luni, 27 februarie 2012
134/27.02.2012 Hotărîre cu privire la aprobarea Programului naţional privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Programului naţional privind securitatea transfuzională

şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016

 

nr. 134  din  27.02.2012

 

Monitorul Oficial nr.46-47/175 din 07.03.2012

 

* * *

În temeiul art.3 punctul 9) din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.131-133, art.1018), cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în scopul asigurării cerinţelor de siguranţă şi biosecuritate a produselor sanguine, dezvoltării continue a donării voluntare de sînge şi componente sanguine, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Programul naţional privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016, conform anexei nr.1;

Planul de acţiuni privind implementarea Programului naţional privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016, conform anexei nr.2.

2. Se recomandă consiliilor municipale Chişinău şi Bălţi, administraţiei unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri) şi consiliilor raionale:

să elaboreze şi să aprobe programe teritoriale privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016;

să creeze comisii teritoriale pentru securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine.

3. Se stabileşte că finanţarea Programului naţional privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016 se va efectua din contul şi în limitele mijloacelor bugetului public naţional, precum şi din contribuţiile organizaţiilor internaţionale, din donaţii şi granturi.

4. Ministerul Sănătăţii:

va monitoriza executarea prezentei hotărîri;

va informa Guvernul anual, pînă la 1 aprilie, despre măsurile întreprinse.

5. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Sănătăţii.

 

PRIM-MINISTRUVladimir FILAT

Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul economieiValeriu Lazăr
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor
externe şi integrării europeneIurie Leancă
Ministrul sănătăţiiAndrei Usatîi
Ministrul finanţelorVeaceslav Negruţa
Ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilorPavel Filip
Ministrul afacerilor interneAlexei Roibu
Ministrul apărăriiVitalie Marinuţa
Ministrul educaţieiMihail Şleahtiţchi
Ministrul tineretului şi sportuluiIon Cebanu

Chişinău, 27 februarie 2012.
Nr.134.

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.134 din 27 februarie 2012

 

PROGRAMUL NAŢIONAL

privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării

cu produse sanguine pentru anii 2012-2016

 

Secţiunea 1

Analiza situaţiei

1. Serviciul de sînge este o ramură prioritară a medicinei moderne contribuind prin activitatea sa la diminuarea substanţială a mortalităţii şi invalidizării populaţiei. Majoritatea ţărilor din lume consideră sîngele donat un patrimoniu naţional. În societatea contemporană, conform statisticii Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, transfuzia de sînge şi componentele sanguine sînt indicate, pe parcursul vieţii, fiecărei a treia persoane. În orice moment sîngele poate deveni necesar nouă sau apropiaţilor noştri. Salvarea vieţilor a milioane de oameni se datorează celor care rămîn necunoscuţi – donatorii de sînge, care au oferit, din toată inima, sîngele lor fără a pretinde vreo recompensă.

2. Actualmente, Serviciul de sînge în Republica Moldova include două centre specializate – Centrul Naţional de Transfuzie a Sîngelui şi Centrul Regional de Transfuzie a Sîngelui Bălţi, 19 secţii şi 49 de cabinete, care reprezintă un domeniu important în securitatea ţării.

În perioada 2002-2006, în cadrul Programului naţional de dezvoltare a Serviciului de sînge, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1050 din 4 octombrie 2001, şi în perioada 2007 pînă în prezent, în cadrul Programului naţional privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine, au fost programate resurse financiare din proiecte, granturi şi alocaţii bugetare, asigurîndu-se îmbunătăţirea bazei tehnico-materiale a Serviciului şi implementarea standardelor de calitate şi securitate a produselor sanguine la toate etapele tehnologice, prin perfecţionarea tehnologiilor de recoltare şi fracţionare a sîngelui de donator şi examinarea la infecţii hemotransmisibile, conform standardelor naţionale în vigoare, ajustate la normele de calitate recomandate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi la directivele Parlamentului European şi ale Consiliului Europei, după cum urmează:

Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2002/98/CE din 27 ianuarie 2003 “Privind stabilirea standardelor de calitate şi securitate pentru colectarea, testarea, prelucrarea, stocarea şi distribuirea sîngelui uman şi a componentelor sanguine şi de modificare a Directivei 2001/83/CE”;

Directiva Comisiei Europene 2005/61/CE din 30 septembrie 2005 “Privind punerea în aplicare a Directivei 2002/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele de trasabilitate şi notificarea reacţiilor adverse şi de accidente grave”;

Directiva Comisiei Europene 2005/62/CE din 30 septembrie 2005 “Privind punerea în aplicare a Directivei 2002/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele şi specificaţiile referitoare la sistemul de calitate pentru serviciile de transfuzie a sîngelui”;

Directiva Comisiei Europene 2004/33/CE din 22 martie 2004 “Privind punerea în aplicare a Directivei 2002/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte anumite cerinţe tehnice pentru sînge şi componentele sanguine”.

3. Pentru protejarea sănătăţii publice, asigurarea unui nivel echivalent de securitate şi calitate a componentelor sanguine şi autosuficienţei în sînge şi produse sanguine, Republica Moldova, similar ţărilor Uniunii Europene, a adoptat o parte din setul de acte normative ce reglementează cerinţele vizate de domeniu.

4. Procesarea, testarea, validarea produselor sanguine, inclusiv a celor biomedicale şi diagnostice se realizează centralizat în centrele de transfuzie a sîngelui. Centrul Naţional de Transfuzie a Sîngelui serveşte drept laborator pentru controlul calităţii produselor sanguine produse în unităţile subordonate Serviciului de sînge, precum şi pentru verificarea rezultatelor examinărilor de laborator la infecţiile hemotransmisibile efectuate de Centrul Regional de Transfuzie a Sîngelui Bălţi şi de Centrul de Transfuzie a Sîngelui din Tiraspol (la solicitarea acestuia).

5. La finele anului 2010 numărul total de donatori a fost de 61331 asociat cu 72486 de donări, ceea ce reprezintă o creştere de la 11,3 la 1000 de locuitori, în anul 2001, pînă la 20,3 la 1000 de locuitori, în anul 2010.

6. Sectorul de producere a produselor sanguine a atins standardele recomandate de OMS şi Directivele Europene şi acestea urmează a fi menţinute în continuare.

