H O T Ă R Î R E
cu privire la Consiliul Economic pe lîngă Prim-ministru
nr. 631 din 22.08.2011
Monitorul Oficial nr.139-145/701 din 26.08.2011
* * *
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se creează, în calitate de organ consultativ, Consiliul Economic pe lîngă Prim-ministru.
2. Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic pe lîngă Prim-ministru, conform anexei nr.1.
3. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.2.
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
Chişinău, 22 august 2011. | |
Nr.631. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.631 din 22 august 2011
REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic
pe lîngă Prim-ministru
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Consiliul Economic (în continuare – Consiliu) este instituit pe lîngă Prim-ministru în calitate de organ consultativ şi:
1) are misiunea de a facilita dialogul dintre reprezentanţii comunităţii de afaceri şi formatorii de politici în vederea dezvoltării unui climat socioeconomic favorabil şi a unui mediu de afaceri nondiscriminatoriu, transparent şi favorabil investiţiilor;
2) în scopul susţinerii şi coordonării procesului de implementare a Acordului de Facilitare a Comerţului, îndeplineşte atribuţiile Comitetului Naţional de Facilitare a Comerţului;
3) exercită atribuţiile Consiliului consultativ pentru întreprinderile mici şi mijlocii.
[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.416 din 21.08.2019, în vigoare 23.08.2019]
[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.26 din 25.01.2017, în vigoare 03.02.2017]
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1004 din 28.12.2012, în vigoare 04.01.2013]
2. Consiliul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia, în special cu art.23 pct.2 din anexa la Protocolul de amendare a Acordului de la Marrakech privind constituirea Organizaţiei Mondiale a Comerţului, aprobat prin Legea nr.129/2016, art.10 din Legea nr.179/2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii şi prezentul Regulament.
[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.416 din 21.08.2019, în vigoare 23.08.2019]
II. FUNCŢIILE DE BAZĂ ŞI ATRIBUŢIILE CONSILIULUI
3. Pentru realizarea misiunii ce-i revine, Consiliul exercită următoarele funcţii de bază:
a) oferirea de expertiză Guvernului din partea mediului de afaceri în elaborarea politicilor publice din domeniile economic, bugetar-fiscal, al comerţului etc.;
b) monitorizarea şi evaluarea impactului implementării politicilor publice vizate;
c) contribuirea sectorului privat la procesul de elaborare a deciziilor publice din domeniile economic, bugetar-fiscal, al comerţului etc.;
d) asigurarea unui mecanism de coordonare şi consultare a activităţilor ce au ca scop facilitarea comerţului extern şi de realizare a Acordului de Facilitare a Comerţului (obiectiv de facilitare);
e) promovarea măsurilor necesare în vederea implementării Acordului de Facilitare a Comerţului (obiectiv de reglementare);
f) examinarea şi promovarea proiectelor de investiţii necesare implementării Acordului de Facilitare a Comerţului (obiectiv de dezvoltare);
g) creşterea gradului de cunoaştere a mecanismului şi beneficiilor oferite odată cu implementarea măsurilor de facilitare a comerţului extern (obiectiv de promovare);
h) acordarea suportului la negocierile privind facilitarea comerţului extern în format bilateral, la nivel regional sau mondial (obiectiv de negociere);
i) identificarea problemelor-cheie, preocupărilor şi necesităţilor întreprinderilor mici şi mijlocii din Republica Moldova;
j) prezentarea către Ministerul Economiei şi Infrastructurii a opiniei comunităţii de afaceri privind problemele şi interesele întreprinderilor mici şi mijlocii;
k) dezbaterea şi înaintarea propunerilor de îmbunătăţire a cadrului normativ cu impact asupra înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii;
l) formularea recomandărilor privind elaborarea, modificarea şi implementarea programelor şi politicilor de susţinere a dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii în concordanţă cu cerinţele pieţei unice şi necesităţile creşterii calităţii produselor, conform standardelor europene;
m) acordarea asistenţei în promovarea politicilor de susţinere a dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii;
n) sensibilizarea publicului şi a părţilor interesate privind problemele întreprinderilor mici şi mijlocii;
o) întreprinderea măsurilor de conlucrare cu societatea civilă, cu sectorul privat, cu mass-media în problemele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii;
p) monitorizarea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii la finanţe şi valorificarea de către instituţiile competente a recomandărilor elaborate de Consiliu.
