H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Programului naţional privind securitatea transfuzională
şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016
nr. 134 din 27.02.2012
Monitorul Oficial nr.46-47/175 din 07.03.2012
* * *
În temeiul art.3 punctul 9) din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.131-133, art.1018), cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în scopul asigurării cerinţelor de siguranţă şi biosecuritate a produselor sanguine, dezvoltării continue a donării voluntare de sînge şi componente sanguine, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Programul naţional privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016, conform anexei nr.1;
Planul de acţiuni privind implementarea Programului naţional privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016, conform anexei nr.2.
2. Se recomandă consiliilor municipale Chişinău şi Bălţi, administraţiei unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri) şi consiliilor raionale:
să elaboreze şi să aprobe programe teritoriale privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016;
să creeze comisii teritoriale pentru securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine.
3. Se stabileşte că finanţarea Programului naţional privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016 se va efectua din contul şi în limitele mijloacelor bugetului public naţional, precum şi din contribuţiile organizaţiilor internaţionale, din donaţii şi granturi.
4. Ministerul Sănătăţii:
va monitoriza executarea prezentei hotărîri;
va informa Guvernul anual, pînă la 1 aprilie, despre măsurile întreprinse.
5. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Sănătăţii.
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul economiei | Valeriu Lazăr |
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor | |
externe şi integrării europene | Iurie Leancă |
Ministrul sănătăţii | Andrei Usatîi |
Ministrul finanţelor | Veaceslav Negruţa |
Ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor | Pavel Filip |
Ministrul afacerilor interne | Alexei Roibu |
Ministrul apărării | Vitalie Marinuţa |
Ministrul educaţiei | Mihail Şleahtiţchi |
Ministrul tineretului şi sportului | Ion Cebanu |
Chişinău, 27 februarie 2012. | |
Nr.134. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.134 din 27 februarie 2012
PROGRAMUL NAŢIONAL
privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării
cu produse sanguine pentru anii 2012-2016
Secţiunea 1
Analiza situaţiei
1. Serviciul de sînge este o ramură prioritară a medicinei moderne contribuind prin activitatea sa la diminuarea substanţială a mortalităţii şi invalidizării populaţiei. Majoritatea ţărilor din lume consideră sîngele donat un patrimoniu naţional. În societatea contemporană, conform statisticii Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, transfuzia de sînge şi componentele sanguine sînt indicate, pe parcursul vieţii, fiecărei a treia persoane. În orice moment sîngele poate deveni necesar nouă sau apropiaţilor noştri. Salvarea vieţilor a milioane de oameni se datorează celor care rămîn necunoscuţi – donatorii de sînge, care au oferit, din toată inima, sîngele lor fără a pretinde vreo recompensă.
2. Actualmente, Serviciul de sînge în Republica Moldova include două centre specializate – Centrul Naţional de Transfuzie a Sîngelui şi Centrul Regional de Transfuzie a Sîngelui Bălţi, 19 secţii şi 49 de cabinete, care reprezintă un domeniu important în securitatea ţării.
În perioada 2002-2006, în cadrul Programului naţional de dezvoltare a Serviciului de sînge, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1050 din 4 octombrie 2001, şi în perioada 2007 pînă în prezent, în cadrul Programului naţional privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine, au fost programate resurse financiare din proiecte, granturi şi alocaţii bugetare, asigurîndu-se îmbunătăţirea bazei tehnico-materiale a Serviciului şi implementarea standardelor de calitate şi securitate a produselor sanguine la toate etapele tehnologice, prin perfecţionarea tehnologiilor de recoltare şi fracţionare a sîngelui de donator şi examinarea la infecţii hemotransmisibile, conform standardelor naţionale în vigoare, ajustate la normele de calitate recomandate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi la directivele Parlamentului European şi ale Consiliului Europei, după cum urmează:
Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2002/98/CE din 27 ianuarie 2003 “Privind stabilirea standardelor de calitate şi securitate pentru colectarea, testarea, prelucrarea, stocarea şi distribuirea sîngelui uman şi a componentelor sanguine şi de modificare a Directivei 2001/83/CE”;
Directiva Comisiei Europene 2005/61/CE din 30 septembrie 2005 “Privind punerea în aplicare a Directivei 2002/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele de trasabilitate şi notificarea reacţiilor adverse şi de accidente grave”;
Directiva Comisiei Europene 2005/62/CE din 30 septembrie 2005 “Privind punerea în aplicare a Directivei 2002/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele şi specificaţiile referitoare la sistemul de calitate pentru serviciile de transfuzie a sîngelui”;
Directiva Comisiei Europene 2004/33/CE din 22 martie 2004 “Privind punerea în aplicare a Directivei 2002/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte anumite cerinţe tehnice pentru sînge şi componentele sanguine”.
3. Pentru protejarea sănătăţii publice, asigurarea unui nivel echivalent de securitate şi calitate a componentelor sanguine şi autosuficienţei în sînge şi produse sanguine, Republica Moldova, similar ţărilor Uniunii Europene, a adoptat o parte din setul de acte normative ce reglementează cerinţele vizate de domeniu.
4. Procesarea, testarea, validarea produselor sanguine, inclusiv a celor biomedicale şi diagnostice se realizează centralizat în centrele de transfuzie a sîngelui. Centrul Naţional de Transfuzie a Sîngelui serveşte drept laborator pentru controlul calităţii produselor sanguine produse în unităţile subordonate Serviciului de sînge, precum şi pentru verificarea rezultatelor examinărilor de laborator la infecţiile hemotransmisibile efectuate de Centrul Regional de Transfuzie a Sîngelui Bălţi şi de Centrul de Transfuzie a Sîngelui din Tiraspol (la solicitarea acestuia).
5. La finele anului 2010 numărul total de donatori a fost de 61331 asociat cu 72486 de donări, ceea ce reprezintă o creştere de la 11,3 la 1000 de locuitori, în anul 2001, pînă la 20,3 la 1000 de locuitori, în anul 2010.
6. Sectorul de producere a produselor sanguine a atins standardele recomandate de OMS şi Directivele Europene şi acestea urmează a fi menţinute în continuare.