Spectrul preparatelor sanguine produse actualmente de centrele de transfuzie includ componentele şi preparatele biomedicale din sînge cu uitilizare terapeutică, 18 poziţii, conform nomenclatorului aprobat, şi 4 preparate sanguine diagnostice. În anul 2010, volumul de produse sanguine s-a majorat, în comparaţie cu anul 2007, cu pînă 30 la sută. Numărul de pacienţi care au beneficiat de asistenţă hemotransfuzională a sporit în anul 2010 cu 15 la sută, faţă de anul 2007. Zilnic se înregistrează circa 350 de hemotransfuzii, iar numărul acestora a sporit în anul 2010 cu 50,2 la sută, faţă de anul 2007.

7. Utilizarea terapeutică pe larg a produselor din sînge face necesară asigurarea calităţii şi securităţii sîngelui şi componentelor acestuia pentru a preveni riscurile asociate, reprezentat în special de bolile transmisibile. Republica Moldova poate fi calificată zonă cu endemicitate sporită în hepatite virale şi infecţia HIV/SIDA. Evoluţia acestor infecţii virale în ţara noastră se caracterizează prin extinderea ariei geografice de răspîndire, preponderent în zona rurală, creşterea numărului de persoane infectate pe cale heterosexuală, afectarea persoanelor de vîrstă tînără, fertilă, iar riscul de infectare pe parcursul vieţii este de 20-60 la sută pentru toate grupele de populaţie. Donatorii de sînge reprezintă populaţia generală, considerîndu-se sănătoşi şi necunoscînd dacă sînt purtători de viruşi.

8. Instituţiile medico-sanitare organizează asistenţa hemotransfuzională conform necesităţilor, aplicarea tratamentului hemotransfuzional fiind bazat pe dovezi, indicaţii clar definite şi stabilite prin standarde naţionale, în corespundere cu Ghidul european de utilizare eficientă a componentelor sanguine şi cu alte norme ce vizează domeniul.

9. În cadrul Centrului Naţional de Transfuzie a Sîngelui activează Secţia monitorizare, evaluare şi integrare în Serviciul de sînge, care asigură supravegherea abaterilor depistate în activitatea unităţilor serviciului, inclusiv din cadrul instituţiilor medico-sanitare, acordînd, în comun cu specialiştii din domeniu, consultaţii metodico-organizatorice privind respectarea tehnologiilor şi standardelor vizate domeniului.

 

Secţiunea a 2-a

Identificarea problemei

10. Deşi au fost depuse eforturi mari la capitolul asigurarea securităţii produselor sanguine, totuşi rata depistării în rîndul donatorilor de sînge a marcherilor de infecţii hemotransmisibile rămîne înaltă şi constituie 2174 de cazuri la 100 mii donatori pentru hepatita virală B, 1273 de cazuri pentru hepatita virală C, 96 de cazuri pentru infecţia cu HIV şi 1278 de cazuri pentru sifilis. Asigurarea detecţiei marcherilor virali la maladiile hemotransmisibile implică utilizarea tehnologiilor performante de testare a sîngelui donat, care includ obligatoriu produse diagnostice cu o sensibilitate şi specificitate înaltă.

11. Instituţiile medico-sanitare nu dispun de condiţii corespunzătoare de transport, stocare şi păstrare a produselor sanguine. Personalul medical care prescrie utilizarea produselor sanguine nu cunoaşte cerinţele actuale ale Ghidului european de utilizare raţională a produselor sanguine pentru asigurarea utilizării eficiente şi a calităţii tratamentului hemotransfuzional. Este importantă dotarea unităţilor medicale, a băncilor spitaliceşti cu echipamente specializate pentru stocarea produselor sanguine şi realizarea testărilor pretransfuzionale a pacienţilor, instruirea personalului implicat în asigurarea asistenţei hemotransfuzionale.

12. Promovarea donării de sînge pe parcursul ultimilor ani în republică a fost organizată neatingînd eficienţa scontată. Structura donărilor de sînge actualmente este prezentată preponderent de donatorii-rude (neremuneraţi), cota acestora constituind 71,75 la sută, donatorii voluntari – circa 28,25 la sută, iar cei sistematici – doar 10 la sută.

13. Este insuficientă asigurarea cu donatori sănătoşi şi voluntari. Asigurarea unui număr suficient de donatori voluntari şi sistematici poate fi atinsă numai în parteneriat cu alte organizaţii statale şi comunitare. Un program efectiv al donării de sînge include mobilizarea la nivel comunitar şi naţional, iar susţinerea din partea liderilor comunitari este vitală în atragerea donatorilor voluntari. Cercetările din întreaga lume demonstrează că donatorii voluntari sistematici neremuneraţi au probabilitatea cea mai mică de a avea infecţii transmisibile prin sînge. Ţările care se bazează pe donarea remunerată de obicei se confruntă cu donatori cu risc mai mare de a avea diverse maladii şi sînt nevoite să rebuteze cantităţi mari de sînge după depistarea, la etapa de testare, a unor infecţii.

14. Deşi volumul produselor sanguine s-a majorat cu pînă 30 la sută în anul 2010, în comparaţie cu anul 2007, iar numărul de pacienţi care au beneficiat de asistenţă hemotransfuzională a sporit în anul 2010 cu 15 la sută faţă de anul 2007, nu toate categoriile de pacienţi primesc în volum deplin asistenţă hemotransfuzională specializată. Bolnavii cu hemofilie, talasemie etc. sînt asiguraţi cu produse sanguine specializate doar 60 la sută din necesarul stabilit. Zilnic se înregistrează circa 350 de hemotransfuzii, iar numărul acestora a sporit în anul 2010 cu 50,2 la sută faţă de anul 2007, fiind în creştere continuă.

15. Măsurile realizate în perioada 2007-2011 au asigurat centrele de transfuzie a sîngelui şi parţial secţiile de transfuzie a sîngelui cu echipamente specializate şi materiale consumabile performante, contribuind esenţial la ridicarea exigenţelor faţă de calitatea şi securitatea produselor sanguine necesare sistemului de sănătate.

Totuşi, implementarea sistemului de calitate în activitatea secţiilor şi cabinetelor de transfuzie a sîngelui necesită a fi realizat complex, fapt invocat de deficienţe în implementarea managementului calităţii în instituţiile medico-sanitare în care îşi desfăşoară acestea activitatea.