[Pct.3 completat prin Hot.Guv. nr.416 din 21.08.2019, în vigoare 23.08.2019]
[Pct.3 completat prin Hot.Guv. nr.26 din 25.01.2017, în vigoare 03.02.2017]
4. Consiliul are următoarele atribuţii:
a) examinează toate solicitările din partea Prim-ministrului, prezentîndu-i comentariile şi recomandările respective;
b) contribuie la elaborarea viziunii Guvernului asupra unor procese de reformă;
c) iniţiază propuneri asupra politicilor de dezvoltare economică, prezintă recomandări pe marginea programelor de investiţii publice, elaborate de ministere şi de alte autorităţi ale administraţiei publice;
d) iniţiază propuneri privind perfecţionarea politicilor monetar-creditare, bugetar-fiscale, de comerţ exterior şi interior, de sprijinire a sectorului real al economiei, de dezvoltare a infrastructurii, de ameliorare a situaţiei pe piaţa muncii, de dezvoltare umană şi protecţie socială etc.;
e) examinează şi propune soluţii pentru problemele economice şi sociale stringente ale statului.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1004 din 28.12.2012, în vigoare 04.01.2013]
III. COMPONENŢA, ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA CONSILIULUI
5. Membrii Consiliului sînt numiţi de Prim-ministru din rîndurile reprezentanţilor mediului de afaceri, asociaţiilor de business, comunităţii ştiinţifice, organizaţiilor internaţionale active în domeniul reformelor mediului de afaceri şi a instituţiilor statului. Componenţa Consiliului este aprobată prin decizia Prim-ministrului, ulterior confirmării disponibilităţii persoanelor invitate de către Prim-ministru.
Componenţa Consiliului ca organ consultativ, în calitatea sa de Comitet Naţional de Facilitare a Comerţului şi de Consiliu consultativ pentru întreprinderile mici şi mijlocii, poate fi desemnată de către Prim-ministru prin decizii separate.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.416 din 21.08.2019, în vigoare 23.08.2019]
[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.1004 din 28.12.2012, în vigoare 04.01.2013]
6. Calitatea de membru al Consiliului este benevolă şi presupune o înaltă responsabilitate civică.
1) Calitatea de membru încetează în următoarele cazuri:
a) retragerea benevolă;
b) desfiinţarea organizaţiei în care activează;
c) la propunerea Prim-ministrului.
2) În cazurile enunţate mai sus, secretariatul va informa Prim-ministrul, care va decide, în funcţie de necesitate, demararea procedurii de selectare a noilor membri în decurs de 30 de zile.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.1004 din 28.12.2012, în vigoare 04.01.2013]
7. Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale şi pentru realizarea mai eficientă a activităţilor, în cadrul Consiliului pot fi create grupuri de lucru tematice permanente sau temporare (ad-hoc).
Fiecare grup permanent va avea un coordonator – membru al grupului de lucru respectiv, ales de membrii grupului de lucru cu majoritatea simplă a voturilor. Coordonatorul conduce şi organizează activitatea grupului.
Pentru exercitarea funcţiilor Consiliului consultativ pentru întreprinderile mici şi mijlocii, se va crea un grup de lucru permanent, condus de ministrul economiei şi infrastructurii.
[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.416 din 21.08.2019, în vigoare 23.08.2019]
8. Conducerea Consiliului o reprezintă Prim-ministrul – preşedinte al Consiliului şi ministrul economiei şi infrastructurii – vicepreşedinte al Consiliului. Preşedintele, la necesitate, va delega competenţele respective vicepreşedintelui Consiliului.