Spectrul preparatelor sanguine produse actualmente de centrele de transfuzie includ componentele şi preparatele biomedicale din sînge cu uitilizare terapeutică, 18 poziţii, conform nomenclatorului aprobat, şi 4 preparate sanguine diagnostice. În anul 2010, volumul de produse sanguine s-a majorat, în comparaţie cu anul 2007, cu pînă 30 la sută. Numărul de pacienţi care au beneficiat de asistenţă hemotransfuzională a sporit în anul 2010 cu 15 la sută, faţă de anul 2007. Zilnic se înregistrează circa 350 de hemotransfuzii, iar numărul acestora a sporit în anul 2010 cu 50,2 la sută, faţă de anul 2007.
7. Utilizarea terapeutică pe larg a produselor din sînge face necesară asigurarea calităţii şi securităţii sîngelui şi componentelor acestuia pentru a preveni riscurile asociate, reprezentat în special de bolile transmisibile. Republica Moldova poate fi calificată zonă cu endemicitate sporită în hepatite virale şi infecţia HIV/SIDA. Evoluţia acestor infecţii virale în ţara noastră se caracterizează prin extinderea ariei geografice de răspîndire, preponderent în zona rurală, creşterea numărului de persoane infectate pe cale heterosexuală, afectarea persoanelor de vîrstă tînără, fertilă, iar riscul de infectare pe parcursul vieţii este de 20-60 la sută pentru toate grupele de populaţie. Donatorii de sînge reprezintă populaţia generală, considerîndu-se sănătoşi şi necunoscînd dacă sînt purtători de viruşi.
8. Instituţiile medico-sanitare organizează asistenţa hemotransfuzională conform necesităţilor, aplicarea tratamentului hemotransfuzional fiind bazat pe dovezi, indicaţii clar definite şi stabilite prin standarde naţionale, în corespundere cu Ghidul european de utilizare eficientă a componentelor sanguine şi cu alte norme ce vizează domeniul.
9. În cadrul Centrului Naţional de Transfuzie a Sîngelui activează Secţia monitorizare, evaluare şi integrare în Serviciul de sînge, care asigură supravegherea abaterilor depistate în activitatea unităţilor serviciului, inclusiv din cadrul instituţiilor medico-sanitare, acordînd, în comun cu specialiştii din domeniu, consultaţii metodico-organizatorice privind respectarea tehnologiilor şi standardelor vizate domeniului.
Secţiunea a 2-a
Identificarea problemei
10. Deşi au fost depuse eforturi mari la capitolul asigurarea securităţii produselor sanguine, totuşi rata depistării în rîndul donatorilor de sînge a marcherilor de infecţii hemotransmisibile rămîne înaltă şi constituie 2174 de cazuri la 100 mii donatori pentru hepatita virală B, 1273 de cazuri pentru hepatita virală C, 96 de cazuri pentru infecţia cu HIV şi 1278 de cazuri pentru sifilis. Asigurarea detecţiei marcherilor virali la maladiile hemotransmisibile implică utilizarea tehnologiilor performante de testare a sîngelui donat, care includ obligatoriu produse diagnostice cu o sensibilitate şi specificitate înaltă.
11. Instituţiile medico-sanitare nu dispun de condiţii corespunzătoare de transport, stocare şi păstrare a produselor sanguine. Personalul medical care prescrie utilizarea produselor sanguine nu cunoaşte cerinţele actuale ale Ghidului european de utilizare raţională a produselor sanguine pentru asigurarea utilizării eficiente şi a calităţii tratamentului hemotransfuzional. Este importantă dotarea unităţilor medicale, a băncilor spitaliceşti cu echipamente specializate pentru stocarea produselor sanguine şi realizarea testărilor pretransfuzionale a pacienţilor, instruirea personalului implicat în asigurarea asistenţei hemotransfuzionale.
12. Promovarea donării de sînge pe parcursul ultimilor ani în republică a fost organizată neatingînd eficienţa scontată. Structura donărilor de sînge actualmente este prezentată preponderent de donatorii-rude (neremuneraţi), cota acestora constituind 71,75 la sută, donatorii voluntari – circa 28,25 la sută, iar cei sistematici – doar 10 la sută.
13. Este insuficientă asigurarea cu donatori sănătoşi şi voluntari. Asigurarea unui număr suficient de donatori voluntari şi sistematici poate fi atinsă numai în parteneriat cu alte organizaţii statale şi comunitare. Un program efectiv al donării de sînge include mobilizarea la nivel comunitar şi naţional, iar susţinerea din partea liderilor comunitari este vitală în atragerea donatorilor voluntari. Cercetările din întreaga lume demonstrează că donatorii voluntari sistematici neremuneraţi au probabilitatea cea mai mică de a avea infecţii transmisibile prin sînge. Ţările care se bazează pe donarea remunerată de obicei se confruntă cu donatori cu risc mai mare de a avea diverse maladii şi sînt nevoite să rebuteze cantităţi mari de sînge după depistarea, la etapa de testare, a unor infecţii.
14. Deşi volumul produselor sanguine s-a majorat cu pînă 30 la sută în anul 2010, în comparaţie cu anul 2007, iar numărul de pacienţi care au beneficiat de asistenţă hemotransfuzională a sporit în anul 2010 cu 15 la sută faţă de anul 2007, nu toate categoriile de pacienţi primesc în volum deplin asistenţă hemotransfuzională specializată. Bolnavii cu hemofilie, talasemie etc. sînt asiguraţi cu produse sanguine specializate doar 60 la sută din necesarul stabilit. Zilnic se înregistrează circa 350 de hemotransfuzii, iar numărul acestora a sporit în anul 2010 cu 50,2 la sută faţă de anul 2007, fiind în creştere continuă.
15. Măsurile realizate în perioada 2007-2011 au asigurat centrele de transfuzie a sîngelui şi parţial secţiile de transfuzie a sîngelui cu echipamente specializate şi materiale consumabile performante, contribuind esenţial la ridicarea exigenţelor faţă de calitatea şi securitatea produselor sanguine necesare sistemului de sănătate.
Totuşi, implementarea sistemului de calitate în activitatea secţiilor şi cabinetelor de transfuzie a sîngelui necesită a fi realizat complex, fapt invocat de deficienţe în implementarea managementului calităţii în instituţiile medico-sanitare în care îşi desfăşoară acestea activitatea.