16. Instituţiile medico-sanitare urmează să creeze baza tehnico-materială şi să asigure calitatea produselor sanguine prin condiţiile de transport, stocare, pregătire pentru hemotransfuzie, inclusiv transfuzia acestora, în corespundere cu cerinţele specifice domeniului. Factorul uman este un element de bază la asigurarea calităţii în activitatea serviciului, implicînd concomitent un număr mare de specialişti competenţi în domeniu (personal medical cu studii superioare şi medii, tehnicieni, ingineri etc.). Asigurarea unui număr suficient de personal, corespunzător motivat, necesită participarea continuă în programele de educaţie profesională. Dezvoltarea şi extinderea capacităţilor organizatorice şi profesionale ale acestuia urmează a fi realizate prin revizuirea politicilor naţionale de educaţie în domeniu, ajustîndu-le la rigorile celor internaţionale, inclusiv participarea la cursurile de instruire în domeniul interesat în instituţiile internaţionale. Dezvoltarea şi menţinerea sistemelor informaţionale vor eficientiza activităţile de monitorizare, raportare şi asigurare a unui management eficient al asistenţei hemotransfuzionale atît la nivel de instituţie, cît şi la nivel naţional.

17. Reieşind din cele menţionate, securitatea hemotransfuzională, autoasigurarea ţării cu produse sanguine şi asigurarea managementului organizatoric, al calităţii şi al celui financiar la acordarea asistenţei hemotransfuzionale în cadrul sistemului de ocrotire a sănătăţii rămîne în continuare un obiectiv strategic pentru Republica Moldova.

 

Secţiunea a 3-a

Scopul şi obiectivele specifice ale Programului

18. Scopul Programului naţional este asigurarea, pînă în anul 2016, în 100% din cazuri a cerinţelor de siguranţă şi biosecuritate a produselor sanguine.

19. Obiectivele specifice pînă în anul 2016 sînt:

1) consolidarea capacităţii instituţionale de implementare a cerinţelor legislaţiei Uniunii Europene în asigurarea asistenţei hemotransfuzionale, care va duce la ajustarea actelor normative naţionale la rigorile aquis-ului comunitar specific domeniului, cu implementare în raport de 90 la sută:

a) elaborarea, aprobarea şi implementarea reglementărilor naţionale în activitatea unităţilor Serviciului de sînge şi instituţiilor medico-sanitare utilizatoare de produse sanguine la rigorile aquis-ului comunitar specific domeniului;

b) reglementarea responsabilităţilor în asigurarea atribuţiilor structurilor abilitate de evaluarea şi monitorizarea sistemului hemotransfuzional la nivel naţional;

c) încheierea de acorduri bilaterale cu statele membre ale Uniunii Europene pentru importul/exportul de produse în vederea creşterii eficienţei sistemului;

d) atragerea de resurse financiare externe pentru realizarea Programului naţional prin elaborarea proiectelor de programe investiţionale (granturi) pentru perfecţionarea tehnologiilor de producere a produselor sanguine cu destinaţie terapeutică şi diagnostică, examinarea de laborator a sîngelui donatorilor şi a recipienţilor de produse sanguine etc.;

2) asigurarea calităţii, trasabilităţii şi hemovigilenţei în asistenţa hemotransfuzională pentru ca 95 la sută din activităţile unităţilor Serviciului de sînge să fie realizate în corespundere cu documentele sistemului de management al calităţii ce reglementează domeniul vizat:

a) asigurarea instruirii specialiştilor în aplicarea normelor de siguranţă şi securitate a produselor sanguine, care include: instruirea personalului medical care prescrie utilizarea produselor sanguine în baza cerinţelor actuale ale Ghidului european de utilizare raţională a produselor sanguine, pentru asigurarea utilizării eficiente şi a calităţii tratamentului hemotransfuzional; instruirea responsabililor de sistemul de hemovigilenţă; instruirea personalului medical implicat în controlul şi raportarea incidentelor adverse; instruirea personalului medical în aplicarea metodelor de control al calităţii, în conformitate cu nivelul noilor tehnologii implementate; instruirea personalului pentru implementarea procedurilor de protecţie a datelor şi asigurarea confidenţialităţii lor la nivelul utilizatorilor sistemului din cadrul unităţilor ce acordă asistenţă hemotransfuzională;

b) actualizarea Sistemului Informaţional Automatizat Serviciul de sînge prin: integrarea informaţiilor privind decizia medicală pentru hemotransfuzie şi hemovigilenţă în dosarul electronic al pacientului, elaborarea şi implementarea aplicaţiei de raportare a hemovigilenţei;

c) asigurarea biosecurităţii produselor sanguine, care include: ajustarea algoritmului de examinare de laborator a sîngelui/componentelor sanguine în depistarea marcherilor infecţiilor hemotransmisibile la prevederile cerinţelor internaţionale vizate de domeniu şi actualizarea informaţiilor epidemiologice privind profilul imunologic şi de analiză a morbidităţii la populaţia generală, privind statutul epidemiologic al bolilor transmisibile prin sînge;

d) consolidarea, asigurarea şi întreţinerea bazei tehnico-materiale a unităţilor subordonate Serviciului de sînge responsabil de producerea şi utilizarea produselor sanguine, prin: înzestrarea cu tehnologii moderne şi dotarea cu mijloace tehnice, echipamente medicale, consumabile, reagenţi, teste, reactive, conform necesităţilor tehnologice şi programului de producere a produselor sanguine, inclusiv menţinerea rezervelor materiale de stat şi a sistemului ocrotirii sănătăţii; dotarea cu mijloace tehnice, echipamente medicale şi asigurarea cu materiale consumabile, reagenţi, reactive, conform necesităţilor tehnologice de asigurare a securităţii hemotransfuzionale în cadrul instituţiilor medico-sanitare utilizatoare de produse sanguine;

e) optimizarea asistenţei hemotransfuzionale în cadrul sistemului de ocrotire a sănătăţii, care prevede: realizarea asistenţei hemotransfuzionale conform actelor normative naţionale în domeniu, principiului argumentării bazate pe dovezi; monitorizarea şi evaluarea unităţilor Serviciului de sînge producătoare de produse sanguine de către organizaţiile naţionale şi internaţionale abilitate;

f) utilizarea clinică raţională a produselor sanguine în scopul eficientizării procesului de asigurare adecvată a asistenţei hemotransfuzionale;

