţi rurale şi urbane, numărul de persoane care au fost asigurate cu locuinţe în chirie |
3.2. Stabilirea unei proceduri raţionale şi simple de schimbare a destinaţiei terenurilor în scopul construcţiei blocurilor locative şi altor tipuri de locuinţe | 2011 | Nu necesită resurse financiare la etapa de elaborare şi adoptare a noului Cod funciar | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru | Desfăşurarea construcţiei caselor de locuit şi altor obiecte în scopul relansării activităţii sectorului construcţiilor şi altor sectoare pentru care se construiesc obiective | Monitorizarea îndeplinirii acţiunii în scopul dezvoltării procesului investiţional în ţară | ||
3.3. Implementarea principiilor parteneriatului public-privat în construcţia caselor de locuit | Permanent | Mijloacele financiare bugetare de diferite niveluri de buget şi mijloacele financiare ale partenerilor din sectorul privat, conform programelor aprobate de buget | Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Cancelaria de Stat, autorităţile administraţiei publice locale | Proiecte investiţionale realizate | Monitorizarea îndeplinirii acţiunii în scopul dezvoltării procesului investiţional în ţară | ||
3.4. Asigurarea ţinerii permanente la control a efectuării lucrărilor şi a folosirii materialelor la construcţia tuturor blocurilor locative aflate în faza de construire | Permanent | Nu necesită resurse financiare | Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Inspecţia de Stat în Construcţii | Numărul de controale efectuate | Monitorizarea îndeplinirii acţiunii | ||
4. | Crearea şi implementarea mecanismului de creditare a construcţiei de locuinţe | 4.1. Crearea unui mecanism de acordare a creditelor ipotecare persoanelor fizice pentru o perioadă de 20-25 ani, cu rata dobînzilor de 6-8%, prin elaborarea unui program directivat spre construcţia sau procurarea primei locuinţe de către cetăţenii ţării | 2011 | Nu necesită resurse financiare pentru elaborarea documentelor propuse | Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei, Cancelaria de Stat, Asociaţia Băncilor din Moldova, în colaborare cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei şi alte instituţii financiare internaţionale | 1. Formularea conceptului de program, care va include crearea şi implementarea mecanismului de acordare a creditelor preferenţiale unor categorii de populaţie cu venituri medii, precum şi de acordare a încrederii lor în obţinerea creditelor pentru construcţia, reparaţia sau procurarea locuinţelor, ceea ce va avea un impact benefic asupra stabilizării activităţii întreprinderilor din sectorul construcţiilor şi îndeplinirii obligaţiunilor asumate faţă de creditori şi investitori, persoane fizice 2. Adoptarea Programului de către Guvern | Prezentarea la Guvern a raportului privind implementarea prevederilor Programului de construcţie sau procurare a primei locuinţe de către cetăţenii ţării |
4.2. Crearea mecanismului de compensare a diferenţei dintre rata dobînzii la creditele ipotecare acordate persoanelor fizice şi costul resurselor destinate acestor credite pînă la adoptarea Legii cu privire la Fondul de garantare a riscurilor | 2011 | Nu necesită resurse financiare pentru elaborarea documentului propus. La determinarea mecanismului – conform resurselor prevăzute în bugetele de diferite niveluri | Ministerul Finanţelor, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor, Ministerul Economiei, Cancelaria de Stat, Asociaţia Băncilor din Moldova | 1. Formularea conceptului mecanismului, care va permite băncilor comerciale să acorde credite fără a suporta pierderi din start. În scopul creării unui mecanism real privind acordarea creditelor preferenţiale păturilor socialmente vulnerabile şi conform practicii aplicabile în unele ţări ale CSI, este necesar de a prevedea asistenţa statului la procurarea locuinţei accesibile în volum de 30% din valoare 2. Adoptarea documentului prin hotărîre de Guvern sau modificarea unor legi | Prezentarea la Guvern a raportului privind eficienţa mecanismului propus şi rezultatele implementării acestuia |