16. Instituţiile medico-sanitare urmează să creeze baza tehnico-materială şi să asigure calitatea produselor sanguine prin condiţiile de transport, stocare, pregătire pentru hemotransfuzie, inclusiv transfuzia acestora, în corespundere cu cerinţele specifice domeniului. Factorul uman este un element de bază la asigurarea calităţii în activitatea serviciului, implicînd concomitent un număr mare de specialişti competenţi în domeniu (personal medical cu studii superioare şi medii, tehnicieni, ingineri etc.). Asigurarea unui număr suficient de personal, corespunzător motivat, necesită participarea continuă în programele de educaţie profesională. Dezvoltarea şi extinderea capacităţilor organizatorice şi profesionale ale acestuia urmează a fi realizate prin revizuirea politicilor naţionale de educaţie în domeniu, ajustîndu-le la rigorile celor internaţionale, inclusiv participarea la cursurile de instruire în domeniul interesat în instituţiile internaţionale. Dezvoltarea şi menţinerea sistemelor informaţionale vor eficientiza activităţile de monitorizare, raportare şi asigurare a unui management eficient al asistenţei hemotransfuzionale atît la nivel de instituţie, cît şi la nivel naţional.
17. Reieşind din cele menţionate, securitatea hemotransfuzională, autoasigurarea ţării cu produse sanguine şi asigurarea managementului organizatoric, al calităţii şi al celui financiar la acordarea asistenţei hemotransfuzionale în cadrul sistemului de ocrotire a sănătăţii rămîne în continuare un obiectiv strategic pentru Republica Moldova.
Secţiunea a 3-a
Scopul şi obiectivele specifice ale Programului
18. Scopul Programului naţional este asigurarea, pînă în anul 2016, în 100% din cazuri a cerinţelor de siguranţă şi biosecuritate a produselor sanguine.
19. Obiectivele specifice pînă în anul 2016 sînt:
1) consolidarea capacităţii instituţionale de implementare a cerinţelor legislaţiei Uniunii Europene în asigurarea asistenţei hemotransfuzionale, care va duce la ajustarea actelor normative naţionale la rigorile aquis-ului comunitar specific domeniului, cu implementare în raport de 90 la sută:
a) elaborarea, aprobarea şi implementarea reglementărilor naţionale în activitatea unităţilor Serviciului de sînge şi instituţiilor medico-sanitare utilizatoare de produse sanguine la rigorile aquis-ului comunitar specific domeniului;
b) reglementarea responsabilităţilor în asigurarea atribuţiilor structurilor abilitate de evaluarea şi monitorizarea sistemului hemotransfuzional la nivel naţional;
c) încheierea de acorduri bilaterale cu statele membre ale Uniunii Europene pentru importul/exportul de produse în vederea creşterii eficienţei sistemului;
d) atragerea de resurse financiare externe pentru realizarea Programului naţional prin elaborarea proiectelor de programe investiţionale (granturi) pentru perfecţionarea tehnologiilor de producere a produselor sanguine cu destinaţie terapeutică şi diagnostică, examinarea de laborator a sîngelui donatorilor şi a recipienţilor de produse sanguine etc.;
2) asigurarea calităţii, trasabilităţii şi hemovigilenţei în asistenţa hemotransfuzională pentru ca 95 la sută din activităţile unităţilor Serviciului de sînge să fie realizate în corespundere cu documentele sistemului de management al calităţii ce reglementează domeniul vizat:
a) asigurarea instruirii specialiştilor în aplicarea normelor de siguranţă şi securitate a produselor sanguine, care include: instruirea personalului medical care prescrie utilizarea produselor sanguine în baza cerinţelor actuale ale Ghidului european de utilizare raţională a produselor sanguine, pentru asigurarea utilizării eficiente şi a calităţii tratamentului hemotransfuzional; instruirea responsabililor de sistemul de hemovigilenţă; instruirea personalului medical implicat în controlul şi raportarea incidentelor adverse; instruirea personalului medical în aplicarea metodelor de control al calităţii, în conformitate cu nivelul noilor tehnologii implementate; instruirea personalului pentru implementarea procedurilor de protecţie a datelor şi asigurarea confidenţialităţii lor la nivelul utilizatorilor sistemului din cadrul unităţilor ce acordă asistenţă hemotransfuzională;
b) actualizarea Sistemului Informaţional Automatizat Serviciul de sînge prin: integrarea informaţiilor privind decizia medicală pentru hemotransfuzie şi hemovigilenţă în dosarul electronic al pacientului, elaborarea şi implementarea aplicaţiei de raportare a hemovigilenţei;
c) asigurarea biosecurităţii produselor sanguine, care include: ajustarea algoritmului de examinare de laborator a sîngelui/componentelor sanguine în depistarea marcherilor infecţiilor hemotransmisibile la prevederile cerinţelor internaţionale vizate de domeniu şi actualizarea informaţiilor epidemiologice privind profilul imunologic şi de analiză a morbidităţii la populaţia generală, privind statutul epidemiologic al bolilor transmisibile prin sînge;
d) consolidarea, asigurarea şi întreţinerea bazei tehnico-materiale a unităţilor subordonate Serviciului de sînge responsabil de producerea şi utilizarea produselor sanguine, prin: înzestrarea cu tehnologii moderne şi dotarea cu mijloace tehnice, echipamente medicale, consumabile, reagenţi, teste, reactive, conform necesităţilor tehnologice şi programului de producere a produselor sanguine, inclusiv menţinerea rezervelor materiale de stat şi a sistemului ocrotirii sănătăţii; dotarea cu mijloace tehnice, echipamente medicale şi asigurarea cu materiale consumabile, reagenţi, reactive, conform necesităţilor tehnologice de asigurare a securităţii hemotransfuzionale în cadrul instituţiilor medico-sanitare utilizatoare de produse sanguine;