3) asigurarea autoaprovizionării ţării cu sînge şi produse sanguine astfel ca toate hemotransfuziile să fie asigurate cu produse sanguine şi realizate conform argumentărilor bazate pe standardele naţionale:

a) asigurarea cu sînge/componente sanguine, inclusiv materie primă pentru producerea preparatelor biomedicale şi diagnostice sanguine, în corespundere cu necesităţile programului de producere a preparatelor sanguine cu destinaţie terapeutică şi de diagnostic;

b) revizuirea şi menţinerea rezervelor de produse sanguine curente pentru necesităţile sistemului de ocrotire a sănătăţii, inclusiv a rezervelor materiale de stat;

c) actualizarea anuală a necesităţilor de produse sanguine cu destinaţie terapeutică şi diagnostică, conform nomenclatorului aprobat;

d) reglementarea procesului de asigurare cu produse sanguine oferit de centrele de transfuzie a sîngelui instituţiilor care folosesc astfel de produse;

e) asigurarea, de către centrele de transfuzie a sîngelui, a serviciilor specializate (consultative, de tratament, de laborator, de instruire etc.) instituţiilor medico-sanitare;

4) dezvoltarea continuă a donărilor voluntare de sînge/componente sanguine care vor asigura creşterea numărului anual cu 5 la sută a donatorilor voluntari şi neremuneraţi:

a) organizarea campaniilor de informare, promovare şi participare a populaţiei la donarea de sînge voluntară şi neremunerată;

b) asigurarea accesului on-line al populaţiei la informaţiile publice privind donarea de sînge, inclusiv a programărilor la donarea de sînge/componente sanguine;

c) organizarea şi asigurarea programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremunerată în instituţiile de învăţămînt preşcolar şi mediu (gimnazial şi liceal);

d) organizarea (promovarea, recrutarea şi menţinerea) programului donărilor voluntare de sînge în parteneriat cu autorităţile publice locale din cadrul teritoriilor administrative;

e) asigurarea unui parteneriat durabil cu instituţiile de învăţămînt şi organizaţiile de tineret în promovarea, recrutarea şi participarea la donarea de sînge voluntară a tinerilor;

f) fortificarea activităţilor de promovare şi participare la donarea de sînge voluntară a reprezentanţilor forţelor de asigurare a ordinii publice şi de apărare;

g) identificarea de resurse financiare şi materiale (naţionale şi externe) pentru extinderea şi valorificarea pachetului de garanţii sociale destinat donatorilor de sînge/componente sanguine voluntari, neremuneraţi şi sistematici.

 

Secţiunea a 4-a

Etapele şi termenele de implementare

20. Programul naţional privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016 (în continuare – Programul naţional) reprezintă un document de politici, cu abordare intersectorială, etapele şi termenele de implementare fiind stabilite în Planul de acţiuni.

 

Secţiunea a 5-a

Responsabilii pentru implementarea Programului naţional

21. Responsabili pentru implementarea Programului naţional sînt ministerele de resort în parteneriat cu agenţiile Uniunii Europene, organizaţiile neguvernamentale naţionale şi internaţionale, autorităţile administraţiei publice locale, mass-media, conform Planului de acţiuni aprobat.

 

Secţiunea a 6-a

Estimarea generală a costurilor

22. Finanţarea Programului naţional se va efectua în limita mijloacelor financiare aprobate anual în aceste scopuri în bugetul public naţional, precum şi din contribuţiile organizaţiilor internaţionale, din donaţii şi granturi.

23. Costurile estimative ce ţin de realizarea Programului naţional sînt specificate în anexa nr.1 la prezentul Program.

 

Secţiunea a 7-a

Rezultatele scontate

24. Actele normative naţionale vor fi ajustate la rigorile aquis-ului comunitar specific domeniului şi implementate în raport de 90 la sută.

25. 95 la sută din activităţile unităţilor subordonate Serviciului de sînge vor fi realizate în corespundere cu documentele sistemului de management al calităţii ce reglementează domeniul respectiv.

26. Toate hemotransfuziile vor fi asigurate cu produse sanguine conform standardelor naţionale în domeniu.

27. Numărul anual de donatori voluntari şi neremuneraţi va creşte cu 5 la sută.

 

Secţiunea a 8-a

Indicatorii de progres şi performanţă

28. Indicatorii Programului naţional (indicatori de produs, de proces, de rezultat şi de impact) vor fi raportaţi anual. Principiul de bază pentru crearea indicatorilor-cheie va fi concentrarea pe “măsurarea progresului” privind obiectivele, rezultatele şi componentele Programului naţional. Indicatorii de progres şi performanţă sînt menţionaţi în anexa nr.2 la prezentul Program naţional.

 

Secţiunea a 9-a

Monitorizarea şi evaluarea Programului naţional

29. Coordonarea activităţilor de monitorizare şi evaluare a rezultatelor Programului naţional va fi efectuată de către Ministerul Sănătăţii, prin intermediul Comitetului responsabil de evaluarea şi monitorizarea Programului naţional.

30. Indicatorii Programului naţional, specificaţi în anexa nr.2, vor fi evaluaţi şi raportaţi anual, precum şi la finele Programului (la 5 ani de la iniţiere) de către specialiştii de profil, cu prezentarea rapoartelor finale Ministerului Sănătăţii şi, respectiv, Centrului Naţional de Transfuzie a Sîngelui şi plasarea ulterioară a acestora pe site-ul web al instituţiilor nominalizate.