[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.416 din 21.08.2019, în vigoare 23.08.2019]
[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.1004 din 28.12.2012, în vigoare 04.01.2013]
81. Secretariatul Consiliului este constituit din experţi independenţi şi se subordonează conducerii Consiliului.
[Pct.81 introdus prin Hot.Guv. nr.416 din 21.08.2019, în vigoare 23.08.2019]
9. Secretariatul Consiliului raportează conducerii Consiliului şi are următoarele atribuţii:
a) acordă susţinere Consiliului în analiza unor situaţii particulare ce ţin de mediul de afaceri din ţară, cu scopul luării de către Consiliu a unor decizii documentate şi bine argumentate;
b) formulează şi prezintă propuneri şi recomandări privind măsurile ţintite spre ameliorarea mediului de afaceri şi atragerea investiţiilor străine directe;
c) prezintă concluzii şi recomandări conducerii Consiliului şi membrilor Consiliului;
d) asistă instituţiile statului în elaborarea actelor normative ce ţin de procesele de reformă discutate în Consiliu;
e) monitorizează procesul de implementare a deciziilor şi de evaluare a rezultatelor;
f) organizează şedinţele Consiliului, stabileşte ordinea de zi a şedinţelor, comunică cu membrii Consiliului în acest scop;
g) comunică permanent cu mass-media, dar şi direct cu mediul de afaceri, cu asociaţii de specialitate, cu societatea civilă referitor la activitatea Consiliului Economic;
h) asigură lucrările de secretariat în cadrul grupului de lucru specializat – Consiliul consultativ pentru întreprinderile mici şi mijlocii.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.416 din 21.08.2019, în vigoare 23.08.2019]
[Pct.9 în redacţia Hot.Guv. nr.1004 din 28.12.2012, în vigoare 04.01.2013]
10. Consiliul se întruneşte cel puţin trimestrial, la iniţiativa conducerii Consiliului.
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.416 din 21.08.2019, în vigoare 23.08.2019]
[Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.1004 din 28.12.2012, în vigoare 04.01.2013]
11. Proiectul ordinii de zi a şedinţei Consiliului este adus la cunoştinţa membrilor Consiliului de către secretariat cu cel puţin o zi înainte de desfăşurarea acesteia.
[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.1004 din 28.12.2012, în vigoare 04.01.2013]
12. În funcţie de agenda şedinţelor Consiliului, conducerea Consiliului, la propunerea secretariatului, poate invita şi alţi membri, în afară de cei confirmaţi permanenţi.
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.416 din 21.08.2019, în vigoare 23.08.2019]
[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.1004 din 28.12.2012, în vigoare 04.01.2013]
13. Lucrările Consiliului se consemnează într-un proces-verbal, care include: data, ora şi locul şedinţei, prezenţa membrilor Consiliului şi a altor participanţi la şedinţă, ordinea de zi, conţinutul dezbaterilor şi deciziile adoptate.
[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.1004 din 28.12.2012, în vigoare 04.01.2013]
14. Procesul-verbal este semnat de conducerea Consiliului şi este expediat membrilor Consiliului.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.416 din 21.08.2019, în vigoare 23.08.2019]
[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.1004 din 28.12.2012, în vigoare 04.01.2013]
15. Informaţia despre activitatea Consiliului, deciziile, procesele-verbale şi ordinea de zi ale şedinţelor sînt publicate pe pagina web a Guvernului.
[Pct.15 în redacţia Hot.Guv. nr.1004 din 28.12.2012, în vigoare 04.01.2013]
[Pct.16-20 abrogate prin Hot.Guv. nr.1004 din 28.12.2012, în vigoare 04.01.2013]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.631 din 22 august 2011
LISTA
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr.628 din 12 iulie 2001 “Despre instituirea Consiliului Economic pe lîngă Prim-ministrul Republicii Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.78-80, art.653).
2. Punctul 5 din anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.890 din 28 august 2001 “Cu privire la modificarea, completarea şi abrogarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.108-109, art.944).
3. Hotărîrea Guvernului nr.270 din 17 martie 2004 “Despre aprobarea Componenţei nominale a Consiliului Economic pe lîngă Prim-ministru” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.50-52, art.402).
4. Punctul 15 din anexa la Hotărîrea Guvernului nr.1360 din 8 decembrie 2004 “Cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.233-236, art.1558).
5. Hotărîrea Guvernului nr.1148 din 5 octombrie 2006 “Cu privire la aprobarea modificărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.270 din 17 martie 2004” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.164-167, art.1242).