e) optimizarea asistenţei hemotransfuzionale în cadrul sistemului de ocrotire a sănătăţii, care prevede: realizarea asistenţei hemotransfuzionale conform actelor normative naţionale în domeniu, principiului argumentării bazate pe dovezi; monitorizarea şi evaluarea unităţilor Serviciului de sînge producătoare de produse sanguine de către organizaţiile naţionale şi internaţionale abilitate;
f) utilizarea clinică raţională a produselor sanguine în scopul eficientizării procesului de asigurare adecvată a asistenţei hemotransfuzionale;
3) asigurarea autoaprovizionării ţării cu sînge şi produse sanguine astfel ca toate hemotransfuziile să fie asigurate cu produse sanguine şi realizate conform argumentărilor bazate pe standardele naţionale:
a) asigurarea cu sînge/componente sanguine, inclusiv materie primă pentru producerea preparatelor biomedicale şi diagnostice sanguine, în corespundere cu necesităţile programului de producere a preparatelor sanguine cu destinaţie terapeutică şi de diagnostic;
b) revizuirea şi menţinerea rezervelor de produse sanguine curente pentru necesităţile sistemului de ocrotire a sănătăţii, inclusiv a rezervelor materiale de stat;
c) actualizarea anuală a necesităţilor de produse sanguine cu destinaţie terapeutică şi diagnostică, conform nomenclatorului aprobat;
d) reglementarea procesului de asigurare cu produse sanguine oferit de centrele de transfuzie a sîngelui instituţiilor care folosesc astfel de produse;
e) asigurarea, de către centrele de transfuzie a sîngelui, a serviciilor specializate (consultative, de tratament, de laborator, de instruire etc.) instituţiilor medico-sanitare;
4) dezvoltarea continuă a donărilor voluntare de sînge/componente sanguine care vor asigura creşterea numărului anual cu 5 la sută a donatorilor voluntari şi neremuneraţi:
a) organizarea campaniilor de informare, promovare şi participare a populaţiei la donarea de sînge voluntară şi neremunerată;
b) asigurarea accesului on-line al populaţiei la informaţiile publice privind donarea de sînge, inclusiv a programărilor la donarea de sînge/componente sanguine;
c) organizarea şi asigurarea programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremunerată în instituţiile de învăţămînt preşcolar şi mediu (gimnazial şi liceal);
d) organizarea (promovarea, recrutarea şi menţinerea) programului donărilor voluntare de sînge în parteneriat cu autorităţile publice locale din cadrul teritoriilor administrative;
e) asigurarea unui parteneriat durabil cu instituţiile de învăţămînt şi organizaţiile de tineret în promovarea, recrutarea şi participarea la donarea de sînge voluntară a tinerilor;
f) fortificarea activităţilor de promovare şi participare la donarea de sînge voluntară a reprezentanţilor forţelor de asigurare a ordinii publice şi de apărare;
g) identificarea de resurse financiare şi materiale (naţionale şi externe) pentru extinderea şi valorificarea pachetului de garanţii sociale destinat donatorilor de sînge/componente sanguine voluntari, neremuneraţi şi sistematici.
Secţiunea a 4-a
Etapele şi termenele de implementare
20. Programul naţional privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016 (în continuare – Programul naţional) reprezintă un document de politici, cu abordare intersectorială, etapele şi termenele de implementare fiind stabilite în Planul de acţiuni.
Secţiunea a 5-a
Responsabilii pentru implementarea Programului naţional
21. Responsabili pentru implementarea Programului naţional sînt ministerele de resort în parteneriat cu agenţiile Uniunii Europene, organizaţiile neguvernamentale naţionale şi internaţionale, autorităţile administraţiei publice locale, mass-media, conform Planului de acţiuni aprobat.
Secţiunea a 6-a
Estimarea generală a costurilor
22. Finanţarea Programului naţional se va efectua în limita mijloacelor financiare aprobate anual în aceste scopuri în bugetul public naţional, precum şi din contribuţiile organizaţiilor internaţionale, din donaţii şi granturi.
23. Costurile estimative ce ţin de realizarea Programului naţional sînt specificate în anexa nr.1 la prezentul Program.
Secţiunea a 7-a
Rezultatele scontate
24. Actele normative naţionale vor fi ajustate la rigorile aquis-ului comunitar specific domeniului şi implementate în raport de 90 la sută.
25. 95 la sută din activităţile unităţilor subordonate Serviciului de sînge vor fi realizate în corespundere cu documentele sistemului de management al calităţii ce reglementează domeniul respectiv.
26. Toate hemotransfuziile vor fi asigurate cu produse sanguine conform standardelor naţionale în domeniu.
27. Numărul anual de donatori voluntari şi neremuneraţi va creşte cu 5 la sută.
Secţiunea a 8-a
Indicatorii de progres şi performanţă
28. Indicatorii Programului naţional (indicatori de produs, de proces, de rezultat şi de impact) vor fi raportaţi anual. Principiul de bază pentru crearea indicatorilor-cheie va fi concentrarea pe “măsurarea progresului” privind obiectivele, rezultatele şi componentele Programului naţional. Indicatorii de progres şi performanţă sînt menţionaţi în anexa nr.2 la prezentul Program naţional.
Secţiunea a 9-a
Monitorizarea şi evaluarea Programului naţional
29. Coordonarea activităţilor de monitorizare şi evaluare a rezultatelor Programului naţional va fi efectuată de către Ministerul Sănătăţii, prin intermediul Comitetului responsabil de evaluarea şi monitorizarea Programului naţional.
30. Indicatorii Programului naţional, specificaţi în anexa nr.2, vor fi evaluaţi şi raportaţi anual, precum şi la finele Programului (la 5 ani de la iniţiere) de către specialiştii de profil, cu prezentarea rapoartelor finale Ministerului Sănătăţii şi, respectiv, Centrului Naţional de Transfuzie a Sîngelui şi plasarea ulterioară a acestora pe site-ul web al instituţiilor nominalizate.