 

 

Anexa nr.1

la Programul naţional privind securitatea

transfuzională şi autoasigurarea ţării cu

produse sanguine pentru anii 2012-2016

 

BUGETUL

Programului naţional privind securitatea transfuzională şi autoasigurarea

ţării cu produse sanguine pentru anii 2012-2016

 

(mii lei)

Nr.
crt.
Acţiunea201220132014
totalinclusiv:totalinclusiv:totalinclusiv:
bugetul
de stat
fondu-
rile
asigu-
rării
obli-
ga-
torii
de
asis-
tenţă
medi-
cală
donaţii,
granturi,
orga-
nizaţii
inter-
naţio-
nale şi
negu-
verna-
mentale
re-
surse
nea-
cope-
rite
bugetul
de stat
fondu-
rile
asigu-
rării
obli-
ga-
torii
de
asis-
tenţă
medi-
cală
donaţii,
granturi,
orga-
nizaţii
inter-
naţio-
nale şi
negu-
verna-
mentale
re-
surse
nea-
cope-
rite
bugetul
de stat
fondu-
rile
asigu-
rării
obli-
ga-
torii
de
asis-
tenţă
medi-
cală
donaţii,
granturi,
orga-
nizaţii
inter-
naţio-
nale şi
negu-
verna-
mentale
re-
surse
nea-
cope-
rite
1.Asigurarea instruirii specialiştilor privind normele de siguranţă şi securitate a produselor sanguine2423,6382,51272,0269,1500,02492,1389,21322,8280,1500,0352,423,0229,4100,0-
2.Actualizarea Sistemului Informaţional Automatizat Serviciul de sînge1178,9--1178,91179,0589,5--589,50,0----
3.Asigurarea biosecurităţii produselor sanguine2625,0--2625,02625,01312,5--1312,52500,02500,0---
4.Consolidarea, asigurarea şi întreţinerea bazei tehnico-materiale a unităţilor din cadrul Serviciului de sînge71814,936663,220281,410454,54415,857728,735714,25012,310872,76129,560806,936213,95407,310370,48815,3
5.Creşterea informării şi participării populaţiei la donarea de sînge/componente sanguine466,3--218,4247,9484,9--227,1257,8504,0124,7-236,2143,1
6.Creşterea numărului de donatori voluntari de sînge/componente sanguine4334,72464,01870,7--4506,72560,71946,0--4682,72659,72023,0--
Total 82843,439509,723424,110942,08967,669016,440566,18281,111379,98789,368846,041521,37659,710706,68958,4
 

(continuarea tabelului nr.1)

Nr.
crt.
Acţiunea201520162012-2016
totalinclusiv:totalinclusiv:totalinclusiv:
bugetul
de stat
fondu-
rile
asigu-
rării
obli-
ga-
torii
de
asis-
tenţă
medi-
cală
donaţii,
granturi,
orga-
nizaţii
inter-
naţio-
nale şi
negu-
verna-
mentale
re-
surse
nea-
cope-
rite
bugetul
de stat
fondu-
rile
asigu-
rării
obli-
ga-
torii
de
asis-
tenţă
medi-
cală
donaţii,
granturi,
orga-
nizaţii
inter-
naţio-
nale şi
negu-
verna-
mentale
re-
surse
nea-
cope-
rite
bugetul
de stat
fondu-
rile
asigu-
rării
obli-
ga-
torii
de
asis-
tenţă
medi-
cală
donaţii,
granturi,
orga-
nizaţii
inter-
naţio-
nale şi
negu-
verna-
mentale
re-
surse
nea-
cope-
rite
1.Asigurarea instruirii specialiştilor privind normele de siguranţă şi securitate a produselor sanguine366,223,8238,4104,0-380,924,8248,0108,1-6015,2843,33310,6861,31000,0
2.Actualizarea Sistemului Informaţional Automatizat Serviciul de sînge0,0----0,0----2357,9589,5--1768,4
3.Asigurarea biosecurităţii produselor sanguine2500,02500,0---2500,02500,0---12750,08812,5--3937,5
4.Consolidarea, asigurarea şi întreţinerea bazei tehnico-materiale a unităţilor din cadrul Serviciului de sînge66206,546436,55837,611760,02172,468776,849294,26306,612230,3945,7325333,8204322,042845,255687,922478,7
5.Creşterea informării şi participării populaţiei la donarea de sînge/componente sanguine524,5129,9-245,7148,9646,2135,2-255,5255,52625,9389,8-1182,91053,2
6.Creşterea numărului de donatori voluntari de sînge/componente sanguine4866,72763,22103,5--5058,72871,22187,5--23449,513318,810130,7--
Total 74463,951853,48179,512109,72321,377362,654825,48742,112593,91201,2372532,3228275,956286,557732,130237,8

 

Notă: Sumele indicate pentru finanţare din contul mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală se atribuie instituţiilor medico-sanitare contractate de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină conform contractelor de prestare servicii medicale.

 

 

Anexa nr.2

la Programul naţional privind securitatea

transfuzională şi autoasigurarea ţării cu

produse sanguine pentru anii 2012-2016

 

INDICATORII

de monitorizare şi evaluare a Programului naţional privind securitatea

transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse sanguine

pentru anii 2012-2016

 

Nr. crt.Denumire indicatorNumărătorNumitorSursa de dateInstituţie
responsabilă
Frecvenţa
raportării
Rezultat scontat
12345678


I. Indicatori de impact

1.Implementarea actelor normative naţionale conforme cerinţelor aquis-ului comunitar european în activitatea unităţilor Serviciului de sînge şi a instituţiilor medico-sanitare utilizatoare de produse sanguineNumărul de acte normative naţionale elaborate şi aprobate conform rigorilor aquis-ului comunitar european specific domeniuluiNumărul de acte normative naţionale corespunzătoare rigorilor aquis-ului comunitar european specific domeniului implementateStatistica administrativăMinisterul SănătăţiiAnual90 la sută din actele normative naţionale ajustate la rigorile aquis-ului comunitar european şi implementate către anul 2016
2.Realizarea transfuziilor în corespundere cu prevederile actelor normative în vigoareNumărul de transfuzii realizate în corespundere cu algoritmul de examinare izoserologică a sîngelui recipientului, compatibilităţii pretransfuzionale şi protocolului naţional de asigurare a asistenţei hemotransfuzionaleNumărul total de transfuzii realizateStatistica administrativăMinisterul SănătăţiiAnualToate hemotransfuziile asigurate, către anul 2016, cu produse sanguine conform standardelor naţionale
3.Unităţi subordonate Serviciului de sînge care activează în corespundere cu documentele sistemului de calitateNumărul de unităţi ale Serviciului de sînge care activează în corespundere cu documentele sistemului de calitateNumărul total de unităţi ale Serviciului de sîngeStatistica administrativăMinisterul SănătăţiiAnualRealizarea activităţilor a 95 la sută din unităţile Serviciului de sînge către anul 2016, în corespundere cu documentele sistemului de management al calităţii
4.Ponderea donatorilor voluntari şi neremuneraţi de sînge/ componente sanguineNumărul de donatori voluntari şi neremuneraţi de sînge/componente sanguineNumărul total de donatori de sînge/ componente sanguineStudii epidemiologice/ Statistica de rutinăMinisterul SănătăţiiAnualCreşterea cu 5 la sută a numărului anual de donatori voluntari şi neremuneraţi