Anexa nr.1
la Programul naţional privind securitatea
transfuzională şi autoasigurarea ţării cu
produse sanguine pentru anii 2012-2016
BUGETUL
Programului naţional privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea
ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016
(mii lei)
Nr. crt. | Acţiunea | 2012 | 2013 | 2014 | ||||||||||||
total | inclusiv: | total | inclusiv: | total | inclusiv: | |||||||||||
bugetul de stat | fondu- rile asigu- rării obli- ga- torii de asis- tenţă medi- cală | donaţii, granturi, orga- nizaţii inter- naţio- nale şi negu- verna- mentale | re- surse nea- cope- rite | bugetul de stat | fondu- rile asigu- rării obli- ga- torii de asis- tenţă medi- cală | donaţii, granturi, orga- nizaţii inter- naţio- nale şi negu- verna- mentale | re- surse nea- cope- rite | bugetul de stat | fondu- rile asigu- rării obli- ga- torii de asis- tenţă medi- cală | donaţii, granturi, orga- nizaţii inter- naţio- nale şi negu- verna- mentale | re- surse nea- cope- rite | |||||
1. | Asigurarea instruirii specialiştilor privind normele de siguranţă şi securitate a produselor sanguine | 2423,6 | 382,5 | 1272,0 | 269,1 | 500,0 | 2492,1 | 389,2 | 1322,8 | 280,1 | 500,0 | 352,4 | 23,0 | 229,4 | 100,0 | - |
2. | Actualizarea Sistemului Informaţional Automatizat Serviciul de sînge | 1178,9 | - | - | 1178,9 | 1179,0 | 589,5 | - | - | 589,5 | 0,0 | - | - | - | - | |
3. | Asigurarea biosecurităţii produselor sanguine | 2625,0 | - | - | 2625,0 | 2625,0 | 1312,5 | - | - | 1312,5 | 2500,0 | 2500,0 | - | - | - | |
4. | Consolidarea, asigurarea şi întreţinerea bazei tehnico-materiale a unităţilor din cadrul Serviciului de sînge | 71814,9 | 36663,2 | 20281,4 | 10454,5 | 4415,8 | 57728,7 | 35714,2 | 5012,3 | 10872,7 | 6129,5 | 60806,9 | 36213,9 | 5407,3 | 10370,4 | 8815,3 |
5. | Creşterea informării şi participării populaţiei la donarea de sînge/componente sanguine | 466,3 | - | - | 218,4 | 247,9 | 484,9 | - | - | 227,1 | 257,8 | 504,0 | 124,7 | - | 236,2 | 143,1 |
6. | Creşterea numărului de donatori voluntari de sînge/componente sanguine | 4334,7 | 2464,0 | 1870,7 | - | - | 4506,7 | 2560,7 | 1946,0 | - | - | 4682,7 | 2659,7 | 2023,0 | - | - |
Total | 82843,4 | 39509,7 | 23424,1 | 10942,0 | 8967,6 | 69016,4 | 40566,1 | 8281,1 | 11379,9 | 8789,3 | 68846,0 | 41521,3 | 7659,7 | 10706,6 | 8958,4 | |
(continuarea tabelului nr.1) | ||||||||||||||||
Nr. crt. | Acţiunea | 2015 | 2016 | 2012-2016 | ||||||||||||
total | inclusiv: | total | inclusiv: | total | inclusiv: | |||||||||||
bugetul de stat | fondu- rile asigu- rării obli- ga- torii de asis- tenţă medi- cală | donaţii, granturi, orga- nizaţii inter- naţio- nale şi negu- verna- mentale | re- surse nea- cope- rite | bugetul de stat | fondu- rile asigu- rării obli- ga- torii de asis- tenţă medi- cală | donaţii, granturi, orga- nizaţii inter- naţio- nale şi negu- verna- mentale | re- surse nea- cope- rite | bugetul de stat | fondu- rile asigu- rării obli- ga- torii de asis- tenţă medi- cală | donaţii, granturi, orga- nizaţii inter- naţio- nale şi negu- verna- mentale | re- surse nea- cope- rite | |||||
1. | Asigurarea instruirii specialiştilor privind normele de siguranţă şi securitate a produselor sanguine | 366,2 | 23,8 | 238,4 | 104,0 | - | 380,9 | 24,8 | 248,0 | 108,1 | - | 6015,2 | 843,3 | 3310,6 | 861,3 | 1000,0 |
2. | Actualizarea Sistemului Informaţional Automatizat Serviciul de sînge | 0,0 | - | - | - | - | 0,0 | - | - | - | - | 2357,9 | 589,5 | - | - | 1768,4 |
3. | Asigurarea biosecurităţii produselor sanguine | 2500,0 | 2500,0 | - | - | - | 2500,0 | 2500,0 | - | - | - | 12750,0 | 8812,5 | - | - | 3937,5 |
4. | Consolidarea, asigurarea şi întreţinerea bazei tehnico-materiale a unităţilor din cadrul Serviciului de sînge | 66206,5 | 46436,5 | 5837,6 | 11760,0 | 2172,4 | 68776,8 | 49294,2 | 6306,6 | 12230,3 | 945,7 | 325333,8 | 204322,0 | 42845,2 | 55687,9 | 22478,7 |
5. | Creşterea informării şi participării populaţiei la donarea de sînge/componente sanguine | 524,5 | 129,9 | - | 245,7 | 148,9 | 646,2 | 135,2 | - | 255,5 | 255,5 | 2625,9 | 389,8 | - | 1182,9 | 1053,2 |
6. | Creşterea numărului de donatori voluntari de sînge/componente sanguine | 4866,7 | 2763,2 | 2103,5 | - | - | 5058,7 | 2871,2 | 2187,5 | - | - | 23449,5 | 13318,8 | 10130,7 | - | - |
Total | 74463,9 | 51853,4 | 8179,5 | 12109,7 | 2321,3 | 77362,6 | 54825,4 | 8742,1 | 12593,9 | 1201,2 | 372532,3 | 228275,9 | 56286,5 | 57732,1 | 30237,8 | |
Notă: Sumele indicate pentru finanţare din contul mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală se atribuie instituţiilor medico-sanitare contractate de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină conform contractelor de prestare servicii medicale. |
Anexa nr.2
la Programul naţional privind securitatea
transfuzională şi autoasigurarea ţării cu
produse sanguine pentru anii 2012-2016
INDICATORII
de monitorizare şi evaluare a Programului naţional privind securitatea
transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine
pentru anii 2012-2016
Nr. crt. | Denumire indicator | Numărător | Numitor | Sursa de date | Instituţie responsabilă | Frecvenţa raportării | Rezultat scontat |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
| |||||||
1. | Implementarea actelor normative naţionale conforme cerinţelor aquis-ului comunitar european în activitatea unităţilor Serviciului de sînge şi a instituţiilor medico-sanitare utilizatoare de produse sanguine | Numărul de acte normative naţionale elaborate şi aprobate conform rigorilor aquis-ului comunitar european specific domeniului | Numărul de acte normative naţionale corespunzătoare rigorilor aquis-ului comunitar european specific domeniului implementate | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii | Anual | 90 la sută din actele normative naţionale ajustate la rigorile aquis-ului comunitar european şi implementate către anul 2016 |
2. | Realizarea transfuziilor în corespundere cu prevederile actelor normative în vigoare | Numărul de transfuzii realizate în corespundere cu algoritmul de examinare izoserologică a sîngelui recipientului, compatibilităţii pretransfuzionale şi protocolului naţional de asigurare a asistenţei hemotransfuzionale | Numărul total de transfuzii realizate | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii | Anual | Toate hemotransfuziile asigurate, către anul 2016, cu produse sanguine conform standardelor naţionale |
3. | Unităţi subordonate Serviciului de sînge care activează în corespundere cu documentele sistemului de calitate | Numărul de unităţi ale Serviciului de sînge care activează în corespundere cu documentele sistemului de calitate | Numărul total de unităţi ale Serviciului de sînge | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii | Anual | Realizarea activităţilor a 95 la sută din unităţile Serviciului de sînge către anul 2016, în corespundere cu documentele sistemului de management al calităţii |
4. | Ponderea donatorilor voluntari şi neremuneraţi de sînge/ componente sanguine | Numărul de donatori voluntari şi neremuneraţi de sînge/componente sanguine | Numărul total de donatori de sînge/ componente sanguine | Studii epidemiologice/ Statistica de rutină | Ministerul Sănătăţii | Anual | Creşterea cu 5 la sută a numărului anual de donatori voluntari şi neremuneraţi |
| |||||||
1. | Personal medical instruit în prescrierea şi utilizarea produselor sanguine conform cerinţelor actuale ale Ghidului european de utilizare raţională a produselor sanguine | Numărul de personal medical instruit în prescrierea şi utilizarea produselor sanguine conform cerinţelor actuale ale Ghidului european de utilizare raţională a produselor sanguine | Numărul total de personal medical implicat în utilizarea produselor sanguine | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii | Anual | 50 la sută din personalul medical implicat în utilizarea produselor sanguine, instruit către anul 2016 |
2. | Personal medical responsabil de sistemul de hemovigilenţă | Numărul de personal medical instruit în gestionarea sistemului de hemovigilenţă | Numărul total de personal medical implicat în sistemul de hemovigilenţă | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii | Anual | 50 la sută din personalul medical cu responsabilităţi în hemovigilenţă, asigurat către anul 2016 |
3. | Personal medical instruit în controlul şi raportarea incidentelor adverse | Numărul de personal medical instruit în gestionarea incidentelor adverse | Numărul total de personal medical implicat în controlul şi raportarea incidentelor adverse | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii | Anual | 50 la sută din personalul medical implicat în controlul şi raportarea incidentelor adverse, asigurat către anul 2016 |
4. | Personal medical instruit în aplicarea metodelor de control al calităţii în conformitate cu nivelul noilor tehnologii de producere a produselor sanguine | Numărul de personal medical instruit în aplicarea metodelor de control al calităţii în conformitate cu nivelul noilor tehnologii de producere a produselor sanguine | Numărul total de personal medical implicat în controlul calităţii la producerea produselor sanguine | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii | Anual | 50 la sută din personalul medical implicat în controlul calităţii la producerea produselor sanguine, asigurat către anul 2016 |
5. | Personal instruit în procedurile de protecţie a datelor şi de asigurare a confidenţialităţii la nivelul utilizatorilor sistemului automatizat | Numărul de personal instruit în procedurile de protecţie a datelor şi de asigurare a confidenţialităţii la nivelul utilizatorilor sistemului automatizat | Numărul total de personal implicat în asigurarea protecţiei datelor în cadrul asistenţei hemotransfuzionale | Statistica administrativă | Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal Ministerul Sănătăţii | Anual | 50 la sută din personalul implicat în asigurarea protecţiei datelor în cadrul asistenţei hemotransfuzionale, asigurat către anul 2016 |
| |||||||
1. | Mostre de sînge donate, testate după criteriile de calitate | Numărul de mostre de sînge donate, testate după criteriile de calitate | Numărul de mostre de sînge donate | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii | Anual | – |
2. | Prevalenţa HBV (hepatita virală B) în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine | Numărul de donatori cu HBV pozitiv confirmat/ înregistrat | Numărul de donatori testaţi la HBV | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii | Anual | – |
3. | Prevalenţa HCV (hepatita virală C) în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine | Numărul de donatori cu HCV pozitiv confirmat/înregistrat | Numărul de donatori testaţi la HCV | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii | Anual | – |
4. | Prevalenţa HIV (virusul imunodeficienţei umane) în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine | Numărul de donatori cu HIV pozitiv confirmat/ înregistrat | Numărul de donatori testaţi la HIV | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii | Anual | – |
5. | Prevalenţa HTLV (virus limfotrop) în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine | Numărul de donatori cu HTLV pozitiv confirmat/înregistrat | Numărul de donatori testaţi la HTLV | Studii epidemiologice Statistica de rutină | Ministerul Sănătăţii | Conform perioadei de realizare a studiului | – |
6. | Prevalenţa CMV (citomegalovirusului) în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine | Numărul de donatori cu CMV pozitiv confirmat/înregistrat | Numărul de donatori testaţi la CMV | Studii epidemiologice Statistica de rutină | Ministerul Sănătăţii | Conform perioadei de realizare a studiului | – |
7. | Prevalenţa sifilisului în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine | Numărul de donatori cu sifilis pozitiv confirmat/înregistrat | Numărul de donatori testaţi la sifilis | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii | Anual | – |
8. | Prevalenţa altor marcheri ai infecţiilor hemotransmisibile în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine | Numărul de donatori cu alţi marcheri ai infecţiilor hemotransmisibile pozitiv confirmate/ înregistrate | Numărul de donatori testaţi la alţi marcheri ai infecţiilor hemotransmisibile | Studii epidemiologice Statistica de rutină | Ministerul Sănătăţii | Conform perioadei de realizare a studiului | – |
9. | Ponderea donatorilor voluntari în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine recrutaţi de autorităţile publice locale | Numărul de donatori voluntari şi neremuneraţi, recrutaţi de autorităţile publice locale | Numărul total de donatori voluntari şi neremuneraţi | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii, autorităţile publice locale | Anual | – |
10. | Ponderea donatorilor voluntari în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine recrutaţi de instituţiile de învăţămînt şi organizaţiile de tineret | Numărul de donatori voluntari şi neremuneraţi, recrutaţi de instituţiile de învăţămînt şi organizaţiile de tineret | Numărul total de donatori voluntari şi neremuneraţi | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei, Ministerul Tineretului şi Sportului | Anual | – |
11. | Ponderea donatorilor voluntari în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine, recrutaţi de autorităţile forţelor de asigurare a ordinii publice şi de apărare | Numărul donatorilor voluntari şi neremuneraţi, recrutaţi de autorităţile forţelor de asigurare a ordinii publice şi de apărare | Numărul total de donatori voluntari şi neremuneraţi | Statistica administrativă | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Apărării, Ministerul de Interne | Anual | – |