II. Indicatori de rezultat

1.Personal medical instruit în prescrierea şi utilizarea produselor sanguine conform cerinţelor actuale ale Ghidului european de utilizare raţională a produselor sanguineNumărul de personal medical instruit în prescrierea şi utilizarea produselor sanguine conform cerinţelor actuale ale Ghidului european de utilizare raţională a produselor sanguineNumărul total de personal medical implicat în utilizarea produselor sanguineStatistica administrativăMinisterul SănătăţiiAnual50 la sută din personalul medical implicat în utilizarea produselor sanguine, instruit către anul 2016
2.Personal medical responsabil de sistemul de hemovigilenţăNumărul de personal medical instruit în gestionarea sistemului de hemovigilenţăNumărul total de personal medical implicat în sistemul de hemovigilenţăStatistica administrativăMinisterul SănătăţiiAnual50 la sută din personalul medical cu responsabilităţi în hemovigilenţă, asigurat către anul 2016
3.Personal medical instruit în controlul şi raportarea incidentelor adverseNumărul de personal medical instruit în gestionarea incidentelor adverseNumărul total de personal medical implicat în controlul şi raportarea incidentelor adverseStatistica administrativăMinisterul SănătăţiiAnual50 la sută din personalul medical implicat în controlul şi raportarea incidentelor adverse, asigurat către anul 2016
4.Personal medical instruit în aplicarea metodelor de control al calităţii în conformitate cu nivelul noilor tehnologii de producere a produselor sanguineNumărul de personal medical instruit în aplicarea metodelor de control al calităţii în conformitate cu nivelul noilor tehnologii de producere a produselor sanguineNumărul total de personal medical implicat în controlul calităţii la producerea produselor sanguineStatistica administrativăMinisterul SănătăţiiAnual50 la sută din personalul medical implicat în controlul calităţii la producerea produselor sanguine, asigurat către anul 2016
5.Personal instruit în procedurile de protecţie a datelor şi de asigurare a confidenţialităţii la nivelul utilizatorilor sistemului automatizatNumărul de personal instruit în procedurile de protecţie a datelor şi de asigurare a confidenţialităţii la nivelul utilizatorilor sistemului automatizatNumărul total de personal implicat în asigurarea protecţiei datelor în cadrul asistenţei hemotransfuzionaleStatistica administrativăCentrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal Ministerul SănătăţiiAnual50 la sută din personalul implicat în asigurarea protecţiei datelor în cadrul asistenţei hemotransfuzionale, asigurat către anul 2016


III. Indicatori de proces/produs

1.Mostre de sînge donate, testate după criteriile de calitateNumărul de mostre de sînge donate, testate după criteriile de calitateNumărul de mostre de sînge donateStatistica administrativăMinisterul SănătăţiiAnual
2.Prevalenţa HBV (hepatita virală B) în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguineNumărul de donatori cu HBV pozitiv confirmat/ înregistratNumărul de donatori testaţi la HBVStatistica administrativăMinisterul SănătăţiiAnual
3.Prevalenţa HCV (hepatita virală C) în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguineNumărul de donatori cu HCV pozitiv confirmat/înregistratNumărul de donatori testaţi la HCVStatistica administrativăMinisterul SănătăţiiAnual
4.Prevalenţa HIV (virusul imunodeficienţei umane) în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguineNumărul de donatori cu HIV pozitiv confirmat/ înregistratNumărul de donatori testaţi la HIVStatistica administrativăMinisterul SănătăţiiAnual
5.Prevalenţa HTLV (virus limfotrop) în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguineNumărul de donatori cu HTLV pozitiv confirmat/înregistratNumărul de donatori testaţi la HTLVStudii epidemiologice Statistica de rutinăMinisterul SănătăţiiConform perioadei de realizare a studiului
6.Prevalenţa CMV (citomegalovirusului) în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguineNumărul de donatori cu CMV pozitiv confirmat/înregistratNumărul de donatori testaţi la CMVStudii epidemiologice Statistica de rutinăMinisterul SănătăţiiConform perioadei de realizare a studiului
7.Prevalenţa sifilisului în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguineNumărul de donatori cu sifilis pozitiv confirmat/înregistratNumărul de donatori testaţi la sifilisStatistica administrativăMinisterul SănătăţiiAnual
8.Prevalenţa altor marcheri ai infecţiilor hemotransmisibile în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguineNumărul de donatori cu alţi marcheri ai infecţiilor hemotransmisibile pozitiv confirmate/ înregistrateNumărul de donatori testaţi la alţi marcheri ai infecţiilor hemotransmisibileStudii epidemiologice
Statistica de rutină
Ministerul SănătăţiiConform perioadei de realizare a studiului
9.Ponderea donatorilor voluntari în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine recrutaţi de autorităţile publice localeNumărul de donatori voluntari şi neremuneraţi, recrutaţi de autorităţile publice localeNumărul total de donatori voluntari şi neremuneraţiStatistica administrativăMinisterul Sănătăţii, autorităţile publice localeAnual
10.Ponderea donatorilor voluntari în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine recrutaţi de instituţiile de învăţămînt şi organizaţiile de tineretNumărul de donatori voluntari şi neremuneraţi, recrutaţi de instituţiile de învăţămînt şi organizaţiile de tineretNumărul total de donatori voluntari şi neremuneraţiStatistica administrativăMinisterul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei, Ministerul Tineretului şi SportuluiAnual
11.Ponderea donatorilor voluntari în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine, recrutaţi de autorităţile forţelor de asigurare a ordinii publice şi de apărareNumărul donatorilor voluntari şi neremuneraţi, recrutaţi de autorităţile forţelor de asigurare a ordinii publice şi de apărareNumărul total de donatori voluntari şi neremuneraţiStatistica administrativăMinisterul Sănătăţii, Ministerul Apărării, Ministerul de InterneAnual
12.Instituţii de învăţămînt preuniversitare şi universitare care au profesori instruiţi în organizarea programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremuneratăNumărul instituţiilor de învăţămînt preşcolar şi mediu care au profesori instruiţi în organizarea programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremuneratăNumărul instituţiilor de învăţămînt preşcolar şi mediu din eşantionStudiu în instituţiile de învăţămînt preşcolar şi mediuMinisterul EducaţieiAnual, din momentul implementării
13.Elevi acoperiţi cu subiecte în cadrul programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremuneratăNumărul elevilor acoperiţi cu subiecte în cadrul programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremuneratăNumărul elevilor intervievaţiStudiu în instituţiile de învăţămînt preşcolar şi mediuMinisterul EducaţieiAnual, din momentul implementării