12. | Instituţii de învăţămînt preuniversitare şi universitare care au profesori instruiţi în organizarea programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremunerată | Numărul instituţiilor de învăţămînt preşcolar şi mediu care au profesori instruiţi în organizarea programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremunerată | Numărul instituţiilor de învăţămînt preşcolar şi mediu din eşantion | Studiu în instituţiile de învăţămînt preşcolar şi mediu | Ministerul Educaţiei | Anual, din momentul implementării | – |
13. | Elevi acoperiţi cu subiecte în cadrul programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremunerată | Numărul elevilor acoperiţi cu subiecte în cadrul programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremunerată | Numărul elevilor intervievaţi | Studiu în instituţiile de învăţămînt preşcolar şi mediu | Ministerul Educaţiei | Anual, din momentul implementării | – |
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.134 din 27 februarie 2012
PLANUL
de acţiuni privind implementarea Programului naţional privind
securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse
sanguine pentru anii 2012-2016
Denumirea obiectivului/ acţiunii/ subacţiunii | Termene de realizare | Autoritatea responsabilă | Indicatorii de monitorizare | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Obiectivul I: Consolidarea capacităţii instituţionale de implementare a cerinţelor legislaţiei Uniunii Europene în asigurarea asistenţei hemotransfuzionale | 1. Elaborarea, aprobarea şi implementarea reglementărilor naţionale în activitatea unităţilor Serviciului de sînge şi instituţiilor medico-sanitare utilizatoare de produse sanguine la rigorile aquis-ului comunitar specific domeniului; | 2012-2016, permanent | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale | 1. Acte naţionale elaborate, aprobate şi implementate; 2. Acte normative naţionale conforme cerinţelor aquis-ului comunitar european, implementate în activitatea unităţilor Serviciului de sînge şi a instituţiilor medico-sanitare utilizatoare de produse sanguine, % 3. Responsabilităţi reglementate prin ordin şi asigurate de structurile nominalizate, repartizate 4. Număr de acorduri bilaterale încheiate; 5. Număr de proiecte cu finanţare externă elaborate |
2. Reglementarea responsabilităţilor în asigurarea atribuţiilor structurilor abilitate de evaluarea şi monitorizarea sistemului hemotransfuzional la nivel naţional; | 2012 | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale | ||
3. Încheierea de acorduri bilaterale cu statele membre ale Uniunii Europene pentru importul/ exportul de produse în vederea creşterii eficienţei sistemului; | începînd cu 2014 | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale | ||
4. Atragerea de resurse financiare externe prin elaborarea proiectelor de programe investiţionale (granturi) pentru perfecţionarea tehnologiilor de producere a produselor sanguine cu destinaţie terapeutică şi diagnostică, examinare de laborator a sîngelui donatorilor şi recipienţilor de produse sanguine etc. | 2012-2016, permanent | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale | ||
Obiectivul II: Asigurarea calităţii, trasabilităţii şi hemovigilenţei în asistenţa hemotransfuzională | 5. Asigurarea instruirii specialiştilor în aplicarea normelor de siguranţă şi securitate a produselor sanguine, respectiv: | 1. Număr de personal medical instruit; 2. Număr de sesiuni de instruire organizate; 3. 50 la sută din personalul medical implicat în realizarea activităţii, asigurat | ||
1) în prescrierea utilizării produselor sanguine în corespundere cu cerinţele actuale ale Ghidului european de utilizare raţională a produselor sanguine pentru asigurarea utilizării eficiente şi a calităţii tratamentului hemotransfuzional; | 2012-2013 | Ministerul Sănătăţii | ||
2) în asigurarea şi monitorizarea sistemului de hemovigilenţă; | 2012-2013 | Ministerul Sănătăţii | ||
3) în controlul şi raportarea incidentelor adverse; | 2012-2013 | Ministerul Sănătăţii | ||
4) în aplicarea metodelor de control al calităţii în conformitate cu nivelul noilor tehnologii de producere a produselor sanguine implementate; | 2012-2016, permanent | Ministerul Sănătăţii | ||
5) în implementarea procedurilor de protecţie a datelor şi asigurarea confidenţialităţii la nivelul utilizatorilor sistemului din cadrul unităţilor ce acordă asistenţă hemotransfuzională | 2012 | Ministerul Sănătăţii | ||
6. Actualizarea Sistemului Informaţional Automatizat Serviciul de sînge: | 1. Interfaţa pentru asigurarea integrării informaţiei, inclusiv în dosarul electronic al pacientului, creată şi aplicată; 2. Aplicaţia de raportare a hemovigilenţei, elaborată şi implementată | |||
1) integrarea informaţiilor privind decizia medicală pentru hemotransfuzie şi hemovigilenţă în dosarul electronic al pacientului; | 2012-2014 | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | ||
2) elaborarea şi implementarea aplicaţiei de raportare a hemovigilenţei | 2012-2013 | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor | ||
7. Asigurarea biosecurităţii produselor sanguine: | 1. Examinarea sîngelui/ componentelor sanguine donate prin metodologii performante de detectare a marcherilor infecţiilor hemotransmisibile, realizată 2. Mostre de sînge donate, testate după criteriile de calitate, % 3. Prevalenţa marcherilor de infecţii hemotransmisibile, conform tipului determinat, în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine; 4. Numărul de studii epidemiologice ale profilului imunologic şi de analize ale morbidităţii realizate; 5. Prevalenţa marcherilor de infecţii hemotransmisibile HTLV şi CMV în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine | |||
1) ajustarea algoritmului examinării de laborator a sîngelui/ componentelor sanguine donate în depistarea marcherilor infecţiilor hemotransmisibile la prevederile cerinţelor internaţionale vizate de domeniu; | 2012 | Ministerul Sănătăţii | ||
2) actualizarea informaţiilor epidemiologice privind profilul imunologic şi de analiză a morbidităţii la populaţia generală, privind statutul epidemiologic al bolilor transmisibile prin sînge provocate de virusul limfotrop (HTLV) şi de citomegalovirus (CMV) | 2012-2013 | Ministerul Sănătăţii | ||