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.134 din 27 februarie 2012

 

PLANUL

de acţiuni privind implementarea Programului naţional privind

securitatea transfuzională şi autoasigurarea ţării cu produse

sanguine pentru anii 2012-2016

 

Denumirea obiectivului/ acţiunii/ subacţiuniiTermene de realizareAutoritatea responsabilăIndicatorii de monitorizare
12345
Obiectivul I:
Consolidarea capacităţii instituţionale de implementare a cerinţelor legislaţiei Uniunii Europene în asigurarea asistenţei hemotransfuzionale
1. Elaborarea, aprobarea şi implementarea reglementărilor naţionale în activitatea unităţilor Serviciului de sînge şi instituţiilor medico-sanitare utilizatoare de produse sanguine la rigorile aquis-ului comunitar specific domeniului;2012-2016, permanentMinisterul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale1. Acte naţionale elaborate, aprobate şi implementate;
2. Acte normative naţionale conforme cerinţelor aquis-ului comunitar european, implementate în activitatea unităţilor Serviciului de sînge şi a instituţiilor medico-sanitare utilizatoare de produse sanguine, %
3. Responsabilităţi reglementate prin ordin şi asigurate de structurile nominalizate, repartizate
4. Număr de acorduri bilaterale încheiate;
5. Număr de proiecte cu finanţare externă elaborate
2. Reglementarea responsabilităţilor în asigurarea atribuţiilor structurilor abilitate de evaluarea şi monitorizarea sistemului hemotransfuzional la nivel naţional;2012Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale
3. Încheierea de acorduri bilaterale cu statele membre ale Uniunii Europene pentru importul/ exportul de produse în vederea creşterii eficienţei sistemului;începînd cu 2014Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale
4. Atragerea de resurse financiare externe prin elaborarea proiectelor de programe investiţionale (granturi) pentru perfecţionarea tehnologiilor de producere a produselor sanguine cu destinaţie terapeutică şi diagnostică, examinare de laborator a sîngelui donatorilor şi recipienţilor de produse sanguine etc.2012-2016, permanentMinisterul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale
Obiectivul II:
Asigurarea calităţii, trasabilităţii şi hemovigilenţei în asistenţa hemotransfuzională
5. Asigurarea instruirii specialiştilor în aplicarea normelor de siguranţă şi securitate a produselor sanguine, respectiv:1. Număr de personal medical instruit;
2. Număr de sesiuni de instruire organizate;
3. 50 la sută din personalul medical implicat în realizarea activităţii, asigurat
1) în prescrierea utilizării produselor sanguine în corespundere cu cerinţele actuale ale Ghidului european de utilizare raţională a produselor sanguine pentru asigurarea utilizării eficiente şi a calităţii tratamentului hemotransfuzional;2012-2013Ministerul Sănătăţii
2) în asigurarea şi monitorizarea sistemului de hemovigilenţă;2012-2013Ministerul Sănătăţii
3) în controlul şi raportarea incidentelor adverse;2012-2013Ministerul Sănătăţii
4) în aplicarea metodelor de control al calităţii în conformitate cu nivelul noilor tehnologii de producere a produselor sanguine implementate;2012-2016, permanentMinisterul Sănătăţii
5) în implementarea procedurilor de protecţie a datelor şi asigurarea confidenţialităţii la nivelul utilizatorilor sistemului din cadrul unităţilor ce acordă asistenţă hemotransfuzională2012Ministerul Sănătăţii
6. Actualizarea Sistemului Informaţional Automatizat Serviciul de sînge:1. Interfaţa pentru asigurarea integrării informaţiei, inclusiv în dosarul electronic al pacientului, creată şi aplicată;
2. Aplicaţia de raportare a hemovigilenţei, elaborată şi implementată
1) integrarea informaţiilor privind decizia medicală pentru hemotransfuzie şi hemovigilenţă în dosarul electronic al pacientului;2012-2014Ministerul Sănătăţii, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor
2) elaborarea şi implementarea aplicaţiei de raportare a hemovigilenţei2012-2013Ministerul Sănătăţii, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor
7. Asigurarea biosecurităţii produselor sanguine:1. Examinarea sîngelui/ componentelor sanguine donate prin metodologii performante de detectare a marcherilor infecţiilor hemotransmisibile, realizată
2. Mostre de sînge donate, testate după criteriile de calitate, %
3. Prevalenţa marcherilor de infecţii hemotransmisibile, conform tipului determinat, în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine;
4. Numărul de studii epidemiologice ale profilului imunologic şi de analize ale morbidităţii realizate;
5. Prevalenţa marcherilor de infecţii hemotransmisibile HTLV şi CMV în rîndul donatorilor de sînge/ componente sanguine
1) ajustarea algoritmului examinării de laborator a sîngelui/ componentelor sanguine donate în depistarea marcherilor infecţiilor hemotransmisibile la prevederile cerinţelor internaţionale vizate de domeniu;2012Ministerul Sănătăţii
2) actualizarea informaţiilor epidemiologice privind profilul imunologic şi de analiză a morbidităţii la populaţia generală, privind statutul epidemiologic al bolilor transmisibile prin sînge provocate de virusul limfotrop (HTLV) şi de citomegalovirus (CMV)2012-2013Ministerul Sănătăţii
8. Consolidarea, asigurarea şi întreţinerea bazei tehnico-materiale a unităţilor Serviciului de sînge responsabile de producerea şi utilizarea produselor sanguine:1. Centrele şi secţiile de transfuzie a sîngelui asigurate cu tehnologii moderne, echipamente, consumabile destinate procesului de producere a componentelor, preparatelor biomedicale şi diagnostice sanguine, %
2. Resurse financiare pentru întreţinerea şi perfecţionarea capacităţii serviciului de producere a produselor sanguine, inclusiv pentru consumabile, teste şi reagenţi, realizate;
3. Secţiile şi cabinetele de transfuzie a sîngelui asigurate cu tehnologii moderne, echipamente, consumabile destinate procesului de transport, depozitare, realizare a compatibilităţii transfuzionale, %;
4. Resurse financiare pentru întreţinerea şi perfecţionarea capacităţii serviciului de hemotransfuzie, inclusiv pentru consumabile şi reagenţi, în cadrul instituţiilor medico-sanitare, realizate