8. Consolidarea, asigurarea şi întreţinerea bazei tehnico-materiale a unităţilor Serviciului de sînge responsabile de producerea şi utilizarea produselor sanguine: | 1. Centrele şi secţiile de transfuzie a sîngelui asigurate cu tehnologii moderne, echipamente, consumabile destinate procesului de producere a componentelor, preparatelor biomedicale şi diagnostice sanguine, % 2. Resurse financiare pentru întreţinerea şi perfecţionarea capacităţii serviciului de producere a produselor sanguine, inclusiv pentru consumabile, teste şi reagenţi, realizate; 3. Secţiile şi cabinetele de transfuzie a sîngelui asigurate cu tehnologii moderne, echipamente, consumabile destinate procesului de transport, depozitare, realizare a compatibilităţii transfuzionale, %; 4. Resurse financiare pentru întreţinerea şi perfecţionarea capacităţii serviciului de hemotransfuzie, inclusiv pentru consumabile şi reagenţi, în cadrul instituţiilor medico-sanitare, realizate | |||
1) asigurarea cu tehnologii moderne şi dotarea cu mijloace tehnice, echipamente medicale, consumabile, reagenţi, teste, reactive conform necesităţilor tehnologiilor şi programului de producere a produselor sanguine, inclusiv menţinerea rezervelor materiale de stat şi a sistemului de ocrotire a sănătăţii; | 2012-2016, permanent | Ministerul Sănătăţii în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale | ||
2) dotarea cu mijloace tehnice, echipamente medicale şi asigurarea cu consumabile, reagenţi, reactive conform necesităţilor tehnologiilor de asigurare a securităţii hemotransfuzionale în cadrul instituţiilor medico-sanitare utilizatoare de produse sanguine | 2011-2013 | Ministerul Sănătăţii în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale | ||
9. Optimizarea asistenţei hemotransfuzionale în cadrul sistemului de ocrotire a sănătăţii: | 1. Numărul de transfuzii realizate în corespundere cu algoritmul de examinare izoserologică a sîngelui recipientului, compatibilităţii pretransfuzionale şi protocolului naţional de asigurare a asistenţei hemotransfuzionale; 2. Transfuzii realizate în corespundere cu prevederile actelor normative în vigoare, % 3. Unităţi ale Serviciului de sînge ce realizează activităţile în corespundere cu documentele sistemului de calitate, % | |||
realizarea asistenţei hemotransfuzionale în corespundere cu actele normative naţionale în domeniu, conform principiului argumentării bazate pe dovezi | 2012-2016, permanent | Ministerul Sănătăţii | ||
Obiectivul III: Asigurarea autoaprovizionării ţării cu sînge şi produse sanguine | 10. Creşterea capacităţii de asigurare a autosuficienţei cu sînge şi produse sanguine: | 2012-2016, permanent | Ministerul Sănătăţii | 1. Programul de producere a preparatelor sanguine cu destinaţie terapeutică şi diagnostică, anual realizat; 2. Rezerve de produse sanguine, prezente în stoc; 3. Necesităţi de produse sanguine, actualizate anual; 4. Contracte cu instituţiile medico-sanitare indiferent de forma juridică de organizare, anual încheiate; 5. Contractarea şi prestarea serviciilor specializate instituţiilor medico-sanitare indiferent de forma juridică de organizare |
1) asigurarea cu sînge şi componente sanguine, inclusiv materie primă pentru producerea preparatelor biomedicale şi diagnostice sanguine, în corespundere cu necesităţile programului de producere a preparatelor sanguine cu utilizare terapeutică şi diagnostică; | ||||
2) revizuirea şi menţinerea rezervelor de produse sanguine curente pentru necesităţile sistemului de ocrotire a sănătăţii, inclusiv a rezervelor materiale de stat; | ||||
3) actualizarea anuală a necesităţilor de produse sanguine cu utilizare terapeutică şi diagnostică, conform nomenclatorului aprobat; | ||||
4) reglementarea procesului de asigurare cu produse sanguine oferit de centrele de transfuzie a sîngelui instituţiilor utilizatoare de produse sanguine; | ||||
5) asigurarea de către centrele de transfuzie a sîngelui a serviciilor specializate (consultative, medicale, de laborator, de instruire etc.) instituţiilor medico-sanitare | ||||
Obiectivul IV: Dezvoltarea continuă a donării voluntare de sînge/componente sanguine | 11. Creşterea informării şi participării populaţiei la donarea de sînge/ componente sanguine: | 2012-2016, permanent | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Educaţiei, în parteneriat cu Centrul de Guvernare Electronică, instituţiile mass-media indiferent de forma juridică de organizare şi autorităţile administraţiei publice locale | 1. Numărul de campanii de informare realizate, inclusiv celebrarea Zilei mondiale a Donatorului de sînge; 2. Prevalenţa donatorilor voluntari şi neremuneraţi de sînge/ componente sanguine; 3. Acces prin aplicaţia WEB la informaţii publice privind donarea de sînge, asigurat; 4. Programarea pentru donarea de sînge/ componente sanguine, asigurată prin aplicaţia WEB; 5. Curricula programului educaţional elaborată în anul 2012 şi implementată în instituţiile de învăţămînt, începînd cu anul de studii 2012-2013, ca disciplină facultativă în cadrul programului educaţional de promovare a modului sănătos de viaţă şi din anul de studii 2016-2017 inclus în disciplina biologie în planul-cadru pentru organizarea procesului educaţional obligatoriu; 6. Instituţii de învăţămînt preuniversitar şi universitar care au profesori instruiţi în organizarea programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremunerată, % 7. Elevi acoperiţi cu subiecte în cadrul programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremunerată, % |
1) organizarea campaniilor de informare, promovare şi participare a populaţiei la donarea de sînge voluntară şi neremunerată; | ||||
2) crearea serviciilor electronice publice în vederea informării şi programării populaţiei în regim on-line la donarea de sînge/ componente sanguine; | ||||
3) organizarea şi asigurarea programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremunerată în instituţiile de învăţămînt preuniversitar şi universitar; | ||||
12. Creşterea numărului de donatori voluntari de sînge/ componente sanguine: | 2012-2016, permanent | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării, autorităţile administraţiei publice locale în parteneriat cu instituţiile mass-media indiferent de forma juridică de organizare | ||
1) organizarea (promovarea, recrutarea şi menţinerea) programului donărilor voluntare de sînge în parteneriat cu autorităţile publice locale din cadrul teritoriilor administrative; | ||||
2) asigurarea unui parteneriat durabil cu instituţiile de învăţămînt şi organizaţiile de tineret în promovarea, recrutarea şi participarea la donarea de sînge voluntară a tinerilor; | ||||
3) fortificarea activităţilor de promovare şi participare la donarea voluntară de sînge a reprezentanţilor forţelor de asigurare a ordinii publice şi de apărare; | ||||
4) identificarea de resurse financiare şi materiale (naţionale şi externe) pentru extinderea şi valorificarea pachetului de garanţii sociale destinate donatorilor de sînge/ componente sanguine voluntari, neremuneraţi şi sistematici |