1) asigurarea cu tehnologii moderne şi dotarea cu mijloace tehnice, echipamente medicale, consumabile, reagenţi, teste, reactive conform necesităţilor tehnologiilor şi programului de producere a produselor sanguine, inclusiv menţinerea rezervelor materiale de stat şi a sistemului de ocrotire a sănătăţii;2012-2016, permanentMinisterul Sănătăţii în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale
2) dotarea cu mijloace tehnice, echipamente medicale şi asigurarea cu consumabile, reagenţi, reactive conform necesităţilor tehnologiilor de asigurare a securităţii hemotransfuzionale în cadrul instituţiilor medico-sanitare utilizatoare de produse sanguine2011-2013Ministerul Sănătăţii în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale
9. Optimizarea asistenţei hemotransfuzionale în cadrul sistemului de ocrotire a sănătăţii:1. Numărul de transfuzii realizate în corespundere cu algoritmul de examinare izoserologică a sîngelui recipientului, compatibilităţii pretransfuzionale şi protocolului naţional de asigurare a asistenţei hemotransfuzionale;
2. Transfuzii realizate în corespundere cu prevederile actelor normative în vigoare, %
3. Unităţi ale Serviciului de sînge ce realizează activităţile în corespundere cu documentele sistemului de calitate, %
realizarea asistenţei hemotransfuzionale în corespundere cu actele normative naţionale în domeniu, conform principiului argumentării bazate pe dovezi2012-2016, permanentMinisterul Sănătăţii
Obiectivul III:
Asigurarea autoaprovizionării ţării cu sînge şi produse sanguine
10. Creşterea capacităţii de asigurare a autosuficienţei cu sînge şi produse sanguine:2012-2016, permanentMinisterul Sănătăţii1. Programul de producere a preparatelor sanguine cu destinaţie terapeutică şi diagnostică, anual realizat;
2. Rezerve de produse sanguine, prezente în stoc;
3. Necesităţi de produse sanguine, actualizate anual;
4. Contracte cu instituţiile medico-sanitare indiferent de forma juridică de organizare, anual încheiate;
5. Contractarea şi prestarea serviciilor specializate instituţiilor medico-sanitare indiferent de forma juridică de organizare
1) asigurarea cu sînge şi componente sanguine, inclusiv materie primă pentru producerea preparatelor biomedicale şi diagnostice sanguine, în corespundere cu necesităţile programului de producere a preparatelor sanguine cu utilizare terapeutică şi diagnostică;
2) revizuirea şi menţinerea rezervelor de produse sanguine curente pentru necesităţile sistemului de ocrotire a sănătăţii, inclusiv a rezervelor materiale de stat;
3) actualizarea anuală a necesităţilor de produse sanguine cu utilizare terapeutică şi diagnostică, conform nomenclatorului aprobat;
4) reglementarea procesului de asigurare cu produse sanguine oferit de centrele de transfuzie a sîngelui instituţiilor utilizatoare de produse sanguine;
5) asigurarea de către centrele de transfuzie a sîngelui a serviciilor specializate (consultative, medicale, de laborator, de instruire etc.) instituţiilor medico-sanitare
Obiectivul IV:
Dezvoltarea continuă a donării voluntare de sînge/componente sanguine
11. Creşterea informării şi participării populaţiei la donarea de sînge/ componente sanguine:2012-2016, permanentMinisterul Sănătăţii, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Ministerul Educaţiei, în parteneriat cu Centrul de Guvernare Electronică, instituţiile mass-media indiferent de forma juridică de organizare şi autorităţile administraţiei publice locale1. Numărul de campanii de informare realizate, inclusiv celebrarea Zilei mondiale a Donatorului de sînge;
2. Prevalenţa donatorilor voluntari şi neremuneraţi de sînge/ componente sanguine;
3. Acces prin aplicaţia WEB la informaţii publice privind donarea de sînge, asigurat;
4. Programarea pentru donarea de sînge/ componente sanguine, asigurată prin aplicaţia WEB;
5. Curricula programului educaţional elaborată în anul 2012 şi implementată în instituţiile de învăţămînt, începînd cu anul de studii 2012-2013, ca disciplină facultativă în cadrul programului educaţional de promovare a modului sănătos de viaţă şi din anul de studii 2016-2017 inclus în disciplina biologie în planul-cadru pentru organizarea procesului educaţional obligatoriu;
6. Instituţii de învăţămînt preuniversitar şi universitar care au profesori instruiţi în organizarea programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremunerată, %
7. Elevi acoperiţi cu subiecte în cadrul programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremunerată, %
1) organizarea campaniilor de informare, promovare şi participare a populaţiei la donarea de sînge voluntară şi neremunerată;
2) crearea serviciilor electronice publice în vederea informării şi programării populaţiei în regim on-line la donarea de sînge/ componente sanguine;
3) organizarea şi asigurarea programului educaţional privind donarea de sînge voluntară şi neremunerată în instituţiile de învăţămînt preuniversitar şi universitar;
12. Creşterea numărului de donatori voluntari de sînge/ componente sanguine:2012-2016, permanentMinisterul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării, autorităţile administraţiei publice locale în parteneriat cu instituţiile mass-media indiferent de forma juridică de organizare
1) organizarea (promovarea, recrutarea şi menţinerea) programului donărilor voluntare de sînge în parteneriat cu autorităţile publice locale din cadrul teritoriilor administrative;
2) asigurarea unui parteneriat durabil cu instituţiile de învăţămînt şi organizaţiile de tineret în promovarea, recrutarea şi participarea la donarea de sînge voluntară a tinerilor;
3) fortificarea activităţilor de promovare şi participare la donarea voluntară de sînge a reprezentanţilor forţelor de asigurare a ordinii publice şi de apărare;
4) identificarea de resurse financiare şi materiale (naţionale şi externe) pentru extinderea şi valorificarea pachetului de garanţii sociale destinate donatorilor de sînge/ componente sanguine voluntari, neremuneraţi şi sistematici